*Lokakuiset Pallomahat Elokuussa 2009* *Ensimmäinen vauva on jo syntynyt!*

Huomenta!
Täälläkin olisi neuvola iltapäivällä.Mietin vain miten menen sinne...Matkaa ei ole kuin kolmisen kilometriä,mutta mulla tuntuu kans niitä sukkapuikkokipuja kävellessä ja kokoajan tuntuu että pissattaa.Ja kaiken lisäksi täällä sataa vettä :'( Mies lupautui viemään,mutta sanoin ettei tarvitse kesken töiden tulla viemään.Valivali :D

Viimeyön sain nukuttua kyllä hyvin.Liekö johtui siitä että nukahdin pojan viereen enkä kuorsaavan mieheni :LOL:

Onko muilla karvojen kasvu lisääntyny?Mulla jaloista puskee heti seuraavana päivänä musta sänki kun olen sheivannu,ei kiva.Ja tuntuu kuin iho olisi paljon herkempi,kirvelee.Mikähän olisi hellävarainen karvojen poisto keino?

KELA:Osaisko joku auttaa...Viimeksi mulla tuli noista vanhempainpvärahoista mätkyjä sen 900e kun veroprossa oli sen 20.Nyt päätös kirjeessä lukee:etuudesta toimitetaan ennakkopidätys teille palkkaa varten annetun henk.koht.pidätysprosentin mukaisesti korotettuna kahdella prosenttiyksiköllä.Kuitenkin vähintään 20prossaa.
Eli meneekö mulla nyt se tämän vuoden verokortin mukaan (jotain 30prossaa) vai se mitä silloin viimeksikin?Etuutta hain samoilla tuloilla kuin pojasta. Tajuskohan kukaan mun sepustusta :LOL:

pitää mennä väsäämään lounasta
Unihiekka ja tylleröinen
 
Unihiekka:
Kannattaa varmaan laskea uusi verokortti äpvrahaa varten, itse ainakin tein niin. Tuli siis sama veroprosentti kuin palkallekin, mutta eipähän ainakaan tule mätkyjä. Kun verokortin tilaa netistä, verottaja lähettää tiedon veroprosentista automaattisesti Kelaan.

Mulla ei karvojen kasvu ole muuten muuttunut, mutta mahaan on kasvanut sellaista untuvakarvaa. Olen miehelle naureskellu, että mulle kasvaa samanlaiset mahakarvat kuin sillä. Toivottavasti häviää ajallaan... :D
 
Mulla on myös kasvanu semmosta untuvaa vatsaan :)

Kävin aamulla neuvolassa ja kaikki on ok. Seuraavan kerran menen sitten kahden viikon päästä...
Eilen meillä oli perhevalmennuksen eka kerta. Oli ihan kiva kun meitä ei ollut siellä kovin montaa paria, jos muistan oikein niin kuusi vain. Oli vähän intiimimpi tunnelma kuin jonkun ison ryhmän kanssa :) Tuo perhevalmennuksen vetäjä on tosi mukava ja sattui vielä niin että mun oma terkkari oli tänä aamuna sairaana niin hän sitten oli tuuraamassa ja jatkettiin vielä juttua eiliseltä :) Yksi pariskunta joutui kesken kaiken eilen lähtemään naispuolisen meinattua pyörtyä pariin otteeseen. Meillä oli aiheena loppuraskaus, synnytys ja kivunlievitys niin se oli hänelle vissiin liikaa ja ei ihme jos esim. kärsii synnytyspelosta niin saattaa alkaa huippaamaan nuo jutut. Eilinen tapaaminen kesti kaksi tuntia ja itellä jäi semmoinen olo että oli tosi hyödyllinen tuo jaettava info. Nyt on vielä 3 kertaa jäljellä ja kolmen viikon päästä on synnärille tutustuminen, jännää =)

Flora + L-poika rv33+0 :heart:
 
Eilen käyty neuvolalääkärillä. Sairaslomalla ollaan nyt sit äippäloman alkuun. Eli alko toi "loma" täällä vähän etuajassa. Kaikki oli kunnossa tuolla käynnillä ja kohdunsuu kiinni. Mutta kun supistaa ja selkäkin on ajoittain tosi kipeä, ni töihin ei enää tartte mennä. Vähän oudolta tuntuu, eikä osaa nyt oikein vielä asennoitua siihen, että töihin ei sit mennä ainakaan vuoteen.

Täälläkin tuota untuvaa kasvaa mahassa nykyään. Muuten karvankasvu melko normaalia. Paitsi tukka tuntuu kasvavan myös nopeammin kuin normaalisti.

Sisu melskaa mahassa välillä jo niin, että tekee hieman kipeää, tai ainakin tuntuu välillä tukalalta kun punkee itseään tuolla. Eilen kun katsottiin yleisurheilu MM-kisoja oli kova melske mahassa. Kai se on sit urheilun ystävä toi meidän Sisu. :D Pääasiassa edelleen kuitenkin ihanaa kuullostella noita möyrimisiä.

