Lokamassujen 2009 oma pino:)

Huimauksesta:
tuttua...esikosta alkoi rv8 ja päättyi rv11...kroppa tottuu uuteen verenmäärään ja pyrkii itsekseen tasoittamaan verenpaineen, vähän kuten teinivuosina, kun kroppa venähtää huimaa vauhtia ja verenkierto ei välillä tahdo pysyä mukana. Näitä kohtauksia tulee jos nousen ylös noepasti vuoteesta...nousen kyykystä nopeasti, vaihdan suuntaa nopeasti, mistä tahansa liian äkkinäisestä liikkeestä oikeastaan :D Ja juu, itseasiassa kyllä tulee myös syönnin jälkeen, mutta niin on ollut aina minulla...syönnin jälkeen suuri määrä verta keskittyy vatsan seutuville, kuvittelisin sen huimauksen johtuvan ainakin itsellä siitä.

Tuosta rannekeesta...perustuu akupisteeseen joka löytyy ranteen yläpuolelta käden sisäsyrjästä, voisin laittaa linkin sivustolle, jossa on muitakin akupisteisiin perustuvia keinoja synnytyksen käynnistykseen ja kivulievitykseen saakka:
http://www.babyidea.fi/aidille/akupainanta.html

tuosta löytyy muunmuassa tuo akupiste, joka lievittää pahoinvointia P6 ja lisäksi myös akupiste joka lievittää mitätahansa kipua...itsellä on ainakin auttanut tuo hand points kivun lievityksessä...kannattaa kokeilla =)
 
Pahoittelut Hese82 :hug:

Hyvältä kuulostaa tuo ranneke :) Voisin sitä sitten kokeilla, kun tuo pahoinvointi saapuu tännekkin ;) Nyt välillä pientä etomista, mutta ei mitään isompaa..

Onneksi olkoon :flower: DsariaL kuulostipa romanttiselta tuo ystävänpäivä kosinta :heart: :heart:
Tuo piilottelu tuotti meillekkin hankaluuksia :kieh:
Oltiin la ulkona ja kun kaverit ihmetteli alkoholittoman drinkin tarkoitusta niin mikäs siinä nyt olis muu auttanu kuin paljastus :D En jaksanu koko iltaa keksiä verukkeita.
Mutta vaikka muuten oli hauska ilta niin oli aika turvonnu olo ja housut puristi :LOL: Ja ne housut vielä pari viikkoa sitten oli ihan hyvät..

No hyvä, että ideani kelpasi ;)

Fi0na 5+2
 
Onnittelut Dsarial kihlauksesta!
Ja huimauksesta kertoisin että sitä on ollut minullakin, varsinkin kun verenpaine on luonnostaan aika alhainen. Inhottavaa se on siitä kun se voi yllättää ihan missä vain. Esikoista odottaessa pyörryin kerran linja-autossa ihan vain kesken matkan, eikä kukaan kanssamatkustaja edes huomannut!
Viime viikollakin olin lapsen kanssa shoppailemassa ja ja yhtäkkiä vaan iski huono olo ja hikeä alkoi pukata pintaan, sitten vaan äkkiä istumaan ja syvään hengittämistä, niin kyl se sit ohi menee.
Tässä justiin pähkäilen varaisiko ajan yksityiseen ultraan tälle viikolle, mutta katsotaan nyt.
Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!
Meriaani 5+6
 
Dsarial Onnittelut kihlauksesta! :flower:

Pitää varmaan tilata tuollainen ranneke! Tää alkaa olla niin kamalaa taas tää pahoinvointi ja tästä eteenpäin sen 6 viikkoa! Huh, kun tuntuu pitkältä ajalta. :( Koko aamun oon täs nieleskelly, ja kun kaikki kotityöt jää tän takia tekemättä...

Kiva pakkanen ulkona, ei oikein huvita puistoon lähteä tuon kuopuksen kanssa. No jos mentäis vasta sitten ku haetaan keskimmäinen eskarista.

Mukavaa maanantaita kaikille! :wave:

Miltski ja papu 5+6
 
Huonosti alkoi täällä hiihtoloma..

Aamulla tuli pyyhittäessä haaleaa vuotoa ja nyt näyttää tummenevan vaan kirkkaaksi vuodoksi :'( :'( :'(

Viikon tätä onnea näyttää sitten kestäneen..
Ilmoittelen myöhemmin miten on käynyt, tuskin pysyy matkassa.. :'(
 
Dsarial :flower: =) Onnea!!!

