~LOKAKUUN lapset **2010** syyskuussa <3~ 3 vauvaa syntynyt!

Tänään poksaus päivä, 35+0 *poks* :p
Kuinkahan monta kertaa sitä vielä ehtii poksauttamaan tämän vauvan kanssa... :D

Bubbeli: Mulla on TAYSiin meno 35+5 eli periaatteessa osuu tuohon 37 viikon alkuun tuo kääntöyritys.
Jos siihen nyt siis päädytään tutkimusten jälkeen vielä. Ja kun mulla on se viikon "epäselvyys" tuossa lasketussa ajassa, niin rakenneultran mukaan tuo päivä on jo 36+5 eli melkein 38 viikon alkua kolkutellaan. Ja eikös ne sano, että 37+0 lähtien vauva on jo täysiaikainen. Toivon NIIN hartaasti, että saisin suunnitellun sektion jo ihan lokakuun alkupuolelle, jos siihen päädytään. En havittele mitään 4,5kg pojua ponnistamaan. :whistle:
Mulla on ollut neuvolan th jo pitkään sitä mieltä että poju ei mahdu enää itse ainakaan kääntymään, kun koko on painellut jo yli kuukauden yläkäyrän yläpuolella. Mutta ensi perjantain jälkeen ollaan paljon viisaampia, kai, ehkä, toivottavasti... :confused:

Mukavaa viikonloppua kaikille, sinnitellään vielä tämä viimeinen kuukausi - puolitoista masujemme kanssa!! :cool:

Nappula-10 35+0
 
:wave:

ryöminkäinen
Hauskaa kesälomaa :) Nyt sitten odottelemaan synnytystä!

noonielle onnittelut poksumisista!

Nappula-10
Miksei laskettuapäivää ole muutettu? Kun onhan tuossa aika iso ero jo! Meidän sairaalassa viisi päivää on se raja, jonka jälkeen pitää muuttaa la.
Ne varmaan kertoo jo ensi viikolla sektiopäivän, jos siihen päädytään. Luulisin ainakin?
Näitä pt-vauvoja vissiin leikataan vähän aiemmin, etteivät lähde itsekseen tulemaan. Tai voinhan olla väärässäkin.
Itellekin selviää nuo kääntöhommat parin viikon päästä, 36+0 on kokoarvio taas. Jos vauva on edelleen perätilassa, niin sitten sovitaan kääntöpäivä ja ne tutkimukset.
Saakohan sieltä kääntöyrityksestä muuten lähteä yksin kotiin? Kun mies ei välttämättä pääse mukaan..
Lisäys:
Tehdäänkö ne lantion kuvaukset yms ensin ja sitten kääntöyritys vai miten päin se menee?
Bubbeli 34+2
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikille!:wave:

Ei ole taas kerennyt kirjotella. Mutta tosiaan käytiin viimeviikolla KOKSissa katselemassa miten tämä kaveri liikkuu kun on ollut niin hiljainen. Lääkäriksi sattu oikein rouva ylilääkäri. Ja asenne oli kyllä myös niin yli kun voi vaan olla, suoranaista *ittuilua joka lauseessa. Kun ei mitään vikaa ollutkaan niin hänen aikaansa sielä tuhlattiin ja teki sen selväksi. No vauvalla kaikki hyvin vaikka pahamaku jäi taas suuhun lääkärin käytöksestä. Että ei paljon kiinnosta sinne mennä synnyttämään.. Paino arvio oli jo 2860g että pitää vissiin alkaa rajottaa makeita ruokia ;)

Lekurinauvolakin oli viime viikolla, kaikki hyvin paikat pehmenneet mutta kiinni. Nyt on sitten keränny nestettä kroppaan hyvin 2,5kg heilahti viisari parissa päivässä ja nilkat näyttää sen mukaisilta. Täällä keskusteltiin painosta että paljon on tullut, sellainen 8kg jos ei otetat nyt tuota hyppäystä huomioon. Bmi on kyllä niin hyvä muutenkin että ei tarvisi paljon enään tulla.