Mullakin ollut muutaman kerran noita sukkapuikkokipuja supistuksen aikana. Ei tosin kuin pari yksittäistä. Myös liitoskipuja alkaa ilmeisesti tulla.

Barbapörrö ja Sisu :heart: 30+2
 
aamupäivää :wave:
ihanaa kun paistaa aurinko parin päivän vesisateitten jälkeen.

karvankasvu on täällä vaan hidastunut raskauden myötä,näin kävi viime raskaudessakin ja ihan hyvä,eipä ole tarvinnut kauheesti nyppiä kulmakarvoja ja höyläillä sääriä kun kasvaa niin hitaasti,normisti kun saan olla höyläämässä parin päivän välein kun oon vielä tumma niin sänkikin erottuu niin selvästi :D harmi vaan että karvankasvu palaa taas ennalleen synnytyksen jälkeen kun hormoonit tasottuu ;)

ja sitten terveiset eiliseltä äitipolilla käynniltä,

tuli hyviä sekä harmikseni myös huonompia uutisia

hyvä uutinen on että vauva on kääntynyt ja on nyt raivotarjonnassa,jesss!!!toivottavasti pysyykin.
hemoglobiini on edelleen 82 eli tosi matala,sappihappoarvoja tarkkaillaan ja toivotaan ettei rupea enempää nousemaan,nyt ei vielä niille tehty mitään,ensi viikolla taaaas lisää verikokeita eli arvoja tarkkaillaan!! vauvan kasvu tippunut hitusen alle keskikäyrän mutta hyvä kuiteskin että on kasvanut,kun toi huono hemppa vaikuttaa vauvan kasvuun,vauva painoi nyt noin 1.6 kg
ja yllätys yllätys , suht kivuttomat supparit saaneet aikaan sen että kohdunsuu auki 1.5cm jo,mutta onneksi kohdunkaulaa vielä jäljellä,3 synnytystä kun jo takana niin ei kuulema ole tavatonta että paikat rakoilee jo näinkin ajoissa.
huonoja uutisia onkin sitten että vauvalla huomattiin vasemman munuaisaltaan laajentuma,oli jotenkin epäsymmetrinen ja laajentunut,sillekään ei kuulema voi tehä mitään kun vauva masussa,nyt sitä tarkkaillaan ultralla ja joskus voi myös asia korjaantua ittekseen ennen synnytystäkin mutta jos ei niin vauvan munuaiset ultrataan synnyttyään.
päätin että nyt en rupee stressaamaan mistään ( juu,tosi helppoo ) vaan yritän ottaa rennosti ja olla panikoimatta kun se ei tosiaan auta mitään,loppuaika käydään kuiteskin muutaman viikon välein äitipolilla kontrolleissa niin se jo helpottaa mieltä että hyvässä hoidossa ollaan.

kaurisäiti ja bambi 32+0 POKS :heart: :heart:
 
Heissan!
sf-mitasta on ollut juttua. Se saattaa vaihdella senkin mukaan, missä asennossa vauva on mittaushetkellä. Myös mittaaja vaikuttaa tulokseen. Eli minä seuraan, minkälaista käyrää sen vakiomittaajan mittaustulokset tekevät.

Kävin maanantaina neuvolassa. Mulla on vauva kääntynyt pää alaspäin! Voi että kun olen onnellinen! Suorastaan liitetelin töihin neuvolan jälkeen :D Hän on tähän asti ollut perätilassa tai poikittain monen monta viikkoa ja aloin jo huolestua, että kääntyykö oikeaan asentoon. jos vaikka joku napanuora tai joku hannaisi vastaan, ettei voikaan kääntyä. Tunsin kyllä sunnuntaina, että jotain hyvin erilaista muljausta hän siellä harrastaa. Muutaman kerran oli olo, että tulee navan vierestä mahanahkasta läpi!! :eek: Ihan järkkyä punkeamista koko päivän!
sf-mitta oli nyt mulla 27 kun viikkoja oli 29+5. Vauvan pää tuntui kuulema olevan alhaalla. Ja jalat tuolla oikean kyljen paikkeilla! Aika huvittavaa, kun neuvolaterkka mittasi sf-mittaa, toinen pää mittanauhasta oli tosiaan tuolla ihan vinossa, kyljen lähellä :LOL:
Painoa oli tullut vain 200g, nyt yhteensä n. 10kiloa. Mutta olen ihan tyytyväinen tuosta painon noususta, viihdyn näin paremmin, kun en ole niin hoikka. Mun painoni ei yleensä helposti nouse ja olen koko ikäni ollut hoikka. Nyt mulla on jotenkin nätimpi olokin =)

Minä joudun menemään rv:lla 38 synnytystapa-arvioon. Eikä minun tarvii murehtia, meneekö yli lasketun ajan, koska veriryhmävasta-aineiden takia tätä raskautta ei päästetä yliaikaiseksi. Näin TYKSin hematologian puolen tiimi on päättänyt.

