***LOKAMASSUJEN SYYSKUU***

Hohhoijaa! Yö meni todella huonosti. Kolmen aikaan heräsin vessaan ja karmaiseviin liitoskipuihin |O . Sittenpä menikin aikaa ennenkuin unesta sai taas kiinni. Jotenkin tuntuu että nyt ei mee tänään hommat putkeen. Lapsille sanoin että yrittäsivät tänään vähän säästää äitiä kun oon niin kipee ja väsynyt. Kyllä meidän viisivuotias poika ainakin lupasi olla kiltisti. Herttaista =) . Kun tuonne puoli kolmeen asti jaksaa sinnitellä niin sitte helpottaa kun mies tulee kotiin, vaikka onhan hänkin väsynyt tietenkin työpäivän jälkeen mutta siltikin... Jos sais vaikka 15 minuutin tirsat otettua.

Koettakaa jaksella kaikki! :flower: Kyllä tämän tästä vielä helpottaa. Niinhän?!

milla-magia 35+6
 
No hei ja huomenta kaikille!

Mie tuossa perjantaina muistaakseni käväsin jo itteni esittelemässä, mut kukaan ei kai sitä huomannut... :'( no joka tapauksessa olen joka päivä lukenu teidän juttuja ja nyt en malta enää olla tunkematta itseäni teidän joukkoon kun tuntuu täällä porukka ottavan uudet kivasti vastaan, ehkäpä mieki vielä ison mahani kans mahdun. :ashamed:

Ja mie haluisin udella teiltä muutamaa asiaakin elikkäs miten teille on tehty se synnytystapa-arvio? Kun olen kuullut et joitakin on jopa kuvattu. Mulle se lääkäri tuntu tekevän norm. sisätutkimuksen, tuntuu vaan aikalailla arvailulta ja pelottaa kun vaavin paino syntyessä arvioitiin olevan n.4,2kg ja mie en mikään hirveän iso ihminen ole. Pituutta 159 ja painoahan kyllä on kertynyt vuosien varrella mut ei se taida mua muuten lantion sisäisesti kasvattaa. Esikoinen oli syntyessään 4180g ja syntyi lopulta sectiolla kun käynnistetty synnytys ei edistynyt.

Kovasti olen yrittänyt touhuilla et saisin tämän liikkenteeseen ennen käynnistyspäivää ettei tarvis taas käynnistää ku pelkään et se johtaa taas leikkaukseen ja ku mie pelkään sitä. Eilen illalla kyllä tuntu et se tulee häpyluusta läpi ku tuntu sitä halkasevan, mut muuten täällä on hiljaista eloa supisteluiden suhteen tai sit en vaan hoksi niitä.

Ja ihan uteliaisuudesta niitä kokoarvioita vauvoista? Mulle arvioitiin 36+2 3300g

Inkku ja masuasu37+3
 
Huomenta,

Tervetuloa Inkku mukaan! :wave: Pahoittelen jos kukaan ei sinua aikaisemmin huomannut. Itsellä ainakin alkaa tämä pää olla melko "pehmeä" odotuksen myötä ja muistikin kuin kanalla. :ashamed: Unohtelen asioita tuon tuostakin ja joka paikasta olen myöhässä.

Pikkumyylle täältäkin :hug: Ja voimia jaksaa.

Tänään minulla on suunnitelmissa saunan lauteiden pesu ja iltapäivällä olisi pitkästä aikaa neuvola. Edelleenkään ei supistele ja olenkin yrittänyt touhuilla kovasti jospa tuolla alakerrassa edes jotain alkaisi tapahtua. Ei nyt vielä tarvitse syntyäkään, mutta voisihan sitä alkaa vaikka pehmenemään muualtakin kuin päästä :ashamed:

Katja ja Einari 35+1
 
Huomenta!

Kamala yö takana, ekaks kyllä nukahdin mut sitten pyörin ja hyörin jostakin kahdesta puoli kuuteen ja kuten tiedätte se tuntuu ainakin kahdelta vuorokaudelta..sitten sain unen ja nyt kun herään olo on aivan pökkeröinen.. että tää alko mulla sit varmaan nyt, tähän saakka oon ihan rauhassa tuntematta edes vauvan liikkeitä saanu tussuttaa unta palloon koko yön! lukuunottamatta tietenkin niitä muutamaa vessakäyntia, mut ne on menny unessakin.. =)

