*Lokakuun '09 Mahapyöriäisistä vauvautuneet Marras-Joulukuussa `09* (Nimenhuuto!!!)

Neuvola kuulumisia: 2kk paino 5440g, pituus 59,2 ja py 39,7. Pituus kulkee yläkäyrällä ja paino pituuteen nähden nollakäyrällä. Pitkä hoikka tyttö siis :) Rotarokoite saatiin Rotateq meilläkin.

Alley ja Niia
 
Heipä hei ja hyvää vilipäivien aikaa =)

Unista:

Tyttö nukkuu seuraavasti:

Yö unet 00.00-07.30, ei vähään aikaan ole herännyt syömään yöllä. Illalla tankkailee 1h välein klo. 21.00 alkaen.
Herää kunnolla päivään klo 10.00.
Ekat päikyt klo. 11.30-14.00/14.30. Syödään tissiä ja nyt mukaan tullut ruoan maistelut.
Toiset päikkärit klo. 16.00-18.30/19.00 ja sitten ollaan hereillä pitkä tovi mukaan lukematta muutamia vartin unia :D
Ja ei ole tarvetta herätellä yöllä syöttämään, jos vauva nukkuu itse mielellään. Vauvat kyllä heräävät itse nälän tunteeseen, joten jos ei itse herää, ei todennäköisesti ole nälissään =)

Tosiaan, meillä on sitten aloitettu nämä soseiden maistelut ja tytyn massu kestää hyvin ja tyttö silminnähden tykkää tästä uudesta jutusta :D
Tänäänkin oikein suu ammollaan odotti seuraavaa lusikallista. Ja siis päivän ruoka annoksen määrä soseesta on "huikeat" 3tl :D
Tänään sai maistaa mangoa...eka maistiainen oli silkkaa puistatusta täynnä, mutta toinen lusikallinen sai jo kielen lipomaan ja leveän hymyn naamalle :p :D

Tästä sitten vaan tytön omaan tahtiin eteenpäin. Ei tässä kiire ole, mutta olen silti huomannut ainakin esikoisen ja siskonpojan ja muutamien muidenkin lapsosten välillä, että kun on aloitettu aiemmin, mutta rauhallisesti tämä kiinteiden maistelu ja itse syöminen, ei ole tullut ruokailujen kanssa ongelmia juuri lainkaan.
Sitten taas on tuttavapiirissä lapsia, jotka on saaneet ekat sose maistelut 6kk-6kk+ ja on mennyt pitkään ennen kuin on alkanut onnistumaan syöminen, saatikka sitten näiden isopalaisten ruokien syöminen.
Toki, jokainen lapsi on yksilö ja ei voi yleistää tietenkään, mutta olen vain itse tehnyt tämmöisen havainnon ihan omissa piireissä..tieteelliseen tutkimukseen tästä havainnosta tuskin on ainesta :D

Plaah...tulisi nyt vaan se rahapäivä, jotta saisi nuo kaikki joulu laskut maksettua...sitten taas helmikuussa on parempi :whistle:

Tuossa kun saan pian pari isoa laskua pois jaloista, aion hankkia järjestelmäkameran, jota olen halunnut jo pitkään.
Pääsee kunnolla kuvaamaan lapsia ja luontoa ym. ihanaa =)

Se on sitten kummankin lapsen ikä päivä tänään. Tyttö tasan 3kk ja poika 1v10kk...ENÄÄN 2kk ja poika on JO 2v..minun pieni, voih, onkin pian jo aika suuri :´( Vaan metkut ne on samat ja aina vaan paremmat :D

Nyt kuitenkin paahdan juomaan sumppia ja lukemaan kaislikossa suhisee kirjaani kun molemmat nassukat vetää sikeitä :D :wave:

paapelo+poju 1v 10kk + Iina 3kk TASAN KUMPIKIN LAPSI :D
 
Heipsistä!

Täällä ollut niin tohinaa joulun kanssa, että en oo kerennyt käymään lukemassa saati kirjoittamassa. Nytkin vain vilaisin läpi puolella silmällä teidän jutut.

Mulla alkoi menkat, ja voi juma sitä vuodon määrää :eek: Ja kivut oli tokana päivänä ihan hirveet, tuli hyvinkin elävästi synnytys mieleen. No, nyt voi kunnolla alkaa yrittää Saralle sisarusta :heart: :heart:

Sara on nyt pari viikkoa nukkunut täysiä öitä. Laitan nukkumaan 23-00 ja neiti sitten heräilee 8-9 välillä. Aivan ihanaa :heart: :heart: :heart: :heart:

Lahjoja ei paljon Sara saanut, kun kaikkea löytyy. Toki kummit toi lahjoja, leluja ja vaatteita.

Kivasti siis menee. Neiti kasvaa hurjaa vauhtia, hymyilee, juttelee... :heart: On aivan ihana tapaus.

Uutena vuotena Sara menee yöksi hoitoon mun kaverille. Fiilikset on vaihtelevat... Toisena päivänä oon varma, et en raaski hoitoon antaa, toisena päivänä taas ihan hyvillä mielellä oon asian kanssa. Katsotaan nyt, mitä käy kun päivä koettaa.... :snotty:

Mulle paikkakunnaksi voi laittaa Myrskylä.

Missah ja Sara 2kk+

 
Toden totta Missah, olen kohtalon toverisi...minullakin (ainakin luulen niin ) alkoi menkat viime viikolla ja loppui siis normaali 6pv jälkeen eilen. Kivut oli tosi onnettomat kylläkin ja vuotokin varsin naurettavaa, mutta kestosta ja ihan verisestä vuodosta päättelin, että niin vain on, että kierto alkoi.
Hassua, sillä nyt imetän ja 3kk meni synnytyksestä lähes päivälleen ja kun pojan synnytyksen jälkeen meni myös saman verran ja silloin oli jo imetys loppunut...joten taitaa olla kyllä meikäläisen kroppa varsin orjallinen tavoissaan :LOL: :snotty:

Mutta siis sellainen kysymys tuli mieleeni, että mitenkäs täysimettäjien vaavat vierailee rinnalla?

