Lokakuun Lutuset 2014

sarasofia :hug: Hirmusesti voimia jatkoon

).( jotain äklötyksiä tänäänkin havittu, häpyluuta jomottelee välillä aika kovastikin (normaalia?) tai siis on kai se ja pidän ehkä vähän positiivisena ilmiönä :D Tosin mulla jomottelee monesti ennen menkkojakin :/
Vuoto on pysyny aikalailla pois, lugen mukana tulee rusehtavaa mutta punanen vuoto on toistaseks jääny pois. Huomenna meen varmaankin kaiken varalta pissatestiin ettei vaan oo jotain tulehdusta ja taidan poiketa siinä naapurissa (neuvolasa) pyytämässä että pääsen infektiotestiin ja bakteerivaiginoositestiin (kirjotettiinkohan se noin). Sillon tuplien km jälkeen lääkäri sano että jos raskaudun uudestaan niin noita onfektio juttuja pitää seurata tosi tarkkaan.

Tähtitomu 6+0
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Tyttömasu
Synnytyksestä olitte keskustelleet. Meidän neuvolassa näytettiin perhevalmennuksessa synnytysvideo, jossa vaalea nainen synnytti toisen lapsensa ja kaikki meni kuin strömsöössä, ei näyttänyt edes sattuvan. Tuntui ristiriitaiselta sen kanssa, mitä oli kavereiden synnytyskokemuksia kuullut (suuri osa horror-tavaraa).

Mutta siksipä on pakko tulla kertomaan oma kokemus. Kaikki meni hienosti, ja vaikka huomenna voisin mennä uudestaan. Olihan se ihan kamalaa se ensimmäisen neljän tunnin kipu, ei sitä voi kuvitella mitenkään eikä mikään oo tähän mennessä sille vertoja vetänyt. En edes tuntenut, kun epiduraali pistettiin selkään. Mutta puudutus vaikutti tosi hyvin, sen saatuani söin välipalaa ja otin torkut. Yhteiskesto synnytyksessä alle 10 h, josta ponnistusta 20 min. Muutamalla tikillä selvisin, istuminen oli vaikeaa n. viikon. Kätilö oli ihana. Sain vielä synnyttää päiväsaikaan, ei tarvinnut edes valvoa.
Voi se näinkin mennä :)
Tähän täytyykin sitten lisätä, että ensimmäinen puoli vuotta olikin vauvan kanssa älyttömän raskasta aikaa, jolloin mikään ei mennyt niin kuin olis toivonut.

Venetsia + pömppis 7 + 5 (oho!)
 
  • Tykkää
Reactions: Tyttömasu
Hei! Liittysin tänne teidän mukaan jos vain minut huolitte:) -ninu/20/1./KYS LA 19.10 Oireista sen verran voin sanoa että ainut mitä olen huomannut on tarve käydä yöllä vessassa, muita oireita ei sitten oikein olekaan, ehkä juuri sen vuoksi koko ajan pelottaa että raskaus ei etene niinkuin kuuluisi. En sitten tiedä meneekö tämä raskauden piiikiin: Ennen palelin aina todella helposti,oikeastaan kylmä oli koko ajan mutta nyt olen huomannut että minulla on koko ajan kuuma, ennen en olisi voinut kuvitellakaan että talvella sisällä hameessa olisin mutta nyt tuntuu että sekin on liikaa. Viime yönäkin kävi jo mielessä etsiä tuuletin kun ei muuten pysty nukkumaan. Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta?:)
 
Synnytyksestä on ollut puhetta, niin mulla esikoisen synnytys meni tosi hyvin. Yliaikaisena käynnisteltiin Cytotecilla puolitoista vuorokautta ja sit meni vedet ja alkoi tapahtua. Vielä neljän aikaan soitin miehelle töihin että jotain pieniä supistuksia on mutta että ei oo mitään kiirettä, mutta puoli viideltä supisti jo tosi kipeästi parin minuutin välein ja viideltä olin 4cm auki. Mies tuli joskus viiden jälkeen ja odottelin sitä jo kassit pakattuna että päästään siirtymään saliin. Nojailin seisten sänkyyn ja hengittelin sen aikaa kun otettiin käyrää, sitten menin hetkeksi suihkuun mutta ei se oikein auttanut kun supistukset tuntui sekä selässä että vatsalla. Pyysin aqua-rakkuloita selkään, mutta kätilö ehdotti akupunktio-neuloja ja ne oli mahtavat, vei selkäkivun kokonaan! Sit hengittelin ilokaasua, en tiedä auttoiko se muuten kuin että pakotti keskittymään siihen hengittämiseen. Siinä vaiheessa kun alkoi tuntua sietämättömältä ja pyysin kohdunkaulan puudutusta, niin sängylle päästessä alkoikin ponnistuttaa ja olin 9cm auki, kätilö lähti hakemaan lääkäriä ja niiden palatessa sanoin että mun oli jo äsken pakko ponnistaa. No eipä sinne sit enää mitään puudutuksia saatu kun tukka jo vilkkui.. Ponnistusvaihe kesti 8min, muutama ommel tuli. Koko synnytys siis kesti vajaa 4h ja tosi hyvä mieli jäi kaikin puolin :)
 