Kävin maanantaina siellä ylimääräisessä ultrassa täällä meidän omassa kunnassa että tarkistavat tarjonnan ja istukan paikan. (äitipoliltahan lähete tuli bumerangina takaisin, kun ei ole kuulemma tarpeeksi perusteita minun käynnilleni..) Oli onneksi vaaveli kääntynyt pää alaspäin, mutta ei ollenkaan vielä kiinnittynyt ja sitten se mitä pelkäsin: se istukka oli edelleen siinä kohdunsuun edessä. laittoi lähetteen äitipolille missä on hieman paremmat laitteet ja asiasta jotain tietäviä. sanoi kyllä ettet voi synnyttää alateitse jos hänen "diagnoosinsa" pitää paikkansa, mutta edetään nyt yksi asia kerrallaan..Vitsit, että mua harmittaa ja ennenkaikkea pelottaa jos edessä sektio! :/ en tiedä mikä siinä sitten niin kamalaa voisi olla mutta oon nyt jo kauhusta jäykkänä..ehkä ne sektion jälkeiset ekat päivät sitten kauhistuttaa.. Nyt sitten vaan odottelen kutsua sinne äitipolille, vai tuleekohan taas perusteettomana takas :LOL:

Ja INKULLE + PYYKKI-IDALLE(menikö mini oikein..?) tervetuloa!

PIKKUMYYLLE supertsempit! toivottavasti saatte asiat selväks, tollanen on varmasti raskasta sulle.

Täällä tarvii tosiaan hypätä viiden minuutin välein tarkistamassa josko olis vauvauutisia tullut!

Mikero ja Topi 34+1
 
Inkku80 tervetuloa :wave: myöhässä toivottelen :ashamed: Selasin sivuja taaksepäin kun ihmettelin että miten en ole muka huomannut. No en ollut huomannut tai sitten tajunnut :ashamed: Ja aivan taatusti kaikki mukaan mahtuu :hug:

Mulla tehtiin esikoisen jälkeen synnytystapa arvio koska esikoisen synnytyksessä jouduttiin imukuppiin turvautumaan. Ei silloin minuu ainakaan kuvattu mitenkään, ultralla katsottiin painoarvio jne. No olihan noilla pojilla syntymäpainossa huima erokin (4070g ja toinen 2975g) :D Painoarviota tästä tulevasta ei ole missään vaiheessa mulle sanottu. Ainoastaan että saman kokoluokan vaava luultavasti kuin edelliset (kuopus 3025g).

katjanna arvaas kuinka pehmeä pää täällä on :LOL: Varsinkin kun kotona oon ollut jo monta vuotta noiden toisten kanssa ja ilman odotusta on jo vaivannut kotiäidin dementia ;) Pelkään joku kerta unohtavani jonkun lapsista jonnekin kun kaikki muukin unohtuu :whistle:

tuutilulla rv 38+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja Inkku80:
Ja mie haluisin udella teiltä muutamaa asiaakin elikkäs miten teille on tehty se synnytystapa-arvio? Kun olen kuullut et joitakin on jopa kuvattu.
Inkku ja masuasu37+3

Tervetuloa Inkku80 mukaan:)

Mulle tehtiin esikon ja tuon kakkosen aikana tuo painoarvio ihan "käsikopelolla", ja sen perusteella lääkäri sitten arvioi että mahtuuko alkakautta.
Nyt huomenna lääkäri taas arvioi painon, ultraa apuna käyttäen. Jos lääkäri kokee että vauva on mun lantiolle liian iso, niin sitten saan lähetteen sairaalaan synnytystapa-arvioon, jossa lantio kuvataan.
Viimeksi lääkäri sanoi, että jos arvio menee yli 4kg:n, niin sitten pitää tutkia tuleeko alakautta, tuo kakkonen oli 3810g, ja oli kyllä ihan hirmuista tuskaa.
Mulla pituutta 157, ja en ole kovinkaan iso muutenkaan. Ne lantion sisämitathan sen ratkaisee, mahtuuko vauva.
Saa nähdä mitä lääkäri on huomenna mieltä.

 
lhs
Tervetuloa mukaan Inkku :wave:

Sitten yksi kysymys yleisesti..Onko teillä muilla KOKOAJAN JANO? Tämä on jo jotensakin ahdistavaa, kun ihan jatkuvasti pitää olla vesilasi/pullo matkassa. Tulee tosi äkkiä huono olo, jos en saa juotavaa. Alkaa pyörryttää ja oksettaa kun tuntuu, että koko elimistö huutaa vettä (juotavaa), jos sitä ei heti saa, meinaa taju lähteä. Ihan outoa :( Näinkin jos istuu sohvalle, niin pakko olla juotavaa vieressä, muuten tuntuu että järki lähtee, vaikka just olisin juonut ison lasillisen vettä..
En muista nyt millään oliko aiemmissa tällaista lopummalla raskautta. (alussa on janottanut joka kerta..)

lhs rv36+4
 
Huomenia kaikille...

