Lokakuun -08 kullannuput

samperin puusilmä kylläpä teitä onni kaltoin kohtelee, omat vastoinkäymiset tuntuu todella pieniltä. Jaksamisia vastoinkäymisten kohdilta :hug:
Aivan ihana kuva Mirosta, tosi iso hymy, söpö! :D

Meillä taitaa taas olla flunssa pikkuneidillä, räkää tulee sen verran paljon yöt taasen on vaivalloisia kun niiskuttaa kokoajan.

meillä on yötkin nukkumisen kannalta vaihdellt todella paljon välillä herätään kerran tai kaksi, mutta tossa pari yötä taaksepäin oli kaiken huippu herättiin noin tunnin välein, yhteensä yön aikaan seitsemästi! |O Siinäkään ei äiti kyllä hirveästi myöskään nukkunut. :kieh: :headwall:

nyt mentävä aamupalalle herättiin tänään siinä puoli kuusi.. uni ois kyllä mulle vielä maistunut. :ashamed:
 
Moi taas!

Sydämen uä:ssä käyty.
Ei mitään rakenteellista vikaa pojassa =) =) =)
Miro makoili niin mallikaasti siinä tutkimus pöydällä,loppuvaiheessa rupes jo jalat vipattamaan että vois lähtee jo liikkeelle :D

Nyt syöttelemään Miroa kun isä tulee käyttämään meitä kaupassa.
Meiän auto kun on rusinana autokeskuksen pihassa odottamassa vahinko tarkastajaa :kieh:
 
samperin puusilmä: Kiva kuulla, et pojun sydän on kunnossa :hug:

Meillä oli eilen 5kk neuvola. Kehuja tuli jäntevyydestä ja tarkkaavaisuudesta. Ilmeikkäänäkin täti poikaa piti. :) Tässä mitat:
Paino: 8900g
Pituus: 68cm (sama kuin kuukausi sitten eli viimeksi mittaustulos oli liian paljon)
Pipo: 42,5cm

Käyrillä pituus ja paino menee tasaseen omaan tahtiin ja ilman tuota "mittausvirhettä", käyrä näyttää tasaselta. Paino on +10%... Ei siis kuitenkaan hirveen tuhti poika, vaikka siltä välillä tuntuukin. :D
Ruoka-asiat on kuulemma hyvällä mallilla ja meillä on myös hyvä suunnitelma jatkoa varten, siis tädin mielestä. ;) Eli kaikki hyvin koko porukalla.

Tässä kuva eilisestä leikkihetkestä.


jasmara ja Jere 5kk
 
Ei ole aikoihin tullut kirjoiteltua kuulumisia ja jo ajattelin, etten ehkä jaksa kirjoitellakaan mutta kun lueskelin edellisiä sivuja muitten juttuja tulikin into kirjoitella miten täällä menee :)

Meidän neiti siis reilu 5kk nyt ja lattialla kieritään ja vähän ryömitäänkin. Kovasti välillä jumppaa pyllyä pystyyn ja yrittää saada jalkoja konttausasentoa kohti ja siitä sitten saa hyvin tuupattua itselleen vähän vauhtia ja kas, päästäänkin vähän eteenpäin :D Välillä kun nukkuu mummolassa vaikka parisängyssä päiväunia niin täytyy vuorata tyynyt ympärille ettei kieri ja ryömi herättyään alas..

Meillä oli aiemmin tosi lyhyet päiväuni pätkät mutta nyt on kivasti vakiintunut siihen, että aamupäivällä yhdet päikkärit ja iltapäivällä toiset. Meidän neiti on iltauninen ja aamuvirkku (sopii mulle mainiosti, koska olen itse samanlainen!) ja yöunet alkaa useimmiten klo 18 aikaan, isosiskokin käy samoihin aikohin tai viimestään klo 19 aikaan kun ei tuo neiti 2,5vee enää aina malta päikkäreitä ottaa. Toki kun vauva käy nukkumaan klo 18 niin herätyskin usein on klo 6 aikaan, joskus herää virkkuna jo 4-5 aikaankin mutta yllätti pitkästä aikaa tässä eräänä yönä ja nukkui 12 tuntia putkeen B) Ja kyllähän se on parisuhteen ja oman ajan kannaltakin kiva että koko ilta on sitten aikaa rauhoittua ja levätä tai käydä vaikka jossain vielä suht ajoissa, kun lapset nukkuu. Eikä mua haittaa ollenkaan nousta ylös klo 6 aikaan. Siinä kun vie neitit pesuille ja tekee omatkin aamutoimensa, aamupalat sun muut niin aika vierähtää nopeasti siihen että klo onkin jo 9, jos pitempään nukkuisi niin tuntuisi siltä että koko päivä menee hukkaan..