Ostin eilen ekat imetysliivit. Niissä on se kuppimateriaali sellainen, että jos rinnat hiukan kasvaa maidon noustua, ne todennäköisesti sopii vielä. Eikä ole iso tappio, jos eivät mahdu, kun olivat -70%:n alennuksessa, maksoivat n.16e. Mutta vähänkö nauroin pukukopissa, kun ne olivat sopivat, ovat nimittäin kokoa c 90! Kokoni ennen raskautta on ollut 75 a :LOL: Katsotaan, onko kirjain d maidonnousun jälkeen :LOL: On tämä raskausaika hauskaa!
Apteekistakin hain jo kaiken mahdollisen metyleenisineä ja pikkuruisia suppoja myöten.

Minullakin on hauskan näköistä untuvaa maha täynnä. Liekö olleet aina siinä, nyt vaan masu on sen mallinen tiukka pallo, että törröttävät hyvin näkyvinä :D

Nyt on pakko lopettaa, kissa tunkee jatkuvasti syliin ja on siirtänyt tai tuhonnut jo pari kertaa tekstiä.. Kun ei mahdu enää kunnolla syliin siihen kohtaa, missä yleensä on ollut kun mamin masu on tiellä :p

Mukavaa keskiviikkoa!

Hope ja vauveli poksista poks! 30+0!! :heart:
 
Moikka!

Perätilassa olevien vauvojen mammoille: vaaveilla on vielä tilaa kääntyä näillä viikoilla ja tiedän että jotkut ovat kääntyneet itsestään vkolla 39. Asia tarkistetaan äitipolilla ja siellä sitten päättävät voiko yrittää kääntämistä. Itse ei kovin paljoa suosittele vauvan tönimistä ja kääntämisen ohjaamista, esim. etuseinässä oleva istukka ei välttis tönimisestä tykkää hyvää. Mutta toivotaan että vauvat kääntyy itsekseen ennen synnytystä.

KOhdunkaulan pituudella ei raskauden aikana ole käytännössä mitään merkitystä. Se pituus on jokaisella yksilöllinen eikä se määritä synnytyksen kestoa.

Omaan napaan ei sen kummosempaa. Harjotussupistuksia tulee aina välillä, selkä on ollut kohtuu hyvässä kunnossa. Vauva on pää alaspäin ja edelleen hyvin rauhallinen.

Sain eilen pestyä viimeiset ikkunat ja tänään olis sitten saunan pesu vuorossa, kun vaan pääsen alkuun hommassa. Heräsin jo 6.30 kun poikaa piti lähteä viemään kouluun klo 7. Heillä oli valinnaisliikuntaan, eli hänen piti olla klo 8 valmiina menemään jäälle ja halusi ehdottamasti että kerkiää tehdä alkuverrytttelyn ennen sitä. No, menen kohta päiväunille jos siten sitten jaksaa iltaan asti.

Peppi ja rinsessa 32+1
 
Moi!

Onko muilla ollut kuinka paljon supistuksia?
Mulla alko sunnuntaiaamuna jatkuvat supistukset (5-10 minuutin välein huolimatta mitä tein) ja 4-5 tunnin kuluttua mulla ja miehellä petti pokka ja soitettiin äitiyspolille. Käskivät tulla käymään, ja ottivatkin sitten 1,5 tuntia sydän/supistuskäyrää, jonka jälkeen päästivät kotiin. Tottakai sairaalassa oli just vuoronvaihto, niin itselle jäi epäselväksi kuinka normaalia tilanne oli. Itsellä ei ollut aikaisemmin ollut supistuksia juuri lainkaan, vaan joitain yksittäisiä.

Isyyslomasta: mullekin ohjeistettiin että hakemukset laitetaan jälkikäteen. Onko teillä tietoa millaisiin pätkiin sitä voi jakaa?

Tällaista tällä erää

Essen + Napsu 29+5
 
Heipsan mammat!

Täällä kärsitään suuresta tylsyydestä, kun en keksi mitä voisin tehdä. :/ Toki voisin nyt vaikka laittaa pesuun ensimmäisen erän vauvanvaatteita, mutta kun ei siinäkään kauaa mee, kun vaatteet on jo lajiteltukin neutraaleihin ja punaisiin (joo meille tuli laatikollisia VAALEANPUNAISIA vauvanvaatteita, vaikkei sukupuolta teidetäkään). Ehkä vauvan toppapuvun voisin laittaa likoomaan (suuri työ siinäkin)... Ääh... Mähötän sitten tässä :D

Tietääköhän kukaan, minkä takia miulta viimeks neuvolassa kysyttiin (ja laitettiin jonnekin ylös) vauvan sukunimi? Myö ei siis miehen kanssa naimisissa olla ja terkka kysyi, että tuleeko äidin vai isän sukunimi lapselle...
Meillä siis vauvalle tulee miehen sukunimi ja miullekin varmaan aikanaan, vaikka inhoankin miehen sukunimeä, muttei omanikaan oo yhtään parempi (ongelmahan se tääkin miulle on!)...

