~ Lokakuun lapsoset elokuussa ~

Aina unohtuu tää kirjottelu :) ahkeria täällä ollaan ketjua niin pitkästi aina ku pääsee käymään täällä, ettei kaikkea ehdi lukeakkaan... Täällä on vauvalle valmiina vaunut ja turvakaukalo, muutama pussi vaatteita joita pitäs jaksaa kattoo läpi ja pestä :D viime viikolla vasta raahauduin kelalle tilaan pakkauksen ja laskettaa päivärahat, jotenki sekin vain jäi ja jäi.. Voinnit täällä sahaa.. tänään tosi energinen olo.. kun yleensä voisin vain nukkua nukkua ja nukkua, tosin hb:ki ollu matalalla..Alkaa kyl vähä jo jännittää tää loppuvaihe miten käy, supistellu on kesäkuusta asti niin kovin heti kun raskaampaa tekee et töistä oon ollu pois, saikku vaihtuu vuosilomaksi tällä vkolla ja siit sit äitiyslomaks... saikkua ois tiesti kannattanu hakee viel ku en työkuntoinen ole ettei lomat mene "hukkaan" mutta kun aloitan sairaanhoitajaopinnot viel tässä loman aikana etten menetä koulupaikkaani niin säädän nyt menemään...

Helistin ja mönkiäinen 31+6
 
Tuttipulloista, heitin esikoisen vanhat menemään. Olivat niin kuluneen näköisiä jo. Ostin ihan marketista yhden Ainun pullon ja Nukin pullon, molemmat olivat mielestäni BPA-vapaita? Eivät ole enää kirkkaita, vaan sellaisia sameita. Rintapumppu on esikoisen jäljiltä ja siinä on tosiaan sellainen BPA-pullo, mutta en ala uutta ostamaan. Kuitenkin siihen pulloon vaan pumppasin ja annettiin toisesta pullosta vauvalle (kun ei Ainun pullo kelvannut) tai laitoin jäähdytyksen jälkeen minigrip-pussiin ja pakkaseen.

Matildalle jaksuja anopin kanssa! Tylsää kun anoppi sekaantuu likaa teidän elämään. Minun anopilla oli vähän samaa vikaa esikoisen ollessa vauva, pari kertaa ärähdin ja otin etäisyyttä, niin nyt on ollut sekaantumatta meidän tapaan kasvattaa lasta. Tosin vieläkin meinaa ärsyttää se, että kun jos likka ei syö, niin anoppi alkaa kysellä ja tarjota vaihtoehtoja, mitä tyttö suostuisi syömään. Ja antaa ehkä vähän liikaa keksejä yms, kun käydään siellä.

Sairaalakassiin ostin kampetta tänään, hygieniatarvikkeita siis vain. Pitäisi vaan laittaa ne vielä sinne kassiin :D Ja vauvalle katsoa ne kotiutumisvaatteet jonnekin hyllylle kotiin valmiiksi, ei mies osaa niitä katsoa kuitenkaan :D Mutta en siis vie yhtään vaatetta mukanani sairaalaan, sairaalassa olon ajan kuljen sairaalan vaatteissa. Se hikoilu oli mulla ihan järkyttävää synnytyksen jälkeen ja alushousuja olisi mennyt vaikka kuinka kun siteet falskasivat, kun jälkivuoto oli aika runsasta ensimmäiset päivät.

Mitähän muuta oli kommentoitavaa, unohtuu tässä kirjoitellessa... Niin kuorsausta on täälläkin :LOL: Sama oli esikoista odottaessa loppuraskaudessa.

Tänään oli neuvola. Paino oli ottanut vauhtia, +800g/vko. Ei ole noin paljon vielä tullutkaan, sormet ja varpaat ihan nakit, jalkapohjissa myös havaittavissa turvotusta, mutta ei mielestäni niin pahaa kuitenkaan. Mutta se turvotus kai sitä on kuitenkin tuota painoa nostanut, välillä onb kyllä sormet ja jalat ihan kipeinä, kun enempi turvottelee. Jännä tuo turvotus jalkapohjissa, tuntuu kuin kävelisi geelityynyjen päällä! Verenpaina oli vähän noussut, normaalin rajoissa kuitenkin, minulla ollut tähän asti matalat paineet. Pissa puhdas, hemppa ok. Ei selitä jatkuvaa väsymystä, voisin nukkua vaikka kuinka! Mutta sitten aiheutti huolta ja ylimääräisen neuvolalekurikäynnin ensi viikolle SF-mitta. Nyt oli 28,5cm, sentin kasvanut edelliskerrasta kun oikein venytti mittaa. Mitta siis laskusuuntainen, noussut juuri aina sentin verran viimeiset kolme kertaa. Aikaisemmin on mennyt keskikäyrän yläpuolella vähäsen tuo mitta ja nyt kolme kertaa laskenut vaan, ollen nyt siellä alakäyrällä. Heti alkoi mietityttää vauvan paino, onko kasvussa nyt jotain häikkää :confused: Että kasvaako se siellä nyt ollenkaan? Pitäis olla stressaamatta, mutta mietin asiaa kuitenkin nyt viikon verran. Verensokereissa oli myös yksi arvo liian korkea, terkka meinas että vielä yksi ylitys ja äitipolille sen vuoksi. Mutta sitten totesi tuon laskevan sf-mitan ja totesi että ottakoon lääkäri samalla kantaa noihin verensokeriarvoihin samalla.

