~ Lokakuun lapsoset heinäkuussa ~

Todella pitkästä aikaa tulin kirjottelemaan. Joka päivä tulee kyllä luettua muiden kuulumisia, mutta kun puhelimella nettiä yleensä käyttä ni ei tuu kirjoteltua.

Täällä on koko odotusajan vaivannut veriset vuodot. Alussa meni tietysti limakalvojen kuivuuden ja istukan kehittymisen piikkiin, mutta edelleen jatkuvat. Vuotojen takia on tehty kaikkenlaisia testejä ja etsitty syytä, mutta mitään ei löydy: ei ole tulehdusta missään, ei mitään tautia, istukkakin on ylhäällä vaikkakin etuseinässä, limakalvoissakaan ei mitään erikoista ole löytyny eikä ole kuivat. Vuotojen takia on miehen kanssa puuhauskerrat jääny todella minimiin. Kumpikin kuitenkin pelkää jos jotain kuitenkin tulee vaikka lääkäri on sanonut ettei mitään haittaa ole. Muuta hellyyttä on kuitenkin sitäkin enemmän :)

olotila on alusta asti ollut todella hyvä! Pahoinvoinnista en ole missään vaiheessa kärsinyt ja mielialat on pysyny tasaisena (tasaisempana kuin koskaan aikasemmin!). Samoin iho on parempi kuin koskaan!! Oon kärsiny pahasta aknesta ja pillereiden jättämisen jälkeen alko tulla taas pahoja näppyjä, mutta nyt odotuksen aikana ei montaa finniä ole näkyny! Painoa on tullut alusta 4,9kg. Ruoka maistuu normaaliin tapaan, ei ole tullut mitään himoja eikä inhojakaan.

sokerirasitus oli viime viikolla ja kaikki oli sen puolesta kunnossa. Jännitin tuota testiä ihan hirveesti ku ei ole aikasemmin moiseen joutunut. Juotava litku oli ihan ok eikä maistunu millekään ja oli niin hirvee jano ettei paljon ehtiny huomaamaan, mitä kurkustaan kaatoi :D

liikkeitä on tuntunut jo rv18 alkaen. Kunnon potkuja ja möyrintää sitten enemmän rv22 jälkeen.

hankinnoista melkein kaikki on jo hommattu tai tiedossa mistä saadaan. Vaunuiksi ostettiin Ora Taigat ja kaukalona on Brio Primo. Pinnasänky saadaan miehen siskolta ja siitä en tiedä yhtään minkälainen on, joten voi olla että joudutaan uusi hankkimaan.
Äitiyspakkaus tuli viime viikolla ja sen sisältö on pesty ja laitettu kaappiin odottamaan käyttäjäänsä :) Ihania vaatteita oli!

mihen menoista Aika vähän tuo missään baareissa enää käy. Meillä on aika tiivis kaveriporukka ja usein ollaan samassa sakissa juhlimassa. Pari vuotta jo ollut niin, että pirskeet on omalla sakilla jonkun kotona eikä sieltä ole kukaan baariin lähteny. Paljon hauskempaa ku melusessa baarissa :)

ON Sakkarilla selän takia. Teen hoitajan hommia ja melkein koko päivä menee jalkojen päällä ja iltapäivällä selkä puutuu todella kipeäksi. Enää olisi neljä viikkoa töitä jäljellä ennen kesälomaa ja siitä suoraan jään äippälomalle. Torstaina menen taas kokeilemaan jos voisi tuon loppuajan kuitenkin olla töissä.

jonna ja pikkunen 27+2 ja tyttöolo
 
Voihan kökkö mikä tilanne... Mun pitäis muuttaa tässä kuussa, itse asiassa huomenna saan avaimet. Yksi pieni mutta vaan on... Kuka hitto tän muuton tekee??? Lääkäri kielsi multa kantamisen, mies on toisella paikkakunnalla töissä ja heinäkuussa sitten sattui jopa 3 vapaapäivää... Mun isä ja veli tulee kyllä tällä viikolla kantamaan huonekalut mutta sitten hekin lähtevät reissuun... Muuttofirmoja kyselin mutta täytyy todeta ettei mulla yksinkertaisesti ole niihin varaa..
No, eiköhän se tästä, asioilla on tapana järjestyä :) Täytyy tehdä niin että aina kun lähden tai joku muu lähtee meiltä täältä kolmannesta kerroksesta niin ottaa jotain pientä mukaan ja vie tuohon naapuritaloon toiseen kerrokseen :)
Sitten kun vielä lauantaina pamahti selkä, issiashermo on ilmeisesti puristuksissa, kipu on aika kova, huomenna pitää soitella lääkärille jos ei helpota!
 
Ihan pyllystä ku mulla ei VIELÄKÄÄN näy kelan sivuilla muuta kuin, että asiakirja saapunut!! Mikä siinä maksaa. On ne siellä sen kolme viikkoa lätjöttäny..:headwall:
muutenki ihan pahalla tuulella okoajan ja kauhee ressi tästä rempasta ja isännän kans kokoajan sukset ristissä... ARGH!:kieh:
Tsori tämmöstä tällä kertaa..

