***LOKAMASSUT -08 elokuussa***

Täälläkin kovasti jännätään Naurukohtauksen kuulumisia, onnea kovasti sinne suuntaan vaikka tuskin nyt pääsee lukemaan.

Patjasta, olen kyllä tietoinen, että pitäisi hankkia uusi patja, ja esikoiselle hankittiinkin (oltaisiin saatu kaupan päälle vanha patja kun ostettiin pinnis, mutta se oli ihan läikikäs jne, eli sen näköistä en olisi kyllä ottanut). Nyt uusi tulokas saa nukkua samalla patjalla jolla esikoinenkin, patja on ollut vain vuoden käytössä ja on ihan siisti. Varmaan pesen patjan päälliskankaan ja voisipa sen patjankin vaikka suihkutella tai käyttää saunassa, että pölypunkit kuolee :) Meillä kyllä esikoinen nukkui paljon meidän vieressä, eikä meidän patja tosiaan uusi ole... Nyt on kyllä ostettu uusi petauspatja, edellinen oli niin kyllästetty maidolla, että oli pakko hankkia uusi :D millähän tätä uutta nyt suojaisi tuolta maitotulvalta, en kestä nukkua minkään muovin päällä kun hiostaa niin...

Neuvolan kotikäynti, täällä tulevat synnytyksen jälkeen, tosin luulen kyllä että tähän saa sanoa oman mielipiteensä, eli saa myös mennä neuvolaan jos siltä tuntuu. Itse vastaanotan ihan mielelläni neuvolantädin kotiin, on mukava ihminen ja tuttu nyt jo 1,5 v ajalta.

Niin ja vielä hoitoon laittamisesta, kukin tekee tyylillään. Itse en halua laittaa lapsiani alle 1,5 v hoitoon, mutta en myöskään ole sen kannalla, että lasten on hyvä olla VAIN vanhempiensa kanssa. Mielelläni hoitaisin lapset mahdollisimman pitkään kotona, mutta me olemme alusta alkaen käyneet puistoissa, perhekahviloissa jne. lähes päivittäin, joten siellä kyllä lapset saavat harjoitella ryhmässä olemista. Itse tulisin ihan hulluksi ilman päivittäistä ohjelmaa, jos sellaiseen ei olisi mahdollisuutta, niin en varmasti viihtyisi kotona kovin pitkään.

Itsellä tuli mieleen tuosta 6 kk hoitoon laittamisesta, että mites sitten käy imetyksen (jos imettää ), yleensä tuon ikäisen pääravintona on kuitenkin vielä maito, joten jos haluaa imettää, niin tämä kannattaa ottaa huomioon...

Mutta nyt on pakko painua sänkyyn, nukuin viime yön tosi huonosti ja nyt väsyttää.

Kirsikka rv 31 (oho, taas poksui viikot!)
 
katsokaas tämä video. Ihania pikkusia jotka selvisivät! Syntyivät: rv 22. :heart:

http://www.youtube.com/watch?v=5q1YVFHIA8E&feature=related

minä kyyneleet silmissä tuota kattelin ja mielessäni kiitin jumalaa että näitäkin ihmeitä voi oikeasti tapahtua! :flower:
 
Tuosta neuvolan kotikäynnistä Niin joka paikassa missä olen asunut. Kemissä ja Oulussa useampi alue niin on äitiysneuvolan terveydenhoitaja tullut synnytyksen jälkeen noin pariviikkoa synnytyksestä käymään kotona katsonut vauvan ja kysellyt omaa vointia. Tuo on periaatteessa ihan kiva näkee äitiysneuvolan ihminenkin kuka siellä mahassa asusteli. Ja eipähän tarvii itse lähteä vaunulenkille noin pienen kanssa kelissä kuin kelissä tuonne yli 3km päähän. Toki tuosta käynnistä voisi varmaan kieltäytyäkkin.
Esikoisen kohdalla Kemissä teki vielä lastenneuvolan puolen täti kotikäynnin tuosta vähän ajan päästä. Ja nyt vasta myöhemmin on tullut mieleen että "kyttäskö" ne meitä. Oltiin nimittäin aika nuoria 18 ja 21 vuotiaita mies opiskeli, minä minimi rahalla, asutiiin aika karussa opiskelijoiden vuokratalossa 30m2 yksiössä. Muistan kun tää terkkari jotenkin vihjailevasti kysyi että miten te pärjäätte niin kuin taloudellisesti ja onko tämä miten levoton talo ym.... Tänä päivänä kyllä tykkäisin kyttyrää mutta ei sitä silloin nuorena ja onnellisena tuoreena äitinä tajunnut edes ihmetellä tuota käytöstä. Toisaalta tietty hyvä että katsotaan missäsä oloissa se vauva "joutuu" elämään mutta kun tuo ympäristö ja mammona ei välttämättä kerro yhtään mitään
 
