Lokakuun Lutuset 2014

Täytyy tulla heti komppaamaan noita suolakurkkuja, nam nam. Se oli oikeastaan eka vihje raskaudesta, kun kaupassa kuljin sen suolakurkku astian ohi ja rupes kuola valumaan. Mulla oli myös esikoista odottaessa hirveä himo koko raskauden ajan suolakurkkuihin :)

Täällä alkoi odottelu ollaanko saatu oksutauti tartunta, yöks :(
 
Tervetuloa mukaan kaikille uusille! :)

Ruokarajoitukset Minäkin kävin läpi neuvolan paperinivaskassa saapuneen ruokasuosituslistan. Suurin osa varottavista on muutenkin sellaisia, etten niistä välitä muutenkaan, kuten juustot ja graavilohi. Olen yksi niistä, joka tarkistaa leipäpaketit, ettei pellavansiemeniä löydy, enkä koske tuorejuustoon, vaikka tykkäänkin leipoa kakkuja, joiden täytteeseen välillä tuorejuustoa tulee. Ensimmäisessä raskaudessani vältin myös maksalaatikkoa, jota normaalisti syön joka joulu. Tämä on minun tapani, enkä koe olevani hysteerinen tai liian tarkka. Kukin tavallaan, eikö vain? :)

Ruokahimot Minulla on ollut kummassakin raskaudessa himo appelsiineihin, ekassa söin kaksin käsin myös veriappelsiineja. Nyt olen himoinnut myös puuroa, johon en muuten koske ja riisiä. Kiintoisaa nähdä, että mihin tästä nämä ruokahimot kehittyvät.

Odotusajan huolista Kuulun Vauva- lehden tilaajiin ja perjantaina luukusta tipahtaneessa helmikuun numerossa on erinomainen juttu koskien raskausajan huolia. Juttu "Odottaessa pelkäsin kaikkea" alkaa sivulta 46. Kannattaa käydä lukaisemassa, jos/kun lehti jostakin vastaan tulee. Itselleni tuli jotenkin rauhallisempi mieli, etten ole ainoa, joka pohtii vaikka mitä raskausaikana ja lohdutti, kun jutun kirjoittaja oli odotusaikana huolissaan vaikka mistä, joita en edes keksinyt pelätä esikoista odottaessa ja toivottavasti en pelkää myöskään nyt.

Luckygirl & Vekara 5+2
 
  • Tykkää
Reactions: Tyttömasu
Minäkin ketjua seuranneena uskaltauduin nyt kirjoittamaan. Viime sunnuntaina plussasin ja neuvolan mukaan la olisi 14.10. Kierto tosin on epäsäännöllinen ja imetän vielä esikoista, joten tarkemmin toivottavasti selviää ultrassa viikon kuluttua :) Toivottavasti siellä on kaikki hyvin ja sydän lyö. Ajattelin vielä, että seuraavan raskauden otan ihan vaan rennosti ja nautin kaikesta niin pöh samalla tavalla sitä pelkää, että kaikki ei menekään toivotusti.

Näillä näkymin ikäeroa tulisi vuosi ja seitsemän kuukautta meidän pikkuisille. Itsekin mietin, että mitenköhän imetyksen suhteen käy. Mekin saatiin vasta nyt yöimetykset siihen pisteeseen, että enää tarvitsee yhden kerran aamuyöstä. Tuntuu kuitenkin, että päiväsaikaan olisi vähentänyt, ehkä sitä maitoa tuleekin nyt niukemmin. Iltaisin on ollut vain vähän etovaa oloa ja rinnat eivät ole yhtään arat ( toisin kuin esikoista odottaessa). Eli ehkäpä tämä imetys suojaa toistaiseksi noilta oloilta. Tai sit ne vasta on edessäpäin. Koko ajan on kuitenkin jano ja mehua voisin juoda kokoajan. Pelkällä vedellä tuntuu, että alkaa huimaamaan. Eli tällä hetkellä rauskausoireina olisikin huimaus, lisääntynyt jano, vilun tuntemukset etenkin iltaisin ja nipistelyt alavatsassa.

Molemmilla kerroilla on plussa tullut juuri siinä kierrossa, kun ajattelin ettei varmasti ole onnistanut :) Periaatteessa molemmissa yritystä noin puoli vuotta.

Matkakin on ostettu alkukesäksi Eurooppaan, täytyykin katsoa miten ultra silloin sijoittuisi.
Hieman jännittää miten sitä siellä jaksaa mutta eiköhän se suju hienosti, kun muistaa lepäillä tarpeeksi. Tarvittaessa lähempänä voi aina peruuttaa, mikäli olot on sellaiset.

Tulipas tähän pitkästi sepustettua :) Onnea kaikille odotukseen!

Lii85/14.10./2.
 