Aurinkoista viikkoa kaikille! :wave:
 
Noista sokereista, mulla totesivat raskausdiabeteksen sen takii kun rasituksen tunnin arvo oli just se rajan 10,eli jos olis ollut vaik 9.9 niin ei mitään. No nyt on pitänyt mittailla 4krt pvä,pari kertaa viikkoon arvoja kotona ja kaikki paastot,ja ennen/jälkeen ruoan ovat olleet alle 5 melkein joka kerta. Mitenhän pitkään näitä vielä sit jatkossa mittaillaan/seurataan,ja liekkö sit mun lopullinen diagnoosi se et mulla on raskausdiabetes:( Olisko voinut vaikuttaa tuohon sokerirasitukseen se kun edellisenä iltana vedin hulluna kaikkee ruokaa ym naamaan kun tiesin etten saa yli 12tuntiin mitään syödä ja juoda:D


Peikkotyttö 27+6
 
Olenkohan ainut jonka olo on oikeastaan erinomainen? Mulla ei ole oikeastaan mitään kremppoja. Joskus raskaan työpäivän jälkeen (hoitoalalla siis) selkää ja jalkoja voi vähän jomottaa, mutta sellaista nyt olisi välillä ilman raskauttakin.
Supistuksia on satunnaisesti, ei kivuliata sellaisia. Liitoskipuja tuntuu harvoin. Voisinpa melkein sanoa että olotilani on tällä hetkellä lähes täydellinen! (ja nyt kun tämän ääneen sanoin niin varmaan heti alkaa kaikenlaiset vaivat lisääntymään..) :LOL:

Vauva on edelleen todella aktiivinen, en oikein tiedä miten päin se tuolla masussa elelee kun liikkeitä tuntuu vähän jokapuolella :confused:

Jaksuja! :wave:

minimuu ja poikanen 27+6 (huomenna taas ihan uusilla lukemilla)
 
Moikka taas! Ei ne mun kivut taidakaan johtua puuhamaan rasituksesta. To ois ollut neuvola mutta joudun huomenna aamulla lääkäriin. Tarkistaa onko paikat pehmentyny....yläpäässä alkaa ainakin jo pehmenemään. Ihmeellistä kuukautiskipua myös selässä ja reisissä,välillä joutuu menemään ihan kippuralle:( Tuntuu supistuksilta mutta ei mun maha millään tavalla "kovene". No,huomenna se sitten selviää mistä kiikastaa. Poika ainakin on vilkas:) Hyviä vointeja kaikille ja voimahaleja niitä tarvitseville:heart: T:Osmiina ja Osteri-Ossi 25+5
 
Sairaslomalaisille ja muille, joilla kipuja, tsemppiä! Koittakaahan levätä!

RD:stä neuvolassa sanottiin minulle, että ainakin viikoille 36 asti mittaillen sokereita, sitten voidaan lopettaa jos arvot pysyy hyvänä. Tällä hetkellä ne ovat olleet hyvät. Eilen tuli ensimmäistä kertaa korkea arvo, tosin vieläkn sallittu, 7,1 oli päivällisen jälkeen. Olen itse mietiskellyt nyt, että tehdäänkö rd-diagnoosin saaneille automaattisesti vauvan painoarvio loppupuolella raskautta? Ei ole neuvolassa ollut mitään puhetta siitä, täytyy ensi viikolla ottaa siellä asia puheeksi. Minua vaan jotenkin ärsyttää mennä sinne terveydenhoitajalle, kun en tykkää hänestä yhtään :(

Täällä on ollut nyt jokunen päivä vähän tukala olo, johtuen tästä kuumuudesta. Vähän näyttää että jaloissa turvotusta iltaisin, mutta ei onneksi paljoa :( Tänään juuri mietin, että olisiko parempi hakea sairaslomaa, kun töissä on ihan hiton kuuma ja fyysistä työtä tuo hoitotyö. Töissä nyt vähän huonompi kuntoista porukkaa, joten enempi joutuu siirroissa auttamaan. on ollut ihan poikki olo töiden jälkeen. Mutta kun ei supistele tms kipuile. Väsyttää vaan jo jonkin verran ( tai välillä aika paljon). Huomenna onneksi vapaapäivä, täytyy varmaan omaa oloaan kuulostella. Sitten oliskin 4 iltavuoroa peräkkäin :O Ne olen kokenut raskaiksi, kun kuitenkin herään aikaisin esikoisen kanssa ja iltaa kohti itseään jo väsyttää. Samoin on alkanut pinna kiristymään töissä ihan eri tavalla kuin ennen, tuntuu että hermostun vaikka ei pitäisi muistisairaiden kanssa. Noh, katsellaan. Onneksi enää vain 3 viikkoa töitä jäljellä.

Muutenkin tuntuu että on ihan aikaan saamaton olo. Olisi vaikka kuin paljon kotona tehtävää, mutta en saa aikaiseksi oikein mitään :ashamed: Vauvan vaatteita vähän järkkäilin kaappiin (se olikin tehtävä juuri nyt :D), mutta muut hommat jää ihan tekemättä. Keittiön remppakin on ohi, paitsi seinien maalaus. Pitäis nuo kaapit siivota, kun ihan helvetin pölyisiä ovat!

No joo, tällaistä valitusta tällä kertaa!

Nessu ja pieni 28+4
 
minimuu mulla on kans ollu tosi hyvä olo, ja olen koko ajan odotellut niitä supistuksia, väsymystä ym! Alussa toki oli hankalampaa pahoinvoinnin takia mutta nyt on menny pari-kolme kuukautta tosi hyvin ja energisenä! Juuri totesin tänään töissä, että eiköhän ne vaivat pamahda sitte kerralla oikein kunnolla. No toisaalta hyvä vaan mitä pidemmälle pääsee näin. Pitkä pätkä jo takana ja loma sekä äitiysloma edessä, joten eiköhän sen sitten paremmin kestäkin kotosalla vaivoineen.

Tosin on mulla kyllä liitoskipuja, ja välillä töissä istuminen koko päivän aiheuttaa kolotuksia, mutta en miellä niitä niin pahaksi että niistä erityisemmin valittaisin. Vessassa ravaamiseenkin olen kai niin tottunut jo ettei tunnu enää missään :D
 
Moikka!

