***LOKAMASSUT -08 elokuussa***

FPI
Iltaa! :flower:

Täällähän paljon taas kirjoiteltu! :)

Naurukohtaus, onnea matkaan, voi vitsi, eka lokakuinen jo syntymässä!!

satunen, hoitolaukku on semmonen vaaleansini/harmaa.

Eilen alko perhevalmennus ja oli ihan ok, vaikka miestä en saanukaan raahattua mukaan...tänään oli neuvola:

Paino oli itseasiassa vähän vähemmän ku viimeks, tosin oli eri vaakakin
Turvotus +/-
RR 109/84
U-Prot. -
U-Gluk. -
Hb ei mitattu
Sf-mitta 32 cm
Tarjonta RT
Sydämensyke +
Liikkeet ++

Kaikki siis ok :heart:

Tänään oli myös tutustuminen synnytysosastoon/huoneeseen ja selvitystä kivunlievityksestä yms ja sai kokeilla ilokaasuakin, hih! :LOL: Ja kätilö oli sitä mieltä, että saan epiduraalipuudutuksen selkätatuonnista huolimatta, että se voidaan pistää tatuonnin alapuolelle!

Kaksi päivää töitä jäjellä ja hirveesti ois hommaa...nooh sittenhän se "loma" alkaa!

Mukavaa illanjatkoa kaikille! :wave:

FPI+pepe rv 34+2 :heart:
 
Huomenta,

SOKERIMITTAILUISTA, onpa jännä miten eri tavalla noita mittauksia on neuvottu tekemään. Mun pitää mittailla aamulla paastoarvo ennen kuin syön (ei siinä mitään aikarajaa ole, millon sen jälkeen saa syödä) ja sen pitää olla se alle 5,5. Sitten mittaan 1,5 h aamiaisen, lounaan ja päivällisen jälkeen, ja nämä pitäisi olla alle 7,8. Ehkä sitten vähän eri tilanteissa voi olla erilaisia mittausohjeita ja raja-arvoja?? Mittailen enää kerran viikossa, koska sokerit on pysyneet hyvin alle näiden lukemien jo monta viikkoa.
 
Huomenta!
No on tosiaanki eroja noissa mittausten neuvoissa! Mulle on annettu eri neuvot kuin Satuselle vaikka ollaan samassa kunnassa!
Eli ensin piti mitata pari päivää paastoarvo sekä puoli tuntia ja tunti ruokailusta. Parin päivän päästä katottiin mitkä arvot on ollu enemmän koholla ja alettiin niitä tarkkaileen. Eli nyt siis edelleenki mittaan päivässä 5 kertaa. Mutta minullahan nuo arvot on olleet kohollaki. Onneks nyt näyttäis että 4 pussia guaremia vuorokaudessa pitää nuo ruokailun jälkeiset joten kuten kurissa. Paastoarvot vielä liian koholla. Sokerihoitaja aikoi ottaa tällä viikolla yhteyttä diabetespolille ja sielä harkitaan alotetaanko mahdollisesti iltainsuliini...

Nanna + poju 34+1
 
Menin sitten reväyttämään mahani kaupassa..

Nostin kauppakassit auton takaluukkuun, ja vattas tuntu "krits". :(
Istuessa ainut hyvä asento. Kävellessä viiltää oikealle vattaan.
Soitin synnärille, ja tässä nytte sitte ootellaan ja toivotaan ettei tarttis mennä näytille. Sitte jos tulee veristä vuotoa tai kipu jatkuu kaksikin tuntia.. =/
Nyt siitä on puolisen tuntii, ja vihloo vieläkin kun nousen..
Vielä ei ole paniikki, mutta kun kello lähenee kahtatoista niin sitte suuntaan kyllä synnärille tarkastukseen jos vieläkin sattuu..
Eipä ole moista koskaan mulle raskauksissa sattunut. Kaupassa olen loppuun asti käynyt.
Viikkoja 30+2
 
Neuvolakuulumisia tuoreeltaan:
pissa puhdas
RR 126/83
Hb 134
painoa 175g/vk (jee, nyt ei noussu samaan n.500g viikko vauhtiin, Onneksi)
painoa tullut siis ihan lähtöpainosta 12,4kg
vaavin syke 138+
liikkeet ++ (merkkasi kun sanoin että kova on menemään)
tarjonta rt (kumma, olin ihan varma että oisi ollu poikittain kun niin lujaa myllertää menemään :D )
sf oli 27cm eli edelleen mennään reilusti alakäyrällä (mutta onneksi vielä edes käyrällä) Sanoi täti kuitenkin että vauva tuntuu ihan hyvänkokoiselta kun paineli ja puristeli, ettei ainakaan mitenkään epänormaalin pieni. siksi ei mennä nyt tarkistus ultraan sitten.
mitta ei kuulemma aina kerro koko totuutta. Huoh, mikä helpotus. :)

seuraava kerta parin viikon päästä taas. Ja ensi maanantaina valmennus jipii. :)

vaavi näytti taitonsa kun täti kävi palpoimaan, potkasi oikein kunnolla sitä käteen että lopetas nyt se ärsyttäminen... :LOL:

