Lokakuun Onnenmurut 2012 **Syyskuussa**

ail
Crocus76 meillä oli painoarvio 36+1 vähän alle 3,2kg mutta ei kuulema ole diabeteksestani johtuvaa kun vatsa ei ollut mitoiltaan muita mittoja suurempi.Mullahan tuo insuliinihoitoinen diabetes.38+2 viikoilla on uusi aika naikkarille ja siellä katotaan käynnistelläänkö vai odotellaanko vielä.Mullahan on isoin vauva ollut 3320g ja synnytys aika hurja.En kuulema kauhean isoja voi synnyttää ilman että jäävät hartioista kii.Tai jotain tuollaista selittivät silloin 2001.Nyt vähän jännittää kun sano ihan selkeesti että tämä vaaveli on lapsistani isoin ehdottomasti lasketuna aikana.Mistäs tuollaisia rannetukia saa??Jospa mieki kävisin ne hakemassa kun tää kipu on jotain järkkyä


ail ja saaga 36+3
 
Voi ihanaa, taas on syntynyt lokakuisia vauvoja!!! Onnea kaikille tasapuolisesti ja roppakaupalla :flower:

Noista sukkapuikkokivuista, luulen että ne liittyy siihen kun vauvan pää ärsyttää kohdunsuuta kun vauva punkee ja puskee tuola mahassa kuinka sattuu :D

Tänään oli mun vika lääkärineuvola, ja käynti oli ihan turha. Lääkäri ei kattonut onko kohdunsuu auennut lisää (ei halunnut ärsyttää kohdunsuuta ) mutta mä olisin ite ollut kovin kiitollinen siitä tiedosta koska muutama kipeä siis oikeasti kipeä supistus on kuitenkin ollut. Sf-mitta oli kasvanut kolmen viikon aikana viis senttiä, johtuen siitä että vauva ei ole enää viistotilassa vaan tarjonta on nyt rt. Paino pysynyt hyvin kurissa, turvotuksien kanssa noussut n.200g/vko. Pissa puhdas ja verenpaine hyvä, hb 123 eli kaikki hyvin :D Mutta täytyy sanoa että kyllä teki sisätutkimus kuitenkin kipeetä :/ No, eipä se synnyttäminenkään kivuton tapahtuma ole :xmas:

Ja sitten tän päivän kohokohta; ystäväni kävi tänään luonani kahvilla ja päätti tehdä meillä tänään ostamansa raskaustestin. No, testiin piirtyi haalean punainen viiva :heart: voi kuinka mä niin toivon että se viiva siitä vahvistuu :) Ainahan positiivinen testi on ihana juttu, mutta tästä tekee erityisen ihanan se että ystäväni on kärsinyt koko ikänsä kuukautishäiriöistä ja ovuloimattomuudesta. Lääkärikään ei kovin suurta toivoa raskautumiselle ilman lapsettomuushoitoja ole antanut. Nyt vasta terolutit meni ja toivotaan että se on kaikki mitä tarvitaan...huh, mä oon niin täpinöissäni ettei tosikaan :)

erittäin iloinen muhvi ja matkis 36+3 :heart:
 
Paljon Onnea Taatu ja nalle_puh :flower:Nyt on vauvatulppa poksahtanut ihan kunnolla auki ja uutisia tulee vähän väliä :)

Täällä on taas vaihteeksi kuvottava olo... äsken oli nälkä, nyt taas on ihan mälsä olo. Mies lähti ruokakauppaan ja vielä tunti sitten ruuaksi himoitsemani grillibroileri ei kyllä nyt yhtään nappaa, päinvastoin. Ei nyt ihan okseta mut ei paljon muutakaan :x Kotivaa'an mukaan paino on laskusuunnassa... sekin kai normaalia loppuvaiheessa? Ainakin toivottavasti on... sf-mitta on kyllä koko ajan kasvanut mutta ei kai se paino sitten lopussa enää nouse kun ei oikein mitään syökkään.

Onko sairaaloissakin jotain BMI-rajoja? :O Kuulostaa jotenkin älyttömältä.. tai siis, aiheuttaako ylipaino mahdollisia komplikaatiota vai miksi? jos aikaisemmat lapset on tulleet maailmaan syöksyllä, niin 130 kilsan sairaalamatka ei kyllä tosiaan kuulosta houkuttelevalta vaihtoehdolta. Hyvä että Crocus76 pääset kuitenkin lähisairaalaan synnyttämään.

ja ei kun rennietä hakemaan, jos auttais tähän kuvotusällötykseen, plääh.
 