mun pitää aamulla ottaa nää jälkitirsat, tekee niin gutaa.. käyn hereillä ja painun takaisin koisimaan...
Tervetuloa uusille Inkku, Pyykki-Iida, Milla-Maria ja erikseen Milla-Magia ja ja ...
Tosiaan pää pehemenee, ja action hidastuu - jotenkin löyhäliikkeistä... Kuulema tästäkin sitten elpyy joskus - luonnon keino kasvattaa hyvää äitiä vauvalle : lypsykone, nostokurki, vaipanvaihtokone, silitys&halailumammma jne jne :)
Ja Pikumyylle haleja ja voimia - miehiä on vaikea ymmärtää, ja sitä luolaan vetäytymistä ja etäisyyttäpä juuri... keskustelu ja kirjeet lie yks hyvä tapa, mut jos on joku muu, millä sun mies yleensä osaa olla lähellä ?Vaik myöhemminkin - iltanuotio tai kävelylenkki tai saunanlauteet - mun yks psykologikamu käyttää näitä parempana keskustelu-alustana kuin jäykkää pöydän ääres istumista ?
Mulla nää neuvot - huom - on teoriaa :)
OYSin äpolill kävin eilen - vauva oikein kunnossa. Ihania ihmisiä siellä. Alakautta pykätään, nyt vauva painoi 3,3 kg jo, ja raivollaan köröttelee !

Pakko kertoa uskomaton stoori taas - mun vertaiskamu kävi nyt dnaverikokeissa 7 kk lapsen kans - sen ihanan isyyden tiimoilta. Terveyskeskuslääkäri nerokkaana oli alkanut vaatimaan lapselta henkkareita !!! Arkaluontoinen, herkkä yms tilanne - jaa-a, mistähän minäkin sitten vielä pienemmälle ajokortin kehitän :LOL: :LOL:
Että nääs todistan että lapsi on mun ja minä oon äiti. Eli paitsi että isä-asian todistamisen kans saa tsemppailla ja kamppailla , niin kohta ei enää äityskään oo varmaa. Hallelujaa byrokratialle :headwall: :headwall:
Kenenkäänhän pikkulapsella ei ole henkkareita , nimittäin ... taidan kysyä synnärillä sit het vauvan synnyttyä...

Eilen muuten kuulin muutamia noita unohtelutarinoita, istekin aattelin että jossian tilanteessa voisi voin käydä - itse ainakin saatan paatoksella johonkin keskittyä, ja ... ai niin, mullahan oli se vauvakin .

Joo ja supistelee mullakin jonniin verran . Hyvin harvakseltaan, tosin.
Muiden vauveleita ootellaan - viinika ja rontti ja ...

Nyt aamupalalle .

Tsemeliä kaikille,
papu & viola RV 37
 
lhs :wave: mulla on koko raskauden kulkenut mukana vesi tai mehupullo. Koska heikotus kun iskee on pakko hörpätä jotain. Auto on täynnä pillimehupurkkeja niiltä kerroilta kun pulloa en ole mukaan muistanut ottaa :ashamed: Ja kotonakin lähettyvillä juomista koko ajan. Nyt kun aloin ajattelemaan niin oon kyllä tässä raskaudessa jounut poaljon enemmän kuin muissa eli lähes koko ajan jotain. Mistä lie moinen johtuu? :eek:
 
Pitipäs tulla kurkkimaan taas, että mitä täällä on tapahtunut. Alkaa aika monella olemaan näköjään kaikenlaisia "oireita" tässä pikkuhiljaa.

Mulla ollut useemman viikon noita suppareita yms.kipuja, mut nyt yhtäkkiä pariin päivään ei yhtään mitään :whistle:
Yleensä olen hypännyt veskissä neljä kertaa yössä, mutta nyt olen nukkunut kaksi yötä oikeen hyvin ja pärjännyt yhdellä vessakäynnillä. Olin ihan ihmeissäni aamulla, kun kello herätti ja olin tosiaankin nukkunut ilman kipuja, närästyksiä yms. (pakko laittaa tuo kello herättämään aina aamusin, kun pitää viedä poika yheksäksi eskariin).
Viime koko viikon olinkin ripulilla, niin että oli paino laskenut reilut 200g edelliseltä viikolta neuvolakäynniltä (kun aiemmin oli tuota painoa tullut lisää kokoajan 500-900g/vko).

Ollaan kyllä käyty reilun viikon verran koko porukalla joka ilta tekemässä kävelylenkki ennen nukkumaanmenoa, joskos sillä olisi noin suotuisa vaikutus yöuniin yms.

