~LOKAKUUN lapset **2010** maaliskuussa <3~

Huomenia =)

Hiusten värjäämiseen on pakko heittää kommenttia..
Värjäämistä arsinkaan alkuraskaudessa ei suositella, koska värin kemikaalit imeytyvät ihon läpi verenkiertoon ja sitä kautta tietysti lapseen. Mitä isompi muutos omaan väriin on, esim tummuusasteella, sen vahvempia väriaineet ovat. Silloin valitettavasti myös vaikutusaikakin on pidempi. Mitä lähempänä omaa väriä sävy on, niin parempi. Raidoittaminen on turvallisin värjäysmuoto. Silloinhan aineet eivät ole ihokontaktissa.
Juuri eilen juttelin lääkäriasiakkaan kanssa tästä ja erityisesti mustan värin sisältämistä allergeeneista, koska heillä oli ollut ihotautilääkärin luento juuri värjäämisestä. Hän myös kertoi, että esim. Tanskassa ei värjäämistä suositella koko raskausaikana.
Normioloissakaan aikuisen ei tulisi värjätä hiuksia kuin korkeintaan viiden viikon välein ja silloinkin ehdottomasti terveelle iholle.
Vaikka sanotaan et nykyvärit ovat turvallisempia kuin ennen, niin niissä täytyy olla aina ne tietyt perusaineosat, millä hius avataan, vaalennetaan oma pigmentti, hapetetaan väripigmentti jne. Niin aika määrä kaikkea myrkkyä muhii iholla sen puolisen tuntia.
Kampaajana en aio enää suositella värjäämistä ainakaan siinä alkuraskaudessa, korkeintaan niitä raitoja tai ihan kevyttä sävytystä.
Värin tai permiksen tarttuvuuteen raskaus ei vaikuta. Hius on kuollutta keratiinia, niin se ei raskaudesta tiedä. Kampaajien huolimattomuus värin valinnassa tai värinlevityksessä antaa hyvän syyn syytellä hormoneja yms.;)

:wave: Puskajussi (tyvikasvulla) ja Onni 9+2 :heart:
 
Värjäykseen vielä, kyllä ihan HUSsin sivuilla on, että voi värjätä. Itsekin värjään jossain välissä mutta odotan ihan pikkuviikot ensin.

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,548,644,3818,2260,3437,6169#Kosmetiikana käyttö raskauden aikana
 
Huomenta!

Esikoinen lähti tarhaan ja mä ajattelin kohta mennä tuon kuopuksen kanssa suihkuun (pitkään).

Lumen tulo sais loppua tosiaan jo :attn: Eihän tonne viimaan tarkene ees mennä.


Lara:n kanssa samaa mieltä olen, että kunnalliselta puolelta kun perää jotain utraa tjn. niin täytyy kyllä vaatimalla vaatia hoitoa ja vaikka sitten vähän liioittelee jos ei muuten kunnon palvelua saa.

Tsemppiä Minttu-Maarialle ja nordenskjold:lle! :hug:

Mikäs se nenäsuihke otrivin (tai joku) eikös siinä lue, että saa käyttää raskaana tai sitten tosiaan nasolin (lasten annoksilla). Sitten on tuo keittosuolasuihke, mutta se ei ilmeisesti oikeen pahaan tukokseen välttämättä auta. Mutta siitä on hyvä aloittaa kokeilemaan, ja lääkäriltä vielä varmistaa (tai apteekissakin varmaan tietävät) mitä saa käyttää...

joku kyseli Mammajoogasta. Mä en ole itse ollut, mutta oon monen monta kertaa katsonut tuota mainosta, että pitäiskö mennä. Kokemuksia ois hieno kuulla, jos joku on ollut :attn:

Lilein + Piipiäinen 8+3
 
Kiitti kaikille nenäsuihke vinkeistä! :) Kävin eilen apteekissa sitte kyselemässä kans ja sanovat ettei nuita normaaleja nenäsumutteita suositella muuten ku lääkärin määräämänä. No minä ostin sitte tuommosta Pharmacaren nenäsuihketta, jota suosittelivat, ilmeisesti just sitä merisuolaliuovasta ja aloe veraa sisältää. Tosin voin sanoo ettei kyllä auttanu mun tukkoseen nenään sitte yhtään. :snotty: Levähellä mää tässä oon yrittäny vaan ja juua kuumaa teetä. Toivottavasti ei kovin pitkään kestäis kuitenkaan.