EKA, sama juttu mulla on liiton kanssa, että jäsenmaksusta saa alennuksen, mutta jotain pitää kuitenkin maksaa (puolet? en muista varmaksi).

MAATRITTI, ihan uutta oli tuo vanhan patjan yhteys käytkytkuolemiin. Tuskin on tieteellisesti todistettua asiaa. Mutta onhan se kiva suht siisti patja kuitenkin olla käytössä.

Tulipa käytyä eilen vähän shoppailemassa. Löysin Lastentarvikkeesta Camin Icaro-hoitopydän mukavaan alehintaan. Se tarttui mukaan, eipä muuta vauvatavaraa. Hoitopöytää olenkin haeskellut kylppäriin. Tuossa on amme mukana, ja toivottavasti on näppärä käyttää. Meillä on huoneita kahdessa kerroksessa, niin pitää sitten katsoa, tarviiko vielä toisen alakertaan vai hoituuko vauvanhoito muuten.

Novelle 32+5
 
Huomenta!

Tripple taisi tosiaan lähteä samoihin aikoihin supistelujen takia sairaalaan kun minäki eli tän kuun alussa? Sen jälkeen en ole ainakaan huomannut että olis käyny kertomassa kuulumisia. Toivottavasti sielä on kaikki hyvin heillä.

Eka: Selvittelin oman liiton kanssa noita asioita noin viikko sitte. Marraskuulle asti maksan liitonmaksuja kun saan palkan sinne asti, mutta sen jälkeen ei tartte maksaa.

Tuosta terveydenhoitajan käynnistä on ollu puhetta. En ollut vielä kuullutkaan että Rovaniemelläki on tuo vauvan syntymän jälkeinen käynti, tiesin kyllä että jossain on. Itse en kyllä myöskään niin innoissani siitä ole, mutta jos se tapana kerta on niin kait se täytyy hyväksyä. Tuo että neuvolan täti tulee ennen syntymää käymään on kyllä aivan uusi juttu minulle! Se saattais olla vielä hankalampi hyväksyä kun siinä taitaisi ainaki tulla semmonen tunne että "kyttäämään" tullaan.

Nanna + poju 34+2
 
Ihana yö takana. Illalla jo huomasin että niskat ja hartiat on aivan jumissa ja vasemmalta puolelta oikein särki ihan tuolta kallon pohjasta. ajattelin että nukkumaan menen vain niin eiköhän se siitä. Noh heräsin puolentoista tunnin päästä kun päätä särki, ei kovaa mutta niin inhottavasti ettei voinut nukkua vaikka kuinka yritti ajatella muuta kuin kipua. Piti ottaa särky lääkes ja sen vaikutusta odotellessa liikkua/liikuttaa päätä ja hartioita koko ajan. Ihanaa. Kun vihdoin särky rupes loppumaan alko vauva myllertää aivan tuolla alhaalla. koittaa vissiin työntää päätään paikoilleen ja samalla huitoi käsillään menemään. Jihaa. siinä meni sitten toinen tunti melkein että sai taas unen päästä kiinni.

Nyt edelleen niska jäykän tuntuinen, pitäisi varmaan hierojalle mennä mutta kun niihinkin, ainakin hyviin on 3viikon jonot täällä.

