~LOKAKUUN lapset **2010** maaliskuussa <3~

MamaL Kiitti uudesta pinosta =)

Kiinalaisen kalenterin mukaan meille olisi tulossa tyttö.. No niinpä tuo väitti esikoisenkin olleen. Mutta ihan on munaskut, niinkun kunnon miehenalulla kuuluukin ;)
Oon aikasta varma, että neljäs RiepuPetteri on tulossa ja ilomielein otamme vastaan. Tietty tuli sieltä kumpi vaan, ei väliä, kunhan terveyttä piisaisi ja blaa blaa perus virret perään =)

Mieliteoista Kauheesti tekee suolaista ja hapanta mieli, mutta en oo makean ystävä muutenkaan. Hedelmät kyllä maistuu ja tein eilen pitkästä aikaa mustikka-mansikkakiisseliä, ja sitä ihan himoitsee nyt koko ajan :p
Muistaakseni tyttövauvaa oottaessa ois toi makeanhimo ja poikaa ootellessa pojan.. Mutta menepä noista vannomaan :D

Saatiin neuvolasta ihana vau-kirja. Siellä on raskaus yksityiskohtaisesti viikko viikolta ja kaikkea muuta kivaa asiaa. Jalankokoa ym.
Tupakoinnistakin siellä oli muuten aika liuta riskejä ja erityisesti jäi mieleen erityisesti yksi juttu; Mitä sikiö tekee, kun äiti tupakoi? Uä-tutkimus näyttää miten sikiö reagoi, kun äiti tupakoi. Kuvissa näkyy, kun lapsi vääntelehtii voimattomana ja epätovoisena. Lapsen sydän alkaa lyödä nopeammin. Liikkeet vähenevät ja hengitysliikkeet muuttuvat. Se voi vääntelehtiä jonkin aikaa, kunnes pysähtyy kokonaan. Tämä saattaa kestää jopa puoli tuntia äidin tupakoinnin jälkeen..

ja nyt minä lopetan osaltani tämän tupakkakeskustelun, ennenkuin jollakin menee hermot mua kohtaan ja lähetän miljoonat tsempitykset lopettajille :eek:

Ootteko muut saaneet tuota vau-kirjaa?

Tervetuloa uusille, vielä tuntuu tippuvan porukkaa mukaan :flower:

Täällä lähti käyntiin 10. rv. Jotenkin uskomatonta :heart:

Mies kävi eilen autokaupoilla ja tuli kotiin uuden hienon tila-auton kanssa. Tilaa on 7 hengelle (eli periaatteessa vois sen vitosenkin tehä heti perään :LOL: ;) )
Toosi ihana ja upea, näyttää niin sirolta ison maasturin jälkeen.
Ainoo huono tossa on, että se ei ole neliveto. Täällä maalla varsinkin tälläsen talven aikaan sellanen on tarpeen. Täytyy vaan tehä lumitöitä ahkerammin B)

Joo lähenkin tästä heti töihin ja pääsen testaamaan, pääseekö pihasta olleskaan pois =)

Ihanaa päivää kaikille ja voikaahan paksusti :D

:wave: Puskajussi ja Onni 9+0 :heart:
 
Hehe nyt jo auton osti :D Meilläkin harkitaan isomman auton ostoa mutta toisaalta aika harvoin tulisi tilanne, että koko perhe oltas autossa samaan aikaan.. Sen puolesta henkilöauto menettelis jatkossakin.

Ella ja Kirppu 5+1
 
mulla alkoi eilen illalla kunnon menkkajuilinnat ja jatkunu nyt tähän hetkeen (inhottavaa)
Mulle kyllä uusi oire tämä

Tänään menisin äitini kanssa suomenlinnaan katsomaan hääpaikkaa ja pitäis suu pitää supussu, onneks en oo niin pikkunen että muutenki aina pömpöttää

