LOKAKUUN MAMMAT 2007, HERHILÄISTEN HÖPINÄT VKO 14

Huomenia :wave:

PuPun Juho Siellä hienosti jo ryömii...täällä vielä kääntymistä ootellaan, jokohan ollaan viimesiä...

Ja Eemi tekee jo tarpeensa pottaan, no niin ei muuta kun vaipat pois, eihän tuo niitä enää tarvii ollenkaan :LOL:

En nähny painajaisia kylpyammeenjaloista, illalla kyllä mietin vielä pitkään sitä tapahtumaa ja mitä kaikkea ois voinu sattua...kunhan saan tässä päivän hommat alkuun niin pitää niitä jalkoja rueta vielä tutkimaan ja miettiä miks niin pääsi käymään. En muista kuulleeni mitään painorajoitusta niissä, mutta onpa mulla saattanu mennä se ohikin jos oisin jostain lukenu. Ohjeet kyllä löysin mutta ei ollu lausettakaan suomeksi. No mutta tästä lähtien niitä jalkoja ei meillä enää käytetä,kylvetään sitten vaikka lattialla ja huonossa asennossa...

Aamupalalle :wave:

Kertokaahan aprillipäivien huijauksia jos teitä on onnistuttu jekuttamaan :LOL:
Mun puolesta koko päivän vois lailla kieltää...en oikein välitä, on inhottavaa huijata toisia, ja myöskin tulla huijatuksi...tosikko mikä tosikko.
 
nonii...viimeyö tuli sit vietettyä Tayssis ja poika oli nenämahaletkussa....mut ny onneks kaikki ok ja oksentanu ei oo kohta 24h...........jospa se tästä......
mut väsyneitä ollaan kyl molemmat...huoh....pitäis varmaan mennä päikyille pojan kans enne ku emma tulee eskarista....
...palaillaan...
 
Keiju07
Mitäs kaikkee mun pitikään kommentoida?

Oliivia, onnittelut opinnäytetyön valmistumisesta!! Mulla vääntö vielä kesken, ennen kesäkuuta pitää saada jätettyä tuon tutkintouudistuksen takia... plääh...

Heidi, mulla siis myös perhepiirissä perhe, jossa äiti puhuu suomea, isä englantia ja asuvat pääsääntöisesti usassa. Suomenkieli lapsilla selkeesti heikompi, joutuvat joitakin sanoja hakemaan, mutta kuitenkin siis tosi hyvä. Eli sinnikkäästi puhu vaan suomenkieltä, kyllä se sieltä tulee, vaikka muu ympäristö olisi italiankielinen. Mammoliino, mua nauratti tuo Jani Sievis -juttu, kun itse sen saman olen joskus jostain naistenlehdestä lukaissut ja jo silloin huvitti. :D Kyllä ne ammattilaiset taitaa sanoa, että vain kieltä, jota taitaa äidinkielen veroisesti kantsii puhua lapselle, mutta lapsi siis voi oppia pienenä jopa kolmekin kieltä, jos vaan puhujia on. Toki noilla sukulaislapsilla siis kummankin kielen kehitys oli hiukka hitaampaa kuin muilla lapsilla, mutta siitä se sitten tasoittui. Ja aatelkaa, mikä etu se on elämässä, kun kahta kieltä puhuu sujuvasti.

Mä jatkan kohta kommenttejani, laitan Vienan välillä ulos, kun alkaa kyllästyä äipän naputteluun. :wave:
 
Mammoliino, eli samalla meki käydään. Pikkusen on kuivakka emäntä, mutta menee kai se. Ainakin Essiä vähän epävarman oloisesti käsittelee, kädet tärisee jos nostaa. Essi on varmaan liian painava sen hentoisille käsille :LOL:
 
Keiju07
No niin nyt olen takaisin ja sain loput viestit luettua.

Voi Veeti raukkaa :/ ... Onneks noi pikkuset on sitkeitä sissejä ja paranee nopeesti!
Ja onneksi äitivaan kylpyammeonnettumuus päättyi ilman suurempia haavereita... sydänkylmänä itsekukin odottaa, että milloin jotain sattuu... ja sitähän se on lasten kanssa varmaankin loppuelämä, aina saat olla niistä huolissas.

Tuutiksellekin jaksamista allergian kanssa!

