~ Lokakuun lapsoset kesäkuussa ~

Moikkamoi!

Huh, HELLETTÄ! :D Kävin tänään kolmen kaverin kanssa uimassa! Oli kyllä ihan hurjan kylmää vettä, että eipä sitä uskaltanu ku nopeesti ittensä sinne kastaa, mutta kummasti vaan sekin virkisti! :)

Vakuutuksista: Mulle tuli tänään tapiolasta kirje, ja vauva sai vakuutuksensa :) Vähän jännitti, kun tätä ylipainoo on ihan reilusti, että tuleeko kieltävä päätös. Monella keskustelupalsoilla pienemmilläkin painoindekseillä hylätty päätös, mutta tää ainakin sai! Nyt ei tarvii siis sitä enää miettiä. Kyllä se kannattava on ottaa, kun just siskonkin lapsen korvat putkitettiin ja hintaa sille lystille tuli yksityisellä päälle 800 euroo!

Onnea ihanista ultrakuulumisista ja sukupuolilupauksista :heart: Vähän kismittää, että ite vieläkin ihan tietämätön, kumpi täällä köllii! :D

Branwen: Mulla jäi sitten väliin tuo fyssari-käynti. Sisko tarvi akuutisti lastenhoitajaa, niin menin sitten niitä hoitamaan.. Täytyy kattoo meenkö ens kuussa, vai jätänkö kokonaan väliin.

Mulla alkoi tosiaan eilen työt uudessa paikassa. Ihan kiva on ollu, vaikka tosi kuuma siinä on kun keittiö paahtaa kuumana vieressä :D Mutta ihan kiva työporukka ainakin on, ja tuntuu että nopeesti oon nuo uudet jututkin oppinu. Toivottavasti intoo säilyis nyt sit sinne elokuun loppuun asti näin hyvin. :D Myös ummetus on helpottanut, kun oon nyt eilen ja tänään siellä juonu "pakosta" kahvitauolla kahvia! :D En oo oikeen ikään enne juonu, mutta nyt kuppi päivässä ja kyllä maha on toiminut. + vielä vähän niitä luumuja sitten välipalana. :D

Nauttikaahan helteistä ;)

Cinderella ja Nuutti 23+0 POKS :heart:

Tosiaan, huh hellettä josta ei kyllä paljoa nauti minä. Olen näitä eskimoita, jotka palavat etupuolta kun pyllistävät aurinkoon päin. Tämän vuoksi olen pois auringosta, koska pitkähihaisen käyttäminen on jokseenki tuskallista (aurinkorasvana 30 tai 50 + ja käryää silti). Lisäksi nämä pisamat tummentuu ja villiintyy kun saavat aurinkoa:D

ON: Meillä oli eilen rakenne uä! Meinasi sekin mennä sivusuun kiitos VR:n. Ehdin kuitenkin kuin sattumankaupalla sinne ja nähtiin meidän pieni. Kaikki oli aivan normaalisti, kovasti jotain siellä maiskutteli ja potki niin että tuntui, painoarviona 379 g :heart: Istukka, joka viimeksi oli etuseinämässä olikin nyt takana, eli eipä ihme, että olen niitä kuplia ja liikkeitä tuntenut jo viikoilta 15 + saakka! Sanoi, että joskus käy näin, että istukan sijainti sanotaankin väärin. Hmph. Joka tapauksessa olemme onnellisia näillä näkymin terveestä kaverista joka sieltä tulee. Sukupuolikin tuli tietoon kaiken kädenväännön jälkeen.=) Vaan eipä sitä kellekään kerrota.

Vähän ottaa rankaksi, mutta kohta pääsee nukkumaan. Eilen suoraan yövuorosta tunnin ajo kotipaikkakunnalle, juoksua junaan, seinäjoelle, jossa muutaman tunnin kokous ja oma esitys ja sitten takaisin, juna myöhässä, joten nukkuminen ei onnistunnut missään vaiheessa. Ultran jälkeen sitten 3 tunnin tirsat ja ajamaan töihin. Nyt kieltämättä vähän ramasee... Eipä tule säästä nautittua, kun sisällä nukun päivät läpeensä koirat kainalossa x)

Josko illalla kerkeisi lukemaan, mitä kaikkea kivaa täällä on muille käynyt ja näkynnyt ultrissa.

Carriina ja isompi tarrasukka 20+6

Onpa kuuma jo näin aamusta.Saa nähdä mitenkä jaksaa tän kesän helteet jos oikeen kuuma kesä tulee. Eilen tontilla yritin hioa sokkelia mutta enpä paljoa saanut hiottua, täytyy odottaa ens viikkoon kun viilenee.

Perjantain ultraa täällä odotellaan innolla ja jännityksellä. Saa nähdä mitä siellä sanotaan. Viimeks vauva oli viikkoa isompi ja eilen neuvolassa meinasivat että voi olla että se LA muuttuis vielä. Mutta aika näyttää. Sukupuolta en aio kysyä paitsi ehkä siinä tapauksessa että itse sen pystyn todeta:)

Eilen oli neuvola ja siellä kaikki hyvin
paino:+600g/viikko (edellisen kerran 285/viikko):O
verenpaine:128/78 (suht sama)
hb:122 (118)
pissat:-- (--)
liikkeet:+ (+)
sf-mitta:19,5 (13,5)
syke:134 (140)

Painosta ja kropan muutoksista: Huomaa että herkut on maistunut allekirjottaneelle. Ei mitään moitteita tosta kuitenka tullu. Katsoin esikoisen kortista että mulla tuli sillonkin tässä puoli välissä 600g/viikko ja sit seuraavassa oli tullu +850g/viikko ja muuten sellasta 300g/viikko alussa ja lopussa. Ja on tuo vatsakin kasvanut nyt ihan mukavasti. Silti yritän nyt loppuraskauden syödä vähän kevyemmin/terveellisemmin. Nyt on joka päivä mennyt jotain hyvää naamariin ja se ei siis ole mun tapaista normaalisti.

sykkeestä: Mä en ehkä allekirjoittais tota että matala syke tietää poikaa ja korkea tyttöä. Esikoisella, joka siis on tyttö oli syke aina jotain 140-150. Hänen kolme serkkuansa, jotka ovat poikia, oli sykkeet aina 160-170. Mutta kuitenkin vissiin jotain yhteyttä on tolla että matala syke tietäis poikaa. Mä kyllä niin veikkaisin että tää on poika ja nyt noi sykkeetkin on viel matalammat kuin esikoisella.

