Lokakuun Onnenmurut 2012 **MEIDÄN KUU!!**

Oon niin kade jo vauvan saaneille, mutta onnittelut kaikille vauvautuneille kuitenkin :) Oma olotila on kyllä niin muhkea ja kärsimätön, tulis se vauveli jo. Tänään on meillä laskettu aika, mutta ei tässä todellakaan mihinkään synnyttämään olla lähdössä, pari laimeaa supistusta tullut päivän aikana. Jotenkin on niin varma olo siitä, että tämäkin raskaus menee rytinällä yliaikaiseksi niinkuin esikoisen kohdalla, joka syntyi käynnistettynä rv 42+4. Jos tällä kertaa käynnistykseen asti mennään, aion pyytää sitä ballonkikäynnistystä, katsotaan miten käy. Ensimmäiset kyselyt mahdollisesta synnyttämään lähdöstä tuli miehen sukulaisilta jo muutama päivä sitten eli siis ennen laskettua aikaa ja tänään tietysti on jo ihmiset kyselleet, huoh. Kyllä me sitten ilmoitetaan, jos jotain alkaa tapahtumaan... Hyväähän ne ihmiset vaan tarkoittaa, mutta ärsyttää noi kyselyt, kun itsekin on ollut valmis tositoimiin jo pari viikkoa...
Turvotus on karannut ihan omiin sfääreihinsä viime päivien aikana, ihan järkyttävää. Naamakin on peiliin katsoessa kuin jollain syöttöpossulla. Possuiltua on tosin tullut ihan muutenkin, vedin äsken Fasun Sinisen naamaani 10 minuutissa, siis koko levyn! Mä oon ihan sairas! Tuli vaan joku täysin vastustamaton himo eikä ollut ketään muita kotona mua estämässä ;)

Verkar ja pojuli 40+0
 
IMN
Viime yönä valvoin kipeiden supistusten takia neljästä puoli kuuteen, tämän jälkeen heräsi esikoinen painajaiseensa ja valvottiin vielä puoli seitsemään. Puoli kymmenen aikoihin jaksettiin nousta sängystä ylös ja nyt pistää vaan suututtamaan nuo öiset supistukset.. Eikö se lähtö ois voinu jo tulla!?

IMN & Tuutikki 39+0 POKS! (Joko tää ois viiminen poks?)
 
Sama täällä tuon suklaan kans. Jos syödään, niin syödään sitten kunnolla. :) Levy on ihan normaali annos. Ja mä olen kans jo kertaalleen syönyt saitaalakassin suklaat. Ostin Lidlistä sellaisen paketin, jossa on 8 suklaapatukkaa. Ajattelin, etten avaa sitä ollenkaan, ettei tule syötyä. Sitten yks ilta ajattelin, että otan vain yhden. Ja parin päivän päästä piti ostaa uus paketti. :D Nyt olen on istunut olemaan avaamatta sitä.
 
5 aamua jäljellä sektioon .....APUA ja IHANAA yhtäaikaa !

Onko teillä muilla tullut paineentunne rintoihin? Eilen käytiin ihanalla illallisella ja kotiin päästyä tuntui yhtäkkiä melkein kuin maito alkaisi nousta rintoihin, painetta lievää "kipua".. Mietinkin, kun sanotaan että olut tai lasillinen viiniä saattaa edesauttaa käynnistämistä : join skumppaa puoli lasillista ja sit tuli tämä.. yöllä heräsin todella kovaan supistukseen ja voin pahoin..hetken jo mietin, tuleeko suolen tyhjennys ja jatkuuko supparit.. sinnittelin makuuasennossa ja sain menemään ohi..

Toisaalta ois huisia jos nyt jo tapahtuis, mutta sitte isukki ei pääsis leikkaukseen mukaan.. kiltisti täytyy sinnitellä sinne torstaille..

Mukavaa lauantaita kaikille!

