Lokakuun -08 kullannuput

Pitäisiköhän minunkin ottaa itseäni niskasta ja kirjoitella.... Enpä ole tainnut tänne tytön syntymän jälkeen kirjoitellakaan..

Aloitetaan noilla gallupeilla... Eli Uudeltamaalta ollaan, asutaan omassa (lue pankin) rivari asunnossa 4h+keittiö, meitä on kaksi aikuista, kaksi lasta ja koira. Ammatiltani olen sairaanhoitaja ja vaki toimi odottelee. Kotona aion olla ainakin tämän vuoden. Olen ollut kotona jo kesästä 2006. Meillä on kunnassa 200/euroa/kk kuntalisä.

Vaatteista menee 62-68cm. Täysimetyksellä mennään. Pulloa tai tuttia ei meillä huolita... Kiinteitä alotellaan sitten kun on tarvetta. Unia meillä nukutaan päivällä vaihtelevasti yleensä 1 x 2h ja 2-3 kertaa lyhkäset unet. Yön nukkuu 21-08 kahdella tai kolmella herätyksellä. Meillä tyttö on nukkunut alusta asti omassa huoneessa joka on ihan meidän huoneen vieressä. Tästä ratkaisusta olen todella iloinen, sillä näin me kaikki nukumme paremmin. Meillä on tytön huoneessa iso nojatuoli jossa yöllä imetän. Imetys yöllä kestää noin 10 min ja minä en edes kerkeä siihen heräämään :D Niin ja tyttö nukkuu unipussissa, ilman sitä ei unista tuu mitään.

Tyty on nyt siis noin 3,5kk ja ihana iloinen ja tyytyväinen tapaus! Hymyilee, nauraa ja jokeltelee kovasti! Kääntymistä harjoittelee, mutta ei vielä ihan suju.

No nytpä se tyty heräs, joten lisää toisella kertaa!

Emppu & tytöt 2v5kk ja 3,5kk
 
moi

olipa tullu tekstiä,mulla ollu niin kiirus etten oo ehtinyt kuin käydä äkkiä jotain koneella tekemässä ja sitten taas muita juttuja ..nyt pikainen käynti kun sata hommaa odottamassa...

aloitin tänään reippaasti kun miehellä vapaapäivä ..olin jo ennen yhdeksään aamujumpassa ja kyllä hitsi oli ihanaa, päivä alkanut ihan eri tavalla, voi kun ois joka aamu,mut tää oli harvinaista herkkua et miehellä just ke vapaa kun se jumppa oli..kun vaan muistas varoo tota leikkaushaavaa mut kun ois niin ihana tehdä kaikki kunnolla :)

gallupit:

-oon sh ,vakkaripaikka odottaa..(odottanut jo AIKA monta vuotta) :)
-asutaan itäsuomessa, 2005 rakennettiin omakotitalo n. 125 neliöö...ja meitä siis mies ja minä sekä neljä lasta

mitäkähän vielä oli, no jatketaan paremmalla kertaa...

AI NIIN ja jouduin sitten viikon kunnon dietille; maito, muna, kaikki ilmavaivoja ja allergisoivat aineet mm. suklaa,mansikka ym pois sekä uutena nyt myös viljat ,paitsi kaura ja riisi..jouduin eilen menee kauppaan ja ostaa syömistä kun jääkaapissa ei ollut muuta sopivaa kuin sininen lenkki =) ..eli siksikin kiirettä pitää kun pitää leipoa itselle aivan uusia juttuja ym...

mutta ensi viikolla siis neuvolalääkäri ja katsotaan tehoaako tää dietti vai mistä pojan masuvaivat johtuu..mut nyt moi :wave:

pw ja Nooa 4 kk
 
galluppi vastauksia. Olen lähihoitajaksi opiskeleva (2v koulutus, 1v jäljellä) tarkoitus olisi valmistua ensi vuoden keväällä tai viimeistään syksyllä riippuu miten kouluun menen. asutaan omassa rivitalohuoneistossa 60,5neliötä minä, mieheni ja Jenni. Pieneksi käy tila ja uusi osake on mielessä kunhan kevät tulee ja tulee 2vuotta siitä kun tähän muutettiin.