Mies kyllä tuumasi että joskos tämä nyt olisi "tyyntä myrskyn edellä"... Mullahan oli jo pari viikkoa sitten kohdun ulkosuu kokonaan auki ja paikat pehmentynyt.... No ens maanantaina taas äippäpolikäynti, saas nähä mitä siellä nyt sanotaan (ja tehdään synnytystapa arvio).
Nyt rv 36+2.
 
mamma3
Täällä pitkästä aikaa hyvin nukuttu yö takana =) Yhden kerran heräsin veskiin ja meinasin pytylle nukahtaa samantien :D Äkkii piti kömpiä takaisin petiin jatkamaan unia =) Ois siinä voinut miehellä olla ihmettelemistä kun aamulla ois veskiin menny ja mä oisin siel koisinu :LOL:

Inkku80: Tottakai mukaan mahtuu =) Tervetuloa!!!!!! Mulla on pää nykyisin niin pehmee (monta kotonaolo vuotta takana ja vielä raskaus tähän) että asioita jää huomaamatta ja tajuamatta ja muisti on tosi lyhyt :ashamed:

Mulla synnytystapa-arvio tehtiin vain ultraamalla ja normaali sisätutkimus. Ei tarvittu käydä röntgenissä tms. Joilekinhan tehdään myös peräsuolen kautta käsikopelolla tutkimus... mulle ei. Varmaan jos on selvä homma, niin ei tartte tutkii sen enempi, mut jos vähänkään ne siel epäilee, niin tutkivat sit tarkemiin.???

tuutilulla: Millasia ne sun mahakivut olivat? Mulla on ollu sellasta todella repivää kipua aika-ajoin jommallakummalla puolella alamahalla, tai pahimmassa tapauksessa molemmilla puolin yhtaikaa :x Tuntuu kuin maha repeis!! :eek: Yleensä ne ei oo kauaa kestäny, mut manaillut niitä olen että jos pitkittyvät niin lekuriin kyllä lähden, niin hirveitä ne on :kieh:

yksäiti84: Mulla ainakin alkoi toka synnytys selkäkivulla. Eli yhdenäkin alkoi sellanen jomotus alaselällä. Oli levoton olo, ei pystynyt olemaan paikoillaan, selkää piti hieroksella jne. Jossainvaiheessa kuvioon tuli mukaan epäsäännölliset supistelut joiden aikana selkäkipu vaan voimistui, mutta koskaan se ei lakannut kokonaan! Vasta sitten kun lapsi oli maailmassa, hävisi se selkäkipukin. Mulla siis selkä oireili TAUKOAMATTA!

Mä ja mietin että jokohan viinikan ja rontin kuulumisia pian kuullaan =) Jännää...

 
mamma3
Äst, mietin et jotain tärkeetä unohtu taas ja niinhän unohtuikin... Pikkumyy: Oikein iso voima :hug: sinulle! Sulla on varmasti aika kurja olla nyt...koita ihmeessä puhua miehellesi ennenkuin tilanne kärjistyy. Tai kirje oli myös hyvä idea! Joku mainitsikin että koita olla syyttelemättä, samaa meinasin minäkin..se ei auta ja ole hyväksi. Toivon todella että saatte asiat selviteltyä ennenkuin pikkuinenkin syntyy... :hug:
 
Tervetuloa mukaan Inkku80 ja muut uudet :wave:

Ihanaa, miten mukavalta tuntuu, kun on kerrankin hyvin nukuttu yö takana. Täällä vedeltiin sikeitä n. klo 01:stä 9.30:een ja ainosastaan yhden vessareissun siivittämänä!

Painoarvioista. Meille annettiin painoarvioksi ultralla viikolla 36+0 2600g, eli aikalailla "keskikäyrillä" mennään. Tosin tämä pikkuinen leikataan viikolla 38+0 (eli ensi ma), joten ei varmasti kovin paljon yli 3-kiloinen ole! Täällä pitäisi lähteä tukisukkien ostoon. Kätilöopistolla ainakin suosittelevat, että leikkaukseen tulevat hankkisivat omat ja parasta olisi pukea ne päälle jo kotosalla. Mukavaa keskiviikkopäivää kaikille! Täytyy kyllä viim. illalla tulla kurkkimaan, josko olisi vauvauutisia Viinikan tai Rontin suhteen :heart:
 
mamma3 mitenhän miä sitä kipua selittäisin kun tää ulosanti ei taas tänään oikein pelaa :D Se kipu alkaa aaltomaisesti kovenemaan ja yhdestä kohtaa josta sitten leviää koko alavatsalle. Ensimmäiset kivut paikallistui vaan siihen yhteen kohtaa ja olinkin silloin kumarassa enkä ylös päässyt ennen kuin kipu helpotti :/ Ja kaikki alkoi eilen niistä menkkamaisista jomotuksista. Saitkohan tuosta mitään tolkkua :ashamed:

Nuo selkätuntemukset on muutes aika jänniä. Toisella ei taukoa ja toisella taas taukoaa. Eli eihän niistäkään selvää ota:D
 
Taas täällä..