Nyt pitää ostaa vaan jotain limua ettei tuu pahaolo lautalla saati pissa hätä
Operaatio raskauden salaaminen/vaivojen pitäminen omassa tiedossa

miimii ja viuhti rv 5+3

p.s kirjotan loka marras kuun palstoille eli melkein aina tuplana, älkää siis kummastelko jos toistan itseäni varsinki niille jotka on samassa tilanteessa ja la 31.10-1.11
 
meilläkin kiinalaisen kalenterin mukaan tyttö. meilläkin isomman auton ostoa mietitty kun on koirakin mikä pitäis mahtua....
eilen aloin ihmetellä, että minne mun mahaturvotus hävisi...alussa sitä oli paljon ja en pystynyt mahallaan jumppailemaan ja eilen yritin ja onnistu ihan hyvin...onko muilla turvotus yht äkkiä hävinnyt...mietin heti ei onko lapsivesi ja sen mukana masuasukki tullut jo pois.....
tupakoinnista olen puskajussin kirjoitusten tavoin aikalailla samoilla linjoilla....ei sitten yhtään sätkää koko raskausaikana.....ei edes tutkimusten mukaan olla varmoja mitä kaikkee se voi aiheuttaa....
rv 8+6
 
Huomenta Mammat!

Täällä pahoinvointi on yltynyt erittäin epämiellyttävälle tasolle. Yöllä heräilen vähän väliä oksettavaan tunteeseen. Oksentamiselta olen onneksi toitaiseksi välttynyt. Viininlehtikääryleet menee hienosti alas kuten edellisessäkin raskaudessa. Kalliiksi tulee :)

Kävin eilen siellä Taysissa kontrolliultrassa. Sikiötä ei ihan vielä näkynyt... Pidätte varmasti mua ihan hulluna ja itsekin ihmettelen, mutta jotenkin mulla on luottavainen olo. Jokatapauksessa en jaks itkeä puoltatoista viikkoa seuraavaan ultraan saakka. Eli kohdussa oli ruskuaispussi ja sikiöpussi oli kasvanut kovasti. Lääkäri sanoi, että viikko sitten kohdussa ei ollut oikein mitään selkeää ja nyt tämä, niin olisi luottavaisella mielellä. Heidän ultrallaan ei näy kuulemma alla 6 viikkoiset sikiöt. Ja mulla menkoista laskettuna eilen 6+2. Eli jos hedelmöittyminen on tapahtunut myöhemmin, niin sikiötä ei olisikaan vielä voitu nähdä. Yritän säilyttää mielialani ja selvitä näistä kamalista oireista päivä kerrallaan.

Viime yönä prakasi sitten selkäkin. Viime raskaudessa oli tosi paha issias alkuraskaudessa ja kävin siitä OMT-terapeutilla. Tuntuu, että sama vaiva tulisi taas. Selän teippaus oli paras ja sen aion pyytää jos tämä kipu ei pian helpota!

Vauvakuumeilija, mullakin se pahin turvotus on laskenut. Tämä ainakin mulla kuuluu asiaan, että ne ekat viikot on ihan mahdottomat ja sitten hiukan asettuu. En oikein usko että vedet olisi menneet :)

Kaikkea Hyvää Äitiliinit,

Noora ja Sulo 6+3 miinus joitakin päiviä
 
huomenta kaikki! :)

heikku,
juu on miehellä odotettavissa aikamoinen puhuttelu jos tänään ilmaantuu paikalle, ei ole kovinkaan kaunista sanottavaa hänen käytöksestään tällä hetkellä, käsittämätöntä vastuuntunnottomuutta ja pelkuruutta minustakin!

danuli79,
niin onneksi luotan itseeni sen verran että tiedän selviytyväni yksinkin jossei tuosta toisesta ole vastuutaan kantamaan. tietenkin toivoisin että olisi, edes sitten kun lapsi syntyy vaikkemme yhdessä olisikaan. ihan vain lapsen kannalta. mutta pystyn kyllä yksinkin antamaan lapselle kaiken tarvitsemansa ihan ainoanakin vanhempana jos näin käy. mutta tänään tuo ehkä jo vähän selvenee sitten.

ja tosiaan se pieni läpätys teki kaikesta jotenkin niin paljon todellisempaa, siellä se kasvaa ja on Elossa! :) jotenkin niin ihmeellistä se vain on.

kiitos molemmille tuestanne! :flower: :)

tulen huomenna sitten päivittämään miten meni tämän illan keskustelut.. olo ollut muuten hyvä, mutta hirvittävä nälkä ja paha olo jossei välittömästi jotain syö.

