Lokakuun Onnenmurut 2012 **Elokuussa**

Sabrinafair: Sama juttu täällä.... Takana todella huonosti nukuttu yö :| pelkkää pyörimistä. Ja sitten jos meinasin unen päästä saada kiinni niin jo piti nousta vessaan tai sit vauva alkoi pyörimänä rajusti.

Noh, nyt kahvia naamaan niin jospa se tästä :) Mukavaa tiistaita kaikille!

Lena & Onni 29+5
 
Yöt ei tosiaankaan oo enää mitään virkistäviä! Selkää pakottaa ja mahaa supistaa, poitsu häärää tai sitte pissattaa...Ja ku ei osaa mennä ajoissa ees nukkumaan niin jää sitte muutenki niin lyhyeksi nuo yöt..|O

Vauvan pukemisesta: Sellasen kevyemmän kaukalopussin ostin ku sellanen jääkarhupussi meillä jo on, jos tuolla kevyemmällä mentäs eka kk. Eli kerrospukeutumista ite oon "harrastanu" ku tuonne pussin alle on niin helppo laittaa mitä millonki. Synnärille varmaan pitää ottaa monenmoista vaatetta mukaan ku tosiaan ei tiedä millaset kelit mikäki päivä on. TUossa pussissa on hyvä huppu jonka alle aattelin laittaa joko pelkän kypärämyssyn tai sen lisäksi pipon. Silkkimyssyä (jos vaan löydän sen jostaki ku hyvässä tallessa taitaa olla) taidan pitää ekat päivät/vkot vauvalla melkein koko ajan. Se on ollu hyvä...
Juu pari bodya olen tuon pussin lisäksi ostanu. Niin muuta ei oo sitte vielä kahtottuna ollenkaan paitsi yks tutti...pitäs siis ullakolle jossaki vaiheessa vääntäytyä tonkimaan noita vauvanvaatelaatikoita..
niin joo ja ne kelan paperit on vielä muuten laittamatta :eek:

Meillä on kolmoselle aikoinaan hommattu trikoinen kantoliina. Siinä poitsu saa kyllä luvan opetella olemaan sen verran menoa ja meininkiä noiden 5v ja 1,5v kans on! Ei taida äitiparalla kädet muuten riittää, hirveilly oon just että miten tässä käy ku noilla on nyt kova meno, siis ihanasti leikkivät yhessä mutta siinä sattuu kaikenlaista koko ajan ja joka paikka on hujan hajan...Liinassa ku tuo imettäminenki onnistuu jos vaan vauva siihen suostuu...

Muuten meinaatteko ottaa synnärille omat vaatteet? Täällä ainaki on niin hirveän kamalat kalsarit (ihan semmoset ukkotyyliset hirvitykset) :kieh: myös naisille niin mää aattelin että josko ottais omat mukaan...siis jotku muutamat pitkälahkeiset pyjamapöksyt ja imetyspaitoja...ois vähän miellyttävämpi niissä sitte olla. Jotenki nuo sairaalavaatteet on niin kamalan hiostavia ja napit aukeilee omia aikojaan...Ainaki omat pikkupökät otan taatusti!

TO kävin toisella nlalekurikäynnillä. Oli OAS:n lekureita semmonen hoonosoomi mieslekuri joka ei tainnut olla vaivautunut kattomaan millasta potilasta tutkii...:|
Meinas ku tuota painoa on ja osa lapsista olleet 4kg niin pitäs tuota sokerirasitusta tehä...niin määhän mittailen jo niitä sokereita kotona ku paastoarvo oli rasituksessa juuri raja-arvolla. Tuumas siihen vaan ku mittaustuloksia kotoa näytin että hyvältähän nää näyttää jatka samaan malliin.
Ultras vauvan jonka painoarvio on 1500g eli just eikä melekeen ikäänsä nähden keskikokoinen ja josta syntymäpainoarvio olis 3500g. Sf-mitta mulla menee yläyläyläkäyrällä eli viimes mitattu 26+0 29cm...
Kohdunsuu oli kiinni ja kaulaa jäljellä 3cm eli ei ne lukuisat supparit tälläkään kertaa ole paikkoja pehmentänyl.

Kerroin tuosta lievästä synnytyspelostani ku kaks ed on tulleet sellasella vauhdilla maailmaan ettei ite mukaan meinaa ehtiä. Meinas että katotaan lähempänä la:ta jos tilanne kohdunsuulla on kypsä niin puhkastaan kalvot, kuulemma se riittäis käynnistämään synnytyksen ku tuommoset syöksyt on takana...
Niin ja siitä mahd sterilisaatiosta tuumas vaan että tehdään se samalla reissulla ku tuut synnyttään, paperit voi tehä joko viimesellä nlalekurikäynnillä tai sitte synnytyksen jälkeen. Spinaalissa sen nykyään tekevät. Vielä en ole satavarma tuosta asiasta, kovin asia vielä pelottaa...
Onko muita jotka ois sterilisaatioon menossa synnytyksen jälkeen? Tehdäänkö toimenpide heti synnärillä vai myöhemmin?

Juu muuten kaikki ok, pissa puhdas, RR oli ihan ok, hb tais olla alle 120 joten alotan raudan uudelleen ku se homma jäi tuossa aiemmin.

Huomenna ois se ukkokullan leikkuupäivä...huih...toivottavasti kaikki menee hyvin..Vähän jännittää miten pärjään ison toipilaan kans jos hän on kovin kipeä ku kotiutuu...

Crocus ja pikkumies 30+1 eilen poksuttiin!
 