Ja vettäkin sataa. masentavaa.

tarttee mennä laittaa miehelle ruokaa kun tulee töistä pikaseen syömään. :)
rv32+4
 
Huomenta kaikille :wave: (tai päivää :wave: )

Mulla oli illalla aikamoisia supistuksia ja yölläkin niihin heräilin. Vatsa kovettu ihan kovaks ja menkkamaisia kipuja alapäässä ja alaselässä. Ei niitä mitenkä säännöllisesti ollu, mut pari tunnissa ainakin... Nyt on vatsa ihan löysällä ja huono olo. Muutenki ihan outo olo.
Teillä kellä on kans ollu supistelua, ni millasia ne supparit on ollu ja onko ne sit kuitenki menny ohi? Ku nyt ei oo enää supistellu, vaan huono olo. Mietin et pitäskö soittaa neuvolaan, ku sen mun edellisen synnytyksen takia (41min) ne sano et tarvis ekoista supistuksista mennä näytille, mutku nää nyt niinku loppu, ainaki tältä erää...

Liina ja tiiti 34+1
 
Liina: Mulla kans on tommosta menkkamaista oloa supistusten kanssa ja selkä kipua jonku verran. Ja tuo huonovointisuus on ollut nyt muutaman päivän. Vähän väliä tuntuu että oksentaan vois mennä. Mulle sanottiin viimeksi äitipolilta että voin kattoa kotona miten sujuu ja sitte kun supistelut on säännöllisiä niin tervetuloa synnyttämään.
Jos sinulle neuvolasta neuvottiin ottaan yhteyttä niin kyllä minä sinuna ainaki soittaisin ja kysyisin niiden mielipidettä. Saisit ainaki tietää että tekeekö nuo supistukset mitään vai onko harmittomia!
 
:wave:

Liina, samanlaisia on mullakin, eilen illalla viimeksi. Supistelut voi olla niin yksilöllisiä että kannattaa kysästä!
Mulle nämä supistukset aiheuttaa vaan tukalaa oloa ja joskus jopa huonoaoloa muttei ole vielä NIITÄ supistuksia. Minun synnytyssupistukset olivat alussa kovempia ja säännöllisiä pitemmän aikaa sekä tosi huonoa oloa. Mutta kun taas kälyä kärsi tämmösistä supistuksista kuin minä nyt, niin hän lähti synnyttämään :LOL:
Viime neuvolassa sain ohjeen että kun supistelee alle 10 min välein säännöllisesti niin voi alkaa miettiä lähtöä...

Eilinen ilta oli tosiaan tosi kipeä. Vähänkin kun liikuin niin supisteli, koski alapäähän ja oli tukala olo. Nyt töissä selkä on ihan tulessa ja supistelee silloin tällöin. Onneksi on maanantaina lääkäri+neuvola. Olen joutunut joka raskaudessa n. kuukautta aiemmin sairaslomalle kun kärsin tästä lantion löystymisestä. Iltaisin olen sitten tosi kipeä ja kiukkuinen. Toissa iltana kilahdin ukolle ihan totaalisesti |O Kaksi itsepäistä oli vastakkain :kieh: Ärsyttää että minä olen aina se joustava muttei ukko osaa antaa periksi edes nyt kun olen tässä olotilassa |O Siltä puuttuu täysin tilanteen lukutaito...

Nyt syömään :wave:

Tiihu+Altsu rv 30+6
 
Täälläkin on nyt täs eilisen neuvolakäynnin jälkeen ollut sellaisia menkkamaisia kipuja, tosi olemattomia (jos vertaa todellisiin menkkakipuihin) mutta kun tunnustelee niin kyllä tunnistaa samanlaisiksi. ei minulla silloin maha edes kovaksi mene, joten kai se on ihan harmitonta. Ja niitä nyt tulee ehkä 4-5kertaa/pv eli ei mitenkään hurjan paljon. :D Niiden takia on vain alkanut tulla jo pieni paniikki kun ei ole kaikkea vielä valmiina vauvalle. onneksi huomenna mennään sjoelle palauttaa digiboksi niin samalla käydään sitten hakemassa sellaista mitä mies ei tod näk osaisi yksin ostaa. :p

Muillakin on näköjään tuota pahaa oloa. Itseäni myös etoo joka päivä vähän jossain vaiheessa. alkuraskaudesta en sellaisesta kärsinytkään, mut nyt sitten on tullut. Oksentamaan ei ole tarvinnut ryhtyä eikä ole siltä tuntunutkaan, etoo vain. Nii ja vatsakin on ollut kummallisesti sekaisin tässä nyt pari päivää. toivottavasti ei mitään synnytystä edeltävää pahoinvointia ja mahan vääntöä tämä ole. :/ Tuskin kuitenkaan...

nyt jyvätyynyn kanssa sänkyyn.
 