Mulla siis alko lauantai sunnuntai välisenä yönä supistella siinä kahentoista aikaan. Sellaista menkkmaista kipua alavatsassa ja selässä, mutta taukoa oli puolituntia. En kuitenkaan osannut nukkua, vaan mietin ja mietin.... Puoli kahdelta aloin sitten tosiaan kellottamaan ja siitä puoli kolmeen saakka supistuksia tuli noin kymmenen minuutin välein. Ne oli täysin siedettäviä suppareita. Suppareitten välissä laitoin kämppää kuntoon lapsenvahdille(eli tiskasin tiskit, petasin pedin, laitoin lasten päivävaatteet valmiiksi...) Kolmelta herättettiin naapuri lasten vahdiksi ja puol neljältä taidettiin olla TAYS:ssa. Tässä vaiheessa suppareita tuli ehkä taas harvemminkin kuin 10min välein, mutta kaksi aiempaa synnytystä on ollut suht nopeita ja kaikki sanoo, et ne vaan nopeutuu, niin en sit uskaltanu jäädä enää kotiin. Synnytysvastaanotossa kohdunkaula oli hävinnyt kokonaan ja olin 2cm auki(2cm olin auki jo torstaina äippäpolilla, mutta tuo kohdunkaula oli uus juttu). Saliin pääsimme ehkä neljän aikoihin. Aluksi keinun keinutuolissa ja kuuntelin musiikkia. Noin viideltä menin ammeeseen, mikä on muuten ihan vitsi TAYS:ssa!!! Oli vaihtunut sitten viime synnytysteni jäljiltä. Kätilökin sanoi, että on ihan vitsi, mutta ainahan sitä voi kokeilla(tää kätilö oli huippu!). Jos olin ammeessa kontillani(olen 176cm pitkä), niin selkäni ei peittynyt vedellä! Pystyin kuitenkin istumaan muutamassa eri asennossa, ja näin supistusten tullessa lämmöstä oli apua. Ainut miinus oli tosiaan se, ettei hartiat olleet supistusten aikana veden alla, jotta olisin voinut rentouttaa ne paremmin. Olin ehkä tunnin ammeessa ja sit alkoi tulla tosi kivuliaita suppareita tiheämpään. Siis ehkä vaille kuusi alkaen. Nousin välillä sieltä ylös ja koetin keinutuolia(ei todellakaan enää!!!), Menin sängylle puoli istuvaan asentoon ja otin siinä suppareita vastaan samalla miestäni kädestä puristaen. Mä oikein painoin kynteni hänen kämmeniinsä, siitä sai jotenkin virtaa, onneks ei jääny raapimisjälkiä :D Mut saipahan mieskin tuntea jotain nahoissaan :D Seittemältä tehtiin sisätutkimus ja olin reilut 4cm auki. Epätoivo iski! Pyysin kohdunkaula puudutteen ja kalvojen puhkasua. Kävin ensin kuitenkin vielä ammeessa oleilemassa reilun vartin ja puoli kasin jälkeen sain tuon kohdunkaulan puudutteen ja samalla kalvot puhkaistiin. Olin tuolloin 5,5cm auki. Loopuajan olin kyljellään sängyllä. Loput supistukset oli sitten jo MEGA kivuliaita(mut näin jälkikäteen kun katsoo, niin eihän tuosta mennyt kuin 1h 10min vauvan syntymiseen ja kohdun suu aukeni tuossa ajassa siis 5,5cm-->10cm) Raavin siis miestäni, otin ilokaasua ja kätilö painoi erittäin lämmintä geelipussia todella voimakkaasti supistuksen aikana selkääni ja teki sellaista pyörivää liikettä. Kätilö teki näin ehkä kolmen supistuksen aikana(onneksi ei jättänyt yhteen.,..) siitä oli todella iso apu! Mies otti sitten ohjat käsiinsä, mutta ei löytänyt niin hyvin paikkaa tietenkään, mutta kyllä siitäkin apua oli. Mies ehti yhden supparin verran geelipussia käsitellä ja sit huusin, et PAINA SITÄ NAPPIA TÄÄ TULEE. Meni kaksi minuuttia ja pikku nyytti oli maailmassa. Istukkakin syntyi tällä kertaa ihan normaalisti. Tällä kertaa selvisin ilman repeämiä, tai yhden/kaksi tikkiä joutui laittamaan ilmeisesti, mut nekin meni ilokaasun voimalla, vaikka mä sanoin, et ihan OIKEESTI nyt sattuu. Mut kätilö oli vissiin koko ajan sitä mieltä, et kyl tää riittää, ettei tähän tarvii ees tikkejä, ai no pulppuaa se kuitenkin vielä, no laitetaan vielä yks..ja eikun ilokaasua. Olisin todellakin siinä vaiheessa kaivannut alapäähän kunnon puudutuksen. Ei se sessio varmaankaan muutamaa minuuttia kauempaa kuitenkaan kestänyt ja suihkun jälkeen istahtaa rojahdin keinutuoliin. Minkään aiemman synnytyksen jälkeen en ole voinut istua samana päivänä!

