*Lokakuun '09 Mahapyöriäisistä vauvautuneet Marras-Joulukuussa `09* (Nimenhuuto!!!)

Moikka,
kokeilin tanaan taas pulloa kun haaveilen Suomeen tullessa kylpylaan paasysta ja Unnan jattamisesta mummille siksi aikaa. Ensin nosti kauhean alakan koska oli niin nalkainen. Kokeilein myohemmin uudelleen ja meni vahan paremmin mutta eipa han paljon syonyt kun taas nousi alakka. Talla kertaa vasymyksesta. Taytyy yrittaa kokeilla taas sellasessa saumassa kun tytto on hyvantuulinen (ei nalka tai vasy).

Oon kans huomannut ettei meidan neito suostu nukkumaan paikkareita sisalla. Vaunuun vaan ja puoleks tunniksi (vahempi ei riita vaan tirkistelee ja tarkistaa etta viela liikutaan) rundille niin jo nukkuu 4 tunnin paikkareita.

Mutta kuinka usein teidan vauvelit syo? Unna (7vkoa) on nalkanen aina 2 tunnin valein ja paikkareitten jalkeen saakin tissit kyytia kun tytto on niin nalkanen. Mites sita syottovalia vois alkaa pidentamaan vai tapahtuuko se itsestaan ns.luonnollisesti? (en muista jos tata jo kysyin...lahopaa...)
 
MB, Silona Meidän neitin silmä rähmi heti syntymän jälkeen. Putsattiin keitetyllä vedellä ja olen painanut silmän sisänurkasta. Välillä sieltä on rähmää tullut. Itkiessä oikeasta silmästä tulee kyyneleitä poskelle eri tavalla kuin vasemmasta. Luultavasti oikeasta silmästä kyynelkanava on ahtautunut. Vieläkin silmä rähmii välillä. Sille ei tässä vaiheessa tehdä mitään muuta kuin seurataan, koska ei ole punoitusta. Saatiin kyl varoiksi silmätippoihin resepti, mut en ole niitä hakenut.

Paulah Olipa sul kohdalle tulut törkeä taksikuski. Ei muuta kuin valitusta vain hänestä. Heidän pitäisi osata käyttäytyä, kun ovat palveluammatissa.

Paapelo :hug: Tosi ikävää, kun vaunut oli viety.

Kaurisäiti mein neiti on samanlainen, et viihtyy itsekseen, sitterissä istuen tai sohvalla maaten. Katselee lamppua, seinää tai kaapinovea hymyilee ja naureskelee ja toisinaan juttelee niillekin. Ihmetyttää välillä, et mitä kivaa niissä mahtaa olla. Mulla on sellainen koiratyyny, jossa tassut on mustat pyörylät. Sitä neiti katselee mielellään ja jokeltelee sille.

Ihania kuvia olette laittaneet.
Ajateltiin osallistua rokotetutkimukseen. Ensi viikon maanantaina mennään ensimmäiselle käynnille. Silloin on mahdollisuus saada myös rotavirusrokote. Seuraavalla viikolla on neuvola, jossa sitten saadaan rotavirusrokote neuvolassa, jos ei tutkimuksessa sitä oteta.

Neiti on aikanakin toistaiseksi nukkunut päiväunet sisällä. Toisina päivinä nukkuu pidempään. Ulos en ole nyt vienyt nukkumaan, kun pakkasta on ollut -15 astetta. Yöt on sujunut edelleen hyvin.
 
Meillä on muuten tää neiti ihan erilainen ku esikoinen (tietysti, mutta silti pakko mainita :) ). Esikoinen alko vasta tosi myöhään viihtymään itsekseen missään, tää taas on kuin Kaurisäidin ja Nasulin vauveli eli tykkää kattella kaikkee ja nukahtelee minne sattuu. Välillä unohdan koko vauvan olemassaolon. Esikoinen taas ei viihdyttämättä ollut missään itsekseen ja mä en osannu edes tulkita sen itkuja et millon oli väsyny ja millon nälkäinen. Esikoinen söi aina 2-3h välein yöt ja päivät ja en tajunnu, että ehkäpä kaikki itkut ei oo nälkäitkua. Nyt kun tää neiti syö ni saattaa sit olla tunnin ihan pirtsakkana ja sit haluaa nukkua. Esikoiselle annoin siinä vaiheessa jo uudelleen tissiä.. Ilmankos ei koskaan oppinut yölläkään syömään harvemmin kuin 2-3h välein missään vaiheessa (imetin n. 6kk ikään asti). Eli puoli vuotta heräsin 2-3h välein...jee...nyt jälkeenpäin kuulostaa kamalalta, mut nopeesti se meni. Nii Itun emolle vaan haleja, jos ei syöttövälit harvenekaan itsekseen...en osaa sanoa mikä auttaisi. Ei kai sitä väkisinkään voi välejä pidentää. Tutilla ja keinuttelulla ehkä? Tää meidän nuorempi neiti vetelee jo nyt 4h pätkiä, joten toivossa on, että joskus lopettais itse yösyömiset. Ihan sama, mutta helpompaa ainakin tulee varmaan olemaan, jos joudutaan pitämään unikoulua sit 6kk iässä (eli lopetetaan yösyömiset kuten esikoiseltakin tehtiin). Niin ja tissille tää neiti ei nukahda kuin öisin. Esikoinen nukahti alussa aina (niin no, sitä tissiä kyllä jatkuvasti tarjottiin :D ). Tän neidin kanssa olin ihan ihmeissäni, kun jotenkin oletin, että tissille aina nukahdetaan tiettyyn ikään asti, mutta eipäs näköjään.