  • Tykkää
Reactions: Tyttömasu
Sarasofia Pahoittelut! :( Alkaa olemaan tuo meidän keskenmeno-pino jo aivan liian pitkä.. :hug:

Hempsulille on täälläkin peukut pystyssä, että perjantaina nähtäis pikkuinen ja syke <3

Addoda Saitkoa varattua ultran? :)

Mä sain ultran tän viikon perjantaille. Sanoi, että rakko pitäisi olla täynnä, kun tekee vatsan päältä :eek: eipä ole ennen näin aikaisin päältä ultrattu. Kiva kun mulla vielä tota mahaa tosta löytyy, että miten mahtaa nähdä :D Nyt rupes jännittää! Sillon pitäis olla kai 6+3, mahtaakohan edes näkyä vielä mitään.
 
  • Tykkää
Reactions: Tyttömasu
efi
Ompas täällä taas vilkasta!

Pahoittelut kaikille vastoinkäymisistä kärsiville.

Itse en kuulu hirveän tarkkoihin ruokavalion noudattajiin. Täytyy tunnustaa, etten vielä ole edes vilkassu mitään kiellettyjen ruokien listaa, mutta tässä palstallahan kaikki tärkeimmät on jo mainittukin. En tietosesti aijo syödä raakaa lihaa/kalaa enkä pastöroimattomia maitotuotteita, mutta jos nyt vahingossa tulisi jotain sellasta nautittua niin pystyisin kyllä yöni nukkumaan. Oon juonu piparminttu-inkivääriteetä ihan hyvällä halulla ja aijon jatkossakin juoda sen max mukin päivässä niin kauan kun sitä teetä riittää. Tänään kyllä tarkastin, että kuinka paljon siinä sitä inkivääriä on, mutta kun kyseessä on kuitenki tee enkä haukkele suorilta inkivääriä. Täällä joku jo mainitsikin, että jos kyse on mahdollisesta bakteerista, niin pienikin annos "saastunutta" ruoka-ainetta riittä. Jos sitten taas puhutaan vaikka A-viitamiinista, niin sillonhan kyse on juurikin niistä määristä kuinka paljon sitä uskaltaa syödä. Jokanen tietty syö sitä mikä ittestä hyvälle tuntuu. Sen takia, että joku toinenkin odottaja jotain syö ei muitten tartte siihen silti koskea, jos ei halua.

Itte oon myös matkustellu raskauden aikan. Ekassa raskaudessa olin 5. kuulla Amsterdamissa ja 6. kuulla niinkin eksoottisessa maassa kun Suomessa. Mun mielestä tälläsest kaupunkilomat Euroopassa on ihan ok, jos ittelä on hyvä olo. En uskaltais ainakaan ekan 12 rvn ajalle varata mitään matkaa ihan vaan mahdollisen pahoinvoinnin vuoksi. Hirveetä olis istua vaikka lentokoneessa sillon kun oikeen voi huonosti. Tässä raskaudessa ei nyt muutenkaan oo suunnitelmissa lentää minnekään, jos ei sitte kesällä Suomeen. Täällä Keski-Euroopassa asuessa kätevää on se, että muutamassa tunnissa voi autolla hurauttaa esim Italiaan.