Poika- ja tyttöoloista: Mikä on saanut teille just sen tunteen että olis tyttö/poika tulossa? Onko joku tietty merkki tai oire josta se on tullut. Mulla on poikaolo sen takia että miehen suku on erittäin erittäin poikavaltanen, matalat sykkeet, voimakkaammat potkut kuin tytöllä, pahoinvointi meni nopeesti ohi, ei niin älyttömiä hormoniraivareita ja itkukohtauksia kuin tytön kanssa -> mieli on tasaisempi. Esikoisesta oli jo nyt se ruskea viiva mahan päällä mut nyt ei ole näkynyt. ehkä eniten kuitenkin tuo että pojan tulo olis tässä suvussa tilastollinen todennäköisyys:D Toisaalta tyttöön vois viitata herkkujen himo. Sit taas tyttöä odottaessa moni veikkas et poika tulee kun oli sen mallinen maha (sanotaan että tytöt on alempana kuin pojat). Sit myös sanotaan että tyttö vie äidiltään kauneuden, nenä levenee, tulee ehkä finnejä, turvotusta jne.
Mä en siis ole mitenkä taikauskonen mut mun mielestä on hauska lukee noita uskomuksia:heart:

Onnittelut ultrauutisista :heart: Hauskaa, miten saa köntissä päivittää aina samaa sukupuolta – eilen tuli enimmäkseen tyttöjä, tänään näkyy olevan päivitettävänä enimmäkseen poikia :D

Susse kysyin maanantaina neuvolassa tuosta etuseinässä olevasta istukasta (minulla siis oli esikoisesta takaseinässä ja nyt etuseinässä), että miten vaikuttaa sitten synnytyksessä. Voidaanko perätilassa oleva esim. kääntää. Suoraan en tuosta sektiojutusta kysynyt, mutta mielestäni vastasi siihenkin. Terkkari siis sanoi, että istukan sijainnin lisäksi vaikuttaa niin moni muukin asia (esim. lapsiveden määrä ja napanuoran pituus), ja lisäksi etuseinän istukkakin voi olla ylhäällä, alhaalla tai jossain siinä välillä, että synnytysjuttuihin otetaan kantaa vasta sitten viimeisen lääkärineuvolan yhteydessä. Tarvittaessa ultralla katsovat istukan tarkan sijainnin ja nuo muut jutut, että lähdetäänkö esim. kääntämään. Ja jos istukka on sektion kannalta huonolla paikalla, niin sitten varmaan vaan varaavat verta tarjolle valmiiksi.

Samaa mietin Sussen kanssa myös sterilisiaatiosta :confused: Olemme tosin päättäneet, että se tehdään miehelle. Olemme varmoja, että lapsiluku on tässä, ja haluaisimme, että mies nipsaistaan sitten joskus synnytyksen jälkeen. Hoituukohan myös se ihan neuvolalääkärin lähetteellä, kuten naiselle, vai pitääkö miehen jonotella nuo julkisen puolen jonot ihan erillisen lääkärin kautta, jos ei yksityiselle halua lähteä maksamaan?

Ituo meillä kätilön ultraaminen tuntui lähinnä sellaiselta kevyeltä hieronnalta :O Olipa lääkäri, noin muutenkin : /

Peikkotyttö olen kuullut, että jos vehkeet näkyvät, niin poika harvemmin muuttuisi tytöksi, mutta tytöstä voi tulla poika, vaikka suht varma ”diagnoosi” olisikin. Esim. kivekset voivat olla vielä laskeutumatta ultratessa, joten niitä palluroita ei silloin erotu -> sanotaan tytöksi. Toisaalta taas sopivasti kulkeva napanuora voi näyttää pippeliltä…

Sykkeistä esikoisesta oli 150+, tyttö tuli, ”veikkaus” saatiin vasta täysaikaisena, kun käytiin muusta syystä sairaalassa ultrassa. Tästä toisesta sykkeet 145-150 ja vahva tyttötulkinta on saatu.

Matilda minulla oli tyttöolo esikoisesta (tyttö tuli) ja tästä toisesta myös, vaikka raskaudet ovat olleet 100% erilaiset. Ekasta esim. hurja pahoinvointi, ja tästä toisesta ei mitään. Jostain tuolta syvältä se vaan on tullut, en sitten tiedä… olisiko taustalla joku pieni hento toive, että vauva olisi tyttö?

Minen tykkää tästä helteestä :kieh: Mitä te muut juotte näillä säillä? Tuntuu, että vettä menee muutenkin niin monta litraa päivässä, että hölskyy... mietin vaan, että pitäisikö yrittää juoda nyt sitten lisäksi jotain mehuja tai vissyjä...

muoks jossain vaiheessa jollekulle oikeasti jää vielä tuohon etusivun listalle omien tietojen perään "12 poikalupausta" tms :LOL: Päivitän siis niin, että kopioin tuon väririvin tuosta ylhäältä ja sitten muutan sen vaan yksiköksi siihen nikin perään. Ei tarvitse jatkuvasti miettiä, että millä värikoodilla mikäkin oli... Mutta tällä muistilla... Hihkaiskaa, jos huomaatte, että teille on listan mukaan tulossa monikot :D