En oo kirjotellu piiiiiitkäään aikaan! Nyt sitten kirjottelenkin enemmän. Koneella oon kyllä käyny ja teijän juttuja lukenu, mutta oon laiskistunu kirjottaa. Ehkä mä vielä tästä tsemppaan! :D

Äitiyspakkaus saapui mullekin viime viikolla. Vihdoin! :D Kyllähän ne ihania pikkuvaatteita oli. Tuli heti himo jo alkaa pesee niitä ja laittamaan laatikoihin, mutta toin vielä suosista mummolaan sen pakkauksen, että kun kuun vaihteessa on muutto niin sit vasta alan laittaa ja pesee niitä! :D

Sain neuvolasta viimme viikolla sokerirasitus tulokset ja ne oli: Oh 4.7, 1h 5.1 ja 2h 4.6. Kaikki siis oli ihan kunnossa onneksi. :) Ja itekin siihen jouduin tuon BMI:n vuoksi joka huitelee yli 30:ssä. :( Mutta sitten synnytyksen jälkeen joskus alkaa kunnon laihis, ja aion päästä vielä hyviin lukemiin. Aina oon ollu ylipainonen, mutta haluan kyllä lähemmäs 25 tuon mun painoindeksini. Ja eipä se nyt niin tärkeetä oo, kuhan vaan näyttäs paaljon paremmalta! :D

Voinnista: Oon ollu kyllä tosi hyvä vointinen. Muutaman kerran on jotain pientä selkäkipua ja lonkkakipua ollu, mut ne oli vaan pikkuvaivoja ja ainakin vielä jaksaa tosi hyvin olla töissä. Vaikka onkin sitä seisomista sen 6-8 tuntii päivässä. :D

Viime viikolla mulla oli neuvolalääkäri ja tässä vähän sieltä kuulumisia:

Raskausviikko sillon: 27+1
Painon muutos 175g/vko
RR: 132/82
Pissa puhdas
Hemppaa ei katottu tällä kertaa, ku on ollu aina niin hyvä
Sf-mitta 27
Tarjonta: rt
Sydämen syke: 135
liikkeet: ++

Painoo on tullu nyt raskausaikana 2.3 kiloa. Verenpaineet on aina huimasti korkeempia neuvolassa ku kotona! :D Sf-mittakin oli parissa viikossa kasvanu huomasti! Rv 24+6 se oli 22.5cm ja nyt 27+1 se oli 27 cm. Oli toki eri mittaajakin, mutta kai tuo 27cm on vielä aika normaali, vaikka aika yläkäyrällä menikin. :D Kohdunsuu oli kiintee ja kiinni ja kaulaa 3cm. Kaulan pituus oli aika jännä, koska rv 14 se oli muka 2cm ja nyt sit muka 3cm :D Vauvan syke on koko aika laskenu. Eka se oli 150, sit muutaman kerran 145, sit kerran 140 ja nyt sit 135. :D Mutta kaikki siis hyvin. Tonne neuvolaan sain vielä yhen ajan ja sit vaihtuukin neuvola. Toivottavasti siellä olis yhtä kiva neuvolatäti. :)

Cinderella ja Nuutti 27+6 :heart: Huomenna taas poksuu!
 
Olo on ihan hyvä ollut VIELÄ. Viime viikolla pitkän ruohonleikkuu session jälkeen seuraava yö oli aika särkyvoittoinen, jomotti jalkoja ja selkää. Mutta loppui siihen, onneksi. Muuten ei ole vielä kolotellut sen kummemmin. Ei liitoskipuja tai lantion paukkumista. Muutakaan selkäsärkyä tai issiaskipua ei ole tullut. Mutta tosiaan paino sanalla vielä. Suuresti ihmettelen jos ei tulekkaan. On tämä jo kuitenkin kolmas raskaus ja molemmissa aikaisemmissa on kipuja loppukohden tullut. Lopulta jopa niin kovia kipuja että on itkun kanssa pitänyt liikkeelle lähtö tehdä. Synnytyksen jälkeen on sitten juhltaa kun liikkuminen onnistuu kunnolla ja se tunne kun voi kävellä kunnolla ja ilman kipuja. AH!!
Nyt olenkin sitten koittanutkin tehdä kaikkea ihan normaalisti, pihatöitä ja siivoamisia. Lastenkin kanssa olen vielä jaksanut pitkäänkin istuskella kovalla lattialla ilman kremppaa. Toivottavasti tätä jatkuu mahdollisimman pitkään.

Väsymys oli kuitenkin tänään kummallisen voimakasta, saattoi tosin johtua touhukkaasta viikonlopusta ja vähän nukutuista öistä. Aamulla en meinannut millään päästä ylös. Mies onneksi nousi lasten kanssa, sain sitten itseni kammettua ylös vähän ennen yhdeksää ennen kun appivanhemmat paukkasi kylään. Vielä silmät ristissä olin kun tulivat ysin jälkeen. Mutta pari kuppia kahvia ja ulos, niin kummasti sitä heräs. Tuli sitten kuitenkin nukuttua vielä parin tunnin päikkärit ja taas olisin valmis unille. No sain kuitenkin jotain sentään tehtyä tänään vaikka väsyttikin.

Helle ei juuri ole haitannut, meillä on onneksi kotona ilmalämpöpumppu joten sisäilma on viileää ja kun on muistanut vain juoda tarpeeksi niin ihan hyvä on ollut vointi. Vettä ja kivennäisvettä tasaiseen tahtiin. Lauantaina syöminen oli huonoa ja illalla tuli todella paha olo, mutta korjaantui kunnon nestetankkauksella ja sitten vain ruokaa perään.

Sokerirasitukseen minäkin olen joutunut BMI:n vuoksi, sekä ikää yli 25 ja päälle vielä sukurasite. Mutta arvot on itsellä olleet onneksi paremmat kun loistavat.