Synnytyksestä on myös jo ollut puhetta, vaikka siihen onki vielä aikaa. Pari kirjottajaa jo edellä sanoki, että ei kannata synnytystä suunnitella. Oon kyllä samaa mieltä. Sitä kuinka synnytys lopulta sujuu ei kuitenkaan voi tietää. Ittellä on ihan hyvät muistot siitäkin huolimatta, että synnytys kesti 29 tuntia. Olisin halunnut synnyttää ilman kivunlievitystä, mutta ei se sitten ihan mennytkään niin. Kun 24 tuntia oli synnytystä takana olin vain 4 cm auki. Sillon aloin olemaan jo todella väsynyt ja koska lapsivedet oli mennyt 12 tuntia aikasemmin, laitettiin mulle epiduraali ja oksitosiini synnytyksen vauhdittamiseksi. Sen jälkeen oli kyllä hyvä olla. Pystyin syömään ja nukkumaan. Oksitosiinilla aukesinkin aika nopeesti, mutta vauvan laskeutumista odoteltiin vielä muutama tunti. En valittettavasti tuntenut mitään ponnistamisen tarvetta ja välillä, en pystynyt edes toista jalkaa liikuttamaan epiduraalin takia. Lopulta 5 tuntia oksitosiinin aloittamisen jälkeen vauva syntyi noin 30 min ponnistuksella. Parasta tässä kaikessa oli se, etten revennyt yhtään. Toivuin siis synnytyksestä todella nopeasti ja pystyin istumaan ihan normaalisti heti synnytyksen jälkeen!

Perjantaina pääsin minäkin liittymään raskauspahoinvoinnista kärsivien hilpeään joukkoon. Tänään on onneksi ollut aika hyvä olo. Töihin tuleminen huonovointisena hiukan jännitti. Piti käydä työmatkalla ostamassa appelsiinimehua (joka tuntuu olevan mulle nyt se pelastaja joka helpottaa pahaa oloa ja maistuu) sekä hiukan sämpylöitä. Jotenkin kaipaan kaikkea suolasta. Eilenkin piti saada pizzaa ja nyt kun joku mainitsi homejuustot niin alkoi tietty kinkku-ananas-homejuusto-pizza houkuttamaan. Ehkäpä sitä päivälliseksi ja äitiä pitää kyllä pyytää lähettämään vähän salmiakkia...:p

efi ja vauva 6+5
 
  • Tykkää
Reactions: Tyttömasu
Täällä kans yks uus tulis mukaan, myös faceen mieluusti. Oon 32v ja toinen lapsi ois tulossa 4.10 TAYSsis. Esikoisen tulee ikäeroo reilut 2v, tavoite ois saada hänet kuivaksi ennen tulokkaan syntymää. Synnytys ei mennyt viimeks odotusten mukaan, ehkä nyt ois parempi tuuri. Lapsi on kyllä ihana ja ns helppo, toivotaan että se on perusominaisuus meidän muksuilla. Tai sitten esikko kehittää kunnon uhman syksyks, jaiks..
Olo on aika merisairas, appelsiinimehu ja omput maistuu, muttei oo mitään himoja. Millä teillä muilla pysyy paha olo poissa?
 
  • Tykkää
Reactions: Tyttömasu
Unohtui aiemmin kertoa tuo ikä ja sairaalaa ei olla vielä päätetty eli

Lii85/29/14.10/2./

Menisipä tämä viikko vauhdilla niin ensi viikolla saisi jotakin varmuutta ultrassa, että mitä siellä masussa on.

Niin se taitaa olla, että niin monenlaisia synnytystarinoita kuin synnyttäjiäkin. Itsellä meni esikoisen synnytys todella helposti. Lapsivesienmenosta kuuden tunnin päästä oli käärö kainalossa. Sairaalassa ehdin olla pari tuntia ja siitäkin ajasta suurimman osan odotin, että spinaalin vaikutus alkaa lakkaamaan. Olin alunperin ajatellut, että mahdollisimman pitkälle mennään ilman mutta sairaalalle päästyäni ja kuultuani olevani auki vasta 4 cm ja kivut oli järkyttävät, kun en enää uskaltanut rentona olla. Tuntui siltä, että lapsi tulee nyt heti. Siinä vaiheessa ei enää auttanut ilokaasu ja päätettiin ottaa epiduraali mutta sitä laitettaessa huomattiin, että oonkin jo auki väh. 8 cm ja laitettiinkin spinaalipuudutus. Olin ehtinyt olla sairaalassa sen vajaa puoli tuntia. Sen jälkeen odoteltiinkin vaan, että jotain alkaa tuntumaan ja lopulta ponnistusvaihe kesti 20 min.