Branwen ja Sissi 23+6

Viimeksi muokattu:
Ituo no jo teillä on ollu lääkäri! :| Tosin mullakin on sattunut molemmilla kerroilla vähän sellainen "vähemmän rempseä" kätilö, ja eilen en minäkään oikein kehdannut siitä sukupuolesta tentata enempää, vaikka mieli kovasti teki. Harmi, että jotkut saa potilaan olon tuntemaan sellaiselta ettei oikein uskalla kysellä ja tivata asioita vaikka mieli tekisi!

helteestä, minä nautin kyllä täysillä mutta vaatevarasto on ihan huono ja se tuottaa vähän ongelmia. Kyllähän sitä kotona pärjää, mutta ei ole oikein sopivia tarpeeksi kevyitä vaatteita julkisille paikoille. Mä olen vielä niin laiska käymään ostoksillakin, mutta kai sitä pitää yrittää mennä! Mä kyllä muuten makaisin auringossa vaikka jatkuvasti :D Juomisena mulla on ollu ihan vettä, kuten aina, mut se kyllä tulee läpi kun tää vessassa ravaaminen on jatkuvaa.....ehkä joku muu olis parempi?!

Matilda mulle tuli heti alkuun tyttöolo, kun se pahoinvointi oli niin rasittavaa ekat 3 kk ja olin jotenkin tosi ruma olo....finnejä naama täys ja hiukset rasvasena ja painoa kertyi kun piti syödä jatkuvasti pahoinvoinnin estämiseksi. Olen siis kuullut sanonnan, että "tyttö vie kauneuden äidiltä" tms. :D Mutta sitte toisella kolmanneksella olo tuli loistavaksi ja olen ollu ihan täynnä energiaa ja iho ja hiukset suht kunnossa ym.....ja mahakin sellanen törröttävä, joten olin varma että poikahan tämä on! Mutta kai tämä nyt sitte tyttö onkin, eilisen perusteella....ehkä 70 % varmuudella?!

ON: Hitto mä olen sählä! Tein eilen uunissa kanaa, ja kun otin pannun ulos uunista niin tökkäsin suoraan itseäni napaan sillä kuumalla pannulla! Kyllä kosti ja poltteli ja nyt siinä on ihan arpi :kieh: Hoin miehelle koko illan että onkohan se vauva kunnossa, ei kai se tunne jos tähän ihonpintaan vaan poltin :ashamed:

Potkuja en muuten tunne vieläkään pahemmin, vain silloin viime torstaina ja perjantaina selvästi, mutta en oikein sen jälkeen. Eilen ultrassakin vauva potkin kohdunpohjaa koko ajan mut en mä mitään tuntenu! Inhottavaa! Nyt tarvis potkuja että tietäisin ettei mun paistinpannu-tragedia aiheuttanu mitään ongelmia :ashamed::saint:

Kenzie 20+6

Mä rakastan helteitä! :cool: Vaikkakin joudun lähes koko kesän töissä kärvistelemään ja hikoilemaan.. :D
Suomen kesä on niin lyhyt että otetaan vaan kaikki ilo irti näistä muutamista lämpimistä päivistä joita meille suodaan. Itse odotin esikoista kesällä 1999, la-aika elokuussa (oli ennätys helteinen kesä) enkä missään vaiheessa tuntenut oloani liian tukalaksi. Sama juttu tässä raskaudessa, en aio valittaa kertaakaan tukalaa oloa vaan heti vapaapäivän kunniaksi menen lähimmälle biitsille arskaa ottamaan, maha pystyssä :)

Juomisesta muistattehan ettei kannata juoda pelkästään vettä! Ihmiselimistö tarvitsee myös suoloja joten hyvän nestetasapainon ylläpitämiseksi kannattaa juoda vaihtelevasti esim kivennäisvesiä.

minimuu ja poikanen 23+1

Tyttö-/poikaolosta Mulla oli vaan ihan alusta asti olo että tää ON poika. En osaa sanoa miksi, osasyynä varmasti oli kuten joskus aiemminkin kirjoitin että olen aina kuvitellut itselleni kaksi lasta, tytön ja pojan, ja nyt kun tyttö on jo maailmassa niin on pojan "vuoro", jotenkin sen vaan kuvitteli pojaksi ja en osaa sanoa johtuiko se poikaolokin siitä. Sitten myös se sormustesti näytti poikaa tytön jälkeen.
Ja toisaalta, on tää ollut erilainen raskaus verrattuna tuohon tytön odotukseen. Mulle maistuis vaan suolainen ruoka ja liha! Voisin vetää paketillisen kinkkuleikkeitä, makeista tulee vaan huono olo enkä niitä edes niin himoitse. Kun taas tytön odotuksessa halusin herkutella kaikilla leivoksilla yms.
Myöskään tässä raskaudessa mulla ei ole ollut niin paljoa finnejä kuin tytön odotuksessa eikä sellaisia itkukohtauksia kun tyttöä odottaessa. Mahan muodosta on vielä vaikea sanoa ja toisaalta tytöstä mulla oli se ns. ihan varma poikamaha. :D
Pahoinvointia on ollut molemmista ja voimakasta olikin. Tässä pojan odotuksessa meni vaan nopeammin ohitse, vaikka olikin voimakkaampaa eikä vieläkään ihan kokonaan loppunut, mutta oksentamiset jäi vähemmälle.
Tytöstä mulla oli tumma linea negra melkein rintoihin asti, tästä ei ole vielä tullut mitään. Nyt vasta oikeastaan hävinnyt se tytöstä tullut viiva. :D

Sykkeistä en vielä osaa sanoa juuta enkä jaata. Vasta yhden kerran kuunneltu neuvolassa sykkeet (vasta kaksi neuvolaa ollut), ja silloin taisi olla jotain 150:n yläpuolella. Tytön sykkeet olivat aina yli 150, tarkemmin en niitä nyt tähän hätään muista.

Vakuutuksista Meillä olis ensi viikon tiistaina aika Tapiolaan niin sais tällekin hommattua sen vauvavakuutuksen. En usko että esteitä sen saantiin on kun esikoisellekin saatiin eikä tilanne ole muuttunut miksikään.

