Lokakuun -08 kullannuput

Kiitos nokkamuki infosta :) Muistelinkin että olisin jostain ohimennen kuullut, että nykyään on mukeja, joista ei läiky/kaadu. Meillä kun ei oo nää vauva/pikkulapsi jutut ollut ajankohtaisia moneen vuoteen, niin sitä on ihan tipahtanut kärryiltä monessa asiassa :D

Puuroa Joonatan on syönyt nyt suunnilleen viikon verran. Ihan tavallista kaurapuuroa hedelmä/marjasoseella makeutettuna. Taitaa olla puurosta tullut Joonatanin lempiruoka. :) Syö jo melkein koko annoksen kerralla ( 1/2 dl hiutaleita, 1dl vettä ) , vaikka annos on aika reilu. Varmaan tällä viikolla maistellaan myös ruispuuroa, kun hiutaleita on jo kaapissa ennestään.
Puuron kanssa annan juotavaksi vettä.

Meillä tuli miehen kanssa eilen 11 vuotta yhteisiä vuosia täyteen ja tänään on 2v. hääpäivä. Meinattiin että oltais eilen menty leffaan ja syömään, mutta anoppi ei päässyt Joonatania hoitamaan, joten otettiin poika mukaan ja käytiin sitten ihan vaan ravintolassa syömässä. Isot lapset jäi kotiin ja Joonatan nukkui koko ajan kiltisti kaukalossa. Ihan kiva oli pitkästä aikaa rauhassa nautiskella jonkun muun valmistamaa ruokaa :D Jos vaikka sitten ensivuonna pääsisi jo vähän juhlavammin juhlistamaan näitä vuosipäiviä, kun poika on isompi eikä ole enää niin tississä kiinni.
 
Moi

meillä vihdoin bataatin maistelu aloitetty :heart: ,pyörittelee suussa ja ihmettelee, eka kerralla kun annoin niin alkoi nauramaan ääneen :heart: ..oli kai niin hassu saada muutakin suuhun kuin omat nyrkit ja maitoa...samoin kävi kun pesin ekan kerran noita hänen uusia hampaita niin johan meni nauruksi koko touhu kun ikenet kai kutis niin :heart: ...sain onneksi nauhoitettua kamerakännyllä tuon episodin

nokkamuki mulla on sellainen tupperin tosi pieni nokkamuki mistä meidän kaikki lapset on aloittaneet juomaharjoittelun ,on ollut joskus joku lahja sieltä, nyt tilasin kyllä sen ison tupperinkin jo odottamaan tuonne..

mut nyt kirppikselle hakemaan lappuja kun pitäis ke viedä tavaraa sinne.. :wave:

pw ja nooa
 
Heips!

Mies hakeutui eilen uudelleen lääkäriin kun käsi kipuilee ja on puoliks "mustana".
Lääkäri totesi siinä hematooman,murtumaa ei ollut.
Tämän vkon on sitten sairaslomalla ja lepuuttaa kättä.

Vahinkotarkastaja soitteli tänään-Meidän auto menee lunastukseen,korjaus maksaisi enemmän kun auton arvo niin eivät lähde korjaamaan.
Tosi sääli kun oli niin luotettava ja muutenkin kiva auto.
Eipä auto ehtinyt olla meillä edes vuotta,viime keväänä vaihdettiin kun Miro ilmoitti tulostaan =)
Sitä ennen kun meillä oli miehen työn takia pakettiauto.

Ja kuinkas muutenkaan niin Miron korvat taas oireilee,syöttäminen on yhtä hulabaloota(tosin heikosti on syönyt koko ajan)mutta eilisestä on menty selvästi huonompaan suuntaan.
Taidan huomenna soittaa tk.

Tietääkö kukaan tehdäänkö korvien putkitusta ns.akuutisti?????
Kun ei tunnu antibiootit auttavan,4 kuuri loppuu keskiviikkona.

Palaillaan :wave:
 
Silleri
Sen verran vaan äkkiä, että poika sai toiset putkensa niin, että maanantaina oli tarkastus, huomattiin, että putket olivat lähteneet ja perjantaina mentiin laittamaan uudet. Ja tietysti vakuutuksella yksityisesti... julkisella puolella tuskin onnistuu. :|
 
Meillä myös Pihla on saanut ekan hampaansa. Parin unettoman yön jälkeen päätettiin sitten alottaa myöskin riisipuuro ja johan alkoi unet paranemaan. Meillä neuvolassa neuvottiin alottamaan muut viljat varovasti vasta puolen vuoden jälkeen, vaikka 5kk iästä asti niitä normaalisti suositellaan. Päätettiin sitten syödä siihen asti vain riisipuuroa kun ihan hyvin maistuu.