Tosta juomisesta, en oo varmaan koko elämäni aikana (no ehkä vähän liiottelua..) juonu niin paljoo kun tän raskauden aikana! kokoajan vesipullo kourassa kuljen ja jos se jää joskus kotiin ni kyl pitää het ekalle huoltsikalle pyssätä ostaa vettä! ja sit seuraavalle pissille.. :LOL:
normaalisti tykkään myös limppareista mut nyt raskauden aikana en oo montaa hörppyä mitään hiilihapollista ottanu. ei vaan maistu..paitsi joskus tuntuu et vois kietaista pullon kokista mut sehän ei kait oo kauheen suositeltua raskauden aikana,eihän?siis kokista juomana tarkotan enkä sitä koko pullon juomista kerralla.. jopas on sekavaa mun teksti!!

Kyssäri vielä kypärämyssystä. Onko kukaan löytäny/ostanu sellasta 50-56cm kokoista myssyä? mä en oo mistään löytäny alle 60 cm.

 
Kovasti jännittää Rontin ja Viinikan puolesta!! Tahtoo kanssa nyytin käsiin =)

Monellpa on alkanut supistelut ja jomotukset. Kaipa meillä kaikilla kohta on nyytit kainalossa... Alkaa tässä ihan jännittämään... :LOL:

Itsekin sain nukuttua muutaman yön yllättävän hyvin, kuunes taas viimeyönä lämmitettiin kaurapussia ahkeraan.

Neuvolassakin käytiin ja edelleenkään ei tuo minun neuvolatätini oikein mihinkään kommentoi. Painoa tullut +700g /viikko, SF mitta lyhentynyt 32 senttiin (tosin mun mielestä mittasi sen väärin). Virtsa puhdas, Paineet matalat. vekaran :heart: 140 niin kuin on ollut tähänkin asti. Ja siellä se köllöttelee pääalaspäin peppu oikealla ja jalat vasemmalla.

Mies on alkanut ymmärtämään, etä kohta se tulee. Oli järkännyt itselleen ensi viikon lomaa ja toki esittää vekaralle joka ilta toiveen, että ensiviikolla sopisi sitten tulla :LOL: Lomaviikon jälkeen on sitten töissä taas ennen la:aa, mutta sellaisissa vuoroissa, että pääsee irtautumaan samoin tein. Aikas söpöä. Löysin myös miehen keittiöstä keittokirjan kanssa ja ihmettelin, että mitä se nyt. Ei se keittokirja mikään yllätys ollut, mies kun rakastaa ruoanlaittoa ja leivontaa, mutta nyt mies etsiskeli ruokia, joita voisi tehdä pakkaseen sitten sitä varten, etten minä jaksa ruokaa tehdä. Kaikkea ne ajatteleekin.

Onko kellään muulla tulossa ensimmäinen lapsenlapsi omille ja isän vanhemmille? meillä on ja voi että sitä soittojen määrää. Alkaa vähitellen ottamaan päähän kun joka tunti pirisee puhelin ja kystyään kuinka voidaan ja supisteleeko jne. Mulla ei hermo kestä ollenkaan. hyväähän he tarkoittavat mutta, AAAAARGH!

Kaipa sitä vois raahautua suihkuun. Onko muilla sellaista ongelmaa, ettei jaksa suihkussa koko aikaa seistä?

Niin ja sitten hieman nolompi kysymys: Onko muilla ilmaantunut tahatonta ilman karkailua peräpäästä? :ashamed:

Nökö ja vekara tasan 37
 
mamma3
mikero: Eipä tunnu olevan pienempiä kypärämyssyjä kuin koko 60cm tai koko 0 ja mä vertailin noita kokoja niin samaa luokkaa ovat :/ Luulisi että pienempiäkin olisi saatavilla kun vauvan päähän on niin onneton.. Ja varmasti kaupaksi menisivät, eihän ne niin mahdottomasti maksa.

Mä ja juon hirveesti nykyisin. Aina mulla on juomapullo(yleensä vettä) mukana ja kotona vähänvälii käyn laskemassa lasiin vettä... Enkä muista että aiemmissa raskauksissa näin paljon olisin juonu :eek: Nykyisin juon yölläkin n.puoli litraa :whistle: ihmekkös tuo sit on kun saa juosta veskis :D Mehut ja limut ei mulekaan oikein maistu. Jotkin tietyt pieninä määrinä...kuten vissy, omenamehu tms. Appelsiinimehu etenkin ja jotkut runsas hiilihappoiset limut(esim smurffilimukka) saa kaameen närästyksen aikaan :x Ja aiemmin smurffilimu on ollu :p Kummallista aikaa tämä raskaus... ;)

tuutilulla: Ei toi ehkä sit ihan samaa toi mahakipu ollu kuin mulla... mutta varmasti ilkeetä :eek: Mulla sellasta hetken kestävää todella REPIVÄÄ on se kipu jolloin pitää ihan käsillä masua "kannatella" :whistle:
Todella jänniä noi selkäkivut ja se kuinka eritavalla jokainen oireilee sit synnytyksen(kin) yhteydessä :D Naiset "oikukkaita"?? :D Ehei :D
 
:wave: Heippa pitkästä pitkästä aikaa!