Nyt on huomattu että suklaa on mikä aiheuttaa Jennille maha vaivat. Innostuin syömään lontoonrae fazerin sinistä tässä eilen ja tänään ja tänään on sitten ollut kauheat vatsahuudot ja pieni kakkakin tuli joka oli taas sellaista kökköstä ja vähän limaista. tulipa heitettyä ekan kerran suklaat roskiin. Itkun keskellä pyysin jenniltä anteeksi että söin ja heitin loput pois niin ei tuu houkutusta. Jospa se tästä rauhoittuisi sitten. :) Olen huomannut että jos oikein paljon juon maitoa niin silloinkin neiti huutaa mahaansa mutta lasi kaksi päivässä ei ole vaikuttanut.

Viime yönä Jenni veti taas kunnon unet. laitoin 22 nukkumaan eikä herännyt kertaakaan ennen ku joskus 5 aikaa jolloin kävin laittaa tutin, ähisi hetken ja nukahti ja nukku 9 asti. :) Näitä lisää. :) Nukkui päivällä kunnon unetkin kun laitettiin 10 vaunuihin pihalle ja puoli 4 otin sisälle nukkuvana edelleen. :D kertaakaan ei tarvinnu tuttiakaan käydä laittamassa.

Tänä aamuna lähdin itsekkin salille jennin aamusyötön jälkeen kun mies meni iltaan töihin. ihana aloitus päivälle. :) oli niin hyvä fiilis ja innolla odotan jo perjantaina jolloin tarkoitus taas mennä. reissuun menee n.3h kaiken kaikkiaan kun kävelyt tekee 1h (salille matkaa kävellen se n.30min) ja pari tuntia vierähtää salilla kevyesti. Saa hetken olla ihan rauhassa ja ajatella vain että "yksi menee vielä" eikä mitään muuta. :) loistavaa.

Jahas. pierukone siellä taas huutelee. raukka parka kun joutuu kärsimään äidin herkkuhimoista. ja suklaa kun oli mun intohimo. Noh pitää keksiä jotain parempaa tilalle. :)
 
Pinkwawe - Mähän olen nyt tuolla dieetillä ollut jo 1,5kk. Otan osaa :D ;)
Mä en ole kauraakaan syönyt, mutta mansikkaa kyllä.
Oletko kokeillut soijamaitoja? Soijatuotteet näyttää meille sopivan ja ihania marja ja hedelmä smoothieita olen tehnyt tehosekoittimessa soijamaitoon. :p
 
Olipas tullut tekstiä, tuli sairasteltua ja oltua ihan offlinessa koneen ääreltä.. Sen verran kipeänä että piti piipahtaa sairaalassa nesteytyksessä kun paino putosi parissa viikossa 4kg, vielä on 3kg miinuksella. Täysimetystä ehti sitten olla melkein 4kk mutta eilenkin korviketta meni vain reilu 100ml ja tarkoitus olisi vielä päästä siitä kokonaan eroon, palata "täysimetykseen" ja aloittaa ne kiinteätkin vasta 6kk iässä. Sannillakin vaan oli massu ripulilla ja oli vielä yhä ja täytyy tätä omaa vointia vielä katsella kun olen toipilaana, tuo imetys vie energiaa aika paljon joten voipi olla että korviketta käytetään vielä muutamana päivänä että saan voimia lisää imettämiseen, pitää syödä ja juoda itse mahdollisimman paljon.. onneksi tuo maidontuotanto ei mihinkään häviä vaikka pari yötä sairaalassa olinkin ja imetin vain n. kerta päivässä kun perhe kävi kylässä.

Galluppeja oli. Itse olen lähihoitaja ja tarkoitus olisi opiskella sosionomiksi kunhan muksut on vähän isompia - aikuiskoulutuksessa kuitenkin. Lastensuojelutyö kiinnostaisi minuakin tai nuorten parissa työskentely. Me asutaan maaseudun rauhassa rivitalokolmiossa. Sisällä on tilaa ihan kivasti, säilytystilaa nyt aina tarttisi lisää ja päätyasunnostamme löytyy suuret etu ja takapihatkin. Toisenlaiset kuin rivareissa yleensä, meillä on enemmän pihaa kuin monien omakotitaloissa.

