Lokakuun -08 kullannuput

succa päivähoidosta.. itse luultavimmin lähen opiskelemaan sykysyllä (elokuussa) ja mies sai töitä yli vuodeksi eteenpäin niin weeti toden näköesti menee tohon naapuriin hoitoon..siis meidän naapurissa on onneksi hoitopaikka (lähellä) :D ja poika on n.kuukautta vailla vuojen. Tämä oma päätökseni, jotku saattaa kauhistella,mutta haluamani koulutus alkaa vain joka toinenvuosi meidän paikkakunnalla! Ja motivaatiota riittää, niin mikäpä siinä. =)
 
Voi räkä!!

Sain sappikohtauksen!! Kolmaskerta todensanoo.. nyt riitti mulle nämä sappikohtaukset, aattelin heti ens maanantaina mennä reippaana likkana ykstyiselle terveysasemalle ja varata ajan. Lyön nyrkkiä pöytään ja sanon että nyt te perskule tutkitte ja kaivatta että alakaa kans löytymään jotaki. Terveyskeskukseen mies soitti tänään kun kohtaus tuli "joo, ei se varmaan sappikivi ole.. joo, no jos olo pahenee niin päivystykseen, joo, koittaa lepäillä ja juoda kylmää" meinasin haistattaa pitkät veet sille akalle, ja oisin huutanu niin lujaa että ois varmaan kuulunu toiselle puolen suomea. Ukko yritti saaha mua autoon että vie päivystykseen mutta olin siinä kunnossa ettei oikein inspannu. kohtaus kesti n.tunnin. JOKA kerta pidentynyt aika. . ihmeellistä. *huoh*
poikakin parantunut, ainoastaan välillä nokka vuotaa. Ja mä vähän luulen että se johtuu tän kämpän kuivasta huone ilmasta. Mulla sama homma. Ollaan suunniteltu ostaa semmone
ilman kostuttaja.. Weeti kasvaa nopiaa..Meillä mennään eteenpäin ja lujaa :heart:
Etenkin kaikki johdot ja piuhat kiinnostavat poikaa,ja imuri! voi jestas sitä sen onnellista ilmettä kun se saa laittaa pienen kätösensä imuria vasten kun se hurisee, se nauraa kikattaa ja jokeltelee kun imuri pärähtää käyntiin :) <-- liekö tuleva siivooja tai jotn?
pitääpäs lähtiä poika syöttämään..
 
Morjens!
Meillä on oltu terveenä ja kaikki muutenkin ok. Kohta 6 kk täynnä pojalla ja neuvolaan ensi viikolla taas.

Omaa aikaa saan kyllä, kun pyydän ja keksin jotain tekemistä. Ehkä on välillä tullu liian vähän pyydettyä ja keksittyä tekemistä, ja sit olen ollu kateellinen, kun mies on koko ajan viikonloppuisin jossain omissa jutuissa, ja musta tuntuu, että mulla on aina päivät sitä samaa, oli arki tai viikonloppu. No, mutta yritän opetella ottamaan sitä omaakin aikaa. Käyn kyllä välillä kaupoilla itsekseen, lenkillä, jumpassa, kasvohoidossa jne. Missään viihteellä ei ole tullu käytyä, mutta eipä sitä tullu tehtyä oikeen ennen vauvaakaan enää kun tosi harvoin. Ehkä eniten kaipaan yhteisiä elokuvailtoja miehen kanssa, siis syömään ja leffaan -tyyppistä toimintaa. No, sitten kun vauva vähän kasvaa niin viittii paremmin jättää hoitoon pidemmäksikin aikaa isovanhemmille.

Hoitovapaalle meinaan jäädä vielä kai ensi kevääseen asti, johonkin toukokuulle tässä vaiheessa meinasin sen hoitovapaan jatkaa. Kattoo sitten, miten kesän kanssa tekee. Kohtahan se pitäis työpaikalle ilmottaa tuo jatkovapaa.

Poika tykkää istua, osaakin jo tosi hyvin ilman tukeakin istua, toki keikahtaa helposti siitä nenälleen tai kyljelleen, eli pehmusteita saa olla ympärillä. Selällään ei tykkää enää ollenkaan sitten leikkiä, eikä mahallaankaan ole kiva olla. Ei siis kovin innokkaasti opettele ryömimistä vielä. Kai se sit aikanaan senkin keksii. KOitetaan treenata sitä mahallaan olemista päivittäin kuitenkin. Iso pötkäle se jo on :LOL: , 5 kk neuvolassa oli yli 8 kg jo. Katotaas mitä ensi viikolla sitten vaaka näyttää.
 
Silleri
Kiitokset onnitteluista! Ei oikein meinaa uskoa itsekään vielä, että vuosikausien (kirjaimellisesti) jahkaamisen ja tuskailun jälkeen lopputyö on vihdoin tehty! :LOL: Ja ammattikorkeasta valmistuin, kulttuurialalta. Opinnot vanuivat ja venyivät linjanvaihdon ja äitiyslomien takia.

Ja Satunen: itse palasin kouluun esikoisen jälkeen, kun hän oli vuoden vanha ja vein ryhmäperhepäivähoitoon. Minulla ei koulupäivät olleet kovin pitkiä ja lapsi viihtyi hoidossa. Toisen jälkeen kävin koulua vauva kainalossa... Rankkaa koulunkäynnistä tulee lasten kanssa, mutta ei sitä aloittamista kannata liian pitkälle lykätä. Motivaatio on tärkein tekijä, kyllä sen sitten selvittää. Tsemppiä!

Vappuna toivoisin pääseväni (vain) Kaislan kanssa siskolle Helsinkiin. Oispas löhöloma, vain vauvaa hoidella! :D Olisi pitkästä aikaa kiva käydä klassisesti Mantan lakitusta katsomassa ja miksei piknikillä Kaivarissa...