Soitin neuvolaan muuten siitä neuvolalääkärilaskusta, niin ilmeisesti juuri vaihdettu tietokoneohjelmajärjestelmä oli nyt tämän laskun takana. Eli siis turha lasku ja täälläkin nuo lääkärikäynnit siis ilmaisia.

Äh ja nyyh, meillä vaavi oli jo viikon päivät potkujen perusteella RT, mutta nyt taas on viime yönä kääntynyt PT. :( Toivottavasti kuitenkin vauva toteaa, että oli kivempi olla pää alaspäin ja päättää vielä vaihtaa asentoa. Nyt potkiikin ilkeästi tuonne nivusiin...

Jotain tekemistä yritän mennä keksimään...

DsariaL ja Möykkykulta 31+6 ?
 
Neuvolassa tänään käyty.

Kyseli supisteluista ja onhan niitä ollut. Hetken oli th:n ilme vakavana, mutta sitten laskeskeli viikkoni päässään ja totesi, että ei huolta, kunhan vain jäävät lyhyt kestoisiksi ja satunnaisiksi nuo kipeät versiot.

Deri oli tyypillinen hillurihei ja monoa tuli niin että tuntui :D
Hemppaa ei katsota kuin vasta loppuraskaudessa.
Lääkäri aikaa pitää soitella maanantaina kun ei ollut lääkäri laittanut listojaan esille vielä...arvasin. Se koetetaan saada tuohon n.3vk päähän kun on rv36+4 ja sen jälkeen käynkin sitten kerran viikkoon neukkulassa :D

Tässä tätä kortin tietoutta:

Rv33+4

paino: 62kg -500g edellisestä käynnistä, kuitenkin on siis tullut raskauden aikana n.5kg, eli ihan hyvä, ei vain ole ylimääräistä.

pissa puhdas
RR 120/75 (edelliset 116/78 )
Sf-mitta 27,5cm, (+2,5cm )
Tarjonta RT
Syke +155
Liikkeet ++

Tosiaan en ymmärrä mihin menee kaikki se mitä kuvustani alas tungen...olen syönyt kuin porsas, jatkuvasti jotain mässyttämässä, mutta eipä se vaa'assa näy.
Veikkaisin, että varmaan tulee sitten vielä n.2-3kg...ehkä.

Supistuksia on siis tullut, kun joku kyseli. Joka päiväinen tuttavuus ja seassa alkanut olemaan ihan noita kipeitäkin.
Harjoitus supistuksista tiedän omalta kohdalta sen, että ne voivat olla säännöllisiä silti tekemättä yhtikäs mitään. Itsellä saattaa tulla välillä jopa 2min väleillä noita harkkareita ja jossain siinä välissä sitten parit kipeät ja taas harjoitus supistuksia =)

Mutta nyt hörppäämään kuppi kahvia. Kolottaa kaffi hammasta niin kovin :D

paapelo+poju+Deri 33+4
 
paapelo onpa teillä ollu ikävä virkailija siellä Kallion virastotalossa. Meillä koko homma kesti pari minuuttia ja ei kyselly juurikaan mitään. Varmaan johtui siitä, että me ollaan jo niin vanha pariskunta etteivät viitsineet mitään udella ;)

Mäkin oon nukkavatsa, mut niin oon ollu aina. Se vaan näkyy nyt kun masu törröttää tuossa silmien edessä. Oon ihan kypsä kaikkiin karvoihin paitsi hiuksiin. Niistä nautin nyt, kun viime raskaudessa imetysvaiheessa multa tippu ihan älyttömästi hiuksia. Ei meinannu loppua ollenkaan ja mul on muutenkin tosi ohut tukka. Mies oli ihan helisemässä, kun mun hiuksia oli ihan joka paikassa. Ja nyt ne ei yletä edes kiinni..

Mäkin oon saanu mun ekat sukkapuikkokivut (hassu nimi :) ). Onneks niitä on harvoin, mut ikäviä ne kyl on. Tää vauva on selvästi alempana kuin esikko oli about ikinä. Josta tuli taas mieleen, et pitää varata se loppuraskauden lääkärintarkastus.

Oltiin tytön kanssa tänään "välikausiasuostoksilla". Piti nukkua pari tuntia siihen päälle, kun oli niin rankkaa :D Mä oon ihan noviisi noissa syys/talvivaateostoksissa kun viime talvena käytettiin sitä äp:n toppapukua. Vielä pitäis kengät käydä ostamassa..huoh.

