Ompas täällä taas vilkasta!
Pahoittelut kaikille vastoinkäymisistä kärsiville.
Itse en kuulu hirveän tarkkoihin
ruokavalion noudattajiin. Täytyy tunnustaa, etten vielä ole edes vilkassu mitään kiellettyjen ruokien listaa, mutta tässä palstallahan kaikki tärkeimmät on jo mainittukin. En tietosesti aijo syödä raakaa lihaa/kalaa enkä pastöroimattomia maitotuotteita, mutta jos nyt vahingossa tulisi jotain sellasta nautittua niin pystyisin kyllä yöni nukkumaan. Oon juonu piparminttu-inkivääriteetä ihan hyvällä halulla ja aijon jatkossakin juoda sen max mukin päivässä niin kauan kun sitä teetä riittää. Tänään kyllä tarkastin, että kuinka paljon siinä sitä inkivääriä on, mutta kun kyseessä on kuitenki tee enkä haukkele suorilta inkivääriä. Täällä joku jo mainitsikin, että jos kyse on mahdollisesta bakteerista, niin pienikin annos "saastunutta" ruoka-ainetta riittä. Jos sitten taas puhutaan vaikka A-viitamiinista, niin sillonhan kyse on juurikin niistä määristä kuinka paljon sitä uskaltaa syödä. Jokanen tietty syö sitä mikä ittestä hyvälle tuntuu. Sen takia, että joku toinenkin odottaja jotain syö ei muitten tartte siihen silti koskea, jos ei halua.
Itte oon myös
matkustellu raskauden aikan. Ekassa raskaudessa olin 5. kuulla Amsterdamissa ja 6. kuulla niinkin eksoottisessa maassa kun Suomessa. Mun mielestä tälläsest kaupunkilomat Euroopassa on ihan ok, jos ittelä on hyvä olo. En uskaltais ainakaan ekan 12 rvn ajalle varata mitään matkaa ihan vaan mahdollisen pahoinvoinnin vuoksi. Hirveetä olis istua vaikka lentokoneessa sillon kun oikeen voi huonosti. Tässä raskaudessa ei nyt muutenkaan oo suunnitelmissa lentää minnekään, jos ei sitte kesällä Suomeen. Täällä Keski-Euroopassa asuessa kätevää on se, että muutamassa tunnissa voi autolla hurauttaa esim Italiaan.
Synnytyksestä on myös jo ollut puhetta, vaikka siihen onki vielä aikaa. Pari kirjottajaa jo edellä sanoki, että ei kannata synnytystä suunnitella. Oon kyllä samaa mieltä. Sitä kuinka synnytys lopulta sujuu ei kuitenkaan voi tietää. Ittellä on ihan hyvät muistot siitäkin huolimatta, että synnytys kesti 29 tuntia. Olisin halunnut synnyttää ilman kivunlievitystä, mutta ei se sitten ihan mennytkään niin. Kun 24 tuntia oli synnytystä takana olin vain 4 cm auki. Sillon aloin olemaan jo todella väsynyt ja koska lapsivedet oli mennyt 12 tuntia aikasemmin, laitettiin mulle epiduraali ja oksitosiini synnytyksen vauhdittamiseksi. Sen jälkeen oli kyllä hyvä olla. Pystyin syömään ja nukkumaan. Oksitosiinilla aukesinkin aika nopeesti, mutta vauvan laskeutumista odoteltiin vielä muutama tunti. En valittettavasti tuntenut mitään ponnistamisen tarvetta ja välillä, en pystynyt edes toista jalkaa liikuttamaan epiduraalin takia. Lopulta 5 tuntia oksitosiinin aloittamisen jälkeen vauva syntyi noin 30 min ponnistuksella. Parasta tässä kaikessa oli se, etten revennyt yhtään. Toivuin siis synnytyksestä todella nopeasti ja pystyin istumaan ihan normaalisti heti synnytyksen jälkeen!
Perjantaina pääsin minäkin liittymään raskauspahoinvoinnista kärsivien hilpeään joukkoon. Tänään on onneksi ollut aika hyvä olo. Töihin tuleminen huonovointisena hiukan jännitti. Piti käydä työmatkalla ostamassa appelsiinimehua (joka tuntuu olevan mulle nyt se pelastaja joka helpottaa pahaa oloa ja maistuu) sekä hiukan sämpylöitä. Jotenkin kaipaan kaikkea suolasta. Eilenkin piti saada pizzaa ja nyt kun joku mainitsi homejuustot niin alkoi tietty kinkku-ananas-homejuusto-pizza houkuttamaan. Ehkäpä sitä päivälliseksi ja äitiä pitää kyllä pyytää lähettämään vähän salmiakkia...
efi ja vauva 6+5