Oli varmaan muitakin, joita mun piti ihan nimeltä muistaa.
Tätä tämä on, kaikkien jutut kiinnostaa, mutta kaikkea ei muista aina kommentoida. Eikä valitettavasti kerkee.

Omaa napaa:

Meillä oli tänään niin ihana aamuhetki. Tällainen taitaa olla mahdollista vaan esikoisvauvan kanssa. Ensinnäkin Viena nukkui 7.30 asti (tätä on ilmassa, aiemmin siis meilläkin herättiin viim. kuudelta) sitten peuhasi aikansa meidän sängyllä, kunnes alkoi kyllästymään minun torkkumiseen. Riisuin toisen sitten nakuksi ja siitähän ilo pääsi irti. Viena mönkersi ja ähräsi pitkin poikin sänkyä ja lopulta sitten nukahti nakuna mun kainaloon ja saatiin kumpikin vielä tunti unta. Ja herättyä sain vielä lehdenkin luettua, Viena pisteli aina lukemaani osaa palasiksi tässä lattialla :D . Aika söpöä :heart: .
 
Nunniii hampilààkàrissà kàyty, poski puudutettuna ja nenà poskella :D Ja antoi vielà 5 uutta aikaa eli aika huonoon kuntoon nuo hampaat on mennyt.. Oonhan mà kuullut ettà raskaus voi tuhota hampaat mutta en olisi ikinà uskonut ettà kàvisi mulle :'( :'(

yamo kantorepun tilasin eilen, pitàà olla joku kantoreppu lentokentàllà ei muuten kyllà jaksa annikan kanssa reissata ja toivottavasti on sitten tarpeeksi mukava ettà voisi joskus muutenkin kàyttàà =)

Ei jaksa nyt enempàà kirjoitella, jotenkin mieli maassa tànààn :/
 
henkka :hug: ja jaksuja,se on hirvee tauti,toivon et meil ei kukaan muu saa sitä ku mä..
pupu ai että miten hienosti juho ryömii..ihana video

ja vai on se eemi jo pottailun makuun päässy :LOL: ihana

me saadaan tänään syöttis,juhuu..mä sevaan jaksan jankuttaa tästä ja siitä ensiaskeltuolista..noo ne tulee vasta nii myöhään illalla et tuskin keretään koettaa niitä tänään mut hyppikseen päästään jo illalla :D
mä oon jo siivonnu ja syöny ja käyny kävellen kaupassa..antton nukkuu pihalla..nyt täytyy hiukan levähtää..
 
Henkalle jaksamista ja tietenkin myös Veetille :heart: - toivottavasti pahin on nyt ohi ja saatte molemmat kunnolla levätyksi.

Eilen jo piti kommentoida tota kieliasiaa. Mullahan on ruotsin kansalaisuus ja kotikielenä ollut ruotsi. Hilman haluaisin kaksikieliseksi, mutta se on nyt mun viitsimisestä kiinni. Jyväskylässä on tosi "suomalainen" kaupunki, täällä ei paljon ruotsia kuule puhuttavan. Ja mies ja kaverit täällä kaikki suomenkielisiä. Joten vielä ollaan puhuttu suomea, mun äiti ja mummi puhuu Hilmalle ruotsia, mulla on vino pino ruotsinkielisiä kirjoja hommattuna ja ruotsin kanavia katsotaan. Mutta vielä en siis aktiivisesti Hilmalle ruotsia puhu, vaikka pitäisi. Kesällä vietetään enemmän aikaa mun kotikulmilla ja silloin ajattelin aloittaa sitten tuon puhumisen toisella kielellä Hilmalle.

Keijun aamuhetki kuullosti todella ihanalle. Pakko silti yksi juttu kysyä.. meillä kun Hilma on luonnonlapsi ja haluaisi aina olla ilman vaatteita ja vaippaa, mutta pissailee sitten muutaman minuutin välein pisin lattioita :D eli oliko teillä siellä sängyssä vaippa päällä vai miten pysyitte kuivina? Toki meilläkin on aina noita muovitettuja juttuja lattioilla ym, mutta jos sänkyyn otan ilman vaippaa niin kyllä on kohta mammakin yltä päällä pississä :D
 
neuvolassa sitten käyty..ja ihan yhtä tyhjän kanssa oli miun valittaa noita näppyjä..kun ei niitä enää siellä masussa ollut kun sipasin 1%hydrokortisonia niihin lähtiissä niin eipä niitä enää ollut..jaloissa oli..ja se peppuvako punanen ja muutamassa kohtaa nahkat pois..
sano vaa terkka et rasvaile vaan.. :headwall: no eipä kai muuta voi tehä ku rasvata..

