LOKAKUUN 2007 MAMMAT, Herhiläisten surinat vko9

Alle 1-vuotiaan lapsen ei tulisi syödä näitä ruokia:

* Nitraattipitoiset kasvikset: lanttu, nauris, punajuuri, pinaatti, kiinankaali, nokkonen, lehti- ja keräsalaatti.
Syy: Methemoglobia, hapen kuljetus imeväisikäisen lapsen elimistössä häiriintyy
* Juuresmehut: nitraatti
* Pienet (sormenpään kokoiset) varhaisperunat.
Syy: sisältämänsä solaniinin takia ei suositella aikuisellekaan, mahdollisesti nitraatti
* Hedelmäsäilykkeet
* Säilöntäainepitoiset mehut
* Raparperi: sisältää oksaalihappoa
* Suuret määrät tuoreita herneitä, leikkopapuja, kaalia:
pienet määrät kypsennettyinä vihannessoseissa sopii 7-8 kk iästä
* Kuivatut herneet, linssit, pavut: ruoansulatusongelmia aikuisellakin, ilmavaivat
* Sienet (sekä luonnon, että viljellyt):
ruoansulatusongelmat, ei tietoa raskasmetalleista, luontaisesti haitalliset aineet
* Idut: Salmonella
* Pähkinät, mantelit, siemenet: hometoksiinit
* Kaakao: parkkiaineet, virkistävät aineet, oksaalihappo
* Hunaja: botulismi eli bakteerin aiheuttama ruokamyrkytys
* Maksa: runsaasti A-vitamiinia, mahdollisesti raskasmetalleja
* Suola: ei lisätä lainkaan ruokiin, vältetään einesten ja muiden valmisruokien tarjoamista
* Makkara, juusto: suola, lisäksi makkarassa nitraatti
* Lisäainepitoiset ja maustetut maitotuotteet, kuten jäätelö, vanukkaat, maustetut jogurtit ja viilit
* Raakapuurot: kypsentämättömien viljatuotteiden hygieenisyyttä ei voida taata
* Eksoottiset, harvoin Suomessa käytetyt hedelmät, esim. karambola, kookos, guava, litsi:
Vähän käyttökokemuksia.


no tässä ny koko lista alle 1v kiellettyjä ruokia
 
Moro!

Mua väsyttää ihan sikana! Kuuntelin sitten kaveria ja tein hänen ohjeiden mukaan.... :(
Eemeli heräsi joskus neljän jälkeen. Puol viideltä kävin kattomassa, että mitä se siellä puuhaa. Peitto vaan lensi ja jalat heilus, hirvee pulputus päällä. No en tehnyt mitään asialle. Annoin olla siellä. Kaipa hän siinä välillä nukahti, kun mä taisin ittekin torkahtaa. Kuuden aikaan hermostuin ja otin pojan sieltä. Vaihdoin vaipan ja annoin maissivelliä ja nukahti heti... Nyt tänään kaveri ehdotti, että anna olla siellä niin kauan, että alkaa huutamaan... No hirveen vaikee olla, kun itte ei saa nukuttua, kun toinen höpöttää ja leikkii siellä tyytyväisenä aamuyöstä. Pitäis mennä sohvalle itte nukkumaan, niin sitten voisi ehkä onnistua. Nyt sitten äippä on ihan kuollut ja väsynyt. Pakko mennä kohta lepäämään vähäksi aikaa.

Perhekerhossa oltiin taas aamulla... Eemeli nukahti siellä syliin. On tosi mieltä ylentävää olla siellä ja katella kun siellä vaan juorutaan ja kahvitellaan. Onhan siinä tietty eemelille seurattavaa, mutta kyllä sitä oikeasti välillä kaipais jotain muutakin. Työntekijä ei ollut paikalla, joten ei voinut ehdotella mitään... Kyll mä taidan sen nyt uskoa ja siirtyä johonkin muualle kerhoon. Jos vaikka jostain löytyisi sellainen kerho, jossa edes välillä tehtäis jotain muutakin kuin istuttais kahvilla...

pesuaineista me käytetään ihan "omia", kun kaupan aineista jää koko ajan vähän jotain vaatteisiin. Toi on sopinut ainakin meille hyvin ja siinä ei ole sitä zeoliittiakaan...