tupakoinnista vielä, itsekin tietenkin tahdon päästä nollalinjaan, aionkin. eilen poltin alle 10 ja tänään en enää sitten aiokaan polttaa kuin tuon yhden ja jos todella paha paikka tulee niin on noita nikotiinipurkkia, eiväthän nekään hyväksi vauvalle ole mutta käsittääkseni eivät niin myrkkyä kuin tupakka kaikkine muine solumyrkkyineen nikotiinin lisäksi.

toivottelen kaikille kaunista tiistaita ja pikkuisille oikein paljon siunauksia (jos sitä ei oteta pahalla) ja paljon pitoa pikkuisiin jalkoihin!
:flower:

fairytale & pikkuinen Ihme 6+3
 
soitin neuvolaan ja kerroin mun menkkakivuista jotka on todella kivuliaat, kysyi kohdistuuko oikealle ja sanoin että lähinnä jossain tuolla alaselän luona kuumottaa, joten ei nähnyt tarpeelliseksi oottaa mua vastaan ( ei tullut itselläkään mieleen että olsi menny ultraan)

Sitten tulee "hauskin vaihe" eli kyseli vähän meidän naisten historiaa ja tajusin että äitini on kaksonen ja hänen mummi :D

Eli neuvola täti sanoi että alkuvaiheessa kun on tälläisiä polttoja on mahdollista odottaa kaksosia, varsinki jos on naisen puolelta tulee kaksosraskauksia :wave:

että näin meillä :attn:
 
Angel08
Me kävimme hoidoissa Väestöliitossa ja siellä oli ohjeena, että lapset tulee jättää kotiin.

(.)
Eilen käytiin ensiavussa katselemassa, että onko kohdunulkoinen. Raskaus löytyi kohdusta, mutta ei vastannut viikkoja.. Ensi viikon torstaina uudelleen ultraan.
Onneksi minulla on aina ollut pitkä kierto ja myöhäinen ovulaatio - en vielä heitä kirvestä kaivoon.

bubbeli ja pieni 6+3
 
mama l,kiitokset uudesta pinosta :D nyt jännittää ja tärisyttää aika on muutaman tunnin päästä varhaisultraan ja toive että sieltä jotakin löytyy oikeasta paikasta :heart: tulen illemmalla sitten kertomaan kuinka kävi :D
sutulii 6+1
 
Moikka,
Tultiin just ekalta neuvolakäynniltä, mutta eipä siellä mitään ihmeitä ollu. :( Yritettiin kuunnella sydänääniäkin, mutta ei niitä kuulunut. Ärsyttää, kun ei vieläkään ole mitään todisteita elävästä vauvanalusta. En mä tästä sen enempää hermoilemaan rupea, mutta ois ollu kiva, jos syke ois kuulunu. Epävarmuuden ajat vaan jatkuu......................... Ultraa odotellessa...

Tatara, 9+3
 
=) :heart: =)

ultrassa käyty ja löytyi muutakin kuin iso pieru - josta näin unta... Eli siellä oli viikkoja vastaava kääryle sydämen sykkeen kera! Tutkimus tehtiin sitten alakautta ja silloin pitää tosiaan olla tyhjä rakko.

Se jäi vähän mietityttämään, että kohdusta löytyi siis tuo reilua kahdeksaa viikkoa vastaava alkio, mutta myös ruskuaispussi (erillinen), niin meinaako se sitä, että olisi ollut tulossa kaksi, mutta toinen ei ole alkanut kehittyä... kun en ollenkaan muista aiemmista ultrista vastaavaa nähneeni - enkä tajunut siinä hepakassa tarkistaa lääkäriltä asiaa...

sannri ja 8+6 ( muutan nuo viikot nyt vastaamaan neuvolasta saatua aikaa, eli päivän aiemmaksi. Mutta ei ole pakko päivittää listaan Mama-L)
 
Kiitos mama-l uudesta taas :)