Lasten synttäreistä: Tosiaan, ongelmaksi kai muodostuvat, jos niistä tekee ongelman. Nimittäin.. Kuopus täyttää 2 vuotta 9.9. ja esikoinen 4 vuotta 18.10 :) Ja kolmosen laskettu aika on 3.10 :D
Että jos kuopuksen synttärit pitäs noin niinkun ajallaan, ja vauva syntyisi ajalleen ( eheheh varmaan juu, yli menee kuitenkin) ja sitten olis esikoisen synttärit, olisi vauva juuri syntynyt ja en todellakaan jaksaisi siihen sitten alkaa järjestelemään synttäreitä. Varsinkin kun siinä sitten äkkiä käy niin, että kaikki söpöstelee vauvaa ja esikoinen kokee jäävänsä huomiotta. Eikä ehkä ole viisastakaan pistää kemuja pystyyn kun on vastasyntynyt.
Joten olen vähän ajatellut, josko järjestäisi esikoiselle ja kuopukselle kimppasynttärit, joskus syyskuun puolenvälin tienoossa. Sitten odoteltaisiin vaan vauvan syntymää joka toden näköisesti syntyy lasketun ajan jälkeen. Pidetään esikoiselle sitten oikeana synttäripäivänä perheen sisäiset pikkusynttärit vielä. Niin olisi sitten ne isotkin juhlat pidetty. On kuitenkin sitten taas vauvankin ristiäisiä tulossa ja sen sellaista. Niin ja kummityttökin täyttää vuosia sitten lokakuun lopussa joten kemuja piisaisi.

Pohjaton ja Nappi 28+0 :heart:
 
Heips!

Kenzie mehän ollaan tosiaan aika samiksia :D Me ostettiin juuri kämppä, ja pitkään mietittiin Espoota, mutta päädyttiin nyt kuitenkin vielä Helsingin puolelle. Muutto onneksi vasta ensi keväänä, mun sympatiat kaikille teille jotka joudutte muuttamaan raskausaikana!

Mullakin on äitiyspakkaus edelleen matkalla. Kovasti sitä odottelen, jotenkin tuntuu että raskaus konkretisoituu vasta sen myötä. Oon myös kieltänyt itseäni ostamasta kummempia vauvanvarusteita ennen pakkauksen saapumista. Oon jotenkin ajatellut, että pakkauksen vaatteiden hypistely tyydyttäisi vähän shoppailutarvetta :D Tiedän että meillekin tulee kertymään tän esikoisen myötä tolkuttomasti vauvaroinaa jo pelkästään isovanhemmilta ja sukulaisilta, joten itse yritän pitää ostoskelut minimissä. Katsotaan miten onnistuu :) Tällä viikolla pitäisi käydä hakemassa turvakaukalo, se Britaxin lehmäkuosinen. Sopii kuulemma kivasti miehen autoon ;)

Jonna_82: Mullakin oli aika paha aikuisiän akne vielä viime talvena. Se salakavalasti jostain ilmestyi n. 2 vuotta sitten. Kävin talvella vihdoin ihotautilääkärillä, sain antibiootit ja sellaisen kuivattavan salisyylivoiteen, joita voi molempia käyttää raskausaikanakin, kun silloin oli jo yritys käynnissä. Molemmat lääkkeet tuntui tepsivän ihan kohtuullisen hyvin, neljässä kuukaudessa iho oli selvästi parempi. Ja nyt sen jälkeen raskausaikana näpyt on kadonneet käytännössä kokonaan, ja arvetkin alkaa parantua! Etukäteen pelkäsin että raskaus pahentaisi aknea, mutta kävikin juuri päin vastoin. Jee!

Hieman vielä valitusta: paino on kyllä noussut nyt jo sen 10 kiloa, ja olo on sen mukainen - painava :D BMI ennen raskautta 19 (paino 50kg), joten en oo erityisen huolissani, mutta kyllä tää aika hurjalta tuntuu. Oon aina ollut aika liikunnallinen, isoimmat painon heittelyt ennen raskautta +-2 kg. Puuh. Nyt saisi kyllä tasaantua jo tää painonnousu!

Mut joo, hetken voisi yrittää tehdä töitäkin, joten mukavaa päivää kaikille. Otetaan iisisti, hyvällä omatunnolla! Mun vauva ei näytä ottavan - mahassa hurja meno koko ajan päällä :heart:

-Mehukatti ja Semi-Urpo (poikaa on luvattu nyt kahden lääkärin toimesta) 27+1
 
Heipsan! Mulla olis kyssäri hammashoidosta... Ootteko käyneet nyt odotusajalla hammaslääkärillä? Mun oma hammaslääkäri lomailee ja saisin ajan vasta elokuun loppuun. Ei kai sillä ole mitään merkitystä, vaikka menee vasta silloin? Tietty makuuasento voi olla silloin hieman haastavaa. Kunnallisella ei ainakaan meillä päin Helsinkiä päässyt yhtään jonojen ohi. Kun olis saanut ajan, niin vauva on jo syntynyt ja silloin on varmaan jo muuta puuhaa.... :)
 
Marianne: Täällä Turussa kaikki odottajat ja heidän puolisonsa pääsevät jonon ohi hammastarkastukseen. Täällä pidetään tarpeellisena, että vanhempien suuhygienia on kunnossa, koska se edesauttaa myös lapsen hyvää suuhygieniaa heti syntymästä saakka. Itse en ole käynyt hammaslääkärissä, sillä edellisestä tarkastuksesta on niin lyhyt aika, ja hampaat ovat hyvässä kunnossa. Mies kävi juuri äsken, ja hyvä kun kävi, sillä yksi reikä paikattiin ja hammaskiveä poistettiin rutkasti.