Synnytyksen kivunlievityksestä,; viimeeksi meni niin luomulla kun vaan voi mennä. Ei kerennyt ottamaan eikä keretty antamaan mitään! Oltiin sairaalassa 1h 16min ennen kun esikko syntyi. Kaikenkaikkiaan kestoksi oli laitettu 4h 16min. Käyrillä kätilö katsoi että auki on 3cm, siitä 15min tuli kuulemma se 7cm oksennus ja hetki suihkussa niin kaikki auki. Että haipakalla mentiin, ja siltä tuntuikin, toisaalata hyvä niin. Mutta nyt en sitten tiedä että kuinka käy. Jännittää aikapaljon että keretäänkö Kotkaan asti! Missä vaiheessa pitää lähteä kun matkaa on kuitenkin päälle 60km. Jos vaikka vedet menee. Kun jossain luki että synnytys aika voi puolittuakin edelliseen verattuna. Niin aika tiukkaa tekee.. Mulle nuvolassa ei ainakaan ole puhuttu koko aiheesta mitään. Kun ei kauheesti huvittais ajalla edes takasin ja tehdä niitä "vääriä" lähtöjä.

Liitoskivut on alkaneet vaivata myös, kuin työnnettäis puukkoja lonkkiin ja pyöriteltäis. Sekä jos vaan voisi niin mieluusti vaan huilailisi mutta neiti tohina pitää liikkeellä 12-14h päivässä. Meillä kun ei nukuta päikkäreitä.

Mitenhän te muut olette ajatelleet jaksaa jos vauva valvottaa öisin ja päivisinkään ei ole mitään mahdollisuutta huilata? On alkanut tulla mieleen että mitähän piristeitä tässä pitää alkaa käyttämään kohta.:whistle:

Mitenkäs muut lapset odottaa tulevaa sisarusta? Täälä ei meinaa pysyä neiti nahoissaan=)
Kyselee kokoajan että koska se vauva tulee, ja selittää miten hän sitten hoitaa vauvaa syöttää ja laittaa tutin suuhun jos on pahamieli vauvalla. Ja välillä laskee että kuin monta niitä vauvoja tulee, pitäisi ainakin kaksi saada, ilmeisesti myös oma pitäisi olla. Yhtenä iltana sanoi "minä pidän huolen sinusta äiti ja ja ja vauvasta" tuli tippa linssiin.:heart: Ja isänsä vatsaa katsoi ja sanoi että "minulla vauva mahassa" ja näytti omaansa " mutta iskällä isompi":p

Taikamyrsky 36+4
 
Täällä ollut aika hiljaista masussa. Tässä just rentoudun ja odottelen josko alkais liikkumaan. Miten muilla onko vauvat reagoineet mahan tökkimiseen ja puheeseen? Mä nimittäin ainakin aika heikosti saan tuota tökkäsyihin vastaamaan. Onko se ihan normaalia vai pitäisikö vauvan aina vastata kun sitä tökkii? Muuten kyllä sit liikkuu, tosin ei hirveesti enää. Mutta en muista että olis pahemmin vastaillut tai säikähtänyt mitään kovia ääniä tms. Toki on tottunut yökerhon discojumputukseen kun kerran siellä olen ollut töissä joka viikonloppu..
 
Nooralle ja perheelle jaksamista :hug: Kuten täällä jo sanottiinkin, onneksi Viljan tila havaittiin noinkin ajoissa niin hoidot voidaan aloittaa heti hänen synnyttyään.

Piti jo eilen tulla käymään, mutta simahdin sitten sohvalle illaksi ja siirryin siitä suoraa sänkyyn jatkamaan unia. Univelkaako? :whistle: Täällä oltais nyt sitten lomalla :D Äippäloma alkaa vasta 21. päivä mutta mulla oli vielä vuosilomaa kuusi päivää pitämättä, joten onneksi vapaalle pääsy aikaistui. En kyllä olisi enää viikkoa jaksanut.

