Lokakuun Lutuset 2014

Alkuperäinen kirjoittaja 83yrittäjä;29609903:
Purkista otetut teolliset majoneesit ovat ymmärrykseni mukaan täysin turvallisia, mutta itsetehdyt, seisoneet ja epämääräiset munamössöt pitää jättää syömättä. Sehän on selvä juttu ihan jo ilman raskauttakin :D
Ennemmin minä uskallan sitä ite tehtyä syödä kun tiiän mitä ja miten siinä on kun nuita teollisia mössöjä joista tiedä missä lämpimässä niitä on paistateltu :D

Äippäpakkaus
otetaan ehdottomasti, oli kyllä niiiiin minun värit. Tosin en nyt koskaan oo värien kans kauheesti niuhottanu, riittää kun väriä on :D

Vakuutus otetaan jos vaan saadaan. Kuinkas aikasin sen mahtaa saada.

TähtiT 7+1 (6+4)
 
Tähtitomu: Vakuutuksesta mulla on joku sellainen mielikuva että olisko ollut 3 kk ennen laskettua aikaa... Mutta täällä jo vakuutuksen omaavat ehkä tietävät paremmin! :) Ja voihan se olla firmastakin riippuvainen?

Morrisson: Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! =)
 
Viimeksi muokattu:
Minut ohjattiin tänne, haluaisin siis vielä liittyä mukaan.

Eilen olen plussannut ja tänään vielä varmistanut uusilla testeillä :). Menossa ois rv 5+4 ja eka neuvola varattu 10.3.

Kovasti pelottaa ja jännittää, ettei kaikki mee hyvin. Ystäville oon jo kertonut, perheille kerrotaan vasta sitten kun viikkoja 10-12 :)

Nani92 / 22 / 1. / ei tietoa LA
 
En oo muutamaan päivään kerinnyt käydä lukemassa tai kommentoimassa, mutta täällä vielä ollaan :)

Vauvatoiveiselle voimia:hug:

Äitiyspakkausta kävin kurkkaamassa ja ihan mukavalta vaikutti. Luultavasti otetaan se.

Imetys on sujunut mukavasti aiemmin. Esikoista imetin 7kk ja nuorempaa 16kk. Aion kyllä imettää tätä seuraavaakin jos vain onnistuu :)

Painosta en ole huolissani. Ekasta tuli 10kg ja toisesta 15kg. Nopeesti ne kilot kyllä lähtivät synnytyksen jälkeen.

Eilen kävin neuvolassa ja siellä ultrattiin taas. Siellä pieni heilutteli jalkojaan:heart: Tässä vielä kuva :)



Sunniva 9+0
 
Voimia kaikille menetyksen kohdanneille. Alkaa tosiaan olla Lokakuisten km-lista aika pitkä :(. Pahoin pelkään että minäkin vielä liityn listaan. En tiedä miksi musta vahvasti tuntuu, että tää on keskeytynyt keskenmeno tai tuulimuna. Jotenkin tämä on niin erilaista kuin esikon kanssa. Pahoinvointi on paljon lievempää ja aaltoilevampaa eikä kipuja ole ollut muutamaan päivään ollenkaan. Väsymys on kyllä tosi kauheaa ja sääliksi käy esikoista, kun mutsi vaan makaa sohvalla.... Mulla on ultra vasta rv 10. Tuntuu turhauttavalta jos tämä oireilu onkin turhaa ja sitten on vaan lahnana maannut viikkotolkulla.
Luckygirl mä luulen että oltiin elokuun epeleissä yhtä aikaa :).
Äitiyspakkaus me ei oteta. Vaatteet oli kivoja, mutta talvijutut tosiaan jää lokakuiselta vauvalta oikeastaan käyttämättä, kun ne on niin isoja. Lisäksi potkarit on musta epäkäytännöllisiä vaippoja vaihdettaessa. Meinaan panostaa kietaisubodeihin tällä kertaa aina sinne kokoon 62cm asti, jos baby syntyy.
Imetyksestä mä synnytin esikoisen kättärillä ja siellähän maataan synnytyksen jälkeen kaksi päivää sängyssä vauva tissillä, jotta maito nousee. Ja hyvin nousi... Vähän liiankin hyvin, koska sitä maitoa tuli sitten niin, että lapsi joi kuin paloletkusta :D.
Painonnoususta mä olin normipainoinen aina esikon syntymään asti. Raskaudessa kiloja tuli 11. Olenkin kasvattanut vyötäröä nyt sitten imetysajan ja nyt hieman ylipainoinen. Jostain syystä imetys on saanut mut lihomaan, ei laihtumaan. Ja raskaana nyt ei ainakaan ole helppoa tarkkailla painoa, koska väsymys estää liikunnan ja pahoinvointi salaatin syönnin!