Ai niin olin eilen Kättärillä synnytyssuunnittelussa ja tuli vähän tuskanen olo, kun istuin siellä synnytyssalissa "haastateltavana". Ei sentään ollu sama huone missä esikoisen pusersin ulos, mutta viereinen. Tuli se homma taas niin konkreettisena mieleen, että ihan hirvittää. Mutta kyllä se siitä sit ku se käynnistyy. Ei siinä tilassa enää mitään osaa kauhistella tms. :)

Ai niin vielä yks. Imetysliiveistä joku kyseli. Mä ostin mielestäni oikein hyvät liivit esikoista odottaessani. Ne muokkautuu monta kokoa (tosin mulla ei kasvanu esikoisesta kuin yhden kuppikoon) ja on tosi miellyttävät päällä. Ostan varmaan toisetkin samanlaiset, on meinaan vähän nuhjaantuneet noi ekat, kun pidin niitä koko ajan esikoisen imetysaikaan :D
http://www.bebes.fi/kauppa/product_info.php?cPath=36_76&products_id=1857
 
Äh! Miulle tuli hirvee paniikki vauvan vaatteista, kun laitoin niitä pesuun ja samalla kävin niitä läpi. Olikin tullut hankittua jo useampikin 68 vaate, vaikka olin melkein varma, ettei niitä oo kuin muutama ja sitten 56 kokoisia ei oo melkein ollenkaan, suurin osa kylläkin 60-62, mut ei niitäkään älyttömästi ollu sitten kuitenkaan. Että pitääkin stressata tälläisista turhista asioista, kun varmasti noilla isommillakin vaatteilla pärjätään, jos hätä tulee ja ainahan kyllä kirpparille ja kauppaan pääsee... Öh ja pöh, mutta kun stressi!

Näin muuten viime yönä unta, että lapsivedet meni ja synnytys alkoi jo nyt. Jotenkin varmasti tuo nyt painaa tuolla pääkopassa...
 
MB, kiitti vinkistä =) Vois harkita tilatakin, jos ovat joustavaa materiaalia. Onko se koko sulla suunnilleen sama kuin muissakin rintsikoissa? Tai sulla ei tainnut olla muita merkkejä käytössä?
Terveisiä shoppailemasta :D Päätin tehdä loput hankinnoista nyt, kun mediassa on ollut juttua, että täällä Turun seudulla sikalenssu alkaisi ehkä leviämään todennäköisesti ensi viikosta lähtien. Enkä mielelläni menisi hakemaan sitä itselleni ihan huvikseni. Ostin pinnasängyn suojan, verhokatoksen, ammeen jaloilla, mobilen sekä vielä Ainun sähkökäyttöisen rintapumpun. Muistan, miten poikani syntymän jälkeen maito nousi rintoihin enkä saanut millään sitä herumaan. Istuin sängyllä ja itkeä vollotin ja mieheni lypsi rintojani! Sain sitten lainaksi sähköpumpun, joku käsikäyttöinenkin minulla oli, mutta se oli huono.
Voi olla, etten tarvii ollenkaan koko pumppua, mutta en halua sellaista tilannetta, etten saa taas rintoja tyhjenemään. Eiköhän sen saa myytyä eteenpäin kun en tavitse enää.

Minä pääsen synnytysvalmennukseen :D Menen kahdelle kerralle mukaan, jossa käydään synnytys ja rentoutus läpi. En muista niitä hengityksiä sun muuta ollenkaan, joten terkka ehdotti, että jos menisin noissa käymään. Kiva juttu =)

Sulla paapelo alkaa olla jo mukavasti viikkoja täynnä! Ei pitkä aika täysaikaisuuteen :)
 
Jestas sentään mikä myllerrys mahassa koko ajan! On kyllä ulottuvainen kaveri, kun yhtäaikaa tuntuu molemmissa kyljissä ja alavatsalla. Minkähänlaisia liikkeitä maha-asukki harrastaa silloin, kun tuntuu tasaisesti parin sekunnin välein tumpsahduksia noin minuutin ajan? Onko se nyt hikkaa vai mitä ihmettä?

Kyllä kuulkaa on järkyttävä väsy koko ajan. Millään ei jaksaisi käydä töissä. Tänään sain vielä lisähomman itselleni kun kollega jäi sairauslomalle ja joudun tekemään hänenkin työnsä. Kun nyt vielä muutaman viikon jaksaisi, en suostu luovuttamaan!

Katselin äsken digiboxilta Meille tulee vauva -ohjelmaa ja jotenkin näytti ja tuntui kummalliselta, kun erään mamman synnytyksessä oli mukana äiti, isä ja veli, jotka kaikki katseli haaroväliin lähietäisyydeltä koko toimituksen ajan. :eek: En voisi kuvitellakaan haluavani vanhempiani tai veljiäni tuijottamaan tilannetta! Oma mies on se jolle asia kuuluu, ja tuskinpa hänkään haluaa kaikkea lähietäisyydeltä nähdä. Mitäs te muut ajattelette, haluatteko synnytykseen muitakin kuin tulevan isukin?