  • Tykkää
Reactions: Tyttömasu
Hehee! Tässä kun noita ruoka himoja lukee nii alkaa tekee kyllä mieli sit ihan kaikkea. Salmiakki on pahin kaikista. Oon monta päivää aikonukäydä ostamassamutta oon saanu purtua hammasta yhteen... tuun vaan hulluks ku nään uniaki siitä. :p

En tiijä pitäiskö tästä vähentyneestä ällötys olosta huolestuu vai ei mut ainaki nautin ku ei iha nii paljoo ällötä kaikki. :D
Se liikunta muuten tosiaan auttaa siihen etovaan ja öllö oloon,kokeilkaas!

Pitääpä käydä kirjastossa lukemassa se juttu siktä odotuksen ilosta. :)

Kiitos tsempeistä, tää päivä on menny silmät ummessa ja niin menee varmasti muutki ens viikolla. Ärsyttää kun esikoisen neuvola on ens viikolla ja mun ei oo tietookaa... toki se ultra eka, muistais vaan varaa sen. Pitää muistaa nvlas kysyy et saisko molempien neuvolat samalle ajalle nii ei tartis koko aikaa juosta sielä. :)

Addoda ja snadikakkonen
 
  • Tykkää
Reactions: Tyttömasu
Täällä ollut ekoja ällöoloja tänään, eilen jäi saunasta sweppersiä niin tänään se tuntui ällöttävän makealta ja vesi maistui paremmin ja raikkaalta mikä onki hyvä asia. Mulla ei kait ole ollut oikeastaan niitä ruokahimoja. Ainut mitä teki joku aika sitten mieli oli suolatikut/keksit. Noita kiellettyjä syömisiä kyllä vältän ja mä en kans tykkää graavilohesta ja juustoista. Oviksen jälkeen ennen plussaa söin yhesti koulussa jauhemaksapihviä kun ajattelin et ei vielä ole verenkierrotkaan yhdessä. Ja ajattelin että varmaan siinäkin lähinnä pitää varoa ettei liikaa syö.

Sitä verta ei oo tullut lisää muutakun sitä kuivunutta rusehtavaa. Maha ja selkä on ollut välillä vähän kipeinä mutta ei kauheasti. Tänään oon nukkunu ensin aamulla pitkään ja sit kahdet päiväunet ja nytki taidan mennä jo kohta nukkumaan. Koiria oon saanu kuitenki käytettyä miehen kanssa vähän ulkona muutamaan otteeseen.

Olisi kyllä mukava käydä ulkomailla kesällä mutta kattoo nyt mikä on vointi ja rupesi itseäkin hirvittämään kun luki muiden mietteitä matkustelusta.
 
Piti tosta syömisestä sanoa että mulla on jääkaapin ovessa ruoka-ainelista edellisestä raskaudesta, sitä nyt lähinnä tuli kyllä tiirailtua sen verran että mitä ruokaa laittais päivällä ja kauppalistaa tehdessä joskus vilkasin kans. Mut muuten niiden mukaan mennää, graavilohta, hyi hyi! Valkosipuli tuorejuusto nam nam. Suolakeksin päällä.... mmmmmmmmmm nami, taidan joutuu huomen kauppaa. :p maksalaatikkoa söin aiemminki ja ajattelin sitä syödä nytki ihan hyvällä omatunnolla ja aion syödä sitä nytki. Saarioisen maksiksessa on jotai 16% maksaa eli ei just mitää. Maksis on vaan jotain mmmmmmmm nami!
 
  • Tykkää
Reactions: Tyttömasu
Tervetuloa kaikki uudet! :flower:

Kielletyt ruoat Mä olen myös vältellyt noita kiellettyjä, mutta joitain, kuten juuri noita juustoja olen syönyt kohtuudella :) Olikos se niin, että vakuumipakattua kalaa ei saanut syödä, listeria-vaara?

Täällä myös oireettomuus aiheuttaa huolta. Selkää ja lonkkia särkee välillä, samoin alavatsaa. Pientä kuvotusta on ollut ajoittain, mutta siis todella lievänä. No, koitetaan nyt nauttia tästä kun ei ole pahaa oloa :) muistan kyllä viimeraskaudesta, että se olo oli jotain ihan kamalaa :D

Onkos teillä muilla (kenellä jo aiempia lapsia) jäänyt synnytyksestä pelkoja? Yllätyin itse, kun näin viimeyönä painajaista synnyttämisestä. Että miten se asia voi jo nyt kummitella mielessä, vaikka varmuutta raskaudesta ei edes vielä ole?! Esikoinen syntyi 42+2 käynnistyksen tuloksena, ja synnytys kesti 15 tuntia ja ponnistusvaihe yli tunnin. Lopulta poika saatiin maailmaan imukupin avustuksella. Vauva painoi hieman alle 4,5 kiloa, eli ei mikään kovin pikkuinen, tuli 3. Asteen repeämät ynnämuuta ihanaa :D nojoo, mutta ois kiva kuulla miten teillä on aikasemmat tapahtuneet :)
 
KAS
Ruoka-aineista, mä en oo pahemmin vältellyt. Suurin osa juustoistakin on tehty pastöroidusta maidosta, maksaa en syö, mutta kyllähän sitäkin voisi kohtuudella nauttia. Omatekoista graavia syön... Ulkomailla olisin varovainen vihannesten ja hedelmien suhteen.

