*Lokakuiset Pallomahat Elokuussa 2009* *Ensimmäinen vauva on jo syntynyt!*

Vakuutus asiaa: Olen kuullut, että jotkut vakuutusyhtiöt eivä korvaa pienten lasten korvatulehdus menoja, koska on niin yleisiä pienillä lapsilla. Eli kannattaa tosiaan kysyä omasta vakuutusyhtiöstä miten heillä, ettei tule yllätyksiä.

Palailen myöhemmin paremalla ajalla, tyttö vatii nyt leikkimään :)

Milla + pikkuinen rv. 32 + 2
 
Huomenta:

Pääsi mies kotiin eilen. Ystävänsä sisko, joka heille paluumatkaan rahatkin sai hankittua oli ollut yllätykseksi satamassa odottamassa heitä, vaikkei ollutkaan varma olivatko päässeet mukaan..toi sitten miehen kotiin ja poika oli niin onnellinen. Etsi unilta herättyään isiä joka paikasta ja suru oli niin suuri kun ei isiä löytynytkään.

Nyt mies on koulussa. Ja tulossa suoraan kotiin kuulemma ;)

Tapaaminen:

ilta-ajat on itselleni kinkkisiä, mutta voi olla, että saattaisi onnistua jos mies jää siksi ajaksi kotiin pojan kanssa...riippuu aina niin paljon onko hänellä asioita hoidettavana. Mutta yritetään =)

Täällä tuli eilen klo 23-01 mietoja kipeitä supistuksia. Seassa oli ihan harjoitus supistuksiakin, eli ei koko aikaa tarvinnut heijailla itseään.
Säteili kyllä se pienikin kipu ikävästi tuonne häntäluun ja ristiselän alueelle ja Deri punkasi päätään närkästyneenä alaspäin ja sai aikaan vielä pahempaa jomotusta.

Huomenna on neuvola, pitää sanoa tuosta siellä...toki uudelleen synnyttäjillä nämä on varmaankin aika normaaleja, mutta minäpä tahdonkin tietää kärvistelenkö turhaan :D

Se on nyt sitten rakkaat kanssasisaret SYKSY ja syksy on meidän aikaamme :D

Nyt syömään jotain.

paapelo+poju+Deri 33+3
 
Vakuutuksista Mä hain ihan tarkoituksella sitä vakuutusta heti vaan kun mahdollista, siis ennen niitä rd mittauksia koska just pelkäsin että ne sit vaikuttaa... kun siitä ekasta pääsin puhtain paperein mut toiset mittaukset oli tulossa.
Ja tosi nopsaan mä sainin niistä vakuutuksista paperit kun oli tuttu se myyjä ja lupas että saan laskun ennen toukokuun 20 päivää johon mennessä se piti maksaa että saatiin tuplabonukset :ashamed:

Talvicci Kyselit niistä rattaista niin meillä oli Habekorit (miten nyt kirjoitettiinkaan) esikolla. Ostettiin käytettynä ja oli ollu yhdellä ennen mein vauvaa ja ne jotenkin tuntui loppu vaiheessa semmoseilta löysiltä.... siis joo niillä oli helppo liikkua, ei ollu mitkään kauheen suuret ja kun oli aika isot renkaat niin myös lumessa oli helppo mennä.
Mut toivoin niistä tietynlaista napakkuutta

Vauvan asennoista olitte puhunu...
Mulla viimeks neuvolassa perjantaina neukkatäti sanoi että vauva on jo rt, MUTTA on vielä hyvinkin mahdollista että kääntyy. Että ottaa nyt sit selvää että miten sen nyt sit ottais... kun toisilla tuntui neuvolatädit olevan sitä mieltä että ei varmaankaan enään käänny.

Tänään mulla on nyt sit neuvolalääkärin tarkastus taas... ja siis selviää että vieläkö tarvii mennä töihin... tuskin. Vajaa 2 viikkoahan mulla olis jäljellä.
Saas nähä mitä vaaka siellä sanoo kun tuli sit ton miehen kanssa vähän herkuteltua siellä reissussa viikonloppuna :p
Aika on klo 11 joten vois vaiks jo kohta lähteä niin kerkeis tuo typy leikkimään siinä aulassa hetken ennen sinne huoneeseen menoa.
Niin ja siis joudun nyt ottaan ton esikon mukaan kun en ole jaksanut edes sille hoitajaa hommata siksi aikaa... normaalisti on pyritty ettei noi lapset vissiin kauheesti noilla käynneillä olis mukana.