Pakkastyttö ja murupapunen 38+2
 
Komppaan teitä suklaansyöjiä.ihme himotus kaikkeen makeaan ollut koko viimeisen viikon, tuntuu kuin saisi jotain mielenrauhaa siitä vaikka yleensä aika ällö olo onkin tullut syömisien jälkeen . Täällä siis mennyt alas päivittäin karkkia, jäätelöä, suklaata ja pahimpaan hätään kermavaahtoa, aika epätoivosta...:LOL: Sairaalaan otettavaksi ostinkin sitten pähkinöitä...:saint:

Jensar kera asukin 40+0 POKS :heart:, mutta ei mitään synnytykseen viittaavaa lähimaillakaan...
 
Ihania uutisia saa kyllä lukea päivittäin, ja samalla oman pikkuisen ensikohtaaminen vain lähenee.. :) Onnea näin yhteisesti kaikille aarteensa jo saaneille! :heart:

Pakkastyttö, itellä on joitain viikkoja ihan satunnaisesti pakottanut/särkenyt (tai mikähän kuvais parhaiten tunnetta) rintoja.. Ja nyt tuntuu et olis "raskaantunu" entisestään.. Mietin et voiko rinnat reagoida jo nyt ulkona kylmään, kun usein se pakotus on ulkosalla tullut.. :/ ?

Komppaan myös teitä, joille maistuis makea :) ..itellä ei mitään ylisyöntiä, mut joka päivä on pakko saada jotain sokerista :p ..ennen on saattanu mennä ohi hedelmillä, mut kyllä se nyt jo vaatii jotain muutakin sokerista..vai onko vaan totuttanu ittensä loppua kohdin siihen ;)

Crocukselle Kiitos noista vt-pisteistä, täytyy ehdottomasti kokeilla ja laittaa tulevaa iskää asialle ;)

Jotkut olikin kirjottanu miten helpolla tuntuu et pääsee.. Niin samoin kai täällä pitäis osata nauttia tästä "vaivattomuudesta". Lääkäri sano muutama viikko sitten, että kyllä se olo sit huononee ku synnytys lähenee :( ..mut käsittääkseni se olo voi huonota vasta siinäkin hetkessä ku pieni alkaa tehdä ulostuloaan..?! Kylläpä taitaa jokainen raskaus olla niin omanlaisensa, aivan kuten jokainen pieni ihminenkin :heart:

Ja voipi olla et täälläkin alkaa kypsyttää viikon parin päästä nuo kyselyt et "jokojoko"..kun tuntuu et niitä on ollu jo nyt viikon pari :D

Mukavaa lauantaita kaikille! :)

Hyvävointinen ja "oireeton" Piiti ja Tiuku 39+5
 
Suklaasta - juu, sit kun syödään niin syödään kunnolla, ei mitään pala kerrallaan :LOL: Viime aikoina ei oo suklaa kauheesti maistunut, ihan hyvä niin. Välillä tulee kamala makean himo, välillä yököttää kaikki herkut.

ON: Täällä tuli sit eilisiltana vierailtua taas TAYS:issa - ei mee tää raskaus kyllä niinkuin Strömsössä. :(Joskus kuuden aikaan illalla mulla alkoi aivan kamala selkä/lapakipu joka senkun paheni ja paheni. yritin etsiä hyvää asentoa, kävelyä, istumista, makaamista - ei auttanut, kipu rupesi säteilemään ( kai ) ylävatsan puolellekin ja mietin toksemiaa yms. Panadol ei auttanut yhtään ja olo oli kamala. Soitin sitten äitipolille ja sinne ei meinannut ees päästä läpi, "pikkasen" taas oli ruuhkaa... eka kätilö oli sitä mieltä että on vaan lihaskipua ja mietti että mihin mun kandeis lähteä kipuni kanssa, mut sanoi sitten että tuu näytille, voi kyllä kestää kun on niin paljon porukkaa. Kipu jatkui sitten siitä kuudestä ysiin asti ja kun olin käyrillä makaamassa niin se alkoi vihdoin helpottaa. Veri ja pissakokeet ok, ei siis toksemiaa, verenpaine oli kyllä koholla, mut olin kai pikkasen stressissä ja vauvalla ultratessa myös kaikki kunnossa. En tosiaan tiedä mikä ihme se kipu oli, ilmeisesti vaan lihaspistos, mutta tuntui kyllä kamalalta ja vielä yölläkin oli koko yläkroppa ihan jumissa, kyljen kääntäminenkin teki tuskaa. Tuli vähän anteeksipyytävä ja nolo olo :ashamed:kun kävin siellä äitipolilla "turhan takia", mutta sitä varten kai ne siellä on. TAYS:iin menijöille tiedoksi että ruuhkaa tosiaan on, 2 äitiä ootteli saliin pääsyä SVO:lla eli viikonloput kun Vammala on kiinni näköjään tekee vielä enemmän piikkiä synnytyksiin. Toivottavasti tää synnytys menis vaikka maanantaille, ei tarttis vielä tänä viikonloppuna syntyä... en halua hengailla käytävillä oottamassa :(. Eiliset kivut kyllä toi mieleen synnytyskivut ( vaikka ei nää läheskään yhtä pahoja olleetkaan ) ja oli ihmeen rauhallinen mieli, ootan vaan pikkuisen syntymää.