Sunnuntain olin todella väsynyt, koska olin valvonut koko edellisen yön. Lisäksi pikku herra nautiskelee tissiä yöllä neljän tunnin ajan tahdilla tissiä, pieruja, tissiä, ehkä 10min unta, röyhtäytys, pieruja, tissiä, röyhtäisyjä, 10min unta, tissiä, jne. Nukkuu sitten kuin murmeli aamu viiden jälkeen. Eli sit syö 2-3tunnin välein. Aamupäivät siis nukkuu. Viime yönkin valvoin neljään ennkuin pääsin itse nukkumaan! Lastenlääkäri on jo tsekannu pikku herran ja kaikki kunnossa kotiin pääsyä varten. Bilirubiini arvot on jyrkässä nousussa ja kun mun kaks aiempaa lastakin ovat olleet keltaisia, niin tälläkin on suurempi riski kellastua. Tämän vuoksi olemme vielä osastolla, mutta valohoitoon ei oo vielä menty. Mulla ei oo täällä ollu aiemmin netti käytössä, niin päivitys viivästyi aika paljon :(

TAYSiin tulijoille tiedoksi, et viime to-ti tääl on ollu kauheeta ruuhkaa. Käytäviä myöten kakkos osastot täynnä, mä en ees päässy niille osastoille vaan oon täällä nelosella, kun ei mahtunu muualle! Eli ihan hyvä, jos ette vielä ole saapuneet :)

Sellainen tieto vielä päivitykseen, että syntyi rv 38+5
 
  • Tykkää
Reactions: Ann-ie
Onnea Nalle puh ja taatu!!

Ohoh, tsemppiä Crocus, onneks nyt pääset kuitenkin Oulaskankaalle, eihän tossa Ouluun menossa ois ollu mitään hauskaa... mua ainakin ois ahistanu jo valmiiks tieto kamalan pitkästä ajomatkasta synnärille.

Tänään oli neuvola, hb:tä ei nyt katottu. Verenpaine hyvä, 121/70, pissa puhas. Sf 34,5 mut paino sen kun nousee, nyt on tullu lisää 15 kg. Vaikka en nyt mitenkään NIIN hirveesti syö. Paitsi sit tänään, puol peltiä pizzaa ja päälle 4 korvapuustia. Mahtus enemmänkin. Ois parempi kyl jos närästäis...

Mutta vauva on jo vähän enemmän lähtöasemissa, pää on ultran mukaan sen verran alhaalla että jos lapsivedet menee niin ei tartte heittäytyä makuulle :)

Ihanaa, mies otti lomaa laskettua aikaa edellisen viikon ? ihan pyytämättä. Aloinkin vähän jännäämään että mitä jos alan synnyttämään kesken arkipäivää, kun mies on töissä 75 km päässä.

Anime 36 + 4
 
Iltaa.

onnittelut jo nyytin saaneille!

Kävin testauttamassa lapsiveden. Vähän emmin että jospa meen ihan turhaan ja negahan sieltä tuli mutta helpottavaa silti :) ja ompahan käyty tutustumassa keskisuomen uuteen synnäriin. Mutta meillä meni kaks tuntia. Käyrä oli ok, kuumekkin mitattiin joka oli outoa, hb oli ok. Sit lääkäriä odotettiin 1,5 tuntia. Tämä kätilö oli ihana täti mutta tämä lääkäri oli elämäänsä kyllästynyt nainen. Toki kello läheni jo ysiä että tais olla vuoronvaihto eessä. Vettä oli ok:sti, tulehdusta ei kait ollu, vettä ei testin mukaan valu, sit tuli taas kehuja että auki kahdelle sormelle ja kaulaa jäljellä sentti. Hyvä lähtökohta siis synnyttään :) nyt Hirveet supistelut ronkkimisen jälkeen. En uskalla seuraavaa lorahusta edes aatella lapsivedeks. Jos ne ei sit tuu kerralla. Että tämmöstä tälle illalle. Tuli kyllä vähän paniikkikin siinä odotellessa että en haluu että se vielä ees syntyy. Haluun vielä vaan olla ja nauttia :) ja sitä aijonkin tehdä :)
 
Tänään päästy kotio vielä yöks ja aamulla synnärille takasin.. Synnytys on siis käynnistetty napeilla raskaushepatoosin takia. Suppareita tulee muttei mitään kauheen kipeitä, aika epämiellyttäviä kuitenkin. Tuli siis tosiaan puskista koko juttu, maanantaina olin verikokeissa ja eilen käyrillä äitipolilla ja tänään heti sinne kun sappiarvojen tulokset oli tullut. Katsellaas miten käy ja miten lähtee käyntiin. Ainakin jotain vaikutusta niillä tableteilla on ollut. :)

Sanz 37+0
 
Sanzille jaksuja käynnistykseen! Tuossa ei ole kyllä nokka paljon tuhissu...mutta pääasia että asia on pikaisessa hoidossa!