paapelo tais kysyä miten yöunille nukahdetaan niin meillä huonosti. Pilkkii yleensä illat sitterissä ja sit jossain vaiheessa yritän siirtää koppaan missä nukkuu niin alkaa yleensä vaan huutamaan. En oikein vaan osaa laittaa aina samaan aikaan nukkumaan tai hoitaa näitä iltoja "rytmillisesti". Keinuttelua vaatii siis iltaisin paljon. No kunhan aletaan nukuttamaan omaan sänkyyn esikoisen huoneeseen niin varmaan helpottuu. Toisaalta voisin siirtää ton pinniksen tänne olkkariin missä mä nukun niin vois aloittaa omaan sänkyyn nukutusharjoitukset. Muuten esikoinen riemastuu jos harjoitellaan sen huoneessa :D

Mut joo tulipas paljon omaa napaa :eek:, pahoitteluni.
 
Heipsan!

Meillä arki rullailee tasaisesti...tyttö nukahtaa iltaisin n. klo 22 ja heräilee syömään aamulla n. klo:6-7 (joskus ääriharvoin jos nukahtaa jo klo21, niin heräilee yöllä n.klo04 syömään pikaisesti) ja jatkaa sitten unia klo10-11 saakka. Yösyötöllä (mikä siis itseasiassa on aamusyöttö ;)!) tyttö nukahtaa samoin tein takaisin sänkyynsä. Päivisin tankkailee noin 2-4 tunnin välein, riippue neidin mielialasta. Vaihtelee aika kovin nuo ruokailuvälit. Masuvaivoista luultiin jo pääseemme kun vyöhyketerapia hetkeksi auttoi, mutta nyt ne ovat palanneet :( ja iltaisin kitisee ja itkeskelee muutaman tunnin ja joskus myös päivällä selkeästi masu vaivaa ja nukkuu huonosti (ulkona kyllä nukkuis mahanpuruista huolimatta tunti tolkulla, mutta hitto näitä paukkupakkasia kun ei voi ulkona nukuttaa :headwall: !)

Paulahilla ollut kunnon k***pää taksikuskina...hyvä kun laitat valitusta menemään :/ !
Paapelolle käynyt tosi kurja homma rattaiden kanssa...kaikkeen sitä ihmiset ryhtyykin...viedä nyt lapsen vaunut!!! :headwall:

Meillä mun mielestä lisääntyi mahakipu rotalääkkeen annon jälkeen (tyttö sai sen toissapäivänä...). Mun mielestä meidän neuvolassa laitetaan Rotateq...ja rokotetutkimuksesta: ollaan miehen kanssa ihan kahden vaiheilla osallistuisiko siihen...jotenkin ei haluaisi altistaa lasta millekkään minkä kehittely on vielä vaiheessa...

Paapelo kyseli nukahtamisjutuista...me mennään tytön kanssa kaksin makuuhuoneeseen ja syötän neidin- pilkkii usein siinä tissillä ja kun ollaan syöty, niin annan tutin suuhun ja silittelen hiukan, jonka jälkeen siirrän tytön omaan koriinsa nukkumaan. On yleensä tässä kohtaa jo niin "omissa maailmoissaan'", viittä vaille unessa, että jää ihan hissukseen makoilemaan omaan petiinsä ja nukahtaa kaikessa hiljaisuudessa. Eri asia on sitten jos masu vaivaa kovin myöhään- silloin nukutteluun saattaa mennä kauemmin aikaa ja kaurapussilla tuolloin lämmittelen tytön vatsaa. Siihen sitten rauhoittuu pikkuhiljaa...tuleekohan tuosta muuten isokin ongelma jatkossa, että annan tissiä just ennen nukahtamista??? Meinaan, että nythän kukaan muu ei voi tyttöä nukuttaa kuin minä- en usko, että pullo ajaisi samaa asiaa- vaikkakin kelpaa tytölle hyvin sekin, sillä uskon sen yhteisen iltahetken olevan tytölle jo nyt kovin tärkeä- yhtään ei rauhoitu jos isi makoilee vieressä...tänään kun yritin nukuttaa pelkän tutin kanssa kun vasta oli syönyt, niin ei onnistunut: neiti vaan kujersi ja tuijotteli mun tissejä, kunnes annoin periksi :LOL: ! Siis onko kokemusta, että helpottuuko nukuttaminen sitten kun alkaa saada esim. iltapuuron? Meinaan voiko sen tehdä isikin jo sitten...vai vaatiiko hamaan tulevaisuuteen sen tissin suuhunsa tai muuten ei nukahda :eek:! Varmasti yksilöllisiä nämä jutut, mutta olisi kiva kuulla mielipiteitä, että toiminko nyt väärin kun annan nukahtaa tissille? :)

Meidän neuvolan mitat oli nyt 2kk iässä seuraavat: 4550g, 57.5cm, ja p.y 38cm. Pieni hoikka tyttö siis meillä, mutta kohtuu pitkä =) . hyvin kasvaa rintamaidolla! :heart:

Mä oon niin rakastunut tuohon meidän hymytyttöön ja päivä päivältä rakastun aina vaan enempi (jos se edes on mahdollista :heart: ) :heart: :heart: :heart:

Nyt pitää mennä unille, niin jaksaa huomena leipoa ristiäisiin jotka vietetään tulevana sunnuntaina =)

Ainiin: ihania pikkuisten kuvia taas olette laittaneet näytille- oikeita söpöläisiä!