Eilen kävin vähän kävelemässä pitkästä aikaa ja voi luoja, kun sain itseni kipeäksi :( Selkää ja lantiota särki kovin, supisteli jonkun verran, ei kipeästi, mutta kiristeli kovasti. Tänäänkin sitten tuolla neuvolakäynnillä ja kaupungissa kävin vaan sokoksella ja eurokankaasta hakemassa muovitettua froteeta, niin oli kyllä tuskaa kävellä takaisin autolle :( Voi kun mä odotan sitä aikaa, että pääsee kävelemään ilman särkyjä!

Nessu ja pieni 34+4
 
kolmenmutsi kyllä tuolla fb:ssa ollaan ihan omilla nimillä ja naamoilla :)
Niin arvelinkin :D Taitaa se ryhmä sitten meikäläiseltä jäädä väliin, mieluiten juttelen täällä nimimerkin takaa. Eilen tuli vain sellainen tunne, että käykö täällä ketjussa enää porukkaa kirjoittelemassa vai ovatko kaikki siirtyneet sinne naamakirjan puolelle :( No, ketjun hiljentyminen ehkä omaa kuvitelmaani vain, onhan tuota tekstiä tänäänkin taas tullut tänne lisää :)

Rintakumeista, en ole hankkinut yhdenkään vauvan kohdalla enkä aio hankkia nytkään. Rinnanpäät on aika mukavasti kestäneet imetyksen jo alussa. Ja jos on tullut ongelmia niin lanoliini on auttanut.

Matildalle tsemppiä anopin kanssa, kuulostaa ihan samalta kuin omalla kohdalla 15 vuotta sitten kun meidän esikoinen syntyi...Anopin piti joka asiassa päteä ja esittää miehelleni että hän osaa hoitaa lastamme paremmin kuin sen oma äiti. Varusteetkin olisi hänen pitänyt valita ja maksaa kaikki : / Mutta enpä antanut sitä iloa ja etäisyyden ottaminen oli aika ajoin ihan välttämättömyys. Samoin lopulta suoraan sanominen, että hei, tämä ei kuules käy. Lapsi on minun ja minä olen sen äiti, piste! Ja sitten oltiin niin marttyyriä että...mutta opin ajan myötä, että tuo "syvästi loukkaantuminen" oli osa hänen manipulaatioyrityksiään enkä enää lähtenyt siihen pelleilyyn mukaan.

Nyt koululaisia hakemaan, mukavaa päivää kaikille!

kolmenmutsi ja tiitiäinen 32 + 5
 
neuvolassa tänään
Rv 31+1
Paino 89kg viikkomuutos +/-0 eli kaiken kaikkiaan yhteensä tullut painoa 3,5kg
Turvotus +
Pissa yhden pisteen verran proteiinissa plussalla.
Hb 119
Verenpaine 125/80 ja mun syke 102
SF-mitta huimat 35:O
Liikeet ++
Vauvan sydämmensyke 155-192
Mä jo huolestuin tuosta että kävi noinkin korkeella mutta terkka sanoi että luultavasti vauva jumppasi samalla siellä.Kuulemma huolestuttavampaa jos se syke ei olisi laskenut normaaliin,koska silloin voisi olla joku ahdinko tilanne.

Soitin varuiksi myös vielä synnärille ja he olivat sitä mieltä että ihan normaalia ja että kunhan syke laskee normiin takaisin.

Tarjonnasta ei osannut sanoa mitään.Päätä ei ainakaan alhaalla tuntenut ja sydänäänet kuului aika ylhäältä joten luultavasti vauva on kiepsahtanut takaisin perätilaan.
2 viikon päästä olis taas kättärille kontrolliultra koosta joten tuollahan tuo selviää.

Kurkku on ihan sika kipee ja nieleminen ja puhuminen sattuu joten illalla käypi mehiläiseen tieni.

