Lokakuun -08 kullannuput

FPI
Moi taas!

Gallupia kyselen eli; minkäkokoisia vaatteita teidän vauvat käyttää? Entäs imetättekö vai korviketta? Milloin aloititte/olette ajatelleet aloittaa kiinteät?

Eli meillä Minnillä on 62/68 cm vaatteet, imetän ja kiinteiden aloitusta mietin, kun 4kk lähestyy (vajaa 2 vkoa)...

:heart:
 
Sellasta tulin kyselemään et kuinka usein kylvetätte vauvoja?

Vastataas samalla FPI:n galluppiin, just olen ostanu 68 kokoa kun osa 62 alkaa jäämään pieneks. Pelkkää korviketta on nyt saanu viikon päivät. Tänään ajattelin velliä antaa ekaa kertaa (3kk 3pv) ja kiinteet varmaan alotellaan sit 4kk iässä, jollen ota varas lähtöä :)
 
Moikka! Joka päivä luen teidän juttuja täällä, mutta harvemmin saan itse aikaseksi kirjottaa :)

Gallupit: 25v, Helsingissä asutaan, 1.lapsi. Vaatteissa poitsu käyttää kokoa 62/68. En imettänyt kuin n. 1,5kk, siitä lähtien antanut korviketta. Kiinteitä aloitetaan maistelemaan varmaan sitten 4kk ikäisenä. En oikein tiedä, että kannattaako niitä sen aikaisempaa aloittaa, jos korvike riittää hyvin? Päivässä menee vajaa litra, ehkä 900-1000ml. Myös tuota velliasiaa olen miettinyt, et onkohan tarpeellista. Kun poika nukkuu yöt tosi hyvin, päivisin syö parin tunnin välein.. Ei siis vaikuta mitenkään erityisen nälkäiseltä, ni en tiedä onko vellien syöttämiseen sitten tarvetta..

3kk neuvolassa käytiin viime viikon maanantaina, hyvin on poitsu kasvanu. Mitat (suluissa syntymämitat): py 43 (37,5. Isopäistä sorttia tämä meidän lapsi, mutta niin on kumpikin vanhemmistakin :LOL: ), pituus 61cm (51cm) ja paino 6245g (4225). Paino menee pikkasen laskusuunnassa, kohti keskikäyrää siis, mutta terkkarin mukaan poika on oikein hyvävointinen, saattaa vaan jäädä suht hoikaksi (mitä ei todellakaan uskoisi, kun katsoo vanhempia :D )

Poitsu on oppinu tarttumaan esineisiin. Tai siis tarttuu kaikkeen maholliseen. Kääntymistä selältä mahalle treenaa kovasti ja hermostuu, kun se ei vielä ihan onnistu. Nyt Otto on sylissä maatessaan alkanut nostaa itseään ylös, istuma-asentoon siis. Samoin kun sitterissä istuu, ni punkeaa koko ajan istumaan. Olin jo huolissani, että selkäranka viottuu tms (ensimmäinen lapsi kun on, ni kaikesta on huolissaan), mutta terkkari sano, että jokainen kehittyy yksilöllisesti, jos lapsi haluaa istumaan, niin ei pidä estellä. Tää meijän neuvolan terkkari on kyllä mulle melkeinpä Jumalasta seuraava :LOL: On niin hyvä, ku kaikesta voi kysyä ja kaiken pystyy kertomaan. On semmonen lähempänä kuuttakymppiä oleva nainen.

Silmien väristä: Oton silmät on syntymästä lähtien ollu melko tummat. Tai semmoset tummanharmaat. Jo pari kuukautta pupillien ympärillä on ollu sellaset ruskeet renkaat, eli ilmeisesti niistä ruskeet on tulossa.. Mulla on ruskeat silmät ja miehellä vaaleensiniset.

Mies just meni poitsun kaa nukkumaan, mä voisin tehä opinnäytetyötä tässä joutessani :) Oon miettiny, et nostan kyl hattua äideille, joilla on useampi lapsi kotona.. Tuntuu, etten ite saa juuri mitään kotona päivän aikana aikaseks, vaikka ei oo ku yks lapsi. Ja tosiaan kun ei tuo lapsi edes liiku viel mihinkään suuntaan :D

-Sinisin ja poitsu 3kk 11vrk
 
Gallup: Rovaniemellä asutaan ja ikää kohta 28v ja ensimmäinen lapsi molemmille tämä meidän poika.

Saikku: Minä kans teen niin jos olen hereillä, että syötän jos poika alkaa tuhisemaan Yleensä alottaaki semmosen tuhinan ja maiskuttamisen ennen sitä huutoa. Jos ehtii siihen maidon syöttää niin ei välttämättä herää kunnolla ollenkaan, vaan jatkaa tyytyväisenä unia taas.