RR:llä nätti masu! :heart:

Myrtille: :hug: Mulle tuli todella yllätyksenä, kun alkuraskaus oli henkisesti niin rankka. Vaikka toista lasta olimme toivoneetkin, piti mun tehdä tosi paljon ajatustyötä raskauden "hyväksymiseksi". Onko teillä jotain erityistä syytä, miksi olette niin uupuneet? Meillä on ainakin tähän viimeiseen puoleen vuoteen mahtunut niin paljon muutoksia (aloitin työt, esikoinen meni hoitoon, etsimme ja ostimme asunnon, uusi raskaus), ettei pää ole oikein pysynyt perässä. Tosi hyvä kuitenkin, että olette saaneet puhuttua miehen kanssa.

Matilda: Hyvä, että sait sairaslomaa ja voit näyttää pitkää nenää typerälle pomollesi! ;)

Syystoivo: Mullekin on tullut jo saman verran painoa kuin oli esikoista synnyttämään mennessä. Mutta en jaksa stressata, sokerirasituksesta tuli puhtaat paperit ja vauva kasvaa ultrien mukaan ihan keskikäyrällä. Viimeksi kilot lähti imetyksellä, ja uskon, että keho kyllä tietää mitä tarkoitusta varten tätä vararavintoa kerätään. ;)

Mulle tuli Kelan päätökset tosi nopeasti. Pari viikkoa sitten palkanlaskija laittoi viestiä, että oli toimittanut laskelmat Kelaan ja viime perjantaina sain kotiin päätöksen vanhempainpäivärahasta. Olisko sitten paikkakunta/käsittelijäkohtaista, kuinka ripeästi päätöksen saa? :confused:

Hormonihepuleista: Tuttuja ovat täälläkin. En nyt mitään kovin hysteerisiä kohtauksia ole saanut, mutta mies ärsyttää kyllä tekemisillään ja sanomisillaan normaalia enemmän. :kieh: Enkä sitten osaa olla sanomatta kipakasti takaisin ja siitähän se soppa syntyy.

Meillä esikoinen on syntynyt marraskuun lopussa, joten syntymäpäivät eivät mene päällekkäin. Esikoisen kohdalla on vaan vähän tylsää, kun joulu on niin lähellä, mutta on siinä onneksi kuukauden verran välissä.

Ihanaa, kun helteet ovat hetkeksi ohi! Muuten jaksan kyllä, mutta unenlaatu on kärsinyt pahasti kuumuudesta. Lisäksi esikoinen raukka heräilee kuumissaan juomaan keskellä yötä, eikä meinaa saada uudestaan unenpäästä kiinni. Siinä ollaan oltu aamuisin koko perhe silmät ristissä. : /

-Pantsu ja typy rv 28+0 *poks* :D
 
heipparallaa!

Mehukatti tervetuloa mukaan!! :flower:

kelapäätökset on tehty viime perjantaina, eli suunnilleen parin viikon päästä päästään hypistelee vauvanvaatteita :heart: tai no no niitä jo vähän hypisteltykin, kun kavereilta oon saanut vähän jotain.. :)

olo ja kivuista olo on täälläkin loistava! jos tätä selkäsärkyä ei lasketa :/ taas alkoi saikku en jaksanut enää edes 4 päivää olla töissä ennen kesälomaa, joka alkais perjantaina :( Hoitoalalla tosiaan olen, niin kun oon jo kattonut, että meitä taitaa olla useampia hoitsuja täällä :) Mun työnkuvaan kuuluu syötettävät vuodeasukit, eli tollasta ei oikeen jaksa kipeellä selällä. Oikeesti harmittaa hirveesti toi selkäkipu, kun oon muuten päässyt tosi vähällä tän raskauden kanssa. ei ole ollut oksentamista/ pahoinvointia ym. muita tyypillisiä juttuja.

hormoonit on pysynyt suht tasassa.. Välillä tulee sellasia itkukohtauksia.. Viimeksi eilen, kun tulin töistä kotiin aloin itkee mun miehelle, että sittenkun saan tän kakaran ittestäni ulos, niin koskaan en toista tee!! :kieh: sattui niin lujaa toi selkä.. :/ nyt ehkä jälkeenpäin naurattaa tuo oma käytös :ashamed:

Marianne kiitos, että muistutit tosta hammaslääkäristä.. olin jo ehtinyt unohtaa koko jutun! :LOL:

Sitten kysymys jos joku kokeneempi osaisi vastata, että mitä voi päätellä vauvelin asennosta, jos liikkeet on alkanut tuntumaan keskellä vatsaa ihan alhaalla?? Istuuko se sielä tai jotain?? Tiedän, että se ehtii vielä siellä moneen kertaan kääntymään, mutta mulla on niin kauan kun liikkeitä tuntunut, niin ne on tuntunut aina navan alapuolella, välillä kyljissä, nykyään usein keskellä... Neuvoloissakin joissa sydänäänet on kuunneltu, niin ne löytynyt navan alapuolelta..
 
nannamamma: Mä olen nyt todennut, että typy on ilmeisesti parkkeerannut itsensä vähän pysyvämmin raivotarjontaan. Nyt on jo reilun viikon verran potkut tuntuneet oikeassa kyljessä, aika ylhäällä, samoin nyrkkeily tuntuu oikealla alhaalla. Vasemmalle taipuminen esim. kenkiä laittaessa, tuntuu ikävältä. En jotenkin taivu kunnolla, ja luulen, että vauvan peppu siellä painaa kylkiluita ja palleaa. Aiemmin, jos potkut on tuntuneet ihan alhaalla, olen ajatellut, että vauva on ollut perätilassa, eli peppu alaspäin.
 
kelan päätös oli tullut, ja mä olen ihan äimänä! Ne summat oli paljo suurempia kuin mitä mä odotin :O Johtuu kai siitä, että mä olen saanut parina viime vuotena tosi ison bonuksen joulun tienoilla, ja se on nostanut vuosituloja roimasti. Pari ekaa maksettavaa summaa oli tosi paljon isompia kun mun nykyiset kuukausitulot :O ja loputkaan ei hirveän paljon nykyisistä tuloista jää pienemmiksi....siis sinne heinäkuun loppuun asti 2012.