siellä oli joku sijainen..sanoinkin isännälle että tosi hissukan olonen,ja paperista oikein katto et mitä juttelemisen aihetta olis..onneks seuraavalla kerralla on oma neuvolan täti..se aina haastelee venlalle ummet lammet,ja on niinkuin kiinnostunut lapsesta sekä vanhemmista :D
seuraava neuvola onkin sitten vasta 8kk.na..jolloin on myös lääkäri.

tytyllä oli painoa 8870g ja pituutta oli 66.1cm ja päänympärys oli 42.9cm

asennettiin isommat istuimetkin kumpaiseenkin autoon..saapi nähdä miten tyty noissa oikein viihtyy..hermot meinas ton vanhemman istuimen kanssa mennä,kun ei ollu käyttöohjeita.ja outo kiinnitys systeemi oli..no onneks sitten pienellä pähkäilyllä saatiin se sinne autoon.

mutta nyt kahvin keitton..

huomasin et miulla varmaan joku rauhanen kainalosta tulehtunut,kun hiton kipee patti on viimeyön aikana tullu..sanoinkin jo miehelle et joku juopahan siellä varmaan kasvaa :eek:
mutta on miulla joskus aikaseminkin tollasia kipeitä patteja ollu..
 
Niinukka: laitoitko sinä eilen Venlalle kevätpuvun vaunuihin? Vai kuka se olikaan? Auttakaa mua! Tuo poika ei suostu nukkumaan tuntia pidempään, kun normaalisti nukkuu toista tuntia pitkästi ulkona. Mietin että onkohan sillä kuuma toppapuvulla? Kevätpuku on vaan kamalan ohut, hihoissa ei ole edes vuorta ja muutenkin tuolla ääni käheänä. Tosin tuo ääni voi olla käheänä tuosta jatkuvasta kiukuttelustakin. :headwall:
 
Onni kerhossa, Eero nukkuu ulkona, mut herännee koska vaan. Eli siis pikaseen kelasin muutaman sivun taaksepäin.

Kaikille sairaille pikaista paranemista!!

Meillä käytetään korvikejauhetta. En enää keitä vettä siihen, vaan annan suoraan hanasta lämmintä vettä. Aikanaan keitin veden ja kesti ja kesti jäähtyä..
Onnikin sai samalla tavalla. Yöllä (tai nykyään aamusta) annan purkista maidon.

Meillä alko kesäaika!! Onni nukkuu aamulla yli seiskaan ja jaksaa illalla olla hereillä. Eli meille taas tää kesäaika sopii kun nenä päähän!!

Mietin tossa, että taidan myydä kohta noi yhdistelmät pois ja ostaa näppärät rattaat. Onks hyviä vinkkejä kevyistä, vähän tilaa vievistä menopeleistä, joissa voi nukkua??

Kyselin joskus jo, että annatteko tavallista riisiä?? Ei oo käyny Onnin aikaan ees mielessä, et sitä vois kai antaa?? Aina vaan perunaa tai muuta kasvista lihan kans.

Pepisa: Mulle voi laittaa -500g!!!!!!!! Muistin tänä aamuna hypätä vaa'alle. Ollaan nyt käyty kävelemässä paljon, kun Onni pääsee pyörällä. Saa ite ihan hyvän lenkin samalla. Eilen mentiin kauppaan kävellen. Matkaa reilu 2km suunta. Hyvin Onni jakso polkee.

Olikohan vielä jotain?? Ei kai. Nyt päiväkahvetta ilman kakkua


;)
 
katjanna oli venlalla kevät puku eilen vaunuissa nukkuessa,ja tänään on kanssa.ja eilenkin oli tosi lämmin koko kakara kun nous nukkumasta.nyttenkin pelkkä body ja housut.sukat,villasukat,lapaset kypärämyssy ja ohyt puuvillahattu + se kevätpuku tuolla vaunuissa.
muoks*ja sellanen vaunun pussukka peittona.
 