Mitenkäs te jotka odotatte toista tai useampaa kertaa ,niin onko enemmän pelkoja kuin ensimmäisellä kerralla?
Itse kun nyt toista odottelee niin välillä pelottaa aikaspaljon lähinnä se että onko kaikki kunnossa. Tiedän että hönttiähän se on etukäteen murehtia kun ei tiedä,mutta silti miettii juttuja jota ei tullut esikoisen kanssa mieleenkään. Silloin sitä vaan ootteli rauhassa ja tietoa tuli asoista tasaseen tahtiin mutta nyt kun tietää jo mitä on tulossa niin sitä ainakin murehtii etukäteen. Vaikka nyt np-ultra, esikoista ootellessa sinne vaan mentiin "moikaamaan vauvaa" mutta nyt kun tietää että mitä tutkitaan ja miten niin se ei olekkaan niin huoletonta mennä sinne.

Ehkä tässä on kyllä omalla kohdalla myös se että alkuun kun oli reilu viikko piinaa ja melkein jo tuulimuna leima otsassa. Niin nyt sitä sitten jännittelee enemmän kaikkea mahdolissa, höntti pää :ashamed:

No huomenna olis sitten eka neuvola, toivottavasti ei yritä kuunella ääniä kun eihän ne näiden makkaroiden läpi vielä kymppiviikolla varmaan kuulu. Ja sitten olisin ihan hermona np-ultraan asti :whistle:

Nyt sitten torppaa siivoamaan..niin innoissani..

Taikamyrsky ja Aarresamakko 9+3
 
:flower: Onnea kaikille, jotka ovat saaneet iloisia uutisia ultrassa!
Ja tsemppiä epätietoisuuden kanssa painiville!

Mitä enemmän luen toisten kokemuksia varhaisultrista, sitä enemmän sinne haluan. Odotan ultraa kuin kuuta nousevaa (2 viikkoa vielä) ja olisi tietysti murskaavaa, jos sieltä löytyisi vaikka keskeytynyt keskenmeno :'(
Nyt tuntuu, etten kestä tätä odotusta!

:/ Tuike81 9+5
 
Vieläkö tänne uskaltaisi hiippailla joukkoon mukaan...Kolmas lapsi on kyydissä ja LA 12.10, synnärinä TAYS.

Mulla on tästä raskaudesta ollut sellainen kummallinen aavistus, että ei jatkuisi hyvin loppuun asti, mutta toivon kovasti olevani väärässä. Siksi en ole oikein osannut tänne kirjoitellakaan...Yksi keskenmeno on takanapäin ensimmäisen ja toisen lapsen välissä (vasta viikolla 15, oli melko rankka juttu sekä henkisesti että fyysisesti). Ehkä sitä jotenkin kuvittelee, että nyt on taas keskenmenon vuoro edellisen onnistuneen raskauden jälkeen. Mitään syytä ei tähän mennessä ole pelkoihin, ei ole vuotoja eikä kipuja.

Turvotus mulla alkoi taas pari viikkoa ennen plussatestiä, eli vähän ennen kuin kuukautiset olisivat alkaneet, ihan kuin kuopusestakin. Ja viimeksi se ei näkyvästi laskenut se alkuturvotus, vaan muuttui huomaamatta "oikeaksi" vauvamahaksi. Ei siis pienen mahan päiviä taas tiedossa piiitkään aikaan.

pahoinvointia on jälleen ilmassa, oksentamaan en vielä ole joutunut (ja sitä en muuten tee kuin äärimmäisen pakon uhatessa, vaikka olo olisi kuinka kamala, ei vaan halua oksentaa). Inhaa, kun on nälkä, mutta heti kun on syönyt närästää vietävästi ja tekee pahaa, pöh. Ja jos on syömättä, silti tekee pahaa. Ja khvi närästää niin hurjana, että en pysty sitä juomaan. Viimeksi onneksi hellitti heti siinä 12-13 viikkojen jälkeen, siinä toivossa elän nytkin.

Täytynee alkaa selaamaan teidän edellisiä kirjoituksianne läpi...

voltti ja pikku3 8+0
 
Kiitoksia mama-L uudesta pinosta!