Kiitos vastauksista :heart: Näytetään kaikki olevan vähän huonovointista sakkia B)
En nyt oo saanu aikaseks soittaa sinne neuvolaan ku tosiaan nyt ei oo päivällä supistellu. Tai vähän, mut ei sellasia ku yöllä ja illalla. Viikonloppu on tietty edessä, mut voihan sitä sit polille soittaa jos tulee oikee tukala olo... Luotan nyt vaa viel siihe et tää on tätä normia raskautta :p Ja asutaan tosiaan ihan sairaalan vieressä (hyvä ettei pihalla :D ).

Liina ja tiiti 34+1
 
moi


Liina ja Nanna mulla ihan samaa olotilaa :) ..illalla ja yöllä supisteli, tänäänkin vielä herkästi ja mulla pukkaa kans tota pahaa oloa)söin vielä äsken suklaata =)

terkka sanoi mulle et nää kaikki viittais lähestyvään synnytykseen :) eli pahoinvointi ym...oon ollu tänään ihan tosi väsy, aamullakin senkun torkuin ja lapset hörräs ympärillä..jaksuja teillekin sinne...

joo triplestä ei oo tosiaan kuulunut sen jälkeen, näinköhän sen joutui jo sairaalaan levolle....

hyvää viikonloppua tänne ja jaksuja kaikille vaivojen kanssa...

pw 33+6
 
Nyt, kun kaikki kirjoittelee pahoinvoinnista ja sen yhteydestä synnytykseen, tulikin mieleen kysymys. Onko siis normaalia, että synnytyksen aikana oksentelee? Siis itse olen 100 % varma, että minun kohdallani näin tuleekin käymään. Minulla oksennus on normaali reagointitapa kipuun. Riippumatta siitä, missä se kipukohta onkaan.
Minulla ei onneksi vieläkään ollut niitä suppareita eikä pahoinvointiakaan, joten taitaa meidän masuasukkimme pysyä äidin sisällä vielä pitkään... :p

margo rv 33+2
 
Perjantaita mammat =)

Täällä Tampereella ei ainakaan mitään kokoarvioita anneta, jos ei sit joudu sairaalan puolelle nimenomaan sitä varten tutkimuksiin. Neuvoloissakaan ei ole ultra-laitteita vaan kaikki käy keskusäitiysneuvolassa. :)

Kotikäynnistä ennen synnytystä en ole kuullu, olisko täällä tapana. Ei ainakaan näin ku oottaa jo kolmatta, tuskin muillekaan.
Synnytyksen jälkeen th käy kotona tietääkseni siksi, ETTEI ÄIDIN TARVITSISI "RAAHAUTUA" NEUVOLAAN ASTI. Eli ei ne tule tarkastamaan kotia. =)
Mun mielestä tuo on hyvä tapa, varsinkin kun ei voi tietää etukäteen missä kunnossa on synnytyksen jälkeen. Eipä tarvi miettiä miten neuvolaan pääsee ku tulevat kotiin. Kaikilla ku ei ole neuvola naapurissa. Sitä en tiedä miten suhtautuvat jos sanookin, et haluaa ehdottomasti mennä paikanpäälle. Tuskin kieltävät. ;)