Onko muilla sellaista että lastenneuvola tekee käyntejä kotiin ensisynnyttäjille (ainakin) ennen synnytystä? Ihan kuin joku oisi siitä joskus puhunut. Tällä kertaa neuvolatäti puhui että täälläkin sellaisia tehdään. Meidän lapsen tuleva lastenneuvola täti siis piipahtaa kotona katsomassa että millaiseen ympäristöön vauva on tulossa, keskustellaan lähestyvästä synnytyksestä ja vauvan hoidosta jne. Musta se on aika loistava juttu ainakin omalle kohdalle ajateltuna. Näkee vähän että kuka mahtaa vaavia alkaa sitten katsoa ja muutenkin kiva keskustella synnytyksestä ja sen herättämistä ajatuksista ja tulevaisuudesta yleensäkkin vauvan kanssa. :)

Nyt syömään aamupalaa ja sitten serranoksen pariin, jos saisi vielä tirsat otettua niin jaksaisi kun en saanut nukuttua enää miehen lähdettyä töihin kuudeksi.

rv 32+3
 
Hei kaikille :wave:

Naurukohtaukselle tsemppiä ja voimia "jakautumiseen" :flower: :hug: Toivottavasti pian kuulemme vauvauutisia sulta :heart:

toivekasodottaja : itse kyllä ensimmäistä kerta kuulen tuosta lastenneuvolan kotikäynnistä. Olisi kyllä mahtava juttu, jos meilläkin päin olisi sama käytäntö. Tosiaan viimeiset kaksi kertaa neuvolassa minulla oli eri täti kuin yleensä (siis tuuraaja). Ehkä sitten, kun oma tätini palaa lomiltaan, niin se kertoo tästä jotain.

salsai : toivottavasti ei käynyt sen pahemmin. Ilmoittele, miten on mennyt :hug:

Tässä on sitten tuoreita neuvolakuulumisia:

Paino: +371g/vk (nyt on siis +10,7 kg alkupainosta)
RR: 113/77
Pissa puhdas
Hb: 111 (normaalisti mulla 125-130, eli nyt laski. Pitänee nyt kai alkaa popsii niitä rautapillereitä. Ja minä kuin toivoin, ettei niille tule käyttöä lainkaan :'( )
Sf-mitta: 29
Vauvan syke: + 150
Liikkeet: ++

Ihme juttu, että tuo tuuraajatäti ei laittanut mitään merkintää tarjonnan kohdalla, vaikka kokeili, että vauva on kyllä selvästi pää alaspäin -asennossa (siis raivotarjonta kai), kuten oli viimeeksikin eikä silloinkaan minä mitään merkintää ole saanut siihen äitiyskorttiini :/

Töissä on nyt TOSI hiljaista ja tylsää. Onneksi enää ei ole kuin seuraava viikko jäljellä ja sitten jo alkaakin äitiysloma :wave: Huomiseksi otan vielä yhden lomapäivän, joten tulee pidempi viikonloppu. Saatan ensi viikollakin tehdä samoin, jollei töissä yhtäkkiä ala kiire. Siis mahdollisesti minulla on tämän päivän jälkeen vain 4 päivää enää töitä, JIPPII!!! :D

Huomenna meille on tulossa minun entinen työkaverini, joka jäi äitiyslomalle tämän vuoden alusta. Hänen tyttö on nyt siis n. 9 kk:n ikäinen. He tulevat käymään yhdessä. On tosi kiva nähdä, miten hänen tyttönsä on kasvanut ja vähän jakaa raskausajan kokemuksia, kun ne on vielä hänellä tuoreessa muistissa :)

Aiemmin oli vielä puhetta nukkumisesta. Minulla ei onneksi vieläkään ole mitään ongelmia sen kanssa. Nukahdan aina 5 minuutin sisällä siitä, kun oon saanut pääni tyynyyn :D Joka päivä töiden jälkeen tulee myös noin tunnin päikkäreitä otettua ja siitäkin huolimatta illalla ei ole mitään ongelmaa nukahtaa. :p Yöllä tulee yleensä herättyä yhden kerran pissalle, mutta käyn veskissä yleensä puoliunessa, joten ei tule senkin jälkeen mitään ongelmaa saada nukutuksi taas. Miehen herätyskelloa en edes kuule. :p Toivottavasti näin jatkuukin ihan siinne loppuun asti. Toisaalta sit voi olla vaikea tottua jatkuviin yöheräämisiin....

