Lokakuun Lutuset *Elokuussa*

Sulla ei kyllä malttamaton enää kauan laskettuun ole! Oot viikon mua edellä. :D
Ehkä se sitten oli vvuotoa ellei haissut lapsivedelle. Munkin piti pikkareita nuuhkia. Ensikertalaisenahan mulla ei kokemusta ole siitä, miltä lapsivesi haisee, mutta kuuleman perusteella jos pitäisi makealta ja siemennestemäiseltä haista niin taisipa olla lapsivettä.

Nyt on ilta taas hankalampi. Ei varsinaisesti supista, mutta jomottelee ilkeästi lonkassa ja suoraan tuolla alakerrassa. Ja vihloo alakertaa oikein tuikkasemalla. |O

Meillä on pojun sykkeet ollut koko ajan 150-165 ja ei olla niistä sanottu muuta kuin että onpas tyttösykkeet meidän herralla. :heart:

senya ja vili 34+5
 
Soitin neuvolaan ja kysyin sairaslomasta, liikkeiden vähenemisestä ja vuodoista. Ei kuulemma ole lääkäriä kahteen viikkoon. Sairaslomaa pitää hakea omalta tk:lta ja synnärille soittaa liikkeistä. Tunnin olin seurannassa, käyrällä näkyi hirveästi liikettä ja mitään en itse tuntenut! Kaveri on kääntynyt jotenkin sopivasti. Siellä oli vuorossa ihana kätilö joka käski hakea sairaslomaa ja jos tk lääkäri ei kirjota, sitten pitää pyytää lähete äitipolille. Ja suonikohjuista johtuvaa virtsankarkailua tai valkovuotoa on vuodot, ei lapsivettä :)
 
Senya jos epäilet lapsivettä, kantsisi ehkä käydä lääkärissä? Jos sikiöpussissa on reikä, tarviit antibioottitiputuksen tulehdusten välttämiseksi.
Sykkeet kun olen jäbien kanssa käyrillä, sykkeet menee 130-180 välissä vauvojen aktiivisuudesta riippuen. Sykkeet on ok, jos niissä on vaihtelua. Muuten ei ole väliä onko ne 135 vaiko 170.

Viikko synnytykseen, jee!

Uusiäippä ja jäbät 33+3
 
Kiitos sykekommenteistä, itsekin hiukan Googletin ja aika normia tuo taitaa olla.
Lääkäri olisi ehkä voinut pikkasen aikaa kuunnella ja kertoa miksi korkealla.. Yleensä Bebellä tosiaan sykkeet hiukan maltillisemmatta :)
Uusiäippä, teillä alkaa jännät paikat :) Tsemppiä kohti h-hetkeä.

Sellasta ajattelin kysyä, että löytyykös kiinnostusta tässä ryhmässä tapaamiselle (lähinnä varmaan pk-seutulaiset) vaikka kun kaikki pikkuset on saatu maailmaan?? Esim jossakin kahvilassa tai sitten kotona, tänne ainakin sopii isompikin joukko :)
Esikon kanssa aikoinaan oli tällanen vastaava ryhmä ja osan kanssa pidetään vieläkin yhteyttä (esikko jo 6v).
 
Senyalle piti kans sanoa, et sun pitää mennä lekuriin, jos epäilet, että lapsivettä lirahtelee! Se tulehdusriski nousee aika lailla, mitä kauemmin aikaa menee. Periaatteessa käsittääkseni synnytyksen pitäis alkaa non vuorokauden sisään siitä kun lapsivettä tulee, tai sit tosiaan laitetaan antibiootteja tai käynnistetään tai jotain...
Meillä keskimmäisestä meni lapsivesi silloin kun synnytys oli alkamassa ja vuorokauden päästä oli käynnistys sitten, kun ei supistuksia kuulunu. Ei tosin sit tarvinnu käynnistää, kun synnytys lähti rytinällä käyntiin, kun odoteltiin sitä käynnistystä siellä sairaalassa. Tunti ja 50min meni siitä ekasta supistuksesta, kun vauveli oli sit jo ulkona.... Mut sen verran pitkä väli oli siinäkin lapsiveden menosta, eikä mitään antibiotteja annettu, niin vauva sai sit infektion ja vietti viikon verran tarkkailussa ja antibioottitiputuksessa. Oli juurikin se streptokokki, jonka sai mun kohdunkaulalta ilmeisesti, silloin niitä ei vielä rutiininomaisesti testailtu ennen synnytystä.
Eikä ollu tarkoitus mitään säikytellä. Mut käväise kuitenkin näytillä ihmeessä, varmuuden vuoksi.