Imetyksestä sen verran, että ei ole paljon auttanut mun yritykseni sen vähentämisessä. Tai no yöimetyksistä päätin, että nyt loppuu ja pariin otteeseen kuitenkin otettiin sen suhteen takapakkia. Nyt kuitenkin parin viikon sisään on selvästi vähentänyt kertoja ja yölläkään herätessä ei enää vaadi rintaa kuin vasta ihan aamuyöstä. On myös alkanut syömään enemmän kiinteitä. Ehkäpä maito on nyt sit joko tiukemmassa tai sitä on vähemmän, tiedä häntä.

Vielä en jaksa edes miettiä kuinka imetyksen suhteen edetään raskauden edetessä. Toivon, että jotenkin itsestään se jäisi pois mutta saas nähdä :D
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Tyttömasu
Hei taas kaikki! Ruokavaliosta olen huomannut puhuttavan.. itsekkin olen aika tarkasti alkanut tarkkailemaan mitä missäkin on ja jos jotain ostan alan pian miettimään voinko syödä tätä? Muuten olen huomannut sen että nykyään mielihaluja ruoansuhteen on tullut terveelliseen ruokaan, jota ennen raskautta en juurikaan syönyt. Nyt himoitsen salaatteja, kuituja ja kevyttä ruokaa. Rasvainen ja makea ruoka taas ällöttää. :D
Ankkurinappi mulla nukkumisessa yhtä hankalaa kun sullakin. Nyt kokeilin viimeyönä nukkua rintaliiveillä ja ainakin itselläni auttoi kovimpaan kipuun. Muuten mulla päinvastoin ollu kokoajan nää rakasuoireet ajallisesti, eli illalla huonovointisuutta ja aamuisin palelee :D. Menkkamaisia kipuja tulee ajoittain, mutta ajallisesti eivät kestä pitkään.
 
Soitin tänään neuvolaan ja eipä puhelimessa muuta sovittu kuin ensimmäinen neuvolakäynti. Luulin että olisi enemmänki kysymyksiä tullut puhelimitse, mutta neuvolantäti kysyi vain perus sairaudet, onko ensimmäinen lapsi ja sovittiin käynti aika. Mainitsi kyllä että raskausajan vitamiineja pitäisi alkaa syömään.

Kuvittelin että hän olisi kertonut ruokavaliosta yms. mutta tuleekohan ne vasta sitten ensimmäisellä käynnillä? Miten muilla on ensimmäinen soitto mennyt, tuliko siellä enemmän neuvoja yms...? Minun ensimmäinen neuvolakäynti on siis rv 9+6 joten luulisi että jo ennen sitä pitäisi tietää mitä saa syödä ja mitä ei. Löytyyhän ne kyllä internetistäkin ;) mutta olisi mukavampi saada neuvoja hoitajalta.

Toisaalta ymmärrän että hoitajan aika ei riitä jokaisen ensiodottajan kanssa höpöttelyyn, mutta aika jännä että seuraavat 5 viikoa mennään kuin ennenkin ja sitten vasta saadaan tietoa. Kärjistetysti siis näin :)

Minusta on ihan kiva kuulla muiden synnytyskokemuksista kun itselle tämä on ihan uusi asia. Joten ainakaan minua ei nämä kertomukset pelota. Tosin nyt kun miettii, niin en haluaisi katsoa esim. perhevalmennuksessa jonkun toisen synnytysvideota, vaikka onhan sitä tiedettävä mistä se vauva oikein ulos tulee :D

Tänä aamuna oli esimmäinen pahan olon hetki. Toivottavasti ei pahene (vaikka luulen että pahenee varmasti kun näin aikaisin jo alkoi rv 4+6). Asiakaspalvelutyössä olen ja eipä ole kiva olla huonovointisena tiskin takana. Mieluusti kuulen myös muiden vinkkejä pahaan oloon. Samoin käyttökokemuksia pahoinvointirannekkeista.