Tuo käytetyn patjan osuus kätkytkuolemaan oli kyllä taas niitä syiden hakemisia selittämättömään tapaukseen. Eihän kyseessä ole kätkytkuolema jos siihen löytyy selvä syy (kuten siis tuo väitetty patja) .
Hyvä linkki asiasta kiinnostuneille olis tällanen:

http://www.kapy.fi/tukipaketit/tuki_katkytkuolema.html

Kylläpäs monella on jo supisteluita ja muutenkin vointi kyseenalainen. Voimia niitä tarvitseville. :hug:
Taidan olla poikkeus, ku mitään tuollasta en ole havainnu. Supisteluja on tainnu joskus olla. Huvittavaa, et ootan jo kolmatta ja en oikein tunnista supistuksia (niitä jotka ei siis satu) .
Tänäänkin kävelin lastenvientireissulta kotiinpäin 15 min ja siitä puolet ajasta menee tuohon piiitkäään ylämäkeen. Pidin aamupalatauon ja aloin siivoon. Puolitoista tuntia siinä vierähti enkä tehny mitään perusteellista siivousta vaan ns. viikkosiivouksen (imurointi, moppaus, wc:n pesu, pölyjen pyyhintä ) . Sit pitikin liitää hakemaan tyttöä koulusta. Eikä siis supisteluista tms. tietoakaan. Saan siis olla tyytyväinen ja hieman onnekaskin. :)

Jännitän täällä myös parin tuttavan odotusta. Serkun vaimolla on laskettu aika tässä Elokuussa ja ootan milloin kuulen uutisia. Lisäks tytön luokkakaverin äidillä on l.a. sunnuntaina (muutenkin siis ollaan oltu tekemisissä ku vaan luokan kautta). Sano kyllä, et ei ole ollu vielä mitään synnytykseen viittaavaa, et saattaa mennä yli. :)

margo: mulle kävi niin pojan synnytyksessä, et ku en saanu kivunlievitystä tarpeeks ajoissa, oksensin. Mulle tuo oli uutta ja todella epämiellyttävää. Muutenkin sattu supistelujen takia ja piti vielä olla samalla pää pöntössä. Se kipu yllätti mut totaalisesti, normaalisti en oksentele kivusta eli on hyvin mhdollista et synnytyssalissakin tulee yllätys kivun voimakkuuden takia.

triplen ja pöppiäisen kohtaloa mietin itsekin....

jasmara ja masuasukki 33+0 (poksahti)
 
hirveästi kuulumisia :) Oon kans käyny lueskelemassa melkein päivittäin, lähinnä muaki täällä jännittää naurukohtauksen puolesta, mahtavaa, joku saa jo lapsen...

Mie tahon kans! En jaksas enää yhtään oottaa. Meilläki oli eka valmennus eilen ja nyt on sit viel 2 viikon välein. Oli silelä ihan kivaa juu, mutta tunsin olon sielläki ulkopuoliseksi. Aina ja jokapaikassa on sellanen olo...

Mie tosiaan päätin et nyt en enää ala varomaan ja leipäilemään. Oon tähän asti ottanu niin iisisti, se loppu nyt.
Oonki sitte kulkenu miehen mukana nuissa tapahtumissa mitä Oulu on nyt pullollaan, kävelly ees taas kaupunkia ja reippaasti vaikka onki juminu häpyluuta, ja kotona kans puuhastellu vaikka miten päin =) Kahen viikon päästä jos ei ala mitään tapahtumaan alan kävelemään tän talon portaita ees ja takas.
Kovettumissuppareita on mullaki mut en enää niistä säikähä, eikä tarvikkaan. Sanovat neuvolassaki et periaattees se saa jo syntyä. Ihmettelenki ku ovat olleet koko ajan niin kauhean huolissaan tosta vauvan sijainnista kun on niin alhaalla,eipä se sieltä oo tähän mennessä yhtään ilmotellu et alkas syntymään. Nyt en jaksa enää varoa.

Meillä tulee kans joku neuvolasta käymään kotona pari viikkoa synnytyksen jälkeen. Mua kans se hieman jännittää, ku ollaan kuitenki tällasia hippejä eikä meillä oo mitään uutta eikä hienoa eikä paljon tilaa eikä mitään sellasta. Ite rakastan omaa kotia ja kaikkia meidän vanhoja tavaroita, mut ahdistaa jatus siitä et joku tulee arvioimaan meitä ja meidän elämäntyyliä tänne. Toisaalta en kyl sit tiiä tekeekö ne sellasta. Voihan ne omassa päässään ajatella kaikenlaista mut siihen se varmaan sitte jääki.