Me käytiin pulauttelun takia yksityisellä lääkärillä varmistamassa että tilanne on ihan normaalin rajoissa. Pulauttelu on tosi voimakasta ja välillä oksentaa paineella. Lääkäri ei ollut huolissaan ja kehui tyttöä terveen oloiseksi ja reippaaksi nuoreksi neidiksi :hug: Myös tyytymättömyyden ja itkeskelyn sanoi liittyvän normaalisti pulautteluun kun pahan makuiset maha-hapot nousee suuhun ja korventaa ruokatorvea.
 
Nyt kun ainakin meillä on tällasia +1- +3 lämpötiloja päivisin niin miten te muut puette lapsen vaunuihin? Toppahaalari tai vanupuku on meidän kuuma-kallelle auttamattomasti liikaa. Koko tyttö on hiestä märkä ja nukkuu huonosti jos sen pukee bodyyn, sukkahousuihin, collegehousuihin ja -paitaan +vanupukuun ja makuupussiin. Siispä nyt olen pukenut noi samat bodyt+muut alle, pipon, tossut, tumput, reiman välikausihaalarin ja laittanut makuupussiin. Tuntuu liian vähältä vaatetukselta, mutta tyttö on tyytyväisempi. Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mitä te muut puette parin asteen plussakeleihin?
 
Meillä on käytössä vielä vanupuku, mutta noita sisävaatteita sitten vaan body+housut+sukat. Sitten oon laittanut vielä villatakin, lapaset, äp:n paksut sukat ja ohuen kypärämyssyn. Vielä ei oo hikoillut tässä varustuksessa.
Varmaan ens kuussa saa jo siirtyä pelkkään villapukuun tai villatakkiin+housuihin.
 
Meillä on pihalla päällä vielä toppahaalari + body ja housut. Jos on lähempänä nollaa laitan vielä jonkun takin alle. Nukkuu ilman makuupussia hyvin tyytyväisenä. Meillä ei ole ollut makuupussia käytössä koko talvena....

Meilläkin opittiin vihdoin toissa päivänä kääntymään! Ja on sitten ollutkin melkosia hulina öitä... Viime yönäkin tyttö oli sängyn jalkopäädyssä mahallaan ähisemässä... Ja kun nukkuu unipussissa niin on kyllä melkoinen saavutus!

Kiinteiden maistelu on meillä jo hyvällä mallilla ja innolla syödään. Ens viikolla ajattelin jo puuroa tarjota. Pitää vaan vielä peruna koittaa ennen sitä. Tuttipulloa kun tuo likka ei huoli niin ollaan nyt sitten opeteltu nokkamukille ja aika hyvin siitä jo osaa lypsetyn maidon juoda. Meillä on kanssa käytössä semmonen aventin taikamuki.

Mulla on tässä ihana oma hetki kun kerrankin molemmat lapset nukkuu samaan aikaan!! Esikoinen on jo pitkään ollut ilman päikkäreitä, mutta tänään heräsi niin aikaisin, että halusi mennä unille ja sehän äitille passaa :D Eli nyt kahville :wave:
 
Meillä typyllä vaunukopassaan sisävaatteet (body, sukkikset, housut, sukat) ja niiden päälle olen laittanut vain äippiksen toppatossut ja hanskat sekä toppapuvun. Ja sitten kypärämyssyn ja neulepipon. Ja tämän kääröni puen yhä makuupussiin. Ei ole näillä keleillä noin puettuna ollut hikinen.
Mäkin sain nukkumaan just...nyt on alkanut tuntumaan, että jotakin kivaa tekemistä vois olla silloin kun nukkuu hyvin...nyt just ei ole mitään tähellistä tekemistä...aina ei viittis surffailla tai kattoa telkkua.
Me muuten ollaan muutamana päivänä jo annettu sosetta lusikalliset maistaa. Kovin totiseksi meni typy uusista mauista =)
 
Moikka!

Meillä on käytössä jo sellainen samettinen vanupuku ulos. Eli body ja sukkikset alle ja sitten tohon pukuun ja vielä makuupussiin. Näillä meidän hikityttö on ollut ihan tyytyväinen. Jos menee alle nollan niin sitten laitan toppapukuun, mutta en mitään välihousuja tms sinne alle ollenkaan voi kuvitella. Eli sukkahousupelle :LOL: meillä yleensäkin on tyttö koko ajan!