Kiitos rintaliivi vinkistä Sannamarko! Täytyypä kokeilla ensi yönä. On vaan niin tottunut nukkumaan ilman liivejä, mutta ilman niitä kyllä rintoihin koskee melko paljon.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Tyttömasu
Mä soittelin tänään neuvolaan ja tehdääs päivitys:

Mut voi siirtää sinne joilla ei LA tiedossa

Neuvolantäti laski et kuulemma mulla nyt rv 5+5 ja ekassa ultrassa sitte katsotaan mikä tarkempi LA ja +*mitä viikkoja vastaa. :) Noo ihan kiva näinkin. Ekan neuvolan sain 18.3, hui kun jännää!! :)

Ruokarajotuksista sillain, et itse en syö homejuustoa, maksaa tai juuri kalaakaan, ei salmiakkia yms, joten näiden mukaan menen mitä nyt on, ja oma ruokavalio sellanen et pitäs mennä hyvin noiden ruokarajoitusten kans. Neuroottiseks en ala, oon liian laiska.

Tupakointi ja alkoholi ehdoton nollatoleranssi itselle ja niitä tietty noudatan tarkkaan. :)

Itselle kovin ongelma tulee olemaan nyt unilääke, omani on ostettu jenkeistä ja käsikauppatuote, mutta raskaana ei voi käyttää, tajusin tän vasta eilen, HUH kun ahdistaa. Pakko mennä tänään apteekkiin kysymään onko MITÄÄN unensaantia edistävää mitä saisi käyttää. EI piru mä en ala jos en saa nukkua. :D Ja 27.2 siis vasta lääkäri!

Iippari ja PikkuKakkonen 5+5
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Tyttömasu
Eipä mullekkaan sen enempää tullu tuon neuvolapuhelun aikana tietoa, kuin eka neuvolapäivä ja aika, kyseli monesko raskaus, milloin viimeiset kuukautiset ovat olleet ja terveydentilastakin kyseli. En jaksais enää odotaa tuota neuvolaa! 10.3. tuntuu kaukaiselta, höh! Ollaan kyllä mietitty miehen kanssa jo listaa kaikesta siitä mitä halutaan kysyä ja tietää sitt siellä ollessamme ja se lista ei jää vain pariin kysymykseen :D
Esimerkkejä: Mitä saa syödä, kuinka painavia esineitä saa kanniskella, laskettelusta, milloin seuraava käynti, milloin eka ultra, koska mahdollista selvittää sukupuoli, onko odottavien äitien tukiryhmä tai joku paikka missä heitä voi tavata, tulevalle isälle tukea ja neuvoja, mitä asioita kannattaa välttää (unti, pyöräily,kurkottelu?), perhevalmennus(mikä se on), synnytysvalmennus(mikä se on).. jne jne..
 
  • Tykkää
Reactions: Tyttömasu
Kylläpä täältä meinaa ihan tippua kärryiltä, kun on muutaman päivän pois ;)

Ruokasuosituksista: Otan yleensä rennosti asiat asioina ja käytän maalaisjärkeä. Joskus tuntuu, että kaikki menee tässä maassa vähän yliholhoamisen puolelle :D Mies osti eilen maksamakkaraa ja minulle tuli siihen kauhea himo illalla. Odotin viimeksi joulun aikaan ja graavilohta oli pakko saada, sekä juustoja suolakeksin kanssa. Katsoin kyllä, että justot ovat pästoroituja ja kala turvallisista vesistä. Ymmärrän kyllä, jos on kauan toivottu raskautta, ettei halua riskeerata mitään, vaan noudattaa ohjeita tarkasti :)

Synnytys: Voin jopa sanoa, että mukava kokemus. Aina supistusten välillä nauroimme mieheni kanssa jotain kummallisia asioita. Supistusten aikana oli pakko keskittyä. Epiduraali vei kaikki supistuskivutkin pois ja en voi sanoa, että synnyttäminen sattui, mutta paineen tunne oli todella inhottava. Minulla on todella matala kipukynnys ja synnytyspelon takia ruinasin sektiota, mitä en onnekseni saanut. Odotin jotain paljon pahempaa kyllä! Toipuminenkin oli todella nopeaa, sillä en revennyt ollenkaan.
Synnytystä kivuliaampaa oli jälkisupistukset imettäessä ja maidonnousu ja se kamala kipu nänneissä/rinnoissa, kun imetti. Tämä meni onneksi ohi kahdessa viikossa.