Pistin merkille, että tyttö on vähentänyt syöntien määrää aika tavalla...siis tokihan se on ihan luonnollistakin, kun pystyy jo kerralla syömään isomman määrän nopeastikkin. Ennen siis söi varmastikkin parhaimmillaan vuorokauden aikana 15 kertaa enemmän tai vähemmän, mutta nyt kertoja kertyy parhaimmillaan 10, usein kuitenkin vain 7-8...yöunillekkin kun mennään, syö pikaisesti muutamia minuutteja ja kieltäytyy sitten rinnasta ja nukahtaa poski tissin päälle :D Ja aamulla taas ottaa pikaiset huikat ja jatkaa uniaan. Hmm...toivottavasti ei vielä tahdo luopua sentään tissistä :/
 
Nyt ehdin palamaan paremmin tänne. Tyttö ottaa pikaunia tissin jälkeen ja pullo lämpiämässä, isä syöttää sitten sen, kun tyttö herää.

Täällä nukutaan kanssa oikein hyvin, joulun aikaan parhaat yöunet oli 10h ja sen jälkeen 7-8 kaikki yöt, tämän ekan pätkän jälkeen nukutaan vielä 2-5h, niin että yhteis uniksi tulee 11-12h. Päivälä ei nukuta kuin vaunulenkillä tai autossa. Neuvolassa juteltiin tuosta rytmistä niin sanoi, että tämän ikäisellä 7-8h yhtenäistä unta on maksimi. Ja syynä on sokeriarvot, ne ei saa pienillä mennä vielä kovin alhaiseksi kun pelkkää maitoa syö. Maito ei kuulemma pidä nälkää niin hyvin, kuin esim kiinteät. Ja päivä rytmiä helpottamaan aletaan heräämään hiukan aiemmin, eli ei enää aamuja yli 11 :D Herättelen yhdeksän jälkeen tytön ja sitten nukutan päivällä jossain vaiheessa päiväunille ja yhdeksän jälkeen aloitetaan iltatouhut ja käydään yöunille.

Oli puhetta niistä taitojen kirjaamisista sinne etusivun listaan... Meillä ois sitten 2kk ja mahaltaan selälleen kääntyminen. Tyttö ei enää pysy minuuttia pidempään mahallaan vaan kellahtaa aina selälleen :D Oppi sen sopivasti neuvolassa, tajusi että kun pään laittaa kaataa alas sivulle niin loppu kroppa kellahtaa perässä.
 
OOI alleyn tytölle HURJASTI onnea uudesta MAHTAVASTA taidosta :flower: :D Niin ne vaan omaan tahtiin oppii...mietin tuossa juuri, että kun 5kk tulee täyteen alkaa jokaisella nassukalla enemmän ja enemmän jäädä vauva ajat taakseen..ihanaa, mutta haikeaa kun miettii, ettei tuohonkaan ole enään kuin muutama kuukausi aikaa :'( =)
 
Vaunuina meillä on Emmaljungan Edge duot sportrungolla. Ollaan oltu niihin tosi tyytyväisiä. Kaupungissa on vähä kömpelöt, mut lenkillä ollessa tosi hyvä. Matkarattaina meillä on Britaxin matkarattaat, joihin saadaan turvakaukalo kiinni. Nillä on mukava käydä kaupungilla.

Alley Mukavia neuvolakuulumisia. Meillä oli kans tänään neuvola. Paino oli 6316g, pituus 60.8 cm ja py 40.7 cm. Neiti sai Rotavirusrokotteen jo viime viikolla, kun sai rokotetutkimusrokotteenkin rokotetutkimuskeskuksessa.

Meillä neiti menee nukkumaan yleensä 21-22. Heräilee yöllä syömään 02-04 välillä. Sitten nukkuu aamuun. Vaihtelevasti heräilee klo 08-10 välillä. Päivällä ottaa pidemmät unet ja iltapäivällä lyhyemmät. Iltaisin saattaa ottaa pikkutorkkuja. Välillä iltaisin tankkaa enemmän. Joulun aikana unirytmi oli vähän eri, mut nyt koitetaan taas päästä normaaliin arkeen. Ollaan miehen kanssa molemmat hyviä nukkumaan. Autolla liikuttaessa nukkuu kaukalossa. Vaunuissakin tykkää nukkua.

Joulu tuli täälläkin juhlittu mukavissa merkeissä. Vähän oli suruakin ilmassa, kun miehen pappa kuoli juuri ennen joulua. Iloa toi meidän neiti. Kyl pienikin lapsi voi tehdä joulusta erilaisen ja ihanan. Mun vanhemmat kävivät aattona meillä, kun menivät viettämään joulua mun veljen perheen luo. Aatto oltiin miehen vanhempien luona. Joulupukki ei käynyt, mut oli toimittanut lahjat kuusen alle. Joulupäivä oltiin kotona oman perheen kesken. Tapaninpäivänä mies oli iltavuorossa töissä ja me käytiin neitin kanssa mummulassa. Neiti oli ollut kiltti, sai monenlaisia lahjoja mm. leikkimaton, pinnasängyn, syöttötuolin, vaatteita, leluja, kirjoja ja korurasian. Vanhemmatkin oli ollut kilttejä. Itse sain Kalevalakorun Lapsikorun, joka oli paras lahja.

 
Moi moi!