Shenda ja muru 31+1
 
Viimeksi muokattu:
Hei, mikä oli se kangas josta joku juttelin, että olisi hyvä vauvan huovaksi kaukaloon ja muutenkin, jos ei halua sellaista lämpöpussia kaukaloon hommata!? Olipas selkeesti esitetty kysymys :) oon vaan tällä viikolla menossa joku päivä kangaskaupoille, niin olisin voinu kattoo olisko sellasta löytyny täältä meitin kyliltä! Olsiin halunnu siihe jonkun oiekin kivan ja kirjavan värisen huovan, esikoisen jäljiltä on sellanen lälly mintun vihree, valkosilla koirilla, ja se ei nyt kyllä enää sovi silmään! :)

Unettomuus on löytäny minut :( viime yönäkin heräsin yhdeltä vessaan, ja en saanu enää unta... supisteli, vauva jumppas tuhatta ja sataa, olin ihan pirtee ja meni vielä päälle päätteks vattakin ihan sekasin!! :/ nukahdin sitten uudestaan joskus neljän jälkeen vasta!!

Miina ja vuokralainen 31+1
 
Myrtille huh, mikä helle siellä :O Täytyy myöntää, että nämä pikkuisen päälle kymmenen asteen lämpötilat ja sade alkoivat jo vähän harmittaa, mutta nyt niitä taas osaa katsoa uudessa valossa…

Tuttipulloista niitä myrkyttömiäkin saa ihan esim. marketeista, tunnistaa siitä, että ovat sameampia kuin myrkkyä sisältävät. Noita kirkkaitakin pulloja saa myydä varastot loppuun. Mutta nuo hyvät näyttävät sellaisilta ikään kuin pölyisiltä tai kuin olisi ohut kerros maitoa siinä sisäpuolella samentamassa. Monessa on ihan merkintäkin, että ovat bpa-vapaita :) Me ostettiin pari pulloa varastoon, täysimetyksellä olisi toive mennä, mutta sitten isompana käytettiin puistossa vesipullona, yömukina yms., joten eiköhän niille pulloille jokatapauksessa käyttöä tule :)

Matilda kyseli maalaamisesta. Minä ainakin siitä puhuin… Olen jättänyt suosiolla maalaamisen miehelle. Nytkin majaillaan mummolassa pari päivää, kun mies tekee kotona isompia maalauksia. Haisevat kuitenkin sen verran, ja mieluummin pelaan varman päälle, vaikka kovasti kutittelisi maalata itse. On ne kuitenkin sen verran jytkyjä aineita, vaikka myrkyttömiä olisivatkin. Plus olen ehkä vähän stressipeikko :D

Minnuska laita Nannamammalle nimesi yksärinä, niin pyytää fb:ssa sinut kaveriksi ja liittää sitten ryhmään :)

Miina olisiko ollut mikrofleece? Meillä on ollut sitä käytössä vaunuissa, kaukalossa ja muutenkin. On kuten fleece, mutta ohuempi. Ihan eurokankaasta saa, ja siitä kiva, että ei purkaudu – reunoja ei siis tarvitse huolitella, sen kun leikkaa haluamansa malliseksi :D

Sairaalakassiin pakkailin jotain pientä ja loppuviikosta kootaan pinnasänky äitiysloman kunniaksi :heart:
 
Rintakumeista ollu juttua. Itse investoin sen muutaman euron ja ostin. Mulla on niin pienet nännit, että neuvolatätskyn mielestä se vois olla oiva apu imetykseen. Itse otin asian puheeksi neuvolassa, ei siis neukkutäti udellut multa mun nänneistä. :D

Maalaamisen jättäisin kyllä minäkin miehelle. Rakastan maalin hajua, mutta ehkä pelaisin varman päälle ja en hengittelis niitä höyryjä.

Tine & VienoIlmari 33+1
 
heipparallaa!!

Kiitti noista kestoliivinsuoja vastauksista.. Kyllä alan tässä niiden kannalle kallistua.. :)

Tänään tosiaan oli neuvola

rv 30+5

paino: +480/viikko
turvotus: +/- (eli vähäistä)
rr: 127/82
sf: 26
tarjonta: rt? (ei ollut ihan varma, mutta epäili kovasti sen takia ? perässä)
:heart: syke: 150
liikkeet: ++

hemppaa ei katottu ja tupakka vieläkin pysynyt nollassa!!! :)
Oli vähän ihmeissään se mun terkka, kun kerroin sille noista lääkärikäynneistä, huomenna olisi taas aika työterveyslääkärille...

Shenda miten sulla on eri viikot kun mulla, vaikka meillä on sama LA?? katoin että sä oot tänään laittanut 31+1 ja mulla on 30+5

kolmenmutsi en mä usko, että tää palsta hiljenee, vaikka paljon on tuolla naamakirjassakin juttua.. Mun mielestä täällä on aina ollut nuo viikonloput hiljasempia ja arkena sitten taas enempi juttua.. joten nou hätä!! :)

Matilda stemppiä sen anopin kanssa :/ kuulostaa aika karulta tuo sen toiminta.. Varmasti itsekin kilahtaisin :D
 
Neuvolakuulumiset:
rv 33+4

paino: +490g/viikko (ekaa kertaa tän raskauden aikana plussaa!!!!) Eli nyt ollaan yli lähtöpainon :D
turvotus: -
rr: 112/72
sf: 30
tarjonta: rt

Rintakumeista Itse ajattelin hankkia - ihan vaan varalta, esikoiselta käytin muutaman päivän kun rinnanpäät olivat niin arat.