Viime viikko on kyllä ollut aika hektistä ja illalla on olo ollut sen mukainen. Turvotus mulla on lisääntynyt räjähdysmäisesti ja jalkojen koko tuntuu tuplaantuneen. Oltiin torstaina tutustumassa synnärille ja kun tultiin kotiin niin kenkiä ei tahtonut saada pois jaloista kun ne oli niin turvonneet. Käynti itsessään oli kyllä todella hyödyllinen ja sain vastaukset tosi moniin kysymyksiin. Täällä olikin mietitty kivunlievitystä ja ilokseni huomasin että VKS:ssä on amme. Sitä ajattelin ainakin kokeilla. Muutenkin olin ajatellut ottaa vastaan kaiken mahdollisen avun :)
Neuvolassakin tuli käytyä ja sieltä saatiin seuraavia tietoja:

rv 33+2
paino + 467g
RR 106/66
u-prot ja u-gluk -
sf 32
syke + ja liikkeet ++

Sf-mitta pomppasi yläkäyrälle, mutta sille on ihan luonnollinen selitys kun meidän pikkuinen on kätilön suorittaman tutkimuksen mukaan perätilassa. Se ei oikeastaan ollut mulle mikään uusi asia, olen tuntenut potkut muutamaa poikkeusta lukuunottaen alhaalla ja päätään Nöttis on säännöllisesti yrittänyt puskea ylävatsan läpi. Ensi viikon tiistaihin olisi minillä aikaa itsekseen kääntyä sitten otetaan "kovemmat" keinot käyttöön. Menen ens tiistaina lääkärille, joka tekee sisätutkimuksen ja sit katotaan laitetaanko lähete kääntöyritykseen. Bubbeli mulle sanoi kätilö, että ensin tehdään kääntöyritys ja sitten jos se ei onnistu niin sen jälkeen kuvataan lantio yms.

limeee täälläkään ei masusta tahdo kuulua vastausta jos sitä painan ja sille puhelen. Pikemminkin tuntuu siltä, että siellä oikein pysähdytään ihmettelemään että mitä ihmettä tuo tekee :confused:

Huoh, pitääköhän sitä vielä lähteä siivoamaan keittiötä synttärivieraiden jäljiltä vai jättäiskö suosiolla huomiseen. Siitä puheenollen voisitko mama-L päivittää mun ikää vuodella ylöspäin.

Jaksamisia kaikille :wave:

Sähikäinen + Nöttis (jolla on vielä kaksi päivää aikaa kääntyä itsestään) 33+4
 
Sähikäinen: Helpottavaa kuulla. Jotenkin tuntuu oudolta kun neuvolassakin sanoivat että herättele vauvaa yms. mutta kun ei se tunnu noihin koviin ääniin tai tökkimisiin reagoivan, jutteluihinkin harvoin. Tuli heti pelot mieleen että onko kuuro tai muuten terve lapsi tulossa mutta ehkä sitten ei ole pelkoa siitä? Nyt kyllä liikkkuu kun tähän koneelle rauhoituin :) onneksi, olisin jo huolestunut kun koko päivän on ollut tosi hiljainen. Mutta tuovähän mieityttää kun ei reagoi..
 
:wave:

Sähikäinen
Mitkä viikot sulla on, kun menet käännökseen?
Kun kävin itse 34+0 ja olisin halunnut jo aloittaa tätä kääntämisoperaatiota tai edes suunnittelemaan asiaa, niin ei. Menen 36+0 seuraavan kerran lääkärille ja sen jälkeen varataan uusi aika kääntämiseen. Eli käännös menee viikoille 36-37 välille! Luultavasti 36+4 ja sen jälkeen vasta (viikot vaihtuu aina torstaisin, niin tuskin perjantaina heti pääsen käännökseen) Mielestäni aika myöhään.
Mitä muut olette mieltä ja koska kääntöyrityksiä on tehty?