Hugis ja papu 2kk 2pv
 
HEhee!
PAkko tulla kertomaan, että onnistuin eilen nukuttamaan tytön omaan pinnikseen...ei tosin nukkunut siellä kuin 1h, mutta hiljaa hyvä tulee.
Eli siis kun tyttöhän ei tahdo sitä tissiä kun alkaa tulla se yöuniväsymys, joten ajattelin piruittani sitten laittaa tytön suoraan vaan sinne sänkyyn. Menihän tuossa varmaan 30min nukuttamiseen, mutta ei tuokaan ole mitään esikoisen vauva-aikaan verrattuna :D
Sitten kun tyttö heräsi tissiä huutelemaan, otin viereen, sillä olin ihan naatti jo. En ole ajatellut muutenkaan vielä siirtää omaan sänkyyn, mutta kun on näitä paukkupakkasia ja aina ei jaksa ulos mennä edes piipahtamaan, niin olisihan se kiva että neiti sinne omaan sänkyynsä menisi nukkumaan =)

Mutta nyt on mentävä aamukahville :wave:
 
Täällä ei hyvin mene.. Hemoglobiini ei ole noussut mihinkään vaikka rautaa syön 2 tablettii päivässä :( Vuodan kuin seula vieläkin ja nyt odottelen aikaa äitiyspolille, että tutkivat kohdun. Lääkäri laittoi lähetteen kiireisenä, että pääsisin ennen joulupyhiä vielä, mutta tiedä sitten kun ei vieläkään ole mitään kuulunut. Hemoglobiini siis 88 ja tulehdusarvot oli 11.

Lucaksen kanssa tänään neuvolaan ja tuun sit ilmoittelee mittoja.

Noin muuten vauvan kanssa mennyt kai ihan hyvin. Iltaisin saa vaan kauheat raivarit kun tissistä ei tule riittävän nopeesti ilmeisesti maitoa herran mielestä, niin olen joutunut turvautumaan pulloon ja korvikkeeseen jos en ole jaksanut pumpata. Ja sitten itken samalla kun siitä pullosta syötän, kun tunnen itseni niin epäonnistuneeksi kun ei tissi kelpaa pojalle vaan raivoo vaan pää punaisena. Lucas nukkuukin sitten vähintään sen 7 tuntia putkeen. Päivisin maito riittää loistavasti ja välillä on vähän ylituotantoakin, mutta sitten aika säännöllisesti joka ilta klo 21 poika aloittaa syöpöttelyn ja klo 23 sillä menee sitten totaalisesti hermot kun on aina vaan nälkä.

Ihanaa kun tytöllä on tänään viimeinen eskaripäivä, saa taas hetken nukkua pidempään koko poppoo!

chilitin ja Lucas 1kk+
 
Me osallistutaan rokotetutkimuskeskuksen pneumokokkirokotetutkimukseen, se kutsu ehti tulla ennen kuin THL:n. Käytännössä osallistujan kannalta ihan sama tutkimus, jokunen näyte vissiin otetaan. Itsekin tutkijana osallistun yleensä tutkimuksiin, tämänkin raskauden jne osalta mukana jo synnytyspelon hoidon tutkimuksessa sekä sektion jälkeen kipulääketutkimuksessa:)

Täällä nukuttiin taas reilut 8 tuntia! Nyt alkaa vaikuttaa siltä, että herätys yöllä olisi enemmänkin poikkeus jo nykyään eikä yksi herätys edes oo paha. Oi kuinka ihanaa:)

Nella melkein kääntyi eilen vatsalta selälle! Ei siis kääntynyt, jäi kyljelleen :D Kaksi kertaa pääsi kyljelleen asti mutta sitä pidemmälle ei onnistunut.
 
chilitin:
ensinnäkin iso :hug: , toivotaan, että selviää tuo vuotelun syy ja hemppakin alkaisi nousta.
Ja sitten tuohon iltakätinään.
Kuulostaa verrattain samalta kuin meilläkin. Eli tyttö aloittaa syöpöttelyn suunilleen 21 aikaan ja jatkaa lähes taukoamatta sitä 22.30, jolloin sitten alkaa kiukuttelu. Itse olen huomannut, että tyttö itkee ihan vain väsymistään, vaikka oktaavit nouseekin välillä huimiin lukemiin neidin äänihuulissa. Tähän ei auta tissi tai mikään muukaan, vaan itkeä tihrustaa kovalla äänellä n.30min, jolloin alkaa uni sitten tulla ja itku muuttuu sellaiseksi huhuilevaksi valtukseksi ja pian jo tyttö nukahtaakin.
Eli voisi tuo ilta itku johtua myös ihan väsystäkin.
Mutta älä itseäsi piiskaa pullosta, vaavan tyytyväisyyden nimissä siitä ei ole mitään haittaa =) :hug:
 
Chilitin: Toivottavasti selviäisi vuodon syy mahdollisimman pian :hug:
Ei tarvitse tuntea huonoäiti oloa jos pikkuisen pullosta antaa. Vaikka varmaankin tuntuu erilaiselta kuin näin osittaisimettäjän näkökulmasta.