Branwen
Tuo 12 poikalupausta olis paras. :LOL: Ei vitsit. :D

Helle Mä en ole mikään helletyyppi. Enemmän tykkään sellaisesta +20 kelistä, ei mistään paahteesta missä ei voi tehdä enää mitään. En tykkää sitä kun tulee hiki jo pelkästä olemisesta. En myöskään ole mikään auringonottaja, johtuen ehkä siitä että palan aina samantien. Nyt kauhulla mietin että mitä on loppukesä sitten isomman mahan kanssa jos helteitä riittää. :O Nyt onneksi olen päivät ilmastoidussa toimistossa niin on oikein hyvä olla. Kerrankin töissä on kivaa. ;)

Juominen
vaan tuottaa ongelmaa kun se on ongelmaksi muutenkin. Edelleen siis en saa oikein mitään juotua. Tuo kylmä maustamaton vichy on nyt pieni poikkeus, sitä saan vähän juotua, mutta ihan liian vähän. :O Mikään muu neste ei mene alas, paitsi se kahvi joka vaan pahentaa tilannetta. Pitää tästä juomattomuudesta keskustella seuraavassa neuvolassa parin viikon päästä. :(
Mulla on alkanut nyt krampata pohkeet öisin ja luulisin sen johtuvan osittain nestehukasta, mutta en saa asiaan muutosta kun en vaan saa juotua ilman huonoa oloa. :(

Kenzie ei se vauva ole sitä huomannut että vähän mahanahkaa poltit. Se köllii kuitenkin siellä lapsivedessä eikä ole tiennyt että äiti vähän sählää. ;)

Närästys! Kääk, mulle on nyt tainnut pukata närästystä tässä raskaudessa. Uusi oire edelliseen verrattuna eikä ollenkaan mukava. Eikä varmasti auta tuo kahvin juonti asiaa. :O Renniestä ei tunnu olevan apua.

ON Mulla muuten selvisi eilen siellä rakenneultrassa että istukka on kuulemma parhaalla mahdollisella paikalla, eli tuolla jossain takana ylhäällä. Ei kuulemma pitäis olla siitä mitään harmia synnytyksessä. Hyvä tietää. :)

Niin ja vielä tuosta poikalupauksesta. Ilmeisesti mulla se kätilö oli hyvin varma tämän sukupuolesta kun ei sitä arponut ollenkaan ja kertoili useaan otteeseen että tuossa se pippeli taas näkyy. Että kai tää sitten oikeastikin on poika, no sen näkee sitten lokakuussa varmaksi, mutta sellainen olo mulle jäi että varmalle veikkaukselle vaikutti.

Mutta nyt mä yritän taas keskittyä töihin. Tulossa ilmeisesti aika hiljainen päivä. Alkaa lomat painaa jo eikä tule hommia enää niinkään.

- Hapsiainen ja Lyllervo 20+

Onnea kaikille hienoista ultrakuulumisista, ja sukupuolikin on aika monella paljastunut! :heart:

Huh hellettä tosiaan! Töissä ei ole minkäänlaista ilmastointia, on todella herkkua istua tietokoneella 7,5 h joka päivä! :kieh: Muuten kyllä tykkään lämpimistä keleistä, nyt on ehkä vähän liian kuuma nimenomaan töissä jaksamista ajatellen. Kotiin tarvitsisi myös hankkia pari tuuletinta. Niin ja vaatevarasto kaipaa pikaisesti hellevaatteita. Mulla on tällä hetkellä vain yksi siisti hame, parit leggingsit ja t-paitoja! Mutta koskakohan sitä ehtisi shoppailemaan? :confused:

Juominen: Vettä tulee kitattua joka päivä monta litraa. Pitäisi kyllä vaihtaa varmaan vissyyn, koska suoloja poistuu kuitenkin näillä helteillä aika paljon. Mites teillä muilla onnistuu syöminen? Multa on hävinnyt helteiden mukana ruokahalu kokonaan. Lounaaksikin söin vain sämpylän ja vähän salaattia. Mitään lämmintä ruokaa ei tee yhtään mieli!

Tyttö/poikaolosta: Mitään ihmeellistä aavistusta ei kummastakaan ole ollut. Esikoisesta (poika) oli pahoinvointi aika samantyyppistä kuin tässäkin raskaudessa, eli en oksentanut, mutta kestokuvotus ja närästys vaivasivat. Tässä raskaudessa en alkuvaiheessa pystynyt syömään lainkaan lihaa, millaista ei ollut esikoisen odotusaikana lainkaan. Nyt on tehnyt enemmän mieli syödä makeaa, leivonnaisia, karkkeja ja etenkin salmiakkia! Esikoisesta taas teki mieli enemmän suolaista ja rasvaista. Muuten raskaudet on olleet aika samanlaisia. Finnejä pukkasi molemmista alkuvaiheessa, mutta mulla paranee iho aina kesän tullen. Niin ja nythän meille on annettu tyttöveikkaus.

Tänään olin pitkästä aikaa neuvolassa. Kaikki oli ok. Hb:n mittasi, kun pyysin, mutta se oli ihan normaali 124. Mun väsymys johtuu siis jostain muusta. Painosta terkka ei kommentoinut mitään, vaikka nyt on tullut jo +10 kg:a! :O Jännä juttu, että sf-mitta oli ihan alakäyrällä, vaikka mun mielestä maha on paljon isompi kuin esikoisesta samaan aikaan. ilmeisesti se on vaan läskiä. :ashamed:

Sinänsä en ole tuosta painosta huolissani, kun sokerirasitus oli ok ja vauva oli rakenneultrassa täysin normaalikokoinen. Kyllähän sen huomaa, että painoa on kertynyt, etenkin lantiolle, mutta myös rintoihin. En silti kauheasti välitä, kroppa muuttuu raskauden myötä, niin se vaan on. Kunhan mulla ja vauvalla on kaikki hyvin, on muut asiat aika merkityksettömiä. Mulla on lähipiirissä yksi kaveri, jolla ongelmia raskauden kanssa ja vauvan ennenaikainen syntyminen on enemmän kuin todennäköistä. Toisen tuttavan vauva syntyi viime kuussa jo rv 29. Jotenkin näiden myötä on osannut katsoa asioita vähän eri perspektiivistä ja todeta, että murehtiminen kiloista tai ulkonäöstä on jokseenkin turhaa.