Meillä on eemelillä päällä päikkäreillä ohut hattu + pipo, lapaset, ruskovillan paksu villapuku ja villasukat, lisäksi poika makaa makuupussissa. On ollu sopiva pitkän aikaa. Eilen oli vähän hikinen jo. Mutta päikkärithän meillä nukutaan parvekkeella, jossa on ikkunan kokoinen reikä vaan seinässä, se on "upotettu" tänne taloon. Sinne pitäis saada toi mittari, niin tietäis kuin lämmintä siellä on. Siellä on huomattavasti lämpimämpi kuin ulkona.
Jos mennään kunnolla ulos nukkumaan (siis pihalle), niin meillä on kypärämyssy, ohut solmittava hattu, äp hanskat ja kengät ja välikausihaalari, nukutaan makuupussissa. Viime aikoina tuossakin on ollut liikaa päällä... Alla on aina yleensä vain pitkähihainen body ja puolipotkarit.

Nyt on tämä ihme "väliaika", kun on tosi vaikea pukea vaatetta. Ei tiedä miten olis sopivasti.
 
Vilma-Onni, Niinukka ja Lillastina kiitos nopeista vastauksista. Siispä seuraaville unille ohuempi puku päälle. Fleecepukua en omista, mutta on mulla tuo vanha äp vanupuku. Sekin voi olla aika kuuma vaunuissa. Tosiaan on vaikea pukea vauvaa tälle vuodenajalla sopivasti :eek:
 
Meillä poika on ulkona ilman mitään lämpöpussia tai makuupussia. Ainoastaan toi rattaiden tuulisuoja suojanaan :ashamed: Päällä pojalla on sisävaatteet plus fleecepuku. Ulkona +9. Meitin pojalle passelisti vaatetta. Vaikka kyllä minua aina hirvittää miten vähissä tuo nukkuu, mutta jos enempi laitan päälle, niin ei tuu mitään nukkumisesta.

Heidi Kantoreppuun kannattaa totutella molempien vanhemman ja lapsen vähitellen. Varsinkin, jos et ole edes liinassa kantanut aiemmin. Ettei heti aluks kannata lähtee monen tunnin kantelureissulle, voipi ottaa voimille :D Vaikka mukava repulla on kantaakin, niin kyllä ne lisäkilot tuntuu vähän ajan päästä. Ja jos aluks tuntuu, ettei lapsi viihdy, niin kannattaa siinä pukiessa hypähdellä, keinutella ja muksautella takapuoleen lasta. Parhaiten meillä viihdytään repussa kun ollaan liikkeellä. Heti jos pysähdytään niin käy käsky ja lujaa.
Mulla on nyt viikon ollu kokeilussa reppu ja olen ollut tyytyväinen. Joka päivä ollaan kanneltu (kaupungilla, mettässä yms) ja mieskin on tykänny kokeilla. Meidän elämään menoon varsin sopiva ratkaisu. Taidan tilata sellaisen ja lykätä matkarattaiden hankintaa vielä jonkinaikaa.

Mun piti tänään lähteä kaupungille. Sain aamulla kaikki tavaratkin laitettua eteiseen odottamaan autoon nostamista ja vaihdoin omatkin vaatteet ihmisten ilmoille sopiviksi. Pojan vaipan ja puhtaan bodyn vaihdettua tuli semmoinen olo, ettei huvita. Ja mentiin sit sänkyyn takas nukkumaan :snotty: Ja miun oikeesti tarvitsis käydä ostamassa tarvikkeita ja joitain uusia vaatteita. Mutta joku väsähdys, tylsistyminen on nyt iskenyt. Kevät masennus?
 
Hipkukka meillà yksi kantoreppu on, ( joka on ihan kauhea) jolla ollaan joskus annikaa vàhàn kuljeteltu eikà likka ole moittinut :) Toivon tosiaan ettà tuossa repussa paino ei sitten olisi ainoastaan niskassa...