Matkustelusta, kun teidän juttuja luin, sain päähäni koittaa saada viikon lomaa toukokuulle ja viedä miehen pienelle matkalle. Se on sitten ainoa mahis vuosikausiin :)

Synnytyksestä
, esikoisen synnytys kesti reilu 41h vihreiden lapsivesien menosta. Yritettiin käynnistellä ja ja... Tuskat oli kovat, mutta mitään ei tapahtunut. Sairaalaan mennessä olin auki 2,5 cm ja 40h myöhemmin 3cm. Siinä vaiheessa päätettiin sektiosta. Tyttö olikin 5 vrk teholla ja hänen ollessa kaksi viikkoa päästiin kotiin. Onneksi sain itsekin jäädä sairaalaan hänen kanssaan. Pelkopolilla kävin kerran ennen kakkosta ja kun sain vihdoin kunnon järkiselityksiä asioihin, pelko helpotti. Tokan kohdalla oltiin aika reiluja. Synnytys kesti tuolloinkin noin 20h mutta tapahtui alateitse. Kolmosen synnytys oli jo ihan mukava kokemus ja toivottavasti näin on tämän viimeisen kanssa. Kaikki tuska on kyllä unohtunut siinä vaiheessa, kun sen pienen nyytin saa rinnalleen. Sitä en valitettavasti esikoisen kanssa heti kokenut. Hänet sain syliini vasta 2 vuorokauden iässä.

KAS 7+2
 
Huomenta!

Eilisiltana pahoinvointi hiukan vähentyi ja nyt sitten mietin, että miksi. Pientä heikotusta on nyt aamulla kuitenkin. Ehkäpä se kroppa on taas hetken tottuneempi siihen hormooniin... Töissä olen ja toivottavasti pystyn olemaankin koko viikon. Sea bandit on käsissä ja on niistä pientä apua, mutta ei ne pahoille kohtauksille mitään voi... Kliinisestihän niiden teho on testattu, joten ei ne mitkään plasebot ole. Kaikille eivät toimi, niin kuin kaikessa menee.

Ruokahimoja mulla ei ole. Salmiakkia inhoan yli kaiken ja samoin suolakurkkuja. Niihin en siis ainakaan tule kokemaan himoa. Maksaa en syö missään tilanteessa, koska ei todellakaan kuulu herkkuihini. Tuorejuustot on nyt toistaiseksi pois kuvioista, vaikka Valiolla ei ole listeriaa ollut yli kymmeneen vuoteen ja pastöroidusta maidosta tehdyt juustot on heillä kuumana pakattukin. Jos himo käy sietämättömäksi, niin niitä sitten. Määrällähän ei siis ole väliä, koska jos pakkauksessa listeria on, niin teelusikallinen riittää. Graavilohi on suurta herkkuani, mutta siitä luovun kyllä raskausajaksi. Vaikka sen itse tekisi, niin raaka kala on siinä se toinen paha juttu. Onneksi on kuitenkin mahdollista syödä kalaa muuten. Mun yhdessä suosikkileivässä on pellavansiemeniä, mutta määrä tuskin on iso. Eihän niissä yleensäkään ole kalleimpia ainesosia paljoa... Katsotaan nyt, että mitä se neuvolan täti sanoo torstaina. Tiedän, että saarna tulee ainakin siitä influenssarokotteesta, jota en haluaisi ottaa. Mistä sen tietää, että mitä se pienelle näin alussa tekee... Pohdintoja siis elämä täynnä.

Appivanhemmille jouduttiin eilen asia kertomaan, koska tulivat kylään ja voin niin pahoin. Ei oikein olisi mennyt mikään hätävalhe läpi. Ilahtuneita olivat. Toivottavasti vain pysyy nyt tieto heidän kielenkannan alla... Ei ihan vielä haluta, että leviää.

Hyvää uutta viikkoa kaikille!