Sykkeet on meillä ollu sitä 140 luokkaa alkuun ja sit kohoaa 150-160, kun tyyppi alkaa touhuta joka kerran ku niitä mitataan. Varmaan kuulee siitä koneesta sen jumpsutuksen itekin siellä ja siihen reagoi, tai sit kosketukseen =)

Elli

muoksis.. olitkin senya neuvolaan ollu yhteydessä, luin tarkemmin noita viestejä taapäin. no ite varmaan kuitenkin tunkisin polille syyniin varmuuden vuoksi ;)
 
Viimeksi muokattu:
Oi, kohta ne ekat vauvat jo syntyvät! Uusiäippä, katsotaan oletko tosiaan ensimmäinen vai kerkeääkö joku ennen sinua! ;) Toivottavasti kaikilla menisi loppuraskaus ja synnytys parhaimmalla tavalla! Tsemppiä!

Erikoiselta kyllä tuntuu että joillakin on sairasloma noin tiukoilla! Olen kuullut niistä joille sanotaan että "tulet sitten hakemaan sairaslomaa jos on raskasta" ja yhdelle tutulle lääkäri heti kirjoitti kolme viikkoa sairaslomaa ennen äitiysloman alkua, kun sanoi että huonosti nukkuu ja töissä väsyttää. Eikä ollut kyse mistään fyysisesti rasittavasta työstä (no, onhan istuminenkin aika raskasta tässä vaiheessa). Itse hain aikaistettua äitiyslomaa, kun sopi parhaiten työtilanteeseen. Teen kuitenkin vielä hieman toista töitä kotoa (monimutkainen työtilanne), ja suosittelen jättijumppapalloa jos koneen edessä istutte! Siinä pysyy jalat levällään, selkä suorassa ja välillä voi pomputella kun maha kovettuu! :)

Jos saisin valita olisin mielelläni pari vuotta kotona, mutta täällä mies odottaa niin kovasti saada olla kotona pienokaisen kanssa, että pitää kai antaa hänenkin olla ;) Luultavasti mies jää sitten ensi syksynä kotiin. Tosiaan tämä on meidän ensimmäinen lapsi, eli eihän sitä tiedä jos molemmilla onkin kova hinku takaisin töihin ensi syksynä! :D

Eilen meillä oli lääkäritarkastus ja lääkäri totesi että kehoni viittaa siihen että olisi onnistunut synnytys tiedossa, toivotaan että onkin näin eikä vain lääkärin tsemppausta! :D Vähän oli kohdunkaula pehmentynyt ja lyhentynyt, eli oikeaan suuntaan menossa. Sf-mitta oli keskikäyrällä (32 cm), mutta ensi viikolla on kasvuseuranta, niin saadaan tarkemmat arvioit silloin. Sykkeet olivat 130-135 (kirjasi 130), kuulemma ihan normaalit (aiemmin ollut noin 150). Streptokokki-näytteen otti myös samalla.

Marieh ja pikkuinen 34+5

P.S. Kiitos sänkyvinkeistä!
 
Viimeksi muokattu:
heippa pitkästä aikaa, pientä hiljaisuutta ollut täällä suunnalla vaikka olenkin välillä käynyt lukemassa kirjoituksia. Jännää, että synnytykset alkavat lähestyä monella. Mulla mennyt pitkälti levätessä. Töissä olen kyllä pystynyt käymään, mutta vapaa-aika onkin sitten pitkälti mennyt kotona sohvalla. Huomaa että lyhytkin kävely vetää vatsan kovaksi.

Noista vuodoista. Mulla ainakin on tosi reiluja valkovuotoja (lirahduksia). Ja viime viikolla neuvolassa proteiiniliuska ei ollut aivan 0 niin kuin aiemmin. Siihen hoitaja totesi että näin loppuraskaudesta valkovuodot lisääntyvät. Eli aivan normaalia. Tosin kyllähän kannattaa olla hereillä ettei kyse ole lapsivedestä.

Sairaslomasta: on kyllä näköjään eroja miten suhtaudutaan sairaslomien antamiseen. Neuvolan täti suurinpiirtein kannusti viimeksi laittamaan viestiä niin hän voi kirjoittaa tarvittaessa sairaslomaa (max viikko) ilman että edes käy lääkärillä tai neuvolassa.