Töistä ajattelin kysyä, jos niitä liikenisi vanhasta paikasta yhdeksi illaksi viikossa tai korkeintaan kahdeksi. Pysyisi hommat hyppysissä, muttei olisi liian rankkaa. Ennen Kaislaa kun lähdin iltapäivällä töihin, saattoivat molemmat lapset (silloin 1,5v ja 5,5v) jäädä oven taakse itkemään lähtiessä... :/ Lähde siinä sitten skarppina hommiin! Mutta niin kauan kuin saan kotihoidontukea, ei oikeastaan kannata yrittää täyspäiväisiä töitä, koska koulutusta vastaavat ovat pelkkää iltatyötä enkä sitten olisi koskaan iltapäivisin kotona. Vain viikonloppuisin oltaisiin koko perhe yhdessä. Ja olisi se miehellekin rankkaa työpäivän jälkeen hoitaa yksin kolme lasta ja talous, kun seuraavan päivän töitä pitäisi valmistella. Itse pitäisi aamupäivisin sitten illan työt valmistella kotia hoidellessa. Ja luultavasti menisi työajat ristiin, joten pitäisi ottaa kahdelle hoitopaikat, jolloin kh-tuki loppuisi ja päivähoitomaksut tulisivat, eli töitä pitäisi olla todella monta tuntia viikossa (viimeksi oli n. 10h viikossa ja oli rankkaa kun kokemusta ei vielä niin paljon ole) ennenkuin siitä jäisi enemmän käteen kuin tuista ja maksuista yhteensä menee... :eek: jolloin aina olisi hirmuinen ressi vaan. Juu, pitkä selitys, mutta lyhyt lopputulos: eipä kannata oman alan töitä edes harkita kh-tuen aikana muuta kuin osapäiväisesti.

Viime aikoina selitellytkin sitä (lähinnä itselleni vakuutellut), että vaikka rivitalo olisi haaveiden täyttymys, niin mielummin sitä rentoutuu lapset kainalossa kerrostalossa vanhalla sohvalla kuin yrittäisi maksaa kallista rivaria eikä koskaan ehtisi sohvalle edes istahtaa... ;) Mutta kaikilla omat elämänratkaisunsa.

Ja taas tuli piiitkä sepustus. Nukkua mielummin pitäis. Mutta Kaisla edelleen on iltaisin hirmu levoton, puolen tunnin välein saa röyhtäytellä ja rauhoitella klo 12 asti, sitten vaatii maitoa, nukkuu 4 asti, taas vaatii maitonsa ja nukkuu klo 7. Olen yrittänyt puolen yön maitoja jättää välistä kun ei sinne ison iltapuuron päälle edes kunnolla mahdu, mutta ei mene neidille jakeluun, ettei tarttis niin usein syödä öisin enää. Nostaa älämölön ja herää. Toiset lapset nukkuvat viereisessä huoneessa ja heräävät myös ja sitten 2v:kin alkaa huutaa...

Nukkumaan. Flunssa uusimassa kun sai urakan käsistään. Aina ennenkin sairastuin kun loma alkoi...

Silleri ja Kaisla 6,5kk
 
Tere taas! Pakko tulla hehkuttamaan: meidän tyttö ( kohta 6kk) on nukkunut jo 3 yötä heräämättä yöaikaan!!! Eli imetän yhdeksältä ja puoli kymmenen tai kymmenen aikaan ja sitten vasta 7 aikaan syö seuraavan kerran. Ja vielä jatkaa 1-2 h uniaan sitten. Syö siis soseita vain puolilta päivin ja illalla seitsemän paikkeilla hedelmäsosetta. Muuten rintamaidolla.
Mulle tää on tuonut kovin paljon lisää energiaa, kun ei mua enää väsytä 7 jälkeen...mutta ihan hyvä niin!

Mä aion olla hoitovapaalla n. vuoden.

Omaa aikaa minulla on lähinnä nuo salilla käynnit kerran tai kaksi viikossa. Enpä mä niin kovasti minneen baareihin hingu, koska on kait tullut jo aiemmin ne nähtyä ihan tarpeeksi tarkkaan. Kait sitä sitten vielä ennättää....

Meinaako teistä kukaan laittaa hyppykiikkua? Me meinattiin tossa viikonloppuna se asentaa käyttöön...
 
succa ja satunen tosiaan minä olisin mennyt töihin nyt toukokuussa jos olisi tuo hoitopaikka järjestenyt-eli tuolloin poika olis ollut 8kk. mutta kun heinäkuun puol väliin on vanhempainvapaa nin ei siis hoitopaikkaa kunnalta heru ennen tuota. heinäkuun lomailen joten menee sitten elokuulle töihin paluu.

Satunen kyseli mitä teen töikseni ja toimistorottahan minä olen..siisti sisätyö 8-16.00 ja vkl vapaat. No, miehellä vuorotyöt joten eipä ole yhteisiä nuo viikonloppuvapaat.

Ja siitä ulkoiluhaalarista vielä, kiitti satunen vinkistä sillä Prismasta en katsonutkaan mutta sittarissa kauhistelin minäkin haalareiden hintoja - ei ole mullakaan laittaa 50-100e mokomaan haalariin - mieti että sitä käytetään yksi kesä ja jos kaveri konttaa niin lähteekö edes puhtaaksi eli ties saako edes myytyä eteenpäin.. Joten etsin haalaria huuto.netistä tai sitten kipasen minäkin prismassa. Kyllähän noissa kalliissa travalle ja rukka haalareissa luki että on heijastinnauhaa ja joissakin kosteusseuja tai vedenpitävyys mutta tosiasiassa jos on kurakelit niin kurahousut laitetaan kuitenkin haalarin päälle (näin tehdään tarhoissakin, jos sataa tai on piha kuranen oli haalari sitten vedenpitävä tai ei). Ja heijastimista niin meidän lapsi ei tosiaan yksin pimeällä pihalla haalarissa pötköttä..että se siitä. Oishan se hienoa, ostaa uusi vaaleanvihreä tai keltainen söötti haalari mutta en raaski joten katsotaan mitä käytettynä löytyy.

hyppykiikusta ostin kirpparilta sellainsen aika hyvään hintaan (uudet näemmä kaupassa vähän alle 40e!). Käytiin lääkäri- & fysioterapeutti kontrollissa (keskosuuden vuoksi) kun poika oli noin 7kk ja tällöin sanoivat että hyppyyttää ei saa, ei edes niin että seisoisi sylissä ja itse koittaisi hypellä. Eli meillä on kiikku mutta sitä testattu vain kerran.

Hammaskeiju on käymässä, yksi näkyy ikenen läpi - no maanantaina onkin suun terveystarkastus pojalla justiin sopivasti.