-Pantsu ja typy rv 23+1

Voisinpa minäkin pitkästä aikaa jotain pientä raapustella tänne! En edes muista mitä viimeksi tullut kirjotettua.

Ensinnäkin onnittelut lukuisista hyvistä rakenneultrakuulumisista!!! :flower: Ihanaa kun kaikki saa niin hyviä uutisia!

Täällä on rakenneultra edelleen edessä, perjantaina vihdoin se päivä! Pääsin kuitenkin viime viikon perjantaina lääkärikäynnin yhteydessä jo vähän kurkkimaan masuun, ja epävirallisesti/pikaisesti katsottuna kaikki näytti olevan hyvin ja vauveli siellä oli kovasti kasvanut nt-ultrasta.

Lääkärissä olin supistelujen takia, mutta onneks paikat vielä on kasassa. Sain käskyn ottaa rauhallisesti ja jättää kaiken ylimääräisen tekemättä, ja tarkastus ens viikolla.

Tyttö/poikaolosta en osaa kyllä yhtään sanoa, ei hajuakaan kumpi siellä olisi. Jännä kun aluksi olin ihan satavarma että haluaisin tytön, mutta nyt viime viikkoina on kehittynyt sellanen poikatoive. Tosin uskon, että kumpi vaan siellä köllöttelee niin maailman onnellisimpia siitä ollaan :heart:

Vaunuista Olen alkanut vähän netissä katteleen noita vaunuja, ja nyt mietin sellasta että onko kukaan harkinnut ulkomailta tilaamista? Kattelin esim. teutonian hintoja saksalaisesta nettikaupasta, ja näytti olevan noin 500-600e paikkeilla, eli tietääkseni paljon halvemmat kuin täällä kotosuomessa. Onko kellään vinkkejä jostain luotettavasta paikasta mistä noita vois tilata mikäli siihen tulis päädyttyä?

Juomisesta Mulla tulee litkittyä litroittain vettä päivän aikana, ja se tosiaankin kostautuu sillä että täytyy työpäivän aikana juosta sata kertaa vessassa, koko ajan pissahätä päällä! Pitäsköhän vähän rajoittaa...?!:D

Sain eilen tukivyön hommattua, ja ihan kivalta tuntuu kyllä, tosin nyt aluksi vähän jomottaa selkää kun taitaa olla vähän eri asennossa kun tähän asti (helposti tahtonut vähän notkahtaa)

Helle on ihanaa!!! Täällä ollaan +30 asteessa ja musta vois jatkua vaikka koko kesän. Eihän sitä tosin täällä töissä ehdi nauttia siitä ja loma vasta elokuussa, mutta on se ihanaa kun illallakin on lämmin vielä kun pääsee töistä kotiin.

-Iiris- ja monottava kirppu 20+6

Iiris: Me ollaan tilaamassa Phil & Teds Explorerit Englannista. Tulee postikuluineenkin yli 100 €:a halvemmaksi kuin Suomessa, riippuen vähän mihin suomalaiseen kauppaan vertaa. Tätä ennen ollaan tilattu turvaistuin esikoiselle Virosta. Oli oikein hyvä kokemus, ja uskallan siksi tilata toistekin netin kautta. Mulla on pari kaveria tilannut Teutoniat Saksasta, ja kokemukset vähän vaihtelee. Pingpong-verkkokaupan kanssa oli pieniä ongelmia, mutta vaunut tulivat lopulta kuitenkin perille.

Minähän vannoin, ettei meille mitään sisarusrattaita hankita, mutta niin vaan se mieli muuttui. :ashamed: Lähinnä siksi, että tarvitsemme jotkut rattaat, koska esikoinen ei enää nykyisiin yhdistelmiin mahdu istumaan. Nuo P&T:t on siitä hyvät, että ne menee ihan yhden lapsen rattainakin ja plussana saa sitten kuljetettu niin vauvaa kuin toista taaperoakin kyydissä. Painoraja on 40 kg:n saakka, joten menee sitten tällä pikkusisaruksellakin vielä pitkään rataskäytössä. Käytiin kokeilemassa noita viime viikolla yhdessä lastentarvikeliikkeessä, ja oli kyllä näppärän ja kevyen tuntuiset rattaat! En ole aiemmin välittänyt kolmipyöräisistä, mutta noi vaikutti oikein tukevilta keveyteensä nähden. Meillähän ei esikoinen enää suostu nukkumaan rattaissa, joten makuuasennolle ei ole tarvetta.

Yhdistelmät säilytetään pihavaunuina, ja varmaan niitä tulee jonkin verran myös talvella käytettyä ulkoiluun vauvan kanssa, kun esikoista voi vetää pulkassa.

Viimeksi muokattu:
Mulla oli myös tosi kovaotteinen kätilö rakenneultrassa, sattui oikein kun täti runnoi sitä anturia mun mahaan. Mies huomasi, että mulla on vähän hankala olla, mutta en kehdannut sitten sanoa, että voisitko ottaa kenties hiukka hellemmin, kun oli niin tiukan oloinen täti... Masu oli kipeä tuosta kohtaa pitkään.

Vaateongelmat olen ratkaissut nettishoppailulla, kun meidän paikkakunnalta ei oikein mammavaatteita saa. Eilen tuli paketti Dorothy Perkinsistä ja tänään tilasin figleaves.comista itselleni uikkarit. Näillä pitäisi sitten pärjätä raskauden loppuun.