Meillä meni joulu enempi ja vähempi nuhaisena koko perheeltä, mutta rauhallisissa ja iloisissa tunnelmissa kuitenkin. Tyty sai muutaman paketin, ja tuo keväällä 2 täyttävä esikoinen sitten aikamoisen läjän. Vanhemmatkin olivat kiltteinä olleet..

Minulta meinaa jostakin syystä tuo tyttö jäädä täysin selinmakuulle. Ei tule vaan laitettua mahalleen, kun jotenkin se selällään makuuttaminen luontuu paremmin. Pitääkin ottaa asiakseen joka päivä vähän harjoitella masuasentoakin, että niska vahvistuu ja se ryömiminen sitten ajallaan alkaa kiinnostaa.

Yöllä tyty nukkuu kaksi pidempää pätkää, 5 ja 3-4h. Esikoinen nukkui tässä iässä (2kk) jo pääasiassa 8h yhtenäiset yöunet. Tyty nukkuu kyllä selkeämmät päiväunet kuin esikoinen. Valveaikaa tytyllä tulee noin 8-9 h päivää kohti. Kyllä: olen pitänyt kirjaa :D .

Menkat alkoivat 5kk synnytyksestä vaikka täysimetin esikoista. Tuossa siis oli 3kk ollut yösyömätöntä aikaa.. Jostakin luin, että kierto palaa normaaliksi kun imetyskerrat harvenevat noin kahdeksaan (vuorokaudessa) tai tulee säännöllisesti vähintään 8 tunnin taukoja. Saa nähdä kuinka nyt käy, ei ole kyllä menkkoja ikävä (kun ei ole lapsilukua ajateltu kasvattaa).

~Tiila ja tyty 2kk ja pari päivää
 
Missah
Ohoh :D Teilläkö on pikkusisarus jo toiveissa? :D Onnea yritykseen :wave:

Tiila
Mä en kaipaa kans yhtään menkkoja. Voisvat alkaa vasta sitten ku haluttas pikkusisarus meijän pojalle :whistle:
Kuinkahan monta kertaa sitä tulee itellä imetettyä päivässä, pitääki lähtee tuputtamaan tissiä ettei menkat tulis :LOL:
Ei ku oikeesti en ookkaan ennen tommosesta kuullu

*Talvicci ja Uuno* :heart:
 
Just kun olen päässyt kehumaan miten hyvin meillä nukutaan niin nyt pari päivää on menneet ihan huonosti :/ Tuntuu että masuvaivat ois tullut takasin, voisko johtua mun syömästä kauheasta määrästä suklaata???
Yöunille oon saanut vasta 23-24 ja herää syömään jo 3 ja sit 6. Viime yönä itki molemmilla kerroilla ja 6 en saanut enää nukkumaan uudelleen.

Ei muuta tällä erää, toivotaan et nyt nukkuis!

Inka ja Elle vähän vajaa 3kk :heart: :heart:
niin ja meille voi paikaks laittaa Vantaa:)
 
Hei!

Neuvolassa käytiin tänään. Ikää jo 2,5kk, mutta oli ikäänkuin 2 kk neuvola. Mitat: 5700g, 62,3cm ja pää 40,7cm. Saatiin eka satsi rotateqiä. Milja vain työnteli litkut suusta ulos, joten sen rokotteen sisäänsaaminen kesti... :LOL: Pituus menee +2 käyrällä ja paino -10 käyrällä...ihankuin isosiskonsa aikanaan.

Unista: Yöunille käy klo 19.30-20 aikoihin. Eka syönti klo 01-04 ja toinen (jos on) klo 05-07. Päivä alkaa klo 08-09.30 ja ekat unet heräämisestä 1,5 h päästä. Muutamana päivänä on nukkunut ekat päikkärit 2-2,5h, mutta ei enää tänään. Ekan päikkärin jälkeen 2 tai 3 unet kestoltaan 45min-1h. Toivon, että nuo ekat päikkärit olisivat pitkät, mutta tänään ei ainakaan unta riittänyt vaikka miten tutilla houkuteltiin... :/ Unta kertyy se 14-17h.

Vaunut: Brion Kombit heittoaisalla sekä Brion race-rattaat.Hyvät ja tukevat ovat molemmat, joskin Kombit tosi painavat...selkä kiittää niitä autoon nostettaessa. :LOL:

Kuukautisista: Ei ole vielä näkynyt vaikka imetyksiä ollut jo kauan alle 8 vuorokaudessa. Eiköhän ne tule kun lopettaa tän vähäisenkin imetyksen. Minä kaipaan kuukautisia. Silloin kivuista huolimatta tuntee olonsa hedelmälliseksi ja naiselliseksi... :ashamed: :D

Jaahas, Tanssi jos osaat alkaa...Olen hulluna tuohon ohjelmaan. Joulupäivänä tuli....aaahhh....Ylpeys ja ennakkoluulo... :heart: :heart: :heart: Sitä olen nyt levyltä katsonut uudestaan ja uudestaan ja uudestaan...Olen hulluna romanttisiin leffoihin.

Jos en ennen vuotta 2010 enää täällä vieraile, niin kaikille oikein hyvää uutta vuotta! :flower:

Kisu ja Milja 2kk 2vko 1pv
 
Inka: suklaan pitäis olla yks varmimmista masuvaivojen aiheuttajista. Täällä ei onneks vielä oo, vaikka suklaa tällekin äidille maistuu näin joulun jälkeen :D Toivottavasti teiän unet palautuu ennalleen, kun suklaa loppuu.

Talvicci: meille paikkakunnaksi Espoo
 
Hei!