Vauvis ja pieni 7+2
 
  • Tykkää
Reactions: Tyttömasu
Synnytyksistä sen verran, että mä jännitän sitä joka kerta. Eka meni niin, että vedet meni aamuyöstä kotona ja lähettiin siitä valumaan kohti TYKSiä. Siellä kahen tunnin päästä oli poika sylissä. Toka meni kolmosen kanssa samalla kaavalla eli supistukset alko ja lähettiin sairaalaan ja sitten parin tunnin päästä oli muksu sylissä. Ekan kanssa olin sairaalan tullessa auki 5cm, tokassa 6cm ja kolmannessa 7cm. Yhteensä nämä kolme synnytystä kestäny noin 7,5h. Neljäs olikin sitten ihan jotain muuta. Ensin koko päivän tuli epämääräisiä supistuksia. Illalla mies sanoi, että nyt hän soittaa mun äidin vahtimaan muita lapsia ja me lähetään. Mä olin siinä vielä että kannattaaks nyt mitään kun nää ei ole säännöllisiä yms. Kumminkin se pakotti mut autoon ja mentiin. Olin auki 4cm kun tultiin sairaalaan ja kätilö sanoi, että supistusten ollessa näin epäsäännöllisiä niin voisi lähteä kotiinkin, mutta kun olin kumminkin auki niin "paljon" niin pistettiin saliin odottelemaan. Siinä kärvistelin epäsäännöllisten supistusteni kanssa puoltoista tuntia ja sitten raahauduin vessaan. Siellä iski aivan hel****llinen supistus ja meinasin, että nyt lähtee taju vähintäänkin. No ei lähtenyt. Aajttelin vaatia jo hiukan jotain kivunlievityksiä, mutta kätilö tilanteen tutkittuaan käskikin vaan alkaa ponnistelemaan kun siltä tuntuu kun kaikki olikin jo auki. Kertaakaan ei ole mitään repeämiä tullut, ei kivunlievityksiä eikä ajallisestikaan noi kauan ole kestäneet ja silti mä pelkään sitä touhua. Nostan hattua teille, jotka kestätte sitä hommaa tuntikausia ja jopa vuorokausia! Mä olen ihan poikki jo näiden kanssa.. :ashamed: Nyt mä sitten jo valmiiksi olen kauhuissani tästä kun ajattelen, että neljä "helppoa" synnytystä on takana niin viides on pakosta jo kamala. Pessimisti ei pety tai jotain...

Meillä esikoinen ja nuorimmainen sai flunssan nyt. Kummallakin kuumetta 38 ja rapiat ja aivan hirvee olo. Nuorin ei syönyt eilen edes mitään. Korvatulehdus sillä todennäköisesti taas on tohon lisäks. Soitin eilen päivystykseen kun hän myös oksensi päiväunilta herätessään. Sinne onkin aina niin kiva soittaa kun saa ämpärillisen "en mä vaan tiedä"- vastauksia. Hoitaja käy koko skaalan läpi että voi olla vaan flunssaa tai vatsatautia tai korvatulehduskin ja sitä ja tätä ja tota, mutta ei kannata päivystykseen lähteä silti. Mä sen tiesinkin. Mä en lähe lasten kanssa päivystykseen turhan päiten. Mutta mun mieheni sydäntä rauhottaakseni soitin sinne kumminkin. Lähinnä siksi, että siellä sitten on joku merkintä meistä, jos tilanne yllättäen vaikka huononeekin niin voidaan mennä sinne suorilta ja siellä tiedetään hiukan taustoja. Tänään mies sitten on kotona ja menee lääkäriin tytön kanssa.

Ruokahimoista. Mulla on himo vaan siihen lehtisalaattiin. Suolakurkkujakin mutustan kyllä mutta se lehtisalaatti on semmonen mitä on ihan pakko saada. Viime raskaudessa himoitsin vaniljajäätelöä sweet-chili-kastikkeen kanssa. Se oli namia. Vaikka en tykkää muuten vaniljajäätelöstä. Mitä noihin juustoihin tulee, niin käsitykseni mukaan nämä suomalaiset tuorejuustovalmisteet ainakin on kaikki tehty pastöroidusta maidosta, joten niitä ei tarvi vältellä.

Nyt takas töihin.. Jos silmät pysyis auki..

Morrisson ja Hilpiäinen 5+3
 
Mitä, eiks vakuumipakattua kalaa saa syödä?? En tiennytkään :eek: luulin et pelkkää graavia.. Hitto, pitääki olla varovaisempi, viikonloppuna just söin :S

Ootteko te kaikki jo varannu neuvolan? Aika moni ainaki oli? Oonkohan mä ihan liian myöhässä kun aattelin varata vast sit kun oon käyny siel gynellä viikon päästä (ääh, hirveen pitkä aika! :D) varmistamassa et siellä on tosissaan jotain elävää..?
 