Joku puhui soijamaidoista niin vielä enemmän suosittelisin Oatlin (?) kaurajuomaa, se on meillä "maitona" käytössä. Mielestäni paremman makuista kuin soijamaidot.
 
Moi

zizilisko :hug: ihanaa et on kohtalotovereita.. =) onko teillä dietillä selvää vaikutusta ja jos niin miten alkoin "tulokset" näky..meillä ei parissa päivässä muutosta ainakaan vielä, tänään jätin vielä lisäksi banaanin pois :eek: kun meillä esikoinen oli sillekin allerginen pienenä, siitä tuli kunnon vihreet tuotokset :p ...ja oletteko käynet missään kokeissa? Näin pienillä kun ei nuo taida vielä kunnolla näkyä tai sekin on yksilöllistä...kyllä tää on yhtä salapoliisina oloa taas, täytyy ottaa tästäkin ilo irti, enhän koskaan enää pääse tälläiselle tehodietille kun tää meidän viimeinen lapsi =) ...meillä on nuo kauratuotteet käytössä kun yksi lapsista on vielä maidolle allerginen ja sieltä löytyykin aika kivoja tuotteita..ja eilen leivoin glut. jauhoista ihanaa mustikkapiirakkaa, kyllä oli hyvää !

Emilyn kurjaa kun olet ollut kipeänä, onko sulla usein noita jaksoja et vaivat menee noin pahaksi? :hug:

mut nyt kyttää et saisinko ostettua yhden kantorepun =)

pw ja nooa :heart:
 
Emilyn, onpas kurjaa, hyvä että vointi jo parempi :hug:

Gallupeihin: Keski-Suomesta, 26v, omakotitalossa joka ite rakennettiin valmistu viime vuonna ja siellä asuu minä, mies ja tyttö. Vaatteista käytössä laaja skaala, jotkut 56cm bodyt menee vielä, suurin osa käytössä olevista 62cm mutta jotkut 68 cm kootkin otettu jo käyttöön. Tyttö on aika hoikka mutta pitkä keskivartalosta joten sen malliset vaatteet parhaimpia.
Kylvetetään kerran viikossa suunnilleen, mutta lisäksi joka ilta ja aamu tehdään pesualtaassa pikkupesut: naama, sormet ja kädet, kaula, varpaat ja peppu. Siksi tehty näin jo alusta asti, että tyttö tietää, että kun aamulla pestään alkaa uusi päivä ja kun illalla pestään, aika mennä nukkumaan. Toki nyt kun sormet tutkii kaikkea ja sitten menee suuhun niin pesut alkaa olla jo aika tarpeeseenkin :LOL:
Mitäs vielä, en tiedä onko täällä kuntalisää, töihin aion palata varmaan vuoden päästä kunnolla eli kun tyttö on 1v4kk suunnilleen, toivottavasti sillon osaa jo puhua ja kävellä niin osaa hoidossa ilmaista itseään ja pääsee alta pois tarvittaessa. Ellen nyt sitten innostu tai tilanne vaadi töihin menemään jo syksymmällä...
Tytöllä ravintona nyt sekä osittaisimetys että korvike, lisäksi maisteltu perunaa, maissia ja porkkanaa, joista viiminen oli ehdoton hitti :p Olis menny vaikka kuinka sitä, pakko oli jarrutella että ei liikaa heti, vaan ensin vaan maistellaan muutama lusikallinen....

Yöt nukkunut tähän asti hyvin, nukahtaa noin 23 aikaan omaan sänkyyn joka meidän sängyn vieressä laita alas laskettuna ja syö noin 7-8 aikaan aamulla ekan kerran. Paitsi tänään, kun heräs jo kello 5 ja naureskeli sängyssään ensin vartin mobiilin leluille, jonka jälkeen päätti ilmeisesti että Jaahas, nyt vois syödäkin ja vaativalla äänellään "herätti" äidin, joka kyllä oli vierestä tytön touhuja seurannut jo hetken..... :kieh: Oisko johtunut tämä siitä, että illalla nukahti kun iltamaitoa oli mennyt desi vähemmän kun yleensä, ja nälkä sitten yllätti aiemmin.....