Meillä myös tyttö löysi kätensä aaton aattona :) Ja sen seurauksena osaa jo ottaa tavaroita käteensä kun tarpeeksi kauan jaksaa tarjota. Ja kuolaa tulee kyllä tosi paljon. Ja nyrkit on suussa koko ajan. Ja maiskutus on kova. Siis ilman että nyrkit on suussa, niin maiskuttaa ja tekee sellaisia kuplia kuolalla :LOL:

Tyttö on oppinut nukkumaan päiväunia! Jee! Nytkin ollu jo 2,5 tuntia ulkona unilla :) Tässähän ehtii tehdä vaikka mitä! Ihmeellinen tunne!

Jahas, pitääkin mennä, vihdoin taisi herätä :) Tulikin jo ikävä tytteliä :)

hemari ja Silja 2,5kk
 
Täälläkin ollaan palattu joulunvietosta. Ihana olla taas kotona:)

Nella sai ihan kivasti lahjoa, vaatteita, leuluja ja rahaakin. Me vanhemmat saatiin vielä kuitenkin enemmän, mikä on ihan hyvä kun eihän tyttö noista vielä mitään ymmärrä. Joulu meni enimmäkseen kivasti, sukulaisissa ja kavereita katsomassa hypättiin vähän liikaakin!
Anoppi vaan onnistui taas suututtamaan mut. Oon täällä ennenkin kirjoitellut siitä, että olen välillä ollut aika kypsänä anoppiini, joka käy meillä pitämässä sellaista ihmeellistä naputusta siitä, miten me lastamme hoidetaan ja on muutenkin vähän tökerö. Nyt jouluna hän onnistui taas. Kylässä oli hänen sukulaisiaan, mukana mun lisäksi kaksi muuta nuorta äitiä lapsineen. Ja tämä jossain kohtaa kommentoi mieheni serkusta että "kaikista nuorin mutta läsnäolevista kaikista varmin äiti"! Mä olin hetken ihan epäuskoinen että ihan oikeestiko se kehtasi sanoa noin :kieh: En mä ole epävarma ja ihan sama vaikka olisinkin. Ihmeellistä käytöstä, en ymmärrä tuollaisia ihmisiä....

Nukkuminen: Mä mainitsinkin jo aikaisemmin että tyttö nukkuu tyypillisesti 7-8h, herää syömään ja mielellään jatkaa siitä vielä useamman tunnin. Esim viime yönä nukuttiin 00-08 ja n. 8.30-11.

Kuukautiset: mulla alkoi kanssa jo. Mulla ei ole ikinä ollut ihmeempiä kipuja tai vuotoja mutta nyt olivat entistäkin olemattomammat. En huomannut mitään kramppeja tms, bongasin vain vuodon ja sekin oli tosi niukkaa.

Meillä taisi kääntyminen olla vielä vahinko, ei ole tapahtunut sittemmin enää.
 
Hei Mammat =)

Olen käynyt ilmoittamassa odotuspuolella viimeksi pojan syntyneen :ashamed: Elämä on vain niin jotenkin kiireistä ettei koneelle paljoa ehdi ja sit kun ehtii niin on niin väsy ettei jaksa alkaa kirjoittamaan mitään.

Mutta nyt kun vuosikin vaihtuu niin ajattelin että on korkea aika tulla kiittämään teitä kaikkia odotuksen yhteisestä taipaleesta! :heart:

Ja toivotan kaikille ihanaa vauvantuoksuista elämää tästä eteenkin päin :heart:

Meidän neljäs poika siis syntyi 17.10.2009 :heart: :heart: Päivä meni kaikin puolin toisin kuin olisin koskaan kuvitellutkaan...
Edellisenä päivänä oli jo alavatsa omituisen kipeä ja supisteli epäsäännöllisesti ja ei kipeästi koko päivän, sain kuitenkin saunan seinät ja katon käsiteltyä suoja-aineella ja väsyneenä menin nukkumaan.

Heräsin kahden aikoihin ensimmäiseen kipeään supistukseen ja niitä tuli 10-15 minuutin välein, kolmen jälkeen nousin juomaan kaakaota ja supistukset tiheni ja tuli alle 10min välein. Viimeisin synnytys oli nopea eikä supistukset olleet missään vaiheessa täysin säännöllisiä vaan väli oli 1-8 minuuttiin loppuun saakka joten ajattelin herättää miehen hakemaan ammaa paikalle neljän aikoihin kun väli oli 4-6min. Samantien lähdettiin kun amma tuli mutta matkalla supistukset taas harvenivat ja käytiin vielä kahvillakin ennen sairaalaan menoa abc:llä :whistle:

Siellä taas väli tiheni 7-8 min ja ajettiin sairaalalle noin klo 5.30. Tilanne oli tutkimuksessa aivan alkutekijöissään, parille sormelle auki, suu takana ja kanavaa
vähän jäljellä :kieh: Käyrillä maatessa suppareidenkin väli taas piteni ja kyllä masensi kun tiesin että pitkä päivä tulee. Kaava alkoi muistuttaa esikoisen syntymää kun suppareita tuli kolme vuorokautta yötä päivää ja sairaalaan toista kertaa mentäessä tilanne silloinkin alkutekijöissään.

Toiveena oli nytkin mennä mahdollisimman luomuna ja mut passitettiin käveleskelemään. Seuraavassa tutkimuksessa kymmenen jälkeen aamulla sen verran tilanne edennyt että suu edessä, kanavaa lähes hävinnyt ja väljästi parille sormelle suki :eek: Kuitenkin käveli koko ajan ja supparit tuli 4-6 min välein kipeinä, itku ei ollut enää kaukana toivottomassa tilanteessa. Kätilö sanoi että tutkitaan puolelta päivin uusiksi ja katsotaan josko lääkäri vauhdittaisi tilannetta, kotiin eivät enää olisi passittaneet kuulemma vaikka sitäkin pelkäsin.