Päätin yrittää päästä enemmälle imetykselle tytön kanssa, mutta nyt muutaman päivän tiheämmän imetyksen jälkeen ei kuitenkaan maitoa tule sen enempää ja rinnat taas kovin kipeät, että ei taida mun kroppa tykätä ajatuksesta ollenkaan :) Ois vaan ollu mukava saada imetettyä enemmän. Meidän tyttö tekee sitä että venkoilee rinnalla jos on nälkäinen ja vetää jalkoja mahan päälle, sitten kun imu on parhaimmillaan niin vetää päänsä taakse ja päästää irti... Ei siis ihme kun rinnat ei tykkää hyvää. Tuossa tapauksessa on niin helppo turvautua pulloon, kun vauva on tottunut että maito tulee nopeasti ja on tyytyväisempi pullon kanssa. Silti jos vielä 2kk pääsis osittaisimetyksellä niin vois hyvillä mielin lopettaa.
 
Ihan ensiks Paulah :eek:
Siis ihan järkyttävää käytöstä taksikuskilta.
Ihan hyvä ettet sitten mennyt siihen kyytiin ja tilasit sitten toisen kyydin.

Pitkästä aikaa kirjoittelen.
Jotenkin ollut kiirettä näiden kahden kanssa.

Ja nytkin ihan pikanen käynti vaan.

Me ei osallistuttu siihen rokotetutkimukseen.

Typyn nimeks tuli Venla =)

Meille ei ole tullut rokoruksista mitään jälki juttuja...

Typy nukkuu nykyään 22 tai 23-06, herää aamumaidolle ja jatkaa uniaan ysiin.

Imetä en enään...

Mitähän vielä... =)

Ja kiitos sille joka suosittelin niitä Dysfatyl (vai mitenkäs ne kirjoitettiin) tippoja.


Voi ei... taas täytyy mennä =)


Riivinrauta & Venla (en enään edes muista viikkoja)
 
Chilitin: Toivottavasti selviää syy tolle vuodolle :|

Meillä kans nukuttaminen menee niin että rupee usein simahtelemaan tissille.. Täytyy kyllä vähän alkaa muuttamaan noita nukuttamistapoja, ettei olis niin "riippuvainen" musta. Oon suunnitellu että kuukauden päästä lähtisin juhlimaan mun synttäreitä ja mies sais hoitaa noi iltatouhut yksin. Maito maistuu myös pullosta :D Täytyy myös miettiä tota omaan sänkyyn siirtämistä varsinkin kun meillä ei siis öisin syödä. Mä vaan nautin niin paljon siitä kun nukutaan kaikki kolme samassa sängyssä..

Ulkona olis niin ihana ilma, me hengaillaan kotona yökkärit päällä ja haaveillaan vähän lämpimimmistä keleistä.... :)

Heii!! Onkos joku hommannut jo passia vauvalle??!! Me ollaan lähdössä alkuvuodesta reissuun ja tajusin just että oma passi pitäis ilmeisesti olla?! Vai voiko lapsen "merkata" vielä omaan passiin? Mua vaan naurattaa jo ajatus Oskarin PASSIKUVASTA! :LOL:
 
Hei!

Chilitin: Peesaan muita ja toivon, että vuoto saadaan pian loppumaan ja hemoglobiini nousemaan. :)

Paapelo: Huh huh! Siis ihan oikeasti jollain on pokkaa pölliä rattaat??? :kieh:

Paulah: Ihmekuski! Hyvä, että vaadit laatua ja pistät palautetta perään. Moni ei välttämättä tekisi niin.

ON: Milja torkkuu päivisin edelleen. Kateellisena luen kirjoituksianne, kun vauvanne nukkuvat jopa 4h päivällä putkeen. Meillä se 45 min. on vakio...onpa ollut jopa 30 min. unia... :kieh: Juuri mitään ei siis ehdi päikkäreiden aikana tehdä. Esikoinenkin jää ihan hunnigolle, kun koko ajan on vauvassa kiinni... :ashamed:

Meillä ollaan flunssassa. Esikoinen ollut jo viikon ja nyt olemme minä ja Milja. Milja-raukan nenä vuotaa ja hengitys rohisee. Nukkuminen on vaikeaa ja väsymys kiukuttaa...meillä on siis nykyään TOSI kivaa... :|

Yöunissa on "taannuttu". Ennen meni yhdellä syötöllä, nykyään mennnään kahdella syötöllä... |O Eikös niiden unien pitäisi pidentyä vauvan kasvaessa...Ei meillä...Että jos joku sattuu näkemään hyviä unenlahjoja nurkissa pyörimässä, niin saa lähettää tänne. :wave:

Silona: Esikolle hankittiin aikoinaan vajaan vuoden ikäisenä passi...kuvalla tietenkin. Eihän tuo enää yhtään muistuta sitä passikuvaansa, mutta 5 v asti se on voimassa. Että kyllä se taitaa niin olla, että Oskari on vietävä passikuvaan. Mutta varmista vielä poliisilaitokselta/netistä.

Jaa, kohta on lähdettävä esikoista hakemaan päiväkodista. Hyvää viikonloppua teille kaikille! =)
 
moikka,

ihanan rauhaisa hetki, kun molemmat lapset nukkuu päikkäreitä!

Aikamoisia kokemuksia Paulahilla ja paapelolla! Ei voi aina ymmärtää mitä toisten päässä liikkuu...