Vauvan sukupuolesta mietteitä kun tossa taas törmäsin tuolla mitäs nyttin puolella keskusteluun tosta massun tärinästä niin ehkä meille sit on tulossa poika... esikosta mulla ei tälläsiä tärinöitä ollut mut nyt on ollu ja onhan tuo massukin nyt jonki verta kaposempi kuin esikosta.

Riivinrauta & Nuppunen 33+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja hugoliina:
[onko kenelläkään kokemuksia voiko vakuutusta ihan kepein syin evätä ja jos yrittävät, niin onko niissä valitusoikeutta?Hugis ja Papu 31+3
Minä jouduin kanssa merkkailemaan hakemukseeni sitä kohonnutta niskaturvoketta ja sitä seuranneita toimenpiteitä (istukkanäyte, lapsivesipunktio), ja olin aivan varma että kieltopäätös tulee. Etenkin kun tuloksista kirjoitin vaan että "sain puhelimitse tiedon sinä-ja-sinä-päivänä normaalista kromosomistosta, kirjallista tietoa ei ole tullut". Mutta niin vaan myönteinen päätös tuli.
Tosin on eri vakuutusyhtiökin (Pohjola).

Sinuna kyllä soittaisin tai kävisin kysymässä päätöksen viipymistä, etenkin kun etten enää ehdi muita vakuutusyhtiöitä kyselemään. Toivottavasti on vaan kesälomaviivystys ja myönteinen päätös on tulossa! (Valitusoikeuksista Tapiolassa en osaa mitään sanoa, valitan :) )
 
Tiila Olen jo soittanut ehkä 3 kertaa sinne Tapiolaan :LOL: . Tänään soitin ja eivät olleet edelleenkään saaneet epikriisejä sairaalasta eli minä neuvokkaana otin ja hommasin epikriisit itselleni, kuten myös sokrurasituksen tulokset ja laitoin postissa menemään =) . Papereissa mainittiin normaalisti edennyt ja normaali raskaus eli luulisi tuon vauutuksen olevan ihan ok. Toivottavasti vähän nopeutuu asian käsittely nyt. Sanoivat kyllä, että heillä ihan valtavaa ruuhkaa vauvakuutusten kanssa& kesäaika ja siksi normaaalia pidempi käsittelyaika ilmeisesti...mutta odotellaan, eiköhän asia nyt hieman liikahda kun saavat paperit =) . Milla(ko?) kirjoitti korvatulehduksista ja niiden korvaamisesta: kyllä kaikki vakuutusyhtiöt minkä sivuja lueskelin mun mielestä korvasi myös korvatulehdukset =)

Ihana juttu Paapelo,että mies pääsi turvallisesti kotiin =)

Mä nukuin niiiiin hyvin viime yön: en käynyt edes kertaakaan vessassa ja vauvakin nukkui aamuun saakka masussa :heart: , nyt on hyvä fiilis painaa hommia tänä viimeisenä työpäivänä :heart: vuoden loma alkakoot...jeiiiiii!!!! :D

Hugis ja Papu 31+4
 
Heips!

Talvicci kyseli vauvan neuleohjeita, ja Novitan sivuilla on hyvät ja helpot ohjeet http://www.novita.fi/index.php?cms_cname=neulemalli_koonti&nlm_content=3002
ja lankaakin noihin löytyy mistä kaupasta vaan. Oon ite tekemässä tota Kypärämyssyä ja varmaan sen nutunkin teen saman värisestä, elikkäs punaisesta. Ton helpompia ei välttämättä olekaan... Villahousuja teen kanssa, mutta niitten ohje oli jossain Suuri Käsityölehdessä jonka lainasin kirjastosta. Ohjeissa novitan wool-langan voi korvata novitan nallella. (villahousun ohjeessa korvasin nallella semmoisen langan kuin sandnes smart, ja muutoksia ei tarvinut tehdä )

Paulah sanoit että laitoitte jo miehenkin isyyslomapaperit vetämään. Me kun käytiin Kelassa kysymässä, niin sanoi että sitten vasta voi laittaa kun lapsi on syntynyt. Eli puhuiko meidän kelan täti ihan puppua? Sellainen käsitys meilläkin oli aikaisemmin että voisi laittaa jo etukäteen. Mitäh mitäh? :eek:

Kohta lähden tästä neuvolaan...