Chira :hug: , onko sulla mitään kipuja? Mulla nimittäin tuli muutaman kerran odotettujen menkkojen aikaan vähän vuotoa, oli ihan vertakin ja se oli íhan normaalia...toivotaan, että sulla olis samasta kyse? Mulla ystävä jolla vuosi 2 viikkoa viikoilla6-8 samoin kuin menkoissa- ihan sidettä piti käyttää ja siltikin syntyi terve poika! Toivon, että sulla olisi väärä hälytys!

Täällä tissikipu yltynyt niin hirveäksi, että hyvä kun pystyy kääntymään öisin sängyssä...auts! Ja eilen tuli saunassa paha olo...toivottavasti olisi nyt johtunut jostain muusta kuin raskaudesta...rakastan käydä saunassa ja voi kökkö jos en sinne voi kunnolla enää mennä :/ ! Peloille en ole voinut antaa yhtään sijaa ajatuksissa...alkuun pelkäsin niin kovin km:a ja kaikkea mahdollista raskauteen liittyvää komplikaatiota, että ihan sekaisin siinä meni. Nyt ajattelen vaan positiivisesti ja odotan ultraa malttamattomana...

Mutta nyt asioille- mukavaa maanantaita mammat :heart: !

Hugis ja Papu 5+1
 
Ei kerrassaan mitään kipuja. Nythän olis joku kp38 meneillään, niin tuskin kai tässä vaiheessa mitään oletettuja menkkoja vuotais? Tai mistä mä tiedän kun ei ole kokemusta keskenmenosta tässä vaiheessa. Ihan hermoromahduksen partaalla täällä ollaan. Kauhea epätietoisuus kun ei tosiaan koske mihinkään millään tavoin eikä tule kunnolla lorisemalla.
:'(
 
Chiara: :hug: voi sua... koeta rauhoittua vaikka TIEDÄN se on vaikeaa ja tuntuu ihan mahdottomalta! Mulla oli viime viikolla sama. Jos menee kesken, niin se sattuu ainakin mun tietojen mukaan, vaikken ole itse kokenutkaan km:a. Ei auta kun seurailla vuotoa- lisääntyykö, tuleeko kramppeja yms. Mulla vuosi just noihin kp: 36-37 aikoihin eli menkkojen aikana (mulla oli ovis aika myöhään kp 18 ja siitä laskin miten menkkojen olisi pitänyt tulla) - tuolloin olis mulla ollut menkat n. reilun puolen välin. Multa tuli yhtenä päivänä sillai ihan vähän pyyhkiessä (punaista verta kuitenkin) ja seuraavana päivänä oikein lorahti kerran ja sen jälkeen kohdunkaulalle jäi vielä ruskeaa ja punaistakin verta, pieni hyytymäkin taisi tulla. Näiden vuotojen jälkeen ei nyt ole ollut mitään ja osaan ehkä seuraavaksi suhtautua paremmin jos ihan vähän vuotelee- olin nimittäin aivan shokissa viimeksi! Soitin asiasta neuvolaan ja monille ystäville ja kaikilta sama mielipide: vuoto on normaalia jos sitä ei tule kunnola lorisemalla ja ei tule kipuja. Sitä ylimääräistä vaan vuotelee pois! Mieti nyt mitä siellä sisällä tapahtuu...olisihan se ihme jos ei mitään tulis ulos ;)! Kyllä se jo varhaisessa vaiheessa sattuu jos pieni sieltä irtoaa: sehän on porautunut sun kohtuun kiinni...

Toivon niiiiiin kovin, että sulla samaa vaivaa kun mulla ja selviät myös säikähdyksellä! Kivaa se ei ole jos vuotelee, mutta keskenmeno vuoto on kuulemani mukaan erilaista! Ja varsinkin josm tulee menkkojen aikoihin, niin huolesta voi karsia heti ainakin puolet pois :hug:! Toivotaan siis parasta :heart: !
 
Dsarial onnea!

Chira: toivottavasti vuoto loppuu ja pikkuinen jaksaa pysyä matkassa mukana.