Menee kyllä hermot tän olon kanssa! Salaattia saan syötyä! Mutku ei sekään niin kauheasti täytä.. :/

Onks kellään muuten ongelmia pidättämisen kanssa? Mulla meinaa kun tänään aivastin niin tuli sitten tippa housuu pissaa kun en kerenny jännittää lihaksia :LOL: Mull oli kyll esikoisen aikana sama vaiva.. :ashamed: Nyt vaan pitäis muistaa niit lantiopohjalihaksia tehdä.. Onneks oon kotona töissä niin ei tarvitse koko päivää likasissa vaatteissa olla :LOL:

Tupakanpoltto Lopetin muutaman päivän testin jälkeen kokonaan polttamisen. Ja ihmisille jotka yrittää vähentää niin omasta mielestä ainakin voin sanoa että helpompi on lopettaa kokonaan kun yrittää lopettaa vähentämällä.. Ainakin mulle :) Tsemppiä kaikille kuitenkin ketkä yrittää lopettaa :hug:

Meil nukuttii eilen sit ihan ensimmäinen yö esikoisen kanssa että ei kertaakaan herätty :heart: IHANAA!!!

Mä meen ite ysin aikoihin nukkuu ja herään seiskalta ja siti väsyttäis :/

Nyt lepäilemään :)

Pikku prinssi 7+3
 
(.) äkkiä ennen kun alan ruokaa laittamaan. Eli kävin ultrassa. Sykettä ei vielä löytynyt mikä ihan normaalia tässä vaiheessa mut edellisviikosta oli kehitystä kuten kuuluu. Ruskuaispussi (?) näkyi ja koko vastasi viikon 5-6 välillä ja viikkoja menkoista laskettuna olis nyt tasan kuus. Kohdun kaula kiinni kuten pitää. Ens viikolla perjantaina vielä varmistus ja sit voi toivon mukaan huokasta onnesta. Oon nähnyt vaan unia siitä et synnytän päättömiä barbinukkeja joten hiukan hirvittää.. Harmittaa ettei syke näkynyt mut lääkäri sanoi ettei varmasti ole syytä huolestua..

DURASELL mullakaan ei alussa tullut valkkaria mut nyt on lähipäivinä lotissut aika reilusti..
 
Mikä tuo kiinalainen kalenteri-juttu on? Kertokaa tyhmälle :snotty:

Tupakkagallub Lopetin samantien kun sain kuulla. Annoin itselleni luvan polttaa sen yhden askin loppuun mikä mulla oli, joku 10 jäljellä mutta yhtään en pystynyt. Ei vaan tehnyt mieli ja jotenkin tuli sellanen olo että en pysty kyllä. En ole imuakaan ottanut, hieman muiden savuja haistellut. Ylpeä olo on kyllä ja yllättävän helppoa se lopettaminen sitten olikin :) Välillä tekee kyllä tosi paljon mieli mutta ei vaan pysty!

Tervetuloa myös kaikki uudet! :flower:

Tisseistä
lisäksi sen verran että kyllä on turvonneet ja kasvaneet! Pelottaa että mikä E-kuppi niistä tulee kun nyt jo on todella isot mun hoikalle varrelle :LOL:


limeee + vaavi 9 + 2


ps. yritän saada masukuvan tonne kerhoon otettua jossain vaiheessa!
 
Muakin pelottaa rintojen kasvu, sillä mulla on tällä hetkellä D-kuppi, joka oli ekan raskauden aikana ja sitten sillonkin kun oli maidot rinnassa :D Sitten kutistui takasin mun omaan C-kuppiin mutta parin vuoden aikana se normikoko tuli tähän D:hen. En kyllä yhtään isompia haluisi kun ne painaa sitten, ja auttaa selän kipeytymistä kun ryhti huononee..

Ella ja Kirppu 5+1
 
Moikka!
Isot halit niille keillä murheita ja jaksuja niille kellä alkoi jo pahoinvointi...

Rintagallup...Mulla oli nätit sirot pienet tissit ennen esikoista b75...Ekan raskauden aikana kasvoi jo kuppikoon ja imetyksen alkaessa vielä koon...d85 siis nyt...Ja olo ei todellakaan ole uhkea!Odotellaan innolla millon näihin tulee täytettä!Mulla tuli ihan hirveet arvet tisseihin,kasvoi varmaan liian nopeasti.

Tupakkagallup..Lopetin kun tein ekan kerran plussan ja sen jälkeen en oo tupakoinut,enkä toivottavasti enää opettelekkaan!Lopetin kerrasta.