Kusmallaki lähtötilanne alkaa olla aikas hyvä! Noilla avautumisilla se hetki voi olla koska vaan! :)

Killi: kyllä tuli mullekin melkosena yllärinä tuo että oisivat OYS:iin laittaneet synnyttämään..hiki siinä ihan kirjaimellisesti tuli ku alkovat siitä puhumaan..Ekaa kertaa tosiaan tuommoseen bmi rajaan törmäsin, pikkusen siinä tuli huono-ihminen fiilis...hävetti kovasti..:ashamed:
Syy tähän rajaan on kuulemma se että jos päädytään hätäsektioon niin äiti nukutetaan ja jos äitillä on paljon vatsapeitteitä niin lapsi ehtii saada myös narkoosia ku leikkurilla on enempi työtä peitteiden kans ja ku on mahdollista saada vain yks anestesialekuri mukaan niin se ei ehi hoitamaan sekä vauvaa että äitiä.. En tiiä oliko tuolla päätöksellä että saan tulla OAS:iin synnyttämään jotain tekemistä sillä että mulla nuo läskit ei kaikki oo vaan mahassa vaikka on sitä tietty siinäki mutta mää oon tämmönen erittäin leveeperseinen naikkonen..:D

Anime: Täällä kans vauvan pää on kuulemma aika alhaalla. Lekuri sanoi että "vessa on tainnu tulla tutuksi ku tää lapsen pää on tosi alhaalla" juu vessassa saa käydä koko ajan varsinki jos nousee ylös seisomaan niin hoppu tulee..

Kiitos Nalle Puh synnytyskertomuksesta! Sitä oli oikein mukava lukea vaikka joka kerta noita lukiessa hikiä pukkaa päälle..

Muhvin ystävälle onnittelut plussasta! :flower: Oli varmasti ihanaa jakaa noin hieno hetki!

AIL: Tosiaan meidän pikkumiehellä ku muut kokoarviomitat menivät rv35+ mutta tuo masu oli sitten aikas suuri...eli ei kovin sopusuhtainen kasvutahti tällä hetkellä oo. Mää meen kans rv38+2 kontrolliin jos ei sitte ens viikolla käske insuhoitoa alottamaan..parhaani koitan kyllä tehä ettei tarttis sitä enää alotella tässä vaiheessa..Meillä nuo kaks on ollu nelikilosia, yks keskonen ja sitte tuommonen 3,5kg joka on koko ajan menny miinuskäyrällä nyt 5v..eli kyllä tuolta mun alakerrasta mahtuu isompiki tulemaan, tietty ois helpompaa tuommosta pienempää sieltä puskea. Toivotaan että sun vauvan kokoarvio ois vähän yläkantissa että synnytyksestä ei tulis kovin vaikeaa!
Meillä noita rannetukia sai ihan nlan "lähetteellä" tk:n apuvälinelainaamosta. Noitahan saa ostettua esim. apteekista tai istrusta mutta halusin kokeilla ensin onko niistä apua ennen kuin lähen ostamaan tuommoset reilu pari kymppiä maksavat tuet..Täysin en apua niistä ole saanut mutta kummasti vaivat ovat vähentyneet...kannattaa kokeilla!

Juups pitäs varmaan sinne iltapalalle TAAS mennä...
 
Onnea hurjasti vauvan saaneille! <3 Ja kiva kun kerroit synnytystarinasi nalle_puh :)

Minulla alkaa olla aika tukala olo, haluaisin jo päästä synnyttämään. Neuvolantäti arvioi käsikopelolla että sellainen 3400 g olisi ehkä tällä hetkellä vauvan paino, ja sellainen pitkähkö vauva voisi olla tulossa. Syntymäpainoksi heitti 3800 g. Sf-mitta nyt 33 cm.

Tsemppiä vaan kaikille odotukseen, ja tsemppiä niille jotka aloittavat tutustumisen uuteen perheenjäseneen! :)

- Öhkis 38+4.
 
täällä elellään jännittäviä hetkiä :)

Sanoin eilen miehelle kun tultiin pois sairaalalta että en usko siihen neg testiin. Noh kun tultiin kotiin 21.30 ni suppareita alko tulla 22-23 välisenä aikana. Välit max 10 min. Mentiin nukkumaan klo 01 ja silloin sanoin miehelle että ihme jos nää ei oo niitä oikeita suppareita. Olin nukahtanut ja heräsin 03.30. Kävin vessassa ja oli tullu taas sitä shampanjan väristä vuotoa. Kerkesin sänkyyn ja otin vielä pyyhkeen varulta pepun alle ni meni ehkä 5 min ni kuulu POKS ja vedet meni :) olo tuntu ihan epätodelliselta. Kävin suihkussa ja mies yrittää inttää mulle koko ajan että nuku nyt ja kerää voimia. Supparit koveni vesien menon jälkeen mutta vielä kotona. Vielä kestää :) vaikka useesti tuleekin. Ihanaa tätä kipua <3 jospa aamulla olis tyttö sylissä :)
 
Hui ja Onnea kaikille jo synnyttäneille ja tositoimissa oleville!

