~LOKAKUUN lapset **2010** kesäkuussa <3~

nordenskjold Heeei :wave: , täällä kanssa yksi joilla ei ole mikroa :) Eikä oo kyllä tullu niin pahaa tilannetta että sitä ois ees kaivattu! Vantaalla kun asuttiin niin meillä ei ollu edes telkkaria, tai no se mutta ei boksia. Sitte yksi joulu mies laitto sen päälle kun sen mummi antoi vanhan boksinsa uuden tilalta meille jostain syystä, ei kehannu heittää vissiin roskiin ja siitä asti meillä sanoisinko valitettavasti tuo tv on ollut käytössä. Eikä meille oo koskaan tullut mitään tilauslehtiä ym. muuta ylimäärästä paperia. Ja sitten kun täällä kyläpahasessa ei ole edes jätteenlajitteluroskiksia vaan kaikki tunkee kaiken mihin sattuu kun on vähän pakko.. :(

Kestoja mekin käytettiin Vienolla tosi pitkään, sitten ne alko päästää läpi vaikka oli montaa eri kuorta ja kangasta. Myöskään yhtäkään ei ostettu uutena, vaan käytettyinä, me kun suositaan kierrätystä (kirppiksiä!) siinä missä vaan voidaan, ja siis lukuunottamatta noita roska-juttuja, kun ei siis siihen ole mahdollisuuksia.. Ja ei me mitään himoekoilijoita TODELLAKAAN olla. Nyt oon huomannu että jopa tavan kertiksetkin päästää tytön pissat läpi, niin mites sitte kestot..hmm.. Meillä siis Libero-vaippoja ja nekin valskaa reunoista ja Pampersit vetää ihan keskeltäkin läpi.. X-tra ja muumi tekee ihme ihottumat peppuun, mitähän sitä kokeilisi sit seuraavaksi..?
Niin ja nyt ne kestot mitä olin suunnitellu vauvalle, on siis mennyt tuusan nuuskaksi koska se vesivahinko pilasi ne ja ne meni homeeseen siellä kellarissa. Kyllä ne olisi ollut tosi hyvät laittaa ja kun pissatkin on niin pieniä vielä niin ei ois ainakaan tarvinnu pelätä että läpi menee.Ja ois ainakin siihen asti ja siihen ikään voinu käyttää niinkun Vienollakin. Harmittaa!!
 
Terve!

Maj10, mä olen kokenut kans, että neuvolassa ei jutella oikein mistään, tarkistetaan vaan pakolliset mitat (paino, verenpaine, vauvan syke ym.), se siinä. Ja mä en edes ole terveydenhoitoalan ihmisiä. Mulla ei oo otettu edes tuota Hb:tä sen ekan neuvolan rv 9 jälkeen! Se rupes mua kyllä nyt häiritsemään. Niin monella teistä on hemppa laskenut, et miks ei mullakin - miks sitä ei oo ees tarkistettu? Kait matala hemppa vaikuttaa vauvankin hapensaantiin ja hyvinvointiin, enkä haluis ottaa sen kanssa riskejä.

Mä ajattelin, että kokeillaan ainakin osakestoilua. Miehen veljen perhe osakestoili nuoremman lapsensa kanssa ja musta se vaikutti ihan fiksulta hommalta. Poju oli vaan hauskan näkönen niissä tupatuissa villahousuissaan. :) Minusta on mukava, jos voi jotenkin säästää luontoa vaippakuormilta ja mies tykkää, jos vaipparahat säästyy - tosin meneehän siihen pyykin pyöritykseenkin varoja. En tosin aikonut ottaa kestoilusta stressiä, vaan käyttää kertakäyttövaippoja, jos rupeaa tuntumaan liian vaikealta.

Unna, toivottavasti vuoto olis harmitonta! Pääasia tosiaan, että pikuinen voi hyvin! Voimia teille epätietoisuuteen!

miinuliini, sun kommentti "ihan kohta on syksy" huvitti mua... :) Ite ootan, et millon se kesä kunnolla alkaa - vaikka kait se jo on, kun vaihtui jo kesäkuukin. :D Syksy tuntuu vielä tosi kaukaiselle!