Nyt lähdenkin lounaalle....

margo :flower: rv 33+1
 
Huomenia..Eipä tullu kirjoteltua taas aikoihin,lukenu kyllä oon monesti päivässä näitä sivuja :)

naurukohtaus onnea matkaan! (tosin nyt voi olla jo myöhästä ) :D Mutta jokatapauksessa..

toiveikasodottaja minä ainaki puhuin aiemmin tuosta kotikäynnistä,täällä nimittäin tullaan käymään kotona ennen lapsen syntymää..minustaki se on tosi kiva juttu! :)

Meillä ois nyt kaikki muut vauvalle paitsi amme..mutta sempä ehtii ostaa :)
Mulla ois täällä edelleen silityshommat kesken..ei oikeen näytä etenevän :D

Pakko kysyä teijän näkemystä asiaan,kun keskusteltiin tuolla irc-gallerian lokamammojen kans että lisääkö käytetty pinnasängyn patja oikeasti kätkytkuoleman riskiä??
Minusta se nimittäin kuulostaa iha hullulle..onhan siinä patjan suojus ja lakana välissä,eli vauva ei koske siihen ite patjaan ollenkaan..Kun sitä joku siellä perusteli sillä että kun on patjassa nii kauheat bakteerikannat niin siksi lisäis tuota riskiä..
Toki voihan se olla totta mutta minä en kyllä usko! Meillä on käytetty patja pinniksessä eikä minua kyllä huoleta yhtään tuo asia.. (tiedän saavani taas täälläkin palautetta tästä mutta se on minun mielipiteeni ) Jumalauta se patja on saattanu olla joissaki perheissä vuosikymmenet sama eikä mittää oo tapahtunu..Ja sitäpaitsi eikö se kätkytkuolema oo just semmonen juttu mihin ei oo olemassa oikeasti mitään selitystä,eikä sille oo mitä tehä!

Voi että masentaa ku on niin harmaata ja aina vaa sattaa :ashamed: ei oo virtaa tehä yhtää mittää!! Vaikka pitäs silittää nuita vaatteita mutta teen sen sitte ku jaksan :D

Maarit ja Touho 33+0
 
Synnäriltä terveisiä - pitipä sinnekin taas eksyä kovien supisteluiden vuoksi. Viideltä aamulla alkoivat ja tulivat heti parin minuutin välein, sitten rauhoittui viiden minuutin väleiksi ja lopulta enää parikymmentä minuuttia. Pyysivät kuitenkin näytille. Kaikki kuitenkin kunnossa ja vauva vielä sisällä. Sanottiin kyllä että nyt ollaan jo turvallisilla viikoilla, että jos alkaa supistella uudelleen niin kärvistele kotona niin pitkälle kuin jaksat ja tule sitten synnyttämään kun siltä tuntuu :D Jos ei nyt kuiteenkaan vielä. :whistle:

Eilen oli eka perhevalmennus ja oli oikein mukava puolitoistatuntinen. Paikalla oli porukkaa laidasta laitaan, kaikki kuitenkin ensikertalaisia. Jaettiin samalla synnäritutustumisen ajat ja me saatiin sellainen aika jolle ei kyllä välttämättä ehditä, on meinaan viikkoa ennen laskettua aikaa :/ Neuvolatäti siinä myös vähän naureskeli, että taitaa laitokselle tutustumiset jäädä käymätä ;)

Jäin nyt sitten töistä sairaslomalle äippälomaan saakka, joka siis alkaa ensi torstaina. Tämä henkilö, jonka sijaisena siinä siis toimin, palasi omalta mammalomaltaan takaisin töihin. Hän sitten tiistaina kertoi, kun olin viimeistä päivää töissä, että menkat ovat myöhässä... Eilen sitten kuulin, että hän on raskaana. Mukava tilanne työnantajalle :D Mutta, mutta - omaa napaa tässä mietiskelin... siinä olisi minulle sitten työpaikka, koska vakituista minulla ei ole. Yksi ongelma vaan on, aika iso sellainen. Allu olisi vasta puoli vuotias kun palaisin takaisin töihin. Voiko niin nuorta laittaa hoitoon?!? Toinen vaihtoehto olisi tietenkin, että mieheni jää puolestaan vanhempainvapaalle ja itse teen lyhennettyä viikkoa, mutta mitenköhän onnistuu käytännössä, kun miehelläni on se oma yhden miehen yritys... :/ Lähinnä nyt siis kyselisin kokemuksia siitä, että puoli vuotias on laitettu hoitoon? Mitä ongelmia odotettavissa?

Adette & Allu 34+1
 
Ei paniikkia. =)
Vihlonta ohi, ja tyyppi liikkuu siellä ihan mukavasti.
Seuraavat kauppareissut menee miehen kanssa kimpassa.
Outoa, koska olen aina tykännyt itte keskenäni mennä sinne, ainaha mä oon pärjännyt. :D
 
Adette meillä esikoista jäi mummo hoitamaan kun tyttö oli jotakuinkin puolivuotias. Miehen työt menee aina ihan ihmeellisiin vuorokaudenaikoihin, ja mulla taas 40 tuntia viikossa aamua tai iltavuoroa ja nää vuorot nimenomaan mahdollisti sen että tyttö "jätettiin" mummon hoiviin ehkä kolmena päivänä viikossa. Ja näinäkin päivinä kyse oli kuudesta tunnista korkeintaan.