Mathiaksen silmien väri on alkanu vaaleta pikku hiljaa. Syntyessään oli tumman siniset. Vaatteet on nyt kokoa 68, viime viikolla pakkailin viimeset 62cm laatikkoon haikeena. Äkkiä näyttää tämä vauva-aika kuluvan :( .

Kuinka moni teistä aikoi jäädä kotihoidontuella vielä kotiin? Entä onko teidän kunnissa sitä kuntalisää? Minä olen nyt kovasti pohtinut, että mikäli tuo asuntolainan koronlasku jatkuu vielä ja lainanlyhennys pienenee edes jonki verran, niin ehkä pystyisin kuitenki vielä muutamaksi kuukaudeksi jäämään kotiin. Täällä ei mitään kuntalisiä ole ainakaan vielä.
 
gallup: Asutaan turussa ja toinen lapsi ja itse olen 28v...
Imetän ja annan lisämaitoa/ korvikkeita, sekä velliä iltasella... Hiukan olen maistattanut luumua ja banaania sai maistaa tänään... Joona käyttää nyt 68 kokoisia vaatteita...
 
Gallup: 62 senttiset vaatteet ovat jäämässä pieniksi ja ollaan siirtymässä 68 senttisiin. Imetän. Kiinteitä ajattelin aloittaa maaliskuun alussa, kun Iida on 4,5 kk.

jasmara: kiitos vinkistä! Pitää kiinnittää joku katseenvangitsija vaunuihin.

saikku:odotan, että tyttö itkee ennen ruoan antamista. Ensin yritän muuten saada takaisin uneen, mutta jos itku vain yltyy, sitten imetän.

nanna81:luultavasti en jää kotiin kotihoidontuelle. Suunnitelmissa on, että vanhempainvapaan jälkeen pidän pitämättömät lomat ja menen töihin, mies jää hetkeksi kotiin. Täällä maksetaan yhtä Suomen korkeimmista kuntalisistä, himpun alle 220 e.

Mies on tämän viikon isyyslomalla. Itsellä on hieman enemmän luppoaikaa päivisin, kun mies on tytön kanssa.
 
Jasmara - Hih kait ymmärsin väärin tai sitten siitä johtuu kun luin aamulla silmät ristissä tässä aamukahvilla kun olin hih.No sitten niin ei mulla mitää hiuksia ole ikinä lähtenyt päästä,en ole itseasiassa siitäkään kuullut ikinä...
Kuvassa Emma höpöttää....

Tässä meillä hymyillään ;



Vaatekoko joka on käytössä - 56cm ja 62cm.
Meillä on korvike käytössä.

Kiinteistä - Maistelu alkaa jo meillä,niin ehtiipäs sitten rauhassa massu tottua pikkuhiljaa kaikenlaiseen ;)

Kotona olemisesta - Kyllä meinaan olla kotona... kuntalisä taitaapi olla ainakin kokeilussa,sen enempää en siitä tiedä...

 
Ainiin, unohtui Jasmaraa kiittää hiusinfosta! Mulla on nyt viikon verran irtoillu tukoittain hiuksia, ihmettelin jo, et mistähän johtuu.. Mutta kiva, että siihen tuli nyt selvyys =)

Mun on ens syksynä mentävä takasin kouluun, etten menetä opinto-oikeutta. Valmistua pitäis siis keväällä 2010. Joudun siis poitsun laittaa hoitoon vajaa vuoden ikäsenä. Nyt jo kauhistuttaa ajatus, mut ei ole oikein vaihtoehtoja, kun mielelläni ammatin itelleni haluaisin... Pyrin pitää pojan hoitopäivät mahd lyhyinä, koska mulla ei välttämättä kovin pitkiä päiviä koulussa ole, saattaa olla, et on yks luento aamupäiväl tai yks iltapäivällä. Mut sit lokakuussa alkaa harjottelu, sillon on jotain 7-8-tuntisia päiviä. Täytyy vaan miehen kaa yrittää se jotenki sumplia. Taloudellisesti kun ei ole mahollista, et mies jäis kotiin.

puheripuli mulla näemmä tänään...
 
heipsan taas

FPI vaatteet on 62/68 kokoa, jotkut 60 puolipotkaritkin menevät vielä
imetän ja kiinteiden aloitus tossa viimeistään muutaman viikon kuluttua kun neiti täyttää 4kk

Jenksu meillä kylvetään joka toinen päivä. Isi kylvettää jos ei ole kotona niin mä käytän pikkuisen suihkussa. Meillä on hirveän hyvä iho, ei ole tarvinnut rasvailla ja tyttö ihan selkeästi hikoilee jo niin tuntuu että tiheämpi pesu on hyväksi...