Soseita nyt ostellu valmiina, välistä tulee tehtyä samalla pojalle jos kokaan meillekin (esim lohta ja perunaa) mutta aikas harvakseltaan saa omatekemää ruokaa. Hänelle onneksi maistuu sekä valmis että kotitekoinen - olen kuullut muutamasta lapsesta jotka saaneet kotiruokaa ja kun matkalla sitten koitettu syöttää valmisruokaa niin eipäs kelpaakkaan joten hyvä että meillä menee kumpikin.

RATTAISTA -joko teillä matkamaan kasvot menosuuntaan? Meinaan mua vähän kusetettiin huuto.netissä heittoaisallisella abc vaunulla jotka ostin meille rattaiksi (briot menisi mummolaan rattaiksi) mutta näissä runko laukeaa toiselta puolen lukituksesta joten eipä voi ajella kun niin että lapsen naama menosuuntaan. Muutoin niin kauniit että haluisin nämä käyttöön kotikonnuilla ottaa ja laittaa nuo edelliset mummolaan (niissä voi muuttaa suuntaa nostamalla istuimen toisinpäin). Onhan poika jo 7,5kk joten 1,5kk jo menty ilman vaunujen koppaa naamat vastakkain rattailla ja kyllähän se katselee kun heräillä vaunuttelee joten kaipa sitä voisi jo alkaa mennä niin että lapsi näkee paremmin ympärilleen kasvot menosuuntaan... ja matkarattaissahan niin mennään aina, meinaan siis kun autolla huristellaan kauppaan tms niin siellähän se on jo kasvot etiäppäin muutenkin.

Harmittaa vietävästi, niin kauniit vaaleansini/tummansiniset kärryt joissa muhkea tikkijalkapeite ja taittoaisa mutta tosiaan toimivat vain lapsen kasvot eteenpäin. Nuo brio novat joilla nyt rattailtu niin niissä ei ole taittoaisaa ja näissä abc:n kärreissä tuntuu että 1.pykälän istuma-asento on sen verran korkeampi kuin briossa että lapsi on paremmassa asennossakin (ei röhnötä). Sanokaa ny jotai..mä en tiiä mitä laittaa mummolaan ja mitä pitää kotona. Ulkonäkö ja istuma-asento ABC ssä kivempi..briossa tavaratila järkevämpi ja voitas mennä nokat vastakkainkin.
 
Tulevaisuus on vielä hiukan epäselvä kouluun palaamisen ja neidin hoitoon laittamisen kanssa. kävin juuri toissa päivänä opettajan kanssa juttelemassa kun haluaisin päästä takaisin vanhaan kouluuni tänne kauhajoelle kun ennen äitiyslomaani kirjani muuttui seinäjoelle kun minun valitsemaani koulutusohjelmaa ei täällä alkanut. nyt syksyllä alkaa mutta en tahtoisi vielä silloin laittaa jenniä hoitoon. tarkoitus oli että voisin tammikuussa aloittaa mutta tuskin se täällä onnistuu. alunperin idea oli se että tekisin syksyllä kursseja osittain etänä ja täyspäiväisen koulun aloittaisin tammikuussa, mutta tuo opettaja (joka ei edes opeta minua kun ehkä kurssin kaksi) pitää muita opettajia tärkeempänä tunnilla oloa ja sanoi että voisi olla siksi hankalaa tehdä osittain etänä. olen aikuisopiskelijana, ja muut opettajat on meille sanoneet että ei haittaa jos on pois, kuhan nyt suurimman osan tunneista oisi ja tekee kaikki tehtävät. perhana kun just ton kanssa pitää noista sopia, muut ehkä antaisi mun tehdä kun tietävät että varmasti tehtävät tekisin. Joka tapauksessa, tammikuussa varmaan aloitan, mutta tod näk sitten sjoella jos siellä vaan alkaa tammikuussa kyseinen ko. perseestä kun matka kustannukset ovat varmaan kuukauden tulot. jees ja sillai. Sillai myös ehdotti että jos laittais jennin syksystä osahoitoon, että oisi vain muutamia tunteja, ei koko päivää hoidossa että saisin oltua koko ajan koulussa mutta se ei varmaan ihan onnistu perhepäivähoidossa mihin haluaisin jenni saada. mä en niin pientä mihinkään päiväkotiin laita.

Kauhea ressi on syntynyt neidin syömisestä. Kun tissi ei enää kelpaa muuta ku kerran yöllä, aamulla kunnolla ja illasta suostuu ehkä kerran syömään jotenkin. Aamupäivästä saa kasvista, unien jälkeen joskus 14 aikaa hedelmää ja oon antanut nyt myös 18 aikaa taas kasvista ja sitten illalla puuroa. ennen söi kasvisten päälle joskus tunnin päästä tissit mutta enää ei kelpaa ollenkaan. ton toisen kasviksen otin just siksi mukaan kun neiti ei tissille suostu edes puoli unessa enää niin ajattelin että pakko sitten antaa kiinteetä. Mitä mä teen? Kai tuon ikäisen (ensi viikolla 6kk) pitäisi enemmän saada vielä maitoa, vai pitääkö? ruuan kanssa annan aina vettä mutta ei se sitä juo kunnolla, voi laskea ruokalusikallisissa sen määrän.

hyppykiikku on meilläkin mutta ei olla vielä saatu sitä kattoon kun ei oikein löydy paikkaa mihin sen vois laittaa. ehkä joskus täs. jenni kun tykkää sylissäkin pomppia kovasti. Lattialla mahallaan menee napansa ympäri ja matolla yrittää toisinaan saada jalkoja alle, muttei ihan onnistu. :p keittiön paljaalla lattialla oli ihan onnessaan mahallaan kun ei paljoa tarvinnu tehdä että pääsi kääntymään.

Itse en ole vielä rattaitta ottanut käyttöön. lenkillä käydään aina vaunuilla vain kun tuntuu että meidän F7 ratas osa on niiin iso tuolle neidille. aivan hukkuu. ehkä seuraavalla kaupunkireissulla voisi ajatella että laitan jennin rattaisiin kun on gracon rattaat sellaisille reissuille varattuna. katsotaan. se on vaan niin helppo kaukalossa laittaa vielä niihin kiinni, varsinkin kun nukkuu. herää heti jos ottaa pois. ja kaukalo kun on vielä ihan hyvän kokoinen.

karmeita nämä tälläiset "tulee kevät-ei tule kevät" kelit. ei yhtään tiedä mitä laittaa päälle. Fleecepuvulla ollaa nyt menty unille ulos, mutta se tuntuu kaukalossa olevan liian lämmin, kun itse istuinkin lämmittää kauheasti. ja pelkillä sisävaatteilla nyt ei kuitenkaan vielä voi mennä. tulisi vain kerralla sellaiset +15 yli asteet niin ei tarttis miettiä. :D ei oo kiva kun neidillä pää märkänä jo pienistä automatkoista ja sitäkään ei viitsi tehdä että autoon mennessä taas riisuu vaatteet ja sitten taas päälle kun poistutaan.. menee hankalaksi. krr.