Sarasofia: Voi ei :( Saako kysyä, mitä tapahtui?
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Tyttömasu
sarasofia :hug:


Ruokasuosituksista
Olen käynyt listaa näistä kielletyistä ruoka-aineista läpi ja pyrin noudattamaan parhaani mukaan, mutta en halua stressata asiaa liikaa. Esim. tuskin haittaa syödä päivässä yksi leipä, jossa on pellavansiemeniä. Rakastan juustoja, joten valkohomejuuston totaaliluopuminen harmitti, mutta ei toisaalta ole tehnyt mielikään. Reilu viikko sitten tuli täysi stoppi kahvin juomiseen. Ei vaan pysty! Tee menee pieninä määrinä. Joissakin teelaaduissa on inkivääriä, mutta en pidä sitä niin pahana kun kyse on niin pienistä määristä.


Pahoinvoinnista Täällä olo on ollut välillä aivan järkyttävän huono. Ostin sitten Sea bandit ja niistä on ollut jonkin verran apua varsinkin aamuisin.

Liikunnasta Koirien kanssa lenkkeillessä ja treenatessa on huomannut, että kunto ei ole enää ihan entisensä. Väsyy helpommin, eikä jaksa pitää normaalia tempoa. Vähän sellainen olo kun olisi jatkuvasti uupunut flunssan takia ilman flunssaa. : / Toiveena olisi, että pystyisin liikkumaan mahdollisimman pitkään, mutta pitää mennä tilanteen mukaan.

Elanor 5+6
 
  • Tykkää
Reactions: Tyttömasu
Tervetuloa taas uusille ja ikävä kuulla ikäviä uutisia vanhoilta :(

Täällä vaivaa väsymys ja lievä pahoinvointi. Illat menee sohvalla torkkuessa. Myös mahaa turvottaa, tätä menoa ei jää töissäkään epäselväksi, mikä mua vaivaa... Tänään oli päällä vähän kireämpi tunika, joka kyllä nyt jää kaappiin, sen verran maha pömpötti :D. Ja siis vasta 5+5!! Muutenkin alkaa vaivata tää alkuraskauden olo, kun tuntuu siltä, et olis yhtäkkiä tullut 5kg lisää painoa, joka paikka tuntuu niin paksulta... Eli ei kovin hehkeä olo.

Yritän taas tänään varata varhaisultraan aikaa... Pikkuhiljaa alan tottua kyllä ajatukseen, että raskaana ollaan :). Silti en jaksa kyllä neuvolaan asti odotella.

Synnytyksestä sen verran, että itsellä edellinen alkoi laskettuna päivänä vesien menolla. Kaikki meni kohtuullisen hyvin, kivut oli kovia, mutta siedettäviä. Epiduraalin ja kohdunkaulanpuudutuksen sain ja ne vei pahimman terän pois, ilokaasua meni alussa. Ponnistusvaihe ei sattunut oikeastaan lainkaan. Synnytyksen jälkeen ne kivut vasta alkoivat, kun kohtu ei meinannut tyhjentyä ja menetin 1,5 litraa verta. Niihin tuskiin verrattuna synnytys ei ollut mitään ;). Eli ei ne tuskat aina ole ohi, kun lapsi on sylissä...

Mutta positiivisin mielin seuraavaan, ihan hyvä mieli jäi itse synnytyksestä :)
 
  • Tykkää
Reactions: Tyttömasu
efi
Willarose Mä satuin viime viikolla käymään miehen työpaikalla (=sairaalassa) ja siinä kun oli rauhallista niin ultrattiin vatsan päältä. Ittellä sillon viikkoja 6+0. Olin kyllä just käyny vessassa, kun en tienny päätyväni ultraan. En sitte tiedä kuinka suuri ero siinä olis ollu jos olis ollu täysirakko. Eipä siellä sillon näkyny muuta kun, että jotain kohdussa on. Lääketieteen termein siis kysta. Ei näkynyt sykettä eikä pystyny erottamaan mitään osia vauvasta. En sitten tiedä millasia eroja jo ihan ultralaitteiten tasossa on.
 
sarasofia :hug: pahoittelut! Plussatuulia ja tarrasukkia matkaan!