Uusiäippä ja öttiäinen 7+3
 
Raskausdementia iski ja unohdin kommentoida sitä majoneesi asiaa, eli mun ymmärrys olis että kyse on siitä jos on käytetty raakoja kananmunia. Joissakin olen nähnyt lukevan pastöroitu kananmuna, ja yhdessä luki kananmuna jauhe. Ja kaiketi kotimaista majoneesia uskaltaa syödä jos kotimaiset munatkin on periaatteessa turvallisia. Kukin tietenkin päättää itse.
 
Morrison, ihan ko oisit mun suusta kirjoittanu! :D eli ultrasta täälläkin hyviä uutisia, pieni oli oikeen kokonen ja sydän löi voimakkaasti :heart: ihan mahtava fiilis :heart: mitä nyt toi kokopäiväinen _aamu_pahoinvointi varjostaa.. Yäks! Jos huomenna ois sen suhteen parempi päivä?

Sunniva ihana kuva :) mäki sain muistoks kaksin kappalein kuvia möykystä :heart:

Onko teillä kellään munasarjassa kystia? Mulla on kaks vas.puolella, oli jo sillon 2vko sitte ja nyt oli saman kokoiset ku sillon. Johtuu kuulemma raskaudesta, ne pitää keltarauhastuotantoa yllä tmv. ja on ihan normaalia, et pitäis hävitä viikkoon 12 mennessä. Nyt on kipuillu siltä puolelta missä ne on ultrasta asti, otti varmaan jotenki nokkiinsa kun niitä tökittiin..

LISTAAN SAA SIIS LISÄTÄ LA 14.10 :heart: (ei saa punaseks).

Fb-ryhmään voisin nyt sit liittyä, kelle tosiaan pitikään viestitellä?

Pumbuliini 7+0

Muoks. kestovaipoista kyseltiin, ihan hieno homma mut ei meijän juttu. Myönnän avoimesti et oon liian laiska ja mukavuudenhaluinen siihen hommaan mut nostan hattua niille jotka kestovaippailee!
 
Viimeksi muokattu:
Heippa taas uusille ja onnea tähtitomulle hyvistä kuulumisista!

Venetsia: en ollut harrastanut joogaa aiemmin, mutta menin tosiaan odottaville suunnattuun ryhmään, jossa käytiin ihan kaikki perusteet läpi. Liikkeet on hyvin pehmeitä ja varovaisesti siellä tehtiin ja neuvottiin aina, miten ei kannata tehdä. Eli turvallista on myös ensikertalaiselle!

Äitiyspakkaus olisi superkiva, jos poika tulee, niin kuin aavistelen. Kyllä siellä tytöllekin jotain löytyy, mutta ei noi värit ihan iske tytölle ;).

Varhaisultra ja 7+0 koittaa huomenna. Joko pitäis jännittää :). Tätä raskautta saatiin ootella paljon kauemmin kuin esikoista, joten vähän on perhosia vatsassa, jos kaikki ei ookaan hyvin. Toivotaan parasta. Joku kysyi, miten varhaisultraan pääsee, itse varasin ihan Terveystalosta ajan gynekologille ja maksan siis myös sen itse. Olettaisin, että reilun satasen maksaa.

Tänään olo on parempi kuin eilen, jolloin en muuta jaksanut tehdä kun maata sohvalla ja yökkiä. Nyt on maistunut ruokakin. Taitaa jatkaa tämä raskaus edellisen tyyliä, eli kärsin vain iltaisin pahoinvoinnista ja väsymyksestä... Tunnollisen työntekijän merkki selvästi ;)
 
Äitiyspakkaus me varmasti otetaan, mikäli kaikki menee hyvin. Meillä on vuoden 2011 (en halunnut 2012 pakkausta, joten ei pantattu hakemusta ;) ) pakkaus, mutta jotenkin se äitiyspakkaus tuntuu mukavammalta ja henkilökohtaisemmalta kuin raha. Ja on siinä paljon tarpeellista :) tyttö (1v3kk) mahtuu vielä äp:n toppapukuun, joten eiköhän tuleva vauvakin 2015 alkutalvesta siihen mahdu :D

Kestovaippoja ei olla käytetty, eikä tulla käyttämäänkään. Olen liian mukavuudenhaluinen :)

Pahoinvoinnista kärsin ehkä viikon verran. Nyt syön pitkin päivää jotain, ettei ehdi tulla nälkä ja pahoinvointi on pysynyt poissa. Enemmän kärsin huimauksesta, kipeistä tisseistä, jalkapallon kokoisesta mahasta (esikoisesta ei tässä vaiheessa piiloteltavaa ollut) ja erilaisista kivuista ja säryistä, joita oli myös ekassa raskaudessa. Ja armoton väsymys!