Toivottavasti chilitin selviää mistä on kyse ja tilanne paranee. Ei oo varmaan oikein häävi olokaan.

Kuulostaa tutulta noi iltakitinät. Meillä poitsu kanssa tankkaa n. 19-21 syöden n. 4 kertaa ja sitten alkaa nuokkumaan/kitisemään ja kannan sänkyyn nukahtaan. Nukkuukin sitten n. 8 asti ja 1-2 kertaa syö yöllä. Välillä tuttia annan, kun alkaa kovasti ähiseen väliaikoina. Nukahtaa hetimmiten ellei sitten tule ahmineeksi ilmaa, jolloin pitää vähän enemmän röyhtäytellä. Oon siis tosi tyytyväinen tähän rytmiin, kun menee esikon kanssa aika hyvin yhteen.

Päikkäreitä nukutaan kolmet, aaamupäivällä 1-2 tuntia, päivällä 3-4 ja illalla vielä tunti. Jaksaa olla välillä vaan n.1-1,5 hereillä välillä ja pääsääntöisesti vaan naureskelee ja seuraa esikon touhuja. Tämäkin on ihan huippua. On se vaan helpompaa toisen kanssa kun vähän tietää mikä on nälkäkitinää ja mikä väsyä.

Joku taisi manata Cuplatonin annostelua yöllä. Itse olen tuikannut suoraan pullosta suuhun sopivan oloisesti niin ei oo tarvinnut sählätä lusikoilla. Ei taida olla ihan ohjeiden mukaista, mutta en tiedä onko tuo vaarallistakaan..

Silona: meillä on passi vauvalla, kun lähdettiin jouluksi espanjaan lämmittelemään. Ei saa enää nykyään vanhempien passiin lapsia, joten passikuvaan vaan. Oli aika hauska kokemus.. :D Esikolle hommattiin puolivuotiaana, ja oli helpompaa kun kannatteli jo päätä. Sormenjälkiä ei sentään lapsilta oteta. Viisi vuotta on passi voimassa, joten voi vaan miettiä tunnistaako enää silloin poikaa. Virkailija sanoi vaan että Euroopassa ei oo niin tarkkaa kuvan kanssa, mutta jos jenkkeihin tms. lähtee niin kannattaa hakea uus passi jos ei meinaa tunnistaa.

Rokotetutkimuksesta: me osallistuttiin johonkin pneumokokkitutkimukseen esikon (1v8kk) kanssa ja aattelin että voisi pojankin kanssa. Ei tullu tytölle juuri mitään oireita ja sai joko tuon pneumokokki- tai hepatiittirokotteen. Myöhemmin saa tietää kumman. Nyt meillä pääsee neuvolan kautta tutkimukseen, joten ois vielä helpompi. Rokotetutkimuskeskuksen kautta taitaa olla toinen hieman uudempi rokotetutkimuskin tarjolla. Jos aikoo lähiaikoina lähteä reissuun jonnekin minne tarvis noita hepatiittirokotteita, niin sitten on vähän huono, kun ei voi niitä ottaa, kun ei tiedä onko sen jo saanut. No meillä ei ole toistaiseksi suunnitteilla..

LinneB ja poitsu 2kk4pvä
 
Silona: Meille esikoiselle otettiin passi. 7vkosena sillon se kuva, onnistu ok kun osas pitää jo päätänsä. Ne neuvo laittamaan sellasen päällyspaidan että aikuinen saa kädet piiloon sen sisälle. 5vuotta on voimassa, mutta ne suositteli sitten vaan uusimaan passin myöhemmin, ettei tuu kuvan kanssa ongelmia =) no nyttemmin ei ollakkaan matkusteltu.

empsu
 
Huomenta!

Olipahan hauska yö. Tytöllä on ollut nokka tukkoinen viikon verran, johtunee tästä kuivasta huoneilmasta, itsellä se aiheuttaa myös nenän tukkoisuuden. Pyyhkeet ja pyykit on ollut ahkerasti pattereilla ym. kuivumassa antamassa kosteutta ilmaan, on suolaliuostippoja nenään ja sipuli ollut vieressä öisin jne. mutta ei noista kauheasti ole hyötyä. Tyttö ei siis itke tuota nenäänsä, mutta se röhkiminen valvottaa minua ja lopulta tytykin sitten viimeyönä heräsi naureskelemaan minulle 4 aikaan...en kyllä hänelle mitään jutellut ja kohta jo tyttö nukahtikin uudestaan, mutta sitten päätti tehdä ennätyksen kakan väännössä...kakka nousi geysirin tavoin selän puolelta ja valui pitkin tytön reisiä :LOL:
Olen aika vähä uninen, joten ei alkanut harmittamaan katkennut uni, naureskelin vain. :D
Tyttö siinä sitten tohkeissaan paljaspyllynä alkoi jumppaamaan ja kiljuilemaan nauraen makeasti ja sitten takaisin nukkumaan pikku hörppyjen jälkeen...tuolla se vielä nukkuu, varmaan kyllä kohta herää.

Pakko mennä, esikoinen tekee taas temppuja :D :wave:
 
Täällä ainoana palstaterrorina :D

Tuosta tissin antamisesta ennen nukahtamista.