Mulla oli tänään virallinen ensimmäinen äitiyslomapäivä - pitäisköhän nyt alkaa miettiä että mitä vauva tarvitsee... Mitään en ole vielä laittanut valmiiksi :ashamed:
Tavarat ovat kyllä suurin osa olemassa mutta ovat ihan muualla varastossa. Vaatteet pitäisi pestä mutta pesukone otti ja hajosi ja kun soitin takuuhuoltoon niin sanoivat että huolletaan muttei nyt tiedetä milloin.... Hetken aikaa kiroilin luuriin niin jo sitten parin tunnin päästä soiteltiin takaisin päin että huomenna tullaan katsomaan :D
Raskausdiabeteksestä Paastoarvot vaan jaksaa heitellä, nyt pistän insuliinia kaksi kertaa päivässä ja uutena, ihanana vaivana on tullut allergiset reaktiot pistokohtiin, jalat on ku olis paarmalauma hyökännyt kimppuun :/ - pitää huomenna soittaa diabeteshoitajalle että jatkanko pistämistä allergiasta huolimatta.
Facebookista Kyllähän tuolla pyörin miekin joten voisin liittyä mukaan...
 
Voi mika raivokohtaus!! Pitkan pitka kirjoitus havisi jonnekin!!!!

Joten nyt pakko kertoa asiat lyhyesti kun en enaa jaksa samaa kirjoittaa.

Vaihdatko Branwen mulle tyttolupauksen poikalupaukseksi (heh tai poika arveluksi)!! Laakari vaihtoi sukupuoliveikkaustaan viime keskiviikkona. Vaikka viela vahan epavarmaa on, josko olikin napanuora jalkojen valissa. Ihan hassua kun ekana oli tytto olo, sitten poika veikkaus (omani ultran perusteella), sitten tyttolupaus ja nyt taas poikalupaus/arvelu! Onneksi en ole ostanut kuin yhden tyton mekon! Ja vauvalla on pojan sykkeet, mutta kuulostaa hevosenlaukalta? Vaikka tuskinpa tuo sykeaani ihan tiukkaa tiedetta on, vai? Kuhan nyt olis vaan jompikumpi sukupuoli! :LOL:

Ja vauva pyorii kuin vakkara viela raivotarjonnasta peratilaan. Ikava kylla enemman nakyy viihtyvan peratilassa, saisi kaantya pian! Nyt viikkoja 33+1.

Matildalle jaksuja arsyttavan anopin kanssa!!! Sama taalla vaikka en hanen kanssa hirveasti tekemisissa olekaan!
 
danone kyllä sieltä todennäköisesti jompi kumpi kuitenkin tulee :D mua on hirveesti kiinnostanu sukupuoli ja mietin kokoajan sitä ylimääräistä ultraa yksityisellä, mutta toisaalta ehkä se on turhaa, kun kuitenkin ne on VAIN veikkauksia :D ehkä kiltisti odottelen synnytykseen! Meillä tällä hetkellä siis todella epävarmalta kuulostanut tyttö-veikkaus.

unettomuudesta kärsin minäkin....blaaah. Toissayönä ei uni tullut kun mahassa oli niin kovat bileet koko yön. No nyt sitte taas en saanu enää kolmen jälkeen kunnolla nukuttua kun ei ollu tarpeeksi bileitä :D aloin tökkimään mahaa ja onneksi jotain "palautetta" sieltä sitten sainkin, mutta nukkuminen ei vaan oikein onnistunut. Ja tietysti ne ainaiset vessa-ja juomisreissut pätkii jokaista yötä, jalkakramppeja unohtamatta.

Matildalle kestämistä anopin kanssa!!! Meillä taas se tilanne että anoppi tosiaan rapakon takana ja sepäs mua sapettaa...mun oma äiti kun on enemmän sellanen stressaaja ja säheltäjä, mutta miehen äiti on sellainen jonka kanssa on just mukava jutella kaikesta.

turvakaukalon saan ensi viikonloppuna kavereilta, eli taas yksi asia hommattu. Viime viikonlopun ostosreissulla en ostanu YHTÄÄN MITÄÄN :D kun se kauppa mihin olin menossa olikin sairastapauksen takia kiinni ja mua alkoi ärsyttämään niin paljon että läksin vaan takasin kotiin :xmas:. No taidan ehkä tilata sen Manduca-repun netin kautta jostain, ja muut pikku tilpehöörit saakin sitten melkein mistä vain!

neuvolasta sen verran että tuntuu mulla olevan niitä aika harvaseltaan, kuitenkin kun ensisynnyttäjä olen. Mutta näinhän se on ollut alusta asti. Nyt näyttää olevan 3 viikon välein, ja näin mennään rv 36 asti. Sitten sen jälkeen kai kerran viikossa. No hyvähän tämä mun olo on, eli sinänsä ihan kiva ettei tarvi niitä vaa'an lukemia käydä tuijottelemassa jatkuvasti!