Painunpa takasi peiton alle...

HayLina ja Hippu 9+1 :heart: (eilen poksu :D )
 
No niin... Kävin tänään sit UÄ:ssa viime viikkoisen vuodon jälkeen. Tuomio oli, kuten jo arvasinkin, et kohtu oli tyhjentynyt. :( Jos jotain hyvää kuitenkin, niin kohdun limakalvot olivat niin siistit, ettei kaavintaa tarvitse, vaan lekurin mielestä voi samantien alkaa kokeilemaan uudelleen. :)

Kaikkea hyvää teille muille odottajille & aurinkoista alkavaa kevättä B)

Wendy79
 
Huomenia!

Heilo, ihana kuulla, että ultrassa kaikki oli hyvin, vaikka sun raskausoireet onkin vähäiset! Itse toivon samaa.

Lara, meidän kylällä ei oo kunnallisella puolella ultraa olenkaan, vaan ultrapalvelut ostetaan KYS:stä. Pitäs matkustella siis sinne asti, jos haluis varmistusta masuasukin hyvnvoinnista. Tiistaina neuvolassa koetettiin kyllä kuunnella sydänääniä, mutta eihän ne vielä kuulunu. Enkä mä oikein osaa vaatia lisäultria ym., jos ei mitään erityistä syytä olla huolissaan esim. vuodot. Ainoa, mikä mun epätietoisuutta lisää on tää oireettomuus, mutta sitähän ne pitää neuvolassa vaan hienona, jos joku pääsee vähillä oireilla. Toinen vaihtoehto on yksityinen, mutta en tiedä kehtaisko maksaa siitä lystistä niin paljoa, kun nt-ultra on kuitenkin noin parin viikon päästä. Mä vaan yritän muistuttaa itteeni, että elämässä käy niin kun on tarkotus - niin meidän vauvankin kohdalla. En pysty itse siihen pahemmin vaikuttamaan.

Tämä aamu alko tosi heikoissa tunnelmissa. Hyvä, että jaksoin mikropuurot keittää ja sen aikaa istuillaan pysyä. Eilinen sikainfluenssarokotus teki mut yön aikana ihan kipeeks. Kuumetta ei........... :x OHO, nyt tuli väkipakolla oksu, HUH! Liekö sikainfluenssarokotteen sivuvaikutuksia vai niitä kauan kaivattua raskausoireita? :) Niin, että kuumetta ei oo, mutta kaamee heikotus ja tuo ailahteleva huono olo.

Voimia kaikille tähän päivään! Olkaa luottavaisella mielellä! :hug:


Tatara, 9+5
 
Wendy, onnea uuteen yritykseen, toivottavasti tärppää pian!

Itse sairastuin kovaan mahatautiin (ehkä noro, sitä töissä liikkeellä). Aluksi pidin oksenteluani rajuna raskauspahoinvointina, mutta sitten ehkä viidennen kerran jälkeen ajattelin, että taitaa olla muuta. Kamalaa oli ja mietin, miten noro tuohon pieneen vaikuttaa. No, nyt olen jälleen terve, ainoastaan tavallista ällötystä. Kotivaa'alla paino on tippunutkin, kun ruoka ei kauheesti maistu. Suolakurkkua tosin teki eilen kauheasti mieli.
 