Huutamisesta meillä olis kiva, kun toi poika olis joskus hiljaa... :D Varsinkin salkkareiden aikaan kiljutaan kurkku suorana tai sitten muuten vaan huudetaan. Se on tosi kivaa eemelin mielestä... kukaan ei meillä illalla kattele pahemmin suomalaisia, kun ei kuule mitään :LOL: Mutta toi alkoi jo monta kuukautta sitten....

Muutenkin juttelin tossa kaverin kanssa tosta vauvana olemisesta. Jos vauvan määritelmä on se, että "vaan" syö ja nukkuu, niin eemeli on ollut vauva suunnilleen ainoastaan synnärillä. On pojalla kova tahti kasvaa isoksi... :eek:

Mutta nyt mä meen oikeesti nukkumaan vähäksi aikaa ja yritän kerätä voimia vähän... jaksais sitten illalla ehkä vähän paremmin taas olla isukinkin kanssa (ettei äippä mene heti ysiltä nukkumaan pojan kanssa) :heart:
 
Niin mäkin muistelin, ettei suositella hunajaa alle vuoden ikäisille, mutta nuo purkit siis alkaen... *kipaisee katsomaan* ...näköjään alkaen 6kk (eli ei siis muutenkaan olis ehtinyt käyttää). Liekö sitten jostain sieltä maailman kolkilta haettuja (Plasmon Dietetici Alimentari S.r.l., Via Migliara, 45 - Latina). Miltähän mahtavat maistua, voiskohan noita ajatella itse syövänsä vaikka puuron kanssa... :/
 
Moi

metelistä: Meillä Eemillä koko ajan päällä sen maailman kailotus, se murisee, pärisee, pulputtaa, kiljahtelee..ja sillä on maailman kovin ääni..Ja poika todentotta nauttii omasta äänestään:)

Perhekerhosta: Olen käynyt pari kertaa tossa meidän lähellä, musta siellä ihaninta on juuri se kun vaan istutaan ja syödään pullaa ja juodaan kahvia..mä olen kuitenkin täällä kotona niin paljon lasten kanssa, ja mulla iltapäivisin vielä noita hoitolapsosia, että nautin siitä kun siellä saa vaan juoruilla ja jutella:) Meillä eemi yleensä nukkuu aina kun ollaan siellä, eli aika rentouttavaa:)

 
Huoh, taas pitäs siivota, siis mä en oikeesti ymmärrä kuka täällä oikeen sotkee?!?!!!
Mutta ensteks siis tärkein, eli palstailu. Juho nukkuu ulkona, kamalan kostee keli, yöllä oli satanu himpun verran lunta ja nyt se samainen lumi sulaa tuolla pihalla kun on lämmintä 3 astetta..

Sisävaatteista, Juholla on sisällä body tai paita, sukkikset tai housut ja tietty sukat jos housut on jalassa.
Pyykinpesuaineena meillä on LV, se oli ainoo pyykinpesuaine mikä Juholle sopi, omot ja bioluvilit yms aiheutti jonkinasteista näppyä... tosin en mä oo kyllä enään varma ton lv:n sopimisestakaan.. mutta nyt mennään sillä kuitenkin.

Äh, mä en enään muista mitä piti sanoa... :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Toivotaan:
Alkuperäinen kirjoittaja Heidi25:
Toivotaan banaania, omenaa,keksià ja hunajaa
Ja siis myönnettäköön, että lähinnä imuria minäkin mietin kun tuota Mieleä siitä purkin kyljestä tavasin... :ashamed: :D

Entäs jos se sose onkii tarkotettu Miele-imureille annettavaks... ;) :whistle:


Nii ja meillä on Miele-imuri. Se ei enää soseista perusta. On sen verta vanha, et on siirtyny jo roskiin... :D
 
Plasmon taitaa olla vissiin italialainen merkki.. ainakin niin sanoivat apteekissa kun ihmettelin maitojen hinta eroja.. Plasmon maito 900g / 20 e ja saksalainen neolatte 900g / 9,90e.. sanoivat ettà italiainen tuote on jàànyt hinnoissa taakse ja maksaa muutenkin enemmàn.. On kuitenkin ihan hyvà merkki tààllà, taitaapa olla yksi suosituimmista..