Olen vielä vähän shokissa että onko mulle laitettu väärät summat siihen :D mä kai odotin jotenkin että "nälkärahalla" mennään, ja laskin että saakohan sillä edes vuokraa maksettua. No, enpä ole ennen ollut raskaana enkä hirveästi noita ollut laskeskellut :xmas:
Jos luvut pitää paikkansa niin tämä on tosi iso iloinen uutinen meille, kun mies on työtön ja kauheasti olen stressannut rahallista pärjäämistä syksyllä!

Minkä mukaan muuten menee veroa äitiys/vanhempainrahasta??

äitiyspakkaus on varmaan tulossa myös meille, ja mulla ei vieläkään ole tilaa niille kamoille :D Nyt pitää kyllä ottaa sisustusprojekti lomalle, ja suunnitella miten saa kaiken mahtumaan pienessä kaksiossa!

ON: just kun eilen kehuin loistavaa vointia, niin tietysti nyt sitten nukuin sairaan huonosti yön, ja jalat tuntuu painavan 200 kg kappale ja olo muutenkin sellainen rekan alle jäänyt. :LOL: Noh, ehkä työstressikin vaikuttaa, onneksi enää kolme työpäivää ennen lomaa!
 
täällä ilmoittautuu myöskin yksi tarkkuuslisääntyjä =)
meillä laskettu aika 1.10. ja esikko syntynyt 6.10. että tarkalle menee. jännityksellä odotan, että kuinka käy. kun nyt ei ihan samalle päivälle sattuisi synttärit... olen ajatellut, että jos nuo esikon synttärit yrittäisi hoitaa viikkoa tai paria aikaisemmin, niin saisi ne pidettyä rauhassa. tokihan vauva voi jo tulla silloin, mitäänhän ei voi tietää... juhlat kumminkin on pojalle iso juttu, joten yritetään ne pitää rauhassa ajoissa. kaverisynttäreitä meillä ei kyllä vielä ole, kunhan mummit, kummit ja muuta pyydetään käymään.

sitten, kysymys. onkos kukaan muu onnistunut nukkumaan mahallaan. mulle kävi tosi hölmösti yönä eräänä. heräsin niin, että olin siis nukkunut mahallani. normaalioloissa en ikinä milloinkaan ole nukkunut vatsallani, en koskaan. ja raskaana ollessa olen yrittänyt luonnollisesti oikein tarkoituksella välttää vatsallaan nukkumista. ja nyt en kyllä valvetilassa missään nimessä edes menisi masulleen köllöttämään. ja noinkohan tämän pallon kanssa psyisinkään masu-asennossa pitkään ennen kyljelle kellahdusta ;) mutta tuo mua nyt huolestuttaa, että voiko vatsallaan olosta olla vauvalle jotakin haittaa?? tietääkö kukaan? kun en yhtään tiedä, että kauanko olin onnistunut masu alaspäin nukkumaan.
 
Vointi on yhä edelleen loistava! Saas nähdä, kuinka kauan tätä riemua jatkuu :whistle:. Kaikkea oon tehny ja ainoastaan pientä selkäkolotusta ja kivuttomia suppareita tuli muutama, kun kahtena päivänä viime viikolla hoidin sekä omat että anopin mattopyykit porottavassa helteessä. Tosin voi olla syynä sekin, että kun on opetusalalla töissä ja on tämä pitkä kesäloma, niin ei sitä joudu stressaamaan tai muuta. Tsemppiä teille fyysisen työn tekijöille ja etenkin Matildan puolesta olen kovasti onnellinen, ettei sun tarvii jaksaa tuota ääliöpomoa.

Kelaan lähti anomukset vetämään toissaviikolla ja toimitin raskaustodistuken sinne viimeviikolla. Kyselin samalla tätiltä kaikkea (mm. miehen isyysvapaakuvioihin liittyen, kun on yrittäjä), niin tuntui, että se vaan googletti netistä niitä juttuja eikä oikeasti tiennyt mistään mitään. Toivottavasti nyt ei menny mun kyselyistä niin sekaisin, että hukkaa ne paperit... En kyllä viisastunut yhtään.

Sokerirasituksesta käyn sitten lääkärin kanssa pitkät ja hartaat keskustelut ens viikolla, kun on lääkärineuvola. Mä en näe mitään syytä, miks mun pitäis mennä. Oon vaan vanha :kieh:. Muuten voisin, mut pelkään neuloja ja verta. (Tosi viisasta siis tehdä muksu ;)). Painoakin on kertynyt vasta 5 kg alusta, niin ei kait se niin kovin suuri vauveli voi olla. Vasta-ainetesteihinkin juuri imettiin taas verta. Ne tulokset pitäis kans saada silloin.

Mehukatti Sulla näköjään ihan sama juttu. En myöskään ole antanut lupaa itselleni vaate/ tarvikeostoksiin ennen kuin äitiyspakkaus on tullut ja inventoitu. Tarviin kyllä kaiken mahdollisen, kun mitään ei tuu nyt suvusta kierrätettynä, kun mun rakkaat serkut ja sisko on samaan aikaan raskaana, niin eipä sitten ole kierrätettävää. Ja kaikki mikä suvussa on kierrätetty aiemmin, on jo heillä. Saan mä sitten tosin pinnasängyn, jossa mun äitini ja itsekin olen pienenä nukkunut. Se on kyllä rikki, mutta ajattelin korjata...

Jotain muutakin piti kommentoida, mutta nyt tämä dementia vie voiton... Voikaas paksusti!!