Hanikka ja Elli 32+3
 
Vakuutuksista: Meillä on vakuutukset IF.ssä ja siellä saa ottaa ns. syntymättömän lapsen vakuutuksen, joka kattaa 2 ensimmäistä kuukautta kehityshäiriöiden varalta. Ja sitten se ns "normaali" vakuutus lähtee siitä 2kk.n iästä eteen päin. Päätettiin että ei oteta tuota syntymättömän vakuutusta, koska mitään poikkeavaa ei ole vielä löytynyt ja ettei se sitten olisi sellaista ns "povaamista". Eli ihan normaali vakuutus jossa olisi sairaskuluvakuutus mukana. Me kun ollaan molemmat miehen kanssa oltu pieninä aika vakioasiakkaita terkkarissa :) Meillä ainakin suvussa on korvatulehduksia ja miehellä erilaisia allergioita.

Vauvanasennoista: Vielä ei ole tietoa miten päin tuo masussa majailee, torstaina olisi neuvola ja aion kysyä siellä siitä. Juuri kun näitä keskusteluja luin niin ajattelin etten edes itse tiedä mikä osa vauvaa on missäkin. Mutta sitten bongasin pään tuossa oikealla yläviistossa :D

Tapaamisesta: Syyskuussa käy sekä ilta että päivä ajat. Jään jo toisella viikolla pois töistä, kun on 3 viikkoa lomia pitämättä.

Alley ja Vilpertti 30+0 POKS! (apua, enää n.10 viikkoa h-hetkeen... :/ )
 
No vitsiläinen Hugoliina :D olet sitten tosiaan kesäjonon uhri! Jospa nyt tilanne selviäisi - kun itse toimitit paprut yhtiölle. Minä tosiaan sain alle kahdessa viikossa vastauksen, eli tuskin edes kysyivät sairaalasta tietoja. Eikö ole ihana, kun on saanut nukkua hyvin? Täällä toinen ilman yhtään vessakäyntiäkään viime yön kuorsannut.. Tosin alkava flunssa lie väsyttänyt niin hyvin, nenäsumute takasi henkireiän yöksi ja lentsu sitten uuvutti unille. Niin ja ihanaa viimeisen työpäivän viimehetkeä! Mukavaa lomaa (ja "lomaa" ) :flower:

Paapelo saanut miehen turvallisesti kotiin :hug: Hyvä niin!

Ratasmietteet täällä vielä aivan auki. Ehkä sittenkin pitää ne (matka-)sisarusrattaat hankkia. Tai sitten ei. Ehkä pärjätään noilla nykyisillä yhdistelmillä. Tai sitten ei.

Niin ja hankinnat muutenkin aivan auki. Toki esikoiselta (nyt ~1v5kk) jää paljon, esim. vaatteita ja amme jne, mutta mm. sänkykin on vauvalle laittamatta. Kohta kai sitäkin pitää alkaa miettimään.. Ehkä sitten äitiyslomalla, neljän viikon päästä!

Muuten ei ihmeitä. Vatsa on kasvanut valtavasti viimeviikkoina, ja vauveli jytistelee ahkerasti puolel ta toiselle. Raivotarjonnassa tuntuu pysyvän, mutta kääntää selkää vuorollaan vasenta vuorollaan oikeaa kylkeä kohti. Ja kovasti vastaa silittelyihin tai taputuksiin :heart: . Lonkat ovat alkaneet paukahdella, toivottavasti eivät hirmuisesti kipeydy. Esikoista odottaessa paukkuivat myös, mutta eivät hankaloittaneet esim. kävelyä. Loppuvaiheessa kävely kuitenkin muuttuu taaperrukseksi.. ilman kipeitä lonkkiakin siis.