  • Tykkää
Reactions: Tyttömasu
Ankkurinappi liittyy varovaisesti mukaan :)
Eli: Ankkurinappi / 31 / 1. / KYS LA ei ole vielä tiedossa. Oman arvion mukaan olisi 21.10 mutta katsotaan ensin mitä neuvolantäti antaa arvaukseksi. Omien laskujen mukaan tänään menossa rv 4+6. Pieniä oireita on, mutta vieläkään en oikein usko että meille olisi tulossa vauva.

Oireista sen verran että rinnat ovat arat ja isot, iltaisin nukuttaa todella aikaisin mutta aamuyöstä ei enää nukutakaan. En pysty nukkumaan kyjelläni tai vatsallani koska kyljellään nukkuessa sattuu vatsaan ja vatsallaan nukkuessa sattuu rintoihin. Aamusin on huono olo jos joutuu heräämään liian aikaisin. Vatsaa turvottaa kamalasti ja iltaisin paleltaa. Eli varmaankin perinteisiä alkuraskauden oireita, mutta minulle vielä niin uusia =)

Kirjoittelen lisää kunhan olen ensin soittanut neuvolaan ja saan selville LA:n. Olisi kiva myös liittyä sitten jossain vaiheessa johonkin FB ryhmään juttelemaan. :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Tyttömasu
ruokailut mä en ole muuten kummassakaan raskaudessa kuullu et pellavansiemenet olis kiellettyjä tai sit vaan en ole niin tarkkaan ohjeita lukenu joten kaikki leipä mitä olen vaan pystynyt syömään niin olen syöny =)
maksalaatikkoo/maksamakkaraa olen syöny ihan normaalisti (mitä meillä ei todellakaan kauheen usein ole ja joku muistikuva että maksamakkaraakin saisi sen kolme viipaletta päivässä syödä? )
tuorejuustotkin menee,varsinkin ruohosipuli/valkosipuli tuorejuustot on mulla käytössä kun ruokaa teen..
ja juustokkakkuakin söin eilen ihan hyvällä omalla tunnolla.

ainoo mitä en tajua on alkoholi ja tupakka raskausaikana..tietty se maalaisjärki tarvii olla mukana noissa ruuissakin.
esim: energia juomia en ole nyt juonu ja kahviakin olen vähentäny mutta juon edelleen niin kauan kun pystyn =)
mutta tosiaan kukin tyylillään se on jokaiselle se oma/paras vaihtoehto :heart:

oireista tissit arat ja maha turvoksissa ja ylös noustessa vihlasee välillä kovaa..
tässä nyt kauhulla odotan oksentamisen aloitusta, kummassakin raskaudessa olen oksentanu sinne puoleenväliin asti ja välillä tiputuksessakin käyny sairaalassa, että ehkä juuri siitä on jääny noi kielletyt ruoka aineet vähemmälle syynille ja syöny just sillä hetkellä sitä mitä vaan on suinkin pystyny syömään.


neuvola varattu viikolle 8+jotain ja lupas koittaa sydän ääniä kuunnella :heart:
mulla itellä vielä vähän epätodellinen olo kun tosiaan sitä oksentamista ei ole vielä, toivonmukaan ei mikään paha juttu :|
 
  • Tykkää
Reactions: Tyttömasu
Huomenta ja uutta viikkoa kaikille!

Tallinnan reissusta selvitty hengissä :) Tuli hoidatettua kynnet, shoppailtua, syötyä ja nukuttua hyvin! Hotelli oli ihan luksus ja aamupala aivan jumalainen :p Kaks raskaana olevaa mammaa oli kun taivaassa :LOL:

Vaikka reissussa tulikin levättyä ja kunnon yöunet tuli nukuttua, niin nyt väsyttää niin mahdottomasti!! Tuntuu yksinkertasesti ettei silmät pysy auki |O Ja luoja että paleltaaki.. Tänään menen kyllä jo kasilta nukkumaan..

Ruoka-aineista en ole tietoisesti vältellyt oikeastaan mitään. Raakaa kalaa en syö muutenkaan, enkä myöskään maksaa. Juustot on mun heikkous ja niitä olenkin syönyt ihan entiseen malliin..

Matkustelusta Me olemme lähdössä juhannuksen tienoilla viikoksi Italiaan, enkä koe että raskaus vaikuttaisi matkustamiseeni millään tavoin. Ottaa tietenkin vähän iisimmin ja on vähän tarkkaavaisempi mitä suuhunsa pistää :) Ymmärrän kuitenkin ettei kaikki halua raskaana matkustaa ja sehän on jokaisen ihan oma asia.

Tervetuloa vielä kaikki uudet!! :wave:

dolly 7+5
 
  • Tykkää
Reactions: Tyttömasu
Enhän minä täältä ole malttanut pysyä pois ja pakko se on jotain kirjoittaakin.