Crocus mulla oli varmaan sama lääkäri, oli vähän vaikee välillä ees tajuta mitä sanoo kun oli sen verran huonoa suomea.. Mutta onneks kätilö sitten tulkkas vielä jälkeenpäin :)

Pitäs ottaa selvää enemmän tosta pukemisasiasta, oon edelleenkin ihan pihalla et mikä on body ja mikä puolipotkuhousut :LOL: Ja miten paljon ja missä järkässä kaikkea puetaan päällekkäin. Eiköhän sen sitten opi. Ekan satsin vauvanvaatteita pesin eilen. Oli vähän vaikee keksiä mihin "ripustaa" niitä pienen pieniä sukkasia kuivumaan ku niissä on kangastakin ehkä 2 neliösenttiä <3

Tänän sain sit käytyä siinä ilmasessa hammastarkistuksessa. Hampit oli kunnossa, ja hygienisti totes että harvoin on kellään ikenet niin hyvässä kunnossa ku mulla, ja oon yks niistä harvoista jolle hän sanoo että EI tartte käyttää hammaslankaa. Jee! Enkä pese näitä mun legojakaan ku kerran päivässä, ja senkin aamulla (vaikka illalla ois tärkeempi). Yritän kyllä nyt tsempata ja harjata kahesti päivässä jatkossa.

Vauva myllää masussa aktiivisesti. Ja perätilassa. Olo on ollu hyvä, ja saan nukuttuakin hyvin. Välillä vähän selkä kipuilee, mut niin se kipuilee aina ku on skolioosi. Jospa siis tänään taas maalailis taloa ja kävis kuntosalilla!

Alkaa vähän työmotivaatio jo rakoilla, lähinnä vaan istun täällä =D Fyysisesti läsnä. Eipä sen puoleen, ei käy asiakkaitakaan, joten ei mul oo hommiakaan.

Oon kerran ollu sairaalassa teininä, ja sillon jäi mieleen miten kamalia ne sairaalan putkisukat on, ei mitään muotoa eikä pysy jaloissa. Joten otan omia sukkia mukaan, muuten kyllä lököilen sairaalan vetimissä.
 
IMN
Täälläkin on nukuttu viime yö tosi huonosti. Nukuttiin kyllä pojan kanssa melkein kymmeneen asti molemmat, vaikka yleensä heräillään kahdeksan aikoihin, mutta unet oli niin levottomia että heräilin jatkuvasti. Tyynyä sai käännellä, väännellä ja pöyhiä koko ajan ja neljän aikaan piti nousta syömäänkin. Eli kahvin voimalla yritetään täälläkin herätä tähän päivään :)

Äsken tuli R-kioskilta saapumisilmoitus H&M:n paketista ja nyt on sitten vauvalle talveksi töppöset ja kinttaatkin. Enää se toppapipo puuttuu, mutta talveenhan on vielä aikaa. Lisäksi löysin henkkamaukan verkkokaupasta leopardikuvioiset petivaatteet pinnasänkyyn, oli pakko ostaa kun meidän sänkyyn on samanlaiset :D Pyllypyyhkeitäkin löysin sieltä halvalla, olisiko ollut 2,95€/kpl.

Minä en taida ottaa omia vaatteita sairaalaan, sukkia lukuunottamatta. Toppeja olen kyllä harkinnut ottaa mukaan, niissä on mukavampi nukkua. Alushousujakin pakkasin vain kahdet kotiinlähtöpäivää varten. Tuntuisi niin hankalalta ottaa omat vaatteet kun viimeksikin jälkivuoto sotki joka päivä parit housut ja pari kertaa sen jumalattoman ison aamutakinkin. En jaksaisi joka päivä laittaa miestä raahaamaan pyykkiä kotiin. Toki omat vaatteet olisi varmasti mukavammat, mutta ajattelen että yhtä tyylikkäissä vermeissähän ne muutkin siellä on :D
Tästä tulikin mieleeni, että kaveri vasta kertoi nuoresta naisesta joka oli synnyttäneiden osastolla kulkenut pitkä biletoppi päällä, edes ilman minkäänlaisia legginsejä. Uskon näyttäväni paremmalta sairaalakamppeet päällä pömpöttävän ja hyllyvän mahani kanssa :D

Anime Body on paita jossa on nepparit haarovälissä, puolipotkuhousut ovat tavalliset housut joissa lahkeet jatkuvat varpaisiin asti ja ovat umpinaiset :) Noita nimityksiä näkee kyllä jos minkäkin laisista vaatteista. Minun mielestäni esimerkiksi "potkupuvut" joissa on pitkät hihat ovat yökkäreitä :D Mielipidekysymys kai tämäkin tavallaan.
Missä järjestyksessä muuten muut pukevat bodyn ja housut? Jotkut jättävät housut bodyn alle ja jotkut laittavat housut bodyn päälle. Itse olen aina laittanut housut päällimmäiseksi, mutta näistäkin näkee kaikenlaisia viritelmiä :D

Nyt tarvii kyllä uuden kupin kahvia. Yrittäkäähän muutkin huonosti yönsä nukkuneet (kaikki? :D) saada päivä käyntiin! :)

IMN & Tuutikki 31+3
 
Kontrolliultrakuulumisia eiliseltä. Kätilö otti pikkuisen sydänkäyrät 15min ajalta lääkärille pääsyä odotellessa. Omat verenpaineet oli 117/61. Eilen oli jälleen eri naislääkäri, mutta varmaan parhain tähän mennessä. Juteltiin monista asioista ennen ultrausta ja sisätutkimusta. Mainitsi, että koska mulla on riskit synnyttää ennenaikaisesti ja näitä supistuksiakin on tullut reippaasti (voimakkaampia ja kivuliaampia viime aikoina), niin täytyy herkästi olla yhteydessä synnärille esim. vuodosta, säännöllisistä supistuksista.. Lääkäri harkitsi myös vuodelepoon passittamista, mutta sanoi ettei kuitenkaan vielä tässä vaiheessa veritulpan riskin takia. Käski ottaa hyvin rauhallisesti. Kohdunsuu kuitenkin kiinteä ja kiinni. Lapsivettä on normaalisti ja pikkuinen on edelleen perätilassa. Painoarvio oli 1600g :heart: Jos pikkuinen edelleen jatkaa perätilassa lymyilyä, niin kääntöyritystä koitetaan kuulemma viikolla 36, sitä ennen täytyy kuitenkin kuvauttaa lantio. Kolme viikkoa sitten annetut pissat oli kaikki negatiivisia, joten ei mitään huolenaiheita niistä. Kontrolliväliä lyhennettiin viikon verran, eli seuraava ultra on jo 2 viikon päästä.