Ultraan pääsin näin aikaisin epäsäännöllisen kierron takia. Menkoista laskettuna viikkoja olisi ollut pari enemmän kuin ultran mukaan. Sama juttu edellisessä raskaudessa, joten nyt osasin sitä odottaakin.

Miten kaikki muut on ultran jälkeen niin luottavaisin mielin? :) minä jossittelen ja toppuuttelen, että jotain voi vielä mennä pieleen, eikä kaikki välttämättä ole hyvin... En anna itselleni tai miehelle lupaa innostua ja tästä syystä halutaan myös salata raskaus ainakin sinne 12. viikon yli. Tälläinen olin viimeksikin, loppuun asti :D

Nani92, netistä löytyy laskureita lasketun ajan laskemiseen. Googlaa vaikka raskauslaskuri, niin saat jotain viitettä siitä, milloin laskettuaikasi on :) ultrassa sitten tarkentuu.

Pihla 9+0 (vielä kolme viikkoa maagiseen 12 viikon rajaan)
 
Viimeksi muokattu:
Äitiyspakkaus näytti kivalta ja me tullaan ottamaan se. En malttais odotella sitä että pääsee hypistelemään paketin sisältöä. :)

Täällä on puhuttu imetyksestä joka ei meillä esikoisen aikana onnistunut niinkuin olisin toivonut. Olin synnytyksen jälkeen niin tokkurainen ja "sekaisin" (kiitos kolmen vuorokauden valvomisen ja synnytyksen) etten hoksannut sitä imetysapua synnäriltä pyytää, eikä sitä jälkeenpäin neuvolasta pahemmin saanut :( Toivottavasti tämän kakkosen kanssa onnistuisi paremmin :)

Kylläpä taas iski paniikki. Mulla on tehny mieli tuoretta ananasta jo melkein viikon ja äsken hyvällä omallatunnolla söin melkein puolikkaan. Nyt sitten luin netin ihmeellisestä maailmasta, että ananasta ei suositella raskaana oleville, koska se saattaa aiheuttaa keskenmenon :/ Mä oon aikaisemmin luullu, että turvotuksen takia ois suositeltu syömään ananasta, mutta en nyt sitten tiedä mihin uskoa :/

iikku 5+0
 
Täällä käytiin tosiaan ultrassa ja toistaiseksi kaikki hienosti :) Viikkoja olisi nyt 6+2 ja siellä se sydän vahvasti sykki. Kaikki oli kuulemma juuri niin kuin pitääkin ja paremmin ei voisi olla. Mutta siis LA siirtyi tuon mukaan ja on nyt 19.10.

Ensin jännitin tätä ultraa, että onko siellä ketään ja nyt saakin alkaa jännittää jo seuraavaa. Mutta yritän ajatella positiivisesti, että kyllä kaikki menee hyvin.

Pikaiseen kestovaipoista sen verran, että esikoista odottaessa päätettiin kokeilla kestoja ilman stressiä. Eli, että käytämme kertakäyttöisiä jos siltä tuntuu. Tämä päätös kannatti ja välillä on mennyt parikin kuukautta pelkillä kestoilla. Nyt ollaan sitten käytetty öisin vain kertakäyttöisiä mutta mietitty, että voisi taas öisinkin kestoja käyttää ihan hyvin. Meillä yksinkertaisesti maitokakkavaiheessa piti kestot kaikista parhaiten ja tykästyttiin niihin kovasti. Mieheni, joka oli aluksi hieman epäluuloinen, kehuu niitä nyt kovasti kaikille. Harmi vain että äitiyspakkauksessa ei ole aina jaettu niitä toimivimpia vaippoja ja ovat olleet vielä usein liian isoja ihan vastasyntyneelle. Nyt tämän uuden pakkauksen vaippa vaikuttaa kivalta.

Nyt syömään sipsejä ja katsomaan elokuvaa! NAm!
 
koruharakka: Mun mielestä taas siellä pakkauksessa on vaan yksi vaate mikä ei niin tytölle sopisi. :D Mutta siis jokaisella tässäkin niin oma maku.