Nyt nukkumaan itsekkin kun neiti unilla. väsyttää tajuttomasti kun Jenni heräsi 30min aikaisemmin kun tavallisesti "vasta" 8.15 :D
 
Lauantaita!

Ihana aurinkoinen sää,mutta niin kylmä tuuli..tuntuu,että jäätyy... :kieh:
Mies on ottamassa uusia tatuointeja-tulee lasten nimet käsivarsiin :heart:
Esikoinen menee tänään kaverin 7-vuotis synttäreille ja huomenna tyttö viettää omiaan..yhtä juhlaa.. :LOL:

Mirolla on nuha,saa nähdä meneekö korviin.. |O
Ainakin on niin kiukkunen,että......

Mihin on kadonnyt VEGA???? :attn:


Pitää mennä... :wave:
 
Hei vaan kaikille tasapuolisesti...

aika ei vaan tunnu oikeen riittävän kaikkeen... mutta nyt kun joona on jo 5,5kk:ta alkaa jotain rytmiä elämäänkin muodostumaan...=)

Lueskelin noista hyppykiikuista, meillä on sellanen ja se makso vaan 25? uutena tuolta babyoz:ta... ei meille ainakaan neuvolassa siitä mitään sanottu, ainoastaan sitä et se täytyy asentaa sellaiselle korkeudelle et lapsella on jalat koukussa, ettei tuu sitä varvasastuntaa... ja et vauvan täytyy olla vähintään 4kk:ta...
Millä sä estät muuten vauvan hyppimisen sylissä, meillä ainakin joona on ns. nytkyttänyt sylissä jo 3kk:ta vanhasta asti... :/

millaisia kokemuksia teillä on ollut kestoista? itse innostuin niistä... aattelin ruveta ite tekemään niitä imuja... kuoria täytyy kyllä ostaa hieman lisää... aluksi olin aikas kestovastainen?

sitten mua on mietittänyt toi ku joona ei oikein ole innostunut kääntymään, vaikka kuinka pitäisin sitä lattialla, ni se kääntyy kyljelleen muttei ympäri... se on tehnyt sen 3 tai 4 kertaa ja siinä se sitten onki ollu... onkohan siinä jokin vikana???

nyt takaisin tv:n ääreen... yrittelen jatkossa kirjoitella hieman enemmän...=)
 
Aurinkoista sunnuntaita! B)

Hyppykiikusta: Ei laiteta ainakaan tähän asuntoon, kun ei viitsi ruveta kattoa poraileen.... Mun vanhemmilla on vielä koukut katossa, kun keskimmäinen hyppeli siellä silloin aikanaan. En kyllä muista myytiinkö hyppykiikku eteenpäin.... Jos, niin tuskin ostetaan uutta, sen verran lyhytikänen sekin on. :)

melena: Joskus vauvat harjottelee jotain juttua hetken ja sit unohtavat sen taas. Joku kaunis päivä sit taas keksivät sen jutun ja harjottelevat uudestaan. Meillä mentiin kyljelleen useempi viikko ennenkun Jere käänty ympäri. Nyt (3kk kääntyilyn jälkeen) ei muuta enää tehdäkään kun käännytään heti mahalleen kun lattialle laittaa...
Kannattaa vaan sitkeesti laittaa poikaa lattialle ja alkuun vaikka viihdyttää siinä, pitää lelua kädessä jota voi kurotella ja samalla jutella kaikenlaista. Kyllä se siitä. :hug: Ja jos oikein huolestut, niin ota ihmeessä puheeks neuvolassa. Toki varmaan sielläkin kyselevät mitä vauva osaa.

Meillä on nyt nukuttu 2 yötä ilman yösyöntiä. Toki herätään 2-3 krt yössä ainakin osittain. Nukahdetaan uudestaan kun nostaa ensin syliin ja silittelee. Hyvältä näyttää siis öiden suhteen.

jasmara ja Jere 6kk+1vko
 
ajattelin kokeilla huomenna aloittaa lihasoseet kun noita kasviksia on nyt syöty jo 1,5kk ja puuro on ruokavaliossa mukana ja sopii mahalle. perunakaan ei enää koveta. :)
Millä lihalla kannattaa aloittaa? millaisia määriä sitä saa olla soseessa?
Jos teette soseet itse, niin laitatteko öljyä joukkoon myös. Kun purkeissa ainakin näkyy öljyä olevan niin mietin että pitääkö sitä omiin soseisiinkin laittaa.

Mua niin huolestuttaa tämä meidän neidin maidon juonti. aamulla on tissillä, seuraavan kerran suostuu olemaan vasta iltapäivällä unien jälkeen, aina ei silloinkaan tahdo, mutta viimeistään sitten tuossa 17 aikaa ottaa ja kerran yöllä. Tuntuu että on ihan liian vähän. puuroa saa illalla ennen nukkumaan menoa ja sen teen aika löysäksi että saan siihen korviketta sitten kun pulloa/tissiä ei sitten enää huoli ennen unia. Millä mä saan hänet juomaan, kun kai se äidinmaito/korvike pitäisi vielä olla se pääasiallinen ruoka, vai pitääkö?
 
toiveikasäiti: Eikös teidän neitikin ole kohta 6kk vanha?? Sen ikäisenä soseet on pääasiallinen ruoka, jos ei ole täysimetyksellä, siis jos saa korvikettakin. Tietysti jos soseita ei syö vielä paljoa niin maidon määrän pitäisi olla isompi. Yhden taulukon mukaan 6kk ikäinen söisi maitoa 600-800ml päivässä, siis ruuan lisäksi... :)
(Meillä tuo täyttyy just ja just eli usein ollaan 500-600 välillä, ruokaa siis syödään jo 5 kertaa. Yösyönti jäi, niin maidon määrä tippu, ennen oli noissa rajoissa hyvinkin. Varmaan ajan kanssa myös maitomäärä asettuu paremmin. )
Kai annat maitoa soseiden päälle?? Ettei nuo imetykset ole ainoa maito??
Lihoista, ite alotin naudan jauhelihalla, keitin ja soseutin, sit kokeilin kalkkunaa. Moni kai alottaa naudan paistilla siis kokonaisella lihalla jonka keittää ja soseuttaa, mut varmasti on makuasia mikä on itelle paras vaihtoehto.
Öljyä en lisää, vaikka tosiaan valmisruuissa niitä on (käytän osalla aterioista valmisruokaa sekotettuna omatekemään) . Mun mielestä ei ole mitenkään välttämätön, kun poika kasvaa muutenkin hyvin. ;)