Neuvolassa kävin viime viikolla. Rautakuuri ei ole nostattanut hemoglobiinia, oli jälleen laskenut ja nyt 110. Paino oli taas noussut ja nyt lähtöpainoa kertynyt +15kg. Ei kuitenkaan reagoinut tähän mitenkään.. Turvotusta alkaa olemaan kaikkialla muualla, paitsi käsissä. Sf-mitta oli 27cm (rv 29+5). Ja neuvolan tädin mielestä pikkuinen olisi ollut rt, vaikka itse vahvasti sitä mieltä olen ollut että on koko ajan pysytellyt pt, koska potkut kohdistuu aina alavatsalle. Ja kuten ollakaan, ultrassa selvisi että on edelleen pt :) Seuraava neuvolakäynti on syyskuun alussa.

Perheryhmän tapaamiset alkaa meillä ensi viikolla. Eli nämä siis juuri niitä synnytysvalmennuksia.. Viimeinen tapaaminen olisi rv 35+5. Ja jollekin lauantaille pitäisi rv32 jälkeen ajoittaa tutustumiskäynti äippäpolilla.

Kivut. Mulla on ollut koko ajan pahenemaan päin nämä selkäkivut. Työterveyslääkäri totesikin pari viikkoa sitten, että olisivat issiaksesta johtuvia kipuiluja. Eilen kontrolliultrassa lääkäri sanoi samaa, kun kerroin oireista. La-su välisenä yönä tultiin miehen kanssa kotia autolla (mies oli nauttinut alkomahoolia), ja sain ihan hirveän kivuliaita supistuksia hyvin tiheästi siinä ajaessa. Mies jo kerran huutikin, että "aja nyt prkl sivuun niin mä ajan loppumatkan kotiin" - no en tietenkään antanut humalaisen ajaa viimeistä 3km kotio. Kysyi myös, että mistä ihmeestä hän sitten tietää, että milloin mut on pakko raahata päivystykseen/synnärille. Noh, ehkä mä siinä vaiheessa itekin jo kerron, että nyt lähdetään.. :D

Eilinen päivä oli jälleen yhtä tuskaa! : / Heräsin aamulla klo6 jälkeen, kontrolli oli klo8 ja koko päivän valvomiset oli 16h ilman päiväunia. Kontrollin jälkeen alkoivat kovat ja kivuliaat supistukset - muttei säännölliset. Kaupassa käydessä nojasin useasti ostoskärryihin ja olisin halunnut huutaa ääneen! Selkä siitä sitten aamun mittaan kipeentyikin todella paljon ja illalla särki jo kaikkialta. Mies jopa suostui hetken hieromaan sanoilla "no ehkä mä ihan hetken jaksan". Tais olla eka kerta, kun pyysin sitten alkuraskauden.. Murh :kieh: Kävely oli eilen muutenkin kunnon mummokävelyä. Tuli niitä sukkapuikkomaisia kipuja koko ajan alakertaan ja piti lähestulkoon hiipiä, kun käytti koiraa pellon puolella tarpeilla. Täytyy nyt yrittää käyttää lämmitettyä kauratyynyä, kun niin hyvän vinkin tuolta FBn puolelta sain ;) Enpä ollut hoksannut, että kauratyynyä vois käyttää supistuskipuihinkin eikä vaan pelkkään niska/hartia/selkäsärkyyn.

Tämä aamukin alkoi todella loistavasti, kun heräsin siihen että koira kakoo sängyn vieressä maton päälle. Pomppasin siitä sitten jalkopäähän yhtään sen kummemmin ajattelematta, tartuin koiraa niskasta kiinni ja tipuin siitä suoraan polvilleen lattialle! Kerkesin kuitenkin saamaan koiran pois maton päältä. Miehelle sitten soitin, että muistiko töihin lähtiessä antaa koiralle ruokaa ja eihän se ollut! Eli oli jälleen kerran vissiinkin niin nälkäinen ja huonovointinen, että pisti oksettamaan. Oli jo toinen kerta viikon sisään :( Ja yks vaan nauraa, kun kerron että oon tippunut heti herätessä sängyltä. Onneksi en sentään mahalleni!

Jos sitä nyt siirtyisi tekemään vaikkapa savulohisalaattia tälle päivälle! Ihana kesäinen ilma muuten ulkona :) Mukavaa viikkoa kaikille!

Ann-ie ja pikkuinen 30+5
 
Huomenta kaikki! Nyt on just sellainen keli ja aika että minä viihdyn!
Marjoja olen poiminut kohta 100 litraa(mustikka ja vattu) mahasta huolimatta, ja muutenkin lähes asun ulkona. Jotenkin nämä alkusyksyn kelit saa minuun tarmokkuutta. Ihme kyllä metsässä ja pihassa kyyköttely ei ole tehnyt supistuksia tai mitään muutakaan haittaa. Ihanaa sekin, että koulut alkoi taas ja esikoisellekin on päivisin tolokun tekemistä: koko kesän vaan urputti kun on huonot kelit, hyttysiä, kaverit matkoilla, ei mitään tekemistä, mäkätimäkäti....ja jostain syystä saan paljon enempi itsestäni irti, kun mieskin palasi lomaltaan töihin.

Kivuista ja huonosta nukumisesta: kumpaakin löytyy, varsinkin tuota pätkäunta. Herään moneen otteeseen muklaamaan asentoa, vessaan, miehen kuorsaukseen, lasten ääniin jos unissaan potkivat seinää, tms. Luojalle kiitos hormoneista että tätä valvomista jaksaa. Loppujen lopuksi en ole päivisin kamalan väsynyt, eilen tosin nukahdin itsekin päikkäreille kun pieninkin nukkui. Kipuja ei vatsan/lantion alueella vielä ole, mutta nilkan nivelsiteet taitaa olla entiset(enkä ole sitä satuttanut minnekään)ja käsistä olkapäästä alkaen lähtee välillä oudosti tunto ja voimat. Toivottavasti ovat vain raskausajan vinkauksia ja korjaantuvat palatessa normaalitilaan.