Nanni Mäkin yritän olla kotona vuoden vaihteeseen saakka kunnes mies saa nuo reissuhommansa pois alta... Marraskuun varmaan pitää isäkuukautta jolloin mä olen sitten lomalla..

Nyt kuuluu kutsu, mentävä on :heart:
 
Tänään oli 4kk neuvola ja mitat oli 7500g ja 62cm.
Ravitsemusterapeuttiin neuvottiin ottamaan yhteyttä, kun on niin paljon rajoituksia mun ruokavaliossa. Nyt on kyllä vähän helpompaa, kun huomasin että soijatuotteet sopii.

Joonatan käyttää 68-70cm vaatteita.
Meillä ollaan täysimetyksellä ja kiinteitä ajattelin aloitella, kun Joonatan on 5-6kk.

Kylvetän Joonatanin joka 3. päivä. Nyt kun on vauvauinti alkanut , niin tulee vähän enemmänkin tuota kylpemistä :)

Kotona aion olla siihen asti kun Joonatan on 2-3 vuotta. Mun mies ei olis suostunut lasten tekoon, jos aikoisin laittaa alle 2 vuotiaana hoitoon. Ja nyt kun itse oon viimeiset 3 vuotta opiskellut ja tehnyt töitä, niin tää kotona oleminen on niin ihanaa :) Ja eihän sitä tiedä, jos vaikka sais vielä kaverin tuo poika :whistle:
Täällä Vantaalla on jonkinlainen kuntalisä kyllä, mutta tietääkseni pienempi kuin Helsingissä ja Espoossa. En oo vielä ottanut selvää.

Kävin tänään tekemässä sopimuksen kuntosalille. Aukeaa tuohon Tikkurilaan vasta syyskuussa, mutta siihen asti saa käydä ilmaiseksi muilla pk-seudun saleilla. Jos nyt iskis joku kuntoilu innostus, niin sais tuota mahareppua vähän pienemmäksi.

ziz+Joonatan 4kk
 
huomenta!!

jasmara varmasti mukavaa, kun saa vähän "ristiriitasia" ohjeita neuvolassa :) voi olla jotkut äidit hieman sekaisin... sanoin kyl neuvolatädille, et saattaa olla et meillä on jo sitten perunaa maisteltu, ku seuraavan kerran tullaan... mut eipä se täti siihen mitään sanonu.

FPI vaatteet on nyt kokoa 62cm ja 68cm ollaan pikkuhiljaa siirtymässä... korvikeella mennään, ei muuta vielä... kiinteet alotellaan parin-kolmen viikon päästä, sitten on sen 4kk.. sitä ennen velliä jos tulee tarve...

jenksu meillä kylvetään 2-3krt viikos ja vauvauinti päälle :) on kans tosi hyvä ihonen tyttö ja tykkää niin kovasti kylpee :heart:

nanna kyllä mä oon jäämässä kotiin hoitovapaalle ainakin vuoden vaihteeseen asti. riippuu kovasti siitä, missä silloin asutaan ja ollaan. me kun ollaa tehty tarjous yhdestä talosta ja jos se menee läpi, niin on paikkakunnan vaihto edessä ja sit mulla ei oo töitä, niin voin olla kotonakin... kuntalisää ei ole!!! perheen ensimmäinen lapsi saa jotain...
saikku meillä ainakin neuvolassa osattiin kertoa kuntalisästä, kun kyselin.. kysyppä sieltä..

gabrielle paljonko teidän tyttö syö kerralla?? maisa puklas kovasti, kun ahneuksissaan söi liikaa :( nyt oon hieman vähentänyt maitomäärää ja puklailukin on selvästi vähentynyt...

nyt kuuluu lattialta kutsuhuutoja, joten täytyy rientää koska neiti ei kovin kauaa odottele...
 
Huomenia!