Mä olen miettinyt että voiko tämän ikäiselle tulla virtsarakontulehdus? Saana kun itkeskelee ja kiukkuaa väliin juuri silloin kun pissi tulee. En tiedä onko se sattumaa vai oikeestiko joku kirvelee tai sattuu juuri silloin. Ain anäin ei kuitenkaan käy, väliin tulee pissi ja kakka ihan hymyssä suin kuten ennenkin. Olen tässä tämän päivää tehnyt tutkimusta ja saana on makoillut paljain pyllyin :whistle: Kun en oikein tiedä muutakaan mikö voisi neitiä itkettää. Eilenkin oli jo väliin vähän itkuinen mutta illalla meni ohi, kuten tänäänkin näyttää käyvän... Masuvaivoja en usko kun syö hyvin ja mielellään... Ja hampaitakaan ei tunnu vielä ikenissä....
 
Huii.. En ole tainnut hehkuttaa että Sisille tuli eka hammas! :) Pari levotonta yötä oli ennen hampaan puhkeamista mut ei muuta.

Mä olen Sisille pukenut bodyn, housut ja sukat. Ja laittanu sellasen aika paksun fleece puvun ja makuupussiin. Kuuma tuntuu tytölle kyl tulevan joten olen makuupussia pitäny auki. Ohkasempi puku pitäs ostaa.
 
Meilläkin vanupuku käytössä, body, housut, sukat ja hattu. Ja ukko makuupussin sisällä.
Vieläkö täällä on imettäjiä? Mä imetän vielä, kiinteiden lisäksi. Ja öisin syödään edelleen 2-4kertaa...
Mulla ei ole vieläkään alkanut kuukautiset... tosin en valita! Ei niitä niin ikävä olekaan :D Esikoisen aikaan taisi alkaa jotain puolivuotta synnytyksestä...
 
Huh, kun uskaltaisi vähentää tuota vaatetusta.....

Mammatuu: mä täysimetän, annettiin vain 3 pvänä lusikallilset mauiksi ja sitten pääsiäisen jälkeen, kun lähdes 6 kk aletaan vasta kunnolla soseilemaan. Ja aion imettää soseidenkin aikana niin kauan kuin itse koen järkeväksi....kävelevää en todellakaan imetä.
 
Hampaita täälläkin tullut
ja neuvola takana 62cm ja painoa vähän päälle 7kg.
Sydän ja keuhkot kunnossa sekä kehuja taas
tuli.
Enskuussa soseissa tuleekin muutoksia
kiva taas katella miten likka reagoi hih...
Kikatus riittää likalla ja nousee polvilleen ja yritys ois kova liikkeelle :D
 
Mitä ihmettä mä teen ton meijän pojan kanssa.
Ei meinaa millään ilveellä syödä.
Muutaman millin vetäsee pullosta ja sitten sylkäsee pullon pois kun ruiskulla "pakko"syötän niin huutaa,ahmii ilmaa niin että kaikki tulee hetken päästä kaaressa ulos.

Tää ongelma alkoi korvien sairastelun myötä.
Maanantaina viimeks korvat katottu ja on kuulemma priimat tk lääkärin mukaan.
En vaan jaksa uskoa.. :ashamed:

 
Neuvolassa käyty. Painoa 8,4 kg ja pituutta 67 cm. Kaikki ok ja uusi terkka oli mukava.

mammatuu: täällä yksi imettäjä. Me ei olla edes aloitettu kiinteitä, josko viikonloppuna.

samperin puusilmä: saisitko jonkun erikoislääkärin katsomaan Miron korvat? Mulla on sellainen käsitys, ettei noiden tk lääkäreiden taidot välttämättä riitä pienten korvien katsomiseen tai sitten tutuille on siunaantunut erityisen huonoja tk lääkäreitä.
 
Mammatuu - Minä myös imetän vielä. Toivottavasti ainakin tuonne vuoden ikään saakka ja jos siltä tuntuu, niin siitäkin eteenpäin. Yöherätyksistä en ole ihan satavarma, että miten menee, kun en yleensä katso kelloa. Luulen, että syöminen ajoittuu nykyään enimmäkseen aamun tunteihin,,,
Mulla alkoi menkat jo pari kuukautta synnytyksen jälkeen. Niin toivoin, että imetys olis pitänyt ne poissa, mutta ei mun tuurilla :D
 
pukeutumisesta..
Meillä ulos vaunuilessa laitetaan: Sukkahousut + body, ehkä jotku kolitsi housut päälle. sitte ohut fleece haalari ja ei kovin paksu toppahaalari villasukat, töppöset ja tumput. kypärä myssy ja pipo. Ei oo paistunu meillä kertaakaan. Plus vielä makuupussi. ja meijän poika on 69cm pitkä ja käyttää 80cm vaatteita, on sen verta kookas..

