neuvolan tädin visiitistä Täälä vantaalla tuppaavat kotiin kuulemma synntyksen jälkeen. kotini on linnani ja mun mielestä mulla on oikeus kutsua itse omat vieraani, enkä tykkää ajatuksesta että tänne tupataan "taskastuskäynnille" vaikka kotimme onkin kaunis ja asian tarkoitus ns. "hyvä". Mielestäni pärjäämistämme ja vointiamme varten riittää, että kiikutamme itsemme sinne neuvolaan. Tekisi mieli sanoa, ei kiitos - tulemme itse neuvolaan ja kotiini otamme vastaan itse sinne kutsumiamme ihmisiä.
kokoarviosta Kummassakaan ultrassa tai ikinä neuvolassa ei ole kerrottu kokoarviota vauvan sen hetkisestä pituudesta tai painosta.
valmennuksista täälä on nyt käyty haikaranpesän kummatkin "synnytysvalmennukset". Näissä siis kerrotiin kivunlievityksestä, synnytyksen kulusta sekä miten osastolla ollessa toimitaan jne. Oli hyvä nähdä osaston paikat etukäteen, minä kun olen jollakin tasolla sairaalakammoinen - paikat oli viihtyisät ja nyt vaan toivotaan, että ko. osastolla olisi tilaa sitten kun meille h-hetki koittaa. Edessä vielä launtaina keskustelu "synnytystoiveista" käytilön kanssa, ihan hyvä homma tämäkin vaikka on hieman outoa että käteeni tyrkkäättiin parin sivun moniste piirretyistä ponnitstusasennoista koska kuulemma kätilötapaamisessa sitten voisi kertoa missä asennossa toivoo ponnistavansa ja millainen itse on kipeänä. Ööö.. mulle selvinnee tuo ponnistusasentoni sitten kun kärvistelen ja haen sitä parasta asentoa kun lapsi on tuloillaan. Ja mitä tulee omaan käytökseeni kovan kivun alla, sitä lienee mahdonta ennakoista. Vaan odotan silti tuota tapaamista, saan kerrottua kuinka tärkeää minulle on että saan kivunlievitystä (kipukynnykseni lienee miinuksen puolella nääs)
pienokaisen hoitoon laitosta Adette, varmaan puolivuotiaskin hoidossa pärjää. Kun itse olin vauva, ei silloin ollut tällaista vanhempainloma/tukisysteemiä kuin nyt ja äitini mukaan vauvat vietiin paljon nuorempina hoitoon kuin nyt. Ja traumoja en saanut, sen sijaan on kivoja muistoja perhepäivähoitopaikasta ja edeleen sieltä lähtöisin oleva ystävyyssyhdekin vaikka ollaan molemmat jo päälle kolmekymppisiä
Ja meistä tuli ihan reippaita, oma-aloitteisia ja sosiaalisia ihmisiä... Itse ajattelen, että huonompi vaihtoehto olisi se jos lapsi olisi ihan vaan kotona pitkään - sanotaanhan sitä, että elämän sosiaaliset perusasiat sitä opitaan hiekkalaatikolla. Joten tarhassa, kerhoissa ja hoitopaikoissa pieni ihminen oppii tulemaan toimeen toisten kanssa, oppii solidaarisuutta, joustamista ja niitä nykyään niin paljon puhuttuja tiimityötaitoja. Ja jos lapsi olisi vaikka 5vuotiaaksi vain oman vanhemman kanssa kotona niin uskoisin että silloin se voisi olla ujompi ja arempi esim. kouluun mennessään kuin mitä samanikäinen tarhassa, hoidossa tai kerhossa käynyt lapsi olisi - sillä yksin vanhemman kanssa ollessaan sitä ei oppisi olemaan ryhmässä ryhmän jäsenä samalla lailla, kuin mitä oppii kun on isommassa porukassa (kenen vuoro on päättää mitä leikitään, saanko lainata lapiotasi, rakennetaanko yhdessä legoilla, kuka saa avata joulukalenterin luukun). Älkää ymmärtäkö väärin tai loukkaantuko tästä mielipiteestäni, tottakai lapsella on hyvä olla oman vanhemman kanssa! En sitä kiistä, mutta oman ajatukseni mukaan lapsesta tulee hoidossa ehkä sosiaalisempi, joustavampi, neuvottelukykyisempi, rohkeampi ja oma-aloitteisempi kuin mitä voisi tulla jos olisi vanhemman kanssa kotona vaikka kouluun asti... Varmaan tekisinkin niin, että jos olisi pienempi lapsi kotona niin vanhemman koittaisin saada ainakin kerhossa käymään ihan vain siksi, että siellä hän oppisi näitä elämässä tarvittavia perustaitoja
Joten Adette, jos ajattelit viedä pienokaisesi hoitoon puolivuotiaani niin ei ole syytä syyllistää itseään sen vuoksi. Nykymaailmassa sitä on sellaset lainat ja työt että aika monella voi olla paineita palata pian työhön, eikä se tee kenestäkään huonoa vanhempaa eikä varmasi vahingoita lapsen kehitystä.
liitos jäsenmaksut Olipa yllätys kun kertoivat liitosta, että vanhempainvapaalla pitää maksaa jäsenmaksua! Luulin, että maksan vain siltäajalta jolta saan palkkaa mutta sanoivat, että mun tulee lähettää kirjallinen hakemus jäsenmaksun alennuksesta ja kelan äippärahapäätöksestä kopio niin sitten kuulemma Kelan rahalla olessan maksan 50% jäsenmaksesta. Onko teidän muidenkin ammattiliitoissa näin?
kokarviosta Vantaalla asutaan ja yhdessäkään neuvolakäynnissä tai ultrassa ei ole annettu pituus tai painoarviota vauvan sen hetkisestä koosta. Eli lienee kai sitten ultraajasta, neuvon lääkäristä ja neuvolan tädistä kiinni että kertovatko vai eivätkö.
34+1, edessä vielä kätilön tapaaminen, parin viikon päästä lääkäri ja siitä sitten neuvolat viikon välein.