Olen lukenut juttuja koko raskauden, mutta sitten se oma kirjoittelu vaan jäi... Jos nyt laittais vähän kuulumisia!
Paljon on ihmisille näköjään tapahtunut kaikenlaista ja kohta rupeaa porukka poksahtelemaan urakalla... :D
Jos nyt laitan vähän miten tää raskaus on edenny tähän vaiheeseen: Eli isoin juttu oli tos viikolla 18, kun mulle iski VESIROKKO...Ottivat tyksiin sisälle hetkeksi ja lykkäsivät lääkkeitä minkä ehtivät ja selvisin siitä ilmeisesti aika lievinvaivoin, kun näin aikuisiällä se voi olla tosi rankka! Vauvaa seurattiin kontrolliultrin pari kertaa sen jälkeen, kun olin parantunut ja lääkärit totesivat ettei rokko tarttunut vauvaa! Nyt kun synnytys lähestyy on tullut takaraivoon ajatus, et mitä jos siel on kuitenkin tullujotain...mikä ei ultrissa näkynyt... mutta toisaalta, siihen ei olisi pystynyt vaikuttamaan mitenkään...lääkärit sanoivat suoraan ettei mitään parannuskeinoa ole jos sikiö rokon saa eli olis ollu kuitenkin ns omanonnen nojassa. Mut nyt vaan toivotaan ettei mitään ilmene!
Esikoinenkin sit sai sen rokon multa ja olen jo päättänyt, että tuleva vaavi rokotetaan kyseistä rokkoa vastaan heti kun mahd.!
Ei tarvii sit enää kärsii siit! No nyt sitten odotellaan, et jotain alkais tapahtuun... kohdunkaula oli lyhentynyt 1½ cm ja jotain lieviä suppareita on ollu, mut eipä sit paljon muuta! Esikko meni 8 pv yli ja oon jo varautunut, et täs kärvistellään ja kauan... :(
Toisaalta maha on kyl tosi alhaalla ja jalkojen välis tuntuu jalkapallo... :D Eli jos tää tulis vähän nopeemmin ulos!

Närästys on tässäkin raskaudessa ollut ihan valtava ja rennie on ollu paras kaveri jo monta kuukautta ;) Ilman ei tulis toimeen, kun tuntuu et vesikin närästää!

Mitäs vielä...tänään neuvola tossa vajaan parin tunnin päästä...
Turvotusta on ollu aika vähän, esikosta olin ku mikäkin vesipallo :LOL:
Kiloja tuli sillon melkein 30, mut suurinosa oli sitä nestettä mikä hävis samantien laitokselle...
Nyt kiloja kertyny maltillisemmin ja oisko niit nyt joku 11, eli olen oikeen tyytyväinen... Siihen on vaikuttanu kyl alun kauhee pahoinvointi mitä oli siis melkein 5 kk:ta ja joka päivä ja monta kertaa...mutta se on onneksi taakse jäänyttä elämää :whistle:

Tulipahan kirjoitettua kerrankin, kun en oo oikeesti saanu aikaiseksi piiitkiin aikoihin!
Ihanaa syyspäivää kaikille ja toivottavasti kaikki menee hyvin kaikilla! :heart: :)

Nyt syömään ja sit neuvolaan! :wave:

Lapanen ja sisilisko 37+5

p.s. Tosta sisilisko nimestä vielä... Kerroin tytölleni ultran jälkeen, että pikkusiskoa olisi tulossa ja tyttö (2 v.) on siitä lähtien puhunut vaan sisiliskosta...Meni tytöllä vähän sanatsekaisin, mutta ei ole muusta suostunut puhumaan! :LOL:
 
Lapasella olikin tiukka tilanne tuon vesirokon kanssa. Onneksi ei sitten tarttunut vauvaan :)

Topsy ja Toivotaan, jos luette tuolta pari sivua takaperin, niin kävin OYS:n synnärillä synnytystapa-arviossa viime pe, viikkoja silloin 37+1. (Taisi olla aika sekavaa tekstiä kun ei sitä kukaan huomannut) Vauvan oli todettu olevan perätilassa ultralla pari päivää aikaisemmin ja vielä jalat edellä, eli aika hankala synnytettävä. Mutta olikin sitten juuri edellisenä yönä kääntynyt rt:hen. En tiedä onko sitten pysynyt rt:ssä. Tosi ihana oli käydä, sydämmellisiä ihmisiä tosiaankin siellä synnärillä, ja rauhassa sai lääkärinkin kanssa jutella ummet ja lammet. Jos kiinnostaa, voin kertoa lisää miten meillä tuolla meni.