Ihmettelen että mitä ihmettä alan tekemään. Anoppi tuli meille ja haluaa touhuta kuopuksen kanssa. Joten kun kotityötkään ei oikein innosta niin kulutan aikaani tässä koneella. Kovasti tekisi mieli ommella jo kestovaippoja vauvalle mutta jos siihen hommaan alan saattaa anoppi jotain arvata. Vielä en kuitenkaan halua vauvauutista kertoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cosmo:
Keskenmenovuoto voi olla pelkkää ruskeaa tuhrua. Tai myöskin ihan ilman vuotoa.
Mutta eikö niitä kipuja /kramppeja tule kuitenkin vaikkei vuotoa tulisikaan? Kauhea uutinen oli kyllä tämä...en tiennyt, että voi tuollai myös mennä kesken...siis, ettei vuotaisi lainkaan :eek:
 
HelloShitty
änkeen tänne teiän pinoon onnittelemaan Yeb:iä! huomasin että olet plussanu. onnea odotukseen ja tarrasukkia pienelle! :heart: :flower: :hug:

kesämassuista HS ja tyttö rv 24+4
 
Dsarial paljon onnea!!! :heart:

niin ja joku taisi mainita, ettei voi työssään käyttää tuota ranneketta...siksi oikeastaan laitoin tuon linkin tuohon ylemmäs, sillä sitä voi painella myös ihan itse...testasin tuon eilen illalla ja toimii :D

muitakin akupisteisiin perustuvia keinoja synnytyksen käynnistykseen ja kivulievitykseen saakka:
http://www.babyidea.fi/aidille/akupainanta.html

tuosta löytyy muunmuassa tuo akupiste, joka lievittää pahoinvointia P6 ja lisäksi myös akupiste joka lievittää mitätahansa kipua...itsellä on ainakin auttanut tuo hand points kivun lievityksessä...kannattaa kokeilla.

Juu keksenmeno voi siis käsitykseni mukaan tulla ilman vuotoa, mutta se sitten käsitykseni mukaan tarkoittaisi, että alkion/sikiön kehitys pysähtyy kokonaan, eikä vuoto ala. Olenko oikeassa?

Chira:
Koeta ottaa mahdollisimman rauhallisesti...lepäile ja pötköttele ja seuraa tilannetta. Voi todella olla ihan normaaliakin tuo vuoto ja toivotaan kovasti että sinulla se olisi ihan normaalia. :hug:
 
Chira tovottavasti kaikki kääntyis vielä hyväksi.

Minulle neuvolasta sanoivat (soitin kun sain itse jouluna keskenmenon) että vuoto voi olla täysin normaalia tässä vaiheessa (varsinkin jos se ei ole puhdasta verta) mutta jos verta tulee klöttinä ja siihen littyy kipu niin se voi olla keskenmeno. Varasin itselleni vuodon jatkuessa ultra-ajan jossa todettiin virallisesti keskenmeno.

Minä en ole edelleenkään soittanut neuvolaan... jotenkin tuntuu niin pahelle sitten perua niitä aikoja jos tämä raskaus ei onnistukkaan. Jouduin nimittäin silloin jouluna perumaan niitä mutta jos jo ensi viikolla soittaisin. Mille raskausviikolle te muut Kuopiolaiset olette saaneet neuvola aikoja?
 
Moikka kaikki,
täällähän on käynyt viikonlopun aikana vilkas keskustelu! Kiva!
Iloisia ja vähemmän iloisia uutisia... :hug: Toivottavasti Chira pääset vain säikähdyksellä, ota rauhallisesti!

Täällä jatkuu samaan malliin kuin ennenkin, ei rajuja oireita eikä onneksi pahoinvointiakaan. Tissit kipuilee koko ajan enemmän, yöllä pitää niitä jo asetella eri asentoon, jos oikein sattuu pahaan kulmaan, kivuliaaksi käy. ;)
Miten muuten te, kenellä on jo nyt vahvoja pahoinvointi-oireita: kärsittekö yleensä myös matkapahoinvoinnista? Jostain luin, että monesti nämä kaksi kulkevat käsi kädessä; jos on matkapahoinvoiva, on monesti myös raskauspahoinvoiva... Olis mielenkiintoista tietää onko tässä perää? Hih, voispa olla vaikka gallupin paikka!?