Vaikka kaikki on mennyt suht hyvin raskauden aikana, niin alkuraskauden pahoinvoinnit, kilpirauhasongelmat, punkin puremat ja kaatumiset, kasvukontrollit ja viimeisenä tää selkäkramppi kyllä pistää toivomaan että toivottavasti synnytys menis ees suht helposti...

Ja kun tuolla joku aiemmin kirjoitteli ( sorry, en muista kuka ) että kyllä se olo siitä lopussa huononee niin ei kyllä pidä paikkansa. Tai no, kyllä se sit huononee kun synnytys alkaa :), mutta esikoisesta olin elämäni kunnossa ihan loppumetreille asti. Nyt kyllä tiedän mitä ne raskausvaivat voi olla, mutta kyllä se olo voi olla myös täysin mainio ( sain mm. kengät jalkaan ihan "heittämällä" ) ilman ongelmia! Että nauttikaa ihmeessä olostanne jos ei ole mitään vaivoja :)
 
Ooh, suklaata...! :rolleyes: kaikkea makeaa mulle kiitos.

Tää väsymys alkaa olla jo jotain aivan kamalaa. Miks mä en saa nukuttua?? Nukahtaminen vie pari tuntia ja sit täytyy herätä vessaan/syömään/huonon asennon takia. Viime yönä nukuin yhteensä viisi tuntia ja oon koko päivän ollu aivan kamalan väsynyt ja itkuinen. Mitään en oo jaksanu moneen päivään tehdä, en oo edes lenkille viitsinyt lähteä :ashamed:

Muuten menee hyvin. Tällä viikolla oli myös neuvolalääkäri, mutta se reissu oli pettymys. Mulle sanottiin et se on sellanen synnytystapa-arvio käynti, jossa lääkäri kokeilee sitä vauvan kokoa ja kattoo et onko minusta synnyttämään alakautta. Noh, ei lääkäri puhunu mitään vauvan koosta eikä synnytyksestäkään mitään. Tuumas vaan et vauva on raivotarjonnassa (pää ei ollu vielä laskeutunu) ja kohdunkaula(?) on kiinni ja kiinteä. En sit alkanu mitään kyselemään ku ei oikeen kemiat kohdannu sen henkilön kans... pittää ens viikolla kysellä neuvolasta että tehdäänkö sitä synnytystapa-arviota vai ei.

Lena & Onni 37+2
 
lena mulla viimeinen lääkärikäynti oli ihan samanlainen. Olin kans jäänyt siihen käsitykseen, että siellä mittaillaan ja arvioidaan synnytystapaa. Mutta ei. Mulle on onneksi OYSissa gynekologi muissa asioissa vuosia sitten sanonut ultraressaan, että mulla on synnyttäjälle hyvä lantio. Luotan siihen.
 
Heippahei! Lokakuu on täällä!

Meille syntyi pieni tyttönen 1.10 kello 19.46 mitoin 2946 grammaa, 47 senttiä, päänympärys 33 senttiä. Syötävän suloinen ja kaunis kuin mikä, hurmannut isin ja äidin sydänjuuria myöten. Kotiuduttiin toissapäivänä ja kotielämä maistuu ihanalle.