Huh on kyllä työmotivaatio niin hukassa ja tulostinkin vielä hajosi.......vielä pitäisi 3 viikkoa jaksaa.


Kenzie 31+5
 
RR
Me päätettiin skipata se etelänreissu sittenkin :( Jos lähdettäis vaikka käymään sen sijasta Tukholmassa tai jotain. Mies oli ihan itku kurkussa tuosta matkasta, pelkää, että mulle käy siellä jotain, joten en viitsi pahoittaa hänen mieltään ja lähteä...

Mullakin on tullut jo viikkoja insuliinista pistokohtaa kutiseva patti, joka häipyy parissa päivässä. En mä ole tosta kenellekään mitään maininnut. Aamun paastoarvot heittelee edelleen vaikka annostusta nostettiin ja suoraan sanoen mä olen tähän niin kypsä, etten oikein jaksais enää vahtia mitä voi syödä ja mitä ei :ashamed:

Huomenna ois neuvola + perhevalmennus + synnärille tutustuminen, saapahan taas ravata koko päivän kuin pieni orava.

Voi, että mä odotan, että tämä raskaus on ohi ja nyytti on kotona. Viime yö meni taas ihan ketuiksi, kun kohtua ja alapäätä särki niin pirusti ja ihan kuin siinä ei olisi ollut tarpeeksi, niin iski taas kahden maissa ihan järkyttävä närästyskin vielä. Mä haluan näistä oloista eroon! Kunpa tää syntyis jo syyskuun aikana.
Valivali....

RR ja Viljami 33+6
 
Anopeista omani ei ole koskaan hoitanut lapsia eikä muutenkaan paljoa heitä tapaa. Lasten synttäreinä ja sen lisäksi pari kertaa vuodessa. Ei toisaalta puutukkaan heidän elämäänsä, mutta tietysti lapsia asia mietityttää, kun taas omien vanhempien kanssa asutaan samassa paritaloyhtiössä ja lapset näkevät etenkin äitiäni monta kertaa päivässä. On muuten helppoa lastenhoidollisesti huikata äidille, että lähtee pois ja lapset jää kotiin itsekseen. Jätän vaan oven auki rappukäytävään ja äiti omansa (meillä yhteinen sisääntulo taloyhtiöön) ja lapset voivat sitten ravata tarpeen mukaan ja äiti kuulee, jos tulee lapsille kinaa keskenään.

FB ei ole minun juttujani, mutta ilmeisesti aika moni on siirtynyt sinne kirjoittelemaan. En ole koskaan edes käyttänyt, kalkkis olen :D

Neuvola huomenna ja toruja odottelen painosta ja kauhistelua funduksesta. Ei se mua stressaa, mutta neuvolatätiä kyllä varmasti, hih!

Maarit ja Niksu 32+
 
RR
Täällä kohtalotoveri.Vituttaa vaan ja on niin samperin kuuma että mä meen kohta parvekkeelle alasti seisomaan,sanokoot naapurit mitä lystää.

Mulla on edelleen kurkku ihan sika kipee enkä voi syödä tai juoda oikeestaan mitään.Mittaile siinä sitten niitä sokeriarvoja.

Terkka sanoi että luultavasti joudun synnytyksen jälkeen mittailemaan vielä sokereita jatkossakin,mä sanoin etten todellakaan aio sitä tehdä.Se on sen jälkeen kiitti mulle riitti tämä homman.

Mäkin odotan että saan tän muksun pois mahasta,vaikka raskaana olo onkin ihanaa ja mun pitäis (kuulemma ) olla superkiitollinen että tulin edes hoidoilla raskaaksi.Tottakai mä olen onnessani ja kaikki on ihanaa mutta silti.....Vaivoja riittää enempi kuin vanhalla mummolla.
Ja jos yritän jollekkin kertoa näistä niin yksikin mun duunikaveri sanoi että muistatkos silloin kun et ollut vielä raskaana että miten oikein kehuit ettet sitten koskaan valita mistään vaan kuljet hymyssä suin.

Mies oli eilen että no jos et pillua anna ni ota edes suihin.Kyllä oli pahoinpitely hyvin lähellä silloin.Sano sen kyllä onneksi vitsinä mutta silti.