Aurinkoisia päiviä toivotellen
(kun unohti jo mistä muista aiheista täällä keskusteltiin..)
nuhanenä Tiila rv 31+0 :eek:
 
Hanikka
Juu mä tuossa illalla kattelin ja päätin että ne on ne firkonit mitkä meille tulee...
Niin paljon kuitenki oon kuullu niistä hyvää että eiköhän ne meilläki kestä...


Just tuossa laitoin ruuan uuniin :p
Äitiltä pöllin siellä käydessä kesäkurpitsaa niin piti tehä semmosta kesäkurpitsa-riisi-jauheliha pataa :D

Kävin siellä sokerirasituksessa ja pitäs jonku ajan päästää soittaa neuvolaan joko sinne on tuloksia tullu :kieh:

Ollaan metästetty rivitalokolmiota tai omakotitaloa vuokralle, mut aika heikko on tuo tarjonta täällä... :(


*Talvicci ja Uuno rv.32+6* :heart:
 
Soitin neuvolaan niistä sokerirasituksen tuloksista... :wave:

Paastoarvo 4.8
1h päästä 8.5 (raja on alle 10)
2h päästä 5.9 (raja on alle 7)

Eli tuon sokerirasituksen mukaan ei ole mitään! :) :flower:

Hyvä kuitenki kattoo vähän syömisiä niin ei turhaan ainakaan lihos :whistle:

Taijan lähtee nyt käymään kaverin luona, sen poika on oppinu kävelemään niin pitää lähtee sitä ihastelemaan :D :heart:

*Talvicci ja Uuno rv.32+6* :heart:
 
Talvicci: Mä en ottaisi noita haberkorneja(esikolla on ne). Niissä ainakin meillä kuomu on tosi lerppu, katukiveyksen yli kun menee, se jo valuu alas. Ja samoin työntöaisan se korkeudensäätömekanismi hajos just kun takuu umpeutu + istumaosa on jotenkin niin liukas että siinä aina valuu ipana huonoon asentoon. Renkaat on isot mikä on tietty +, mutta niiden pikalukitus avautuu helposti jos vähänkään johonkin osuu.

Vauvan neuleohjeita on tosiaan Novitalla (kannattaa rekisteröityä siihen klubiin kahdeksi viikoksi), sitten löytyy garnstudiolta ( http://www.garnstudio.com/lang/fi/drops_catalog_oversikt.php?type=Baby ) ja myös jonkin verran tekstiiliteollisuuden sivuilta ( http://www.tekstiiliteollisuus.fi/fi/468 ) Novitan ohjeet on siitä parhaita, että langat löytyy joka kaupasta ja ovat edullisia, mutta toisaalta garnstudiolla on tosi nättejä. Itse neulon vauvalle nyt haalaria ja sitten vois tehdä parit villikset, jos kokeilis osakestoilua vauva-aikana niiden+harsojen avulla. Valmiskestot tuntuu niiin kalliille.

Tänään oli neuvola ja valtakunnassa kaikki hyvin :) Sillä mun papalla oli sitten todettu keuhkokuume (sitä, minkä jälkitautina, ei tiedetä). Vielä on sairaalassa antibioottitipassa, mutta kuumetta ei enää oo "ku vaan" 38..
 
alley Tapiolassa on valitettavasti niin, että mikäli ei ota syntymättömän lapsen vakuutusta, niin vasta 2kk:n iässä saa lapsivakuutuksen :(- mikäli vauvalla on ollut tuohon mennessä esim. korvatulehdus tms. niin vakuutuksesta rajataan pois korvatulehdus eli siitä ei saa koskaan korvausta. Nyt jos meille myönnetään tuo syntymättömän vakutuus, niin mikäli vaaveli sairastaa jonkin sairauden ensimmäisen kahden kk:n aikana, niin vakuutus korvaa jatkossakin ko. sairuden kulut. Ja ei tuo nyt ollut "kuin" 80e maksu ennen syntymää (ja sitten 2-3kk:n iässä maksetaan reilu 200e, joka on voimassa vuoden eteenpäin) eli pieni hinta siitä jos tulee sitten jatkossa ongelmia terveyden kanssa, tai näin miehen kanssa pähkäiltiin. Meidän kunnassa esim. korvien putkitukseen joutuu jonottamaan ihan hurjan pitkään ja muutenkin koetaan, että kivempi viedä pientä ilman jonotuksia lääkärin jos tarvi. Mikäli näyttää myöheemmin, ettei vakuutukselle ole tarvetta, niin puretaan se sitten ja otetaan tavallinen tapaturmavakuutus. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Muisku78:
Osaatko sä H-a-n-n-e sit sanoo ite miten päin vauva tuntuu olevan? Tunnetko sä potkuja juuri alaspäin tai johki tonne sivuun nivusiin? No, toivotaan että tajuavat vielä sielä mahassa kääntyä!!
Muisku78 Mulla tämä vauveli on varsin vilkas liikkeinen ja pyörii mahassa tosi paljon eli potkuja tuntuu milloin missäkin, mutta epäilen että nyt on jotain tapahtunut kun tänään en ole lainkaan tuntenut potkuja tuolla alhaalla vain molemmissa kyljissä tuntuu potkuja. Olen yrittänyt tunnustella että missä on pää mutta en osaa sitä yhtään paikantaa.