Näistä ruokailua-asioista, olen lukenut listaa mitä saa syödä ja mitä ei. Tätä on tarkoitus noudattaa maalaisjärjellä höystettynä, hysteerisesti en aio suupalojani kytistämään. Jostain olen lukenut, että punaviinitilkka voisi olla ihan tervettäkin ottaa aina välillä, mutta joku siinä sotii tätä ajatusta vastaan. Myönnän tosin ottaneeni perjantaina kulauksen punaviiniä miehen lasista, ja en pode tästä tunnon tuskia. Eipä muuten se viini maistukkaan, hajukin äklöttää!

Jos ja kun tämä raskaus jatkuisi onnellisesti, niin haaveissani olisi ulkomaanmatka tai kaksi kevään ja kesän aikana. Kylpylään ainakin pitää päästä. Aikaisemmin lomilla olen kateellisena katsonut muiden raskausmahoja, joten tämänkin johdosta haluaisin päästä oman mahani kanssa auringosta (ja muiden katseista) nauttimaan :)

Omaa napaa sen verran, että tunteet ja ajatukset tämän raskauden kanssa menee laidasta laitaan. Ja voi sitä vessapapereiden tutkimista... Ällövaroitus! Verta/vuotoa ei ole tullut vieläkään, eilen jäi paperiin punaruskeaa jäykkää "limaa" pikkasen ja myöhemmin pönttöön tipahti yksittäinen verinen sentin pituinen kapea "juttu". Ei ollut kaukana etten onkinut sitä pöntöstä, mutta sinne meni... Mikä ikinä olikaan! Ja voitte arvata miksi minä sitä tietysti epäilen... Noh, perjantai näyttää mitä kohdusta löytyy. Rinnat on edelleen arat siinä missä ennenkin ja pahaolo kohtauksia tulee aika ajoin... Peruin äsken torstaiksi sovitun ekan neuvolakäynnin ja ilmoitin varaavani tarvittaessa uuden ajan perjantaina.

Tsemppiä kaikille <3
 
Hysterisoi nosta mä vihaan koko sanaa. Jokainen on raskaana omista lähtökohdistaan, ketään ei voi syyttää hysteeriseksi. Mä aina esimerkiksi ajattelin, että elän raskaana kuten ennenkin. No, ne kaikki kivut ja pahat olot löivät laudalta. Eipä tehnyt mieli syödä just mitään eikä tosiaan matkustella. Sitten joillakin kavereille on taas ollut hyvä olo raskaana, ja ne ovat pystyneet tekemään vaikka mitä. Se on niin henkilökohtaista.
Synnytyksestä en nyt aio kaunistella asiaa. Mikään ei ollut valmistanut mua synnytyskipuihin. Supistukset kestivät pari päivää ja se oli siedettävää, vaikka nukkumaan en pystynyt. Jumppapallosta oli iso apu. Synnytyssalissa vietin 7 tuntia. Epiduraali ei toiminut, ja muistan tuosta ajasta vain huudon ja tärinän. Vakavissani luulin kuolevani. Silti en pelkää toista synnytystä, vielä... Silloin kyllä ajattelin, että seuraava tulee leikkauksella. Mutta synnytyskivutkin tuntuvat olevan kovin yksilöllisiä. Toisia sattuu vissiin just rajujen menkkajomotusten verran, toisista tuntuu kuin olisi teuraana. sen tietää vain kokeilemalla:LOL:.
Imettäjät miten te olette saaneet tissimaakareitanne vähentämään tissittelyä? Meidän neidille se on vielä kovin tärkeä rauhoittumiskeino, ja tuntuu kauhealta vain lopettaa.

Uusiäippä ja öttiäinen 6+2
 
  • Tykkää
Reactions: Tyttömasu
Voi ei Sarasofia. Surullista :( Voimia ja haleja sinne <3
Saako kysyä, että alkoiko vuoto sinulla itsestään vai mitä tapahtui? Oireissasi kun oli jotain samaa kuin minulla, niin sen takia kysyn.

Alkaa olemaan jo surullisen pitkä tuo menetyksen kohdanneiden lista. Nyt kovasti niitä tarrasukkia ja vauvaliimaa jakoon kaikille!!!
 
Sarasofia: :hug: Voimia!

Tulee ihan paniikki, kun lukee synnytystarinoita varovasti vain toinen silmä auki... Yritän olla vielä miettimättä.

Lievää etomista nyt ja närästää. Söin puolikkaan laskiaispullan ja heti alkoi hiiva kuplia... Yök.

Pumbuliini: Suositus koskee ihan kaikkea vakuumipakattua kalaa, koska kaikissa se listeriariski. Taitaa tosin esiintyä harvoin kyllä sitäkin... Aion itse ostaa suoraan savustamolta mm. savukalaa. Ei ole silloin ollut vakuumissa.
 