Että Valivali tällä kertaa.
 
Joskohan sitä taas ehtis naputella tännekin. FB:n puolella tulee pyörittyä muutenkin niin siellä tulee helpommin naputeltua.

Täällä myös yksi jolla ei mitään tehty vielä vauvan eteen.
:D Pinnis on kasaamattomana mun vanhempien luona, vaatteet edelleen pahvilaatikoissa esikoisen jäljiltä myös mun vanhempien luona. No, tosiaan olen ne läpi käynyt ja katsonut pojalle sopivia eri pinoihin, mutta kaikki pitäis pestä sitten joskus ja tietysti raahata kotiin. Mutta olkoot se sitten äitiysloman touhuja. Just mietin sitä että esikoiselle pesin kaikki hajusteettomilla pesuaineilla että kai se pitäis tällekin tulokkaalle niin tehdä. Nyt kuitenkin taas on käytetty ihan "normi" pesuaineita, siis näitä "hajusteellisia" versioita. Ja kai niitä hankintojakin pitäis joskus miettiä... No, pari kuukautta vielä laskettuun. Ai niin ja kai se kaukalokin pitäis tuoda kotiin ja pestä siitäkin pehmusteet. Ja pitäis kokeilla mahtuuko se edes ylipäänsä meillä autoon nyt kun on toinenkin istuin siellä. :O Mies joutuu vielä autokaupoille siinä vaiheessa kun meidät pitäis hakea laitokselta. :D

Multa tosiaan taas kerran peruttiin neuvola-aika! Oikeasti ei voi olla enää mun tuuriakaan tää! En pääse ikinä mun omalle terkkarille! Olin odottanut tätä aikaa kuin kuuta nousevaa ja se peruttiin. Uudesta ajasta ei edes tietoa! No, torstaina käytän esikoisen 1,5 -vuotisneuvolassa niin pakotan sen terkkarin samalla ottaan mun hemoglobiinin ja verenpaineet ja kattomaan edes vauvan asennon!

Mutta joo, kai tässä pitäis taas töitäkin tehdä. Vajaa neljä viikkoa vielä... Huoooooh!
Vaikka kyllä mun mielessä siintää ajatus saikulle jäämisestä edes viikkoa aiemmin. Ehtisin rauhassa "lomailla" ennenkuin meidän touhu-taapero jää hoidosta pois. Se ei varmasti ole kamalan rentouttavaa sitten juosta ison mahan kanssa tuon tenavan perässä, se ei oikein armahda äitiä. ;) :D

- Hapsiainen ja Lyllervo 31+1
 
Mies oli eilen että no jos et pillua anna ni ota edes suihin.Kyllä oli pahoinpitely hyvin lähellä silloin.Sano sen kyllä onneksi vitsinä mutta silti.

Että Valivali tällä kertaa.
kiitti päivän nauruista :LOL: toisaalta voisin kuvitella saman kommentin oman mieheni suusta :p

anoppi Mulla on tosi ihana :heart: vaikka tää on sen eka lapsenlapsi mikä on tulollaan, niin antaa meidän kuitenkin olla rauhassa eikä puutu juuri mihinkään.. Innoissaanhan se tietenkin on, mutta silleen hillitysti.. :) saa nähdä mitä se sitten on kun lapsi on maailmassa..

Mua harmittaa ihan hirveesti, että mun isä ei ole kuulemassa ensimmäisestä lapsenlapsestaan.. :heart: se olisi kyllä ollut onnessaan ja mua omalla tavalla häiritsee se, että sen sisarukset jaksaa mun siitä muistuttaa aina kun niitä näkee : / Mulla on tosi paska olo siitä, kun on monta vuotta haaveillut siitä, että sitten kun saan lapsia, niin pääsen omalle isälle kertomaan siitä, mutta nyt kun on se ensimmäinen tulossa, niin ei olekaan enää isää jolle kertoa :( Oman vanhemman menetyksestä ei näköjään ole helppoa päästä yli vaikka aikaa kuluisi, kun elämässä kuitenkin tulee tilanteita eteen mitkä siitä muistuttaa..

sorry avautuminen, mutta välillä se tekee hyvää :)

Kävin lääkärissä aamulla, kun viikon verran kärsinyt kovista kivuista nivusissa ja koko alapään alueella.. Sain 2 viikkoa saikkua, kun karjasin lääkärille (mieslääkäri) odotushuoneessa jo, että pimppaan särkee :LOL: noh.. mitäs kysyi siinä jo kaikkien kuullen, että mikä vaivaa, kun noin hassusti kävelet :D

RR ja oliko täällä joku toinenkin jolle pistokohtaan tulee kutisevia patteja, kyllä tollasesta mun mielestä kannattaa mainita diabeteshoitajalle!
 