Synnytys oli pitkä ja raskas, mutta OYSin asiantuntevan henkilökunnan ja miehen tuen ansiosta kokemuksesta jäi positiivinen mieli. Voin jopa joskus harkita synnyttäväni uudestaan.

Nyt nuuhkuttelemaan vauvantuoksua :) Onnea kaikille vauvan saaneille ja tsemppiä loppumetreille vielä odottaville!

Kata ja kehdossa nukkuva vaapsukka
 
Onnea uusille synnyttäneille! :heart:

täällä alkoivat kipeät supistukset n. 04 yöllä, välejä en ole tarkemmin mittaillut koska kipu kertoo jo jotain tapahtuvan, verensekaista limaa vuotaa aika paljon mutta lapsivedet eivät ole vielä menneet. Aika epäuskonen olo kuitenkin voisiko olla jo lähellä kun kokemusta synnytyksen alkamisesta suppareilla ei ole, vain vesien menosta tietäisin että nyt se on varmasti sitä:) Noh, katsellaan tilannetta vielä kotosalla, tavarat laitoin jo kutakuinkin valmiiksi jos tilanne pahenee äkkiarvaamatta. Supistusvälit oli heti alussa n. 4-7 min TODELLA KIPEITÄ ja paineisia mutta voi olla että välit tuosta hieman pidentyneet vaikkakin kipu on säilynyt samanlaisena.
 
Jensar sulla taitaa olla synnytys lähellä :) Nyt sit jänskättää että koska saa lukea sun vauvauutisen täältä , onnea matkaan ja voimia loppurutistukseen sitten kun aika koittaa :)

Oma olosta sen verran että ei oo mitään kummempaa oloa :/ Siis niitä sukkapuikkokipuja on melkosesti, ja välillä supistaa mutta edelleen silleen ettei tarvi mihinkään lähteä. Ei tarvi edes suunnitella lähtöä synnärille vaikka välillä tulee kipeetäkin...No ehkä sekin aika viä koittaa että synnyttämään lähdetään :)

muhvi ja matkis PoKs 38+0 :heart:
 
Onnea vauvan saaneille ja synnärillä jo oleville tsemppaukset!

Kovasti ootellaan jo vauvan saapumista ja mies on ihan hassu. Sano, että jos hän on käymässä jossain niin soita sit heti jos pitää lähteä synnärille. Nauroin ja sanoin, että en kun kutsun naapurin miehen mulle kuskiks! Meidän huumoria siis ;) mutta tosiaalta toivon, että tyttö olis vielä muutaman pvn masussa, kun lapsenhoidon kans olis vähän säätöä 8.10-9.10. Nyt kun kaikki alkaa olla valmista vauvantuloon niin on aikaa vaikkapa suunnitella miehen kans matkaa kahdestaan Roomaan ensi syksylle :heart: toivomme helppohoitoista mukeloa niin ei ole sit mummo pulassa kahden pienen vahdittavan kanssa.

rintojen kipuilu voi johtua maidon pakkautumisesta kivut ja turvotus, mutta jos on kylmettäny itsensä niin rintatulehdus voi tulla jo ennen synnytystä. Jo pakastimen avaaminen voi sen aiheuttaa :( Kannattaa suojata rinnat kunnolla!

Lilyanna 39+2 ei merkkejä synnytyksestä...
 
Viimeksi muokattu:
ail
Onnea Kata89 Täällä supistellaa välillä kipeästikkin mutta ei nää mitään tee.Kuhan valvottavat öisin.Nytkin tulee aikas kipeitä mut niin epäsäännöllisiä että....
Uih,Jensarilla jännät paikat *peukutukset*


ail ja saaga 38 *POKS*
 
Onnea Kata ja tsempit Jensar:flower:

Täällä herättiin suppareihin klo 6 aikaan, ja aika taajaan jatkuivat tuonne ysiin asti, sit nousin sängystä ja siihen lopahti. hitsi, haluaisin jo pikkuhiljaa tositoimiin... onko kenelläkään muulla käynyt niin että supparit lopahtaa kun nousee ylös? muistan että esikoisesta kun ne varsinaiset synnytyssupparit alkoi ( epäsäännöllisesti ) niin noustuani seisomaan/kävelemään, välit harveni ja supparit heikkeni. Ei nää tän aamuset mitään oikeita kunnon suppareita vielä olleet, mutta ihan kipakoita jo ja torkahtelin ja heräsin niihin n. vartin välein.