Kerhoon minäkin liittyisin mielelläni, olitko Talvicci se admin? Mä laitan sulle yv:tä asiasta, mutta päätin, että mun kerhoilut alkaa vasta kun on ultrassa käyty... aika on tän viikon torstaina! Haluan vain niin varmistella itselleni, et kaikki on kohdallaan, kovin aikaisessa kun vielä mennään!

sujuvasti ultrasta aasinsiltaa... H-a-n-n-e: mulla on eka neuvolakäynti jo huomenna, eli rv 6+0. Siis myös ultra myöhemmin tällä viikolla torstaina. Mut luulen, et meidän tapauksessa neuvolaa ja ultraa on hieman aikaistettu tarkemman alkuseurannan vuoksi (hoitoja takana), mielestäni "normaali"tapauksissa ainakin neuvolan tarjoama ultra on vasta joskus rv 10 tienoilla. Neuvolakäynti toki aikaisemmin.
 
Raitanen Kysyit tuosta pahoinvoinnista, mulla ei oo koskaan ollut minkäänlaista matkapahoinvointia, ei millään kulkuneuvolla, ja tätä raskauspahoinvointia kyllä on ollut. Keskimmäisestä niin pahasti, että painokin nousi vasta viikolla 20, vaikka siis olin jo valmiiksi alipainoinen. Mutta mulle on lääkäri selitykseksi antanut, että mulla varmaan nuo istukkahormonit heti hurjan korkeat, ja nousee räjähdysmäisesti tässä heti. Että hyvähän se vauvalle on, muttei niinkään äidille, vielä kun on nuo kolme muutakin lasta. Mutta onneksi ne nyt on jo niin vanhoja, ettei tarvi koko ajan olla kaitsemassa. Toisaalta mulla taas on yleensä olo helpottanut tuossa 9 viikon tienoilla, että elimistö kyllä tottuu sitten nopsaan tähän olotilaan! =)

Miltski ja papu 5+6
 
galluppiin:
Kärsin matkapahoinvoinnista ainoastaan jos joudun istumaan auton takapenkillä ja pahinta kuvotusta saa aikaan ihan niinkin pieni juttu kuin wonderbaumer (vai miten se nyt kirjoitetaan). Eli siis ei tarvi olla ees raskaana, kun tuo haju etoo ja pahasti. Nykyään tuo matkapahoinvointi on harvinaisempaa ja sitä esiintyy vain tosi pitkillä matkoilla, mutta lapsena sitä oli aina.
Esikosta ei juurikaan ollut pahoinvointia, mutta pyörtyily oli monesti lähellä ja sen yhteydessä tuli hetkellinen pahaolo.
Nyt sitten on etovaa oloa ollut jonkin verran, joinain päivinä ei ole lainkaan ja joinan sitten enemmän.

Ja nromaalissa raskauden seurannassa on tuo eka ultra (nt) n.rv10-12+6, ennen rv13 yleensä kuitenkin ja seuraava (rakenne) ultra sitten rv18-21 jos oikein muistan...ei ole myöskään tavatonta, että eka neuvola aika menee rv10 paikkeille.

Oli pakko kävellä kauppaan hakemaan ananstuoremehua...olen ihan yksin täällä, kun mies lähti ekstemporee ulos pojan kanssa käymään mummollaan...herätti minut ja ilmoitti, että me mennään. Oli jopa eka ajatellut, ettei herätä, mutta oli ajatellut, että saan paniikin, jos en teidä missä poika on :LOL:
 
Moikka kaikille :wave: Voisin kanssa varovasti liittyä porukkaan mukaan.

Onko täällä porukkaa ketkä ovat hedelmöityshoitojen kautta tulleet raskaaksi? Itsellä ensimmäisen IVF hoidon ensimmäisestä PASsista nyt raskaana (tuoresiirrosta nega). Vissiin menossa nyt 5+1, jos oikein osaan tulkita noita laskureita... Viime viikon keskiviikkona plussasin ja olen niiiin haltioissani =) Toivon vaan kovasti, että masuasukki pysyy loppuun asti matkassa mukana...
 
Chira: Itselläni keskenmeno siis takana vuosi sitten viikoilla 6+0 ja se alkoi pienellä tuhrulla joka yltyi paakkuiseksi ja runsaaksi vuodoksi parin päivän sisään ja meni ohitse täysin ilman kipuja.. Kannattaa käydä lääkärissä tarkastuttamassa mistä se vuoto tulee :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja hugoliina:
Alkuperäinen kirjoittaja Cosmo:
Keskenmenovuoto voi olla pelkkää ruskeaa tuhrua. Tai myöskin ihan ilman vuotoa.
Mutta eikö niitä kipuja /kramppeja tule kuitenkin vaikkei vuotoa tulisikaan? Kauhea uutinen oli kyllä tämä...en tiennyt, että voi tuollai myös mennä kesken...siis, ettei vuotaisi lainkaan :eek:
Mulla ei ollut mitään vuotoja, ei kipuja, ei kramppeja. Selvisi np-ultrassa vasta että keskeytynyt km.