Tuosta hunajasta vielà.. ei kait se ruokamyrkytys nyt kuitenkaan noista kekseistà voi tulla ? Siis kun se hunaja on kuitenkin siinà sòssàtty taikinan sekaan ja paistettu.. ?? :|
 
Mä oon pessy kaikki pyykit Omo sensitive Colorilla. Ei ainakaan vielä ole mitään tullu, mulla itelläni on lähes atooppinen iho eikä kutkuta. Arielia ei voi käyttää, se haisee aivan kamalalle.

Essillä on yleensä päällä body, puolipotkarit tai sukkikset tai housut ja sukat. Pari kertaa on ollu mekko päällä :) Enää en tykkää pitää kokopotkareita, alkuun oli melkein joka päivä päällä. Pitäs kyllä käydä ostamssa sukkia lisää ja housujakin, Essillä on niin pitkät jalkaterät, että vaikka puolipotkarit on muuten sopivat, varpaat menee kippuralle joissakin merkeissä.
 
|O |O |O *haukotuksia useita*

pistäkääs mammat mulle tuleen virtaa jollain konstilla,minä olen niiiiin tavattoman väsynyt nykyisin |O ! ei meinaa aamulla jaksaa millään sängystä ylös.....vaikka vauva nukkuu jo paremmin----enää 2-3 herätystä/yö----ja minäkin nukun suhthyvin niin väsy vaan painaa,plaah :| .....

dogille hauskaa ratsastusreissua,odota vaan onko jalat huomenna kipeet,ja ylihuomenna ne vasta onkin! ;) kävelet sitte ihan solmulle! mutta pöllyttele ruunan kans lunta kunnolla,on se niin kivvoo!!!

mileko se osaa aina naurattaa.....imuri....hih! :D

ehkäsystä täällä puhetta; en ota minäkään enää pillereitä, vasta kun lopetin niiden syönnin niin tajusin mistä haluttomuus johtui! kymmenen hukkaan heitettyä vuotta ;) söin pilsuja ja voi juma miten lähti halut jylläämään kun ne lopetin!!! että nimesä veroiset on ehkäisypillerit juu.....kumilla pelataan nyt,katotaan miten kauaa jaksaa :p

voihan uupumus sentään |O |O |O |O |O |O |O
 
Alkuperäinen kirjoittaja LillaStina:
Moro!

Perhekerhossa oltiin taas aamulla... Eemeli nukahti siellä syliin. On tosi mieltä ylentävää olla siellä ja katella kun siellä vaan juorutaan ja kahvitellaan. Onhan siinä tietty eemelille seurattavaa, mutta kyllä sitä oikeasti välillä kaipais jotain muutakin. Työntekijä ei ollut paikalla, joten ei voinut ehdotella mitään... Kyll mä taidan sen nyt uskoa ja siirtyä johonkin muualle kerhoon. Jos vaikka jostain löytyisi sellainen kerho, jossa edes välillä tehtäis jotain muutakin kuin istuttais kahvilla...
Ja minusta se kahvittelu ja juoruilu siellä on just sitä parasta antia :D No toki on ihana kun joka kerta on askartelua tms, ohjattuna toimintona, että anni saapi siinä touhuta, mut en minä niitä kyllä jaksa yhtään :) Mintun kans löhötään lattialla ja jutellaan muiden mammojen kanssa. Mitä toivoisit Lillis että siellä tehtäis? Eikö teillä ole mitään tosiaan järkkäilty siinä kahvittelun lomassa? Riippuu varmaan paljon seurakunnasta ja ohjaajista, millasta siellä on. Edellisessä asuinpaikassa perhekerho oli tosi hieno, järjestetty vaikka mitä ja ohjaajaa monenlaista. Nykyinen vähän pliisumpi, mut ihan ok vielä. Parin kuun päästä on valokuvaus, saadaan Mintustakin eka kuva :D Pitää ottaa Bumbo mukaan niin pysyy pystyssä :D Siinä taas yksi hyvä syys hankkia Bumbo! :LOL:
 