Sairaalavarustusta en ple vielä paljon miettinyt, mutta aikaisemasta viisastuneena otan mukaan ainakin kahdet imetysliivit, niitä liivinsuojia paljon, ja hoitoaineen hiuksille.

neuvolakuulumisia:Sokerirasituskoe oli ok. Arvot oli pikemmikin alakanttiin jokainen, eipä siis ihme että teki kurjan olon testitilanteessa. Mutta tämä paino perhana, puolenvälin jälkeen on tullut 6 kg, vaikka mielestäni en syö sen kummemmin kuin ennenkään. Liikunta kyllä on hankalaa tuon nilkan takia,joten hikilenkit on kyllä jääneet.

Crocus76 kyseli sterilisatiosta: me sitä ollaan vähän harkittu, mutta operaatio tehtäisi miehelle, jos vain uskaltaa. Pelkää nimittäin, etttä johtojen katkaisu vaikuttaa jotenkin mieskuntoon, ja jäisikin jotain pysyvää vikaa(pelon kyllä pitäisi olla turha). Mutta en tiedä, onhan se aika lopullinen päätös... meille nyt syntyvä vauva on kolmas, ja järki, autoon mahtuminen ja raha sanoo että riittää. Mutta sisimmässä tuntuu että sylissä olisi tilaa vieläkin lapsia tulla. Joten en usko että sterilisaatiota tulee tehtyä nyt.
Ystävälleni muuten tehtiin sterilisaatio heti synnytyksen jälkeen samalla reissulla, ja senkin jälkeen on tullut raskaaksi kahdesti. Joten ei sekään sitten ihan 100% ehkäisyä takaa, luonto kai löytää tiensä jos haluaa:)!


Vauvan vaatteet ja syyspukeutuminen mietityttävät täälläkin. Luulin, etttä niitä olisi jo edelliseltä tarpeeksi, mutta vilkaisu varastoon osoitti muuta. Viimeksi oli aika paljon lainavaatetta, jotka tietysti jo pois annettu, ja tallessa olevat ovat kesävauvalle sopivampaa vaatetta, eikä ihan pieniä vermeitä paljon silloin tarvittukaan. Edellisen synnyttyä kesällä 2010 oli ne kamalat helteet, ja vauvakin oli pari viikkoa sairaalan vaatteissa ja sitten kuukauden lähes vaippasillaan kuumuuden takia:p. Eli hankkimaan joudumme ainakin kevyttoppahaalarin ja bodeja.

Onko muut käyneet lukemassa muiden odottajien sivustoja? itse juutuin lukemaan noihin elokuisiin, kun oma keskenmennyt olisi ollut siihen ryhmään.Varmasti km söisi mieltä enempi jos tätä odotusta ei olisi tullut heti putkeen, mutta mielessä sekin lapsenalku on... se nyytti olisi jo sylissä. Kummallista, mutta kun luen elokuisten odottajien taivalta ja nyt synnytyksiä, on jotenkin osannut laskea omasta menetyksestä irti.
Mutta eihän tässä enää monta viikkoa ole, kun omakin vauva tuhisee sylissä!

Ruuvih ja nyttynen 30+6
 
Minä oon lukenu heinäkuisten sivuja ja nyt välillä seurailen tuota elokuisten =) on vaan niin kiva lukea niitä vauva-uutisia! Ei tosiaan pitkä aika kun omakin pieni on sylissä :heart: parin kuukauden päästä saa alkaa olee jo jännässä!

Mulla oli 19.7. neuvolassa hemppa 106 ja obsidania syömällä sain sen nousemaan 119 (mitattiin maanantaina). Terkkari oli sitä mieltä et voin lopettaa tuon raudan syömisen, mutta ei tuo 119 minun mielestä vielä tarpeeksi korkea ole! Kun ensimmäisten neuvolakäyntien yhteydessä hemppa saattoi olla jopa 132. Taidan jatkaa vielä obsidanin syömistä, seuraava neuvola on tän kuun lopussa niin katsotaan sit miten tilanne on kehittynyt.

Uusi äitiyspakkaus on julkaistu kelan sivuilla! Oon kyllä ilonen et sain sen vanhan =) vaikka tässä uudessa on kivempi makuupussi.

Lena & Onni 29+6 (huomenna poksuu taas!!!)
 
Mulle iski sit kamala flunssa, ihan järkyttävä räkätauti, en muista, milloin viimeksi ois ollut näin hankala olla. Niistää saa jatkuvasti ja nukkumisesta ei tuu mitään, Yäk!
Niin se arki alkoi lapsillakin, koulu ja eskari ja jotenkin ihan hölmö olo jäädä yksin kotiin. Täytyy vaan yrittää nautiskella hiljaisuudesta ja omasta ajasta, niin äkkiä se lokakuu koittaa...
Onneksi pissassa ei ollut proteiinia ja verenpaineetkin on pysyneet ok, joten jospa se oli vaan väärä hälytys. Sai se silti vauhtia näihin hommiin täällä kotona ja oonkin pessyt melkein kaikki vauvanvaatteet lipastoon oottamaan. Paljon tuntuu olevan tuota vaatetta, toivottavasti vauva sit on kans TYTTÖ, nimittäin eipä meillä montaa pojalle käypää vaatetta ole jemmassa, kun aiemmat tyttöjä.
Äitiyspakkausta vielä oottelen, jospa se tälläviikolla tulis, sais nekin pestyä sit valmiiksi.
Kait tää sit jonkinlaista pesänrakennusviettiä on, kun kaikki nurkat ja komerot pitää siivota ja laittaa järjestykseen, mies kattelee ihmeissään mun touhuja :)

poikatyttö ja tyyppi 29+2
 
IMN
Minäkään en oikein ihastunut tuohon uuteen äitiyspakkaukseen. Ei ole kyllä niin kiva kuin mitä oli etukäteen hehkutettu ja tuntuu että tavaraa - ainakin vaatteita - olisi jopa vähemmän edellisiin nähden. Ja ainakin nuo turkoosit vaatteet ovat mielestäni vähän liian poikamaisia äp-vaatteiksi :eek: No, en kuitenkaan ottanut koko pakkausta kun esikoiseltakin jäi niin paljon äp-tavaraa käyttämättä :)