Mitä tuohon tvn katseluun tulee niin itse ihmettelen miten kukaan ylipäätään päivisin ehtii tvtä katsella, meillä se on käytännössä päivät kiinni ja tekemisen puutetta ei ole. Tosin mä olenkin sellainen touhuaja että tulee koko ajan jotain tehtyä, siivoiltua pitkin päivää ohimennen ym kotitöitä, ruoanlaittoa, ulkoilua jne.. Tällä hetkellä olen poikkeuksellisesti keskellä päivää koneella kun mies meni pistämään vauvaa päiväunille ja itse olen tässä lepäillyt kun mahaan iski kipuilut ja vedän vihreää teetä että vähän helpottaisi. Crohnin tauti siis oireilee.. Pyykkejä pitäs tästä kohta taas viikkailla ja jonain päivänä saisi iskeä inspiraatio että tekisi vähän inventaariota lasten vaatekaappeihin, pienet pois odottamaan että Sanni niihin kasvaa ja tavaroita järjestykseen..

Hoitovapaasta joku kyseli, mulla on tarkoitus olla kotosalla siihen tienoille että Sanni täyttää 3v. Töitä kerkeää kyllä sitten koko loppuelämänsä tehdä ihan riittävästi.. meillähän oli vauvahaaveita tähän perään mutta nyt ihan terveydellisistä syistä on vauvakuumeet haudattu enkä usko että sitten enää alan vauvarumbaan kun Sannikin on jo isommaksi kasvanut, vaan nautin siitä että lapset ovat isoja, lähden sitten työelämään ja samalla aloitan aikuiskoulutuksessa jossain kohtaa opiskelut yms..
 
Moi

Samperin puusilmä kiva että kaikki kunnossa...

Huomasin illalla että mun murulle on tulossa kaksi pientä hampua alapuolell :heart: :heart: , no nyt selvisi syy miksi nyrkit maistuu niin hyvin että välillä ihan kuin suuttuis niille kun ei saa kunnon otetta :heart: :heart: ..kävin tänään ostaa ihka ensimmäisen hammasharjan ja illalla aloitetaan pesuharjoistukset... :) huomenna tai su päätin aloitella kaverille bataatin maistelun...johan tuo täyttää tässä kuussa jo 6 kk :eek: ..huimaa vauhtia tää aika menee..

mut nyt muihin hommiin ja hyvää viikonloppua kaikille :wave:

pw ja pienien nököhampaiden onnellinen omistaja Nooa :heart:
 
FPI
Moi!

samperin puusilmä, voimia, kyllä teitä on koeteltu, onneksi Mirolla kaikki ok! :hug:

Onnea ziziliskolle, kyllä se 30-kriisi siitä, nyt kun täyttää 32 niin ei tunnu enää missään ;)

Onnea Jennille uudesta taidosta!

Ja onnea Nooalle hampaista! Meillä ei vielä hampeleita tunnu!

Keskiviikkona oli 5kk neuvola ja

64 cm
7870 g
41,2 cm pipo

Hyvin oli neiti kasvanut ja tuntuukin jo aika painavalta kanniskella ;)

Hyvää viikonloppua kaikille!

Milla ja Minni 5kk ;) ja 6 pvää :heart:
 
:wave:

Samperin puusilmä, hyvä että kaikki ok teillä.

Samuel alkoi kääntymään sunnuntaina kun tätinsä kanssa lattialla olivat. Me sitä ennen monta kertaa houkuteltiin kääntymään ja ei sitten millään kääntynyt. Tätille pitää kaikki temput esittää =)
Nyt on öisin herätty kolmen tunnin välein rinnalle syömään. Yhdessä vaiheessa nukkui jo pidempiä pätkiä. Illalla annan vellin jolla nukkuu n. kolmesta neljään tuntia. Päiväunia nukkuu n. 3 kertaa pienissä pätkissä, yhdet pidemmät on kyllä yleensä iltapäivällä. Mikähän auttais nukkumaan yöllä vähän pidempään? Pitäisköhän iltatankkausta lisätä. Poika tuntuu täyttyvän vähästä ja syö sitten useaan otteeseen.