|O en tiä mikä mua vaivaa!! Menkat ei oo alkanu on nyt 18 päivää myöhässä, raskaana en ole 5 testiä tehny kaikki vahva miinus.
Tänään olin kaverin luona kylästelemässä kun ukko oli pojan kans toisaalla kylästelemässä, niin siellä alko närästään ihan sikana! Rintalastan lähistöstä puristi niinku ois sydärin saanu.Henkeä ahisti ja oksetti.
Pääsin kotiin niin oksensin valehtelematta 10 kertaa puolen tunnin sisällä, makasin vessan lattialla ja tuntu että kuolen. Pisti edelleen. henkeä ahisti jne. Sitte rintojen alle oli tullu sellane lievä pullistuma, painoin sitä hieman ja oksennus lensi kaaressa. Perään räjähti jumalaton röyhtäys joka sattu ihan sikana.. Nyt ei enää oo oksettanu, ainoastaan vähän huono olo.. ei juma.. :kieh: olen taas kaikki vaivainen.

ja vielä neukku kuulumiset:

6kk.

8790g
69cm
pipo 44cm.
 
Pukemisesta: Meillä taitaa olla melki vähiten vaatetta ulkoillessa... sisävaatteet eli body, housut ja sukat, äitiyspakkauksen sukat, kädessä 2 ohuet tumput päällekkäin, päässä huppumyssy ja pipo sekä tietty kevytvanupuku (äp). Poika makaa ohuen fleecepeiton päällä ja pojan päälle oon laittanu ohuen peiton (pelkkä kangas siis). Nämä siis nollakelillä, jos plussaa on enemmän jätän päällä olevan peiton pois. Pakkasella muuten samat, mut tarvittaessa toppapuku kevytpuvun tilalla. =) Näillä poika nukkuu tyytyväisenä, ei tule kuuma, mut ei kylmäkään. :)

Meillä on myös ekat hampaat ikenestä läpi. Alhaalla on pienet hampaan alut, tuli näkyviin n. viikko sitte eli juuri 5kk ikäsenä. =)

samperin puusilmä: Mä en kans luottais tk-lääkäriin jos muutenkin tutkiminen on ollut sitä sun tätä. Ehkä olis hyvä varmistaa vielä joltain joka oikeesti tietää mitä tekee... :hug:

jasmara ja Jere 5kk+1vko
 
Mammatuu: mä imetän kanssa vielä noiden soseiden lisäksi. Olen kyllä miettinyt et josko lopetan tuon imettämisen tuossa puolen vuoden tienoilla, mutta pitää vielä miettiä.... Mullakaan ei ole havaintoa kuukautisista ja se on vaan hyvä!!! En jaksais niitä vielä, siksi mietinkin vielä tuota imettämisen jatkamista. Mull aei ole kiirettä seuraavan lapsen kanssa joten ei ole kiirettä saada noita kuukautisiakaan takaisin =)

Meillä syödään yhden kerran yössä vielä ja olen miettinyt tuota puuron aloittamista, muta kun en oikein tiedä miten sen tekisi. Kun en haluaisi veteen tehdä ja toisaalta ei viitsisi korviketta ostaa puuroa varten...hmm---?
 
saikku: Esim. Piltin kaurapuurojauhe sisältää maitojauhetta ja ohjeessakin sanotaan, et tehdään veteen... :) Tuo maistuu ainakin meillä.
Niin ja onhan niitä maustettujakin puuroja jotka tehdään veteen esim. Semperin omena-päärynäpuuro, Bonan banaani-riisipuuro ja hedelmäkaurapuuro. =)
 
Eilen aloitettiin maistelu perunalla, hyvin näytti maistuvan :) Mutta nyt olis ekakertalaisella muutama tyhmä kysymys... Kuinka kauan keitetty peruna säilyy jääkaapissa? Iida on maistelun jälkeen puklaillut normaalia enemmän. Eikö peruna sovi, näin käy aloittaessa vai henkimaailman asioita? Nokkamukinkin käyttöä pitäisi harjoitella veden kanssa. Laitanko hanasta mukiin kylmää vettä ja annan lämmetä huoneen lämmössä, keittää ei tietääkseni tarvi?

Mitä aiotte pukea vauvoillenne ulos, kun ilmat lämpenevät ja vanupuku alkaa olla liian kuuma? Yritin kaupoista jotain fleecehaalaria katsella, mutta löysin vain pieniä kokoja, 68 oli isoin löytämäni ja se ei keväällä mahdu. Kunnon haalari tuntuu vähän ennenaikaiselta vai ostaa reilun, niin se menee syksyllä?
 
nii ja vega meillä ei keitetä vettä juomaksi, eli nokkamukiin se "taika" mallinen siis, siihen kylmää vettä ja vähä aikaa antaa lämmetä huoneenlämmösä. Poika tosin mielummin narisuttaa ikeäniään sitä suu osaa vasten ku juo.
 

Yhteistyössä