Hirmuisesti alkoi tuleen äksöniä yhtäkkiä! Ihanaaaaaaaa!

ON , kävin tiistaina viimeisen ultrauksen ja vauvan painoarvio oli jo 3kg.. Neitinä oli pysynyt edelleen ja kasvoja tai edes sivuprofiilia tämä prinsessa ei suostunut näyttämään..

Leikkausaika sovittiin 11.10 jolloin raskausviikkoja 38+6 , ens viikon torstai olisi ollutkin hurjan nopeasti ja 38 viikkoa olisi ollut 1 päivää vaille täys, joten eivät halunneet ottaa "ennenaikojaan".. Sain tukisukat kotiin, mitkä pitää laittaa ennen ylösnousemista leikkausaamuna jalkaan ( kätilö nauroi, että tosiaan isä saa laittaa ne sukat, äiti tuskin taipuu ;) )...

Tsemppiä koitoksiin meille kaikille :)

Pakkastyttö :) ja murupapunen 36+6

PS An-nie mikä se verikoe onkaan mikä pitää antaa 5 päivää ennen toimenpidettä? Mun pitäis netistä varata aika, mutta enhän mä muista, soittoaika neuvolaanki tais mennä jo tältä päivältä..
 
Viimeksi muokattu:
Pakkastytöllehän sovittiin hyvä päivä synnyttämään, on meidänkin LA ;) Katotaan onko vauva yhtä tarkka aikataulujen kanssa ku minä, yleensä kyllä vielä etuajassa.. :D

IHANAA IHANAA nyt niitä vauvoja alkaa ihan oikeesti tulla, se on kyllä hurja tunne kun voi tulla MILLOIN VAAN, pistää jännittämään pikku hiljaa.. Luulen että alitajuntaisesti oon jotenki valmistautunuki siihen synnytykseen, olo on levollinen ja olen vaan nyhjännyt kotona ja kerännyt voimia :)

Tsemppiä kaikille tositoimissa oleville, onnea jo nyytin saaneille ja meille kärvistelijöille.. noh, odottavan aika on piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitkä ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Pakkastyttö :)
Pakkastyttö, Mulle sanottiin, että ne verikokeet pitää antaa päivää ennen. Mutta koska meille sovittiin sektioaika maanantaiksi, täytyy ne kokeet käydä antamassa perjantaina. Mulla lukee tuossa lähetteessä näin: "B-PVK+T ja B-VRab-O ja B-XKoe". Eli en kyllä osaa yhtään sanoa, että mitä kokeita ne on.. Ilmeisesti kuitenkin ihan peruskokeita. Varasin ite myös ajan netistä ja täälläpäin vaihtoehtona oli varausta tehdessä "normaali verikoe", "paasto" ja "sokeri". Joten ihan tuon normaalin valitsin, koska noita varten ei tarvitse paastota. Ainut tärkeä asia oli, että ne täytyy antaa heti aamusta. Jännä, että antoivat sulle tukisukat mukaan ja mulle niistä ei puhuttu mitään! En edes tajunnut moista asiaa. Mutta lienee ihan hyvä pakata kyllä sairaalakassiin mukaan :)

Mä en millään malttaisi odottaa enää tämän vauvan syntymistä! :heart: Eilen puunasin monta tuntia meidän taloa, enkä antanut alaselän kipuilujen tai minkään muunkaan haitata. Työkaveri tuli kylään ja sitä lähdin hakemaan linkkipysäkiltä koiran kanssa, jolloin alkoi tulemaan harkkasupistuksia. Kolmisen tuntia naurettiin, kerättiin omenoita, istuskeltiin keittiössä sekä olohuoneessa ja höpistiin kaikkea mukavaa. Koiran kanssa saateltiin työkaveri vielä linkkipysäkille ja silloin alkoi tulla ihan mukavasti suppareita ja polttoja. Jotka sitten rauhoittui aikalailla tunnin aloillaan olemisen jälkeen. Suolikin päätti tyhjentyä sitten.. Tänään aamulla ollut taas muutamia polttoja. Tarkoituksena olis siivota, eli kuurata saunan lauteet ja kylppärin lattia sekä seinät :) Koska kohta en varmasti enää niitä jaksa puunata ja miestäkään ei asia kiinnosta. Eilen pesin jo valmiiksi kaikki kylppärikamat, että saa sitten vain jättää puhdasta puhtaaseen tilaan ;) Ja kyllä muuten onkin hellinä selkä, jalat ja kädet tuosta eilisestä ahkeroinnista.. Mutta tietääpähän tehneensä! :)

Ann-ie ja pikkuinen 37+0! :heart:
 
IMN
Hirmuisesti onnea vauvautuneille ja tositoimissa oleville! :)
Kiva että Sanzilla käynnistys alkoi tuottaa tulosta noinkin nopeasti :) Mulla kun ei sytoteceilla saatu vuorokaudessa aikaiseksi kuin kivuttomia, epäsäännöllisiä suppareita ja synnyttämässä huomasi olevansa vasta kalvojen puhkaisun jälkeen.