Eilen alotin taas jumpalla käynnin ja kyllä se vaan tekee hyvää kun pääsee liikkumaan ja kuntoilemaan,kuten joku muukin täällä sanoi....Johan tässä on oltukin aika kauan aikaa tekemättä mitään :ashamed:
 
samperin puusilmä: Onnittelut Mirolle uudesta taidosta! :) Meillä jatkettiin tuota pari viikkoa putkeen, heti kun laittoi selälleen, käännyttiin mahalleen. Nyt on tahti hieman hiipunu, viihdytään taas selälläänkin... :D

 
FPI
Moi!

Miltä vaippaihottuma näyttää??

Meinän kohta 4kk neidillä on sellaisia pieniä näppyjä vieri vieressä pyllyssä, ei ole kauhean punainen kuitenkaan, kun kädellä koittaa iho tuntuu sellaisesta epätasaiselta. Onko vaippaihottumaa vai jotain allergiaa??

Milla ja Minni kohta 4kk :heart:
 
samperin puusilmä: Onnittelut uudesta taidosta! Meillä ei kääntymisestä tietoakaan mihinkään päin. Kai se on ihan normaalia, ettei vielä käänny?). Miro taisi oppia kääntymään vähän keskimääräistä aiemmin? Mä olen ajatellut, että tyttö keskittyy olemaan söpö, ei sitä silloin ehdi kääntymään :LOL:

Pihla: Meillä on ollut unipussi käytössä alusta asti. Musta se on kätevä, kun Iida nukkuu öisin väliin pinniksessä ja väliin meidän vieressä, niin ei tarvi peitosta välittää. Enemmän on varmaan hyötyä, kun alkaa enemmän liikkua.

Iidan uni tuntuu olevan aika ohutta, herää helposti tai ainakin melkein. Varsinkin päivällä uni on aika heikkoa. Pidemmillä päikkäreillä saa vähän väliä hyssyttää eikä ite ehdi tekemään mitään. Miten muiden vauvat nukkuu? Muuttuuko uni jossain vaiheessa syvemmäksi ja koska? Vai onko tuo vain huono nukkuja?
 
samperin puusilmä täältäkin onnittelut mirolle!! :) meidän neiti ei kans vielä käänny edes kyljelleen!!?? vaikka paljon onkin lattialla... vauhtia ja touhua riittää muuten kyllä :) täällä kyllä aika moni on jo kirjotellu et vauva kääntyy...

vega mä olin ihan varma et tästä neidistä tulee yhtä huono nukkuja kuin siskonsakin oli!! mut nyt on alkanu nukkuun päikkäreitä vaunuis pihalla 3-4 tuntia ja lyhkäsempiä pätkiä sisällä.. aluks sai kans jatkuvasti hyssytellä, mut nyt tosiaan on n.kk:n ajan nukkunu hienosti.. ja ikää maisalla on nyt 3kk ja 1vko..

meidän neidin iltapesupuuhiin kuuluu nykyään "minikylpy" eli täytän lavuaarin vedellä ja tyttö istuu siinä tyytyväisenä kun pestään :) on aika hauskan näköstä touhua!!! me eilen jopa hieman kaunistauduttiin... :) katsokaapas vaikka...



taitaapi olla äipällä tekemisen puutetta :)
 
Vega: Keskimäärin tuo masulleen käännös kai tehdään siinä 4-6kk ikäsenä eli hyvin teilläkin vielä ehitään... :) Kuulin just, et joku käänty vasta 8kk iässä ja kehitty kuitenkin ihan normaalisti eli todella yksilöllistä noiden taitojen oppiminen.
Meillähän käännyttiin juuri ennen 3kk ikää, pari päivää ennen....
Nukkumisessakin vauvat on niin kovin yksilöllisiä. Ja valitettavasti toiset on aina huonoja nukkujia. Oman vauvan nukkumistyylin ja -tavat huomaa ajan kanssa. Ehkä teilläkin opitaan nukkuun rauhallisemmin ja paremmin. :hug:
Ettehän ole totuttanu tyttöä hiljaisuuteen eli kun nukkuu päivällä niin ootte hiljaa, puhe kuiskimista eikä mitään erityisiä ääniä???

aleksiina:Nätit varpaat tytöllä. Ethän ajatellu puhdistaa niitä kynsilakanpoistoaineella kuitenkaan????