Eli ei siis ihan tuosta ole kokemusta, mutta pullosta kuitenkin ja vauvallehan se on aika lailla yhtenevä juttu, joillain se on tutti.
Se on tapa, jonka kyllä saa pois.
Ystäväni, joka joutui alusta saakka antamaan pulloa, ei koskaan antanut pulloa sänkyyn lapselleen, vaan syötti AINA sylissä ja nukutti sitten sänkyyn. Nykyään juo iltamaidon nokkamukistaan ennen unia, eikä suostu ilman tuota edes sänkyyn mennä.
Pojalle tein sen virheen, että laitoin öisin pullon pönkälle ja poika nukahti pullon kanssa, jonka sitten noukin vasta sen jälkeen.
Tuttiahan kummatkaan lapseni ei huoli laisinkaan, joten tästä en saa apua ja tämä tyttö ei pulloa huoli.
Vielä tässä vaiheessa on otollista muuttaa tuota nukutus tyyliä, kun tapa ei ole piintynyt sitkeään ja vauva omaksuu hiukan helpommin muutoksen...toisin se on sitten puolen vuoden päästä ;)

Itse en tosin jaksa tehdä öistäni hankalia pomppimalla syöttämään tyttöä pinniksen viereen...olen tosi helposti heräävää sorttia, joten jos tekisin niin, kukkuisin itse puoli yötä. Helpointa siis olla perhepedissä meillä.
Heti kuitenkin, kun tuo yö alkaa mennä ilman syöttöjä, siirrän tytyn veikan kanssa samaan huoneeseen. Ajattelin alkuun ihan päikkärit nukuttaa sinne ja kun se onnistuu ilman taisteluja, myös yö unet siirtyy sinne.

Ja juu, nämä siis tosiaan näitä suunnitelmia...koskaan ei kannata pitää liian suuria tavoitteita tai ajatelmia nukuttamis jutuista tai melkein muustakaan, sillä sitä mukaa kun nuo lapset kasvaa, tilanteet muuttuu ja oppii tuntemaan lastaan aina vain paremmin ja itse olen huomannut, että melkein mikään mitä suunnittelin toteuttavani vaikkapa nukutus jutuissa, ei ole mennyt suunnitelmien mukaan...joko se ei ole sopinut pojan luonteelle tai järjestely ei muuten vaan olekkaan enään tuntunut meille sopivalta...avoimin mielin ja rauhassa vaan...tosin, rutiinit on kaiken a ja o, ilman niitä ei lasten kanssa pitkälle pötkitä ja tarkoitan siis ihan tavallisia asioita, en mitään tiukkaa aikataulua...eli joka päiväisiä asioita, kuten tutun tyylinen aamianen, tietyn puuhan jälkeen tehtävä asia, vaikkapa päikkärit jne. :D

No juu, tulipa kummallisen pitkät torinat pelkästä tissille nukuttamisesta :LOL:
Pomppii asiat vähän aiheen vierestä :p

Oikein ihanaa viikonloppua kaikille :wave:
 
Peppi30: kiitos vinkistä. Ostin tuollaisen disflatylin. on kyllä huomattavasti helpompi käyttää.

Passista: meidän pojalla on jo passi. Hommattiin sellainen jo mieheni ollessa isyyslomalla, kun yhdessä oli helppo hoitaa asioita (passikuva, käynti poliisilaitoksella). Nyt vaan sitten mietitään, minne ensimmäinen matka suuntautuisi. Varmaan pian mennään katsomaan sukulaisia Belgiaan ja sitten toukokuulle ollaan ajateltu välimeren risteilyä.

chilitin: meidän iltarutiini kuulostaa hyvin samanlaiselta. Aina en aamulla joko ehdi maitoa pumppaamaan tai sitten maitoa ei vain tule ylimääräistä, joten illalla sitten vauva saa vähän vastiketta. Minulla oli kanssa tuosta hieman huono omatunto, mutta neuvolassa sanoivat, että vauvan kannalta on aivan yksi ja sama juoko tuolloin äidinmaitoa vai vastiketta. Meillä muuten mieheni aina hoitaa pulloruokinnan.
 
Heipparallaa!!
Päätin tulla käväseen täälläkin, kun Aada on päikkäreillä. Nukuttiin nyt tänään vielä sisällä, vaikka pakkasta olikin vain n.8 astetta, mutta jotenkin kävi kylmä viima.
Piti kysymäni, että onko teitin vauvoilla tullut minkäänlaista ihottumaa?? Meillä oli ensin kasvoissa ja nyt sitten on jaloissa ja käsissä. Se on niinkun ihan semmosta kuivaa, mutta kuitenkin on semmosia läikkiä..
Oliskos se atooppista?? Perusvoiteilla on rasvonut ja eilen laitoin bepanthenia...Aamuisin se on kaikista ärhäkkäimmän näköinen...
Voihan se tietysti olla näistä kovista pakkasista ja jos sisäilmakin on hieman kuivaa, tiedä sitten...
Pikkumyyh ja Aada-neiti 3kk
 