Jaksamisia kaikille!
 
ja yksi kysymys noista kasvuarvioista/kokoarvioista. Millä perusteella teillä on näitä tehty? Ainakaan mulla ei ole enää ultraa tulossa, tuntuu siis hassulta että kokoarvio tehtäisiin pelkästään vatsan koon mukaan? Vai minkä perusteella tämä oikein laaditaan? Marieh, sinä olit menossa ainakin erilliseen kasvuseurantaan. Valaiskaa tietämätöntä :)
 
(.) tänään oli neuvolalääkäri. Kerroin, että on muutaman päivän ollut menkkamaista kipua alaselässä, joten lääkäri innoissaan ilmoitti tutkimuksen jälkeen "et sä kyllä ihan heti ole lähdössä synnyttämään". Kaulaa oli jäljellä 2cm, mutta ei maininnut mitään on paikat pehmenneet/kiinteät, auki/kiinni ym eikä merkannut neuvolakorttiin mitään siihen mihin pitäisi, omituista. Parashan se vauvalle on olla masussa mahd lähelle laskettua aikaa, mutta olisin mä voinut jo parin viikon päästä synnyttää, mutta ei näköjään.
 
Tänään sitten sain neljä päivää sairaslomaa jännetupentulehdukseen.. Eli ensi viikolla taas töihin. Yhdellekkään lääkärille en jaksa mennä valittamaan, ollaan sitten töissä loppuun asti. Ainakin on apu lähellä jos jotain käy kun on sairaalassa töissä.
 
Ja täällä neuvolalääkäri on kerran viikossa paikalla ja jos on lomalla ei ole ketään tuuraamassa. Terkkari ei saa antaa sairaslomaa, tänään soitin terveyskeskukseen ja siellä sanottiin et pitäisi soittaa työterveyteen.. No kun sellaista kun ei ola niin lopulta suostuivat antamaan lääkäriajan!
 
Täällä myös välillä lirahtelee ihan kiitettävästi pöksyihin. Joka kerta on kuitenkin ollut mukana valkeeta "mönjää", niin olen tulkinnut sen valkovuodoksi.

Cubula: mä olen käynyt muutaman kerran äitipolilla kontrollikäynnillä, niin siellä lääkäri on katsonut ultralla ja arvioinut koon. Rv 36 + on polilla synnytystapa-arvio niin varmaan siellä saan seuraavan ja viimeisen kokoarvion.

Ninni: hyvä, että sait edes muutaman päivän saikkua! Onko sulla vielä miten paljon töitä jäljellä?

Huomenna olisi virtsaelinten ultraääni, toivottavasti kaikki olisi ok! Tosiaan elelen yhdellä munuaisella, niin nyt seurataan että tämä ainokainen pelittää eikä joudu kohdun kasvaessa puristuksiin.

Tuulia84 ja rv 32+3
 
Cubula, meillä on kasvuseuranta äitiyspolilla (ultrataan) siksi että napanuorassa on todettu olevan vain kaksi verisuonta, mikä voi vaikuttaa vauvan kasvuun. Olisin kuulemma voinut jättää pois neuvolalääkärikäynnin (vko 35-36) mutta halusin kuitenkin mennä molempiin. Muuten olen ymmärtänyt että täälläpäin kasvua seurataan vain sf-mitan perusteella. Neuvolassa ei ole ultralaitteita.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on lääkärineuvolassa (ihan tässä omassa pikkukaupungin tk:ssa) ultralaitteet ja siellä sitten tehdään kokoarvio ultralla. Nyt en oo ihan varma, oliko 34 vai 36 viikolla se? Mut ens neuvolakäynnillä saan sen ajan sinne sitten. Aika tiheesti täällä siis noita käyntejä. Sf-käyrällä neuvolan terkka sitten arvioi myös kokoa, mut sehän ei oo kovin tarkkaa...
 
Mulla ultrattiin esikoinen ennen kuin siirryttiin synnytyssaliin rv 38+3 (oli sille päivälle jo aikasemmin sovittu ultra). Lääkärin mielestä koko olisi 3800-4000g. No kuusi tuntia tästä syntyi 3325g peikkotukkainen tyttö! Ilmeisesti paksut hiukset hämäsi lääkäriä.
 
Heipat kaikille,

(.) Jouduin viime viikolla jäämään sairaslomalle supistelujen vuoksi. Lepo on tehnyt hyvää ja supistelut vähentyneet. Kohdunsuu ei onneksi ollut lähtenyt kypsymään liiaksi, pehmentynyt vain ympäriltä. Vauva on laskeutunut lähtökuoppiin ja kääntynyt raivotarjontaan. Huomenna palaan töihin vielä viimeiseen kolmen päivän rutistukseen. Nla seurannat tihentyivät, seuraava on h35+, pitäisi olla lääkäri mutta kun kävin nyt, on aika terkkarille. Streptokokkinäytettä ei oteta, mulla edellisissä raskauksissa ollut positiivinen ja aiheuttanut vakavan infektion lapselle, joten mut hoidetaan synnytyksen yhteydessä automaattisesti.