Laitan esimerkiks meidän päiväruuat ja määrät:
* aamupala: puol dl jauheesta valmistettua puuroa, n.1prk sosetta (puol prk luumua ja puol prk jotain muuta), 80-100ml maitoa
* lounas: puol-1prk kasvissosetta, neljäsosa prk luumua, 80-100ml maitoa
* välipala: 1prk jogurttia tai hedelmää, 80-100ml maitoa
* päivällinen: 1prk liha/kalasosetta, neljäsosa prk luumua, 80-100ml maitoa
* iltapala: puol prk Muksu-valmispuuroa (maistuu parhaiten) ja 200-250ml maitoa
Maidon määrä siis vaihtelee paljon, käytän itsetekemää sosetta ja valmista, vaikka purkkeina ne mainitsinkin! Noiden lisäksi meni vielä pari päivää sitten yöllä 150ml maitoa, joka nyt jäi pois. =)
 
Meillä mennään näin:
-aamu: imetys
-aamupäivä: kasvissosetta n.1,5prk, vettä sen kanssa sen minkä ottaa
-unille ->joskus sitä ennen suostuu toisen tissin imemään
-iltapäivä: puoli imetys+ hedelmää ½-1prk hedelmää +vesi
-unet
-illasta (klo 17-18) imetys+ ½prk kasvista+ vesi
-ennen unia n.klo20.30 kaurapuuroa n.1½-2dl. ehkä 30-50ml maitoa
-yöllä kunnon imetys kerran

tuosta voi ajatella siis että imetyksiä on 4kertaa+pullosta sitten illalla sen mitä ottaa. ruualla annan vettä ruokajuomaksi. hitto kun noissa tisseissä olisi mittari niin tietäisi mitä mahtaa niistä vetää. Neuvolassa sanoi että ei pitäisi stressata tuota maidon määrää kun nestettä noista soseista kyllä kertyy muutenkin ja puuron teen veteen tosi kököksi ja sitten ohennan korvikkeella että siitäkin sitä vielä tulee mutta ressaan silti.
Toi helpotti kun sanoit että jos EI oo täysimetyksellä niin sitten soseet on iso osa päivän ravintoa. mä oon ajatellu että vielä pitäisi toi maito olla pääasia vaikka täysimetys loppui 4,2kk ikäisenä.

Nii ja mitä tarkoitat tuolla "Kai annat maitoa soseiden päälle?? Ettei nuo imetykset ole ainoa maito?? " pitääkö siis korviketta tuputtaa enemmän soseiden päälle, vaikka ennen sosetta imetän ainakin toisen rinnan (olettaen että suostuu imemään, jos ei suostu, tarjoan 30min-1h päästä aina tissiä/korviketta)
aina niin sekavaa. :LOL:
 
Moi!

Samoja asioita minäkin tässä mietin kuin sinä Toiveikasäiti. Ja että miten sitten, kun lisään puurot jne. tuo juomispuoli.

Miksi toiveikasäiti imetät ennen soseita? Mä annan aina ensin soseet ja sitten viim. tunnin sisään imetän toisen rinnan. Yleensä jos heti perään imetän, tulee helposti paljon puklua ja sitten ei edes jaksa/suostu ottamaan. En todellakaan tiedä mikä on oikea tapa, mutta miksi sinä olet päättänyt tehdä noin päin?

Mä en anna ollenkaan vettä. Vaan ihan rintamaidolla mennään. Mä jostain luin, että rintamaito pitää nestetasapainon parhaiten kuosissaan...mutta en sitten tiedä...neuvolassakin sanoivat, että hyvä niin.

Onks teillä vinkkiä, miten muutan ruokailurytmiä, kun otetaan puurot kehiin ensi viikolla?
Tekeeks kukaan teistä normipuuroa heti samantien? Kun maistelin itse sitä neljän viljan vauvapuuroa, niin se oli ihan kamalaa...ei kyllä puurolle maistu tippaakaan.
Me ollaan siis nyt syöty 11-12 maissa kasvissosetta ja 19-20 maissa purkki hedelmäsosetta...eli pitäiskö tuo hedelmäsose antaa sit niin kuin välipalaksi n. klo 15 ja sitten 19-20 maissa se puuro???? Vinkkejä viisaammilta kaivataan, tosin kyllähän ne neuvolassakin varmaan neuvovat sitten ensi viikolla...mutta kokemuksia?




 
Sitä kans ihmettelen, et miks toiveikasäiti annat vettä ruualla??
Oon käsittänyt (nyt jo 3 lapsen kanssa) , et vauva ei tarvi vettä kuin kesähelteillä korkeintaan, maidon pitäis riittää...
Tarkoitin tuolla kysymyksellä sitä, et kun puhuit et tyttö ei aina huoli rintaa, niin saako muuta maitoa.
Sitä myös ihmettelen, et imetät ensin... Eikö soseiden määrä jää pieneksi, kun masu on jo puolitäys maidosta. Kannattaisiko kokeilla imetystä puol tuntia syönnin päälle tai sit korviketta jos imetys ei kelpaa, niin kuin elämänperhonenkin sanoi??