Puolen päivän jälkeen ei tutkimusta tehty kun mun kätilö oli joutunut kiireesti saliin joten makoilin hetken käyrillä jonne supistuksia piirtyi edelleen ja nytkin väli taas vähän harveni. Ei kun kävelemään lisää vaikka suihkustakin oli jo puhetta ja sitä pyysin. Mulle vieras kätilö tuli tarjoamaan ruokaa ja nyt lupasin vähän yrittää syödä. Samalla kätilö ohjasi medät pieneen sivuhuoneeseen välillä huilimaan, säälitteli mua kun olin kävellyt siihen mennessä jo seitsemän pitkää tuntia. Koko ajan supisteli ja välit taas 4-8 min, olin kipeä, väsynyt ja turhautunut joten itku tuli.

Kahden jälkeen tuli vuoroon uusi kätilö ja pääsin aivan ihanan lääkärin luo joka tutki ja totesi kalvorakkulan pullottavan, kanavan hävinneen kokonaan ja väljästi sen kaks sormea auki. Sain valita että vauhditetaanko kalvojen puhkaisulla vai haluanko vielä odotella. Valitsin vauhdittamisen kun voimat oli vähissä kellonympäryksen supistelun jälkeen joten saliin ja kalvot puhki. Ja uskomatonta mutta supistukset piirtyi edelleen tunninkin päästä vain 7-8 minuutin välein joten ei kun tippaa laittamaan että saadaan lisää suppareita.

Mun suurin toive oli saada liikkua synnytyksen aikana ja pyysinkin sitä kätilöltä mutta käski mun vielä makoilla käyrällä että nähdään tipan vaikutus. Tippa sai aikaan supistuksia useammin mutta annosta piti pariin otteeseen suurentaa, aloin olla todella kipeä ja kaipasin liikkeelle pääsyä koko ajan enemmän, kätilö laittoi mut istumaan keinutuoliin :/ Sanoin miehelle että viimeksi synnytys eteni vauhdilla vastaavilla suppareilla mutta kätilön tutkiessa tilanne edelleen ennallaan vielä puoli viideltäkin.

Tuskissani ja pahimman pelkoni toteuduttua eli se että olin "sänkyyn sidottuna" pyysin spinaalia vastentahtoisesti. Anestesialäkäri, oikein mukava sellainen tuli viiden aikoihin ja voi sitä helpotusta. Ajattelin kerätä voimia tulevaan ja mies lähti soittamaan ammalle lisäohjeita ja juomaan kahvikupin.

Tuli pari supparia jotka tunsin vaimeana ja alkoi ponnistuttaa jota ihmettelin kätilölle. Hän tuli tutkimaan tilanteen ja niukin naukin ehti soittaa lastenhoitajan paikalle ja vetää hanskat käteen sillä vauva oli jo tulossa, minuutti merkattiin ponnistusvaiheeksi kun jotain oli kuulemma pakko laittaa eli lopuksi poika tuli maailmaan niin nopeasti ettei isäkään ehtinyt takaisin saliin vaan tuli sinne vasta kun olin saanut vauvan masun päälle ja katkaissut itse napanuoran :heart: :heart:

Eli synnytys kesti kokonaisuudessaan reilun vuorokauden mutta papereihin merkattiin alle kolme tuntia eli siitä kun tippa oli jo jonkun aikaa ollut ja supparit tiheni kunnolla.

Rankin kokemus synnytyksistä sekä henkisesti että fyysisesti. Olisin niin halunnut ilman puudutuksia ja liikkuen hallita tilanteen kuten edelliselläkin kerralla ja nyt pelkäsin että vauva syntyy kotiin kun edellinen kesti alle kolme tuntia. Tipan aikaansaamat supistukset oli jotian aivan hirveää omiin verrattuna ja tuntui että kontrolli katosi itsellä tilanteesta kokonaan.

Mutta onneksi vauva on aivan ihana ja tällä kertaa sokereiden ollessa kunnossa oli ihanaa kun alku sujui niin hienosti syömisenkin suhteen. Kotiin päästiin jo parin päivän iässä ja bilikontrolleissa käytiin pariin otteeseen mutta nekin laski itsekseen.

Kiitokset näin myöhään kaikille onnitteluista! :D

Meillä kasvaa täällä iloinen poikajoukko ja vauva on pikkuinen ja hoikka heppu, 2kk neuvolassa 4330g (3204g) ja 55,9 (49cm) cm, suluissa syntymämitat.

Talvicci, josko pidät mut vielä listoilla vaikka harvakaseltaan kirjoittelenki. Teidän juttuja kuitenkin käyn aika ajoin lueskelemassa =)

Olikos mitään kerhoa perustettuna tälle porukalle?? Voisin sellaiseen liittyä myös niin saisi vähän suojatummin jutustella ja voisin sinne käydä nimenkin paljastamassa, täällä en viitsi kun on sen verran harvinainen että ei niin läheisetkin vois tunnistaa.

Mutta nyt tämän stoorin kirjoittamiseen on mennyt sen verran aikaa että ruoan laitto kutsuu.

Oikein hyvää Uutta Vuotta kaikille!!

terkuin äitsy ja "lauri" rapiat 2kk :heart:
 
Meillä on menny yöt aivan kamaliksi. Tuolla joulureissulla alkoi yöt huononeen ja tuntuu ettei muutosta parempaan vaan tapahdu. Toissayönä tyttö heräsi klo 24-6 välillä 5 kertaa, viime yönä herättiin kanssa 4 kertaa. Ei oo toisella selvästi nälkä kun ei tissiä syö kun hetken mutta ei sitten sängyssäänkään viihdy. Mitähän sitä keksisi että yöt rauhottuis taas. Ehkäpä jotain tekemistä huonon nukkumisen kanssa on noi jouluruuat, suklaa on maistunu ( tosin sitä on menny muutenkin) ja lanttulaatikon kanssa olin varovainen enkä sitä syönyt kuin ihan vähän.