:'(
 
Aku
Moikka!
Pikkuhiljaa ja varovasti hipsin tälle puolelle kurkistelemaan.Plussasin viime viikolla ja laskurin mukaan La ois 17.10 ja pikkukakkonen siis tulossa.Esikoinen on tyttö 09/07 =)
Varasin varhaisultran ens viikon perjantaille jos sais mielenrauhan.Jotenkin oon ihan paniikissa ja pelkään et kaikki ei mee hyvin :( Mutta toivotaan kuitenkin parasta.
Oireita ei tälläkään kertaa ole juurikaan.Oikeastaan vaan menkkamaiset jomotukset ja mieletön palelu koko ajan.

Voimia kaikille jotka ovat saaneet huonoja uutisia :'( :hug:
 
Täälläkin ilmoittautuu yksi varovaisesti, sillä mitä vain voi vielä tapahtua...

Tällä hetkellä la olis 19.10. mutta se lienee tarkentuu vielä ultrassa muutaman viikon päästä, jolloin saan mielenrauhan myös asialle. Sillä jotenkin kaikki tuntuu ihan uudelta ja oudolta vaikka toinen onkin tulossa (tyttö 11/06) ja pahat asiat vaan pyörii mielessä, vaikka aikaisemmassa raskaudessa ei ollutkaan mitään ongelmia.

Olisin kysynyt lopuksi tosi tyhmän kyssärin, että miten sinne kerhoon pääsee ja miten niitä yv viestejä laitetaan?

Onnea ja voimia kaikille!
 
Maanantaita!

Tänään neuvolassa ekaa kertaa...eipä siellä mitään ihmeempiä ollut...paperien täyttämistä ja hiv-kokeet taas kerran. Varovaisesti vieläkin suhtaudun tähän uutiseen...jotenkin en uskalla tuulettaa, kun on noita keskenmenoja.

Keskenmeno voi valitettavasti tulla myös ilman vuotoa...silloin puhutaan niin sanotusta keskeytyneestä keskenmenosta...vuotoa voi olla tai olla olematta. Keskenmeno voi olla myös ilman mitään kipuja. Minulla ollut kerran tällainen keskenmennyt km...ja ei mitään tuntemuksia. Ultrassa sitten huomattiin, ettei kaikki olekkaan niinkuin pitää. Ja lääkkeellinen keskeytys aloitettiin.Eipä sitä toisaalta auta etukäteen murehtia. Päivä kerrallaan.

Ai niin la siirtyi päivää aiemmaksi...eli 9.10...mutta ultrassa sitten tarkemmin. Kun muuten tiedän tarkkaan koska saanut alkunsa ;)

Joku kirjoitteli, että la ois 16 (vai oliko 17.pvä) .10...niin eikös viikkoja ole sitten 5+...kun itselläni on la 9.10 ja viikkoja on tänään 6+3 (neukkatätin mukaan)

Eipä muuta...nyt nauttimaan auringosta ulkona

Mamma Muu+joku 6+3
 
Kyllä musta nyt alkaa tuntua että tämä taitaa olla tässä ja turhaan koitan pitää täällä "jalkaa oven välissä" :'(

Kirkasta verta tulee ja pieniä hyytymiä. Koko alamaha on kuin pallo :'(
On niin surkea olo, kun eilen oli vielä niin raskaana oleva olo. Enemmän oireita kuin aiemmissa raskauksissa alkuvaiheessa ja nyt sitten tällainen tämän päivän aloitus..
Jotenkin sitä on niin luottavainen ettei mulle voi sattua mitään kun ei ole ennenkään sattunut. Neljä raskautta mennyt kuitenkin ilman mitään vuotoja ja kaikki saaneet alkunsa nopeasti. Tätä odotettiin pikkasen kauemmin ja näin sitten taitaa käydä vaan, eikä mitään voi tietenkään tehdä. :'(
 

Yhteistyössä