Tänään sain soitettua neuvolaan ja sinne meno tän kuun lopulla.En meinaa mennä varhaisultriin sen kummemmin,luotan et siellä joku kyydissä on.Ainakin mahasta päätellen joku siellä on!Tuntuu et tää maha pullahti jo esiin.Kuin voi nyt jo...Millanenkohan valas sitä kesällä !

Joku kyseli toisesta raskaudesta ja olotilasta...Mä taas oon ehkä hivenen rauhallisempi kuin esikoisesta.JOtenkin vaan luotan enemmän itteeni enkä hötkyile niin paljoa.Esikoisesta oli kauhee menettämisen pelko yms.Nyt jotenkin sitä ei ole,johtuukohan siitä että on edes yksi terve lapsi.Tiedä sit...

Millasia ikäeroja teillä tulee lapsille?Meillä 1v7kk

Happy 6+1
 
MamaL kiitos uudesta pinosta! :flower: Enpä eilen muistanut kiitellä...

Miimii10 jännittävää! ;)

Enpä taas muista mihin meinasin kommentoida tai kukua kyseli ja mitä... :ashamed: Sairauslomasta Kyllä minun mielestä alkuraskauden pahoinvoinnin takia on mahdollista saikkua saada. En muista kuka kirjotti,että töitä ois mahis saada,mut huono-olo,niin voi olla et sun täytyy paikka ottaa vastaan ja sit hakee saikkua,aika tympeetä.Mut neuvolaan kannattaa soittaa ja kysyä et saisitko sen saikkulapun nyt ja kiikuttaisit sen työkkärii,saisit jotain sairauspäivärahaa sitten.

Ihanaa kun tulee nuita ultra-kuulumisia! Miekii tahon,vielä kaksi viikkoa...apuva! :kieh:

Pisun karkailusta mulla yleensä loppuraskaudessa ilmennyt pahiten;ei voi nauraa eikä aivastaa rakko täynnä!Isäntä saanut muutamat sadattelut edellisissä odotuksissa,kun naurattanut niin et lirahtaa...toisesta se on hauskaa,jee! :kieh:

Ikäeroista kakkosen ja kolmosen välille(toivottavsti) tulisi näillä näkymin n. 2v 8kk.

Jäi taas aamupäivä huonolle syönnille,niin nyt pitää tankata,et vielä illan jaksas touhuta. Kauhee olo normaalistikin jos verensokeri liian alhaalla,niin raskausaikan vielä kamalampi! :x

Iisaon ja masuasukki 7+2
 
Ikäerosta: meidän kaksoset täyttävät ylihuomenna 7v joten ikäeroa tulee lähemmäs 7v 8kk. Johan tässä ehti olla useampi vuosi suht helppoa "mummuille hoitoon ja itse ulos" -aikaa :D Muutenkin kätevää kun voin olla vauvan kaa kahestaan kotona päivisin kun tuplat ovat koulussa.
 
Ihan pakko kommentoida tuota tissi juttua. Mä olen 153cm lyhyt ja painan semmosen 45kg. Ennen ekaa raskautta paino oli 42kg ja rintojen koko D75,pian ne oli DD75 ja synnytyksen jälkeen meillä ei imetys onnistunut,rinnat pompsahti E75. Vielä siitä vähän kasvoivat ja nyt käytän F75 kokoa. Liivit ovat minimaizer sizer eli pienentävät yhdellä koolla ;) Siitä eivät ole pienentyneet yhtään,kärsin oikeesti niiden jättimäisestä koosta. Nyt jo katselin seuraavaa kuppikokoa kaupasta mut tätä mallia ei ainakaan tällä hetkellä isompana ollut :( Täytyy pyytää tilaamaan isompaa,kun malli on tosi huippu ja tukeva!

Miettikää kuinka hankala on löytää uimapukua,mekkoja ym. Ei meikäläinen voi lähtä uimahalliin kun ei oo sopivaa uikkaria ja bikineitä en suostu laittaan.

Ikäeroa meillä tulee muutamaa päivää vaille 3 vuotta.

t 77 ja asukki 8+0
 

Yhteistyössä