 
Vakuutuksesta me päädyttiin Nordean vakuutukseen ja myönteinen päätös sieltä tuli viikossa eli tosi nopeesti. Ihan viime metreille jäi asian hoitaminen kun just sillon 3 kk ennen laskettua aikaa tajusin vasta ruveta hoitamaan asiaa. Tapiolaakin harkittiin, mutta meni hermot kun ei päästy edes puhelinpalveluun läpi, joten hylättiin se sitten.

Vauvan asennosta ei täälläkään oikeen hajua. Aiemmin oli selkeesti poikittain mutta nyt luulen että on kääntyny perätilaan.

Täälläkin poksutaan tänään 30+0. Hurjan lyhyt aika enää h-hetkeen... Alkais nyt jo se äippäloma, työmotivaatio on ihan nollassa ja siellä istuminen ei muutenkaan kovin paljon innosta kun kaikeanlaista kremppaa alkaa jo olla. Tänään taas selkä juilinut, voi olla että joudun taas turvautumaan panacodiin vaikka oon niiden napsimista yrittänyt välttää...

Kohdunkaulan pituudesta muuten, mulla on varhaisultrasta lähtien ollu se 2,6 cm eli kai aika lyhyt? Tietääkö joku onko tällä jotain käytännön merkitystä ja mikä on yleensäkään normaali mitta?
 
Heipä hei!

Kohdunkaulan mitasta:

Se on jokaisella hiukan yksilöllinen. Itsellä se on 3cm joka on aikalailla vakio, mutta joillain se voi olla luonnostaankin 2cm.

Käytännössähän sillä ei välttämättä ole merkitystä, mutta avautumis supistusten tullessa voi tietenkin olla eduksi, jos kaulaa on jo hävinnyt tai jos se on ennestään lyhyt. Kuitenkin kaikki tämäkin on yksilöllistä ja riippuu paljon supistusten tehosta miten kauan menee.

Ennen varsinaista avautumistahan alkaa tuo kaula ensin hävitä ja sitten alkaa paikat oikein toden teolla aueta =)

Vauva on täällä ainakin juuri tällähetkellä oikein mallikkaasti rt:ssa. Liikkeet tuntuu ylös sivuille ja ajoittain ihan tuonne kylkiluihin. Pää pyörii "ihanasti" tuolla alakerrassa poraten välistä varsin voimallisesti.

Tänään tuli taas pari kipeähköä supistusta...tuntui jotta olisi lonkat jääneet jumiin sen jälkeen...tai siis varmaan nuo lantion lihakset sai sätkyn :D
Malttaisi nyt näiden kanssa edes sen himpun verran 3vk...ei tule mitään jos näistä tulee tapa ja joutuu kärsimään liian kauan.