Heipparallaa!! :)

Mullakin eilen oli vähän kovemmat otteet kätilöllä, mutta pyysi sitä anteeksi ja kertoi että yrittää vähän töniä pojua, että saisi pään mitattua, kun oli tuo pikkunen työntänyt päänsä tonne jonnekkin mun sisuksiin :D

poika/tyttöolosta Mulla oli tyttöolo, ehkä sen takia, just kun oli kuullut, että tytöistä tulee finnejä ja mulla on kun olisi toinen teini-ikä iskenyt. :D ja muutenkin tullut syötyä ja reippaasti... Mulla on ollut myös vauvaunissa lähes aina tyttövauva. Mulle olisi myös sen kiinalaisen kalenterijutun mukaan tyttö pitänyt tulla :D ja ehkä vähän enemmän toivoin myös tyttöä, mutta ihan yhtä onnellinen olen tästä pojusta :heart:

pahoinvoinnista Mullahan ei ole ollut ollenkaan pahoinvointia.. vähän vaan välillä iltavuoron jälkeen etovaa oloa alkuraskaudesta.. Mä oon tosta pahoinvoinnista kuullut, että se olisi enemmänkin perinnöllinen juttu kun sukupuolivaikutteinen. En muista mistä oon tonkin kuullut. Mutta esim. meillä, mun äiti on saanut 3 tyttöä ja sillä ei koskaan ole ollut mitään pahoinvointia ja nyt mulle on tulossa poika ja mullakaan ei ole ollut..

nanna ja poju RV 20+0 POKS!!

Ihanaa ja lämmintä kesää kaikille :D

Mulla oli sitten tässä pari päivää sokerimittari käsivarressa, mittasi siis arvoja monta kertaa vuorokaudessa itsekseen, toki mittailin vielä itse sormenpäästä arvoja.
Tuloksena se, että en tarvitse tällä hetkellä minkäänlaista lääkehoitoa. Jatketaan vain dietillä eli sokerit pois :)

Ultrakuulumisia: Tänään aamulla oltiin rakenneultrassa. Kaikki on hyvin. Sikiö vastaa täysin viikkoja ja päiviä mitä on laskettu olevankin.
Tyttövauvan pitäis masussa köllötellä :heart:

-Vilinäiti ja Pulla rv 21+3

Viimeksi muokattu:
Mulla nyt helteillä tullu pahoinvointi takaisin :(
Tästä vauvasta on tullu finnejä naamaan, hiukset rasvaiset lähes aina, punertava viiva rinnan alta napaan saakka, maha sojottaa eteenpäin, sykkeet n.140 (pojasta sykkeet huiteli 160-170).
Pahoinvointi ollut molemmissa raskauksissa mukana.

nanna Mun kohdalla ei pidä kyllä paikkaansa tuo pahoinvoinnin perinnöllisyys. Äitini ei yhdessäkään kolmesta raskaudesta voinut huonosti, ei oksentanut kuulemma kertaakaan. Kuten myöskään siskollani ei ollut raskaudessa pahoinvointia. Mä totesinkin että mulle on tullut niidenkin edestä. :x
Tässä raskaudessa totesivat sairaalassa että joillekin nyt vaan tulee pahoinvointi, joillekin ei ja minä kuulun niihin joille se nyt mitä todennäköisimmin tulee jokaisessa raskaudessa.

Onnea hyvistä ultrakuulumisista niitä saaneille! :heart: Jännä nähdä sitten lokakuussa pitääkö meillä kaikilla nuo sukupuoliveikkaukset paikkaansa. :)

Kaivoin muuten esikoisen ajoilta Bolakorun esille. Onpahan edes joku koru kaulassa kun ei muuten ole nykyään tullut pidettyä mitään koruja. :) En mä esikoisen aikaan huomannut mitään merkitystä tuosta korusta, siis jäi sen käyttö niin vähäiseksi sitten syntymän jälkeen että en tiedä tunnistiko sitä ääntä. Tänä aamuna olisi kyllä halunnut leikkiä äitin kaulassa roikkuvalla pallolla. :D

Mutta nyt taas töiden pariin.

- Hapsiainen ja Lyllervo 20+

Onnea hyvistä ultrakuulumisista ja tyttö-/poikalupauksista! :heart:

Tyttö-/poikaoloista mulla ei ollut edellisessä raskaudessa eikä nyt oloa kumpaakaan suuntaan. Toivoin kyllä tyttöä nyt :ashamed: En tiiä miksi, mutta toivoin kovasti tyttöä. Vaikka voihan olla että sieltä poika tulee, ja varmasti yhtä rakas on sitten lopulta. Mutta molemmissa raskauksisa mulla on vaikeeta ollut kunnon ruuan, lämpimän aterian syönti. Makeeta tekee älyttömästi mieli, näillä keleillä jäätelöä voisi syödä vaikka kuinka :eek: Pahjoinvointia oli molemmissa raskauksissa, tällä kertaa se jäi onneksi vähemmälle ja alkuraskauteen. Finnejä oli molemmissa alkuraskauksissa ja kun aikaisemmin kehuin olevani tasaisempi luonne tällä kertaa, niin pari viikkoa olen ollut tosi itkuherkkä. Tänäänkin aamuna pillitin, kun mies lupasi antaa nukkua pidempään iltavuoron jälkeen ja p**** se sitä muisti aamulla!! :mad: Tuli riita heti aikaiseksi aamusta ja pahoitin mieleni kun silleen räjähdin, mutta oikeasti vuorotyö väsyttää ja välillä voisin nukkua edes seitsemään aamulla. Kun meijän neiti on näin kesäaikaan päättänyt alkaa nousta jo ennen kuutta :( Mies tekee 7-15 päiviä, vaikka voisi mennä myöhempäänkin. Ärsytti vaan niin paljon tänään!

Juominen helteillä mä vaihdoin kivennäisveteen, töihin vien joka vuoroon 1,5 l pullon ja se melkein tulee juotua vuoron aikana. Kauhea jano on ja jos pelkkää hanavettä juo ja hikoilee, niin tulee huono olo, kun suoloja poistuu. Ruokahalu on entisestään huonontunut näillä ilmoilla.