Aamulla käytiin kasvukontrollissa. Neiti oli ottanut pienen kasvupyrähdyksen ja painoarvioksi saatiin jo 2,6-2,7kg, laskettuna aikana saatetaan tällä vauhdilla päästä ehkä jopa kolmeen kiloon!! :heart: Oli kyllä kiva uutinen :) Lääkäri tosin sanoi että vauva oli nyt hieman eri asennossa kuin edellisissä mittauksissa, joten sekin saattaa vaikuttaa mittaustulokseen, mutta koska napavirtaukset oli parantuneet (eivät ole kyllä poikkeuksellisen huonot olleetkaan) niin saattaa olla että kasvu on oikeastikin nopetunut :) Istukka oli kuulemma kalkkeutunut yllättävän vähän.
Sisätutkimusta tehdessä lääkäri ilmoitti pään olevan niin alhaalla että pystyi sormenpäällä silittelemään sitä (mua tää lähinnä ällötti :D). Kaulaa oli edelleen jäljellä 2cm, kuulemma hitusen kuitenkin lyhentynyt viikontakaisesta ja kohdunsuu oli n. 1,5cm auki. Pehmeähän tuo on ollut jo jonkin aikaa :) Lääkäri lupasi myös tehdä vähän kovakouraisemman sisätutkimuksen, jos vaikka saisi paikkoja kypsymään. En sitten tiedä oliko kovin kovakourainen, koska muistan kuinka kipeää normi-sisätutkimuskin teki esikoista odottaessa tässä vaiheessa, eikä tuo toimenpide kyllä tuntunut missään. Tai sitten sitä on vaan niin turtunut tuohon ronkkimiseen.
Yliaikaiseksi ei kuulemma edelleenkään aiota päästää, joten lääkärinmääräyksenä kolmen ässän sääntö niin usein kuin kunto kestää :D Ymmärsi kyllä etten haluaisi tätä toistakin raskautta käynnistettävän, joten sanoikin että toivottavasti ei nähdä enää ensi viikon perjantaina kun seuraava kasvukontrolliaika on.

IMN & Tuutikki 37+5
 
Tack Ann-ie nopsasta infosta :) Milloin se sun sektioaika olikaan?

Teille annettiinkin paljon yksityiskohtaisemmat ohjeet entä meille.. Ne tukisukat estää veritulppaa ja olisi tosiaan hyvä, jos ne laittaa jalkaan jo hyvissä ajoin ennen sängystä ylösnousua... Kättärillä olivat ohjeistaneet myöskin, että tukisukat olisi hyvä olla, mutta ystäväni oli joutunut ostamaan itse sellaiset ( lähemmäs 100€ !! ne on siis sellaiset reiteen asti olevat paksut "stayupit" ) Muutoin ei ohjeistettu juurikaan, annettiin semmoinen halpis höylä ( kannattaa käyttää uutta ja vähän laadukkaampaa terää ) millä aamulla juuri ennen lähtöä höylää, jotta ei ehdi nousta mitään nyppyä/näppyä alueelle.. ( mä olen jo vuosia höylännyt sen vanhan sektio kohdan, joten tuskin enää edes ärtyisi )

Peräruisketta ei täällä anneta, itse saa hakea jos haluaa.. noh, olen kärsinyt ummetuksesta jo niiiiin pitkään, että jollain keinolla yritän auttaa suolen toimintaa koko loppuajan..

Aikaisemminkin joku on galluppia kysellyt, että minkälaiset kotiuttamisvaatteet vauvalle.. ? Minä juuri silitin bodyn,housut, sukat ja puuvillaisen neuletakin ja pipon, sitten vaan ihana Aarikan Pässisarjan pinkkifleecepuku.. Kai niillä vaavi tarkenee kun suoraan nostetaan lämpimään autoon ja matka kotiin kestää 10min..