Lämpimästi tervetuloa mukaan kaikki uudet! :)

Hempsuli82 Paljon tsemppiä! :hug:

Synnytys Alkoi aamuyöstä samana päivänä, jona oli aika yliaikakontrolliin. Kävin vessassa ja heti, kun pääsin takaisin sänkyyn, holahti jotakin nestettä petiin varmuuden vuoksi laitetulle pyyhkeelle. Ei kun takaisin vessaan. Vettä tuli ja tuli aamun mittaan. Samalla meni se kuulu limatulppakin, josta syystä väri ei ollut klassinen lapsiveden väri (joka muuten hämäsi myöhemmin synnärin kätilöitäkin). Supistukset alkoivat 4h vesien menosta, juuri kun oli aika lähteä äippäpolille. Minut laitettiin käyrille ja siellä nuori kätilö huolestui sen verran paljon vauvan sydänäänistä, että minut juoksutettiin pitkän käytävän toiseen päähän lääkärin ultrattavaksi, koska oma lääkäri oli juuri toisen potilaan kanssa. Mitään häikkää ei ollut, mutta me tulevat vanhemmat saimme kunnon paniikin! Sitten pääsin oman lääkäri luo, olin 2cm auki ja lapsivesitesti tehtiin, sitten uskoivat, että lapsivesi on mennyt. Jouduin odottelemaan puolisen tuntia käyrillä ja sen jälkeen tehdyssä uudessä sisätutkimuksessa selvisi, että olen 4cm auki. Sitten pääsimme synnytyssaliin.

Minun synnytyssupistuksissani ei ollut kivutonta aikaa ollenkaan, vaan koko ajan sattui, sitten vielä enemmän. Sain salissa heti ilokaasua, joka toimi minulla ihan niin kauan kuin mitä salissa olin. Tunnit kuluivat, kätilöt vaihtuivat, mutta synnytys eteni vain 6cm auki. Yksi kätilöistä katsoi minua ja totesi, että sinä tarvitset epiduraalin, joka laitettiin klo 22. Synnytystä vauhdittamaan laitettiin oksitosiinitippa, mutta mitään ei tapahtunut. Arvelin itse, ettei synnytys tästä enää etene, vaan sektio on edessä. Lääkäri otti asian esille puolenyön maissa, mutta ennen päätöstä lisäsi sekä epiduraalia että oksitosiinia. Lopulta 1.30 päätettiin, että synnytys on pysähtynyt, on aika tehdä kiireellinen sektio. Neiti syntyi 2.16, painoi 4505g ja oli siis kilon suurempi kuin mitä saman viikon alussa tehty painoarvio antoi ymmärtää. Lääkäri sanoi, ettei neidin kokoinen vauva olisi minusta mahtunut ulos mitään muuta tietä, kilon pienemmällä olisi ollut mahdollisuus.

Olin synnytyssalissa tyyni ja kestin kivut paremmin kuin oletin. Siinä vaiheesa kun epiduraali laitettiin, olin kuitenkin sen verran väsynyt, että itsekin jo pohdin, että miten jaksan ponnistusvaiheen. Leikkaussalissa väsymys näkyi, sillä nukahdin heti, kun pääsin makaamaan leikkauspöydälle! Kyllä vain, olin iloisesti taju kankaalla kunnes kuulin neidin äänen.:)

Jos laskee synnytyksen keston vesien menosta siihen hetkeen, kun pääsin heräämöstä neidin ja miehen kanssa perhehuoneeseen, niin kului 24h, supparien alkamisesta neidin syntymään kului 17h.

Sain tavata sekä viimeisen kätilön että leikanneen lääkärin synnytyksen jälkeen ja keskustella hieman synnytyksestä. Silti muutama viikko synnytyksen jälkeen iski kotona täysi paniiki: entäs jos olisin synnyttänyt jonakin muuna aikana? Huonosti olisi käynyt sekä minulle, että tyttärelleni! Vaikka loogisesti ajateltuna tiedän, että hyvin meni, silti pelko on olemassa takaraivossa. Ekassa neuvolassa onkin juteltavaa terkan kanssa, että miten pääsen tästä ajatuksesta eroon. Olisi kivaa, jos tällä kertaa voisin synnyttää alateitse, mutta epäilen vahvasti, että jos tämä pikkuinen kasvaa samaa tahtia kuin isosiskonsa, niin se ei ole mahdollista. Minun on myös tällä hetkellä hyvin vaikeaa luottaa painoarvioihin, kun se oli niin pielessä meidän kohdallamme. Aionkin pyytää taustaani vedoten kunnon synnytystapa-arviota (synnyin itsekin sektiolla, kun äitini lantio oli liian ahdas, minä olin 2510g); olin sellaisen saamassa esikoisenkin kohdalla, mutta oli jo silloin 2cm auki, joten kunnon synnytystapa-arvion sijaan jouduin vuodelepoon.