FPI: Vaippaihottuma on sellasta punasta näppyä. Vaihtelee varmaan hieman, osalla vaan punottaa iho, toisilla iho menee melki rikki.
Meillä Jerellä oli alkuun nivusissa punotusta ja röpöliäistä ihottumaa. Se parani kun käytin sinkkivoidetta aina pesujen jälkeen ja talkkia pissavaipan vaihdon yhteydessä. Tuo sinkkivoide tekee sellasen suojaavan kalvon eikä pissa tai kakka pääse ärsyttään ihoa. :)

jasmara ja Jere 3,5kk
 
FPI
Kiitos jasmara! Just sellasta punasta näppyä on ja röpöliästä ihottumaa, täytyy laittaa sinkkivoidetta!

aleksiina, ihanat varpaat typyllä!

samperin puusilmä, onnea uudesta taidosta! Meillä yritetään kovasti kääntyä, vaan ei vielä oo onnistunu!
 
FPI: Tai laita bepanthenia. Meilläkin tuli Libero baby soft vaipasta juuri tuota röpöläistä, hiemna punervaa ihottumaa, mutta meni ohi bepathenilla ja vaippamerkin vaihdolla.

Mua ketuttaa, kun meitin neiti ei suostu ottamaan tuttipulloa! Nyt tarttee alkaa opettelemaan, koska mäkin haluan jossain vaiheessa lähteä vähän virkistymään yöelämään....ja muutenkin jos jotain menoa tulee niin pikkaisen rajoittaa...alamme siis kerta päivään harjoittelemaan. Vinkkejä tähän pulloiluun kellään?
 
FPI
elämänperhonen, joo täytyy koklaa tota vaippamerkin vaihdosta, nyt meillä käytössä pampers. Tuttipulloa ei meilläkään kyllä huolita. Oon kokeillu erilaisia tuttiosia, mutta sama tulos eli raivarit...eli tissillä mennään :whistle:
 
FPI ja elämänperhonen sairaalassa, ku vauva oli sokeritipas lastenosastolla ja syöttö oli joka 3. tunti niin pulloon oli turvauduttava... jos syöminen tökki, niin hoitaja ruiskutti pienen tipan sokerivettä vauvan suuhun, sit vauva yleensä alko imeen... pientä huijausta siis, en tiiä sit toimiiko enää näin isoille...
niin ja mitä ootte laittanu pulloon?? lypsettyä maitoo vai korviketta?? meillä meni vaan tutteli, ku on makeempaa...
 
pullolle opetteluun...
kannattaa kokeilla eri lämpötiloja maidossa! Meillä menee mielummin vähän haalea maito kuin lämmin... ja tiedän kaverin lapsen taas joka ei syönyt ollenkaan jos oli liian kylmää, piti olla vähintään 38 asteista et meni pullosta =)
jos antaa suoraan lypsettyä maitoa niin silleen meillä meni aluksi hyvin maito ja nyt menee lämmitettäväkin... mut omalla maidolla mennään koko ajan vaikka pullosta joskus saisikin!
 
pinkwawe - Meillä on kyllä toiminut tosi hyvin tää dieetti. Heti melkein huomaa, jos jotain "kiellettyä" on syönyt. Muistaakseni viikon sisään alkoi meillä helpottamaan. Kakka ei tosin oo vieläkään normaalia. Kerran elämänsä aikana tää on kakannut sellaset normaalit sinapit, mutta se oli sitten siinä. Tapahtu just vehnä kokeilun aikana, mutta oli silloin myös kuumeessa ja sai panadol- mikstuuraa, joten luulen että johtu siitä. Maanantaina mennään allergiatesteihin. Kattoo nyt sit näkyykö niissä mitään.
Et viittis laittaa tähän sitä mustikkapiirakan ohjetta :p Toimiiko tuo gluteeniton jauho ihan samaan tapaan kuin vehnäjauho?

