Hallelujaa, ainakin yhdellä on sama ruokafilosofia kuin mulla! Mä en siis jätä sushia tai juustoja kyllä syömättä, jos nyt olen se tuttavapiirini eka henkilö joka saa elämänsä ekan & vikan listerian kauppahallin sushiravintolasta juuri sen 9kkden aikana koko 31-vuotisesta elämästään, niin so be it. Toki kaikki silmin nähden epäilyttävä jää syömättä (en ostanut Istanbulin katukojuista pitkään seisseitä simpukoita ) mutta Suomessa kaikki on niin hysteerisen prosessoitua ja hygieenisesti säilytettyä anyway, että mikään juusto ei kyllä tipu ruokalistaltani, ei kylmänä eikä kuumana.Noista ruokasäännöistä - oon ottanut sen linjan, että syön kaikkea mitä tavallisestikin, jos ainoana välttämisen syynä olis vaan bakteeririski. Eli siis mulle maistuu itsetehty sushi (tai luotettavan oloisista ravintoloista), kaikki juustot, kylmänäkin (paitsi nyt ehkä kaikkein epäilyttävimmät, mutta semmosia ei varmasti edes Suomessa ole laillista myydä, mitä täällä pidetään suurena herkkuna), parmankinkku, kasvikset (no kyllä mä ne pesen, niin kun aina ennenkin), minttutee (en tiiä onko vältettävien listalla, mutta yrttiteet ainakin on) ... mitähän vielä. Ainoat muutokset on ollut oikeestaan alkoholin poisjääminen (tietty) ja mies siivoaa nyt kissojen hiekkalaatikon.
Alkoholin suhteenkaan mulla ei tosin ole mitään absoluuttista nollatoleranssia: alkoholiannos viikossa pitää äidin mielen virkeänä En siis varta vasten kumoa joka viikko saunakaljaa, mutta illallisella voin hyvinkin ottaa puolikkaan viinilasin jos jotain laadukasta on tarjolla. Tätäkin ulkkariystävät repeilee aina, kun selitän, että täällä siis oikeasti viestitään, että yksi kulaus kuohuviiniä aiheuttaa vauvalle kolme kättä tai jotain.. Mutta siis puhun tosiaan yhdestä viikkoannoksesta jos siitäkään, en millisentistäkään enempää (vaikka luultavasti sekin oisi ihan fine, 1-2 viikkoannoksesta noissa mun neuvola-lippulappusissa ainakin puhutaan "turvallisena" määränä).
Ekassa raskaudessa hysterisoin syömisiä paljon enemmän, oikeasti kysyin jotain "onko tämän bagelin välissä yksi teelusikallinen majoneesia vai ei" kahvilassa. Nyt ei kyllä jaksa. Jos joku keskenmeno tulee, niin on melko epätodennäköistä että se liittyy nauttimaani aurajuustosiivuun.
Mutta muut saa kytätä syömisiään niin tarkkaan kuin haluaa, ei siinä mitään! Tein tosiaan itsekin sellasta ekalla kierrokeslla lievänä hysteerikkona.
Jatkan laten litkintää. Minkä verran juotte kahvia päivässä? Mä juon mukillisen päivässä. Eli sitä oon koittanut kyllä rajoittaa, koska onhan kofeiini stydi myrkky kuitenkin. (Eli oonhan mä sittenkin ruokakyttääjä )
mites nää viikot merkkailis..
kardemummma + pullakka 7+3