Hitto että mulla on käsi kipeenä. Multahan leikattiin puoltoista vuotta sitten hermopinne ranteesta ja se hiukan parantui sen leikkauksen jälkeen. Kävin odotusaikana hermoratatutkimuksessa ja siellä oli silloin lievää löydöstä. Nyt on parin viikon aikana käsi alkanut oireilemaan enemmän ja tällä viikolla alkoi puutumaan taas sormet. Onneksi on kuun lopussa ortopedille aika. Koko ajan on koskenut kyynärpäähän ja lääkärit on vaan keskittynyt ranteeseen. Nyt pitäisi olla eri lääkäri joten jospa alkaisi tähän käsi hommaan tulla uutta tietotaitoa.
Mahdollinen leikkaus vaan mietityttää kun on tää nosteltava nyt.

Iltapala kutsuu joten hyvät viikonloput kaikille!

Tiihu ja Samuel 4,5 kk

ps. ihania kuvia täällä murusista
 
jäipä tuo vauvauinti taas tältäkin päivältä. vaikka heräsin 3 aikaa syöttämään neidin, heräsi silti 8 jälkeen ja silloin on turha ajatella menevänsä uintiin kun alkaa klo 10 ja siihen aikaa neiti tahtoo sitten unille. no jos sitten joskus vanhempana. ärsyttää vaan kun se on ainut juttu jossa voi vauva kanssa käydä, täällä kun ei oo muskareita äiti vauva kerhoja tms. ihme kaupunki täytyy myöntää.

Saa nähdä alkaako täällä imetys olemaan lopu suoralla... Tässä pari päivää on pitänyt antaa ennen imetystä tai imetyksen päälle korviketta kun ei ole pelkkä imetys riittänyt. itsekkin tuntee että ei maito nouse samalla tavalla rintoihin kuin ennen. kiinteiden anto ei vaikuta kun määrät ovat edelleen hyvin pieniä, tiedä sitten mitä se on. kovasti vielä ainakin yritän vain sinnikkäästi imettää huutojen keskellä, en halua vielä luovuttaa kun haluaisin ainakin siihen puoli vuotiaaksi asti imettää ihan täysillä (kiinteät siinä maistelu asteella siihen asti)

Kovasti olen alkanut miettiä että onkohan meidän neidin se ruokatorven ja mahalaukun välinen läppä vähän liiankin falski. nyt kun neiti on alkanut pyöriä ja viihtyy sylissä vain istualteen (plus istuu joka päivä bumbossa), niin pulauttelu on melkoinen riesa. aina sitä tulee ja joskus tulee paljonkin vaikka syönnistä olisi aikaa tunti kaksikin. Kiva vain kun pitää sitten n.1,5kk päästä alkaa istua syöttötuolissa niin ruokaa ei mee alas kun se jo tulee ylös. Tarttee tolla omalla vaa'alla tänään punnita että onko painoa tullut kun tähän asti sitä on hyvin tullut ja siksi sanottukkin että ei huolta mutta kun alkaa olemaan kaikki vaatteet ja alustat pesussa päivän parin jälkeen...

Ja sitten mennään kylpyyn, kun ei kerta vauvauintiin päästä. :) oispa itsellä joku poreamme tai jotain niin saisi sinne mennä. :D
 
Moi!

Kiitos vastauksista, kun kyselin, miten aiotte hoitovapailla...Mä kait nyt sitten alustavasti kahden vuoden ikään oon kotona...katotaan sitten asiaa uudestaan, jos on tarvetta vielä jatkaa.

Meillekin tuli uusi syöttötuoli, ja neitiä ollaan pari kertaa pvässä siinä n. 5min pidetty...en tiedä, onko liian aikaista?
 
Tulevaisuuden suunnitelmat menee kutakuinkin täällä niin että jos vain pystyy niin tammikuussa aloitan kokopäivä opiskelun (vuosi vielä opinahjoa jäljellä). syksyllä oli alunperin tarkoitus aloittaa mutta tajusin että neiti oisi vasta 9kk ikäinen ja hoitopäivät saattaisi toisinaan ollan jopa sen 8h, eli neiti viettäisi melkein enemmän aikaa hoidossa kuin kotona, että ei. syksyllä jos vaan onnistuu, ajattelin että voisin tehdä joitakin kursseja etänä/kotona kun mies on joka toisen viikon iltavuorossa niin silloin voisi olla aina koulussa ja muuten hoitaa kotona. talous ei anna myöden että oisin sinne 2010 asti mini hoitotuella ja sitten vielä vuoden opintorahalla. jos vain olisi toinen tilanne, olisin kotona mielelläni vaikka 3vuotta mutta pakko. ja kun haaveena on vielä lähteä nuorella iällä (nyt siis ikää 21) lukemaan kätilöksi... :)