Päiväkotiin en olisi vienyt, ja olikin hyvä että meillä on molempien vanhempien kanssa niin hyvät ja läheiset välit että mummot on tosi rakkaita ja läheisiä ollut tytölle ihan syntymästä saakka. En sitten tiedä jos välit ois viileemmät, ja ois pitänyt miettiä sitä päiväkotia..

Jokaisellehan sopii eri tyylit. Meillä toimi tuo, ja hyvin tyttö sopeutui sitten 1,5 vuotiaana päiväkotiinkin.

Hurjan tiheesti sulla tuli noita suppareita... Olisin itekin painellut samantien näytille.

[/b]salsai onneksi vihlonta helpotti :) Justiinsa ajattelin että näillä viikoilla kun mennään niin se voi olla tosi pienikin asia nyt sitten mistä lähetään synnyttämään.

Tänään paukahti sitten 35. viikko käyntiin. Miten nopeasti aika on mennytkään...

Kati 34 + 0
 
salsai hyvä että selvisit säikähdyksellä.

Käytetystä patjasta Minäkin olen kuullut vaikka mitä juttuja siitä kuinka vaarallista olis käyttä vanhaa patjaa. No meillä on osa lapsista nukkunut sisaruksensa vanhalla patjalla. Tuntuu jotenkin hullulta heittää hyvässä kunnossa oleva vuoden ikäinen patja mäkeen ja ostaa uusi.
Eli minä olen tuon asian ratkaisut niin että katonut missä kunnossa patja on ja kuinka paljon sitä on käytetty. Onhan tosiaan patjan päällä suojus ja lakanat ja jos vielä käyttää petaria niin sekin välissä.
Nyt tosin ostetaan uusi patja tulevalle vauvalle, mutta tuo nykyinen onkin kärsinyt. Poika nukkunut yli kaksivuotta pinniksessä ja loppuajasta opetteli siinä yökuivaksi kun en halunnut siirtää uuteen sänkyyn ja uudelle patjalle opettelu vaiheessa joten vahinkojahan tuolle patjalle on sattunut kun suojaukset ei ole ollut aina ihan kohdillaan. Joten tuollainen patja toki joutaa mäkeen ;)

Vauvan kokoarviosta jotkut puhui myös jossain vaiheessa jotain (hyvä muisti mulla :LOL: ) No itse siis odotan viidettä lasta ja ikinä en yhdestäkään lapsesta ole saanut muuta kokoarviota kuin mitä neuvolan täti on viimeisillä kerroilla käsituntumalla arvioinut ja aina sanonut että n.3kg. En tiedä johtuuko sitten siitä kun meillä ollaan oltu kirppuja niin tarkempaan syyniin ei olla laitettu. Mitään synnytystapa arviotakaan ei olla tehty ikinä ehkä se ei ollut muodissa 12 vuotta sitten kun esikoista odotin ja sen jälkeen on ajateltu että onhan sieltä jo mahduttu ulos tulemaan niin mahdutaan jatkossakin.
No nyt tämän raskauden kohdalla kävin siellä ylimääräisessä ultrassa vko26+2 ja silloinkaan ei sanottu minkä kokoinen oli sillä hetkellä totesi vaan että jos samaan tahtiin kasvaa niin syntyessään painaa n.3700g eli empä tuohon luota yhtään.

adette kyseli kokemuksia pienenä hoitoon laittamisesta. No itsellä ei omista lapsista ole kokemusta, mutta perhepäivähoitajana voin vastata tuohon. Eli itselläni nuorimmat hoidokit on ollut n.8kk ikäisiä aloittaessaan. Ja täytyy kyllä sanoa että yleensä sen ikäiset tottuu tosi nopeesti ja heidän hoidon aloituksensa on jopa paljon helpompaa kuin esim. pari vuotiaan. Tosin vanhemmille ei välttämättä niin helppoa
Mutta meillä päin ei ainakaan käytännössä nykyisin saa hoitopaikkaa alle 9kk ikäiselle. Koska kunta on velvollinen järjestämään paikan vasta sen ikäiselle eli kun vanhempainloma on loppu. Ja yksityisellä puolella missä itsekkin töitä olen tehnyt on se ongelma ettei kela ja kunta maksa alle 9kk ikäisestä tukia eli hoitopaikan koko maksu jäisi vanhemmille ja kuka on sitten valmis maksamaan yli 500e/kk hoidosta. Eli se on tilanne ainakin täällä. Toki voi olla että jossain kunnassa tuo onnistuu tai sitten jos löytyy joku sukulainen hoitamaan