Tuosta pahasta olosta oli tänne ihmiset kirjotelleet. Mulla on myös sitä etovaa oloa päivittäin. Ei tee mieli syödä, ruuan jälkeenki paha olo jatkuu monesti ja vesiki meinaa tulla ulos välillä. Maha on sekasin tai kovalla ja inhottavan tuntunen monesti. Mulle sano neuvolassa et se on sitä raskausajan pahoinvointia, syö useemmin. Ei kukaan maininnu kyl mitään et liittys lähenevään synnytykseen millään tavalla...

poppari ja beibe 34+2
 
Minulla on myös tuota pahoinvointia alkanut olemaan useammin, ihan oksentamiseen saakka. Itse oksensin esikoisen synnytyksessä, mutta nyt en ole pahoinvointia kuitenkaan yhdistänyt lähenevään synnytykseen mitenkään, kun viikkojakin on "vasta" 31 ja risat, vaikka kyllähän se toisilla voi paikkaansakin pitää. Esikoisen synnytys kun käynnistyi kärvistelin pitkään kipujen kanssa kotona, kun en ensisynnyttäjänä ollut ihan varma oliko ne niitä oikeita synnytyssupistuksia. Sitten kun alkoi oksennus lentämää tajusin, että nyt on tosi kyseessä ja aika pian sairaalaan lähdettiinkin, kun en kipujen kanssa kotona enää selvinnyt. Koko synnytyksen ajan oksensin, ponnistusten välissäkin, mutta heti kun oli nyytti kainalossa pahoinvointi loppui :)

margo Oksentaminen synnyttäessä on siis ihan normaalia! Monet kuulemma oksentavat, näin kätilö minulle ainakin aikanaan sanoi :)

Noista neuvolan kotikäynneistä, kun on ollut puhetta, niin itse en osaa ottaa niitä niin, että tultaisiin kotiin kyttäämään. Itse koen ainakin helpommaksi, että tulevat alkuun kotiin, ettei tarvi pienen vauvan (ja esikoisen) kanssa raahautua neuvolaan. Ei ne neuvolantädit tule katselemaan, onko uusia huonekaluja ja muita hienouksia. Vauvaa ja äitiä ne tulevat katsomaan, kuinka molemmat voi. Varmasti jos äiti olisi ehdottomasti sitä mieltä että haluaa itse mennä vauvan kanssa neuvolaan, se sopisi. Itse ainakin otan mielelläni neuvolantädin meille, ettei tarvi itse neuvolaan asti mennä.. meilläkään kun se ei ihan naapurissa ole.

Hoitoon laittamisesta olen samoilla linjoilla Kirsikan kanssa. Itse haluan myös mahdollisimman pitkään olla kotona lasten kanssa, mutta en kuitenkaan kouluikään saakka. Taloudellisestikaan se ei mahdollista ole, mutta en muutenkaan. Me esikoisen kanssa käydään lähes päivittäin kerhoissa, leikkipuistoissa yms. ja muutenkin tavataan paljon muita lapsia, joten poika oppii sosiaalisia taitoja myös sitä kautta. Ymmärrän kuitenkin myös heitä, kenen on "pakko" laittaa lapset pienenä hoitoon, enkä usko että siitä haittaa lapselle on. Itse olen aikanaan mennyt hoitoon alle 1vuotiaana, enkä siitä ole mitenkään kärsinyt. Melkein taitaa olla niin, että pienenpänä lapsi sopeutuu paremmin hoitoon, kun sellainen (esim oma poikani :) ) joka on pitkään kotona. Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, niin meinaan olla kotona 2010 kesään saakka, jolloin esikoinen on melkein 4vuotias ja vauva reilu 1,5vuotias. Sen kauempaa ei taloudellisesti ole varaa, enkä ole varma onko niinkään pitkään mahdollista olla kotona.. ja onko itsellä siinä vaiheessa enää haluakaan. Sen näkee sitten ajan kanssa.