Bubbeli 34+3
 
Kopioitu Terveyskirjaston nettisivuilta

Ulkokäännös

Lapsen ollessa perätilassa pyritään tekemään ulkokäännös eli sikiön kääntäminen normaaliasentoona (pää alaspäin) raskausviikolla 35–36. Sen jälkeen sikiön kääntyminen alkaa olla harvinaista, ja myös ulkokäännöksen edellytykset huononevat.


Pitänee etsiä lisää tietoa tästä asiasta ja ottaa puheeksi kätilön kanssa torstaina, kun menen juttelemaan synnytyksestä.
 
Taas valvotaan...

Mutta poks 36+0. Ei enää mahdottoman monta poksumista, toivottavasti.

Oltiin tosiaan viihteellä työkaverien kanssa. Äippälomalla olevakin oli mukana. Hänellä sokerivauva, jolla Erbin pareesi. Painoarvio oli ollut Taysissa pieleen 500 g eli syntyi 4600 g:n poika, jolla käsi vaurioitui synnytyksessä.
 
Ulkokäännöksestä

Mulla ulkokäännöstä yritettiin rv 36+2, samalla reissulla synnytyssairaalassa, kun todettiin ultralla perätila. Ensin lääkäri teki ultrauksen (varmisti perätilan ja katsoi onko käännökselle edellytyksiä esim. tarpeeksi lapsivettä) ja sisätutkimuksen. Tämän jälkeen yritettiin käännöstä synnytyssalissa. Lopuksi kävin vielä magneettikuvassa. Olin reissussa yksin, koska mies oli töissä. Ajelin siis itse autolla synnärille (n. 60km) ja takasin kotiin. Eli käännöstä saa lähteä omin neuvoin kotiin.

Mä oon ymmärtänyt, et liian aikasin tehdyn ulkokäännöksen jälkeen vauvoilla on isompi riski kääntyä takaisin perätilaan. Toisaalta mitä pidemmälle käännös menee, sitä suuremmalla mahdolisuudella vauva on alkanut jo asettua/laskeutua perätilaan ja tila vauvan kääntämiseksi vähenee.

Yleisesti ottaen suhtaudun positiivisesti ulkokäännökseen. Ainakin minusta tuntui, että lääkärit tutki aluksi tarkkaan, kannattaako ulkokäännöstä edes yrittää. Lisäksi vauvan vointia tarkkailtiin hyvin ennen, jälkeen ja käännöksen aikana. Itse toimenpide oli kyllä tosi ikävän ja epämiellyttäväntuntuinen, mutta minusta on kiva tietää, että nyt on edes yritetty saada vauva raivotarjontaan ja synnytys alakautta mahdolliseksi.

KYS:ssä perätilavauvat leikataan kuulema mieluiten rv 39+. Meidän vauvan suunniteltu sektio ajoittuu raskausviikolle 39+3 - eli mun mielestä aika myöhään. Synnäriltä sanottiin, et jos synnytys käynnistyy aiemmin, vauva leikataan päivystyksessä.


Tatara ja tirriäinen 37+1
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!
Tein itelleni jobinpalveluksen kun rehkin eilen ja nyt alaselkä on hapoilla ja arka. Varmaan kaks asiaa yhdessä, rehkiminen ja löystyminen. Ei mitään polttoja, mutta vaan ihan hemmetin kipee, varsinkin liikkeelle lähtiessä. Samaten musta tuntuu että tää mahakaveri on alkanu "valua" alaspäin koska alapäähän tuntuu huomattavasti enemmän. En muista edes esikoisesta tämmösiä alapääkipuja. Toisaalta hyvä, koska esikko oli synnärillä vielä aika ylhäällä.