Nukkaa löytyy mahan pinnalta, mutta se on vähenemään päin, verrattuna aikaisempaan tilanteeseen. Hiukset on tuuheammat ja kiiltävämmät kuin ennen, mikä on oikein mukavaa alun hiustenlähdön jälkeen. Nyt on koko päänahka täynnä uutta lyhyttä tukkaa, mikä näyttää hassulta kun on muuten pitkät hiukset...

Nyt loikoilemaan sohvalle loppuillaksi!

heketsi + poikavaavi 29+6 (melkein 30! :heart: )
 
heketsi kyseli ketä tulee synnytyksen mukaan...
Mies tulee mukaan, muita ei ole tulossa...

Mä kans en tajua noita vauvaohjelmia ku niissä on tyyliin aina mummin kaimatki mukana synnytyksessä ja kaikki vielä siellä jalkopäässä tiiraamassa :LOL:

Niin ja veikkaan että se on just hikkaa nuo tumpsahdukset...



Oon niin pahalla päällä, huvittavaa kyllä en tiiä edes miksi :eek: :ashamed:
Viikot kuitenki poksu tänään, enää 7vko siis laskettuunaikaan! :heart:

Vaunuista...
Firkonit meille tulee...
Mä oon kattellu että nämä väri vaihtoehdot vois olla kivoja :)

Tummavihreä / luonnonvalkoinen
http://www.vaunula.fi/f7_varit_tvihrlvalk.jpg

Vaalealimevihreä / luonnonvalkoinen
http://www.vaunula.fi/f7_varit_vlimelvalk.jpg

Vaalealimevihreä / musta
http://www.vaunula.fi/f7_varit_mustavlime08.jpg

Tummanvihreä / vaalealimevihreä
http://www.vaunula.fi/f7_varit_tvihrvvihr.jpg

Kaakao / luonnonvalkoinen
http://www.vaunula.fi/f7_varit_kaakaolvalk_09.jpg

Kaakao / tummabeige
http://www.vaunula.fi/f7_varit_beigebeige.jpg

Noista ku sais päätettyä mistä tykkää eniten :LOL:
Mies tykkäis vissiin eniten noista tummanvihree /vaalealimevihree-yhdistelmästä :)

Oon pohtinu just tuota värihommaa sillä että jos tuossa tavarakorissa on jotain luonnonvalkosta tai beigee niin onkohan se aina kuinka likanen?
Likaantuuko vaunut kuinka paljon ku ulkoilee esim. loskakeleillä?


*KiukkunenTalvicci ja Uuno rv.33+0 Poks!* :heart:
 
Nukkaa tullut lisää tähänkin torpeedoon :D Ovat oikein sievästi pystyssä kuin siilillä :LOL:

heketsi:

Voisivat olla hyvinkin hikkaa...Derillä on monta kertaa päivässä hikka...silloin maha nytkähtelee rytmisesti, ajoittuu yleensä aina syömiseni jälkimaininkeihin ja täällä kestää pahimmillaan jopa 20min.

Täällä tosiaan on pian enään 3vk ja vauva on täysiaikainen...juuri tajusin sen kun luin Hopen viestin :D
Sanoinkin miehelle, jotta ihan pian saa alkaa pähkäämään milloinkohan tulisi lähtö vai tuleeko ilman käynnistystä :kieh:
Pessimistinen minä :snotty:

Kysymystä

Mitenkä olette ohjeistaneet isää ponnistusvaiheen aikaiseen oleiluun? Eli oletteko sanoneet että pysykkin sitten pääpuolella ja haaruksiin ei katsota, vai onko valinta miehellä? :D

Mies tuossa kysyi mitenkä on, että saako hän luvan vaikkapa ottaa videolle syntymän sellaisesta kuvakulmasta, jossa näkyisi vain mahdollisimman vähän haarusta?
Mietin ensin mitä meinasi, mutta sitten tajusin, että tahtoisi kuvata ponnistus vaiheessa pääpuolelta mutta läheltä jalkopäätä kun vauva syntyy... :whistle:

Sanoin sitten että senkus, mutta aitiopaikalle on turha pyrkiä siltikään, se paikka kuuluu kätilölle ja vain kätilölle :LOL:

Ihan hauska, että mies on tälläkertaa tuota mieltä. Esikoisen synnytyksessä ei oikein teinnyt mihin katsoa ja kun kätilö kehoitti miestä kurkkaamaan kun pää syntyi meinasi mies menettää uskonsa että sieltä tosiaan mahtui vauvan pää :D
Mutta ei ollut hänestä silti mitenkään kamala näky tahi ällöttävää, ennemminkin kuulemma kiehtovaa. Enpä olisi miehestäni koskaan uskonut ;)