Mulla ainakin, kun soitin ensimmäistä kertaa neuvolaan varatakseni sitä aikaa, sain kyllä selvät ohjeet miten elellä neuvolakäynnille saakka. Tosin oma-aloitteisesti kysyinkin esim. ruokavaliosta ja sain tarkat ohjeet puhelimessa sekä lääkityksestänikin sain ohjeet jo puhelimessa. Mulla ei jäänyt mitenkään fiilis, etten tarpeeksi olisi saanut tietää, tää kyseinen nainen on ollut muutenkin tosi avulias ja ihana, kun soittelin myös vesirokkoasiassa tälle. :)

Onko kenelläkään muuten tietoa, että miten varhain sydänäänet kuuluu vatsan päältä? Tai miten aikaisin niitä edes yritetään saada.
Tuntuu, että kaikki on varannut ajan varhaisultraan, ja itse koitan sinnitellä vielä monta viikkoa ennen kun sen varmuuden sitten saa.. Hankalaa, mutta en pääse juurikaan töistä lähtemään. Vai onko vuorokaudenajalla väliä, että voiko mennä hoitamaan illallakin yhtä hyvin? Onpas tyhmä olo, kun en tiedä.. : D

Onko siitä FB-ryhmästä kuulunut mitään, että luoko/loiko joku uuden, kun ei tosta ensimmäisestä ole kuulunut mulle ainakaan mitään, vaikka heti kyselin sen perään Jenni-Julialta.

senya 7+4
 
  • Tykkää
Reactions: Tyttömasu
Addoda: Hyvä että sait :) mullekin neuvola laittoi lähetteen viikolle 9, mut kysyivät tuolta että haluanko jo perjantaille. Toivon kyllä että jotain näkyis.

Täällä oksennettu ekan kerran, hyi hitto. Mulla näköjään vaan iltapahoinvointia... Pitikin eilen manata oireettomuutta.
 
  • Tykkää
Reactions: Tyttömasu
Lämpimästi tervetuloa mukaan, kaikki uudet! :)

Kertomisesta Täällä on nyt sitten avattu sanainen arkku ja kerroimme uutiset äidille ja anopille. Päätimme, että on parasta informoida äitiäni, koska raskaus saattaa vaikuttaa matkasuunnitelmiimme ja tasapuolisuuden vuoksi oli miehenkin äidille kerrottava. Onnitteluja tuli, mutta anoppi taisi yllätyä sen verran suuresti, kun ei kuulma älynnyt laskettua aikaakaan kysyä.:D Kummallekkin vannotimme, ettei saa kertoa uutista eteenpäin, mutta katsotaan nyt. Tätini oli jo kysynyt äidiltäni viikonloppuna, että odotanko toista lasta, joten mielenkiintoista kuulla, että kuinka kauan siellä maltetaan olla lipsauttamatta uutista. Esikoisen kohdalla äitini malttoi hyvin, mutta anoppi liversi uutiset heti eteenpäin. Silloin kerroimme siis np/nt- ultran jälkeen.

Oireet Välillä kylmä, sitten kuuma, nippailee, turvottaa, väsyttää ja etoo niin, että oksat pois. Nyt vain odotetaan, että koska alkaa pahoinvointi... Mutta myönnettäköön, ettei minua haittaa. Toivon, että oireet kertovat, että jotakin kohdussa tapahtuu. Sanoin esikoista odottaessa, että voin ihan hyvin voida pahoin useita kertoja päivässä, kunhan vauvalla on kaikki hyvin ja kasvaa normaalisti. Samalla linjalla olen nytkin.
 
  • Tykkää
Reactions: Tyttömasu
Heippa, varovasti liittyisin joukkoon odottavaan iloiseen! Tänään vasta 4+0 ja viikonloppuna jo testailin plussia ja hurmioissani lueskelin ketjunne läpi. Voi kumpa saisin täällä pysyä loppuun saakka, pelottaa joka vessareissulla että vuoto alkaakin. Mutta niin vahvan plussan sain jo tänä aamuna että taidan yrittää nyt vain kääntää ajatuksen pois pahasta ja uskoa raskauteen.

Tässä tiedot listaan la 27.10/ Adenna/ 26v/2. lapsi /sairaalaa ei ole päätetty vielä

FB-ryhmään liittyisin mielelläni kun sillä puolen olen aktiivisempi, joko ryhmää ollaan perustamassa? :)

Onko muilla ollut kovaa päänsärkyä? Minua vaivannut kovenevana muutaman päivän ja vähän pelottaa että kuinka kauan tämä meinaa jatkua!

Käyttääkö teistä muuten moni whatsapp-appia puhelimessa? Sinnekkin voisi olla kiva laittaa odotusryhmä jos muita innokkaita löytyy. :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Tyttömasu

Yhteistyössä