Valvoskelin taas yöllä, taitaa tulla tavaksi. Ylös nousin sitten vihdoin viiden jälkeen kun olin jo melkein tunnin pyöriny sängyssä. Pitänee ottaa päivällä torkkuja =)

Tein myös nyt vihdoin päätöksen että ens viikolla viimein pesen ne vaatteet valmiiksi ja laitan muutenkin paikkoja valmiiksi. Tajusin että jos vaikka se käynnistys tuleekin, niin sitten voi tulla kiire, mutta taas jos annetaan mennä luonnollisesti, aikaahan on :stick:

Onneks alkaa antamaan tää flunssa periks sentään. Vähän vielä vetämätön olo mutta voiton puolella!
 
Sunnuntaita! .. ja taas poksuu.. 35+0 :heart:

Kivunlievityksestä kyseltiin.. mua jännittää jo vähän miten suhtaudun kipuun, kun kumminkin ei vielä hajuakaan ensikertalaisena miltä synnytyskivut tuntuu. Aion kumminkin tilanteen mukaan ottaa mahdolliset kivunlievitykset, epiduraali ainakin kuulostaa kokeilemisen arvoiselta. Parempi kumminkin ottaa riittävä kivunlievitys, ettei sitten loppua kohti ole niin kuutamolla, että voimat loppuu, kun pitäisi alkaa ponnistamaan.

Perätilasta..täällä taas vauveli päätti alkuviikosta kääntyä perätilaan ja sopivasti oli kontrolliultra samana päivänä niin se siellä varmistui. Minulla on reilun viikon päästä seuraava ultra ja siellä tarkistetaan tarjonta ja tarvittaessa tehdään lähete Tays:iin. Onneksi tässä on vielä aikaa vauvan kääntyä ja ultraavan lääkärin mukaan kaikki edellytykset vielä kieppua masussa moneen kertaan.
En tiedä, miten oikeasti asia on, mutta olen ymmärtänyt, että ulkokäännöstä on parempi yrittää vasta lähempänä viikoilla 37, kun käännöksessähän on riskinä istukan irtoaminen ja synnytyksen käynnistyminen. Parilla tutun tutulla näin on juuri onnistuneen käännöksen jälkeen synnytys käynnistynyt pari päivän kuluessa. Enkä todellakaan äskeisellä ketään halunnut pelotella!! Kaikki raskaudet ja vauvathan kumminkin ovat yksilöitä. Itse kumminkin haluaisin mahdollisen käännösyrityksen lähempänä vauvan täysiaikaisuutta (vko37), että vauva ehtisi kehittyä tarpeeksi ja olisi mahdollisimman valmis masun tälle puolelle. :)

Muuten minulle ja vauvalle ei kuulu ihmeempiä. Turvotukset, supistukset, liitoskivut ja valvominen alkaa olla arkipäivää..onneksi enää ehkä 5viikkoa laskettuun. :) Pääasia kumminkin, että pikkumies masussa jumppailee ja liikkuu vilkkaasti. Maanantaina alkaa vihdoin virallinen äitiysloma! :) Hankinnat vauvalle alkaa olla tehtynä ja sairaalakassikin jo varmuuden vuoksi pakattuna. Malttamattomana jo odotan, että näkisin kuka siellä masussa kaiket päivät on mellastunut. :heart:

Jaksamisia kaikille!! :hug:

Ja mukavaa sunnuntaita mammat!

Minkuli ja pikkuheppu 35+0
 
bubbeli Kätiön sanojen mukaan, jos masuasukki ei ole ens viikkoon menessä kääntynyt niin sitten saan lähetteen Vks:aan ja siinä menee noin viikko pari eli mun ymmärryksen mukaan viikkoja oli silloin 35 tai 36. Nyt en muista että tuleeko siinä olemaan kaksi käyntiä, ensimmäisellä ultraus ja toisella kääntöyritys, vai tehdäänkö ne samalla kerralla. Joka tapauksessa siis viimeistään viikolla 36 yritetään kääntää.
 
Täällä kans 37+0 POKS


Ja ihan valmiina synnyttämään :headwall:
Olotila on niin syvältä. Joka paikka kipee ja mitään ei jaksa eikä pysty.

No, tässä voi tuudittautua siihen, että tässä mene varmaan vielä ainakin 4 viikkoa, jos vanhat merkit paikkansa pitää :kieh:
 
POKS 37+0!!