Wendy, oon pahoillani puolestasi. Aivan hirveää, onneksi löydät jotakin positiivista vaikka suru on varmasti valtava :(

AAPUVA.. Vähän jänskättää, mulla tänään illalla varhaisultra :) On vaan niin epäuskoinen olo! Ei tunu yhtään että masussa voisi olla jotain. Yöllä näinkin hirveitä painajaisia ultrakäynnistä. Oireita täällä ei ole oikeastaan muutakuin rintojen kipeys, ja siksi oon epäileväinen. Ruoka kyllä mulle maistuu vähän liiankin hyvin kun pakko on syödä aina parin tunnin välein, tulee muuten huono olo.

Tuun huomen kertomaan uutisia ultrasta... aarrgghh... ihan hirvee paniikki :LOL:
 
Heips :)

Väsymys ja paha olo jatkuu... Pitäis jaksaa siivota ja pakata, mutta energiaa ei vaan näy.. kai tässä pitäis ottaa itteään niskasta kiinni... Kolme viikkoa muuttoon, ihan hirvittää kuin paljon tätä kamaa on tähänkin kämppään kertyny ja ai että kun vihaan muuttamista.

Eka neuvola on käyty ja oli ihan mukava kokemus... Lääkäri ois sit vajaan kahen viikon päästä, ja tääl on kuulemma kokeilussa että neuvola lääkäreilläkin on käytössä ultralaitteet.. Et saa sitten nähä jo kuvaakin :)

Eliiz ja Nuppu 8+2
 
Sairaspetiläinen ilmottautuu.... Oon ollut kunnon mahatudissa toissaillasta lähtien :x Nyt alkaa ehkä vähän helpottamaan, mutta edelleenkään ei uskalla vessasta 5 metriä kauemmaksi mennä. Aivan järkky tauti ja voimat täysin pois. Eilinen meni kokonaan sängyssä maaten, mitä nyt juoksin joka tunnille varmaan neljästi vessassa. Tänään jo vähän helpompaa, mutta olo hutera ja huono.

Itse olen värjännyt hiuksia kahden aiemman raskauden aikana ja tässä raskaudessa nyt toissaviikolla kampaajalla käydessäni. Kampaajaltani olen kysynyt raskauden aikana värjäämisestä eikä siitä kuulemma olisi haittaa. En tosin värjää nyt yhtä tiheään kuin normaalisti. Luottaisin myös siihen, jos esim. HUS sanoo ohjeissaan ettei siitä haittaa ole.Toki kemikaalit on kemikaaleja eli eihän niistä hyötyäkään ole. Kohtuudella käytettynä kuitenkaan normaaleista kosmetiikka- yms. tuotteista tuskin mitään riskiä sikiölle on.

Lasten ikäeroista kyseli joku eli meillä esikoinen syntynyt 7/2002 ja kuopus 12/2004. Heillä siis 2v5kk ikäeroa. Tähän vauvaan esikoisella tulee ikäeroa 8v3kk ja kuopuksella 5v10kk. Jonkinmoinen iltatähti meillä siis tulossa :heart: Ikäero tuntuu tällä hetkellä juuri sopivalta. Kuopuksen jälkeenhän en alunperin aikonut synnyttää enää koskaan sen huonon synnytyskokemuksen vuoksi. Kaksi suhteellisen eläväistä poikalasta on myös pitäneet menosta ja meiningistä sopivasti huolen niin etten olisi kolmatta kovin pienellä ikäerolla jaksanut heidän peräänsä hoitaa. Nyt alkoi tuntua siltä, että kolmannelle on aikaa sekä jaksamista ja kaipaus muuttui niin kovaksi, että piti ryhtyä tuumasta toimeen :heart:
 
Wendy :hug: Ikävää, että saitte huonoja uutisia, mutta onneksi jotain hyvääkin. Toivotan siis nopeasti uutta tärppiä ja kaikkea hyvää!

:hug: Myös kaikille muille epätietoisuudessa eläville. Toivotaan, että kaikki menee kuitenkin parhain päin ja jokainen saisi nopeasti avun ettei tarvisi epätietoisuudessa elää kovin pitkää! Mikään ei ole sen hermoja raastavampaa.
 