Mulla on itsellä kilpirauhasarvot jotain muuta kuin pitäisi. Liikatoimintaa verikokeiden mukaan. Ensi viikolla meen uudestaan labraan ja perjantaina lääkäri.

Tässä meidän pojat. Isoveikka just syönyt nuudelia, niin naama vähän sottanen :)



 
Lauantaita!

Jaahas mittari näyttääkin -15 eli ei tänään ei Miron kanssa vaunutella :(
Kyllä on poika innoissaan uudesta taidosta,koko ajan pitää päästä kääntyilemään.
hoitopöydällä onkin hieman hankalaa vaihtaa vaippaa.. :D
jostain syystä Miro on "unohtanut" miten käännytään sit takasin masulta selälleen ja ähkii sit kun ei jaksa enää olla.
Pitää siis koko ajan käydä kääntämässä..

On vaan niin hauska seurata miten paljon nopeammin Miro kehittyy verrattuna esikoiseen.
Tais olla kans niin,että tyttö keskitty enemmän siihen söpöilyyn :D
Tosin on edelleen sellanen haaveilija..

Tänään illalla teen pizzaa niin saadaan herkutella tulee kaikkee kivaa telkustakin mm.Huuma,selvityjät,CSI miami..

Ehkäpä palailen lukemaan/kirjottelemaan vielä tänään,on itellä enemmän aikaa kun mieskin on kotona.. =)

:wave: :wave:
 
moi

zizilisko tässä ohje ,on muuten tosi helppo ,kaikki sekaisin vaan..laiton piirakkavuokaan mihin laitoin leivinpaperin kun en tiennyt miten irtoaa ,hyvin toimi ja ois lähtenyt irti hyvin ilman paperiakin...jauhot toimi tässä hyvin kun ei tarvinut käsin tehdä mitään ..hmm ja ennen tuota ohjetta niin saisko "kuvauksen " et millaista se teidän murun tuotos on ..kivaa näin leivontaohjeiden lomassa

=) ..
oli ihanaa kaurajäätelön kanssa, tai soija jos teille se sopii

munattomat(glut. ) marjaruudut

1 1/2 dl sokeria
4 dl glut. jauhoseosta(käytin sitä hienoa jauhoa) Tai vehnäj.
1 tl vaniljasokeria
2 1/2 leivinj.
1 dl juoksevaa margariinia
2 1/2 dl nestettä esim. kauramaitoa ,omenamehua

pinnalle:
-1/2 l pakastemarjoja
-1-2 rkl sokeria

- sekoita kesk. sokeri, jauhot,vaniljas ja leivij.
-lisää margariini ja mehu sekoittaen nopeasti
-vuoraa uunivuoka leivinpaperilla ja levitä taikina
-ripottele pinnalle mustikat tai muut pakastemarjat

-200 astetta n. 30 min
-ripottele sokeria heti piirakan pinnalle kun otat uunista


ja herkuttelemaan

=)

pw ja Nooa =)
 
Maitomäärä - Meillä meni ennen soseita se 240ml per syöttö.Nyt kun soseita tullut mukaan niin menee 150ml -170ml per kerta.

Meillä on 75neliöö eli 3h ja keittiö sekä sauna.Meille tää on jees ihan... Kummatkin huoneet valtaa lapset tietystikkin,me nukutaan olkkarissa.Ja meitähän on , minä ja mieheni,sekä kolme lasta,iso koira ja kolme kisua..

Meillä kääntyillään suuntaa ja toiseen.. hih.. notkee likka,varmasti lähtee aikaseen liikenteeseenkin.


Tässä isoooo hymyyyy :



Tässä ruokailun jälkeen,oikein tyytyväinen <3



Emma onkin kohta 3kk,niin se aika vaan kuluu...
:heart: =)

Vanhin sai koulukutsun tuossa joten sinne tutustuminen ois edessä ja eskarikutsua ootellaan edelleen... on se jännää...

Meillä nukkui hetken partsilla vaikka pakkasta -15,oikein likka oli tyytyväinen hih... uskalsin laittaa kun meillä on lasitettu partsi niin näytti -11 astetta.

 

Yhteistyössä