Nyt on tyttö selvästi oppinut nukkumaan myös sisällä päikkäreitä, ei tosin sängyssä vaan vaunuissa. Saattaa niissä nukkua 2-2,5 tuntia.
Poika ja tyttö on aivan kamalassa räkätaudissa molemmat, nokka valuu kummallakin, onneksi ei kuumetta ole. Ulos ei kuitenkaan tarvi edes yrittää.

Vaunuista: meillä on Brion novat heittoaisalla ja pehmeällä kantokopalla. Kovasti oon tykänny, vaikka hieman painavat ovat kun autoon nostelee.

Kiinteiden syömisestä: meillä ei ole ollut lapsilla niiden suhteen mitään ongelmia vaikka ollaan aloteltu myöhemmin. Ensimmäisten kolmen kohdalla olen alottanut silloisten suositusten mukaisesti 3 kk:n ikäsenä, pojan kanssa alotin 5 kk:n ikäsenä. Hyvin on kaikille uponnu ja karkeampaankin siirtyminen on sujunut ihan ok. Nyt olis tarkotus alotella siellä lähempänä 6 kk:tta jos vaan tyttö hyvin kasvaa, varovasti alottelen ja annan aina yhtä ruokaa sen viikon ennen kuin kokeillaan uutta. Pojalle tuli allergiaoireet viiveellä joten siksi näin hidas tahti, hällä saattoi ekat 2-4 pv ruoka mennä hyvin ja oireet tuli vasta sen jälkeen esiin.

Jaahas, nyt kärttää poika koneelle joten kai se on äidin lopetettava.

Peppi ja tyttö
 
Etusivun tiedoista: Ristiäisissä on väärä päivä, ne olivat 20.12 eikä 19.12 ja sitten emme ole käyneet 3vko neuvolassa, eli ne tiedot eivät ole meidän tietoja.

alley onnea tyttösen uudesta taidosta.

hemari meillä kanna poitsu tekee niitä kuolapalloja :D Ihmettelin ensin että mitä vaahtoa hänen suustaan tulee kunnes tajusin että kuolaahan se on :)

paapelo ite ajattelin kanssa aloitella tammikuun lopussa poitsun kanssa maistelemaan kiinteitä. Sanottiinko neuvolassa teille jotain siitä kun aloititte niin ajoissa? Esikoiselta silloin tuli neuvolasta kehoitus aloittaa kiinteät 2.5kk iässä kun korviketta meni hurja määrä.

Pneumokokkirokotetutkimukseen ajattelin että osallistutaan, mutta mies ei ole lukenut niitä lappuja vielä mitä neuvolasta sain. Maanantaina on 2kk neuvola missä saadaan rotarokote ja jos tutkimukseen osallistutaan niin saadaan myös se rokote.

Menkat eivät ole vielä alkaneet enkä niitä toivokaan.

Viime aikoina on alkanut tuntumaan siltä että Jerelle pitäisi illalla antaa korviketta . Vielä ollaan pärjätty omilla maidoilla mutta saa nähä että kuinka kauan.

Meillä on molemmat lapset "kipeinä" (kumpikaan ei vaikuta siltä) isompi poika on edelleen korvatulehduksessa eikä sen vuoksi kuule mitään. Tällä kertaa kävimme tk:ssa kun viimeksi kävimme yksityisellä Mehiläisessä. Mehiläisen korvalääkäri totesi silloin että jos ei ole mennyt ohi kk kuluttua niin tuubitetaan, noh sanoin tämän tk lääkärille niin hän tokaisi vaan että hänellä ei ole syytä antaa lähetettä vaikka korvalääkäri antaisi!! Samainen lääkäri sanoi miehelleni puolivuotta että hän on terve, meni yksityiselle todettiin nivelreuma. Menisimme muuten pojan kanssa putkitukseen Mehiläiseen mutta vakuutuksemme ei korvaa mitään hänen korviin liittyvää koska se on otettu ekan korvatulehduksen jälkeen.
Eli suosittelen kaikille vakuutuksen ottamista tälläisten tilanteiden varalle, sillä esim tämä korvien putkitus yksityisellä maksaa suurin piirtein 1000e vähän alle, riippuu paikasta.
Ja Jerellä on paha kynsivallin tulehdus, eli ensimmäinen antibioottikuuri pojalla :(

Tässä meidän kuulumiset tällä kertaa :)
 
Päivää mammat :wave: pitkästä aikaa :)

Meillä joulu meni mukavasti vaan kolmistaan kotona ja sitten käytiin kummallakin mummolla pyörähtämässä :) lahjojakin tuli aika paljon siskoni osti Hilmalle Herra Hakkaraisen leikki+jumppapesän ja muina lahjoina sai 2 myyrä pehmolelua, myyrä kirjan, vaaleanpunaiset reinot :D ja pari sellasta rapisevaa-kilisevää-piipittävää lelua :D

Ressiä meinaa tälle mammalle pukata, ristiäiset on jo viikon päästä ja eilen saatiin nimi päätettyä :D ..noh onneksi ei tartte ite noita tarjottavia alkaa väsäämään

Unista..meillä Hilma alkaa nukkua joskus 22.00-23.00 ja herää kerran syömään (ei aina) n.05.00 ja jatkaa nukkumistaan sinne 10.00-11.00 asti, aina ei näin ole ollut vaan välistä valvottiin yöt ja nukuttiin päivät..nyt on onneksi rytmit kääntynyt. Toissa yönä typy veti pohjat ja nukku 21.45-8.15 :D...Ihanaa kun sai itekkin nukkua kunnolla..