Valkovuotolirahduksia on ollut täälläkin. Ne kyllä säikäyttää aina. Mulla on ollut ennenaikainen lapsivedenmeno pikkukakkosen kanssa, joten pieni pelko takamuksessa aina kun housut kastuu. Minä myös suosittelen, mikäli epäilee vedenmenoa olemaan yhteydessä synnytysvastaanotolle päivystyksellisesti. Parempi kymmenen turhaa käyntiä kuin yksi joka olisi pitänyt tehdä.

Täällä suunnilla kokoarvion tekee lääkäri h35-36 ulkotutkimuksen ja sf-mitan perusteella. Tarkempaan uä-arvioon ohjataan mikäli on jotain poikkeavaa tai erityisseurantaa vaativaa.

Sairauslomista oli puhetta. Omalla kohdalla olen kokenut että sairaslomaa saa tarvittaessa. Lyhyempää pätkää kirjoitetaan aluksi ja tarvittaessa jatketaan.

Ihan pian syntyy jo ekat lokakuun mussukat, hurjaa ja ihanaa. EI siihen omaankaan laskettuun aikaan kovin pitkä aika ole.

Jisu & Nuppu 32+0
 
ChocolateBox Vauvanne huone näyttää tosi hyvältä. Meillä vauva nukkuu aluksi meidän huoneessa ja tässä juuri arvotaan remppajärjestystä ja taitaa se vauvan huoneen laitto jäädä hamaan tulevaisuuteen kun myös lattia ja katto pitää uusia.

Tapaaminen Olen kyllä mukana jos sellainen järjestetään! Kuulostaa kivalta, tiedän kanssa kavereita kenen täällä syntyneissä porukoissa tapaamiset jatkuvat edelleen. Itse en ole esikoisen aikaan ollut mukana tällä palstalla tai muillakaan.

Olen suunnittelut olevani kotona syksyyn 2016 asti eli pari vuotta. Sen jälkeen palaisin tekemään lyhyempää työpäivää. Tämä tietenkin riippuu ihan siitä onko miehellä jatkuvasti töitä ja pitää vaan toivoa, ettei tule mitään isompia yllätyskuluja talon tai autojen suhteen.

Olen jaksanut olla töissä ihan ok, mutta iltaisin voimat ovat vähissä. Onneksi kolmen viikon päästä äitiysloma on lähellä. Jos saan tuuraajan tässä opetettua voin myös lyhennellä työpäivää liukuman puitteissa kun mulla on jonkun verran tunteja jemmassa ja en niitä kuitenkaan rahana tule saamaan.

Kokoarvio kanssa kiinnostaisi. Myöskään täällä ei ole ultraa neuvolassa ja seurataan vain sf mittaa. Eskoisen odotuksen aikana sf mitta ei pysynyt käyrällä ja olin lisätutkimuksissa kättärillä pari viikkoa ennen synnytystä. Siellä kyllä arvioitiin vauvan olevan paljon isompi kuin oli syntyessään. Vauvan pienen koon syy oli istukan kalkkeutuminen. Tämähän ei välttämättä toistu, mutta asia vaivaa mieleltä sen verran, että otan asian puheeksi lääkärineuvolassa kuun lopulla.
 
Jännä, soitin kyllä mutta ei ne puhunut mistään tulehdusriskeistä! :O Vaan että jos useammin lorahtelee tai jos määrä on tosi suuri niin sitten pitää lähteä heti näytille. Kun mullakin ollut sitä lapsivettä runsaasti ja vettä muodostuu vielä lisää. Jälkeenpäin ajateltuna olisi pitänyt ehkä lähteä sitten vaikka yötä vasten synnärille näytille sillon, mutta meiltä kun taksilla pitää liikkua niin kynnys korkealla. Pitää kyllä ottaa puheeksi neuvolassa huomenna, että miten se nyt sitten oikeasti menee. Muutenkin on kyllä sata ja yksi asiaa, joista haluan puhua neuvolassa.
Ylipäätään mulla on sellanen olo, ettei tää bebe kauan enää malta masussa pysyä jos olot pysyy tässä. Tuntuu että jalkojen välissä on jotakin, liekö sitten vaan niin alhaalla vai mistä tää tunne tulee. Ihanku vauva tippuisi sieltä!