Juu, mut nyt pitäs rueta hommiin - vaatehuoneen siivous on ihan kesken, eikä gradukaan vielä valmis oo... et työtä riittää. :)


Tatara ja tirriäinen 22+4
 
Lara- Haleja :hug: :heart:

Heikku
Me asutaan Nummi-Pusulassa.. Eli Karkkila taitaa olla just miejän välissä :)

Virtsankarkailu
Mulla on kun aivastaa niin pitää jännittää tosikovin lihaksia ettei tule pissat housuun.. Muutaman kerran on kyllä tullutkin ihan niin paljon että on housut saanut mennä vaihtamaan.. Onneksi kotona tapahtunut kyseiset kerrat :LOL:

Pikku prinssi + vaavi 19+5
 
Mä kävin Tampereen Terveystalolla molemmissa ultrissa ja molemmilla kerroilla näytettiin sitä 4D:tä ja nyt sain mukaan kuvan vauvan naamasta:) Kummallakin kerralla oli eri ultraajat ja molemmat tosi mukavia:) Rakenneultrassa vaan täti puhu vähän vähemmän kun se toinen mut kuitenkin kerto koko aika mitä tutkii:) Se tais kestää vähän vajaa puoli tuntia.

Asun nyt 75neliöisessä kolmiossa vuokralla ja veli on tässä alivuokralaisena. Muuttaa pitäis johonkin kaksioon mielummin Tampereen puolelle ja ennen kun vauveli syntyy, kun en tähänkään saa jäädä kun veli lähtee kuitenkin. Tässä kun on toi raja että pitää vähintään kaks ihmistä asua ja en sais sitten enää mistään tukia. Muuten kyllä ehkä jäisin jos saisi kun vuokrakin on vaan 525?! Tällä hetkellä se vielä menee puoliksi niin ei oo kun sen 262?.. Tää on kyllä toisessa kerroksessa ja rattaat pitäis raahata ylös aina.. Myös noi yläkertalaiset.. Nytkin niillä oli vaan kolmen päivän biletys putki päällä ja tietysti niillä oli vieraita koko aika, että mekkalaa riitti varmaan koko taloon, muutenkin huutaa välillä toisilleen ja pienelle pojalleen aamusta iltaan niin ei kiitos kuitenkaan..

Kävin lääkärissä noiden kivuliaiden supistuksien takia ja se sano etten sais käydä töissä ja muutenkin ei mitään ylimäärästä kävelyä tai mitään.. Ne ei meinaa millään hellittää ja aina alkaa uudestaan jos vähänkin tekee jotain ja varsinkin jos kävelee vähänkin ja helpottaa vasta kun mä pääsen rentoutuun.. Mä oon tehnyt nyt vaan töitä sillon kun ne tarvii mua, noin kaks kertaa kuussa, mut nyt täytyy nekin jättää pois..

Kohta neuvolaan niin saan kuulla paino tuomion, sydänäänet ja kysellä saanko enää lentää:)

Multatassu 22+2
 
Äitiyspolilla käyty..Ultrassa näkyi samat löydökset (2-suoninen napanuora ja kallossa pieni kysta). Lääkäri sanoi, että yksittäisinä ne olis ollu melko harmittomia löydöksiä, mutta kun kaksi oli niin tarjosi sitä punktioo. Oltiin jo etukäteen mietitty, että jos näin niin me se sitten otetaan. Toimenpide ei onneksi ollut mitenkään ihmeellinen ainakaan suhteessa mun hermostuneisuuteen. Huh! Nyt vaan sitten toivotaan, että ei tulis mitään komplikaatiota. Vastaukset me saadaan kuulemma kolmen yleisimmän trisomian suhteen 4-5 päivässä ja parissa viikossa pitäisi tulla sitten vielä laajempien testien tulokset. Nyt vaan odotellaan sitten..

Virtsankarkailusta Mulla ei sitä juuri ole ollut, mutta vessassa käydessä tuntuu, ettei rakko kunnolla tyhjene. Heti, kun pytyltä nousee tuntuu, että on taas hätä. Ärsyttävää!

Voimia Unnalle! :hug: Tuollaiset vuodot varmasti tuntuu pelottavilta! Kannattaa hakeutua tutkimuksiin, jos yhtään itsestä siltä tuntuu. Itselläni oli ennen 15.rv pari kertaa veristä vuotoa ja kun niistä kysyin neuvolasta niin hyssyttelivät vaan, että ovat yleensä aika normaaleja. Silti sitä stressasi jatkuvasti ja pelkäsi että olisikin jostain vakavammasta kyse.