Meillä anoppi on todella tärkeä apu meidän arkeen, on nyt hoitanut esikoista siitä lähtien kun palasin viime vuoden keväällä töihin. On lupautunut hoitamaan esikoisen lisäksi tätä seuraavaakin, vaikka itse suhtauduin asiaan vähän varauksella, sillä en halua, että lastenhoidosta tulee hänelle rasite. Tietenkin me maksetaan anopille esikoisen hoidosta. Eilisen vietin koko päivän kahdestaan esikoisen kanssa ja kyllä sen heti kropassa huomaa, alakertaa särki nimittäin ihan älyttömästi illalla.

Tänään oli neuvola, paineet olivat hyvät (116/65, p.78), pissa puhdas, turvotusta ei vielä liiemmin ole ja painoa oli tullut vaan +223 g/vk ja siihen olen mielettömän tyytyväinen. Nyt yhteissaldo painosta tällä hetkellä on noin 13 kg. Sikiön sykkeet olivat 145 ja terkka tarkasti asennon ultralla, kun ei ollut ihan varma, että onko raivotarjonnassa ja olihan se.

Yöt on aika tuskaa, ei vaan yksinkertaisesti saa unta. Esikoinen herää aina siinä kuuden jälkeen ja siksi välillä väsyttää aika urakalla. Muuten vointi on ihan kohtuullinen, tietty odotan jo kyllä vauvan syntymistä ja sitä, että saa kroppansa takaisin ja pääsee pudottamaan painoa. Hankintoja on vielä muutamia, just ostin huutiksesta kaukalopussin, kantoliinan ja sängyn vauvalle. Sänky on tarkoitettu sivuvaunukäyttöön, eikä onneks vie kauheasti tilaa. Vielä pitäisi ostaa muutamat imetysliivit, pari korvikepurkkia, siteitä itseä varten ja ehkä ihan muutaman vaatteen vauvalle. Sit pitäisi kanssa pestä turvakaukalon pehmusteet ja hakea vaunut säilöstä porukoilta.

Lisse ja Ilona 34+0 poks
 
Danone päivitin lupauksen :wave: Harvalla taitaa noin usein vaihtua veikkaukset ;) Onneksi ei ole kovin montaa viikkoa, kun tapaatte henk.koht. ja saatte varmistuksen veikkaukselle. Juuri viikolla puhuttiin miehen kanssa, että jännä nähdä, kumpi tulee - vaikka saatiin se tyttölupaus, niin ei sitä oikein osaa luottaa noihin ennen kuin itse näkee :D

Neuvoloita On niin ikään ollut kolmen viikon välein, ensi viikolla on neuvolalääkäri ja siitä mennäänkin sitten viimeiset neljä :)O) viikkoa viikon välein.

shenda :hug: Tuosta että raskaana ei saisi valittaa... olen samaa mieltä, että lapsi on lahja, joka saadaan, ei tuosta noin vain tehdä. Mutta mielestäni riippumatta siitä, onko lapsi tekemällä tehty ja hoitojen kautta saatu vai helpommin tärpännyt onnenkantamoinen, jokaisella on oikeus valittaa, kun siltä tuntuu. En usko, että sinäkään valitat siitä, että lapsi on tulossa, vaan omasta olostasi. Ei keneltäkään voi mielestäni vaatia 24/7 onnellisuutta ja täyttä tyytyväisyyttä, kun maha on iso, närästää, sattuu, väsyttää, hormonit hyrräävät... Ja sama pätee lapsen synnyttyäkin - ei niin rakasta lasta, ettei olisi ihana, kun se välillä nukkuu. Jaksamista :hug:

Jotain muutakin oli, mutta en nyt muista mitä :D

Branwen ja Sissi 34+5
 
Jee pääsee pikku vaatteiden pesuun vihidoin ja viimehin!! Äitiyspakkaus tuli reippaat kaks kuukautta siitä ku paperit lähetin kelaan!! Minä ainaki tykkään paketin sisällöstä. Toki jos kaupasta ostasin ni osa jäis sinne, mut eiköhän nuista valtaosa tule käyttöön. Toppapuku on minusta tosi kiva ja edellisiin meillä olleisiin on tapahtunu mieletön muutos parempaan, materiaalien suhteen...

Issias vaivaa ja varsinki tänä aamuna olo oli melkoista tuskaa. Päivän oon kllötelly ja katellu McLeodin tyttäriä tästä koneelta ni nyt on paljon parempi.

Ton meidän koiran kans pukkaa taas stressiä, ku ei siitä ota selvää onko siitä eläjäksi vaiko ei. Taas kiemurtelee ja vaihtaa asentoa ja pitää ihme ähinää. Ja juominen jatkuu edelleen vaikka pissatulehdukseen kymmenen päivän kuurin söi.. Kohta ei ennää jaksa joten taitaa olla päätksen teko edessä ennen ku tää napero on tässä maailmassa. Kivakivakiva..:(

Että tämmöstä!
 