Joanmi + matkustaja 26+1
 
Vatsallaan olo Kyllä mä itse olen vielä pystynyt joitakin aikoja olemaan vatsallani!? En ole vielä valmis luopumaan joka iltaisesta selkähieronnasta :) mutta siis jos pehmeällä alustalla makaan niin ei tuollainen 15min vatsallaan olo tunnu missää, korkeintaan alkaa pikkanen pitää loppu ajasta kovaa mekkalaa, et "alas mutsi tekee tilaa" ;) Kovalla alustalla, esim. nurmikolla en pysty hetkeäkään olemaan vatsallani. Nukkuma asentokin on sellainen puoliksi vatsallaan ja puoliksi kyljellään, tällä hetkellä ainoa mielyttävä asento nukkua. E kyllä usko, että siinä vatsallaan olossa on muuta vikaa, kun että jos siintä pahaolo tulee...?? Eräs ystäväni, nukkui loppuun asti puoliksi vatsallaan, polvi vedettynä "juoksija asentoon" painetta helpottamaan. Eli eiköhän se ole ihan ihmisestäkin kiinni kuinka sietää...??

Kelapaperit vein viikko sitten! Vieläkin lukee netissä, että paperit on saapunut! Tulisipa nopeasti päätös ja äitiysavustuksen rahat tilille, niin pääsisin vaunut ostamaan! :) kauanhan siinäkin mahtaa mennä?

Tosiaan aikamoista tarkkuuslisääntymistä meillä ollut! ;) molemmat saaneet alkunsa, kun olemme olleet viettämässä synttäreitäni! Esikoinen 20-vuotissynttäreiden aikaan ja uusi tulokas 27-vuotis! :rolleyes: Leikillään naurettiin, että jos ei haluta enempää lapsia, niin ei voida enää juhlia mun synttäreitä!!:LOL:

Miina 25+2
 
Joanmi Tuosta sokerirasituksesta... Kiinni jäin minä siitä vaikka paino on lähtöpainosta vielä miinuksella 500g, painoindeksi ennen raskautta 20, esikoinen oli normaalikokoinen eikä hänen odotusaikanaan ollut mitään. Verenpaine erittäin alhainen... Mutta niin vaan sokerit oli ihan miten sattuu... Mieti kuitenkin että menisitkö, ei ne sitä kiusallaan tee, sun ja vauvan parhaaksi se on!
 
Tervetuloa mehukatti! :)

Käväsin tossa neuvolassa. Kaikki oli vauvalla ok, syke 140 ja rt:ssä viihtyy edelleen. Aloitti sopivasti möyrimisenkin siinä sydänääniä kuunnellessa. :D Mullekki oli nyt sitten kilo tullut takasin tota alkuaikana lähtenyttä painoa, mut terkka sanoi vaan et tod. näk. helteestä johtuvaa turvotusta. Pissa oli puhdas ja verenpaineet ok. Ainoo, mikä vähän huolestuttaa, on toi mun hb. Se oli edelleen pudonnut (112->111), vaikka oon syönyt sitä rautaa... Nyt sain sitten ohjeet syödä kahdesti päivässä, ettei vaan pääsis enempää laskemaan. Sitten toi terveydenhoitaja mainitsi, että mun sokerirasituksissa oli ollut sellanen pieni ongelma, että mulla oli 1h arvon jälkeen noussut vielä se 2h arvo vähän. Ei kuulemma ole vakavaa, kun ei se lääkärikään siitä sanonut mitään. Mut nyt mä aloin miettiin, että kattoiko se lääkäri välttämättä edes niitä arvoja, kun se käynti oli sellanen 10 minuutin "sisään, housut alas ja laverille makaamaan, kiitos ja näkemiin"-reissu. :confused:

Nyt alkoikin sitten se vaihe, et alkaa oleen noita nla käyntejä kahen viikon välein. Sitten ens kerralla katotaan mulle synnytystapa-arviointiin aika, kun ainakin täällä se tehdään kaikille ensiodottajille. Luulis, että kaikkialla muuallakin, mut ton uuden th:n puheista sain vähän sen käsityksen, ettei oo ollenkaan niin yleinen tapa.. :O Mutta niin, mistäs näistä tietää. :)

Vatsallaan olo ei onnistu, ahdistaa ja oksettaa ja närästää. Ikävä sikäli, kun ite tykkäisin kaikista eniten nukkua mahallani. :D Ja kun kyljellään ollessa jo tää pikkumies yrittää tulla tosta vatsan läpi heti ulos, niin en uskalla ees miettiä miten vauhdilla se puskis jos oisin mahallaan. :D

Kenzie eikös noista kelan "etuuksista" mee aina 20% veroa? Mä oon jotenkin saanut tän käsityksen, varma en oo. Saattahan se tietty noissa äitiys- ja isyysrahoissa olla vähän eri tai sitten ei.. :confused:

pipituuna
 
Matilda huippu juttu, että pääsit ääliö-pomosta eroon! Nyt nauti olostasi =)

Mahallaan nukkumisesta mie nukun vieläkin puoliksi vatsallaan.. Juurikin niin, että polvi sivulle käännettynä. Melkeinpä ainut asento mihin nukahdan. Välillä vauva on niin pahassa asennossa masussa, että mahalleen meno tuntuu tukalalle.

Sokerirasituksen tulokset oli miulla ihan hyvät. Ei nyt ihan ihanne, mutta reilusti alle rajojen. Jouduin ylipainon takia siis sinne.
Jaksamista kaikille rd-diagnoosin saaneille!