Lara- Toivottavasti kivut helpottaa pian! Sinuna kävisin varmuuden vuoksi lääkärillä, ei varmasti ole kiva arvailla kipujen syytä itsekseen. :hug:

Tämä päivä kuluukin nyt sitten löhöillessä oikein luvan kanssa ja onneksi huominenkin on vielä vapaapäivä. Viikonlopuksi menen töihin niin saa vähän muutakin ajateltavaa, ettei koko ajan ehdi maalailla piruja seinille..

Minkuli ja pikkuheppu 20+3
 
Minkulille voimia tulosten odotteluun, varmaan aika hermoja raastavaa aikaa...Ainakin mulle olis :hug:

Ja toivotaan Laralle ja vauvalle parasta!

Minäkin meen huomenna neuvolan lääkärille supistelujen takia. Käyn nyt tarkistuttamassa ettei oo kohdunsuullamitään muutosta. Tuskin on, mulla on molemmissa edellisissä ollut supisteluja koko raskauden ja ikinä ne ei oo mitään saanu aikaseksi. Niitä vaan on.
Sairaslomalle en jää jos ei ole ihan pakko, yritän kärvistellä töissä lomaan asti. Tosin ei tääkään mukavaa oo, että iltapäivät ja illat ottaa voimille. Mutta semmosta se on.

 
Kiitos mama-L uudesta pinosta! B)

Peukkuja pidän täällä pystyssä Minkulille tämän päiväisiin tutkimuksiin!! Niissä itse olleena, on sympatiat täydelliset. :hug: Uskotaan vahvasti, että pienellä on kaikki hyvin!

Eilinen AC/DC -keikka oli upea! Kävi vaan hiemna liikaa selän ja masun päälle tuo viiden tunnin seisominen ja kun alkuillasta oli vielä melko kuuma, niin heikotusta meinasi puskea pintaan. Mutta keikka oli pienen heikotuksen arvoinen. :p

Tänään olisi tarkoitus mennä etsiskelemään itkuhälytintä, sitteriä ja sen sellaista. Pikku hiljaa näitä hankintoja on hyvä tehdä.


Kertokaas onko teillä toiminut Philipsin itkuhälyttimet vaunuista ulkoa sisälle syys-talviaikaan, jos on kokemusta?
Ostettiin sellainen ja ohjeissa olikin, että laitetta tulee käyttää vain +10-40 lämpötilassa. Eihän sellaisesta ole suomessa syys-huhtikuun välillä mitään hyötyä. muuta kuin asunnossa sisällä. Mikä olisi siis taatusti toimiva itkuhälytin myös viileämmässä ilmassa? Tuo Philips maksoi kuitenkin 60 euroa ja sitten löytyi tuollainen ihme käyttörajoitus. Käytiin sitten palauttamassa laite.

Mukavaa aurinkoisen kesäkuun jatkoa!!

Nappula-10 20+4
 
Neuvolasta just tulin, tulihan siellä taas 2 tuntia oltuakin :LOL: . Mä jään näköjään aina suustani kiinni. :D Nyt sain sen lääkärin nimen ja seuraavaksi pitää soittaa mieluiten kunnalle sinne suoraan että palaute menee varmasti perille asti kun ei sitä tiiä neuvolatädin mukaan että kuka noi sähköpostipalautteet oikeen lukee ja ennekaikkea millon sieltä joku siihen vastaa, jos vastaa..

Elikkä, tässä mun mitat :

Kohdunpohjankorkeus: 21

Hb: 117 eli rautakuurille mennään.

RR: 111/68

Pissa: Puhdas

Sykkeet: 135.(Rauhallinen tyty!!)

Ja paino 70 kg (lähtöpaino 65,5), eli vähän ali 5kg tullut lisää.

Mukaan sain tollasen Helistimen DVD:n Oppaana vanhemmuuden polulla jossa siis kolme osiota: - raskausaika,- synnytys -ja vauvan hoito :) Sitte sain uuden Vauva-lehden ja kaikenlaisia rasvoja mukaan. Lisäksi sain kanssa ton äitiysrahahakemukseen/äitiysavustukseen liitettävän raskaustodistuksen.