Vaunuina meillä on emma-merkkiset vaunut jotka löydettiin laite-realisoinnista ja maksoi vaan 100? ja tosi hyvä kuntoiset yhdistelmät on..


Neuvolakuulumisia eli tänään Hilmalla tuli 2kk täyteen ja oli neuvolla painoa neidillä on tällä hetkellä 5390g pituutta 57,8cm ja py 37,9 :D hyvin kasvaa typy tissimaidolla :heart: saatiin myöskin eka satsi RotaTeq rokotetta ja hyvin meni alas :)

Ainiin, meinasin unohtaa kysästä että onko muilla tuttipullo ja tutti haluttomia vauvoja??meinaa iskeä välillä ihan epätoivo ko ei ite pääse minnekkään ko on tommonen takiainen mut toisaalta ei sitä haluais minnekkään lähteäkkään ko se on niin vähän aikaa niin pieni :heart: :heart:

Nyt vaipanvaihtoon, Hilima heräili uniltaan..

NaNa84 ja Hilima tasan 2kk :heart: :heart: :heart:
Muoks* JosTalvicci viitsit lisätä tietoihin nuo 2kk neukkutiedot :)...Kiitos
 
Pikaseen ehdin tulla!

Eli ei ole neuvolassa sanottu mitään, kun seuraava aika on vasta 4.1, mutta en usko, että mitään sanoo, kun ei ole tytölle mitään näistä tullut ja tosi varovaisesti olen edennyt, kuten pojankin kanssa aikanaan. Silloin pojan aikaan kehoitettiin aloittamaan soseita, kun oli 3kk kun pelkkä korvike ei oikein enään tyydyttänyt nälkäänsä =) Ja yhtä innokas oli poikakin näiden soseiden kanssa kuin tyttökin nyt =)

NaNa:
Meidän tyttö ei suostu tuttia syömään, ei poikakaan suostunut, joten tämä ei ollut mikään shokki ja olin jo tähän asennoitunut.
Tyttö ei myöskään perusta pullosta jos olisi parempaa tarjolla (eli tissi ) ja jos hoidettavaksi pitää jättää protestoi aika tavalla pari tuntia, mutta tyytyy sitten pulloon, kun nälkä kasvaa tarpeeksi. Paras keino todella on se, että äiti ei anna sitä pulloa, sillä jos imettää, vauva haistaa tutunu maidon tuoksun kaikkialla sinussa ja sitä varmemmin hylkää koko ajatuksen edes maistaa pullosta =)
Eli totuttelu pulloon siten, että isä tai joku tuttava/sukulainen tarjoaa pulloa ja itse olet vaikka ihan toisessa huoneessa.

Saattaa kuulostaa tosi julmalta, mutta itse en tuosta ota stressiä, vaan jos on meidän yhteinen ilta miehen kanssa, joita on nykyään TODELLA vähän ja hoitaja tulee, jätän tytön pullolle siksi ajaksi huusi tai ei.
Muuten joutuisin jättämään kaiken väliin eikä meillä miehen kanssa tulisi ainoatakaan mahdollisuutta yhteiseen aikaan. Mikään 3h imetysväli ei minulle itselleni riitä, joten näin on tehtävä.
Ja toisekseen, se on vain mutuama pullollinen ainakin meillä, joten kun tullaan kotiin, saa tyty heti tissiä.

Tänäänkin ollaan menossa HIMin keikalle ja sisko tulee meille 5h ajaksi. Tuona aikana saa maidon pullosta ja ollaankin takaisin jo sitten kun tyttö kaipaa sitä uni tissiään :D

Mutta nyt on mentävä :wave:
 
Paapelo meillä on kanssa harventunut nuo syönnit johonkin n.8-10 kertaan päivässä aikaisemmin söi tosiaan ihan ko siinä maailman nopein kansa mainoksessa :LOL: nyt ollaan jopa 15-30min tissillä kerralla :D...Juu täytyy rauhassa yrittää tuota pullottamista ko oon pumppaillut pakkaseen jemikkaan maitoa, mutta jospa se siittä ;)

Hemari meillä ei typy varmaan oo ihan vielä käsiään hoksannut mutta nyrkit on koko aika suussa ja kyllä niitä kovasti tuijottaa :D, eilen illalla laitoin tytön unille niin puoli tuntia meni ja alkoi kauhen lupsutus kuulumaan, menin kattoon niin oli molemmat nyrkit suussa :LOL:
Samoten kuolaaminen on täälläkin alkanut :D

NaNa84 Ja Hilima
 
Meilläkin kuolataan kovasti. Täytyisi hankkia jotain sellasia kuolalappuja millä vois vähän suojata vaatteita, kun on aina niin märät. Tyttö puklaileekin sen verran reippaasti.

Ja tuttia ei syödä meilläkään. En kyl toisaalta oo keksinyt että mitä sillä tutilla olisi virkaa. Ilmeisesti vauvat syö käsiään joka tapauksessa, kun niitten olemassaolon keksivät. Jos ollaan kummassa tahansa mummulassa, siellä kauhistelevat niin kovasti että Ei saa syödä käsiä!!! Mun äiti ei antais syödä myöskään tuttia, ja miehen vanhemmat on kai sitä mieltä että tuttia pitäis syödä. Ja kaikki muutkin kysyy "Osaakos se jo tuttia syödä?" Niinkun se olis joku tärkeä taito mikä pitäis osata.