Kropan muutoksista On vähän ristiriitaiset olot ropasta. Ihanaa kun vauva kasvaa, ja maha kasvaa sen myötä. Mutta mua ahdistaa oikeasti mahan kasvu, tunnen oloni norsuksi. Vaikka kaikki sanoo että ihana pieni maha, tunnen sen itse jo nyt valtavaksi. Sama oli esikoista odottaessa. En niin kauheasti kuitenkaan nauti raskaana olosta, vaikka se vauva onkin ihana. En tiiä saako tästä kukaan selvää, mutta todella ristiriitainen olo itsellä. Ja se että kun ihmiset tulee mahaa kokeilee, työkaveritkin, niin ahistaa! En pidä siitä yhtään.

Vielä tänään olisi iltavuoro ja huomenna aamu. Sitten vihdoin kahden päivän vapaa! Kaksi viikkoa ollu nyt että vain yksittäisiä vapaapäiviä ja ei niillä ehdi kyllä levätä. Tosin nyttenkin tuskin hirveästi ehtii lepäillä, miehen kanssa ollaan menossa Helsingissä käväsee shoppailureissulla. Kiva nyt lähtee, kun tänään tuli räjähdeltyä. Ei nuo miehet vaan aina tajua, että raskaana olo väsyttää eri lailla kuin tavallisesti. Ensi viikolla olisi sokerirasitus tiistaina :x Sitä en niin kovin odota. Torstaina sitten lääkärineuvola. Niitä odotellessa.

Nessu ja pieni 24+0

Hapsiainen ei se ihan kokonaan mene, 1-2dl jää juomatta. Uskon että on hankalaa, kun ei mene juominen. Varmaan olet kokeillut jo kaiken mahdollisen, mikä saattaisi mennä alas... ? Minulla on tuon ruuan suhteen niin, kun ei uppoa niin uppoa :headwall:

liikkeistä Mä olen eilen ja tänään tuntenut muutamaan otteeseen potkuja ja jopa mies pääsi eilen tuntemaan yhden potkun! =) Ihanaa kun näin töissäkin istuessa tuntee potkuja/muljahteluja......se on tosiaan jännä tunne kun esim. nukkuessa huomaan vatsan yhtäkkiä muuttavan muotoaan ...varsinkin kun pää on alhaalla (oletan) niin tuosta häpyluun yläpuolelta oikein turvottaa sitä kohtaa.

äitiysvaatteista mä löysin eilen hennesiltä sellasen mustan pitkän kesämekon 10 euroa, ja siellä oli muitakin pitkiä kesämekkoja 5-7 euroa. Eli eipä ole kalliita ja ainakin mökillä/rannalla/kotona menevät hyvin. Ja tämä mun ostama ihan kaupungillakin....siisti kapea malli (mutta masu mahtuu ainakin vielä) ja pienet hihat.

Onnea taas ultrassa käyneille!!!! Kiva tosiaan nähdä miten sukupuoliveikkaukset/lupaukset menevät sitten syksyllä.

parisuhteesta ja riitelystä Meillä tosiaan ei ole ollut helppoa ja oltiin tuossa jo ihan pohjallakin, mutta nyt on pientä parannusta nähtävissä. Saa nähdä miten kauan, mutta toisaalta en jaksa olla pessimisti, vaan päivä kerrallaan ja positiivisena! Itse olen ollut aikamoisen itkuinen ja "räjähdysaltis" viime aikoina, eli hormoonit kyllä todellakin hyrrää. Saatan riidan aikana sanoa ihan mitä sattuu!! :ashamed: Ja olen myös äksyillyt KOIRALLE kun se riehuu ja vahingossa törmää muhun kovaa tai hyppää päälle tms. Kai se oma huoli vauvasta jotenkin saa mut super suojelevaiseksi ja sitte ärähdän jopa koiralle ihan liian helposti ....ei pitäisi! Mutta onneksi se on sellanen nuori lupsakka hunsvotti, että ei se mistään mieltään pahoita! Se hyvä puoli ainakin tässä koirassa on :D

aurinkoista torstaita ja viikonloppua kaikille!

Kenzie 21 POKS!

Kenzie varmasti on vauva kunnossa, siinä on kuitenkin niitä ihokerroksia välissä ja sitten kohtu ja kalvot ja vettä… etkä varmaan ensimmäisen asteen palovammaa kummempaa saanut aikaiseksi. Korkeintaan saattaa pieni sitten joskus inhota uunikanaa ;) :hug:

hapis kerran onnistuin jo jättämään sen lupauskohdan lukumäärän korjaamatta, onneksi huomasin samantien itse, kun tarkistin tekstin juoksutusta :D Asiasta aidanseipääseen voisiko tuo juomisesta tuleva paha olo johtua siitä, että et juo tarpeeksi? Eli tavallaan nestehukasta? Auttaisiko, jos vaan kulauttelisit sen puolisen litraa kerralla alas? Vähentäisikö sitä pahaa oloa tai saisitko sillä tavalla ("nenästä kiinni ja klunks") enemmän nestettä juotua?

Syömisestä ja juomisesta Juomista menee vettä, maitoa, mehua ja vissyä. Ruoaksi kanssa oli vaikea keksiä oikein mitään, lopulta tein oikein suolaista pizzaa (ja nyt turvottaa, mutta maistuipa hyvälle :D) jota saattoi syödä sitten kylmänäkin. Ja jäätelöä… meillä on nyt vähän sellainen viikko, että syödään mikä maistuu ja kalorit sun muut terveysjutut katsotaan sitten ukkosen jälkeen.