Siskon synnytyksessä kun olin ja olin siis saanut siskolta luvan katsoa kun pää syntyy, niin olihan se ällistyttävää miten se ihmislapsi pääsee ulos sieltä. Mutta on se vaan vielä uskomattomampaa, jotta naisen kroppa mukautuu niin mielettömällä tavalla ja lyhyessä ajassa sellaiseen, jottei normaalisti joudu siitä jomotuksia enempää hammasta puremaan jälkeen päin. =)

Ajatukset tosiaan pyörii enemmän ja enemmän synnytyksessä.

Tässä vielä taas päivän kaksi kipeää suppariakin juuri kärsineenä miettii jälleen ehkä aavistuksen toiveikkaana, että voi kun vain tulisikin lähtö hiukan ennen LA:ta :LOL:
 
paapelo
Meillä on kans ollu puhetta tuosta kuvaamisesta...
Olis tosiaan varmaan kiva ku sais ihan elävää kuvaaki talteen siitä ku pikkunen syntyy :heart:
Kuhan ei turhan tarkkaan suumailis kameralla :LOL:

Muuten ei ole vielä kauheesti ollu puhetta synnytyksestä ku se tuntuu vielä jotenki niin kaukaselta...
Ku ei ole kaikki hankinnatkaan vielä kasassa niin on lähinnä miettiny niitä... :D
 
Talvicci, mun suosikki noista väreistä on vaaleanlimenvihreä-musta. Mutta mikään ei ole huono, ehkä varoisin noita herkkiä värejä. Jos vaikka koira kerran hyppää vaunuja vasten tassut likaisina tms.

Minä en näin äkkiseltään mietittynä halua, että mies ottaisi elävää kuvaa synnytyksessä. Muuten saa kuvata. Ei kyllä montaa kuvaa pojan synnytyksestäkään ottanut, taisi kaksi kuvaa ottaa plus yhden pojasta. Pitää sanoa nyt, että ottaisi hiukan enemmän. Siellä en enää ähkimisten välissä ala muistutella, että kuvaa nyt!! :LOL: :LOL:
 
Moi mammat!

Oltiin pienellä matkalla vielä tuossa kesäloman päätteeksi ja sillä aikaa olitte taas ehtineet kirjoitella niin mukavasti :)

Ensinnäkin, jos vain energiaa riittää, olen kiinnostunut pk-seutulaisten tapaamisesta!

Huomenna takas töihin, ahistaa...Mutta olen menossa lähinnä katsomaan, miten jaksamisen kanssa on. Aika kömpelöä ja tuskaisaa on tässä lomaillessakin ollut, selkä- ja liitoskivut lähinnä vaivaavat. Ja kuten teistä joku kuvaili, se jatkuva pissahädän tunne :eek: Supistuksia ei kai sitten edelleenkään ole "virallisesti" tullut, vaikka jotenkin niitä koko ajan pelkää jo ennalta. Fyysisesti ei ole tullut itseään hirveästi rasitettua, mutta henkistä hermoilua on välillä siitäkin edestä...jos se nyt voisi supistuksia käynnistää.

Eipä tuota työtä ole kyllä jäljellä kuin vähän päälle viikko, kiitos kertyneiden lomapäivien...Olen syyskuun alusta kotona aina sinne lokakuun loppuun varmaan pohdiskelemassa synnytystä ja muuta mukavaa :whistle: Mutta en ole vielä miettinyt hetken kuvaamista videolle tms...

Mutta nyt lähteekin tämä mamma saunan lämpöön :)

Jaksamisia itse kullekin!

Apollo + Töppönen rv 29+4
 
Hope
Juu en tiiä miten meilläkään sitten tosipaikan tullen käy...
Mut tosiaan silleen en halua että ne kaikki kauheet naaman irvistykset ja maholliset ähkinät tallennetaan... :LOL:
Vaan just et kuvais vaikka silleen ku ne nostaa sen vauvan että tässä on tämä teijän tyttö/poika :D
 
Meillä mies sai ihan itse päättää tahtooko siinä kurkkia vai ei, ja päätyi sitten katsomaan kun vauva syntyi, mulla tuo ponnistusvaihe nyt kesti vain sen minuutin - että enempi se ehti sinne alapäähän tuijottamaan siinä vaiheessa kun kätilö pähkäili napanuoran (joka oli vain 9cm pitkä) leikkaamisen kanssa ettei isä vahingossa vahingoita meitä :D

Kuvata ei kyllä tarvitse, koska en itse tahdo nähdä mitä siellä alhaalla tapahtuu...