Galluppiin, täällä 25-vuotias rovaniemeläinen ja poika on meidän esikoinen. Kiva olisi kotiin jäädä, mutta saa nähdä kuinka käy. Nanna meillä pitää toivoa että Nenosen aloite menisi valtuustossa läpi, hän ajaa 500 euron kuntalisää kotihoidontukeen... Kunnalle yhden lapsen hoitaminen maksaa kuussa noin 1200 euroa, että toivottavasti tajuaisivat edun :)

Meillä on muutto nyt kuun vaihteessa, kauhea urakka pakkaamisessa ja muussa. Lisätila on kyllä tarpeen, ukkeli ei vie paljoa tilaa mutta kaikki tavarat kylläkin! Kallekin kyllä kasvaa kovasti, täysimetyksellä vielä mennään niin pitkälle kuin pystytään sen helppouden takia. Toisaalta olisi kiva jo alkaa kokeilemaan vähän uusia makujakin :)

Mukavaa päivää toivottelee,

Taralee ja Kalle 3,5 kk
 
Huh kun täällä on taas paljon tekstiä ja eri aiheista sitten viime käynnin!

Meillä mennään edelleen täysimetyksellä. Ajattelin kyllä soseita alotella sitten kun Eki on 4 kk vanha, nyt on vähän päälle 3 kk täynnä. Meinaan kun on niitä herumisongelmia sen verran, että meinaa joka päivä jossain vaiheessa syöminen mennä huutamiseksi, niin helpottaa edes henkisesti ehkä vähän, kun alkaa harjotuttaa muutakin syömistä. Vois kai sitä antaa itselleen vapautuksen imetysihanteistakin, ja siirtyä korvikkeisiin, mutta en osaa :/

Mulla meinaa edelleen sen verran pää hajoilla kotona olemiseen, että tuskin ainakaan kahta kolmea vuotta jaksan olla. Mutta yrittäisin nyt ainakin tän vuoden loppuun hoitaa Ekiä itse.

Mua sitten harmittaa, kun ei täällä ole vauvauintia. Olisin niin mielellään vieny pojan sinne. Pitää tyytyä muskariin vaan ja vauvahierontaa on tiedossa maaliskuussa.

Meidän 3 kk neuvolan mitat muuten oli 60 cm ja 6905 g. Kokoa 62 pääasiassa käytetään, jotkut 56 cm housut menee vielä kanssa. Kohta varmaan bodyt ainakin voi olla jo 68:a. Sen verran ne malliltaan aina on jotenkin pienempiä Ekille, että housuista kyllä menee suunnilleen pituuden mukainen koko, mutta yläosat on lyhyitä, vaippakin vie tilaa tietysti.

No nyt kaveri meinaa taas jo hermostua äidin nettinäpyttelyyn. Pitää keksiä jotain puuhaa.
 
Herranjee ku on tullu taas paljon tekstiä :eek:

galluppia Meillä käytetään 70-74cm vaatteita ja korvikkeella ollaan.Kiinteitä ollaan syöty kohta kuukaus ja nyt viikon sisällä mukaan on astunut myös puuro ja lihasoseet.

Meillä nukutaan 21-9 noin suurinpiirtein ja yleensä 5-6 aikaan syödään.Viime yö nukuttiin kokonaan,illalla söi melkein 2dl puuroa niin tais olla kupu aika täys :whistle:

Minä aion mennä töihin kun äitiysloma loppuu.Olen ollut yli 3v kotona ja nyt saa riittää.Mies tod.näköisesti jää kotiin ainakin joksikin aikaa mutta esikoinen menee hoitoon koska on niihin aikoihin jo 3,5v.Ja kuntalisää maksetaan täällä Espoossa mutta oman mielenterveyden takia pitää päästä töihin :$

puuhailusta meillä kiinnostaa kaikkien naamat,kädet ja lelut :D Repiminen ja riepominen käy kun menee lähelle.Nyrkki maistuu ja kuola valuu.Nyt on myös bvierastanut esim.äitiäni ja mummiani.Mutta hetken kun saa katsella kauempaa niin vierastuksesta ole enää tietoakaan :D

Meillä on 5kk neuvola huomenna :eek: MIhin hittoon se aika on mennyt?? :eek: Sara punkee tarmokkaasti istumaan joka paikassa.Ja pylly nousee mahalla ollessa.

Nyt kuuluu komennus sitteristä,pitää mennä :wave:

-Laura ja Sara 5kk-
 
Alkuperäinen kirjoittaja gabrielle:
keittääkö kukaan muu pullon joka syöntikerran jälkeen? Kun jostain oon kuullut et niin pitäis tehdä...?!
Ei tarvitse keittää joka syönnin jälkeen.
Itse esikoisen kanssa keittelin tosi usein, mutta toisen kanssa sitten varmaan vaan uutena ennen käyttöönottoa :whistle:
 
gabrielle meillä kans vaihtelee toi maitomäärä 60ml-120ml ja se onkin nyt se suurin määrä mitä annan kerralla, vaikka välillä menis enemmänki... jos on ihan hirvee huuto ollu, niin tippasen oon antanu lisää maitoo!! mut yleensä keksin nopeesti jotain muuta puuhaa... tokihan neiti tarvitsee pian taas enemmän maitoa kerralla ja sit taas kun se alkaa loppuun "kesken" joka kerta, niin nostan määrää 10ml jne... vauvoillakin kestää se 15min että aivoissa on tieto siitä että maha on täynnä, ihan niinkuin meillä isoillakin ihmisillä kylläisyyden tunne tulee pienellä viiveellä!!
pulloja ja tutteja keittelen silloin tällöin... ehkä kerran viikossa...
 