pumppernikkeli ja niilo 34+1
 
hoitoon laittaminen pienenä piti tulla kommentoimaan että ajattelin samaa kuin pumppernikkeli, että kaupunki kohtaista. en ole varma kuinka meidän kunnassa mutta muistan lukeneeni että juuri tuo 9kk on alarajana hoitoon pääsylle, johtuen ilmeisesti tosta vanhempainvapaasta.
itse laskeskelin että lapsukainen on noin 10kk kun menee hoitoon, kun itse olen aikeissa palata kouluun ensi elokuussa jos kaikki sujuu normaalisti. Ennen ajattelin että odotan ainakin että lapsi on 1,5v ennen kuin laitan hoitoon mutta ei auta. ja ehdottomasti perhepäivähoitajalle haluan lapseni. Olen ollut itse päiväkodissa töissä alle 3v ryhmässä jossa nuorin oli tullut hoitoon juuri 9kk iässä. Kun töihin menin oli lapsi reilun vuoden ja minusta niin liian pieni 12lapsen ryhmään. Olinkin sitten sen lapsen "omahoitaja" kattelin sen perään ja hoitelin melkein sitä koko ajan. Niin isossa ryhmässä ei minusta niin pienen tarvitse olla. Minun mielipide. :)

käytetyn patjan kätky riski oli minulle ihan uusi tuttavuus. meille tuli uusi patja kun siskon lapsen patja oli ollut säilössä varastossa niin ajateltiin että parempi ostaa uusi kun ei tiedä kuinka lujaa on kosteutta saanut. Jotenkin tuntuu hullulta koko ajatus. Onhan siinä tosiaan monta kerrosta patjan päällä ennen vauvan ihoa, että kuinka se sitten voisi muka vaikuttaa...
 
Moi

Maatritti en oo koskaan kuullu tollasta, ja en kyllä meinaa ostaa joka lapselle omaa patjaa...

Adette voi sullakin nuo supistelut kiusaa, :hug: ...tuo hoitoon laitto,omakoht. kokemuksia mulla ei hoitoon laitosta ole, oon hoitanut lapset tähän asti kotona mut mitä tutut on kertonut niin noi pienet sopeutuu nopeiten ja sitten tietty jos mies vois osittanin vaikka hoitaa niin sekin kuulostais hyvältä, mut tietty oman firman kanssa voi olla hankalaa...älä vielä stressaa noista, ehdit kyllä miettiä vielä lähemmin..

Salsai hyvä jos selvisit säikähdyksellä...olikin muuten ihan hyvä vinkki ettei nostelis enää painavia kasseja, ei tollasta meinaa muistaa...

kävin tänään sit jyskissä ostaa kans sen Nalle puh pinnasängyn reunapehmusteen kans..oli aikas söötti ..ja vauvalle ostin 50 cm ruskovillan villahousut kestovaippa tarkoituksen, vähän on söpöt....

täällä supistellu aika ilkeesti taas tänään, millään ei jaksais kyllä vaan levätä kun ois vaikka mitä tehtävää...

pw 33+5
 
neuvolan tädin visiitistä Täälä vantaalla tuppaavat kotiin kuulemma synntyksen jälkeen. kotini on linnani ja mun mielestä mulla on oikeus kutsua itse omat vieraani, enkä tykkää ajatuksesta että tänne tupataan "taskastuskäynnille" vaikka kotimme onkin kaunis ja asian tarkoitus ns. "hyvä". Mielestäni pärjäämistämme ja vointiamme varten riittää, että kiikutamme itsemme sinne neuvolaan. Tekisi mieli sanoa, ei kiitos - tulemme itse neuvolaan ja kotiini otamme vastaan itse sinne kutsumiamme ihmisiä.

kokoarviosta Kummassakaan ultrassa tai ikinä neuvolassa ei ole kerrottu kokoarviota vauvan sen hetkisestä pituudesta tai painosta.

valmennuksista täälä on nyt käyty haikaranpesän kummatkin "synnytysvalmennukset". Näissä siis kerrotiin kivunlievityksestä, synnytyksen kulusta sekä miten osastolla ollessa toimitaan jne. Oli hyvä nähdä osaston paikat etukäteen, minä kun olen jollakin tasolla sairaalakammoinen - paikat oli viihtyisät ja nyt vaan toivotaan, että ko. osastolla olisi tilaa sitten kun meille h-hetki koittaa. Edessä vielä launtaina keskustelu "synnytystoiveista" käytilön kanssa, ihan hyvä homma tämäkin vaikka on hieman outoa että käteeni tyrkkäättiin parin sivun moniste piirretyistä ponnitstusasennoista koska kuulemma kätilötapaamisessa sitten voisi kertoa missä asennossa toivoo ponnistavansa ja millainen itse on kipeänä. Ööö.. mulle selvinnee tuo ponnistusasentoni sitten kun kärvistelen ja haen sitä parasta asentoa kun lapsi on tuloillaan. Ja mitä tulee omaan käytökseeni kovan kivun alla, sitä lienee mahdonta ennakoista. Vaan odotan silti tuota tapaamista, saan kerrottua kuinka tärkeää minulle on että saan kivunlievitystä (kipukynnykseni lienee miinuksen puolella nääs)