Heippati!!

Valituksesta, kyllä musta saa valittaa. Halloo, ei aina voi olla se paraspäivä, ja jos oikein ruohonjuuritasolla alkaa ajatella ettei saisi valittaa niin eihän sitä saisi ikinä, on kato luojan lykky ollu että on ollu yks niistä miljoonasta ku hedelmöittyi ja pääsi tähän maailmaan :D:LOL: Että kuulkaa naiset purkakaa tänne vaan mun puolesta (mä aloitan sit 40+ vkoilla :D )

Koiksan kanssa samaa mieltä et pakkaus oli kiva, ja tosiaan, materiaalit oli musta parempia kuin mun aikaisemmissa pakkauksissa.


Mullakin neuvola takana!
Painoa oli ekan vaa'an mukaan pamahtanu 2,4kg:a/2 vkossa, mutta olivat kuulemma sitä säädelleet.. toinen vaaka näytti 1,4kg:n nousua kahteen vkoon eli se olis sellaset 700g/vko, eli ihan ok... Mut merkkas nyt ruoja tuon isomman luvun sit tietty :O
Mä olisin luottanut tuohon pienempään meinaan kävin uimahallissa eilen vaa'alla (samanlaisella) ja näytti samaa kuin se neukkutädin oma vaaka... Lähtöpainoon siis muhkeat 17,7kg:a tuon isomman luvun mukaan tullut. Vielä on matkaa kuopuksesta tulleisiin kiloihin :D :D Ahistaa silti :kieh:

RR oli matala (harvinaista mulla!) 108/74
HB ei ole noussut rautakuurista huolimatta :( eli väsyttää se, 115 oli (pudonnut 142:sta siihen siis)

SF-mitta oli 27,5 (25cm 2 vkoa sitten) tasaisesti kasvaa alakäyrän seutuvilla
Syke oli 170-140 välillä, vauva kun innostui bailaamaan oikein urakalla kun ääniä kuunneltiin. täti taas naureskeli että voipi olla vuodenpäästä menoa ja meininkiä sitte :D Vilkkaalta vaikuttaa..

Pitkän pohdinnan jälkeen tuli siihen tulokseen että RT:ssa tällä kertaa: toki, ei ole kiinnittynyt ja kuulemma vaikuttaa sen verran vilkkaalta epelilta että ehtii kääntymään vielä monesti :D

T:Neiti+kihuli rv 32+1
 
Danone81 Teillä on sitten ainakin jotain, mitä jännätä synnärillä :D. Mulla kanssa on vielä pikkaisen epävarma olo, vaikka luulin ultrassa jotain melko varmasti näkeväni, niin eipäs sitä ihan varmaksi kumminkaan tiedä.

Koiksalle jaksuja koira-asiassa. Nuo on niin kamalia päätöksiä tehdä :( Mukavaa kuitenkin, että lopulta sait sen äitiyspakkauksen. Kylläpä kesti!

Anopeista ollut juttua. Mulla pukkaa vähän stressiä tuollakin rintamalla. Mulla siis ihan mukava anoppi, joka tosiaan ei asioihin puutu. Asuu samaa maatilaa, kuin mekin. Ikää on kuitenkin sen verran, että omista asioista ja erityisesti hygieniasta huolehtiminen on ruvennut tuottamaan hänelle ongelmia. Ja nyt varoitus, tulee valitusta; Anopilla on virtsankarkailua, josta mieheni on puhunut hänelle ja pyytänyt ostamaan suojia. No ei tulosta ja huusholli, vaatteet yms. on sitten ollut hippasen hajuhaitan vaivaamia. Käyn sitäkin puolta välillä siivoilemassa ja autossani mulla on ollut pakko ottaa käyttöön istuinsuojat. No nyt anoppi on ollut polvileikkauksessa ja meinaavat laittaa sairaalasta jonkin ajan päästä kotiin. Tulevat onneksi perjantaina kotikäynnille kartoittamaan tilannetta ja kotihoidon tarvetta. Pelkään kuitenkin, kun kaikessa säästetään, että kohta mulla on täällä kaksi hoidettavaa vaipoissa. Tai sitten hän ei enää kotona suostukaan suojiin, joita ne tuolla sairaalassa ovat hänellä kyllä käyttäneet ja mä saan taas siivota eritteitä, yök :x Sanotaan, että arvostan kyllä nykyään suuresti sairaanhoitajia, jotka sairaalassa jaksavat töitä tehdä. Itse en pystyisi. Ja mitenkähän anoppi pärjää, kun itse olen sairaalassa pienen kanssa. Anteeksi rutina...

Joanmi + Potkiainen 32+1
 

Yhteistyössä