Meillä Jere on vasta viime päivinä ottanut maidon heti syönnin päälle. Vielä viime viikolla ooteltiin puolisen tuntia - tunti ennen kuin annettiin maito.
Älä tosiaan suotta stressaa jos neuvolassakin sanottiin kaiken olevan ok. :hug:

elämänperhonen: Tuo hedelmäsoseen muutos iltapäivään kuulosti ihan hyvältä idealta. Sillä konstilla saa syöntikerran lisää ja tarkotushan kai on, et ruokarytmi muokkautuu "oikeaksi" eli välipala on juuri tuolla iltapäivällä.
Mä kokeilin tehdä pikakaurahiutaleista puuroa, mut Jerelle se oli liian karkeeta sellasenaan. Oon käyttänyt nyt Muksun riisipuurojauhetta, Piltin kaurapuurojauhetta ja viimesimpänä Semperin omena-päärynäpuurojauhetta. Tuo viimesin uppoo parhaiten. Muksun valmispuuroista vadelma-kaurapuuro on kivan makuinen ainakin mun mielestä. ;)
Hieman isompana aion kyllä siirtyä ihan normipuuroihin kunhan kasvetaan vielä ja ruvetaan muutenkin syömään karkeempaa ruokaa.
 
olen antanut vähän niiku soseen alas saamikseksi vettä ja myös siksi että jenni on ollut koko ajan kova pulauttelemaan ja nyt sitten kun kiinteät on tullu mukaan, ei enää niin pulauttele mutta röyhtäilee niin annan/opetan ottamaan vähän huikkaa ettei tavara nouse ruokatorveen ja korventaa sitä. eli ei se vesi sitä nestetasapainoa varten ole vaan ihan lusikallinen tai kaksi ruuan jälkeen saamaan ruoka alas. ja kun ei tosiaan sitä tissiä huoli heti ruuan päälle.

Olen kokeillu kumpaakin, eli imetys ensin sitten sose ja päinvastoin. Mutta kun jenni ei huoli yleensä edes tunnin päästä maitoa, ei pullosta ei tissistä. imetän siis ensin että saa sitä maitoa ylipäätänsä joskus. Ja jos ei suostu tissille, tarjoan pullosta mutta ei huoli siitäkään. Niinpä olen todennut että imetän ensin ja sitten soseet ja noita määriä se syö mitä laitoin vaikka olisikin ensin tissillä eli 1,5prk kasvista ja hedelmää sen 1prk, mikä on kai ihan normi annos tai jotain.

Minä olen tehnyt ihan normipuuroa. ensin riisihiutaleista ja vajaa viikko sitten ihan kunnon kaurahiutaleista tein paksun puuron ja löysennän korvikkeella. muutaman kerran sauvasekottimella pyöräytän kaurapuuron kun hiutaleet on isoja hiutaleita ja sellaisenaan uppoo neidille oikein mainiosti. paremmin toi kaurapuuro maistui kuin riisipuuro. :D
 
toiveikasäiti: Ahaa, kuvittelin et annat vettä ihan kunnolla juotavaksi, sori :ashamed:
Kuten sun tekstistä voi lukea, oot löytäny teidän vauvalle sopivan syöntitavan (ensin imetys, sit ruoka) . Purkkimäärät on ihan normaalikokosia eli toimii teillä ihan hyvin. Turhaan siis huolehdit tuosta asiasta. Voithan taas myöhemmin kokeilla muuttaa tapoja esim. tuota ruoka ensin, maito sitten tai sit tehdä kuten nytkin. Sinähän parhaiten tiedät mikä sun vauvalle on paras tapa! :hug:
 
Moi! Flunssaa pukkaa mulla, poikakin pikkasen räkänen ollu, toivottavasti ei kunnolla tule tauti päälle. On tosi ärsyttävää, ku mulla on nyt viikon verran ollu lämpöä 37-37,5 ja semmonen flunssanen olo. Lääkäriin en oo viittiny mennä, ku ne varmaan naurais mut pihalle.. Kun ei siis oo selkeesti semmosta oloa, et ois keuhkoputken-, korva- tai poskiontelontulehdus, on vaan yleisesti huono olo... Koska aikuisen pitäis flunssan kaa mennä lääkäriin? Mulla ei oo tosi pitkään aikaan ollu mitään tautia, joten olihan se aikakin kipeeks tulla. Semmonen valitusvirsi =)

Vauvan ruokailuista Oton ruokailut menee suunnilleen näin:
klo 8-10 puuro ja ½-1 purkkia hedelmäsosetta
klo 12-13 Kasviksia/vihanneksia ja lihaa/kalaa, jos maistuu, ni jälkkäriks hedelmäsosetta
klo 16-18 kasviksia/vihanneksia tai hedelmäsosetta, riippuu, mikä maistuu
klo 19-20 puuro ja ½-1prk hedelmäsosetta
Lisäksi annan maitoa (korviketta siis) tarpeen vaatiessa... Pyrin siihen, et se 600-800ml tulis täyteen päivän mittaan. Otto juo maitoa yleensä nukkumaan mennessä, ei juuri enää muuten. Ja mä annan kyllä myös vettä ruokailun päätteeks... Oon aatellu, et vähän niinku janojuomaksi :D Annan sen veden nokkamukista, et saa ite siitä harjotella juoda. Mut ehkä sitä maitoakin voi tosiaan nokkamukiin laittaa =)

Mä ostin aiemmin kans niitä valmiita, vauvalle tarkotettuja puurohiutaleita, mut nykyään annetaan ihan normaalia puuroa. Hienonnan kaura- ym. hiutaleet tehosekottimella jauheeks, ni menee paremmin alas. Tulee kyllä huomattavasti halvemmaks normihiutaleet, ku ne kaupan valmiit...

Nyt iltapalalle, heippa :wave:
 
Hei :wave:

Täällä taas (toivottavasti). On ollut vähän ongelmia koneiden ja näiden sivujen kanssa, jospa nyt toimisi.

Perjantaina tuli Iidalle 6 kk täyteen :heart: On kyllä nopsaan mennyt aika. Neuvolassakin käytiin. 9285 g ja 69 cm. Että on tossa jo kantamista. Kaikki oli ok. Kahden kuukauden päästä uudelleen.