Eipä tässä muuta tällä erää, seuraava neuvola on sitten 23.6. :)

Heidi ja Mörkky 23+0.
 
Nappula: meillä on ollut vuodesta 2005 Philipsin itkuhälytin se oli silloin niiden kalleimpia malleja, digitaalinen ei siis analoginen. Ja se on ollu tosi kestävä ja hyvä! Siinä on ladattavat akut ja hyvin on kestäny niin kesäkuumaa kuin kylmää talvella. Sitä mallia ei oo enää myynnissä. Mut en ostaisi siis sitä "karvalakkimallia", tutuilla on ollu se ja ovat vaihtaneet takuuseen sen jo 2 kertaa ja silti se on ihan p****a. Ostasin siis kalliimman, digitaalisen hälyttimen.
Jos kovin kylmässä käyttää niin sillonhan hälytin vie vaan enemmän akkua. En tiedä oisko siinä meidänkin joku rajotus että missä lämpötiloissa voi käyttää...Mut me ollaan käytetty nyt kahdella muksulla kesät/talvet eikä oo ollu ongelmia.
 
Tatara, :) tuntuu vain, että aika lentää. Toukokuu meni ihan, ettei ees tajunnu ja nyt on jo kesä. Tätä tahtia se syksy on jo ihan kohta :).

Meillä on kans Philipsin itkuhälyttimet.. Minä laitoin sen lähettimen vaunuhin sisälle siten, ettei häirinny vauvaa. Vaunujen sisälämpötila kuitenkin on talvellakin aika korkea kun vauva sitä kaikkine vällyineen lämmittää.

Laralle kovasti voimia, toivotaan, ettei nyt mistään ratkaisevasta ole kyse! :hug: Ja minkulille myös :hug: tulosten odottamiseen!

Meillä on oksennustauti. Jee! Ei olis mitään tekemistä... Esikoinen reklamoi la-su välisenä yönä meidän sänkyyn ja eilen suoraan minun syliin. Viimeyönä alko sitten minulla.. Mutta onneksi näyttäis olevan suht nopeaan ohimenevää, poika on jo normaali itsensä ja itelläki alkaa eväät pysyä sisällä.. Lauantaina olis reissu keski-suomeen koiranäyttelyihin ja ukko vaihtaa autoa, toisin sanoen pakko päästä matkaan!

miinuliini 22+2
 
Vaunuista, mä taas kuolaan tälläsiä:

http://www.babyjogger.com/images/flash_image.jpg :heart: :heart: :heart:

Vissiin ympäri Eurooppaa loppuunmyydyt tällä hetkellä... Että mistä niitä sitten sais kun seuraava erä on tulossa 5.10. ainakin yhden blogin mukaan niin et saa Suomeen tilattua.

.. meidänhän EI pitäny ostaa tuplarattaita. Mut ois noi vaan niinku niin ihanat. :kieh:
 
Hei kaikille. Täällä rakenne ultrassa käyty rv 20+ 2 siis tänään mittarissa ja kovin oli ultraaja vaitonainen jostain aikaa, selitti että sydän yleensä vaikeimmin tutkittavissa ja siksikin keskittyvät siihen.. MUTTA sitten, kooltaan vauva vastasi rv 18+ kun vielä niskapoimu ultrassa oltiin viikkojen ja koon kanssa yksissä, lisäksi sanoi että sydämestä löytyi jonkinlainen kalkkeuma? mitähän mahtaa tarkoittaa ja onko jollain ollut samanlainen löydös??? sanoi että yksin kalkkeuma ei ole hälyyttävä mutta jos sen kanssa jotain muutakin löytyy niin tilanne toinen. sydämestä tai kasvusta se ei muuta sanonu, saimme erikoislääkärille ultra ajan kahden viikon päähän. Mieli myllertää..onko jollain löydetty kalkkeumaa sydämessä, mitä tarkoittaa????

anteeksi omanapaisuus...kirjoittelen enemmän kunhan hieman saan taas ajatuksia kasaan, mitä tästä pitäs ajatella?

Neila rv 20+2 (18+????)
 
No niin, kotiuduttu on!