Uudelleen synnyttäjillä kun kuulemma ennakoivia supistuksia saattaa alkaa tulla varsin hyvissä ajoin silti tekemättä juuri mitään :/
 
Helloota pitkästä aikaa!
Tänne ei mitään erikoista kuulu, kaikki hyvin :)
Olipas paapelon miekkosella aikamoinen reissu, hyvä nyt että pääsi kotiin ja kaikki hyvin.
Tulipas tuossa nukuttua parin tunnin päikkärit, mahtaako saada taas unta kun nukkumaan menee. Mies lähti juuri peliin ja minulla on tylsää...
Piti lähtee vähän kävelylle, mutta siellä sataa...
Osaako joku muuten sanoa, että haetaanko sitä isyyslomaa kelasta vasta sitten kun vaavi on syntynyt vai pitäisikö sitä nyt jo haeskella?
Samoin tuo juttu, kun emme ole miekkoseni kanssa naimisissa ja vaavin synnyttyä haluamme sille mieheni sukunimen niin miten sen kanssa piti toimia??
neuvolassa siitä joskus oli puhe mutta en enää muista, pitänee ensi kerralla kysellä...
Mutta jos oikein muistan niin sitten kun vaavi on syntynyt niin vasta toimitellaan niitä lappusia kaikkialle...
Nyt taidan mennä haukkaamaan jotain hyvää, vaikka jädee..
Pikkumyyh ja masuvaavi 33+4 :heart: :heart: :heart:
 
pikkumyyh:

Jos olette miehesi kanssa avoliitossa niin lastenvalvojalta saapuu teille postissa tiedote miten edetä isyyden tunnustuksen kanssa. Tämä tulee kotiin suunilleen 1vk päästä lapsen syntymästä.

Helsingissä soitetaan Kallionvirastotalon lastenvalvojalle ja varataan aika mahd. nopeasti.
Sitten painellaan sinä päivänä tuon virkailijan pakeille.

Meillä oli aika rasittava ämmä suoraansanottuna esikoisen aikaan.
Kyseli hyvin tarkasti seksielämästämme...tai niin, että onko minulla itselläni muistikuvaa olimmeko yhdynnässä hedelmöittymisen ajankohtana ja muistaako mies samaa. Olin piruillakseni ottanut sen vuoden kalenterin mukaan, jossa oli erittäin tarkasti kiertoni eri vaiheet aina selostettuna ovislimoista ekoihin r-oireisiin ja niitä naikkoselle näyttelin :LOL:

Sitten meinasi hiiltymys iskeä, kun akka toitotti varmaan 5 kertaa miehelle, että onko hän nyt AIVAN VARMA ettei tahdo DNA testiä kun se on ilmainenkin...
Mies taisi sanoa jotain sellaista, että eiköhän tämä ollut tässä, että avioliittokaan ei ole tae että syntynyt lapsi olisi aviomiehen, vaikka näin automaattisesti oletetaan...tosin ei noin hienosti ;)
Sitten virkailija hiljeni ja antoi laput allekirjoitettavaksi.

Nyt kun taas on tuo edessä ja jos on saman tyylinen, niin aion kyllä antaa sanaisen arkkuni laulaa huolella, jos menee taas tuollaiseksi p:n jauhamiseksi :D

Ja sitten tulee päätös kotiin siitä että isyys on vahvistettu ja tunnustettu lailliseksi ja ristiäisissä tai maistraatissa voi tämän jälkeen antaa lapselle isän sukunimen.

Pitkät koukerot on
:whistle:

paapelo+poju+Deri 33+3
 
pikkumyyh85: meillä ainakin typy oli ristiäisiin saakka mun nimissä ja sit kelakortti oli jo tytön nimi miehen sukunimellä.
Muistaakseni näin.
Paapelo: ompas teillä ollu kyllä kurja tyyppi siellä lasten valvojalla :|
Nyt ollaan onneks jo naimisissa joten tuo osuus jää kokonaan pois.
 
Hanikka: En mäkään ole itseasiassa täysin varma että voiko isyyslomapaprut laittaa jo nyt vai vasta lapsen synnyttyä. Ei munkaan mies ole vielä saanut tästä asiasta päätöstä, paperit on laitettu kyllä kelalle. Miehelle kävi pieni onnettomuus kesällä jonka takia anottiin sairaspäivärahaa kelalta ja ne samat tuloihin liittyvät laskelmat oli siinä, siksi tiedetään jo nyt että miehen palkkalaskelmia koskee samat ongelmat kuin mun äippärahapäätöstä, ne päivärahan myöntämisen kriteerit on samat.
Mutta en kyllä ole lukenut mistään ohjeista, ettei hakemusta voisi laittaa etukäteen. Tietääkö muut? Mistä edes pitäisi sitten saada isyyslomalla rahaa kun palkkaakaan ei tule?
 