Tripplen kuulumisia olen myös alkanut miettimään. Viimeksi on kirjoitellut ja kirjautunut kuun alussa. Onkohan otettu osastolle lepäilemään, vai onkohan jo saanut vauvan!? Toivottavasti kaikki kuitenkin on hyvin!! :heart:
Pöppiäinen on myös "kadonnut"..
Jokohan Naurukohtaus on saanut vauvan?! :heart: Eiköhän hän ja muutkin tule ilmoittelemaan kun kerkeää, mutta silti täällä jännäilee muiden puolesta :)

Nyt saunaan ja sen jälkeen syömään jäätelöä, kun tuli illalla käytyä jäätelöautolla :) Eiköhän sitä yhden jäden uskalla syödä, tuskin se NIiN kauheasti sokereita nostatuttaa ja kyllä sitä välillä tarvii vähän herkutellakin :D

gibbon ja tyttömytty 31+1
 
Hoitoon laittamisesta itse hoitaisin mielellään lapset vaikka kouluikäiseksi asti ja todennäköisesti vuorotöitten johdosta (minulla tai miehellä, riippuu onko vielä samassa työpaikassa muutaman vuoden päästä) lapset eivät 3veenäkään joudu kokopäivähoitoon. Eli sinne 3v tienoille aion kuopuksenkin kotona hoitaa, esikoinen on silloin 5v. Aion jatko-opiskella töitten ohella ja tarkoitus olisi muuttaa isompaan asuntoon muutaman vuoden päästä - alkaa rakentaa taloa, tontti meillä jo onkin, eli siltäkin osin se työelämään paluu näyttää realistiselta sitten kun kuopus on 3v. Ja kyllähän sen ikäinen taitaa jo pärjätäkin päiväkodissa, jossa on sitten isosiskokin päivät seurana - mieluiten samassa ryhmässäkin! :)

Kotiäitinä kaipaan itse myös virikkeitä ja syyskuussa aloitankin venäjän kielen opiskelun - täällä rajan lähellä, työpaikkailmoituksia seuranneena siitä voi olla tulevaisuudessa minulle iso hyöty. Nyt aloitan alkeet, seuraavana syksynä voin sitten ottaa jatkokurssin jne. Sen lisäksi käyn harrastamassa 3-5krt viikossa kuntosalia/jumppaa, kunhan tämä rantapallo tästä putkahtaa ulos ja on taas siinä kunnossa. Ja toki lasten kanssa tulee käytyä, esikon kanssa oli vauvauinnit ja muskarit ja muskari on tarkoitus aloittaa nytkin, samoin sitten vauva/perheuinti jne.


Supistuksista
minulla on koko viikon ja koko tämän päivän supistellut tänään kivuliaastikin eli menkkakipuja eniten selässä (siten käynnistyi esikoisen synnytys) mutta eivätpä ole kipuasteeltaan koko viikon aikana muuttuneet, joten en ole huolissani. Tänään on tuntunut melkeinpä joka tunti suppareita, siis aamusta iltaan. Sinänsä kyllä aiempaan verrattuna ovat lisääntyneet. Mutta niin kauan kun ne ovat kivultaan tämän tasoisia, en huolestu. Kivuttomiakin tulee - niitähän en aina edes itse huomaa, välillä vahingossa ja viimeksi neuvolassa terkka huomasi supistuksen kun mittasi mahaa eikä se suppari sillä hetkellä tuntunut miltään. Mulla on kuitenkin vahva tunne että vauva syntyy reilusti ennen laskettua aikaa, kuten esikoinenkin.

rv34! =)
 
Hip hei pitkästä aikaa!
Niin ne viikot poksahtelee ja alkavat olla vähissä. Tänään tasan 33+0 ja äippäloman alkuun tasan 2 viikkoa!
Kaikki hyvin. Pikkuinen liikkuu kovasti ja alkaa jo ahdistaa kovinkin korkealla tuossa tizzien alla, vaikkakin on jo laskeutunut niin, että pitkään ei enää pysty kävelemään, kun alkaa heti pissattaa ja painaa tuonne alapäähän.
Jos vaivoja pitää olla, niin mulla molemmat pohkeet viittä vaille krampissa koko ajan ja parina aamuna ovat menneetkin, mutta onneksi oon saanu aika nopeesti ne takasin.
Pientä huimausta on välillä ja jotain kohdun asennon muuttumisesta johtuvaa alaselkäkipua.