Hunajasta sen verran, että se sisältää (saattaa sisältää?) tosiaan botuliinia, joka on hermomyrkkyä ja aiheuttaa mm. hengityksen lamaantumista. Vauvoilla (alle 1-vuotiailta) elimistö ei pysty puolustautumaan tältä myrkyltä ja sen vuoksi on kiellettyjen listalla.. Se botuliini jota hunajassa on ei siis ole vaarallista siinä vaiheessa kun elimistö on kykenevä käsittelemään ko. myrkkyä, sitä en tiedä miten kypsennys vaikuttaa, mutta luulisin ettei sitä tuotteisiin laitettaisi jos se ei turvallista olisi.. mutta minä en todellakaan ole mikään asiantuntija :D
 
Väliaikatietoja... Minttu nukkunut vaunuissa jo 3 tuntia... tätä tapahtunut viimeksi marraskuussa 2007... Arvatkaa alkaako kämppä kiiltää kun kokoajan tulee tehtyä jotain "äkkiä ennenkuin Minttu herää" :D
 
hiljaa bumbostaaaaa! :D :D tekisi niiiiiiiin mieli ostaa se mutta on kohta kàmppà kattoa myòden tàynnà vauvan ehdottomasti tarvitsemia vekottimia.. :D

en taidakkaan sitten enàà antaa noita keksejà kun niihin sità hunajaa on tungettu.. haen toisia.. :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja mileko35:
Alkuperäinen kirjoittaja Heidi25:
Toivotaan banaania, omenaa,keksià ja hunajaa

Minä oisin veikannu banaania ja imuria... :ashamed: :LOL:
:LOL: :LOL: :LOL: Oiih, tulipahan taas päivän kiintiö sylkeä pöydälle kun repesin :LOL: Mutta vakavasti ottaen, miksi lastenruokapurkissa on hunajaa? Olikos tuo Toivotaan minkä ikäsille tuo murkina? Eihän alle 1 vuotiaille sais antaa hunajata...?

Ja meillä onpi kotosalla neidillä body ja sukkikset, sekä hyvin usein myös mekko :D Oonkin semmoseia hyviä trikoo/gollegemekkoja hommannu kotikäyttöön. On se vaan niiin ihana kun saa mekkoja käyttää, niin sitten niitä käytetään :D Minä oon niitä bling bling-hömppänaisia -kaikki mikä kiiltää ei välttämättä ole kultaa, mutta pakko silti saada :D

muoks. jaa, siellähän se jo tulikin... oonko vähän hidas kirjottamaan kun ehtii sivutolkulla tulla tekstiä aina siinä välissä...
 
kekseillà aloitetaan se kiinteiden syòminen eli pitàvàt vàhàn niin kun vellien paikkaa tààllà.. ja kait se sitten perustuu myòs vàlimeren dieettiin.. siis aamupalaksi makeaa... muuta selitystà en osaa kyllà sanoa. omasta mielestàni ihan turhaa hòmpòtystà nuo keksit mutta muuta en ole lòytànyt maitoa vahvistamaan kun tààllà ei niità vellejà ole. puuroja kyllà lòytyy, mutta ne pitàisi sitten tehdà veteen ja itse en tykkàà ajatuksesta ruveta antamaan tàssà vaiheessa vielà tuollaista ruokaa.. kun sitten vàhenee se maidon saanti :/ Tulevaisuudessa sitten aloitetaan aamut puurolla ja iltapalaksi kanssa.. Mutta nyt tosiaan vielà maidolla ja pikkuhiljaa sitten annetaan noita soseitakin joista neiti tykkàà kovasti :) hòh, tuli jotenkin epàselvàsti.. siis soseita annan nyt pari lusikallista mutta aamupalaksi ja iltapalaksi sitten maidon joukkoon pitàà saada jotakin raskaampaa.. :D
 

Yhteistyössä