Muistan esikoiselta, että helmikuun alussa oli body, potkupuku, villapuku ja toppahaalari..sama juttu, lämpimään taksiin ja matka kotiin kesti 20min, pientä raasua ei paljoa näkynyt vaatteiden sisältä ja nukkuikin hikisenä koko matkan ;)


Hups, esikoinen tulee kohta koulusta, mä olen vielä yöpuvussa..Äkkiä pukemaan ja kaunistautumaan :)
 
Pakkastyttö, meidän sektioaika on 15.10 :) Aika jännästi eroaa ohjeistukset, meillä nimittäin nimenomaan kiellettiin kotona höylääminen etukäteen! Ja nyt ei saa ennen leikkaustakaan höyläillä, jos lähteekin etukäteen jo tulemaan. Leikkauspöydällä sitten siistitään bikiniraja. Eipä mulla kyllä olekaan kuin polviin saakka ylettyviä tukisukkia, mutta nekin saa kyllä kelvata tähän hätään :) Tai sitten ne antaa siellä osastolla ollessa jalkaan jotkut..
 
Täällä on käyty aamulla neuvolassa ja paineet oli taas koholla. Tai siis, alapaine joku 91 ja sain nyt mittarin kotiini... proteiinitkin kävi pissassa plussalla ( just ja just )... ehkä mun kroppa nyt vaan ei enää jaksa tätä raskautta. Paino oli -600 g ( ei ole noussut nyt kuukauteen yhtään ) ja sf-mitta pysyi samassa 33 cm. Terkka vaan sanoi, että ens viikolla on mun vuoro synnyttää ja käski noudattaa kolmea ässää... no, voin kyllä sanoa että seksi on viimeinen asia joka mun mielessä on :LOL: - ei oo ollu vipinää vällyjen välissä pitkään aikaan miehen kanssa :ashamed:. ei oo kumpaakaan napannut, olo on kuin ryhävalaalla, en tunne itteeni kyllä mitenkään seksikkääksi tän pötsini ja sellureisieni kanssa. :(

Kiitos nalle_puh synnytyskertomuksesta! näinhän se on että TAYS:issa ruuhkaa piisaa, terkka vaan totesi että ei viitsi mua pelotella tilanteella enempiä. No joo, ei mua tarvii pelotella, tiiän kyllä ihan itekin että mikä se tilanne on. Taitaa olla niin tuurista kiinni että kuinka sitä pääsee saliin jne. Näin tänään kaverini joka on saamassa esikoistaan myös lokakuussa. Heidän vauvapalstaporukassaan oli uudelleensynnyttäjää yrittäneet lähettää H-linnaan kun salit oli täynnä... no, 35 minsaa SVO:lle saapumisen jälkeen oli vauva syntynyt ja kuulemmas ( näin ymmärsin ) sinne SVO:lle kun salit tosiaan oli täynnä :O. No, mieluummin sinne kuin ambulanssiin matkalla Hämeenlinnaan, ja olivat sentään kuunnelleet äitiä joka oli sanonut että hän ei mihinkään täältä lähde. Toivottavasti itelle ei käy yhtä kakka mäihä, aika arpapeliä tuo taitaa olla miten sitä pääsee saliin tai osastolle.

Shoppailureissu pisti supistelemaan kipeästi muutaman kerran... nyt taas reporankana soffalla. Ens viikolla olen valmis luopumaan tästä masusta, vielä en :D
 
Killi: Millon tää sun ystävä synnytti? En halunnut teitä huolestuttaa, mutta su-ti aikana kuulin hoitajan puhuvan puhelimeen "joo, mä tuun sinne SVO:lle niin katotaan ketä käännytetään, tänne ei mahdu enää". Eli siis 4a:lla oli parhaimmillaan kaksi potilasta päiväsalissa, mut käytävillä ei täällä ole ollut. Mut toivotaan, et sä pääset rauhallisempaan aikaan synnyttämään =) Sehän on ihan päivistä kiinni... ei voi tietää. Mulle sanottiin SVO:lla, et heti ku synnytyssali on siivottu, niin pääset sisään. No, mä taisin onneks keretä salissa viettää n.4,h kuitenkin, ettei nyt sen kiireempi tullut. Mutta ole huoelti, kyllä kaikki järjestyy! Ja sen verran vinkkinä, et jos on ruuhkaa, niin ota mieluummin kakkosen käytäväpaikka kuin tänne neloselle vauvan kanssa. Muut vauvalliset on jo kotiutunu(me ollaan valohoidossa...) niin on TODELLA TYLSÄÄ kun ei oo vertaisseuraa. Ja sit tuntuu, et tuon oman vaavelin itku häiritsee kaikkia muita, varsinkin öisin.... vaikka tiedän ettei se mun vika ole. Muttakun alan olla ainoa enää täällä, jolla on vaavi vierellä. Kakkosen käytävältä kun pääset sit jossain vaiheessa kuitenkin huoneeseen :) Niin ja muille tiedoksi, et muut potilaat on täällä raskaana olevia lähinnä.... tai sitten synnyttäneitä, joiden lapsi on teholla/lastenosastolla.
 