pienokaisen hoitoon laitosta Adette, varmaan puolivuotiaskin hoidossa pärjää. Kun itse olin vauva, ei silloin ollut tällaista vanhempainloma/tukisysteemiä kuin nyt ja äitini mukaan vauvat vietiin paljon nuorempina hoitoon kuin nyt. Ja traumoja en saanut, sen sijaan on kivoja muistoja perhepäivähoitopaikasta ja edeleen sieltä lähtöisin oleva ystävyyssyhdekin vaikka ollaan molemmat jo päälle kolmekymppisiä :) Ja meistä tuli ihan reippaita, oma-aloitteisia ja sosiaalisia ihmisiä... Itse ajattelen, että huonompi vaihtoehto olisi se jos lapsi olisi ihan vaan kotona pitkään - sanotaanhan sitä, että elämän sosiaaliset perusasiat sitä opitaan hiekkalaatikolla. Joten tarhassa, kerhoissa ja hoitopaikoissa pieni ihminen oppii tulemaan toimeen toisten kanssa, oppii solidaarisuutta, joustamista ja niitä nykyään niin paljon puhuttuja tiimityötaitoja. Ja jos lapsi olisi vaikka 5vuotiaaksi vain oman vanhemman kanssa kotona niin uskoisin että silloin se voisi olla ujompi ja arempi esim. kouluun mennessään kuin mitä samanikäinen tarhassa, hoidossa tai kerhossa käynyt lapsi olisi - sillä yksin vanhemman kanssa ollessaan sitä ei oppisi olemaan ryhmässä ryhmän jäsenä samalla lailla, kuin mitä oppii kun on isommassa porukassa (kenen vuoro on päättää mitä leikitään, saanko lainata lapiotasi, rakennetaanko yhdessä legoilla, kuka saa avata joulukalenterin luukun). Älkää ymmärtäkö väärin tai loukkaantuko tästä mielipiteestäni, tottakai lapsella on hyvä olla oman vanhemman kanssa! En sitä kiistä, mutta oman ajatukseni mukaan lapsesta tulee hoidossa ehkä sosiaalisempi, joustavampi, neuvottelukykyisempi, rohkeampi ja oma-aloitteisempi kuin mitä voisi tulla jos olisi vanhemman kanssa kotona vaikka kouluun asti... Varmaan tekisinkin niin, että jos olisi pienempi lapsi kotona niin vanhemman koittaisin saada ainakin kerhossa käymään ihan vain siksi, että siellä hän oppisi näitä elämässä tarvittavia perustaitoja :) Joten Adette, jos ajattelit viedä pienokaisesi hoitoon puolivuotiaani niin ei ole syytä syyllistää itseään sen vuoksi. Nykymaailmassa sitä on sellaset lainat ja työt että aika monella voi olla paineita palata pian työhön, eikä se tee kenestäkään huonoa vanhempaa eikä varmasi vahingoita lapsen kehitystä.

liitos jäsenmaksut Olipa yllätys kun kertoivat liitosta, että vanhempainvapaalla pitää maksaa jäsenmaksua! Luulin, että maksan vain siltäajalta jolta saan palkkaa mutta sanoivat, että mun tulee lähettää kirjallinen hakemus jäsenmaksun alennuksesta ja kelan äippärahapäätöksestä kopio niin sitten kuulemma Kelan rahalla olessan maksan 50% jäsenmaksesta. Onko teidän muidenkin ammattiliitoissa näin?

kokarviosta Vantaalla asutaan ja yhdessäkään neuvolakäynnissä tai ultrassa ei ole annettu pituus tai painoarviota vauvan sen hetkisestä koosta. Eli lienee kai sitten ultraajasta, neuvon lääkäristä ja neuvolan tädistä kiinni että kertovatko vai eivätkö.

34+1, edessä vielä kätilön tapaaminen, parin viikon päästä lääkäri ja siitä sitten neuvolat viikon välein.
 
Verensokeriasioissa näköjään paljon eroja, millain neuvotaan niitä mittailemaan ja kuinka usein. Minulla oli esikoisen odotusaikana eri ohjeet kuin nyt, mutta täällä on niihin tullut jotain muutoksia vuoden alusta.. esim. noihin raja-arvoihin.

maatritti Enpä ole moista kuullutkaan, että vanha patja lisäisi kätkytkuoleman riskiä. Kyllähän vanhoista patjoista kuulee milloin mitäkin, mutta tuo oli uutta.. Meillä ainakin käytetään tulevalla vauvalla samaa patjaa mitä esikoisellakin.. Esikoinen nukkui ensimmäisen vuoden meidän välissä ja patja oli pinnasängyssä pakkausmuovineen päivinee kun ei sitä käytetty :) Vuoden verran poika kerkesi pinniksessä nukkumaan, kun siirtyi muutama viikko sitten jatkettavaan sänkyyn. Vuoden käytöllä ei patjalle ole voinut mitään käydä, suojat ja lakanat kuitenkin ollut aina päällä. Joten, meille ei ainakaan uutta patjaa myöskään tule! :)

toiveikasodottaja Minusta olisi myös kiva, että tultaisiin ennen vauvan syntymää jo kotiin, mutta täällä tullaan vasta kun vauva on syntynyt. Kaksi ensimmäistä neuvolakertaa käyvät koton. Juuri viime kerralla olikin asiasta puhetta, kun mietin kuinka pääsen kahden kanssa neuvolassa käymään, kun tuntuu että nytkin jo yhden kanssa tuottaa toisinaan hankaluuksia.

salsai Hyvä ettei käynyt kuinkaan ja selvisit säikähdyksellä. Ei sitä aina tajuakaan kuinka yksinkertaisistakin asioita raskausaikana voi tulla lisämurheita..

Monilla on vaivana supistukset :( Itsellä supistelut ovat loppuneet kokonaan *koputtaa puuta* Vielä muutama viikko sitten supisteli melko kivuliaastikin päivittäin, mutta nyt ei ole ollut onneksi mitään sen suuntaista. Vauva kylä painaa ikävästi alapäähän ja liikkuminen on hankalaa, samalla kuitenkin painaa myös ylämahaa, jonka vuoksi hengittäminenkin tuntuu vaikealta. Ihan kun ylämahalla, tissien alapuolella olisi kireä vyö, jota vähän väliä joku kiristäisi.. Inhottava tunne!

gibbon ja tyttömytty 31+0
 
Eka- Ei minun ainakaan tarvi liiton jäsenmaksuja maksaa vanhempainvapaalla ollessa. Juuri liittoon sähköisesti laitoin ilmoituksen, että jään 16.9.08 äitiyslomalle. 2009 vuoden elokuuhun asti minulle oli jo myönnetty jäsenmaksuvapautusta muutenkin, kun siihen asti olin hakenut hoitovapaata, mutta se nyt muuttuikin äitiys- ja vanhempainlomaksi :D
 
FPI
Heippa :flower:

salsai, hyvä, että selvisit säikähdyksellä!

Tuosta kätkytkuolema-vanha patja jutusta en ookaan koskaan kuullut!

Huomenna on vika työpäivä, tuntuu ihan tosi oudolle... :whistle:

Nyt täytyy jatkaa vielä töitä...omaan napaan ei siis mitään uutta!

FPI+pepe rv 34+2 :heart:
 
Eka- niinpä! Täällä Rovaniemelläkin kuulema tullaan kotiin 2 viikon päästä kun on kotiuduttu.. Mulle ainaki neuvola täti sanoi että se vaan tarkistaa vauvan voinnin jne. Ja ei se mitään tuu kyttäämään, sanoi vielä että kaikki voidaan tehdä vaikka makuuhuoneessa jos niin haluan. En minä kyllä mitään kahveja ala keitteleen! Kyllä muakin vähän aristaa päästää kotiin outoa porukkaa juurikin "kyttäämään", mutta pakkohan se on. Mullaki ois neuvola tuosa ihan vieressä 100m. Mutta kait se on joku laki juttu tai jotn että sieltä tullaan.
Parempi näin, entäku että ennen syntymää tulee joku kotiin jorinoimaan ja vahtaamaan millain eletään!

:whistle: jaa..mitä täsä tekis.. Mies lähti vanhempiensa luona käymään. Minä en sinne kyllä varpaallanikaan astu kun anoppini on kotona! Sen haukkuja en jaksa kuunnella, enkä sitä sen viiltävän arvostelevaa katsetta..ihan puistattaa ajatella! :x

sokereista joo ihan erinlaiset on ohjeet kaikilla..Neuvolassakin on täällä se raja 7.6..

Huomenna sitte autoon istumaan pitkä reissu Ruotsin puolelle Haaparannalle..150km suuntaansa noin.. Herranen aika, voin vaan kuvitella kuin perä puutuu ja meinaan pissata housuun..Tuossa välillä ei oo ku 1 vessa huoltamolla. :eek: mutta pakko lähtiä kattomaan babysitteriä ja vaikka joku vaippa pakka ostaa ja jotaki muutakin kamaa valmiiksi.. Ettei sitte heti tarvii hyökätä kauppaan nyytin kanssa kun kotiin pääsee sairaalasta.

TUNTUUKO KELLÄÄN MUULLA ALAPÄÄSSÄ AJOITTAIN VIHLOVAA LIIKETTÄ?
mulla on vauva alkanu vissiin ujuttaan päätään jonneki koska se on raivotarjonnassa koko ajan ja yhtäkkisesti alko joku aika sitten tuollainen että alapäähän vihlasee ja kipiästi! Tuntuu kuin kusi tulisi housuun sillä sekunnilla.. mitä lie vauva touhuaapi sielä.