Omaa aikaa ei pahemmin ole, johtuen paljolti imetyksestä. Kun pullo ei kelvannut, en kovin pitkälle ole voinut mennä. Itaisin ja viikonloppuisin on ollut omalla tavallaan omaa aikaa kotona, kun mies on tytön kanssa. Mutta pikku hiljaa, kun kiinteitä menee enemmän. Pääsin mä jo kampaajalle. En mä silti suoranaisesti viihtelle kaipaa, mä olen jo niin vanha, että baareissa on tullut tarpeeeksi rampattua. Mutta elokuviin miehen kanssa kahdestaan olisi kiva mennä

Töihin olen palaamassa lokakuun alussa. Mies jää silloin kotiin kuukaudeksi isäkuukaudeksi, niin Iida menee hoitoon marraskuun alusta. Ensin suunnittelin meneväni töihin syyskuun alusta, kun olen vuosilomani pitänyt. Mulle tuli joku ihme päähänpinttymä, etten halua Iidaa laittaa hoitoon alle vuoden ikäisenä. Niinkuin oikeasti olisi niin ratkaiseva ero, meneekö Iida hoitoon loka- vai marraskuun alusta. Vähän jo ahistaa, kun joutuu tytön laittaan hoitoon, mutta ei auta. Ei rahat riitä muuten, kun ei lottoaminenkaan näytä tuottavan tulosta ;)

Kiinteitä menee kaks ateriaa päivässä. Kerran kasviksia ja kerran hedelmiä. Tänään aloitettiin puuro. Hedelmät uppoo hyvin, kasvikset ei niin hyvin, parsakaali ei uppoa lainkaan. Ja kuuluu meillä ruokavalioon myös Jaffa-keksit :headwall: Kylässä kummityttöni syötti sellaista palan Iidalle, kun silmä vältti. Hyvin näytti maistuvan :kieh:

elämänperhonen: tein puuron ihan Elovenasta. Tehosekoittimella pienensin hiutaleita ensin.

toiveikasäiti: Mä olen imettänyt, kun ruokailusta on puolisen tuntia. Ruokailun yhteydessä olen kanssa antanut vettä. Ihan siksi, kun soseet uppoo paremmin, kun Iida saa väliin juotavaa. Määrä on kyllä pieni, n. 10-20 ml. Possu olisi kai hyvä eka liha, kun sille harvempi on kai allerginen. tse ajattelin tolla aloitella.

melena: meillä on hyviä kokemuksia kestoista. Enimmäkseen käytetään taskuvaippoja. Jos ei heti löydy hyvää mallia, niin kokeilee sitten jotain toista.

Tulipa melkoinen romaani |O Jatkuu myöhemmin... =)
 
Heippa!

Työasioita olen itsekin pähkäillyt. Todennäköisesti kesästä alkaen menen tekemään yhden vuoron viikossa entiseen työpaikkaan. Vaikka niin vannoin, että en valmistumisen jälkeen enää never ever tee ravintolahommia, mutta tässä sitä taas ollaan :LOL: Ja kun taloudellinen tilanne nyt on mitä on, niin kyllähän tuo helpottaa jo kummasti, kun saa puolen kuun ruokarahat siinä hankittua.
Mutta kyllä tuntuu kamalalta edes ajatella, että pitäisi olla niin monta tuntia erossa pienestä :ashamed:
Toisaalta kyllä tekisi mieli hankkia pian myös oman alan työtä. Varsinkin nyt kun on tuoreet paperit taskussa, mutta kyllä niitä töitä kerkeää sitten tekemään vaikka koko loppuelämän. Joonatan taas on pieni vain kerran ja tarvitsee nyt minua eniten. Eiköhän niitä töitä löydy sitten muutaman vuoden päästäkin :) Toivottavasti,,,

Meillä menee ruokailu suunnilleen näin:
Aamulla puuro
Puolen päivän aikaan kasvissose
Myöhemmin iltapäivällä kasvissose
Iltapalalla hedelmä/marjoja

Vettä ruokajuomaksi. Kovin paljoa sitä ei mene, mutta muutama hörppy. Teen melkein kaikki soseet itse ja usein ihan vaan haarukalla hienonnan, niin ovat vähän karkeampia, joten siksikin annan vettä välillä.
Illalla en oo koskaan oppinut antamaan kenellekään lapsista puuroa, kun mielestä se vaan jotenkin on niin aamupala :D Katotaan nyt sitten miten tämän kolmannen kanssa, kun imetän tällä kertaa, eikä ole mitään vellejä kuvioissa. Varmaan pitää munkin opetella sitä iltapuuroa antamaan :D

Mulle neuvolassa sanottiin, että 5dl on se maitomäärä mikä puolivuotiaan pitäisi saada vähintään. Luotan siihen että vauva imee rinnasta sen minkä tarvii.
Itse imetän välillä ennen kiinteitä ja välillä jälkeen. Kummin vain sopii näköjään meille.

Allergioiden kanssa painitaan täällä. Ruokavalio karsittu suht minimiin ja kuun vaihteessa alkaneet ilmavaivat saatu nyt kuriin. Naama on pahan näköinen taas vaihteeksi. Jossain vaiheessa oli jo hyvä, kun karsin hedelmät banaaniin ja luumuun. Nyt taas punoittaa kovasti. Nyt vaan mietin onko seurausta mun syömistä korvapuusteista, joita leivoin pari päivää sitten vaiko uudesta tuttavuudesta kurkusta.
Tätäkään tilannetta ei välttämättä olisi, jos olisin alusta asti vaan toiminut omien vaistojen mukaan, enkä niin kuin lääkäri kehoitti toimimaan |O Mutta mistä sitäkään olisi voinut tietää, kun ekaa kertaa joutuu tällaisten asioiden eteen. :ashamed:

Tällaista tällä kertaa, mutta nyt hyvät yöt :)
Ziz+ Joonatan kohta 7kk
 
Huomenta!

Melena: Meilläkään poika ei vielä kunnolla kääntyile (ikää "jo" 6 kk 2vko), viihtyy kyllä lattialla ja molemmille kyljilleen kääntyy, mutta harvemmin siitä pyörähtää mahalleen asti. 6kk neuvolassa otin asian puheeksi ja terkkari rauhoitteli, että ei ole kiire, kehittyminen on niin yksilöllistä... Ja sitten päätin olla huolehtimatta :)

Ruuan päälle annan itse aina huikan vettä, että suusta huuhtoutuu ylimääräiset ruuat pois, tämä on hyvä tapa hampaille (kellä niitä nyt sitten jo on :D ), vaikka rintamaitoa vielä saakin. Puuron olen minäkin tehnyt tavallisista hiutaleista jauhamalla pienemmäksi tehosekoittimisessa... Seuraavaksi ajattelin kokeille ruispuuroa.

Jotensakin taidan olla koukussa netissä roikkumiseen, kun nytkin Kalle nukkuu poikkeuksellisen pitkään (yleensä herää kuuden ja seitsemän välillä) niin minä täällä heti häärään. Mutta on mukava lukea toisten kuulumisia, vertaistuki on kiva keksintö :)

Kaunis ilma tulossa, jospa kohta lämpenisi, täällä oli kauhea myrskytuuli eilen.