nalle_puh: en siis tiedä koska tää kävi, ihan just muutama pv sitten kai, kun ei ollut ystäväni, vaan hänen "foorumikaveri" joka kertoi näitä uutisia. Ja kun kyseessä oli uudelleensynnyttäjä ( tais olla jo kolmas tai neljäs ) niin synnytys käy yleensä niin paljon nopeammin että mitä järkeä oli käännyttää H-linnaan. Tai no, pakko kai niiden oli yrittää kun ei ollu vapaita saleja, onneks äiti piti päänsä. :( Mutta ei toi TAYS:in touhu kyl paljoa mieltä lämmitä... ihan purjeessahan ne työntekijätkin siellä on, kaikki kunnia heille että jaksavat sen paineen alla tehdä töitä! Synnyttäjiä tulee ovista ja ikkunoista ja tilat loppuu kesken :(

Esikoisesta pääsin vajaa 3 v sitten saliin kyllä nopsasti mutta salissa oltiinkin sitten synnytyksen jälkeen tuntikausia kun ei ollu vapaita huonepaikkoja osastolla ja puhuivat käytäväpaikasta. No, loppupeleissä pääsin huoneeseen ja olin siellä jopa YKSIN n. 7 h ennenkuin seuraava synnyttäjä tuli sinne vauvansa kanssa. Mutta kiitos vinkistä että meen siis kakkoselle jos asiat ok, niin onpahan sitten seuraa muista...

Koska nalle_puh mahdollisesti kotiudutte? eli kuinka pitkää valohoitoa "ennustettiin" vai voiko sitä ees ennustaa? Mietin tässä itekin että onkohan tälle kuopukselle tulossa sama kohtalo kuin esikoiselle. Hällä kun bilirubiiniarvot lähti nousuun pari pv synnytyksen jälkeen ja sit ravattiin viikko taysissa kontrolleissa... loppupeleissä jäi alle sen valohoitorajan, mutta oli kyllä tosi rankkaa joka päivä lähteä sairaalaan kontrolleihin viikon ajan. Mieluummin jään nyt sit vaikka pariksi ylim. yöksi sairaalaan vauvan kanssa jos näin on, tosin en tiedä että onko mahdollistakaan kun vuodepaikat on täynnä :( äh, turha spekuloida vielä mitään, mutta kiva tietää että tuokin voi olla "perinnöllistä".... Toivottavasti te pääsette pian kotiin ja ite toivon että pääsen semmoiseen aikaan synnyttämään että ei ruveta käännyttämään H-linnaan!

Niin joo, ja mittasinpa tuossa sitten verenpaineen ja kotona oli lukemat 121/81...valkotakkipaineet mulla siis aamulla neuvolassa niinkuin vähän arvelinkin....

Killi ja Pellervo 38+2
 
Huhhuh, kuulostaapa melkoiselta tuo TAYS:in tilanne. On vaan melkoinen paikka olla töissä siellä, varmaan kauheet paineet koko ajan!

Tänään vaihtui raskausviikko, nyt jo 36+0 :) Niin vaan synnytys lähenee eikä vieläkään pelota/jännitä! Eniten jännittää koko hommassa se, kun täytyy olla sairaalassa yötä. En oo ikinä ennen ollut, ja muutenkin vierastan sairaalaympäristöä.

Täällä vointi on hyvä ja turvotukset on ehkä pikkuisen laskemaan päin, onneks! Nilkoista sen huomaa heti. Nyt tasan viikko lääkäriin, odotan sitä innolla, vaikka sisätutkimukseen joutuukin.

Vesisateesta huolimatta kävin äsken puolen tunnin kävelyllä, kyllä vaan piristi ihanasti! Nyt teetä keittämään. Mukavaa torstai-iltaa kaikille!

Lena & Onni 36+0
 
lena- Itse myös jännitän tuota sairaalassa oloa, ja sitä että jos en siedä mahdollisia huonetovereita.. Oon oman rauhan ihminen ja vauvojen itkun ymmärtää mutta esim. äitini ollessa keväällä muutaman päivän saikulla hän jäi huonekaverikseen naisen joka puhui lakkaamatta! Verhojen eteenkään vetäminen ei saanut häntä hiljaseksi vaan pyynnöistä huolimatta siitä puhetulvasta ei tullut loppua.. Sellaista huonetoveria eniten pelkään... Sitten on toki tämä tilanteeni, kun en yhtään tiedä miten raskaasti otan sen kun näen lasten isien ja sisarusten tulevan moikkaamaan huonekavereitani ja heidän vauvojaan ja itse seuraan vierestä sitä touhua eikä isästä tietoakaan.. :| Vaikka tiedän että parempi näin, niin ei sitä voi olla miettimättäkään, varsinkin kun kotona ei muuhun ole aikaakaan kun miettimiseen.
 

Yhteistyössä