Killi ja Pellervo 39+5
 
Supistuksista sen verran että mulle sanottiin neuvolassa ja äitipolilla että kun on takana useampi synnytys niin ei tarvi kotona odotella säännöllisiä supistuksia. Riittää että niitä tulee ja että ne on sellasia napakoita; sillon jo pitäs lähteä näytille koska synnytys voi todellakin olla käynnissä sillon. Mulla oli viime synnytyksessä niin että supistusten väli oli 5min, 7min, sitten pomppas 10min ja pisin väli oli 15min. Siis mä meinasin jo että käännytään kotia kun oltiin synnärille menossa kun ei tullutkaan supistuksia. No onneksi ei käännytty takasin, olis tullut kiire ehtiä takasin :D
 
IMN
Onnea Kata89 ja Jensar! :flower:

Tuli tuossa yön (joka mulla kesti klo 11 saakka :D) aikana mieleen kysyä tuosta supistusvälien laskemisesta. Jotkut laskee supistuksen alusta seuraavan alkuun ja jotkut taas lopusta alkuun. Löysin esimerkiksi tuommosen supistuslaskurin ja se laskee alusta alkuun. Onko kellään missään tarkempia ohjeita tuosta niin tietäisi että miten ne nyt kuuluu laskea? :O En oo ikinä aatellut ees miten OYSissa on laskettu.
Ihan kuin minäkään pitkään aikaan tuolla tiedolla mitään tekisin, ei tämä vauva aio syntyä :D
 
Viimeksi muokattu:
IMN oon miettinyt että samaa, että miten niitä supistuksia sitten oikeaoppisesti lasketaan. Mut luulen että jos tiheyttä lasketaan, niin lasketaan minuutit ensimmäisen supistuksen alusta seuraavan supistuksen alkuun.
Supistuksen pituushan nyt on periaatteessa selvä, eli kesto. Sitten supistusten väli on siinä se kohdun lepovaihe.

Täytyy myöntää että kateellisena luen kun toiset supistelevat jopa 10-15 min välein. Itsellä eilen tuli 2 supistusta vaan, ja 30 min välein. *huoh*

hortensia huomenna rv39 (*huoh*)
 
Synnytyskertomusta...

Tiistaiaamuna 2.10 kävin neuvolassa, oli 40+4 kasassa. Kerroin, että limaa on tullut ja muutamana yönä suppareita harvakseen. Varattiin aika perjantaille, jolloin soitettaisiin yliaikaiskontrolliin. Kolmen maissa mies lähti asiakaskäynnille, aloin tuntea vähän vatsakipua. Sanoin, että älä mee kauas, on vatta vähän kipeä. Kipua jatkui ja viiden maissa varoitin lapsenvahtia, että voipi olla yötä vasten lähtö edessä.

Kuudelta lähdettiin käymään tossuostoksilla prismassa. Supisteli 10 minuutin välein säännöllisesti ja aika kipeästi. Laitettiin lapset nukkumaan ja supistukset napakoituivat. 9 maissa tuli noin viiden minuutin välein suppareita, joita lievitti lämmin kauratyyny. 10 ltä lähettiin sairaalaan lapsenlikan saavuttua. Matkalla kuuma jyväpussi mahaa vasten ja penkinlämmitys täysillä. Supistuksiin sai jo keskittyä, tulivat 4 min välein ja olivat kipeitä. Matkalla mies pysähtyi ostamaan evästä ja lämmittämään pussin. Oli sanonut myyjälle, että eiköhän näillä eväillä yksi lapsi saada maailmaan :D Oli myyjä ollut kun puusta päähän lyöty ja kovasti toivotellut onnea.

