Pitkästä aikaa taas kuulumisilla täällä!
Minä en viime viikolla tajunnut kysyä tuota
riskilukua neuvolasta. Postista tulleessa lapussa luki vain, ettei kohonnutta riskiä ole. Toisaalta, eipä sillä riskiluvulla mun mielestä siinä vaiheessa juuri mitään tee, jos se ei ole hälyttävä. Mutta toki jokaisella pitää olla oikeus saada se tietoonsa, jos niin haluaa, senhän määrä jo potilaslaki.
Minä kerroin eilen töissä olevani raskaana. Jännitin ja panikoin kertomista monta viikkoa! Uutinen otettiin kuitenkin iloisesti ja positiivisesti vastaan. Mikä helpotus!
Osa työkavereista oli jo raskautta uumoillutkin. Maha on pompsahtanut esiin viimeisen viikon aikana oiken todella, eikä sitä kyllä enää pysty juuri peittelemään. Onneksi salailu saa riittää jo.
Vaunuista: Kannattaa tosiaan miettiä, mitkä ne omat tarpeet ovat. Liikkuuko enemmän kaupungissa vai maastossa, kulkeeko bussilla, pitääkö vaunujen mahtua auton takakonttiin? Minä halusin tukevat nelipyöräiset vaunut, koska enimmäkseen tein vaunulenkkejä maastossa. Ilmakumirenkaat olivat oikeastaan ainoa vaihtoehto. Heittoaisa jäi aika vähälle käytölle loppujen lopuksi, vaikka sellaisen ehdottomasti halusin.
Kova kantokoppa on täysin erillinen rataksen runkoon kiinnitettävä koppa. Tällaisissa yhdistelmissä ratas- eli istuinosa on erillinen. Pehmeä kantokoppa sen sijaan tulee ratasosan päälle. Kovaa, erillistä vaunukoppaa en halunnut, koska meillä ei yksinkertaisesti ollut tilaa säilyttää vaunu- ja ratasosia erikseen. Pehmeä kantokoppa on ratasosan päällä, joten siinä säästää säilytystilassa.
Meillä ainakin pehmeä kantokoppa oli tosi lämmin. Siihen päälle sai vielä jalkapeitteen, ja kun esikoinen on kuumaverinen tapaus, ei kopan sisälle tarvinnut laittaa paljoakaan toppausta. Kovimmillakin pakkasilla riitti äp-makuupussi ja vauvalla villavaatteet. Paljon siis riippuu myös vauvasta, että kuinka paljon toppausta tarvitsee. Meillä pehmeä kantokoppa meni juuri sen ajan kuin tarvittiin eli 5,5 kk:tta. Sen jälkeen esikoinen ei suostunut enää vaunuissa nukkumaan ja siirryttiin kokonaan ratasosan käyttöön.
Meillä on vielä vaunupohdinta ihan kesken. Luulen, että jää aika viime tippaan. Esikoinen ei enää vanhojen yhdistelmien ratasosaan mene, ja aiomme myydä nuo vanhat pois ja ostaa uudet vaunut. Kesä mennään esikoisen kanssa matkarattailla.
Liikkeitä olen tuntenut eilen ja tänään paljon enemmän kuin aiemmin. Välissä oli yli viikko, kun en tuntenut mitään. En silti ollut huolissani, koska tässä vaiheessa sikiöllä on vielä hirmuisesti tilaa vaihtaa asentoa, ja todennäköisesti on vain viihtynyt pidempään naama mun selkään päin, jolloin liikkeitä ei tunnu.
Neuvolassa olin viime viikolla. Kaikki oli ok. Painoa oli tullut vain +2 kg:a lähtöpainoon. Sikiö liikkui ja monotti dopplerin anturia niin kauheasti, ettei sydänääniä saatu heti kuulumaan. :heart: Esikoinen tietty pelästyi dopplerin ääniä, ja makasi koko loppututkimuksen mun rintakehän päällä nyyhkyttäen, raukka. Sain lähetteen vesirokkovasta-ainetesteihin. Meidän asuinalueen päiväkodeissa liikkuu vesirokkoa, enkä ole aivan varma, olenko sairastanut sitä lapsuudessa. Äidilläni on mielikuva, että minulla oli kolme näppylää samaan aikaan kuin pikkusiskollani oli vesirokko. Voi siis olla, että sairastin sen vain tosi lievänä, mutta parempi saada varmuus asiaan.
Millaisia
pääsiäisuunnitelmia teillä on? Me lähdetään Tukholmaan pariksi päiväksi. Kyseessä on esikoisen ensimmäinen ulkomaanreissu.
Vähän jännittää miten yöt laivassa ja hotellissa sujuvat.
-Pantsu ja möykky rv 16+2