Wendylle suuri :hug: Sä oot aika kova mimmi kuiteskin kun pystyt näkemään asiasta jo nyt positiivisemman puolen,eli uuden yrityksen!

Muihin juttuihin! JES JES JES JEEEEEE! Eilen soitin tonne KHKS:N ylilääkärille ja se sano mulle puhelimitse,että mulla ei oo mitään estettä,ettenkö sais maksusitoumusta sinne Naistenklinikalle! Mun piti vaan kirjottaa sellanen kirje vielä sinne missä ilmotan siis ihan paperilla minkä syiden takia haluan naikkarille ja se mun syy oli,minkä kerroin sillekin puhelimessa niin se että meillä on ultrien sun muiden ajaksi lastenhoitoapua vain Vantaalla joten mun on helpppo mennä siitä sit naikkarille ja mahdollisesti mieskin pääsis paremmin mukaan,kun on sitte taas Espoossa töissä. Käytin kaikki koulussa oppimani esseenkirjotustaitoni hyödyksi ja rustasin oikein toooodella asiallisen kirjeen sinne nyt sitte menemään :D Mut ihana tietää jo nyt että se on alustavasti jo sovittu,niin ei tartte jännätä että mitä ne sieltä vastaa. :heart:
Ekan ultran käyn kuitenkin Hyvinkään sairaalassa,kun aika on sinne jo sovittu ja vielä 15 päivää pitäs malttaa odottaa,kääääk! :eek:

Heidi ja Muxu-kax rv. 9+5.
 
heippa neitoset!

Minä palaudun tähän joukkoon isomahaiseen :)

Tänään neljäs varhaisultra takana, ja viimein sain "tuomion". Tuolla masussa asustelee
14mm pitkä kaveri,jonka sydän lyö vimmatusti! Joten mama-l, laskettuaika on 17.10 ja synnäri HYS. Laskujen mukaan siis olenkin viikon vähemmän ollut raskaana :D

Melkein kolmen viikon piina on ohitte,kun kaikki onkin hyvin!

Jaksamisia kaikille,jotka sitä tarvitsee :hug:

-pokermama ja masukki 7+5-
 
Wendy :hug: ja voimia uuteen yritykseen!

Hiustenvärjäämisestä...
Parturi-kampaajana voin kertoa että hiusten värjäämisestä ei ole haittaa raskaana ollessa, mutta hormoonitoiminta saattaa vaikuttaa värien pysymiseen ja lopputulokseen. Eli välttämättä kaikki sävyt ei sillä tavalla ota hiuksiin tai pysy niin hyvin. Suosittelen kuitenkin värjäämistä mielummin kampaamotuotteilla kuin kaupanväreillä. Kampaamovärit ja tuotteet ovat huomattavasti hellävaraisempia. Itse henkilökohtaisesti annan hiusten levätä raskausaikana ilman jatkuvia käsittelyjä....Hoitakaa hiuksia ja hiuspohjaa, niinkuin raskaudessa hoidatte muutoinkin kehoanne :wave:

Yllättäen olen tunnin päästä menossa ensimmäiseen ultraan ja ihan kunnalliseen :) Terv.hoitaja soitti neuvolasta ja kysyin että pääsemmekö tulemaan viikkoa aikaisemmin, kun lääkäri jää parin viikon lomalle. Olisi siis siirtynyt muutoin vasta tämän kuun loppuun ja hän ehdottomasti halusi ottaa meidät vastaan, vaikka ei varsinaisesti ole vapaita aikoja. Näin hyvin siis toimii kunnallisella puolella neuvola täällä pikkuisessa Etelä-Savon kunnassa :heart:
Jännittää siis hiukan tällä hetkellä ;)