Pihla: Mulle tämä rauhallisuus tulee varmaan ihan siitä, että on tullut liikaa vastaan niitä tapauksia kun raskaus on mennyt kesken tai jouduttu keskeyttämään vielä melko myöhäisessä vaiheessa, joten olen vaan "saanut itseni sellaiseen tilaan" että kaikki menee hyvin jos on mennäkseen. :)

iikku: No voi hitsi, en ole kyllä tuohon ananas-kieltoon itsekään törmännyt... :O
 
Nuita kiellettyja juttuja löytyy kyllä netti pullollaan, ainakin tuntuu että esim. amerikassa tuntuu kaikki olevan kiellettyä mutta eiköhän ne tärkeimmät löydy sieltä thl:n sivuilta. Mäkin oon nimittäin kuullu ton ananaksen ja papaijaki oli jossain. Joissakin maissa ollaan kauheen tarkkoja nuista vartalovoiteistakin ja kynsilakoissakaan ei saa jotain ainesosaa olla. Tuntuu et suomessa ollaan vähän rennommin. Ja tietty kohtuus on hyvä muistaa :)
 
  • Tykkää
Reactions: Grill
Imetyksestä Esikoista imetin vain n. 2kk. Multa tuli hyvin maitoa, mutta koin hankalana toisesta tissistä imettämisen(?) ja tyhmänä rupesin antamaan vain toista tissiä. No senhän tietää ettei se maito pelkästään toisesta rinnasta riittänyt ja niinpä siirryimme korvikkeeseen.. Poika kyllä imi tissiä vielä tuonkin jälkeen, käytti ilmeisesti tuttina ja kaipa sieltä jotain pientä tulikin. Toivon että tämän seuraavan kanssa imetys sujuisi paremmin, ainakin itsellä motivaatiota siihen, mutta stressiä en rupea asiasta ottamaan :)

Kestovaippoja tuskin tullaan tämänkään kanssa käyttämään, vaikka ajatuksena hieno onkin!

dolly 9+0 (POKS!!) :heart:
 
Imetyksestä olette keskustelleet ja nyt jos kerkeis itsekkin hieman kommentoimaan. Meillä Salossa kyllä synnärillä panostettiin paljon imetyksen onnistumiseen eli ohjausta ja neuvoja oli paljon saatavilla. Toista se on mielestäni neuvolassa ollut. On mielestäni sääli että neuvolassa panostetaan imetysohjaukseen niin vähän, tosi herkästi kehotetaan vaan antamaan pulloa. Jos en itse olisi aktiivisesti etsinyt infoa netistä olisi meidänkin imetys saattanut mennä metsää, koska kukaan ei neuvolassa esim. maininnut tiheänimetyksen kausista jolloin voi hyvinkin tuntua siltä että nyt se maito loppuu kun vauva on kokoajan rinnalla eikä koskaan saa tarpeeksi syödäkseen. No hyvin imetys kuitenkin meillä sujui, eihän se aina helppoa ole ollut kun meillä ei pullo kelvannut niin aluksi äiti oli myöskin ainoa ketä kelpasi ni ei tarvinnut kyllä yksin hirveesti ajatella mihinkään menevänsä. No imetän edelleen tosiaan enkä aio esikoista mitenkään vierottaa rinnasta raskauden aikana jollei siis tule jotain supisteluja tai muuta. No kyllähän sitä hieman saa jo ihmettelyä osakseen kun imettää tuollaista taaperoa, kun se on niin harvinaista Suomessa.

Kestovaippoja meillä käytetään kotona ollessa. Yöllä en ole kestoja käyttänyt, kun poika on aina ollut niin kova syömään öisin niin pissakin on tullut todella reippaasti, ni kyllä olis varmasti sänky joka yö lainehtinut.

Täällä muuten vaihtelevasti kuvotusta, onneksi vielä ainakaan ei ole tarvinnut pyttyä halailla. Mehun lipittäminen on oikeastaan ainoa mikä auttaa kuvotukseen. Ensiviikolla olis eka neuvoja ja katotaan jos neuvolatäti suostuis jo kuuntelemaan sydänääniä :) Ainiin painonnoususta piti kans kommentoida. Mulla nousi ekassa raskaudessa paino lähes 25kg ja en todellakaan mässäillyt raskauden aikana. 10kg lähti heti synnytyksen jälkeen, mut loput oli taas tosi tiukassa ja tosiaan imetys ei tiputtanut mulla grammaakaan painoa. Nyt jo taas vaaka näyttää +3kg plussan jälkeen et katotaan millaset massat meikäläinen taas kerää ja olen tosiaan jo valmiiksi hieman ylipainoinen et tosi kiva. Oikeen taas innolla odotan sitä kommentointia mun painosta neuvolassa :(