Meillä on ollut tapahtumarikas viikonloppu...Käytiin perjantaina yksityisellä Luukaksen kanssa kun hän ei ollut nukkunut kunnolla ja oli tosi itkuinen. Ajateltiin että olisi hyvä selvittää ennen viikonloppua jos on vaikka korvatulehdus tms. No, lääkäri ei mitään syytä tähän löytänyt. Luukas oli tosi raivona siellä lääkärissä kun hänellä oli hirveä nälkä just silloin ja tutkimushuone oli aika viileä. No, tämä lääkäri passitti meidät siitä sitten suoraan lähetteen kanssa tänne Porvoon sairaalaan. Sairaalassa ottivat verikokeet ja tutkivat noin muutenkin. Halusivat sitten että jäädään yöksi seurantaan. Kävi sitten niin perinteisesti että Luukas nukkui nätisti koko yön ilman itkuja :LOL: Lauantaiaamuna päästiin sitten kotiin. Se muutos mitä tuolla sairaalassa tehtiin oli se, että korvikkeena käytetty Tutteli vaihdettiin Naniin. Voi olla että se itkuisuus oli sitten vaan siitä Tuttelista johtuvaa, mene ja tiedä. Toisaalta tuntui vähän liioittelulta se seuranta, mutta sitten taas nyt tiedetään ettei hänellä ole mitään hätää. Viime yön poika nukkui omassa pinniksessään 11 tunnin unet ja päiväkin on mennyt rauhallisesti :)
 
Joo aikaisemmin kun sanoin tuosta että mulle tulee huono fiilis siitä kun joudun korviketta pullosta antamaan, niin en siis tarkoittanut mitenkään että korviketta saavat vauvat olisi jotenkin "huonompia". Mä jotenkin koen nyt kaiken niin rankkana ja tunnen itseni jatkuvasti jotenkin huonoksi ja riittämättömäksi kun en vaan jaksaisi mitään tehdä ja kun vauva itkee nälkäänsä ja väsyä eikä jaksa tissiä imeä, niin tuntuu jotenkin vaan siltä että olisin totaalisesti epäonnistunut, koska kukaan noista kolmesta edellisestä lapsesta ei ole tällein huutanut :ashamed: Ja tosiaan, oon muutaman kerran koittanut omaa maitoa pumpata, mutta tulee siitäkin niin tyhmä olo että pumppaan 45min että saan sen 100ml mitä tuo poika iltaisin korviketta vetää. Että ehkäpä mä nyt koitan vaan muuttaa tätä omaa asennettani asiaa kohtaan, koska eihän tämä tästä mihinkään ainakaan nyt vielä ole muuttumassa.. Myöhemminhän sitten tuon iltamaidon vaihdan velliksi ja ehkä toivottavasti muuten pystyn vielä imettämään. Neuvolatätimme on onneksi niin ihana, että se tsemppas kyllä kovasti :heart: Ja olikin sitä mieltä, että Lucas tosiaan on niin väsynyt jo silloin illalla, ettei jaksa enää imeä rinnasta sitä määrää maitoa mitä tarvitsisi kunnon yöunilleen. Ja kasvusta päätellen, ei kyllä mun maidon tulon kanssakaan ole ongelmia kun painoa tullut niin hyvin ja iltaisinkin sitä tulee ihan suihkuumalla vaikka poika vaan tissille huutaakin.

Lucaksen mitat :
*Syntyessä............3655g&48,5cm, pipo 35,0cm
*2vko3pvä.............4245g&52,0cm, pipo 36,5cm
*5vko5pvä.............5270g&55,0cm, pipo 37.8cm

Nukuttamisesta vielä, että mä tein tyttöjen aikana sen virheen, että ne nukahti itse pullon kanssa sänkyyn - ja tästä oli todella vaikea päästä eroon. Omaa laiskuuttahan se oli, kun ei jaksanut itse pidellä pulloa :ashamed:
Rasmusta en koskaan opettanut sille tavalle, kun olin virheistäni viisastunut, ja sen kanssa ei olekkaan ollut minkäänlaisia tappeluita nukkumaan menemisestä. Iltapalalla juo ruoan päälle maitoa tai mehukeittoa pöydän ääressä, eikä mukeja tai pulloja ole koskaan sänkyyn viety mukana. Tutti kyllä oli tuohon vuoden ikään saakka, mutta siitäkin päästiin helpolla eroon.. muutamana iltana jaksoi sitä kaivata alle 20min ajan, ja sitten unohtuikin koko juttu.

Nukkua olisi kiva joskus, mutta Lucas on aina vähän erimieltä äidin päiväunista, ettei kyllä varmasti nuku ainakaan silloin kun mulla olisi siihen mahdollisuus - alkaa nukkua sitten kun mä luovutan ja nousen ylös sängystä :D

Huomenna soittelen itse sinne äitiyspolille, kun neuvolatäti kehotti soittamaan sinne kun ei mitään ole kuulunut.. Perjantaina vuosin niin paljon että meinasin jo soittaa ambulanssin, kun ei meinannut tulla loppua ollenkaan.. Suihkussa käydessäkin vesi oli punaista kokoajan.. Se vuotaminen loppuikin sitten joskus ennen puoltä yötä, ja sen jälkeen ei ole tullut juurikaan yhtään mitään.. liekö sitten tyyntä taas myrskyn edellä vai loppuikohan tämä nyt sitten vihdoin tähän. Pidellään sormia ristissä, meinaan ei olisi kyllä enää varaa menettää yhtään verta tästä kehosta.

Meikkiä on pakko laittaa jokakerta kun ovesta lähtee, olen niin kalpea että ihmiset oikeesti varmaan pelästyy mua jos kävelen vastaan ilman meikkiä - huvittavan näköistä kun tummat silmänalusetkin korostuu niin järkysti tällä valkoisella naamalla. Noin normaalisti mun iho kun on tumma, joten itsekkin välillä pelästyn omaa peilikuvaa.