White Lily ja mönkijä 8+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja t 77:
Nappula-10 mä laitoin sitruunan lohkon vesikannuun ja sitä join aina etovan olon hyökätessä. Se auttoi tosi hyvin. Nyt auttaa vaan,kun syö vähän väliä jotain pientä.

t 77 ja asukki 8+2
Mulla on pahin olo amulla noin kymmeneen asti, sitten puskee tämä 12-15 välin yökötys ja illalla vielä yksi setti siihen 17-20 välille. Eli pari tuntia välissä voi olla suht ok olo... :/ :$ Pyrin juomaan paljon vettä/vichyä ja syön pieniä aterioita/välipaloja. Isot ateriat meinaa tulla heti ylös.

Töissä on ihan järkyttävää olla, kun pinna on ihan hiton kireällä tämän kuvotuksen vuoksi. Mitään ei jaksa, mikään ei kiinnosta ja energiat on ihan nollissa. Välillä käy mielessä, että mahtaiskos saada sairaslomaa edes muutaman päivän, että saisi kerättyä voimia.... |O :/

Kunpa nämä olot nyt sitten helpottaisi tuossa rv 10 jälkeen, eikös jossain niin lupailla?? Ensi viikko rv 9, eli ei enää hurjan pitkää aikaa kärsittävänä. EHKÄ!! :LOL:
 
Hiustenvärjäämisestä Minä ainakin olen värjännyt esikoisen raskausaikana hiuksia ja nytkin kerran jo olen värjännyt. Mulla kasvaa hiukset niin vauhdilla että maantienharmaa juuri kasvu ruskeissa hiuksissa ei ole hierveän ihana..

Nuhasta Koittakaa oikeesti ihmiset jotka flunssasta kärsisette sitä nenäkannua! Oikeasti nenä aukeaa ja mulla on nuha lähteny nopeammin poiskin sillä!

Viikko vielä ensimmäiseen neuvolaa.. :) Tänään oltiin esikoisen neuvolassa. Pienellä on kasvu vähän turhan alhainen pituuteen nähden. Ollut kyllä aina mutta nyt enemmän kun ennen!

Uudet tervetuloa :flower:

Wendy79 :hug:

Pikku prinssi 7+5
 
Onnea pokermama!!! :heart: :flower:

Wendy: :hug: Olen tosi pahoillani! Sulla on ihana asenne kuitenkin ikävästä uutisesta huolimatta! Toivon pikaista tärppiä teille :heart:

Mä tilaisin toissa iltana sen angelssoundin dopplerin :D Täytyy juosta tonne postilaatikolle heti kun postiauto kurvaa ohi :D
Te, ketkä omistatte tuon vekottimen, millä viikoilla olette saaneet sydänäänet kuuluviin? Mä en oikein tiedä, uskallanko vielä edes kokeilla etten ala panikoimaan jos ei kuulukkaan... :|

Ikäerosta oli galluppia: Meillä tulee 2v2kk ikäeroa pojan kanssa. Se on ihan fifty-sixty (Nykäs-läppää..) et tarvitaanko sisarusrattaat... Meillä on vain yksi auto, jolla mies kulkee päivät töissä ja neuvolaan ja kaupoille noin reilu km matkaa... Pähkäilen että pärjättäskö ilman vai onko tarpeen. Hieman arveluttaa ton esikoisen jaksaminen/viitsiminen ym.. vaunujen rinnalla, kun joudutaan kuitenkin kulkemaan tota matkaa jonkun verran.

Muistaakos joku, millon kelan sivuille tulee uudesta pakkauksesta kuvat? Mä vannotin etten ota, koska kaikki on pojalta tallessa patsi vaatteet, jotka jäi muutenkin pitämättä. Nyt oon miettinyt että onhan se ensin nähtävä, ja jos se onkin superrrrrr-ihana niin taidankin otttaa sen.. B)

Mukavaa tortaipäivää mammat!!!
Tää lähtee nyt pikku päikkäreille....

Hoikkalori ja rusina 9+3 :heart:
 

Yhteistyössä