Muutenkin oon ihan superkyllästynyt kaikkiin ohjeisiin mitä saadaan sukulaisilta ja tutuilta, että en haluis nähdä niitä ollenkaan. Hengissä ollaan selvitty ilman niitä ohjeitakin. Pahenee vaan kokoajan tuo neuvomishalukkuus, vaikka luulin että se alussa olis pahimmillaan. Inhottavimpia sellaset neuvot kuten: "Ei sillä vielä voi nälkä olla!" "Annat sille liikaa tissiä!" "Sun maito on varmaan niin laihaa kun se joutuu syömäään noin usein!" "Sun maito on liian rasvasta kun se on noin lihava!"

Varsinkin nää vauvan lihavuus jutut on kaikista rasittavimpia, ja useesti itkeskelen niistä sitten yksikseni. Mun mielestä tyttö ei oo yhtään lihava, ei oo ollenkaan makkarainen, suloinen vaan. Mun äiti on joskus sanonut että sitä loukkas tosi paljon kun minä olin vauva, ja kaikki "kateelliset" aina sanoi että "se on noin lihava", ja ite se sitten kuitenkin eniten meidän tytön lihavuudesta kuittailee! Ei se oo ees niin iso kun ite oon ollu vauvana! Ja ensimmäinen asia joka kerta kun joku tulee käymään "Voi kun sillä on posket pyöristyny!" tai "Ei ainakaan liian vähän ruokaa oo saanu!" Ja siis tosiaan ei oo mitenkään ylipyöreän näköinen mun mielestä, pyöreitähän vauvojen kuuluu olla.

Mun täytys kirjata ylös noita syömisiä ja nukkumisia, niin vois sitten vähän ennustaa sitä päivärytmiä. En oo oikein katellu kelloo, muutakun yöllä. Neiti nukahtaa pitkän syömisen päälle nyt joskus 12 aikaan, herää kerran syömään 3-5 aikoihin (tää voi joskus jäädä väliinkin) ja seuraavan kerran sitten yhdeksältä, sitten nukkuu vielä noin 11:een. Sais nukahtaa vähän aikasemminkin, kun mä en sitten heti saa unta kun se on syömisen lopettanu.

Haluisin lähteä tänään metästämään jostain kunnollisia harsoja. Noi pikku-piia merkkiset harsot mitä prismasta ja sittarista saa on tosi huonoja. Tai siis asiansa ajaa, mutta menee pesussa ihan nyppysiks ja on tosi rumia. Ei vaan kauheesti nappais kun on ne alennusmyynnitkin, ja autokin on kauheen lumikerroksen alla tossa pihalla.
 
himpsuli
:ashamed: Voi nolous kenenköhän tietoja mä oon sinne tukkinu :LOL:
Mäpä korjaan ne

Tuon takia just tarkastakaa omat tietonne! :ashamed: :LOL:

äitsy
Pidetään listoilla :wave:
Jos haluat muitaki mittoja listaan niin huikkaa :wave:

Hanikka
Mä ostin anttilasta harsoja mut ne oli ehkä vähän ohuita?
Mistähän löytäs semmosia hyviä paksuja harsoja niinku äitiyspakkauksessa?

*Talvicci ja "Uuno"* :heart:
 
tervehdys :wave:

joulu meni rauhallisesti ihan kotosalla oleilemalla,hyvää ruokaa syöden ja yhteisestä ajasta nauttien.lahjoja tuli ihan maltillisesti,aikuiset ei saaneet mitään kuten oltiin sovittu ja lapsetkin ihan kohtuudella,poitsu sai muutaman paketin mm. purulelun,pari bodya,pehmolelun.tuo 1v saikin eniten eikä sekään oikein ymmärtänyt vielä lahjojen päälle,ekasta paketista sai kirjan ja se olis riittänyt :D sitä keskitty vaan selailemaan eikä piitannut muista paketeista,neiti rakastaa kirjoja ylikaiken =) teinit sai toivomansa muutaman paketin,eli lahjakortit ja pari vaatetta.
alennusmyynteihin tarttis mennä ostamaan tytölle ja pojalle vaatteita,toppapuvut ensi talveksi olis tarkotus hommata sekä sisävaatteita reilusti,mä yleensä ostan 2 kertaa vuodessa alemyynneistä eli joulun ja juhannuksen jälkeen isomman kasan vaatteita lapsille ja niillä pärjää hyvin,sitten vaan jos jotain tarvii niin ostan pitkin vuotta mutta eipä juuri ole tarvinnut , korkeintaan jotain juhlavaatetta jos on juhlia ollut.ihanaa on aina kun tulee vaatekassien ja nyssäköiden kanssa kotiin ja saa ruveta uusimaan lasten vaatekaappien sisältöä,se on kuin joulu tälle äitille :LOL:

talvicci kangaskaupat myy tota samaa harsoa metritavarana mitä on äitiyspakkauslaatikoissa,ja vissiin on myös aika halpaakin.

no höh,en sitten ehtinyt taaskaan tämän enempää....kutsu käy :wave:

kaurisäiti ja pikku-isäntä 2kk 3 vko 2 pvä :heart: :heart:
 
Talvicci hieno lista etusivulla :flower: :wave: , kiitos!

Tuttia ei meilläkään tytyllä ole, ja käsiä annan syödä estelemättä. Kuuluu siihen itseentutustumisen vaiheeseen, ajattelen..

Pyöreitä vauvojen tulee ollakin
, ja rintamaidollahan vauvat pyöristyvätkin. Voimia kaikille, jotka kamppailevat ympäristöstä tulevien ruokinta- tai muiden ohjeiden kanssa.. Kyllä äiti aina lopulta tietää, mikä lapselle on hyväksi. Tai ainakin päättää itse, minkä ohjeistuksen mukaan omaansa kasvattaa!


No kutsu käy samantien, morjens..
 

Yhteistyössä