Viime yönä tuli yksi kivuliaampi supistus, kestoltaan ehkä n. 40sek mutta tuntui usealta minuutilta.. En pystynyt kylkeä kääntämään, vaikka olin varma että toisella kyljellä olisi ollut helpompi olla. Ja mies ei edes herännyt karjumiseeni ja kiroamiseeni. Mitenhän sitten kun supistaa ihan oikeasti, saako tuota ukkoa edes hereille? Epäilen.

Miehestä olisi lisääkin marmatettavaa.. Olemme jo huhtikuussa jakaneet vauvahankinnat 50:50, mies ostaa sitä ja minä tätä jne. Itselläni ei ole enää ostettavaksi jäljellä kuin vaunujen hyttysverkko ja jotain pieniä hoitotarvikkeita, mutta mies ei ole vielä viivannut omasta listastaan mitään yli. Vaatteet sovimme ostavamme vähän niin ja näin miten sattuu tulemaan vastaan ja kummalla vaan sattuu olemaan rahaa (tai lompakko edes mukana), mutta minun ostettavaksenihan ne kaikki jäi. Tässä kohtaa pitäisi varmaan huomauttaa että minun tuloni ovat tasan, vain ja ainoastaan kotihoidontuki ja sairauspäiväraha ja miehen palkkatulot noin neljä-viisi kertaa isommat. Silti hänellä ei kuulemma jää ikinä tilistä ylimääräistä ja minulla taas on joka kuukausi varaa ostella itsellenikin mitä nyt vain satun tarvitsemaan, tietenkin laskujen ja ruokaostosten lisäksi. Miten miehet voikin olla niin tumpeloita rahankäytön kanssa.. Kadehdin kaveriani jonka mies ottaa tilistään muutaman kympin "omaan käyttöönsä" ja siirtää loput kaverini tilille, ettei tuhlaa rahoja mihin sattuu :D
Tästä aiheesta siis riitelimme eilisen päivän. Mies kuitenkin tuli illalla (hieman vastahakoisesti) pyytämään anteeksi, mutta asiaan ei kyllä saatu ratkaisua kun ukko käänsi heti kylkeä ja laittoi nukkumaan. Eli imetystyynyn, vaunujen sadesuojan sekä talkkien, hoitovoiteiden ym. hankinta jää loka-marraskuulle. No, mitäs sitä lokakuussa sadesuojalla tekisi :stick: (Ja ei, en suostu antamaan periksi ja vääntäytymään itse kauppaan :D)

Tällainen valitusvirsi siis tälläkertaa.

IMN & Tuutikki 31+4
 
IMN: Niin ymmärrän fiiliksen, munkin mies on välillä niin saamaton että itte joutuu kaiken tekemään, ja sit se kanssa hassaa rahat ties mihinkä vaikka sillä on paljon suurempi palkka. Loppukuusta mietitään mitä syyään.. Ja mulle on jo niin hirmusesti velkaa että senttiäkään en anna lisää.

Eilinen "käyn kuntosalilla ja maalaan taloa" vaihtu taas kerran käyntiin lähigrillillä, ei ihme jos kilot kertyy... Huomasin muuten että jonnekin häpyluuhun sattuu koko ajan ja on kovin kankea olo, en oikeen saa yhtäkkiä istuessa jalkoja ristiin vaan pitää kädellä nostaa jalka toisen päälle :D

Mä stalkkaan täällä lähinnä syys- ja marraskuisten ketjuja kun ovat lähimpänä.

Ootteko ostanu jotain täytettävää kirjaa vauvan alkutaipaleelle. Mä bongasin kirjan nimeltä lapselliset ja pistin tilaukseen,

"Tyylikäs ja hauska täytettävä vauvakirja nykyperheen makuun
Sisältää myös vanhemmuustestin
Synnytyslegenda? Tekstiviesti jolla vauvan syntymästä ilmoitettiin? Ensimmäinen hymy?
Ensimmäinen kirosana? Vauvadementian oireita? Periaatteet - ja koska niistä luovuttiin?
Tätä vauvakirjaa täyttäessä vanhempien ei tarvitse vajota vaaleanpunaisten
halinallejen maailmaan tai ilmaista itseään vain vaippaikäisen ymmärtämällä tavalla. Kirja tallentaa
nuoren perheen sellaisena kuin se on, mitään salaamatta tai pois jättämättä.
Samalla siihen voi kerätä perinteiset tekniset tiedot uudesta perheenjäsenestä aina
hammaskartasta ja huutoäänen voimakkuudesta ensi askeliin.
 
Heippa kaikille!

Vieläkö ehtii uutena mukaan? Kävin alkuraskaudesta paljon teidän keskusteluja seuraamassa mutta en uskaltanut liittyä mukaan kun mulla huolta aiheutti suuri hematooma kohdussa ja onnellista loppua ei kukaan uskaltanut luvata. No edelleen vauva masussa porskuttaa ja nyt uskallan jo aatella et meille vauva tästä suodaan <3 Mulla siis la 23.10 ja tää olis meille lapsi nro 4. Niin ja poikaa ootellaan. Sairaalana Tays ja mulla ikää 28v.

Fb-ryhmä kiinnostaa, eli mites sinne pääsee mukaan?