Täällä taas vaihteeksi mies sairaalareissulla..
On se kumma kuinka se siellä viihtyy aina kun mä oon raskaana :LOL:

paapelolla oli joku lista synnytystä koskien, siis toiveista yms, oliskohan sulla se jossain lähellä? Siinä oli muutama juttu mitkä itsekkin piti kirjoittaa ylös, koska en nyt osaa muotoilla yhtään omin sanoin... Aikaisempiin en oo tehnyt mitään "toivelistaa", mutta ajattelin että jos sitä nyt ihan sellaisenkin väsäis.. Siitä sun listasta vois saada lisää ideoita :)

Nyt puuron keittelyä ja lasten nukuttamista o/ ->

chilitin ja poju 29+5
 
Toivelista synnytykseen...en tainnut sitä itse kirjoittaa ylös, kunhan kirjasin suoraan vain tähän, mutta enköhän minä jotain siitä muista, ainakaan toiveet ei ole muuttuneet :D

-tahdon kokeilla vapaasti erilaisia asentoja ponnistus vaiheessa, jos lapsen ja minun tilani sen sallivat

-tahdon tietää KAIKISTA toimenpiteistä ennen niiden mahdollista tekoa ja saada perusteet miksi ne pitää tehdä, vähintäänkin sitten kiire tilanteessa niin, että minulle selitetään jälkikäteen miksi jotain piti tehdä

-haluan liikkua vapaasti jos vain lapsen vointi sen sallii

-tahdon mennä mahdollisimman pitkälle ilman puudutteita, mutta kun sanon puudutteen tahtovani se on minulle annettava, jos enään ehtii...mutta jos niin onnellisesti käy, että mitenkään ei ehdi, niin huutakaa tajuntaani, että kohta tulee :LOL:

-kun vauva on syntynyt ja jos voi hyvin tahdon vauvan rinnalleni heti ja vauvan tahdon takaisin heti pisteytyksen jälkeen. Pesut ja mittaukset voidaan hoitaa vähän myöhemminkin.

Sitten oli jotain lapsivuode osastolle, mutta se oli enemmän itselle muistuttamaan että vaatimalla saa ;)

Jotain varmaan voi puuttuakkin tuosta listasta, varmasti laadin syvemmällä ajatuksella ihan paprulle lähiaikoina lopullisen toive listan.

Ja nuohan on tosiaan vain toiveita, välttämättä suurta osaa ei voida toteuttaa, mutta toivoahan saa aina =)

Nyt syömään...epäterveellistä paistettua nakkia :p

paaepelo+poju+Deri 33+4
 
Meil mies esikon synnytyksessä seuras hyvinkin tiiviisti mitä sielä jalkojen välissä tapahtuu. Hää piteli jalasta kiinni ja ois vissiin menny kätilön paikalle vetämäänkin jos ois vaan päästetty :D Taisin jossain vaiheessa ennen varsinaista ponnistusta sanoo et ei sun sinne tarvi kurkkia, mut eihän tuo malttanut olla kattomatta. Ite en varmaan siihen ois pystynyt. Eipä hällä siitä mitään traumoja ainakaan jäänyt :D

Olipas äskönen kätilöt-jakso taas niin itkettävä että... meitsi ainakin vollotti sohvalla minkä kerkes. Mut kauheen kokonen tyttö oli sillä yhdellä äidillä mahassaan. Oli siinä punkemista ja kieltämättä meinas itellekin iskee pienoinen paniikki kun joutuivat huutamaan apua siihen huoneeseen ja isä raukka näytti kans olevan todella huolissaan. Ei vaan oikeen selvinny et mitä siinä oikeen varsinaisesti kävi...oliko se vaan se et jäi hartioista kiinni ja vauvalle meinas käydä jotain vai jouduttiinkö äidille tekeen jotain vai mitä? Tuollaista en kyllä toivo itelle, eikä tietysti kenellekään, sillä menisin kyllä itse varmasti lukkoon tollasessa tilanteessa.

No jeps, pakko näitä tällasia ohjelmia tietty kattoo sitten :D
Aamulla aikanen herätys, nukkumatti kutsuu siis! Öitä!
 
Hyvää iltaa ja täältäkin terveisiä shoppailemasta. Käytiin miehen kanssa hesassa ostoksilla, ikeassa ja jumbossa. Pinnasänkyä lähdimme hakemaan, joka sitten meitin tuurilla oli juurikin loppu, joten laittavat sen sitten postissa tulemaan.
Kiitoksia taas kaikille vastauksista :)
Olen kanssa kovasti etsinyt hyviä imetysliivejä ja nuo bebesin vaikuttivatkin ihan hyviltä.
Nyt ei kyllä selkä enää kestä tätä koneella istumista, joten palataan myöhemmin, täytyy mennä lepäämään, koska tuo shoppailu vei niin voimat...
Pikkumyyh ja masuasukki 33+5 :heart: :heart: :heart:
 

Yhteistyössä