Kävin eilen siellä lääkärissä.. Äitiyspolilta puhelimessa ohjasivat omaan terveyskeskukseen, hakemaan saikkua ja kohdunkaula tarkistamaan. Noh, yllätys mulle sattui taas nuori mies lääkäri. Eihän se tuonne alapäähän ruvennut kurkkimaan, saikkua vaan 2vkoa kirjoitti. Nyt vaan saa arvailla tuota kohdunkaulan tilannetta :| Tosiaankin tuo meidän terveyskeskus on arvauskeskus. Kaverilla on muutama viikko ennen minua la, ja oli jo joutunut vuodelepoon kohdunkaulan lyhenemisen ja pehmenemisen takia.. Toivotaan, että nää supistuksen ihan vaan levolla rauhoittuu.

Selkä on levosta huolimatta kipuillut, joten luulen, että töihin menijäksi ei minusta ole tämän raskauden aikana enää, vaikka supistukset hellittäisiivätkin. Itsekin siis hoitoalalla, ja suurimmaksi osaksi hoidan vuodepotilaita.

Muoks. Unohdin ihan kirjoittaa.. Äitiyspakkaus haettu postista tänään! Ihana oli hiplailla niitä vaatteita. Tekis jo mieli pestä ja laittaa kaappiin. Ootteko muuta niistä kun vaatteet pesseet? Lähteekö se pahvin tms. haju toppapuvusta, makuupussista, peitosta ihan tuulettamalla, vai ootteko pyykkänneet ne?

Jakselkaahan!
Niiskuneiti ja tyttönen(?) 25+4
 
Viimeksi muokattu:
Heippa kaikille uusille ja vanhoille piiitkästä aikaa! Olen lukenut joka päivä palstaa (lähinnä kännykällä kans) mutta en oo vaan saanut aikaiseksi kirjoittaa. Jos nyt vähän kuulumisia.

Muuttamisesta meillä on tulossa 1.9. muutto täältä varsinais-suomesta pk-seudulle. Pientä paniikkia pukkaa. Mitenhän neuvolan vaihto niin loppuvaiheilla, entä synnäri, mistä asunto, apuaa.. :headwall: No kai kaikki järjestyy. Huomenna neuvola niin pitää vähän kysellä. Miehellä nimittäin siellä työ ja ollaan nyt eleltykkin tässä etäsuhteessa viikot jo muutaman kuukauden. Parempi kyllä, että ollaa sit syyskuun alussa saman katon alla. Tsemppiä tosiaan kaikille muuttajille!

Vointi on ollut ihan ok. Pidin jo kesäloman ja töissä pitäisi jaksaa vielä 6 viikkoa. Vähän on alaselkä/lonkka/issias-tyyppistä kipuilua ollut mutta niin että sen kanssa vielä pärjää. Painoa on tullut tähän mennessä n. 7kiloa. Sokerirasitus tehtiin iän vuoksi ja kaikki arvot oli ok. Muutaman kerran on tullut semmosta kipua mikä oli varmaan harjoitussupistus, ei tosin sattunut.

Kela Äippäpakkaus saatu, tekis mieli järkätä niitä, mutta taitaa jäädä sitten uuden asunnon aikaiseksi projektiksi. Turha kai niitä on vielä... Toivottavasti vauveli pysyy sisuksissa ainakin syyskuun puoleen väliin (la 30.9.). Päätöstä äitiys - ja vanhempainrahasta odotan vielä. Kenziekö se kirjotteli että oli ällistynyt sen määrästä. Laskeskelin itsekin ja uskoisin että saan viim 6kk mukaan koska olen tehnyt hulluna ylitöitä ja sain ihan ok bonarit (ja omien laskujen mukaan saisin ihmeen hyvän korvauksen kelalta). Saa nähdä mikä on Kelan päätös, jännääjännää.

Vauvan asennosta potkut tuntuu vasemmalle ylös mutta sitten välillä tuntuu kyllä alhaallakin jotain iskuja, voiskohan olla pikkuruiset nyrkit mitkä siellä nyrkkeilee? :) ...vois tosin sit jättää nyrkkeilemättä tonne kohdunsuunseudulle mun puolesta...

Maidon tulosta Siis täällä tulee maitoa niin, että jos ei ois topatut liivit niin tulis paidasta läpi. Liivejä saa olla pesemässä yhtenään koska niihin on päivän aikana tullut selkeet läikät. Eilen suihkuun jälkeen rasvaillessa ihmettelin että mistä tippuu vettä, katostako whaat ei mahdollista kun asutaan ekassa kerroksessa. Sitten tajusin vuodon lähteen, heh. Oon aina ollut tosipienirintainen ja ajattelinkin aluks että saa nähdä onko näistä mihinkään, mutta ihan valmiudessa ollaan jo näköjään :D ja tietty eihän se koko vaikuta maidon tuotantoon, mutta onkohan tämä nyt merkki siitä että maitoa sit tulee jatkossakin. Toivotaan näin.

Paljon on tullut tänne tekstiä ei muista mistä kaikesta on ollut edes puhetta. Hyvää vointia kaikille, onneks on nyt vähän viileämpää vaikka auringosta pidänkin.. Toivottavasti saitte jotain selkoo, tuntuu että ei tuu mitään nyt tästä kirjoittamisesta kun on niin väsy.

Kerätär ja vauva 28+4
 
Niiskuneiti90 kyllä mä ainakin pesin sieltä äitiyspakkauksesta ihan kaikki noi mitkä vaan pesukoneeseen sai laittaa. Tiedä vaikka oisi hajut lähteneetkin ihan vaan tuulettamalla, mutta aattelin pelata varman päälle. Eikä ne ainakaan kärsineet yhtään pesukoneessa käymisestä. :)

Sitten siivoamaan vaihteeksi. Mukavaa ja aamusta päätellen ihanan viileetä päivää kaikille! :)

pipituuna & huomena poksuva pikku-ukko 28+6 :heart:
 

Yhteistyössä