Syytä vuotoon ei löytynyt taaskaan!! Ihme juttu, mulle tuli jo sellanen olo että olen nähnyt unta...mutta vakavasti suhtautuivat taas kerran ja tutkivat todella tarkkaan kaiken. Kohdusta ei löytynyt syytä, eikä kohdunsuullakaan kuulemma ollut merkkejä mahdollisesta vuotokohdasta. Otettiin strepto-B näyte (kai se tuota tarkoitti) ja klamydia...taas kerran. Ottakoot :LOL: Mulla oli tulehdusarvo koholla, joten sen takia nuo näytteet.
Pakkolepoa on vielä ensi viikkokin työn laadun vuoksi ja sitten mulla onkin kesälomaa pari viikkoa :)
Vessakäyntejä pelkään varmasti loppuun saakka....

Mutta Toivo onneksi siellä porskutteli kovasti ja näytti tohtorille miten vilkas on, tulipa taas tippa linssiin :heart:
 
Neila en osaa sanoa mitään tuosta sydämen kalkkeumasta, mutta paljon jaksamista yllättävän ultralöydöksen suhteen! :hug: Tuollainen yllättävä löydös aina säikäyttää! Toivottavasti ei mistään vakavasta ole kyse! :hug:

Tsemppiä Unna! Onneksi tosiaan voi jo liikkeet tuntea niin ne aina hieman rauhoittaa mieltä.
 
heikku löytäny hianot vaunut,oon noita itekin joskus ihaillu :) tai ne mitä ite katoin,oli tilattava kait italiasta ja oli aika tyyriit..en tiiä onko nää samat.

miinuliinille ja perheelle pikaista paranemista!

neila,en osaa tuohon kalkkeutumaan sanoa juuta enkä jaata,tulee vaan mieleen että jos istukka suodattaa sikiön vereen liikaa kalkkia tai kuonia,joka kertyy sydämeen :S ? Oliko vauva perätilassa??jos on,niin pään muoto on soikeampi ja voi antaa ns. pienemmän luvun.meijän bellasta heitti aina sen 2vk kun istua nökötti niin syvällä alhaalla.

lara..enää 4 kk!!koita kestää :) mua välil naurattaa mun äiti, (synnyttänyt 5 lasta)kun hänel ei kuulema koskaan ollu mitään kipuja,oikein marjassa kävi ennen synnärille lähtöä(no ehkä kävikin)ei mitään ongelmia imetyksenkaa ja me lapset ollaan aina oltu äärettömän helppoja :) jotenkin vaan vaikea uskoa ;) POINTTINI ON: AIKA KULTAA MUISTOT! :)

Miehellä huomena vapari ja lähti kaverille grillaamaan joten vapaailta tiedos
 
Emmabella Juu, noi on italialaiset, noita myydään ainakin pikkuhurmurissa ja oliks se lastenturvassa, varmaan monessa muussakin paikassa. Uusimman mallin hinta huimat 799e,huuuh :D Vaunuihin on otettu mallia kärryistä mitä Englannin hovin vauvat ennen käytti. Ooh, sikaihanat :heart: Noita on kyllä kiva söpistellä ja katella ! Eihän tollasia raaskisi käyttää :)
 
Täällä on monella ollut supisteluja ja vuotoja, itsekin lukeudun siihen porukkaan. Eilen tuli muutama tippa verta ja alkoi (muka) tuntua kivuliaita supisteluja. Tuli järkyttävä pelko siitä, että päätyykö tämäkin raskaus kohtukuolemaan. Kävinkin eilen neuvolassa, jossa onneksi löydettiin heti sydänäänet ja sain eilisen ja tämän päivän sairaslomaa (lähinnä järkytyksen aiheuttaman työkyvyttömyyden vuoksi).

Tänään oli suunnitellusti rakenneultra ja olihan sekin kokemus... Lähinnä lääkärin sosiaalisten taitojen rajoittuneisuuden vuoksi.

Ok, hän teki työnsä ja varmasti osasi sen todella hyvin, olihan hän osaston ylilääkäri. Mutta katseli pitkän aikaa sydämen rakennetta hiljaa (niin kuin oli koko ultrauksen ajan) ja mieheni kysyi, onko siellä jotain hälyyttävää. Vastasi tähän tyyliin: Täytyy keskittyä tarkoin tähän ultraan ja rakenteiden selvittelyyn, joten ei voi nyt puhua. Samalla sanoi, että katsotaan lopussa löydökset... Hieman pisti meitä molempia hymyilyttämään.