Lueskelen nyt paremmin ja ajan kans teidän juttuja! Hyviä vointeja kaikille :)
-hömpiäinen
 
hömpiäinen(ihana nimimerkki sulla) Tervetuloa joukkoon, hyvin mahtuu! Ihanaa odotusta!

ennenaikaisesta synnytyksestä: jotkut ovat sanoneet, että toivovat vauvansa syntyvän aikaisin jopa vkoilla 35....pakko kommentoida, ja missään tapaukses en halua pelotella ketään, mut mun kaverin vauva syntyi vkoilla 34, jotka pitäs olla turvalliset. Mun kaverin vauvan suolisto ei ollu ehtiny kehittyä kunnolla ja tän pienokaisen piti käyttää tosi kauan avannetta ja hänet on pitäny leikata monta kertaa vielä isompanakin. Myös vauvan keuhkot kehittyvät vielä viimeisillä raskausviikoilla. En koskaan menis toivomaan ennenaik.synnytystä. Eihän sille ennenaik.synn.mitään tietenkään voi jos niin käy, ja suurinosahan menee varmaan ihan ok ja vauva voi hyvin. Kuitenkaan ei haittaa jos menis vähän yliaikaiseksikin, vaikka kuinka raskaalta olo tuntuiskin, jos on vaan muuten terve äiti ja vauva voi hyvin masussa. Ja LA:than on vaan viitteellisiä ne voi heittää parikin vkoa. Koetetaan jaksaa isoista massuista ja vaivoista huolimatta.
 
Viimeksi muokattu:
hömpiäinen tervetuloa!

Täytyypä minunkin sanoa, että olen iloinen, että sain sen 2011 äitiyspakkauksen. Tykkään siitä paljon edellään kuin tuosta uudesta.

Raha-asioista Meillä on vähän samanlainen käytäntö kuin IMN:n ystävillä, että mies siirtää suurimman osan palkasta mun tilille ja ottaa vain osan omaan käyttöön. Ainoa keino saada miehen rahankäyttö pysymään jollain lailla hallinnassa. Meillä tosin on muutenkin sellainen ajattelutapa, että kaikki rahat on yhteisiä, joten siinä mielessä ei synny niin paljon riitoja siitä, kumpi maksaa mitäkin, kun kaikki on "meidän rahaa". Välillä silti käydään kyllä tiukkoja keskusteluja miehen nettiostoksista luttokortilla, kun ei aina oikein ajattele, onko meillä varaa. Onneksi ei mitään isoja osta, mutta kun oikein innostuu, alkaa pieniä paketteja tippua päivittäin postista. Äkkiä niistäkin sitten kertyy. Välillä olen miettinyt, että pitäis poistaa sitä paypal-tunnukset ja luottokortti.

Mäkin olen seurannut heinä- ja elokuun pinoja, kun on kiva lukea vauvauutisia. Nyt pikkuhiljaa alan seurata syyskuuta.

Anni-e tsemppiä kipujen ja supistusten kanssa!

Itsellekin ollut nyt pari tosi tuskaista päivää, kun on yöunet jääneet niin lyhyeksi. Iltaisin on sitten supistellut. Huomenna onneksi vasta myöhään töihin, niin saa nukkua pitkään. Nyt tosin täytyy lähteä yrittämään nukkumista, että siitä pitkään nukkumisesta on jotain hyötyä :) Jotenkin näin illasta ei muka sitten yhtään väsytä.
 
Me ostettiin miehen kanssa vauvalle sellainen täytettävä vauva-kirja, se on ihana! Siinä on alussa oma osio myös raskausajalle. Tahdoin ehdottomasti sellaisen kirjan, koska mun oma äiti on täyttänyt mulle sellaisen kirjan aina teini-ikään asti ja sitä on niin kiva lukea ja katsella =)

En kyl tahtois että vauva syntyisi ennenaikaisesti :O serkun vauva syntyi kaksi kuukautta ennen laskettua aikaa ja joutui olemaan yli kuukauden sairaalassa. Oli hirvittävää katsoa sitä vanhempien tuskaa kun joutuivat lähtemään kotiin ilman vauvaa...

Tänään poksuu 30+0! Ja uuden viikon kunniaksi vauvalla taitaa olla hikka :heart: suloinen ku nikottelee tuolla. Maha hytkyy tasaiseen tahtiin!
 
IMN
hömpiäinen Tervetuloa mukaan! :)

Saatiin heti aamusta hyviä uutisia kun mies ilmoitti tehneensä vakituisen sopparin työnantajansa kanssa :) Onhan tätä ootettukin yhteensä yli puolitoista vuotta kestäneiden pätkäsopimusten jälkeen.

Ennenaikaisuudesta Itse pelkään hirveästi vauvan syntyvän ennen rv 37. Jotenkin tämä raskaus on ollut niin ongelmallinen että ennenaikaisuus olisi enää piste iin päälle. Olen kuitenkin lohduttautunut ajatuksella siitä, että ystäväni on syntynyt rv 27 ilman ihmeempiä terveysongelmia. Toki pitkä sairaalajakso siinäkin varmasti oli, mutta parikymppinen nuori nainen hänkin nyt on :) Mutta kaikkeahan voi aina sattua..

Raha-asioista vielä. Meillä miehen suurin ongelma rahankäytössä on se, että hän suunnittelee jo etukäteen mitä kaikkea ostaa sitten kun tili tulee. Toinen ongelma on luottokortti, joka eilen (vihdoin ja viimein) katkaistiin. Joudun aina muistuttelemaan siitä milloin minulle tulee taas rahaa ja minkä verran, varsinkin nyt kun ensi kuun tulot ovat pelkät lapsilisät ja muutaman päivän sairauspäiväraha. Seuraava rahapäivä onkin sitten vasta 12.10. kun äitiyspäiväraha tulee. Stressaa tuo ensi kuu jo muutenkin valmiiksi ja nyt sitten vielä tämä että mies oli taas onnistunut jotenkin tuhlaamaan tilinsä etukäteen.