Sairaalaan saavuttiin klo 11, jolloin tehtiin sisätutkimus. 2-3 cm auki. Pääsin saliin, kiikkustuolissa istuin ja hengittelin ilokaasua, painelin mahaa jyväpussilla. Kätilö meni pyynnöstäni täyttämään ammetta. Ammeessa supistukset tiheni kahteen minuuttiin ja voimakin koveni. Keskityin rentoutumaan ja etsin hyviä asentoja, joissa ottaa supistus vastaan.

Tunnin lillumisen jälkeen siirryin takasin saliin. Alatutkimuksessa kätilö totesi kohdunsuun olevan 5-6 cm auki ja sanoi, että nyt voitaisiin soitella sitä spinaalia. Olin niin helpotunut, että itku pääsi. Samalla toistelin, näinkö vähällä mä pääsin tästä :eek:

Puoli yksi yöllä sain spinaalin, tuon autuaallisen piikin. Vei tykkänään kaikki kivut. 45 minuuttia kului, jolloin meni lapsivedet ja vauva laskeutui. Kätilö tuumasi, että ruvetaanpa sitten synnyttämään =) Hän haki jakkaran, jolla olin toivonut pääseväni ponnistamaan.

Klo 01.28 pikkuinen tyttö tuli maailmaan puolen minuutin ponnistusvaiheella :whistle: Kivuton ponnistus, erittäin hieno kokemus.

Synnytyksestä jäi mahtavat muistot. Oli erittäin hallittu ja seesteinen olo koko ajan. Kipeää teki, mutta sitä osasi nyt paremmi lievittää ja henkinen valmistautuminen teki sen, että supistuksiin ja kipuun keskittyi paremmin. Olenkin oikein ylpeä itsestäni, että löysin voimani tähähän neljänteen synnytykseen. Samalla on haikea olo, tämä oli luultavasti viimeinen kertani. :'(

Osastolla olin 3 päivää, jotka sujuivat rauhallisissa merkeissä. Maito nousi kotiutumista edeltävänä yönä, oli turvallista lähteä kotiin kun kaikki reilassa.

Nyt tuolta huoneesta kuuluu äkinää, täytyy mennä. Kiitos kaikille palstalaisille myötäelämisestä raskaudea aikana! Tää on ollut huipputärkeä vertaistukipaikka itselleni =)

Heippa hei :wave: Sumppa83 rv 0 jäljellä kiittää jä postuu vauvantuoksuiseen arkeen. Tsemppiä vauvanhakuun ja hoitoon lopuillekin :)
 
Onnea Kata ja temppiä Jensar!

Mulla ei tietenkään mitään kokemusta ole tuosta supistusten välin laskemisesta, mutta munkin logiikka sanois, että lasketaan alusta alkuun. Jotenkin se vain tuntuis loogiselta.

hortensia täällä on toinen, jolla ei ole tuollaisista säännöllisistä supistuksista tietoakaan. Ei niitä sukkapuikkokipujakaan ole tuntunut ku yhtenä iltana.
 
Onnea uusille vauvan saaneille :)

sairaalaan lähdöstä Tuntuu että joissain sairaaloissa on inhimillisempää tuo synnyttämään tulleiden vastaanotto, esim. TAYS:ista lukies ja mitä kaverit on kertoneet taitaa olla meininki, että älkää vaan tulko liian aikaisin ja tuskin se sun synnytys on vielä käynnissä...sit äidit kärvistelee liian pitkään kotona, kun heitä pelottaa laitetaanko samantien takas kotiin. Mut esim.KYS:llä on mielestäni tosi ihana suhtautuminen ja äidit otetaan tosissaan!

Just luin muistin virkistämiseksi KYS:n ohjeet Tervetuloa Tutuks-palveluun! Tuolla lukee että voi tulla jos on ollu jo useana yönä kovia supistuksia, eikä äiti ole saanut levättyä.

Olen päättäny, että en soittele KYS:lle etukäteen vaan me mennään sinne heti, jos siltä alkaa tuntumaan ja neuvolasta sanottiin myös, ettei tarvi soittaa.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä