Lokakuun Onnenmurut 2012 *Maaliskuussa*

ANU84 :hug: Vetää niin sanattomaksi. Kyyneleet valuen luin viestisi.. Jaksamista, toipumista, vihaa, surua..anna tunteiden tulla ja tehdä tehtävänsä, se auttaa.

Ja MINBEBIS: Sydämeni pohjasta toivon että kaikki hyvin ja kipuilu johtuu vaan kohdun venymisestä tai jostain..

Mä oon nyt niin sanaton etten pysty kommentoimaan muuta tällä kertaa..
 
  • Tykkää
Reactions: anu84
Olen pahoillani Anu84, km on vielä itselläkin niin tuoreessa muistissa että täällä ainakin vahvasti myötäeletään kanssasi:'(. Koeta jaksaa!
Tuohon vasta-aineasiaan on pakko kommentoida, että käytäntö vaihtelee suuresti, keltä kysytään...oman km jälkeen en saanut piikkiä vaikka sitä pyysin( minulla myös neg-veri), kun raskaus meni 6+4 kesken. Ei kuulemma tarvii antaa jos menee kesken ennen viikkoa 8. Ja englannissa annetaan aina oli viikot mitkä tahansa. Aikaraja on tosiaan 72 tuntia joko synnytyksestä tai keskenmenon alkamisesta. Ja tuota ei kaikki lääkäritkään tunnu tiedostavan, itse sitä piikkiä piti kysellä,ja saamatta jäi silti. Toivon että asiasta ei tule tämän odotuksen kanssa ongelmaa:mad: Laiha lohtu on, että neuvolassa niitä vasta-aineita kytätään 3x silti, kun äidillä on rhesus-tekijä negatiivinen.

Koko km toteaminen oli kaiken kaikkiaan tosi nihkeää: minnekään ei oikein haluttu minua ultraan, että näkisi onko ylipäätään keskenmennyt vai ei. Päivystykseen soittaessani käskettiin odottamaan maanantaihin (oli pe ilta), ja sitten vasta omalle lääkärille joka laittaa tarvittaessa eteenpäin.Toisekseen sain vähättelyä , että "etkö tajua, että noilla viikoilla lapsen hyväksi ei tehdä mitään ja anna luonnon hoitaa se pois". Vähä-älyinen lääkäri-ja ultra-aikoja panttaava hoitsu ei meinannut millään tajuta että on asiassa ihan muu pointti, kuten tuo vasta-ainepiikki aika-rajoituksineen :headwall:Kyllä ihmistä pidetään idioottina, niin kuin en tietäisi mikä on lapsen kohtalo noilla viikoilla! Surun keskellä pitäisi vielä olla kyyneleet silmissä skarppina puolustamassa oikeuksiaan ja osata etsiä tietoa jota kukaan ei välitä kertoa.

Toivon todella että näitä huonoja uutisia ei kenellekään enää tulisi. Ei noita keskenmenoja kovin monta kertaa nuppi kestä. eikä siinä auta faktatieto, että se oli "vaan solumöykky tai pähkinän kokoinen ", kyllä menetystä käsittelee ihan kokonaisena vauvana mielessään:'(
 
Ruuvih joo mulle tuolla sanottiin sitten kun soitin siitä piikistä, painotti nimen omaan että AINA joko synnytyksen tai keskenmenon jälkeen se on saatava, että ei ongelmia tule seuraavassa raskaudessa.. Toivotaan nyt että sinulle ei tule siitä mitään ja onneksi sitä seurataan se 3x raskaudessa, mutta sitäkin olen miettinyt että onko se riittävä määrä... mutta... Ja jos niin huonosti käy että jotakin nyt sinulle tulisi, niin toivottavasti sulla on muistissa lääkärin/hoitajan nimi/nimet.... Niin mullekkin sanottiin että kun noin vähän viikkoja niin ei sille mitään saada, sanoinkin että kai nyt vi**u sen tiedän ja tajuan, mutta pahalta tämä kaikki tuntuu ja HALUAN saada selvyyden tähän tilaan kun kolmatta päivää vuodan, vaikkakin eilen oli kaikki hyvin, niin se yöllinen puolikkaan kananmunan kokoinen klöntti, on nyt se pointti että haluan selvyyden tähän tilanteeseen! Oikeesti vaihtaisivat alaa jos on noin vaikia yrittää edes ymmärtää toisen tilannetta. Ja se epätietoisuus siinä on se kaikkein pahin homma!!!
 
Voimia Anulle vielä tätäkin kautta!

Tuo veriryhmä minuakin mietityttää, kun olen veriryhmältäni A-. Mulla oli kesällä se kohdunulkoinen ja ensin luultiin, että mulla on ihan vain keskenmeno kun ultraamalla ei näkynyt mitään. Sitten sain sen piikin. Seuraavana päivänä hakeuduin takaisin sairaalaan, koska oli hirveät kivut. Sitten olikin jo raskaushormonitestin tulokset tulleet ja hormonia oli valtavasti siihen nähden, että mulla olis ollut keskenmeno ja kohtu ihan tyhjä. Ultrassakin näkyi jo verta vuotavan oikeasta munanjohtimesta. Pääsin melkein heti leikkaukseen, eli tähystyksessä kohdunulkoinen poistettiin. En saanut piikkiä uudestaan.

Eli nyt jos joku näin paljon näistä tietäis, niin onko se piikki mahtanut vielä vaikuttaa vaikka oli annettu vuorokausi liian aikaisin? Luulisin, että tuollaisessa leikkauksessa ne veret pääsisi helposti sekoittumaan, joten nyt todella kovasti pelkään, että mulle tulee ongelmia tässä raskaudessa. Mitä enemmän pohdin, sitä enemmän pelkään ja kohta olen jo aivan hysteerinen. Neuvolassa kysyin, mutta eivät osanneet vastata.
 
Osanottoja anu84ja kaikille muille menetyksen kohdanneille :'(

Tiimarinvihkosoita ihmeessä jollekin asiantuntevalle lääkärille äitiyspolille esim.niin saat mielenrauhan.

Esikko on pitänyt minut kiireisenä, en ole ehtinyt kirjoitella tänne. Dopplerilla sain ehkä yhtenä päivänä hetkellisesti masuasukin kuuluviin, mutta en voi olla satavarma, meni karkuun. Huomenna neuvola ja siellä selviää, onko kaikki ok. Se on vaan perustarkastus ja dopplerilla kuuntelee, ei tehdä ultraa. Toivottavasti on kunnossa kaikki! Kuvotusta on säänöllisen epäsäännöllisesti, joskus menee päiviä ettei ole mitään oireita.

Lena_: Eräs todella viisas naistentautien erikoislääkäri, sanoi mun kaverille kun odotti kaksosia, että kotimaiset ruuat ovat puhtaita ja hyviä ja kuumennus vielä varuiksi esim.just pehmeille juustoille niin ei tarvitse pelätä. Ainoa mitä oikeasti kannattaa raskaana olevan pelätä on kissan kakasta mahdollisesti tarttuva toksoplasma, oli tämä lekuri sanonut. Maksaa kannattaa toki välttää tai noudattaa suosituksia. Eihän monissa maissa saisi kahviakaan juoda tai saunoa raskaana, mutta Suomessa se on ok.

Lilyanna 9+6
 
Viimeksi muokattu:
Pahoittelut Anulle!:hug:

Tiimarinvihko: Mä sain vastaavassa tilanteessa sen piikin oletetun keskenmenon jälkeen ja siitä vasta n. viikon päästä todettiinkin kohdunulkoinen joka leikattiin tähystämällä pois ja samalla koko munatorvi. Pääasia on varmaan että olet sen saanut 72h kuluessa todetusta keskenmenosta, en usko että sitä "liian aikaisin" voi saada vaan sitten jos olisit saanut liian myöhään olisi paha voinut jo tapahtua.
 
Huomenta! =)

Täällä olo on parantunut huomattavasti eilisestä, kivut ovat helpottaneet melkeinpä kokonaan! :) Yö meni Panadolin ja lämpöpussin avulla, mutta tänään olo on jo aivan erilainen. Alan kallistumaan siihen, että kyseessä oli ne kohdun kasvukivut. *Huokaus* Tänään on ensimmäinen neuvolakäyntikin =)

minbebis 7 + 2
 
Jotenkin musta tuntuu että kaikilla on eka neuvola tosi aikasessa vaiheessa, mulla se on vasta ens maanantaina jolloin on sit jo viikkoja 9+1 :) Nyt on alkanut tuntumaan tooosi pitkältä tää viikko. Mutta mulle on kuitenkin ok että eka neuvola on vasta maanantaina koska samalla myös ultrataan ja se ultrakone on niin aataminaikanen ettei sillä paljoa ennemmin saiskaan kunnon näkymää mahan sisäpuolelle. Siis se ultra tehdään tosta mahan päältä. Voi kunpa viikot humahtais tonne yli puolenvälin niin ehkä, ehkä sais jo huokasta helpotuksesta. No katotaan nyt eka mitä tua maanantain neukassa sanotaan, lähes oireeton kun olen edelleen...

muhvi ja matkis 8+3
 
Lilyanna: arvaa vain, olenko vetänyt paniikin miljoonaan kertaan tuosta toksoplasmasta, kun meillä on kaksi kissaa. Toki mua on aika paljon lohduttanut se, että sen voi saada vain kerran elämässään. Ja koska mulla on ollut kissoja 11 vuotta ja lapsena ollaan leikitty mummolassa navettakissojen kanssa ja kanneltu niitä, mulla on todennäköisesti jo ollut se. Ja kun sen voi saada esim multaisista kasviksista, niin samassa mummolassa ollaan syöty suoraan maasta kaikkia kasviksia pesemättä. Pyyhittiin vain ruohoon enimmät mullat. Eli ajattelen, että olis tosi huonoa tuuria, jos en olisi vielä saanut sitä, vaan sattuisin saamaan sen vasta just nyt. Toki mies joutuu vaihtamaan kissojen hiekat nyt varotoimenpiteenä, vaikka se on tähän asti ollut ehdottomasti mun homma.
 
Mikäköhän ihme muhun iski yöllä??Just tietenkin silloin ku mies ei ole kotona..Eli heräsin kahen aikaan siihen et mun oikeaa puolta selästä kuumotti ja särki.Hieroin sitä mut kipu vaan levis,ei auttanu venyttelyt eikä hieronnat,asennon muutokset tms vaan piti nousta jalkeille.Vuoteessa oksetti ihan helv*.Sitten vähän aikaa kävelin kotona ja hieroin särkevää kohtaa samalla ja palasin vuoteeseen ni se asettu yhtä nopeesti ku oli alkanutkin.Enkä ollu unessa,koska tajusin sentään laittaa takan pellit kiinni:)Kauhusta jäykkänä kuulostelin et onko kipu vatsan puolella vai vain selässä ja aamulla ensimmäisenä kuuntelemaan dopplerilla masua,josta onneks kuulu kaikki kolme:minä,tyyppi ja istukka:)
Mutta kohtuulisen erikoinen tapaus,ei mulla oo neverever ollu mitään tollasta!
 
Niin ja lena: kuumennettuna voit sitä mozzarellaa hyvin syödä. Bakteerit kuolee. Vedin itse paniikin tästä yks ilta ja selvitin.

Muhvi: mullakin on neuvola vasta ens viikon keskiviikkona, jolloin on viikkoja jo 9+4. Tosin saattaa ar-ultran perusteella olla todellisuudessa lähempänä 9+0, mutta tosi myöhään kuitenkin. Vaikka soitin 21.2, niillä ei ollut yhtään 2 tunnin aikaa aikaisemmin. Uskomatonta. Oon kans kateellisena täällä lukenut, miten aikaisin ihmisillä on neuvola.
 
Voi jaksamista anu, niin epäreilua:(

Ensimmäinen neuvola oli mullakin jo rv 7+3, sinänsä ihan sama vaikka olis ollut myöhemmin (täyteltiin vaan tietoja ja lappusia) mutta sain samalla np-ultran ajan niin tiedänpä onneksi jo miten kauan siihen on.

Musta taas tuntuu että kaikki muut on jo käyneet jossain ultrassa, itsellä ensimmäinen ultra on vasta tuo np-ultra rv 12+1. Mä puhunkin kokoajan että nyt kun ehkä oon raskaana, kun ei oikein osaa ihan täysillä luottaa. Oksentelu on kyllä jokapäivästä, välillä oli pari päivää ettei meinannut vesikään pysyä sisällä, nyt taas on onneksi tarvinnu oksentaa vaan muutaman kerran päivässä.