Kivunlievityksestä Viimeksi mies lämmitti mulle kaurapussia ja sit epiduraali jossain vaihees..Tehos kyl hyvin mut ponnistusvaihe kesti tunnin ni en tie osasinko ponnistaa oikein kun tuntus että epiduraali vei kivun "liiaksikin" pois. Nyt mennään asenteella että mitä kerkee niin otan vastaan =)

Synnytys pyörii mielessä jo vähänväliä..Osittain jännittää kovastikin kun nyt tietää mitä se on.Ekaa kun ootti ni olin tosi rauhallinen loppuun saakka kun tulevaa ei todella tiennyt.Luotan kumminkin että kaikki menee hyvin.Ja ehkä jännään että saadaanko typy johku hoitoon vai kerkeekö joku meille sitten ja jos kukaan ei vastaakkaan puhelimeen jajajjajajaj... :whistle:

Perätilasta kaverilta tuli tänään viesti että he on saaneet pienen tytön.Oli kuulemma yritetty alakautta vauvaa synnyttää mutta kun huomattiin et hää on jalat ristissä ni leikkaukseen meni.Kaikki kuulemma hyvin. Huomaa että kyl on sairaaloissa ja käytännöissä eroja kun eikös joillekin ( en muista ketä/ketkä ) annettu suoraa leikkausaika kun huomattiin että vauva perätilassa.Tietysti riippuu vauvan koosta ja lantiosta ym mut ihmettelin kaverini tapausta että hää oli ensi synnyttäjä ja juu juu,ilman muuta alakautta synnyttää oli TYKS todennut.

Nyt on alkanut todella kaikki närästää mitä suuhun pistää : / Yöllä kun herään vessaan,otan samalla rautalääkkeen ja vitamiinin tuoremehun kanssa ni johan alkaa sängyssä polttelut..
Ja kyllä on vauveli tainnut valua alaspäin kun tuntuu aikamoista painetta alapäässä..Eipä tässä enää montaa viikkoa tarvi kärvistellä.Vastahan mä mielestäni plussasin :heart:

Nooralle perheineen jaksamisia!

Keskiviikkona on sitten vika lääkäri.Toivottavasti alakerrassa on jotain tapahtunut :)
Palaan sillon viimeistään :wave:

MUKSU 37+0
 
Viimeksi muokattu:
Käytiin X-treme Car Show:ssa, mies kun on autohullu. Kyllä on jalat turvoksissa. Ihan vaikea kävellä/löntystää eteenpäin. Huomenna pojalla neuvola. Täytyy varmaan otattaa proteiinit pissasta ja verenpaine. Terkkari on sama kuin äitiyspuolella. Ihan ok. Varmaan suostuu ottamaan.

Minulle ed. raskaudessa vielä tiistaina ei ollut proteiinia, mutta perjantaina kolmella plussalla. Äkkiä se tila pahenee, vaikken usko, että nyt on ongelmia. Jalat on kyllä todella massiiviset.

Ihan puhki. Nukuin pari tuntia, kun tultiin kotiin , mutta olis voinut nukkua aamuun saakka. Hah ! Niinkö kädeltä muka sais.
 
:wave:

Tuntuu, että hoitokäytännöt vaihtelevat todella paljon asiasta riippumatta.
Kävin eilen lukemassa vielä pitkän Duodeciumin lehdessä olleen artikkelin. Siinä kerrottiin paljon eri maissa tehdyistä tutkimuksista ja hoitokäytönnöistä. Joissain maissa perätilavauvaa ei saa edes yrittää alakautta. TAYS:sissa oli myös tehty jokin tutkimus, jossa ei oltu havaittu suurta eroa perätila - ja raivotarjontavauvojen terveydessä. Lopussa todettiin suunnilleen, että Suomessa hyvänä hoitona pidetään alatiesynnytystä sekä elektiivistä sektiota. Jutussa painotettiin myös, että äidille pitää kertoa riskit perätilasynnytyksestä ja jos äiti päätyy yrittämän alakautta tulee hänen olla siihen erittäin sitoutunut.