Inkulle tervetuloa minunkin puolesta, vaikken ihan ahkerin kirjoittelija olekaan täällä ollut. Kyselit painoarviosta, meidän vauvalla oli 3,4 - 3,5 kg viikolla 37+1. Mulla on nyt ilmeisesti sitten raskausajan diabetes tullut tässä ihan lopussa, ja toivottavasti se nyt ei ihan hirveesti kasvattelis vauvaa, olishan tuo pienempänä joka tapauksessa helpompi ulos poksauttaa.

Juomisesta: jatkuva jano taitaa olla diabeteksen yksi oire. Itsellä nyt kun se vaiva (diabetes) on ilmeisesti puhjennut, niin olen huomannut että mulla on ollut viime aikoina kova jano, mutta monesti tekee mieli juuri hapollista juomaa. Että varmasti voi olla ihan raskaudesta johtuvaakin tuo jano.

Omaa napaa: olen ollut ihan ihmeissäni, kun olen nukkunut ihan tosi hyvin useampana yönä. Vessaan ehkä kerran tai kaks yössä, mutta siinä ei välttämättä edes herää kunnolla. Esikoisen aikaan heräsin aina 1,5 tunnin välein kääntämään kylkeä, kun tuossa 1,5 tunnissa ehti aina toinen puoli lantiosta kipeytyä niin ettei sen päällä pystynyt enää makaamaan :/ Nyt sitten tietysti herää huoli, että miten nyt on niin paljon vähemmän liitoskipuja?

Kysymys vielä raskausajan diabeteksestä: pitääköhän vauvan sokereita aina tarkkailla syntymän jälkeen, jos tätä vaivaa on äidillä ollut?

RV 37+6
 
Hui, paljon oli taas tekstiä tullut kun viimeksi eilen aamulla koneella kävin.

Inkku tervetuloa mukaan porukkaan vaan minunkin osaltani! =)

Pikkumyy onpas ikävä tilanne sulla! Munkin mielestä olis hyvä jos saisit tavalla tai toisella purettua vähän tota tilannetta miehes kanssa vielä ennen vauvan syntymää. Vaikeitahan tollaset tilanteet aina on, varsinkin jos miestä on hankala saada kuuntelemaan tai jos hän on heti itse puolustuskannalla eikä kuuntele toisen tunteita. Toivottavasti sun miehes kuitenkin malttas istahtaa alas niin saisitte molemmat purkaa olojanne, voihan se olla että hälläkin on paha olla tilanteen takia..tsemppiä ja paljon voimia! :hug:

YOdottaja juu pitäis vissiin alkaa toivomaan että vauva tajuaa tuoda omat henkkarinsa masusta mukanaan...eihän sitä passaa tässä maailmassa ilman henkilötodistusta asustella :LOL: uskomatonta touhua kyllä siltä tk-lääkäriltä!

Nökö ihana mies sulla! :D meillä tämä tuleva vauva on ensimmäinen lapsenlapsi meidän molempien vanhemmille. vielä eivät kovin paljo synnytyksen perään kysele, mutta muuten kyllä soittelevat. tai mun äiti lähinnä soittelee ja itekseen vaan puhelimen toisessa päässä tuumailee että "millonkahan se sitten syntyy?" taitaa olla kyllä jo kärsimätön...
Mulla ei ole ollut ongelmaa tuon ilmanpidätyksen kanssa, mutta kaveri kerto että sen kaverilla oli kyllä ollut! joskus kun ne oli istuneet iltaa kaveriporukalla (mukana siis pariskuntia) niin tällä hänen raskaana olevalla kaverillaan oli aina välillä päässyt kunnon pieru. Oli vaan sitten aina tokassu, et "jatkakaa vaan puhumista, ei näille voi mitään..." että et varmaan ole ainut!

Oli varmaan paljon muutakin mitä piti kommentoida, mut nyt päivän hommien kimppuun! vitsit meillä koira vetelee vieläkin yöunilla, edes aamupissalla ei ole vielä käynyt :eek: pitää vissiin lähtä vähän herätteleen sitä...

t.tiipii ja "väiski" rv36+1 :heart:
 
sateista päivää!

täällä on vettä tullut sitten eilis illasta lähtien..nauroinkin miehelle että kohta kaivo varmaan niin täys vettä et,tulee yli äyräiden..mut tuskin nyt sentään :LOL:

inkku tosiaan terve tuloa mukaan :wave: kyllä tänne joukkoon mukaan mahtuu =)

juomisesta minäkin olen tässä raskaudessa
juonut tooosi paljon..aina jos koneellakin olen niin tuo puolen litran muki vieressä,aamu päivisin juon enempi,mutta saattaa parikin tuollasta puolen litran mukia mennä hyvin saunan jälkeen..sen sitten tietää yöllä mikä on suunta..
ei minulla sellasta janon tunnetta taida edes päästä syntymään kun kiskon tuota vettä,kai tästä nyt joku tapa on tullut..vaikka join kyllä vettä runsaasti ennen raskauttakin.
joskus limpparia,lähinnä keltasta jaffaa tekee hirmusesti mieli,sit saatan ostaa pullon josta juon yhen lasillisen..ja muut saa juoda loput.
minulla oli silloin ihan alku raskaudessa sellanen järkky kesto janotus.mittailin jo paasto sokereitakin jos olis miten ylhäällä olleet,mutta ihan ok arvoja oli..en sit tiedä mistä lie johtu.