Kaksoisraskaudessa on tosiaan enemmän tutkimuksia, sisko on käynyt jo aika monta kertaa ultrassa(5?) ja on "vasta" rv 28+. Ja tulee käymään kunnes vauvat syntyy. Toivottavasti ei vielä muutamaan viikkoon ainakaan...

saraheinä+pikkukakkonen 9+3
 
Jäi vähän huono maku ekasta neuvolasta kun th sanoi ensimmäisenä huoneeseen tultuani, että hän tässä mietti olisko ollu parempi, että käyn ensin ultrassa tarkistamassa tilanteen ennenkun täytellään mitään papereita (takana 2 keskenmenoa) vai mitä mieltä olen, että ollaanko me niin positiivisia, että täytetään ne kuitenkin jo valmiiksi :eek: Ihan kuin olisi siinä vihjaillut ettei tämäkään raskaus onnistuisi :mad: Niin no enkö mä sen takia tänne tullut, että ne paperit täytetään, otetaan veri- ja pissanäytteet ja saan äitiyskortin?? Ei toi nyt kovin kivalta tuntunut, mieluummin olisi voinut vaikka onnitella uudesta raskaudesta :ashamed:

Mun pitäis päästä viikon sisällä ar-ultraan, odottelen kutsua ja siitä sit muutaman viikon päästä nt-ultraan. Odottavan aika on pitkä =)
 
minbebis no johan oli tökeröä käytöstä neuvolassa :O Kyllä jokaisen pitäs tietää ja ymmärtää että aiemmat keskenmenot varmasti kummittelee mielessä, eikä niistä todellakaan halua muistutusta omalta neuvolantädiltä :headwall: Ja todellakin olis voinut onnitella uudesta raskaudesta!! No, toivotaan että seuraavat käynnit on paljon mukavempia :)
 
Voimia Anu84:lle! Jos osaisin niin laittasin tähän halihymiön.

Muhvi, mullakin oli eka käynti ikinä missään tänään, ja omien laskujen mukaan ollaan edetty viikkoihin 9+3.

Eli tänään oli sitten neuvola ja ultra, ekaa kertaa kävin koko paikassa ja oli kyllä mukava hoitaja (vai mikä hän nyt oli), rauhassa jutusteli meidän kanssa, antoi läjän esitteitä, täytettiin lappusia, keskusteltiin kaikesta tähän hetkeen liittyvästä ja kertoi miten edetään. Tosi ihana että jaksoi selittää, kun on eka raskaus ja mä en tiedä yhtään mitään näistä kuvioista :) Ultrassa kölllötteli tyytyväinen asukki jonka sydän pompotteli hurjaa tahria, meinasi itku päästä! :) Mittojen mukaan raskaus on vasta viikoilla 8+1.

Sitten olisi tiedossa sitä tarkempaa ultraa, jonne pitääkin matkata 75 km. Hurjaa, olen ennen asunut Helsingissä eikä siellä olisi ultraan ollut varmasti kuin bussimatka =D Nyt joutuu Kokkolaan asti. Ja sitten pääsen myös tarkistuttamaan ilmatteeksi hampaat, jännä juttu =) Tuntuu että äideistä todella pidetään huolta, olisi ihana jos aina olisi tällainen tukihenkilö :D

Oi ku ihanaa, nyt vähän banaanipirtelöä ja esitteitä lukemaan!! Me happy!!

Anime ja 9+3 tai 8+1.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Ann-ie
Lilyanna: arvaa vain, olenko vetänyt paniikin miljoonaan kertaan tuosta toksoplasmasta, kun meillä on kaksi kissaa. Toki mua on aika paljon lohduttanut se, että sen voi saada vain kerran elämässään.
Syyskuun pinosta tervehdys :)

Minulta testattiin kissojen omistajana (pyynnöstäni) nuo tokson vasta-aineet ja verikokeesta selvisi, että olin toksoplasman sairastanut, mutta se voi edelleen aktivoitua... Luulin itsekin, että jos se on sairastanut, ei sitä voi saada uudestaan. Aika ristiriitaista tietoa liikkuu tästä siis.
 