Tapaaminen kuulostaa kyllä ihan hauskalta! :) Seura ei ole yhtään pahitteeksi, kahdestaan kun paljolti vauvan kanssa ollaan kuitenkin.

senya ja vili 34+6
 
Piti tulla jakamaan teidän kanssa... :)
Laittaako iän vai hormonien piikkiin, tein tänään jotain mitä en ikinä olisi uskonut...
Kauppareissulla jäi käteen tällaset

En ole kutimiin koskenut sitten yläasteen ja nyt ajattelin lähteä liikkeelle myssystä :)
Nähtäväksi jää..
 
  • Tykkää
Reactions: Elli-
ChocolateBox: Harkitsin itse ihan samaa hairahdusta mutta sitten totesin, että parempi jättää langat kauppaan, kun aloin netistä lukee ohjeita ja olin et "mikä nurin ja mikä oikein, miten nää tehdään?!" :D

Tiukassa on ollut osan sairaslomat.. itse sain 2 viikkoa lisää saikkua kun kävin vaan työterveyslekurille sanoo et ei pysty 8 h päivässä istuu..Nyt sit vaan odotusta :)

Tooosi paljon supistelee, ei kivuliaita mut epämukavia. Vatsa on koko ajan kova ja ihan järkyttävän epämuodostunut. Huolta ei vissiin kuitenkaan ole kun tosi aikasessa vaiheessa nää minulla jo alkoi ja monta kertaa tarkistettu kohdunsuu..

Minä en oo vielä kertaakaan kokoarviota saanut. Seuraava neuvola ois sit viikolla 36 ja samalla neuvolalekuri, jossa varmaan arvion saa.

Oli sit virtsatietulehdus tässä kaiken lisäks, antibiootit söin ja tällä viikolla kontrolli et onko tulehdus hävinnyt.. Hope so.. Ehanaa ku toisella puolella tulehdus ja toisella reiällä peräpukamat.. :D
 
Neuvola takana, eikä kyllä sanottu juuta tai jaata lapsivedestä. Että ei tässä sitten kai pidä huolestua.
Syke pojulla oli vahva, 150 merkattiin korttiin. Pissi puhdas, paineet hyvät. Turvotus kahdella plussalla ja paino sen mukainen, huh! Terkka koitti lohdutella painosta, että kyllä sen huomaa noussen turvotuksesta. Kiitos kiitos, en tiedä pitäisikö lohduttaa. Mutta enpä vaan kuvittele itse näyttäväni ihan turvonneelta.
Poika raivotarjonnassa ja laskeutunut, ei kiinnittynyt kuitenkaan vielä.
Sf 33.5cm! :O Tosin sitä oli vaikea ottaa, kun poika pisti parastaan venytellen ja peppua heilutellen, oli terkkarilla vaikeuksia päättää mikä se mitta nyt sitten on. Hypähti yläkäyrälle.
Puolentoista viikon päästä sitten lääkärin juttusille ja kurkkaamaan vähän pienen yksiöön :heart: Arvioidaan tarkemmin kokoa ja erityisesti pään kokoa. Terkkari lupasi myös, että jos tää yliaikaiseksi menee, yliaikaiskontrolli varataan aikaistetusti mun huolien vuoksi. Helpotti kyllä vähän oloa, vaikka toivon kyllä ettei moiseen kontrolliin tarvitse mennä ja poikaa pääsisi sylittelemään jo syyskuun puolella. :heart:

Ja nyt on sitten virallisesti äippälomakin alkanut!

senya ja vili 35+0 ppoks! :heart:
 
Senya. Outoa tuon lapsiveden suhteen. Jos sikiöpussissa on reikä, bakteerit pääsevät sikiöön. Naistenklinikka on pullollaan naisia, joilla on lapsivedet menneet osittain. Sitä tietty tulee lisää, mutta sillä ei ole mitään tekemistä tulehdusten kanssa. Olisi niiden ainakin pitänyt kieltää sulta sauna, kylvyt ja seksi! Sitä paitsi päivystyksessä on tosi helppo testata onko lapsivesi kyseessä, se on sellainen pumpulipuikkotesti.
 
Uusiäippä, ihmettelin vähän itsekin, ettei mitään sanottu tai kielletty.. Mutta ajattelin kyllä silti itse jättää juuri nuo, uimiset ym. väliin. Ja pitää huolehtia hygieniasta muutenkin hyvin.
Eikä tosiaan ole lorahdellut uudestaan. Enhän mä siis satavarma ole, että se oli lapsivettä. Mutta vvuodoksi se olisi ollut kyllä ihan kauhean nestemäistä ja märkää - ja kun se haisi makealle ja siemennestemäiselle eikä millekään vvuodolle. Mutta tiedäpä tuota silti. Jälkiviisaana olisi pitänyt lähteä näytille, jotta olisi saanut sen testin tehtyä.
 

Yhteistyössä