Meillä on esikoisella aivan ihana Vaukirjan vauvakirja ja olisin halunnut tälle tulokkaalle samanlaisen, mutta niitä ei ilmeisesti enää mistään saa :/ Siinä on lokeroita synttäri- ja ristiäiskorteille, paljon paikkoja valokuville ja mukavia "apukysymyksiä", joihin on helppo vastaillakin.
Ostin sitten tälläkertaa ihan perus Nalle Puh-vauvakirjan, joka on muuten ihan kiva, mutta raskausajan muistoille ei paljon tilaa ole.

Nyt täytynee alkaa valmistautua neuvolaan. Esikoinenkin lähtee tänään mökille ja palaa vasta sunnuntaina, joten saan vähän aikaa vain levätä. Ikävä kyllä tulee :/

IMN & Tuutikki 31+5
 
IMN
Nopeasti yritän muistella neuvolakuulumiset.
Verenpaine oli normalisoitunut, 116/77.
Leukkarit nyt ++, kun viimeksi (alkuraskaudesta asti) +.
Kohdunkaula lyhentynyt 3,5cm:stä kolmeen senttiin ja kohdunsuu ulkosuulta sormelle auki.
Sf-mitta 27cm, eli kasvanut peräti sentin viiden viikon aikana. Nyt siis tippunut yläkäyrältä keskikäyrän alle.
Pienen syke 130, kuten ennenkin.

Nyt ei tarvi enää noissa ylimääräisissä lääkärineuvoloissa käydä, mikäli kohdunsuun tilanne on kolmen viikon päästä kontrolliultrassa edelleen sama. Streptokokkiasiasta en saanut edelleenkään minkäänlaista lisätietoa, paitsi varmistuksen siihen että tosiaan antibioottitippa odottaa synnärillä.
 
Heh, vaikka tiedänkin yksin vauvan hoitamisen olevan raskasta, mutta ai että oon tyytyväinen ettei yksikään saamaton mies enää pyöri nurkissa :D Lapsen isä nyt on suht tomera ja hoitaa asioita jos on hoidettava (poislukien tietysti tällaiset pienet lastenhankinnat sun muut "ei niin tärkeät- jutut" prkl.) Mutta sitä edelliset eksät, ihan nousee karvat pystyyn vieläkin kun hoidin kodin aina yksin ja mutkin meinattiin siihen velkakierteeseen saada mukaan ja olisinkin varmaan joutunut jos eroa en olis ottanut. Ei mitään järkeä rahankäytössä. Itselläni on nyt yksin asuessa paljon enemmän rahaa käytössä kuin kahden työssäkääyvän taloudessa, vuokrat sun muut on pysyneet samassa..

Mollaamatta siis kenenkään ihania ukkokultia jotka jaksaa tukea ja olla turvana äitien vierellä :)

Sain onneksi hoidettua sen tukiasian, soitin työnantajat läpi ja nyt pitäis KELA:lle mennä tieto palkoista ajalta 7.3-7.9. Ainut vaan että ekahan mulle sanottiin jotta ei tarvitse tehdä valitusoikaisua mutta sitten sanottiin että pitää ja nyt se aika on kulunut jo umpeen, mutta tämä mun tukiasia on kuitenkin vireillä siellä :eek: Joutuu taas varmaan tänään soittamaan sinne.. Oon niin kyllästyny tähän virastorumbaan.

Yöunet on menny pätkiks täälläkin. Kahtena yönä heränny tällä viikolla 3-4 aikaan yöllä ja ollu hereillä pari tuntia, siivoillu ja istunu koneella kun ei se uni vaan tule.. Liekkö jotain pätkärytmiin siirtymistä alitajuntaisesti? Onko muilla aiemmin synnyttäneillä ollu samanlaista?

Ja hei, mitä se menkkakipuilun oloinen tuntemus nyt tarkotti? :D
 
Onnea neiti-81!

Katselin muuten tuota sairaaloitten listaa ja kovin on vähä enää aluesairaaloita. Miltei kaikki on jo keskus- tai yliopistollista sairaalaa... Raahesta on muuten synnytystoiminta loppunut joten sairaalalistalta voisi RASin poistaa.

Anime 30+6.
 
Neiti-81: Ihanaa! Valtavan paljon onnea! :)

Hömpiäinen: Tervetuloa! Fb-ryhmässä oli aikaraja johon mennessä olis täytynyt liittyä ja se on käsittääkseni mennyt jo? Korjatkoon joku jos olen väärässä. :D

Ennenaikaisuutta ei kai kukaan oikeasti voi toivoa kun siinähän on vaikka mitä riskejä. Mut en mäkään kyllä lasketun jälkeen enää haluis raskaana olla. Esikoinen synty käynnistettynä 40+6 ja oli sillon jo ainakin tän kokoselle naisella iso lapsi. Kätilöt hämmästeli et miten se muka mahtu mun mahaan. :D No sieltä se nyt kuitenkin käsittääkseni tuli. :D

Miehen rahankäyttö ei onneksi aiheuta meidän perheelle lisähuolia. Hänellä on välillä tosi typeriä ideoita et mitä tarvittas ja mitä täytys ostaa mut ylees riittää kun katon et ooks ny tosissas. :D Rahat on melkolailla yhteiset eli vaikka mä hoidankin lähes kaikki hankinnat niin molemmat niihin rahallisesti osallistuu. Ja mies on luvannut ottaa toiselta tililtään rahat rattaita varten ettei tunnu käyttövaroissa liikaa.

Tänään oon vähän jo innostunut ajattelemaan vauvan tuloa enemmänkin ja nettikaupoista tein muutamia hankintoja ja esikoisen sängyn kokoamista suunnittelin et saatas pinnis vapaaksi.

Esikoinen on nyt saatu päiväkuivaksi ja useimmat yötkin on kuiva. :D Jätkä on hei vast 1v 4kk. Joo ei varmaan ennenkuulumatonta mut kyllä äiti on ylpee! Samoin jäi tuttikin kokonaan poies jo ajat sitten. Toivon vaan ettei vauvan myötä tulis sit takapakkia.