Pahoittelen pitkää sepustusta... Kuten näette, asiassa on hieman työstettävää, siksi synnytys onkin ollut jo vahvasti mielessä, vaikka näin alussa ollaan.

Luckygirl & Vekara 5+3
 
Hempsuli, hui kauhia. Silmät kiinni ja sormet ristiin ny sit! Toivon parasta että perjantaina saat hienoja uutisia ultrasta. :)

Sarasofia: voima halauksien saattelemana otan osaa suruun. :/ <3

(.) Ei mitään, heikko olo jos ei oo syöny mut ei pahemmin edo. Helpottiko lie, tänää uudestaa sit ultran varausta jos tällä kertaa siellä olis joku täti joka osais varaa sen ajan..

Noista kielletyistä ruoka aineista, laitan tähän muutaman mitä mulla on tossa listassa:

× ruoka-aine, elintarvike:
tyhjiöpakatut graavisuolatut- ja kylmäsavukalavalmisteet, mäti ja pateet

Käyttö suositus:
käyttöä ei suositella raskauden aikana.

Perusteluissa on: listeria riski kuumentamattomissa tuotteissa

× elintarvike:
pästöroimaton maito, siitä valmistetut tuorejuustot ja homejuustot

Käyttösuositus:
Ei suositella raskauden aikana. Kaikki Valion valmistamat juustot almistetaan pästöroidusta maidosta, paitsi tuonti juustot appenzeller switzwerland, grana padano, parmesan kokonainen. Arla foodsin kaikki tuotteet on valmistettu pästöroidusta maidosta. Homejuustoja ei tule syödä paitsi pästöroidusta maidosta valmistettua voi syödä jos se on kypsennetty hyvin (esim. Uuniruuassa.)

Perustelut: listeria

× Elintarvike:
lakritsi ja salmiakki

Käyttösuositus: raskauden aikana kohtuu käyttö <50g/kerta

Perustelut: korkea glykyrritsiinipitoisuus.


Nämä nyt äkkiä muistin tästä palstasta mitä ootte mietiskelly, juustot eritoten on puhuttanu. Mutta tuo lista voi olla erilainen eri neuvoloilla ja suositukset voi olla erilaiset.
Nuo oli ohjeet viime vuonna. :)

Synnytyksestä en taida avautua sen kummemmin kun en halua ensi synnyttäjiä järkyttää, ei se ihan kamalaa ollu mutta seisauttava kokemus.... kaiken lisäksi se on vielä tuoreessa muistissa joten kummittele kyllä. Mutta synnytin sektiolla, siitä itse sektiosta en muista tuon taivaallista, en sitäkään vähää.... mutta mun synnytystarina on sellainen öö, ehkä kertoo hyvin sen mitä tapahtuu kun ei kaikki menekään niinku olette suunnitellu tai ajatellu, joten ensisynnyttäjät älkää ikinä suunnitelko omaa synnytystä, edes aikoko miettiä. Sitä ei voi ennustaa millään tavalla miten se tulee menemään. :) minä tein sen virheen ja se oli viimenen kerta ku suunnittelen mitään.

kerron toki jos ootte halukkaita kuulemaan, ei se kamalaa sinänsä ollut mutta mutnse ainaki pysäyttää ajatuksenaki joka kerta ku muistan ton haavan. Sektio on siis keisarileikkaus. :) ite en tienny mikä se oli vielä kun esikoista odotin.
 
  • Tykkää
Reactions: Tyttömasu
Sarasofia Paljon voimia!:hug:

Synnytyksestä vielä Minunkaan tarkoituksenani ei ollut säikäyttää esikoista odottavia, ei missään nimessä. Olen samaa mieltä siitä, ettei synnytystä kannata liian tarkkaan suunnitella etukäteen, minulta ei ainakaan kukaan neuvolan jakamaa synnytyssuunitelmapaperia/synnytystoivelistaa kysellyt. Lähdin synnytykseen avoimin mielin ja se auttoi jaksamaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Tyttömasu
Käväsin taas lukemassa höpinöitä ja vilkkaaksi keskustelun havaitsin :)

Ruoka-ainesuosituksista sanoisin sen verran, että kandee muistaa et johonki ne perustuu eikä oo tarkotettu kenenkään kiusaks vaan vauvan turvaks. Synnytys sit taas... No, kovaa touhuahan se on! Onneks nykyään kuitenki osataan auttaa tilanteessa ku tilanteessa ja jokasella on tiettyyn pisteeseen saakka mahdollisuus vaikuttaa omaan synnytykseensä ja sen hoitoon.

:heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Tyttömasu

Yhteistyössä