Nyt lähdetään viemään tyttöjä mummulle kyläilemään, noudetaan vasta tiistaina :)

chilitin ja Lucas 6vko :heart:
 
Miellä oli tänään ristiäiset ja poika sai nimekseen Jere Jasper Mikael. Jere oli kiltisti koko kirkossa olo aijan, virsistä poika tykkäsi :D Toivottavasti ei mitään uskovaista pojasta tule...

Me ollaan esikoisen kanssa tehty kanssa se virhe että pullo ollaan sänkyyn annettu ja siinä kävi sitten niin ettei ilman pulloa nukahtanut millään. Vielä 3v joi iltamaidon pullosta :ashamed:

Mutta nyt täytyy mennä siivoamaan paikkoja vieraitten jäljiltä :)
 
Hei! Olipas ilma tänään! Tuolla tuiskussa taaperrettiin aamulla, huh. Onneks saatiin eilen Sambiasta äidin tekemä ihana villahaalari! Ja äsken naapurin rouva, jonka nimeä en edes tiedä, toi Siljalle tutan college-asun :) Ihana naapuri! Täytyy kyllä viedä jotain vastalahjaksi...

Onnea himpsulin pojalle hienosta nimestä :)

Silja on tosiaan nyt oppinut itkemään. Ja kun se on meillä niin uutta niin en tiedä oikein mitä tekis kun toinen itkee :( Onneks rauhottuu tissille melkein heti mutta jos on semmosessa tilanteessa ettei tissiä voi antaa ni voih...

Chilitin: Ootko koittanu lypsää käsin? Ihan vaan tuli mieleen että joskus voi kai käsin saada hetkessä saman määrän ku mitä pumpulla pitkän ajan kuluessa. Mut korvike on kyl tietty kans hyvä jos ei jaksa pumppailla. Mulla tuli hirveen hyvin käsin ku lypsin pakkaseen, viidessä minuutissa 100ml. Mut nyt en enää oo pitkään aikaan lypsäny ku ei se maito sieltä pakkasesta kulu kun ei mies suostu syöttää pullolla. Ei mulla kyllä nyt oo ees mitään menoja ollu et pitäis syöttää, mut tietty se tois vähän vapaudentunnetta enemmän.

Hei onko joku huomannu semmosen hassun jutun, että aikuisten ihmisten kasvot näyttää yhtäkkiä ihan JÄTTILÄISILTÄ!! Siis tossa jo kauan aikaa sitten kun katsoin miestä oikeen läheltä niin näytti tosi isoilta kasvot! Ja sit yks ilta suihkussa erehdyin menemään liian lähelle peiliä ja oikein pelästyin omaa kuvaa! Kasvot näytti tosi oudoilta... Ja tänään istuin kaverin vieressä ja käännyin kuuntelemaan mitä hän sanoo ni hui! Jättinaama! :LOL: Ja sit tietty tää on vaan joku mun ihan oma harha =)

Jahas, kuuluu kitinää, pitää mennä.

hemari ja Silja eilen tasan 10vk
 
chilitin :hug: toivottavasti se verentulo nyt vihdoinkin lakkasi!

hemari joo muistan hyvin tuon jättipääfiiliksen esikoisen ajoilta. Se oli tosi hassua :D Nyt esikoinen vie multa vauvantuijotteluaikaa niin paljon enkä miestä ehdi tuijotella (saati itseäni..en edes muista katsoa peiliin ikinä ) niin ei oo tullu samaa fiilistä.

Niin joo hattua nostan niille, joilla on enemmän kuin kaksi lasta. Mä en voi käsittää miten teidän aika riittää kaikille?!?!

Huomenna lähdetään joulun ja uuden vuoden viettoon Itä-Suomeen mun ja miehen vanhempien luokse. Pitää ottaa kone mukaan että voi kurkkia tänne pyhienkin aikaan :)
 
Osaako muuten joku sanoa siihen jotain, kun Silja hieroo toista silmäänsä koko ajan ja se silmä on turvonnu vähän niin, että se on pikkusen pienempi kuin toinen? Silmä ei ole ollenkaan punainen, eikä rähmi eikä mitään, mutta sitä selvästi kutittaa tai sattuu. Ja just tajusin että tää silmän hierominen alkoi suunnilleen samaan aikaan kuin Silja rupes itkemään kunnolla... voi tietty olla sattumaa, mutta jotain siinä silmässä on. Huomenna soitan neuvolaan kyllä, mutta kysäisempä täälläkin jos joku jotain osaisi sanoa. Silja ei muuten ole mitenkään kipeän oloinen onneksi :)
 
Huh, jäljet siivottu ja lapset nukkumassa.

En minäkään ymmärrä miten aika riittää, tuntuu että se on noiden kahdenki kanssa vaikeeta saada riittämään... Tai sitten minä olen huono jakamaan sitä aikaa.

hemari olisiko Siljan silmässä ollut joku roska/ripsi yms. ja silmä jäänyt siitä ns kipuilemaan ja sen takia sitä vielä hieroskelee. Ja jos sitä kokoajan hieroo niin tietty silmää alkaa sattumaan... Mutta tämä nyt on vaan ihan arvaus. Ku tuskin siinä mitään tulehdusta on jos ei kerta muuten oirehdi.

Olisiko teillä jollain jotain hyvää ehdotusta joulupöytään tulevasta salaatista? Kaipaan vähän uusia ideoita :)

 

Yhteistyössä