Isyyslomasta: Jotkut työnantajathan maksaa täyden palkan isyysloman ajalta, tällöin työnantaja saa Kelan isyyspäivärahan. Jos palkkaa ei kuitenkaan makseta, saa isä Kelasta päivärahan. Mun mielestä isyyslomasta pitää hakea päivärahaa vasta jälkikäteen, jolloin isyyslomapäivät ovat jo tiedossa.

Vaunuista: Onko kukaan hankkinut Crescentin Classic-vaunuja? Olen hurjasti tykästynyt niihin, ainut mikä mietityttää on puolikovan kantokopan kapeus. Se on 4cm kapeampi kuin esim. Emmaljungan koppa. Ja jotenkin se näytti ihan silmäänkin kapealta. Tuleekohan vauvalle ahtaat paikat, kun talvipakkasilla pitää kuitenkin laittaa toppausta ja lämmikettä?

Huomenna päivällä neuvola, ihanaa päästä kuulemaan taas sydänäänet. :)
 
Moi mammat,
taalla on just vasta kayty rakenneultrassa - meni suomeen sopimani rakenneultra monkaan kesalomien takia ja paasin siis vasta nyt taalla kotona Belgiassa katsomaan milta nenu nayttaa jne. Kaikki hyvin, mutta itu on viela aika pieni - vain 1.4. kg. Sanoi, etta kunhan on 2.5 kg syntyessaan, pitaisi kaiken olla ok. Kuulostaa tosi pienelta..?

Mutta mika on SF mitta? Ja miksi kohdun kaulaa mitataan jo nyt (taalla ei sellasesta ole puhettakaan).

Ja olettepa onnekkaita kun paasette mammalomille kohta - mun taytyy odottaa viela jonkin aikaa. Taalla paasee lomille vasta viikkoa ennen laskettua aikaa. Tosin, ma teen toita himasta lokakuun 1. paivasta lahtien (tai nain ainakin pomo lupaili),ettei tarvi rytyyttatunnin matkaa junalla/pyoralla/kavellen.

Onko suomessa joitain lihaskuntoharjoituksia ja muuta ennen synnytysta - mun laakari kehotti mua varaan ajan prenatal kinesistille (?) jossa mulla on aika huomenna. Siella opetellaan terveellista ryhtia, rentoutumistekniikoita ja muuta...en ole ihan varma,mutta huomennahan se nahdaan. Onko suomessa vastaavia?


 
Yöllä on aikaa kirjoitella.

Olette kyllä hurjan ahkeria pitämään tätä pinoa yllä.

Paapelon kertomus isyydentunnustuksesta oli ihan kuin omasta näppäimistöstäni.
Olimme kanssa Kallion virastotalossa lapsenvalvojalla, joka kysyi mieheltä ainakin 3 kertaa, että oletko aivan varmat, ettei halua dna-testiä. Nyt se olisi vielä ilmainen, mutta myöhemmin sen joutuu itse maksamaan yms. Muutenkin toimitus oli aika kolkko ja ilmeetön. Täti luki paperista suoraan kaikki kysymykset ja me kiltisti vastailtiin. Toivottavasti nyt toisen kanssa olisi lyhyempi kaava, nimet paperiin ja sillain. Ei edelleenkään olla siis naimisissa. Paperit tulivat kotiin tosi nopeasti.

Täällä omassa vatsassa on välillä vähän tuskainen olo. Vauva on jo raivotarjonnassa ja potkii mukavasti kylkiin ja pää painaa tuolla virtsarakossa. Pieniä supisteluja on silloin tällöin, ei onneksi vielä kivuliaita. Tuntuu kyllä välillä siltä, että olisin jo valmis vatsasta luopumaan. Hassua, kun esikoisen aikaan olo oli koko raskauden mitä mainioin. Ehkä se vaikuttaa, kun itselläni on tämä toinen niin nopeasti ensimmäisen jälkeen, ettei toipuminen ole ollut vielä ihan täydellistä.