Meidàn likka sanoi eilen taas uusia sanoja.. "vauva vauva" toisteli ja tànààn maisteli varpaitaan ja sanoi "hyvàà hyvàà" :D:D Olisi se vaan jànnàà jos annika kàsittàisi sanojen merkityksen ja ihan tahallisetsi tuottaisi niità =) Haaveissa on mukava elàà :D Olen jo varautunut siihen ettà kielellinen kehitys juuri tuon 2 kielen takia on hitaampaa kuin muilla ja olen kovasti varoitellut anoppia ( joka aikoinaan kovasti kritisoi sità ettà opetetaan annikalle suomea ) ja muitakin ettà voipi olla ettà ei meidàn neiti puhu yhtà aikaisin kuin muut.. Saas nàhdà menikò viesti perille vai pitààkò siitàkin sitten vàitellà taas ;)
 
Keiju07
Alkuperäinen kirjoittaja oliivia:


Keijun aamuhetki kuullosti todella ihanalle. Pakko silti yksi juttu kysyä.. meillä kun Hilma on luonnonlapsi ja haluaisi aina olla ilman vaatteita ja vaippaa, mutta pissailee sitten muutaman minuutin välein pisin lattioita :D eli oliko teillä siellä sängyssä vaippa päällä vai miten pysyitte kuivina? Toki meilläkin on aina noita muovitettuja juttuja lattioilla ym, mutta jos sänkyyn otan ilman vaippaa niin kyllä on kohta mammakin yltä päällä pississä :D


No kahdet pissat sinne sänkyyn tuli.. ne oli aamuhetken miinukset :D . Mut Viena siis pissailee aika säännöllisesti heti syönnin jälkeen, joten osasin hiukka ennakoida ja kummatkin tuli omalle peitolleen, joten ei meidän omat patjat sentään pissaan menneet. Peitot saa pesuun. :)

muoks. Mä en tajuu mistä nää boldaukset nyt tuli, mitään nappia en painanut... hoh hoijaa...
 
Keiju07
Alkuperäinen kirjoittaja niinukka:
neuvolassa sitten käyty..ja ihan yhtä tyhjän kanssa oli miun valittaa noita näppyjä..kun ei niitä enää siellä masussa ollut kun sipasin 1%hydrokortisonia niihin lähtiissä niin eipä niitä enää ollut..jaloissa oli..ja se peppuvako punanen ja muutamassa kohtaa nahkat pois..
sano vaa terkka et rasvaile vaan.. :headwall: no eipä kai muuta voi tehä ku rasvata..
Kokeilepa muuten Sibicorttia tohon peppuun. Parempi kuin Hydrocortison ja rikkinäiselle iholle tarkoitettu. Meillä toimii tosi hyvin. Kunhan ei ota säännölliseen käyttöön noita kortisoneja.
 
yöhikoilua piti kommentoida jo aikaisemmin. Meillä on lakanan alla se suojamuovi ja se ainakin aiheuttaa sen, että poika on ihan hikinen unien jälkeen. Kokeilin laittaa pyyhkeen pojan alle, mutta silti se kumilakana hiostaa. Ajattelin seuraavaksi ostaa pestävän petauspatjan ja laittaa kumilakanan vasta sen alle. Patja pysyis suojassa ja vahinkojen satuttua petarin sais pestyä. Tuota samaa hirveää hikoilemista ei meinaan tapahdu, jos poika on nukkunut miun vieressä. (uhkarohkeasti en ole laittanut suojusta omaan sänkyyn)
 
Keiju07
Sitten vielä noista hampaista. Siis äitien ei vauvojen :D . Heidihän tuosta hammaslääkäristä kirjoitteli. Mä en ole käynyt yli vuoteen tai juuri ennen raskautta hoidatin ja nyt alkoi pelottaan, että mitäs siellä voikaan odottaa... Pitäiskö mennä? Ja onko yleistä, että hampaat kärsii paljon raskaudesta. (Mulla nää hahtuvat päässä on selvästi kärsineet raskaudesta/imetyksestä, mutta että vielä hampaatkin ) :eek:

Just oli jossain juttua, että kolmikymppiset naiset pelkää eniten hammaslääkäriä. No mulla vielä vuos tuohon kriittiseen ikään, mutta osittain lukeudun tuohon pelkureiden joukkoon. En varsinaisesti pelkää pelkää, mutta kyllä on meneminen niin vaikeeta. Ja on se kyllä niin kallistakin...

Juu, mut nyt mä taas herkeen hetkeksi tästä yksinpuhelusta. Mitenhän mä oikeesti pystyin olemaan niin pitkään palstailematta :) ? Nyt oon taas ihan koukuttanut itseni :D .
 

Yhteistyössä