Samassa jutussa myös käsiteltiin ajankohtaa käännökselle. Tästä puhuimmekin jo polilla ja mahdollisimman myöhään tehdään tosiaan tuo käännös. Tuntui vain, että muilla on kauhean aikaisin nuo ajat. Voipi olla, että kun käyn kummin 2vkon välein kokoarviossa, niin siksi tuo pt-juttu jätettiin suosiolla samalle käynnille. Eikä siis nyt keskitytty siihen sen enempää.

Jännäksi menee, jos vaikka vauva päättää alkaa kasvamaan 300-500g/vko niin miten käy, mahtuuko enää kohta kääntymään..

Bubbeli 34+3
 
Niin, eri sairaaloissa on varmaan erilaisia käytäntöjä ton perätilasynytyksen kaa. Mulle KYS:ssä sanottiin heti ekana suurin piirtein, et heillä periaatteena on, et kaikki lapset syntyy alakautta, ellei toisin todisteta. Ulkokäännöstäkin tehnyt lääkäri kysy multa lopuks, et olisinko motivoitunut synnyttämään alakautta tän perätilassa olevan vauvan. Sanoin, et riippuu hyvin paljon mun paikkojen koosta - siis olisko vauvalla millaset mahkut ylipäätään mahtua perätilassa tulemaan. Onneks ottivat multa lisäks ton magneettikuvan, jossa todettiin mun paikkojen olevan ahtaat häntäluun tietämällä, joten sen seurauksena sain suoraan ajan sektioon, ilman et tarttee alakautta yrittää ollenkaan. Perätilasynnytykseen kun paikkojen pitäs olla mielellään vähän tilavammat, kun muuten. Varmasti, jos mun paikat olis todettu tavallisen kokoisiksi, olisivat sairaalan puolesta laittaneet mut yrittämään ensin alakautta ja sit jos ei onnistuis, leikkaisivat. Näin ainakin tuo käännöstä tehnyt läkäri jo ehti ehdottaa ennen magneettikuvien vastausten tuloa.

Toivottavasti bubbeli sullakin asiat selkiytyisi niin voisit vähän rentoutua tulevan synytyksen suhteen. Vaikka ainahan se vauvan synnytys varmasti jännittää, kun koskaan, vaikka olisi kuinka hyvin etukäteen asiat suunnitellut, saattaa tapahtua mitä vaan.

Tatara ja tirriäinen 37+1
 
hellurei!

en ole jaksanut kirjoitella, lueskelemassa olen kyllä käynyt teidän kuulumisia:)

Mulla on nyt puoli 9 neuvolalekuri, joka tarkastaa vauvan tarjonnan, mutta mukelohan mahassa istua köllöttää:/ Jos ei nyt kahdessa tunnissa käänny niin lähete ä-polille. Mietityttää tosiaan tuo ulkokäännös kun nyt on viikkoja 36+1, ja lähetteen laiton jälkeen menee saada aika n. 1 viikko jotta kuinkahan pitkälle tuo käännösyritys menee.......... :S
Päätin jo, että alakautta en perätilalasta synnytä, koska siinä on vauvalle enemmän riskejä kuin sektiossa.. Toivottavasti vauva kääntyy! Haluaisin ihan normaalin alatiesynnytyksen! Noh, pääasia, että pian on nyytti kainalossa:´)

Muuten en ole synnytystä tai kivunlievitystä ajatellut... Tulee mitä tulee ja otetaan vastaan mitä ehditään saada:)

Olin viikonlopun reissussa ja kaikki meni hyvin, joten eiköhän sitä matkustella voi kaikki sen oman voinnin mukaan. Kyllä mua eilen illalla kotin palattua väsyttikin! Mutta silti heräilin parin tunnin välein jos johkin kipuihin:x

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille! :flower:
 

Yhteistyössä