Madde ja bebis 7+6
 
En tiedä muiden mielipiteistä, mutta itse ainakin oo aiemmissa odotuksissa tykännyt että "odotusryhmä" on suht pieni ja tuo on vissiin aika "täynnä" jo :) Joten mä tein uuden ryhmän fb:n, mulle saa laittaa fb:ssä (Linda Rantanen, punainen hääpuku+morsiusneidot kuvassa) tai täällä viestiä jos haluaa liittyä. :)
 
Toi toinen fb ryhmä oli kyllä hyvä veto, oon asiaa pohdiskellu tässä välillä et viittinkö liittyä. Kuulun toiseen lokalapsi ryhmään jo niin mietin haluanko enään lisää niitä, vaikka toki ihmiset on erilaiset jne. :) mut ehkä asiaan palaan myöhemmin kun on enemmän tietoa tästä tulokkaasta.:)

Mua tosiaan harmittaa suunnattomastk ettei imetys meidän kohdalla onnistunu mitenkään. Ei mua se kotona oleminen pelota eikä haittaa kun vaan saisin sen homman toimimaan. Hyvänä merkkinä pidän nyt jo sellasta maidon nousu oloa. En vaan haluais että sairaalassakaan joutuis antamaan lisämaitoo, esikoiselle annettiin kun ei lähteny sokerit nousuun ja siitä se "helpon elämön" kierre lähtiki. Sairaala eikä neuvola neuvonu yhtään, sairaalassaki huomasin vasta lähtöpöivänä että siellä oli imetystukihenkilö.. kätilöt vaan työnsi vauvan aina tissille ja sano et kyllä se siitä, tai ropelsi mun nännejä PITKILLÄ KYNSILLÄ AI VIT..... sillain et vauva ottaa kiinni niistä... jäi tosi epämukava fiilis koko sairaala reissusta ja siks mietinki sen vaihtoa.. meielummin mennään kauemmas kun huonoon paikkaan.
Huomenna ultraan :)
Addoda & SnadiKakkonen
 
Mukavaa, että täällä on muitakin jotka vielä imettää odottaessaan. Itse jo vähän saanu kommentteja, että lopeta nyt jo se imetys. Poitsu on kuitenkin vasta vajaan vuoden. Oletko Madde84 miettinyt mitä teet sitten kun vauva syntyy? Imetätkö molempia, jos ei ole itsestään vierottunut odotusaikana?

Se on kyllä harmillista, jos ei kunnollista imetystukea ja neuvontaa ole saatavilla. Synnytyksen jälkimainingeissa ei äiti välttämättä edes osaa pyytää itseä neuvoa, niin musta juuri siellä sairaalassa ollessa tiedon ja tuen saaminen olisi tärkeää. Samoin neuvoloiden eri tyyleistä oon kuullut hirveästi kaikkea :( Meillä lähti ihmeen hyvin käyntiin koko homma vaikka poika sai sairaalassa lisämaitoa lastenosastolla ja hänellä oli vielä liian kireä kielijänne, jonka huomasin vasta 6 kk:n iässä. Tätä edes neuvolassa ei meinattu uskoa , kun imetys kerta oli onnistunut. Kokeneempi terkka tuli kuitenkin paikalle ja neuvoi käymään lääkärissä. Käytiin leikkauttamassa yksityisellä lääkärillä, joka kommentoikin että oli tosi kireä ja kielen kärkeen asti. Neuvoi vielä seuraamaan puheen kehitystä, kun paikallispuudutuksessa ei parempiin tuloksiin pystynyt. Meillä tuntui että se vaikutti kiinteiden ruokien syömiseen, kun heti leikkauksen jälkeen alkoi paremmin muljaamaan ruokaa suussa.

Täällä on näköjään alkanut sitten kuvotus ja turvotus. Semmoinen etova olo johon saattaa hetkellisesti auttaa juominen. Ärsyttävää, kun ei saa unta sen takia kunnolla.
 
Moi!

Mukaan pyrkisin. Puolitoista viikkoa sitten tein plussatestin ja toka lapsi olisi tulossa. Takana on alle vuoden sisään kaksi keskenmenoa, toinen 7. vikolla ja toinen kkm joka huomattiin 12+0. Eli varovaisen toiveikkaasti ollaan liikenteessä. Oireita kyllä on, aamut ellottaa ja iltaisin mahaa kipristelee. LA ei ole kovin varma, mutta laskelmieni mukaan mentäis nyt ehkä 5+6 viikoilla.


Ja fb-ryhmästä olen kiinnostunut..


23.10.
Mäkimeirami-/ 31 /2. /
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: koruharakka

Yhteistyössä