painoarviosta kävin 36+6 vkolla synnytys tapa arviossa,mutta ei silloin mitään mitannut kun olin käynyt 35+5 vkolla siellä sairaalalla,silloin oli 2.7kg painoarvio..
tietysti jos 200g viikkoon kasvaa niin voi olla lähemmäs 3,5kg kun syntyy(sectiolla rv 39+2)
mutta itestä kyllä tuntuu että tää voikin olla isompi..en sit tiiä..jotenkin vaan tuntuu siltä..

omaan napaan..
selkään on juilinut viimeyöstä lähtien..heräsin puol kolme,ja minuu ei nukuttanut yhtään..mutta vessa reissun jälkeen onneksi sain unen päästä kiinni..itse asiassa kävin kyllä nukkumaankin jo ysin jälkeen..ihan tautisesti väsytti..

vaavi punkee joko pyllyään tai päätään kohti vasenta tissiä..miettinyt olen kanssa että voiko pyllypuoli olla niin iso,kun kerran viime ultrassa vaavi oli oikein päin..luulen että se on kääntynyt taas istuma asentoon,kun muutkin liikkeet lähinnä alamahalla tuntuu.mutta joku möykky mukluaa ylämahalla,jommalla kummalla puolella.

ja tänään kun kaupungilla käytiin ja sieltä kotia tultiin,sanoin miehelle että alakerrassa on ihan sellanen tunne että joku tunkeutuu ulos..mies vitsaili että jos sieltä kohta jalka vaikka pilkistää :eek:
oli tosiaan kuin olis joku pallo tuolla hantsukassa ollut..piti käydä veskissä tarkistamassa,ettei nyt tosiaankaan mikään jalka sieltä pilkistä :LOL:
hui kamalaa..

mutta nyt tainut taas tekstiä tulla,taidan heittäytyä tuohon sängylle pitkäkseen..

niinukka ja vunttunen 37+4
 
Tervetuloa kaikille uusille :flower:

Pikkumyylle :hug:

Neuvolakuulumisia:
Paineet 129/69, pissassa valkuaista, hb 80, paino sama kun 3 vkoa sitten ( :D ), rt, sf mitta 38cm ( :eek: ), vauvan pää kiinnittyny ja kuulema todella alhaalla. Neuvolatäti sanoi, että tustin laskettuun päästään. Supistelee kyllä kieltämättä niin paljon ja kivuliaasti päivittäin, että vauhdilla se ainakin tulee |O


 
Voi vitsit te ootta ihania!!

Siis mulla tuli NIIN hyvä mieli ku mut huomattiin, alkaa olla aika säälittävä olo itsellä ja tuntuu et kaikesta pahotan mieleni ja samaa hajamielisyyttä ja huonomuistisuutta ilmenee kyllä täälläkin eli ymmärrän hyvin ettei kaikkea voi hoksia, mut nyt mie varmaan "uskallan" käydä täällä enempi raatimassa kun en ihan outo tyyppi ole... :LOL:

Mulla todettiin raskausajan diabetes esikoista odottaessa ja häneltä mitattiin sokrut käsittääkseeni vain kerran ja kun ne oli ookoo niin niihin ei ole sen koommin palattu. Nyt toisessa raskaudessa sain mittarin kotiin heti alusta mut nyt ei ole ollut mitään ongelmia kohonneitten arvojen kans mut varmaan taas mittaavat vaavilta arvot ko hänestä on povattu aika kookasta kaveria.

Ja tuosta juomisesta, mie olen kyllä kans kova juomaan vaikkei sokruissa mitään ongelmaa ookkaan, oon tullu siihen tulokseen et tarviin paljon nestettä kun hikoilusta on tullut melko kiusallinen vaiva mulle. Kaffekupposen kun saan nautittua niin johan hikeä pukkaa kohta.

Pikkumyylle multakin :hug: ja voimia. Samanlaisia ajatuksia on täälläkinpäin aina aikaajoin mut puhuminen miehen kans tosiaan vois auttaa. Oon ainakin huomannut itseni tässä raskaudessa todella vainoharhaiseksi ja luulen aina kaikkein pahinta vaikkei siihen olisikaan syytä.

Pallaamma Inkku ja masuasu 37+3
 

Yhteistyössä