Nimissä on tapahtunut suurta edistystä. Aiemmin kummallekkaan ei ollut mitään ajatustakaan ja luulen et nyt ne alkas olla mietittynä. Ihan äkillisiä päähänpistoja molemmat.

Jipsu & Pömppis 30+4
 
Hömpiäinen Tervetuloa lämpimästi meidän joukkoomme! :)

Neiti-81 Tuplasti onnea kaksosista :flower:

Little Preciuos Ne menkkamaiset kivut alamahassa ja selässä on ennakoivia supistuksia. Jos niitä alkaa tulemaan ihan päivittäin ja useasti, niin ehottomasti yhteyttä neuvolaan tai synnärille!
Täällä seurailen omia suppareita, kun on ruvennut tulemaan turhan useasti, muttei onneksi ihan peräkkäisinä päivinä.

Yöunista Minä nukun onneksi vielä sikeästi, tosin vessareissuja ja kyljen vaihtoja lukuunottamatta :D Nukahtaminen kestää kuumuuden takia, mutta heti kun sammun, niin nukun kuin tukki.. :)

Sairaalakassiin Pakkaan imetysliivit ja hygieniatarvikkeet.. Omia vaatteita en ota, paitsi kotiutumisvaatteet ja lapsukaiselle sitten myös kotiutumisvaatteet. Tosin asumme lähellä sairaalaa, niin mies voi tuoda vaatteet kotiutumispäivänäkin(Meiltä ajaa sairaalalle vartissa).. Niin ja sitten ukkokullalle eväitä mukaan :)

Imetysliiveistä Otan vinkkejä vastaan! Niiden ostaminen on edessä. Kokoa isompia on suositeltu, kun rinnat turpoaa. Mutta onko tukikaarettomat hyviä? Itseäni on alkanut ahdistamaan kaarituelliset liivit, niin tämä olisi siis mukavuusasia.. Onko hyviä merkkejä jne.. Ja kuinka monet kannattaa ostaa? :D

Ennenaikaisuudesta Välillä, kun on oikein tukala olla ja tulee kaiken maailman kivut kertarysäyksellä, toivon, että kaveri tulisi jo ulos.. Mutta tämä onkin vain tukalan naisen puhetta. En tahdo kuitenkaan lapseni tulevan ulos vielä pitkään aikaan, että saa kehittyä masussa ja syntyä terveenä.. :)

Tämän aamun suunnitelma lähteä polskimaan meni nyt ihan plörinäksi, uimahalli menee kiinni vartin päästä, kiitos koukuttavan kaksplussan! :D

Murmeli88 & Pikkarainen 32+3
 
Heipsistä pitkästä aikaa! Olen kyllä välillä käynyt lukemassa teidän kuulumisianne, mutta ikinä en ole saanut aikaiseksi kirjoittaa omiani :)

Meillä on asiat menneet oikein mukavasti tähän asti. Nyt on häiriönä juurikin nuo univaikeudet :( Olen muutenkin herkkäuninen, ja hyvät yöunet on tosi tärkeää minulle, joten tämä on nyt tosi ärsyttävä vaiva. En oikein tiedä miksi nukun huonosti, en vain löydä hyvää asentoa, ja hikoilen koko ajan. Alastikaan en osaa nukkua, joten tämä vaiva on nyt vain hyväksyttävä... :/ Ja tietysti myös vessajuoksu häiritsee unia...
Selkäkivutkin on alkaneet vaivata, yleensä rasituksen jälkeen. Hirveesti olisi energiaa ja intoa siivota tai käydä lenkillä, mutta sellaisen toiminnan jälkeen on alaselkä ja jalat ihan p*skana... Voi kun olisin ottanut nämä asiat vakavasti jo alkuraskaudessa, ja alkanut kohottamaan lihaskuntoa... :/

Miten ihmeessä saatte neuvolasta painoarvion?? Mulle on vain siinä yhessä rakenneultrassa kerrottu painoarvio, ja ultriahan ei enää ole (jos ei ole erityistarvetta). Pitäisikö sitä kysyä erikseen, ja miten sen voi tietää ilman ultraamista?

Joku myös puhui jostain ilmaisesta hammaslääkärikäynnistä. Onko multa mennyt tällainen ohi, vai onko se taas paikkakuntakohtainen etu, ja Kuopiossa sitä ei - ylläri ylläri - ole?

Onko monella alkanut jo synnytysvalmennus? Minä saan kuulemma ensi neuvolakäynnillä (eli ensi viikolla) tietää ne ajankohdat. Ja aiotaan kyllä mennä, oon niin huono perehtymään näihin asioihin omatoimisesti :D

Noin, tuli taas paljon kysymyksiä ja asiaa :D

- Öhkis 32+6 (huomenna poksuu! Huh kun aika rientää!)
 
IMN
Neiti-81 Tuplasti onnea! :)

Öhkis Minä siis ainakin olen saanut painoarviot ultrissa, joissa joudumme juoksemaan kasvukontrollissa. Mutta ilmeisesti myös lääkäri/th voi masun päältä tunnustelemalla arvioida vauvan kokoa.
Minun käsittääkseni raskausajan hammastarkastus kuuluu jokaiselle. Joskus alkuraskaudessa siitä mainittiin neuvolassa, taisi olla ihan eka käynnillä. Ilmainenhan se ei siis ole, mutta peritään pelkkä terveyskeskusmaksu ja pääsee jonojen ohi :)

Sain sitten supisteluja aikaan auton siivoamisella.. Eli vaaka-asento kutsuu.

IMN & Tuutikki 31+6
 
Niissä hammastarkastuksissa on paikkakuntakohtasia eroja, täällä Ylivieskassa se on sekä äidille että isälle ilmanen, jonon ohi ei kyllä pääse :) Ja painoarvion saa ultrassa, ja täällä ultrataan joka neuvolakäynnillä. Mä en edes muista monessako ultrassa oon jo ollu, ehkäpä 10? Ja ihan normaali raskaus siis kyseessä.
 

Yhteistyössä