Tänään olis tarkotus mennä uimaan pojan kanssa johonkin lähialueen halliin ja kirjstoon metsästämään Pasi- ja Otsoherra-kirjoja.

Hyvää viikonloppua arvon mammoille!
 
Huomenta!

Huomaapas näin esikoisen odottajana ettei sitä osaa ihan vielä ajatella mitä kaikkea se synnytys ja vauvan kanssa oleminen alussa on =) . Tosissaan aika järkeenkäypää nyt kun alkaa ajattelemaan tuo mitä jasmara ja gibbon noista neuvolatädin vierailuista sano :D .

 
Huomenta kaikille! :)

Täällä ei ennen synnytystä tehdä kotikäyntiä, mutta synnytyksen jälkeen terveydenhoitaja tulee käymään. Mua se ei oikeestaan häiritse vaikka tuleekin käymään, on ne varmasti uransa aikana nähneet niin paljon erilaisia perheitä ja koteja että eiköhän ne oo kaikkeen jo tottunut. Meilläkään kun koti harvoin on missään "unelma kunnossa", mutta jokainen elää tavallaan!

Mulla kans on välillä tuota huonovointisuutta, yhtääkkiä tulee sellainen ykäolo, mut ei kuitenkaan ole tarvinnut oksentamassa käydä. Eilen tuntui muutaman kerran töissä sellaisia menkkamaisia jomotuksia alamahassa, liekkö supistuksia vai mitä?!

Musta ainakin nyt tuntuu että haluaisin hoitaa lapsen mahdollisimman pitkään kotona, jos on vaan mahdollista. Mutta jos taloudellinen tilanne sitä vaatii, niin palaan työelämään sitten kun vauva on reilu vuoden ikäinen, tuota aikaisemmin en mielellään laittaisi.

mutta nyt takaisin töiden pariin!

memmy ja vaavi 30+2 :heart:
 
FPI
Lauantaita!

Rouva Pikkumyy, voimia ja toivottavasti ei ole tuulimuna!!

Supisteluista, ei vielä ole yhtään kipeitä supistuksia ollut, ainostaan semmosta mahan kovettumista...

Huonosta olosta, välillä on kyllä huono olo ja aivan tajuton hiki, huh!!!! Käsittääkseni on ihan normaalia, jos oksentaa synnytyksen aikana, ainakin sairaalaan tutustumiskäynnillä niin sanottiin.

Eilen oli vika työpäivä ja nyt tuntuu ihan oudolle...kai tähän tottuu, ettei töihin tarttekaan mennä ;)

Tänään on serkun häät ja kokeilin just vaatteita ja ne on ok, mutta mulle ei mahdu mitkään kengät!!!! Siiis mahtuu sellaiset varvastossun tapaset, mutta ei todellakaan mitkään niistä, mitä olin ajatellu laittaa eli kauppaan on kaiketi lähdettävä....miten turvottaako muilla varpaita/jalkapöytää/nilkkoja??

mitenköhän Naurukohtauksen, tripplen ja pöppiäisen tilanne...joko lokavauvoja ois syntyny...

Jeps, kai se on kaupoille lähdettävä kenkien metsästykseen...

Mukavaa ja aurinkoista lauantaita ja tsemppiä supistusten kanssa!

FPI+pepe rv 34+5 :heart:
 
Heippa! Mulla turvottaa ihan hulluna varsinki sormia..ne on ku nippu nakkeja :ashamed:

Touho sitte päätti potkasta multa kylykiluun poikki,kylläpä pistää epämukavasti tuonne :eek:
Meillä ois nyt kaikki valmiiksi laitettu pikkusta varten :heart: Galleriassa on kuvia! (teistähän osa on siellä listalla että näkyy.. )

Maarit ja Touho 33+2
 

Yhteistyössä