Mekin ajateltiin ensi viikolla käydä hakemassa stokken syöttötuoli niin saa neiti alkaa kohta jo siinä istumaan. kai sitä sanotaan että puolen vuoden iässä saisi alkaa kovalla istuttaa mutta eiköhän se oo aika muksu kohtaista. :)
 
Meidänkin pitäis varmaan kohta hakea Joonatanille syöttötuoli. Nyt syötän sitterissä ja joka ikinen kerta kun laitan pojan sitteriin, niin hän alkaa vääntämään kakkaa. Varmaan jotenkin kuvittelee, että sitteri on sitä varten. Nykyään siis vaihtelen kakkavaippoja noin 5x päivässä. Ei kiva!
Mä haen ihan vaan Ikeasta sellasen halpis syöttötuolin ja tarjottimen. Kaverilla oli sellainen ja on hyväksi todettu :)
Nyt vauvauintiin,,,
 
Moikka!
Meilläkin on ruvennut kuola valumaan ihan urakalla, liekö hampaita kohta tulossa?! Ei kyllä vielä tunnu kovalta ikenet, mutta kun nyrkit on kovasti hinkkaamassa suussa...
Meillä on mun vanha perinteinen syöttötuoli tuolla varastossa, pitäs vaan maalata ja hioa se... aikaa olis ehkä ollut, mutta jotenkin ei vaan ole tullut laitettua sitä. Kiirehän tässä kohta pukkaa! No meillä ei vielä ole kiire tuolla istumisella kun neuvolan täti sanoi ettei Saanaa saa vielä istuttaa kun selkä on liian pyöreä. Olisin mielelläni laittanut jo hyppykiikkuun mutta kielsi vielä senkin kun ei selkää jaksa kannatella itse vielä. Saana tykkää hirveesti hyppiä mutta kun painoa oli yli 9kg 5 kk neuvolassa, niin ei hirveesti äiti jaksa hyppyyttää...
 
Moikka!
Meillä ollaan flunssassa. Ensin mies oli kipee ja sit se tuli mulle. Ja nyt on Sisikin vähän kipee. Sitä tässä nyt mietinkin että millonka lapsi täyty viedä lääkäriin? Onko se silloin kun itse huomaa et lapsella ei ole enää hyvä olla? Sisillä on vähän nuhaa mut nenä ei ole ollut edes tukossa vielä, mut toi yskä kuullostaa inhottavalta. Yski yölläkin jonkin verran. Mutta silti syö hyvin ja on ilonen, et ei sillä kai mitään hätää ole :) Tietääkö sen sitten itse, kun lapsella on paha olla?

Jenksu & Sisi viikon päästä 5kk
 
jenksu mä vein saran vasta kun sillä oli ollut 38-39 kuumetta 4pvää :whistle: Mutta sillon oli korvissa pieni tulehduksen alku ja kaksi hammasta tuli kerralla.Yleisvointi ratkaisee;Jos lapsen ruokahalu huononee merkittävästi tai jos on yli 39 kuume niin sitten kannattaa mennä.
 
FPI
Moi!

Mietin tässä samaa, kun jenksu eli mulla oli eka flunssa ja nyt viime yönä heräsin, et Minnillä rohisi hengitys ihan kamalasti. Ei oo kuumetta, eikä nenäkään valu, mutta toi hengitys rohisee. Limaa keuhkoissa vai mitä? Helpottaa, kun yskäsee, mutta ei yski kovin usein. On ihan iloinen ja syö, että vissiin mua häiritsee enemmän, kun Minniä...

Milla ja Minni 5 kk ja päälle :heart:
 
Moi!

Meillä aletaan toivottavasti hiljalleen parantumaan. Iida oksensi viimeisen kerran myöhään torstai-iltana. Vieläkin vähän pelkää jokaista puklua, ettei vaan. Sama tauti iski muhun perjantaina. Onneksi mies oli lomalla, niin oli Iidan kanssa, kun itsellä oli voimat kateissa. Mutta toivottavasti tää oli tässä.

jenksu: tuohon yskään ei taida oikein mikään auttaa, kuulostaa kyllä tosi ikävältä. Jos on nenä tukossa, kannattaa käyttää keittosuolatippoja (tai suihke, on helpompaa käyttää). Mutta näillä pienillä flunssan jälkitautina tulee helposti korvatulehdus. Joten jos alkaa haromaan korvia, itkemään heti makuullaan tai silmä rähmimään, niin lääkäriin.