Just tänään kävin äitin luona ja se kerto että minu syntymä paino lähenteli 5 kiloa, ja sillon vuonna 1989, ne oli väkisin yrittäny laihan ja pienikokoisen äitini saada minut tulemaan ulos alapään kautta. Olin sitten ollu tulossa korva tarjonnalla ja jääny jumiin jonneki alapäähän ja sydän äänet oli alkanu heitellä. Sitten äkkiä leikattiin ulos keisarilla. Ja äiti makas 3 viikkoa TOSI kipiänä sairaalassa.. kauheaa |O onneksi nykyaikana on vähän erinlaisempaa!

Luin jostaki netistä että austraaliassa kun tehdään keisarinleikkaus jollaki puudutuksella ettei nukuteta, niin äiti voi itse nostaa vauvan mahastaan pois avustetusti, ja tähänki hulluuteen on syynä se että "äiti on ensimmäinen joka pitelee lastaan". Kyllä maailma on sitten joskus ihan mahoton. Onhan tuo ihana ajatus, mutta siihen se mulle ainakin ajatuksena jää.. :kieh: :snotty:

eikö se oo niin ettei KÄTKY-kuolemiin tiedetä syytä?, eli periaatteessa tuo patja teoriakin on ihan 1-0 teoria.. - kaikkea sitä keksitäänkin. Kohta sulle kerrotaan että "vauvasi voi kuolla kätkyyn kun sulla on punaiset verhot huoneessas".. voi herraisä! :LOL: mutta ihan varteenotettava ja vakava asia.. No en minäkää uutta patjaa osta seukille lapselleni, mutta tuskin mitään 20 wee vanhaa patjaa käyttäsin enää ollenkaan!

Tässä tietoa kätkystä: http://fi.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4tkytkuolema

Älkää nyt mammat alakako panikoimaan tuosta! :hug:

On se kumma ettei aikuisten kuolemia nimetä kätky kuolemiksi, jos ihminen ottaa vain ja kuolla kupsahtaa ihan yks kaks!!! ?? !! aika tyhmä pohdinta, mutta harvinaisen totta!
:/

nyt tuonne television pariin! Salkkarit alkaa kohta :whistle: Kyllähän se on niin että salkkaritki on kohta niinku kauniit ja rohkeat. Loppuu mielikuvitus kesken niin käytetään tyhmiä kierre- juonia! |O

mutta huomiseen mammat! =)
 
Heip!
Onpas tullut tekstiä...mistä ollaankaan juteltu...

Naurukohtaukselle jaksuja, vaikka tuskin tätä palstaa nyt pääsee lukemaan....Kovasti odotellaan uutisia! Hurjaa, sillä voi olla jo vauva sylissä par'aikaa, eikä me tiedetä mitään! :LOL:

Eka, oon ihan samoilla linjoilla sun kanssa, en mäkään halua ketään kotiin kyttäämään missä oloissa eletään, vaikka ei mua kodin esittely muuten mitenkään haittais. Ihan ylpeä olen siitä. Mutta periaatteessa tommonen kotiin tunkeminen ärsyttää. Täällä ei kyllä ole edes tapana tehdä kotivierailuja, joten eivät siis ole tulossakaan. Mutta mikään lakijuttu se kotikäynti siis ei voi olla, kuten joku arveli. Kun täällä niitä ei siis tehdä. Mutta vaikka tehtäis, niin sanoisin että no thanks, me tullaan neuvolaan ja se saa riittää. Ihan periaatteesta.

Tosta kätkytjutusta en ollut kuullutkaan, tuntuu kyllä vähän kaukaa haetulta.....Mutta eipä sitä kätkytkuoleman syytä tiedetä, joten kai kaikki on mahdollista....Ja kai tossa periaatteessa joku järki vois olla...

Omaa napaa....Väsymystä on taas. Mikään ei huvita, töitten jälkeen kaadun vaan sohvalle nukkumaan. Öisin tulee valvottua kun pissillä pitää juosta. Eilen sitten viisauksissani söin puolilitraa mansikoita illalla, eipä siitä muuta seurannut kuin kymmenen kertaa piti juosta yöllä pissillä kun nesteet poistu. Tosi fiksua... Onneksi enää ens viikko töitä, ja sitten alkaa loma. VUODEN LOMA TÖISTÄ, HUISIA... :D Tulee tarpeeseen, en jaksa miehen kanssa olla edes rakennuksella auttamassa, raukka saa tehdä siellä kaikki ilman mua. Onneks ei ees kiirettä pidä, kun pitäs muuttaa vielä ennen synnytystä!
Oli viime viikolla neuvolakin, kaikki hyvin. Ens viikolla seuraava, ja synnytysvalmennus!

Eilen muuten tuntu hassulta, kun masukki monotti tonne oikeelle kylkiluiden väliin. Hajamielisesti sitten tunnutelin kädellä sieltä, kun sattu niin kovasti. Niin kaverin JALKA jäi mun käteen hetkeks, ennen kun veti pois....Ihana tunne.....:heart:

Kirppiina ja Rakas 31+6
 

Yhteistyössä