Tuosta Pantsun vauvan koon kommentoinnista tuli mieleen, että tiedättekö mitään paikkaa, josta saisi noita painoarvioita katsottua? Siis kun meille annettin rakenneultrassa rv 21+1 painoarvioksi 423g, että mitä se suunnilleen olisi nyt tai laskettuna aikana :)

Pantsu totta, että jos se oma paino ja huimaus sun muut ”pikkuseikat” ovat niitä isoja murheita, niin asiat ovat hyvin : / Vähän apeilla mielin olen muistellut ystävääni, joka pari vuotta sitten menetti esikoisensa näillä viikoilla, joilla itse olen. Oli päivistä kiinni, ettei vauva selvinnyt :(

Viikonlopuksi on povattu ukkosta, jospa tämä tästä!

Branwen ja Sissi 24+0 *POKS*

tuosta Branwenin ystävästä joka menetti esikoisensa tuli mieleeni, että tietääkö joku milloin vauvalla olisi jo mahdollisuudet selvitä? Siis jos synnytys käynnistyisi todella etuajassa tai muuten jotain menisi pieleen...? Mikä viikko olisi sellainen milloin vaavilla olisi edes jotain mahdollisuuksia?
Todella surullista miten ystävällesi kävi :'( Todellakin pieniä murheita nämä turvotukset ja jatkuvat pissahädät.....todella onnellinen tässä saa silti olla!

Kenzie :hug: Korostan vielä, että tuo, mitä ystävälleni kävi, oli todella epäonninen ja harvinainen juttu. Että ei sitä kenenkään pidä alkaa pelkäämään. Syy löytyi äidin rakenteellisesta poikkeavuudesta, jota ei jostain syystä ollut aikaisemmin huomattu, ja heillä on nyt kaksi tervettä lasta. Elämä vie, mihin vie...

Selviämisviikot
Rv 22 ja 23 syntyvien mahdollisuus selvitä on hyvin pieni (n. 10%), sitten vähitellen paranee parilla prosentilla päivässä.
rv 25+0 on eräänlainen vedenjakaja, jonka jälkeen yli puolet syntyvistä jää henkiin.
rv 28+0 on sitten jo sellainen raja, että noin 90% syntyvistä selviää.

Tekay - selviämisprosentit

Tuolla on kanssa jotain tarkempia lukuja asiasta. Toki sitten se terve lapsi on asia erikseen... eli pienillä viikoilla henkiin jäävillä on enemmän terveyden kanssa ongelmia, ja taas isommilla viikoilla eloon jäävät ovat terveempiä.

Viimeksi muokattu:
Kyllä mä olen kaikki keinot kokeillu tuohon juomiseen. Pakottamistakin olen yrittänyt, mutta ei se vaan onnistu. Siis se juoma tulee pihalle jos alan väkisin litkimään. Mulla on nyt aina työpäivän aikana tuo puolen litran vichy ja se on tavoitteena saada joka päivä juotua ja sitten tietysti illalla kotona on juotava edes pari lasia jotain.
Oletinkin jo välillä että se huono olo on siitä kun en saa juotua, mutta en sitten tiedä kun ei se väkisinkään mene alas, tosiaan tulee sitten korkojen kera takaisin ja ei sekää ole hyväksi.

Mutta jostain nestettä kertyy koska veskissä ramppaan alvariinsa.

Ultrassa käyty, ja poikahan se siellä köllötteli :heart:. Sivuprofiilia ei suostunut näyttämään, mutta pippeliä esitteli antaumuksella. "Tietysti", tuumasi isänsä :LOL: Isoveljet on innoissaan kun saavat veljen. Kyllä meillä kerrotaan kumpi se on, mitäs tuota salailemaan. Perätilassa vielä, ilmankos ei potkikaan juuri tuohon mahalle vaan ennemminkin välilihaan päin.
Taas oli ultrassa pienempi kuin kuukautisten mukaan laskettuna, mä olenkin ollut itse koko ajan sitä mieltä että LA 24.10. on liian aikaisin. Mutta ei sitä muutettu, ittepä tiedän vain. Ja pienipäinen oli viikkoihin nähden, joten kontrolliin rvko 26. Mutta niin on miehelläkin kapea pää, ja noin synnytystä ajatellen en pahastu, jos vauvallakin on :p

Juominen sujuu ihan hyvin, kokoajan on jano. Ja sitten tietty pissittää. Mutta pysytäänpähän hyvin nesteytettynä. Ruokakin maistuu, mut ei ole niin jättinälkä kuin aiemmilla viikoilla.

Parisuhde on meillä ihan tuore, ei olla vuottakaan oltu yhdessä. Koko aikana on ollut yksi kiivaampi sananvaihto, muuten meillä on vaan ihanaa. Ollaan niin samanlaisia, ihan niinkuin ois ittensä kanssa, ja kun ittestäänkin tykkää niin on helppoa olla omansa kanssa :heart: Tosin mä ajattelen nyt enempi vauvakeskeisesti kuin parisuhdekeskeisesti, mutta eipä tuo näy haittaavan. Molemmat ollaan aika rentoja, otetaan elämä silleen kuin se tulee, nyt on tän aika.

3d-ultrassa käyty ja siellähän tyttö köllötteli ja kovasti potki. Kasvoja ei suostunut kyllä millään näyttämään vaan piilotteli istukan vieressä käsi poskella vaihtamatta asentoa, mutta hyvää sivukuvaa saatiin ja videota myös niistä potkuista. Mitat olivat niin kuin tässä vaiheessa pitää ja sydämen rakenne oli ok (olin huolissani niistä lisälyönneistä). Lääkäri oli reilulla päällä ja antoi lopulta alennusta (oma-aloitteisesti) kun ei saatu kasvokuvaa :D Mulle oli tärkeintä, että sydän tsekattiin kunnolla. Muutenkin tuli paljon varmempi olo kun lääkäri selitti koko ajan, mitä mittoja ottaa ja mitä kuvassa nyt näkyy.

Mies oli ihan varma, että siellä on poika, mutta ei ainakaan myönnä, että olisi pettynyt. Mä kyllä salaa toivoin tyttöä, joten olen tyytyväinen :heart:

Yhteistyössä