Noh, lopputulos oli se kaikkein tärkein, eli mitään rakenteellisia poikkeavuuksia ei löytynyt ja sikiö vastasi viikkoja. Mitään merkkejä vasta-aineiden aiheuttamista muutoksista ei ollut.

Sukupuoltakin kysäisin ultrauksen lopuksi ja eihän lääkäri sitä suostunut kertomaan/katsomaan. Ultrassa kun keskitytään vain rakenteiden tutkimiseen... =)

Eli tämmöisiä kokemuksia itselläni, toivottavasti muut saavat parempaa ja empaattisempaa kohtelua...

Anteeksi omanapaisuuteni :ashamed:

Nietos 20+2
 
Iltoja |O !!
Hitto mies hesassa koulutuksessa, eilen aamulla lähti ja perjantaina tulee...on se kyllä raskasta olla kaksin lapsen kans ku ei hetken rauhaa oo ittellä..paitsi näin illalla mut sittenki jo nii väsyny että sama mennä nukkuun!! |O

mama-L ..vautsi nuo vaunut B) ..aivan sairaan mageet!!! Oon ite tosi surkee englannissa ni ossaakko sannoo et kui kalliiks nuo tulis?? (en siis tajua nuista sivuista mitään ku ei oo suomeks) :ashamed:

Halauksia ja voimia kaikille supistuksista kärsiville ja muitten ikävimpien asioitten kans kamppaileville :hug: :hug: :hug: !!!!

Oon ite kyllä nii poikki etten jaksa tän enempää kommentoijja... |O |O

sisko oli ostanu kirpparilta lähes uuden nasu-puvun meijjän vauvvalle..(ei siis tiedä sukupuolta) sano vaa et makso euron ni oli pakko ottaa :D!!! Alan siis kutsuun tulokasta nasuksi <3<3<3<3<3<3!!!

j-22 ja NaSu :heart: 22+3
 
j-22 tasan yhden sivun löysin googlettamalla missä oli hinta ja se oli 499 dollaria. Jenkeistä tilattuna siis... Tohon kun vielä jotkut rahdit lyö päälle (saati sit et löytää sellasen luotettavan puljun joka toimittaa Suomeen) niin aika kipeeks saa varmaan itsensä maksaa... Tosin saa sitä Phil & Tedseistakin. :eek: Jään seurailemaan tilannetta ja voin vaikka huudella jos saan selville et mistä noita sais Suomeen, ja millä hinnalla ja milloin kun tosiaan nyt ovat loppu joka paikassa.

Nietos, olipas törppö ultraaja. Eiköhän tuo nyt ole itsestään selvää et pääasia on se että rakenteet jne. on kunnossa. Ei se sitä muuta vaikka sukupuolta haluaisi kurkata...

Neila, :hug: ! En osaa sanoa mitään tuosta kalkkeumasta mutta voimia tilanteeseen.

Nappula-10 meillä on ne Phillipsin karvalakkimalliset hälyttimet kun saatiin tutulta. Ihan hyvin toimivat mut tosiaan pelotti kokoajan kun kuulee niitä kauhujuttuja et noi vanhat räyskät syttyy palamaan vaunuissa tms... Eli nyt kyllä ostetaan jotkut uudet vauvalle. Ekana talvena pidän pakkasrajana varmaan tosi pieniä lukemia (~15) et eiköhän tuon monetkin hälyt kestä. Ja tosiaan sinne kun tumppaa vaunujen sisäpuolelle. Itkuhälytin on kyllä ollut meillä megatarpeellinen kun tyttö nukkui ensimmäisen vuotensa kaikki unet ulkona ja ollaan paljon matkailtu mummoloissa ja mökeillä.

Tällästä vielä höpisee mama-L joka odottaa miestä kotiin palaveeraamasta... :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja heikku:
Ainiin, kattokaa nää vaunut!! Siis oo la laa, oisko ihanat, vai ihanat???

http://www.buyit.com.sg/UploadImage/P467.jpg

Kattelin noita yhdessä liikkeessä :D . Onhan ne sievät mutta aika epäkäytännölliset :p.

Mulla tänään neuvola, aina jotenkin pelon sekaiset tunteet sinne mennessä. Mitäköhän mä saan :LOL: .
 

Yhteistyössä