Esikoinenkin täytti kuun alussa vuoden, meidän vauvasta tuli siis taapero. Onneksi kohta on uusi vauva talossa. Kovasti jo odotellaan. Saimme iloisia uutisia, että pääsemme muuttamaan isompaan asuntoon jo lokakuun lopussa. Ei siis kauaa tarvitse tässä pienessä kaksiossa nelisin asua.

Neuvola olisi maanantaina ja sain ajan viikolla 36 Kätilöopistolle raskausdiabeteslääkärille. Ilmeisesti hän katselee vauvan kokoa ja muuta sellaista. Sokerit ovat seurannassa pysyneet hyvinä ja sainkin ohjeeksi mitata enää satunnaisesti, kiva juttu. Toisaalta oli mulle hyvä, että jäin kiinni sokerirasituksessa, kun on tullut syötyä paljon terveellisemmin ja herkuteltua tosi vähän. Hyväksi sekä itselleni että vauvalle.

Niin, voisin olla kiinnostunut liittymään seuraanne, jos tapaaminen järjestetään pääkaupunkiseudulla.
Itselle käy sekä päivä että ilta. Päivisin tosin tuollainen taapero seuraa matkassa.

Nyt painun unten maille. Palailen taas kirjoittelemaan paremmalla ajalla.
Luen kyllä edelleen säännöllisesti.

Mirmi + pikkusisarus 33+5 (vuorokausi on vaihtunut)
 
Huomenta..neuvolaa odottaessa :D

Missah:

Kärsit SUKKAPUIKKOKIVUISTA, kuten minäkin :D :D
Vauvan pää tai peppu aiheuttaa painetta kohdun laulalle ja suulle, ja se venyy hetkellisesti ja kipuhermot paukkuu.
Muistan pojan ihan vikoina raskausviikkoina, kun jouduin oikein ponkaisemaan seisaalleni, kun pojan pää porautui ajoittain niin alas tuikkasemaan :whistle:

Iitun emo:

Onhan paleero hiukan pienen oloinen, mutta miehestänikin on kasvanut kelpo kokoinen mies ja hänkin oli nipin napin 2800g syntyessään täysiaikaisena :D

Sf-mitta:
Mitta otetaan äidiltä mieluiten puoli istuvassa asennossa jalat koukussa ( tutkimus sängyllä ) asettaen mitta häpyluun rajaan ja vetämällä mitta kohdun korkeimmalle kohdalle.

Eli toisinsanoen se on kohdunpohjan korkeus. Se kertoo epäsuorasti vauvan kasvusta, mutta ei ole kovinkaan tarkka.

Meillä suomessa mitataan kohdunkaulaa, jotta voidaan määrittää mahdollinen kypsyminen. Esimerkiksi jos odottaja kärsii runsaista supisteluista (kipeistä tai harjoitus supistuksista ) voi lääkäri päätellä jotain jos kohdun kaula on alkanut lyhentyä tai paikat muuten pehmetä ja aueta.

Normaalissa raskaudessa tilanne kartoitetaan 1-3kertaan riippuen täysin kunnasta ja neuvolan käytännöstä.

Nukuin kyllä tosi hienosti. Siksi onkin vähän pönttö olo :LOL:
Koskaan ei ole näköjään hyvä.

Deri aloitti taas tasan klo 05.00 melskauksen. Olen jo siihe tottunut. Onneksi tämä pallero on kovin ystävällinen noina varhaisina tunteina ja tyytyy vain hieman ojentelemaan jalkojaan tai vaihtelemaan 3s välein pepun puolta vasemmalta oikealle :D

Mutta nyt on tuo pieni mies saatava jo ylös sängystä. Olen odottanut kohta 1,5h että herää, mutta hän vaan nukkua porskuttaa...tietenkin juuri silloin näin käy kun olisi menoa ;)

paapelo+poju+Deri 33+4
 
Kiitos Paapelo taas kerran... :flower: Eilenkin kun kävin hakemassa postin, niin joka askeleella tuntui, oli pakko pysähtyä vähän väliä.... :kieh:

Töissä on mennyt kyllä nyt tosi kivasti. Saanut kevyempää hommaa ja saa jopa istua aika paljon päivästä. On ihan luksusta ja kivut lonkissa on puolittunut. Vajaa neljä viikkoa, ja sitten alkaa reilu vuoden vapaus töistä.... :p
 

Yhteistyössä