Vega & Iida huomenna 5 kk
 
Joonatanilla oli juuri reilu 2 viikkoa pientä nuhaa ja hengitys rohisi/yskää. Kuumetta ei ollut ja poika oli muuten tyytyväinen ja hyvä vointinen. Lääkärissä ei käyty ja meni ohi itellään. Soitettiin toki ja kysyttiin mitä kannattaa tehdä, mutta sanottiin että vasta jos olis kuume noussut ja vointi heikentynyt tai ei olis juonut tarpeeksi, niin sitten lääkäriin. Tietty pitää aina katsoa tapauskohtaisesti.


Olisko kellään suositella hyvää nokkamukia?
Onko sellaisia mistä ei vesi kaadu tai roisku, kun vähän heiluttaa tai muki menee nurin?
 
Kiitos neuvoista! Kuullostaa ettei olla ainoita jotka tästä flunssasta kärsii.. Toivotaan siis vaan että menis pian ohi tämä.

Onko muuten muut antanu jo puuroa? Me annettiin eilen eka kertaa kun Sisi on alkanut nukkumaan yöt syömättä. Ajattelin ettei sit hirmu aikasin aamusta ole nälkänen.. Oletteko antanu maitoa vielä puuron jälkeen vai ette ollenkaan?
 
zizilisko: Meillä ollaan käytetty kahdella isommalla lapsella MAM:in taikamukia, kahvallista 6kk iästä ja kahvatonta 8kk ikäsestä. Jerellekin sellanen hankitaan. Siinä on sellanen venttiili-systeemi joka estää läikkymisen tai vuotamisen.
Samoja on Aventilla ja Ainullakin ainakin nokkaosana, käviskö tuttipulloon (en ole ihan varma). Mutta tuo Mam on ainakin meillä toiminu tosi hyvin. =)

jensku: Meillä on syöty puuroja 2 viikkoa, ensin viikko riisipuuroa ja nyt toisella viikolla kaurapuuroa (jauheesta tehtynä ). Kaura maistuu meillä paremmin. Molempien jälkeen ollaan annettu maitoa lisäksi. Sitä on mennyt vaihtelevasti muutamasta kymmenestä millistä lähes sataan milliin. Riisipuuro tehtiin maitoon ja kaurapuuro veteen. :)

Meillä oli flunssan yhteydessä myös tuota rohisevaa hengitystä joka yskäsemällä loppui. Jerellä oli nenä tukkonen muutamia päiviä ja sit alko yskä. Kesti yhteensä parisen viikkoa, mut kuume ei noussu. Ruoka maistu koko ajan normaalisti. Nenään laitettiin keittosuolasuihketta (on tosiaan kätevämpi kuin tipat, tätä ei ollukaan reilu 5 vuotta sitten, jotain edistystä tässäkin :) ) Vointia kannattaa seurata, useimmiten flunssat menee kuitenkin ohi ihan itestään. =)

jasmara ja Jere 5kk
 
FPI
Nokkamukista...meillä on Avent taika nokkamuki, ei oo Minni siitä vielä juonu, mut oon testannu niin ei roisku juoma vaikka kaatuis tai heiluttais.

Puuroa ei oo viel syöty, perunaa, porkkanaa ja bataattia vasta...
 
nokkamukista Saralla on siskonsa vanha Tupperwaren nokkis joka on sikahyvä kun siitä ei läiky ja on pehmeä imuosa.Tuttipulloa meillä ei ole ollut enää kuukauteen käytössä eli pelkästä nokkiksesta juodaan :saint:

puurosta Sara on syönyt puuroa jo reilu kuukauden ja oikeastaan laidasta laitaan :whistle: Välillä mukaan on eksynyt myös 8kk puuroja mutta ne ei mielestäni poikkea millään tavalla 6kk puuroista.Välillä annetaan niitä valmistetra puuroja ja välillä taas jauhepuuroa.Viime viikosta on saanut tattari-puuroa ja hyvin maistuu.Ja annan maidon aterian yhteydessä.
 
Heippa!

Mä ajattelin kans et ens viikolla vois ruveta tuota puuro asiaa kokeilemaan. Miten ne jotka imettää kun siinä lukee että tehdään vauvan käyttämään maitoon mutta ei kuitenkaan sais omaa maitoo lämmittää esim mikrossa ni miten sen puuron tekee???

Ja sit toinen kysymys. Osaako 5 kk tuntea ikävää??
Ihmettelen vain kun mies taas aamulla lähti reissuun niin Saana haki katseella koko aamun ja sitten rupesi hirveesti itkeskelemään. Eikä oikein lopettanut millään sitten meidän piti soittaa isille ja se sitten auttoi kun äänen kuuli ja tuli hirveen iloiseksi. Nyt on välillä sellainen vakava ja tuumiva ilme mutta sitten kun juttelee niin taas hymyilee..... :/
 

Yhteistyössä