Aion jäädä kotiin kun äit.loma loppuu. Täällä myös kuntalisä käytössä, mutta en aio sitä hakea, koska meidän kunnassa ei saa käydä esim. keikkatöissä jos saa kuntalisää...surkeeta!!!! Aion nimittäin käydä "keikkaa heittämässä".

Meillä käytetään 68cm vaatteita.

Täälläpäs on paljon espoolaisia äitejä =)

Rintaruokinnalla täälläkin, vähän olen antanut pojan maistaa luumua (että saatiin masu toimimaan) ja porkkana-perunasosetta. Vähän tosiaan, en edes joka pvä....

Ens vkolla jo 4kk lääkärineuvola.. |O
 
Moikka!

Niin täällä Espoossahan on tuo lisä kotihoidontukeen,mutta en usko näillä näkymin että on varaa jäädä kotiin.
Mutta pitää lähemmin vielä tehdä laskelmia ja eipä ole työpaikkaakaan mihin palata.
jospa uudet tuulet puhaltais mulle sitten syksyllä,opiskella tekis mieli mutta millä pirulla sitä sitten elää...

Mirolla menee maitoa semmonen 130ml-160ml riippuu millanen syöttöväli on.
Kyllä meni pojalla nukkuminen ihan huonoksi rokotuksen/kuumeilun jälkeen.
Nyt ei nuku päivisin taas kun 30min pätkiä ja itkee nukkumaan mentäessä ja herätessä.
Ja väsymystään ainakin kiukkuaa,kaikkeni oon tehny jotta jatkaisi unia,mutta ei..
Yöt menee kuitenkin hyvin 23 aikoihin nukkumaan ja eka syönti 6-7 aikoihin ja siitä jatkaa vielä 9-10 asti unia...

noh nyt taas parku kuuluu...
:wave: :wave:
 
Olipas tullu hurjasti tekstiä eilisaamun jälkeen =)

jenksu: Meillä kylvetään 1-2krt/viikko. Meidän pikkumieskin hikoilee jo ainakin jaloistaan, nukat jää helposti varpaiden väliin. :D

Pöppiäinen: Nätti hymy! Saat olla onnellinen jos sulla ei ole normaalin hiustenlähdön lisäks tätä hormoneista johtuvaa... Mun hiukset tuntuu puolet ohuemmilta jo ny ku raskausaikana. Onneks ei ole ihan ohut kuontalo ollu ennenkään.... :)

gabrielle: En todellakaan keitä pulloja joka syönnin jälkeen. Yleensä silloin ku muistan eli kerran viikossa/parissa viikossa :ashamed: Mielestäni on hyvä jos vauva saa jotain pöpöjä "terveellä tavalla", ei tule liian herkäks. :)

galluppeihin: vaatekokona on 62/68cm ja 68cm, 62:set on jo pieniä... Korvikkeellä mennään, velliä saa pari kertaa päivässä, öisin imetän tarvittaessa.
Kiinteitä alotettiin pari päivää sitten, perunaa ja omenasosetta... Vielä ihmeteltiin, et mitä nää oli, pikkuhiljaa siis uusiin makuihin. =)
Aion jäädä kotiin ainakin tän vuoden loppuun. En raaskis ainakaan alle vuoden ikäsenä laittaa hoitoon. Keskimmäinen oli tasan vuoden ikänen ku menin töihin eli jos hyvä työtarjous tulee niin voisin mennäkin (etsiskelen siis töitä ) , mut mielestäni tuo vuosi olis se raja...
Tampereella on nyt myös kuntalisä, 140?/kk.



[/b]Kyllä kädet maistuu hyvälle!


Ja lelu!


Ihan kuin olisin yllättynyt...

jasmara ja Jere 3,5kk
 
Heippa!

Pikaseen vastailen jasmaran galluppiin eli mulla on myöskin Parturi-Kampaajan paperit ja lastenhoitajan paperit.
Päivääkään en ole tehnyt PaKan töitä johtuen siitä,että mulla todettiin nivelreuma.
Lasten parissa olen työskennellyt lähes 9-vuotta.
 

Yhteistyössä