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille toivottelee,

Taralee ja Kalle
 
Meillä syödään yleensä näin
5.30-6.00 imetys
7.00-8.00 puuro
9.00-10.00 imetys
-unille-
12.00-14.00 imetys ja kana/kala/liha -kasvissose (puoli purkkia)
16.00-17.00 imetys ja välipalaksi hedelmää tai jugurttia (puoli purkkia)
-unille-
imetys
19.00-20.00 puuro, imetys
-yöunille-

Kokolailla tollanen on meidän päivärytmi. Vaihtelee toki vähän riippuen, että ollaanko esim. jossain reissussa tms. Rintaa tarjoan aina kun tyttö haluaa, joskus soseita menee enemmän ja rintaa vähemmän ja joskus taas toisinpäin. Ruualla tarjoan juomaksi aina vettä. Hampaat tykkää kun ne huuhdotaan vedellä ja sose laskee vähän paremmin.
Mun perustelut imetykselle ennen soseiden antoa on siinä, että haluan maidon tuotannon jatkuvan mahdollisimman pitkään ja haluan turvata maidon riittävän saannin päiväsaikaan, koska yösyöttöjä meillä ei juurikaan enää harrasteta. Luotan siihen että tyttö saa tarvittavan määrän maitoa imetyksellä, vaikka vaikeahan sitä maidon määrää on milleissä tietää ;)

Neuvolassa sanottiin tämän olevan hyvä tapa

puolivuotisneuvolassa saatiin tämmösiä lukemia
paino 7920 g
pituus 66,5 cm
py 44,5


Minä päätin pitää hoitovapaata nyt vuoden loppuun ja jatkaa sitten tammikuun alusta vanhassa työpaikassa. Tiukkaahan se vähän tekee, mutta säästetään sitten jossain muussa. Hoitoon en halua Pihlaa vielä ennen vuoden ikää laittaa.

Nyt tyttö heräilee ulkona. Olikin poikkeuksellisen pitkät ja makoisat päiväunet :) yli 3h B)
 
Meillä käyty 6 kk neuvolassa. Poika taitaa olla lyhyt ja paksu :LOL: nimittäin painoa oli jo 9,2 kg ja pituutta 66 cm. Siis pituuskasvu menee alakäyrällä ja paino huitelee selkeästi jossain plussan puolella.

Mitäpäs siinä, rintamaidolla pääasiassa tuo vauva on kasvanut, mitä nyt soseita on syöty sitten kaksi kertaa päivässä 5 kk lähtien. Lisäillään seuraavaksi aamupuuroa ruokavalioon. Kaurapuuro aiheutti aamulla aikamoisen irvistyksen kyllä ja vähän kakomistakin.

Vettä olen antanut soseiden päälle hörpätä. Sen poika kyllä sylkee saman tien ulos suustaan, eli ei maistu. Mutta tarjoan, jotta suu vähän puhdistuu ja ehkä samalla harjottelis vähän nokkamukista juomista myös. muu juominen kun on edelleen vaan tissittelyä.

Nove+Eki 6kk
 
6kk neuvolassa käyty tänään. Kehuja tuli paljon mm. jaloilleen varaamisesta, jäntevyydestä ja hymyilystä :D Suojaheijasteetkin on tulossa eli istuminen ilman tukee lähenee. Vielä ollaan lattiallakin takana varmistamassa ettei keikahda...

Mitat oli hyvin miehiset jo (suluissa 5kk mitat):
Paino: 9660g (8900g)
Pituus: 70,5cm (68cm)
Pipo: 42,9cm (42,5cm)
Pituus menee 0 ja +5% välillä, paino +10% eli hyvin kasvaa =)

Huomenna jatkuu taas työt. On kyllä ihana olla ihmisten parissa, vaikka samalla onkin hieman ikävä kotiin... Onneks ainakin maanantaina oli kiireistä, niin ei ehtiny miettiin liikaa. :)

jasmara ja Jere 6kk+
 
meillä podetaan pojalla korvatulehusta.
Antibiootti kuurilla ollaan. Se "banaani lääke" <-- samaa söin minä pienenä, ja keksin siitä sitte pikku tyttönä lääkkeelle nimen banaani lääke. Se nimi vissii tuli siitä ku se haisi mielestäni tai maistu banaanile. Enempiki nykyää sen haju muistuttaa ananas limukkaa YÖKS..
|O poika sairastanu eilisen ja tän päivän. Välillä ollu tulikuuma ja välillä hikoillu ja tärissy.
Ihokin näyttänyt olleen kananlihalla. :whistle: Kyllä tää hermoja rassaa, ukko reissuhommissa (sai vihdoin ja viimein töitä) toisella paikkakunnalla ja minä kärvistelen uni vajeeni lomassa poikani kanssa.Annan syliä,hoivaan ja hellin. Èi pidä valittaa, sanovat monet vaan kyllä se suorastaan vituttaa kun ei saa nukuttua ja kun lääkkeetkään ei sekunnissa tehoa pienokaiseen. Toivottavasti ei tuu samanlaista korvakierrettä ku mulla oli pienenä. Oli siinä äitini helisemässä kun oli yh. Ja minun lisäkseni vuojen nuorempi pikkusisko jolle sitten laiteltiin putket korviin isompana.Loppu korvatulehukset.
:x miksi sairauksia pitää olla olemassa?
Oon mietiskelly,että onkoha tässä maailmassa ketään joka ei IKINÄ elinikänsä aikana oo sairastanu mitään.Siis tämmöstä super tervettä? :eek:


nyt pojan pariin. :heart: poika on melko kalpea, onko se normaalia? Syö. ja juo hyvin. Lääkettä saa. Nukkuu vähän väliä, mutta myös on valveilla ja yrittää välillä jaksella leikkiä.) En viitti enää kysyä päivystyksestä sillä meinasin oikeasti kolkata sen ämmän sinne lasin taa eilen kun jonotettiin 3 tuntia lääkärille.Juopot ja muut siat pääsi meitä ennemmin ja poika ei ollu 7h syöny eikä juonu yli 3 tuntiin. Oli veltto ja itki koko ajan lähes tulkoon. Nii että on siinäki palvelua täällä päässä taas.. Eli suoraan sanottuna ne ei tekis mitään.
 

Yhteistyössä