IMN
Eka neuvola oli itselläni rv 8+4. Käsittääkseni ensiodottajilla on aikaisemmin kuin aiemmin synnyttäneillä, koska itsekin kävin esikoista odottaessa neuvolassa jo rv 6+.

saraheinä Täällä on monet käyneet ar-ultrassa, jota ei neuvoloiden puolesta järjestetä vaan jokainen käy omien tuntemuksiensa mukaan yksityisellä jos siltä tuntuu :) Ellei sitten neuvolassa satu olemaan ultrauslaitteita, mutta ainakaan täällä Oulussa niitä ei ole kuin OYS:ssa ja Maikkulan neuvolassa.

Ultrien määrästä Olisipa ihanaa kun pääsisin ultraan tässä raskaudessakin yhtä usein kuin viimeksi :D Kävin kaikenkaikkiaan 13 ultrassa, mutta pakko kyllä sanoa että siitä touhusta meni kaikki maku kun rv 30 jälkeen tuli käytyä parin viikon välein.. Nyt en kuitenkaan ottanut neuvolantädistä selkoa että tarkkaillaanko jälleen yhtä tarkasti.

Oulussa odottavat äidit pääsevät myös raskausajan hammastarkastukseen, tosin en ole ikinä kuullut että se jossain ilmaista olisi? :eek: Tk-maksun hinnalla taisi olla täällä ja lisäksi pääsee jonojen ohi. En tosin taida käydä, koska kävin joulukuussa ja pelkään koko touhua niin paljon että olen saanut Diapam-reseptin ihan hammastarkastuksiakin varten.. :D

Ruoka-aineista en jaksa stressata. Syön sitä mitä aina ennenkin, maksaruokia tosin rajoitetusti (tulee muutenkin syötyä maksaa tosi vähän). Ajattelen aina että esimerkiksi kun äitini odotti minua 20 vuotta sitten, ei lähes mitään rajoituksia ollut ja silti on terveitä lapsia saatu iät ja ajat. Esikoinenkin näyttää hyvin kehittyneen. Pahoinvoinninkin takia tulee syötyä juuri sitä mitä tekee mieli. Ei ole käynyt mielessäkään tutkia kauppareissulla pakkausselosteita :D
 
Hei,onko kellään alkanu paino nouseen?Mulle on tullu nyt ennen raskautta painoon 2kg,mut tiedän et johtuu siitä etten oo päässy pelaan enää kahteen viikkoon!Ens viikol pääsee alottaan taas zumban ja spingingin ni asettuu tuo painokin taas omilleen. Ei hirveesti innostais näin alussa saada painoo yhtään ylimäärästä,ku sitä joka tapauksessa loppupuolella tulee että roikina käy.En siis tarkoita että en saa "lihoa"sen takii että näytän läskiltä vaan ihan sen takii et oma olo on parempi vähän pienempänä ja kroppa tuntuu omemmalta ku kauheessa turvotuksessa ja lisäkiloja tulleena(tosin sekin aika tod.näk koittaa vielä)kun totuttelu tuon masun ja jumalattomien tissien kanssa on päästy alkuun.
 
Celinee: Kiitos tervehdyksestä! Pitää pyytää itsekin ottamaan nuo vasta-aineet. Niinhän se on, että tokso voi periaatteessa aktivoitua uudelleen, mutta vain primääritartunta on raskausaikana vaarallinen ei vanhan tartunnan uusiutuminen. Eli jos vasta-aineet löytyy, ei pikkuisen kannalta ole mitään hätää. Näin kertoo ainakin muun muassa Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin sivusto http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437,26262,28103 ja kaikki muutkin lähteet, mistä olen asiasta lukenut.

IMN: eka tulossa ja neuvola vasta 9+4 eli taitaa olla ihan tuutista kiinni, miten neuvolassa sattuu olemaan aikoja oman alueen hoitajalle.

Minbebis: uskomatonta käytöstä siellä neuvolassa!

Anime: Ihana, kun pääsit kurkkaamaan pikkuista! Mullakin olis kyllä käyttöä tuolle raskauden ajan hampaiden tarkastukselle. On aikaa, kun olen viimeksi käynyt.
 
  • Tykkää
Reactions: celinee

Yhteistyössä