*Lokakuiset Pallomahat Elokuussa 2009* *Ensimmäinen vauva on jo syntynyt!*

Ärsyttävää, oon yrittänyt soittaa neuvolaan monena päivänä puhelinajalla mutta kertaakaan en oo päässyt edes läpi.

Sikainfluenssasta mä oon siis töissä terveysasemalla, en varsinaisesti hoida sikainfluenssapotilaita, mutta muun henkilökunnan keskuudessa on jo tartuntoja ja samoissa tiloissa liikun kuin potilaat, joten hieman kieltämättä huolestuttaa tartunnan saaminen. Tolla perusteella tuskin saan vapautusta töistä kuitenkaan, vaikka riskiryhmään kuulunkin.

Äitiyspakkauksen kestovaipoista mikä sen sisävaipan sisällä olevan kangassuikaleen tarkoitus on? Ja pitääkö noiden kanssa käyttää jotain lisäimua vai riittääkö sisävaippa itsessään? Me meinataan kyllä pääasiassa ainakin aluks käyttää kertksiä, kun esim. kuivausrumpua ei ole, mutta ajattelin noita kuitenkin kokeilla.

Vauvan peitosta kyseltiin, mä ostin Hemtexistä muutamia tollasia vaunu/kehto-kokosia vuodevaatesarjoja ja meinasin leikata fleecestä tms. kankaasta niihin sopivan peiton.
 
alley:

Seuraile noita kipuja. Jos huomaat säännöllisyyttä tai jonkun aiheuttavan noita, niin lepoa ja jos jatkuu soittoa neuvolaan. Tässä rv30 jälkeen alkaa monesti supistuksiin tulla hieman ytyä, mutta ovat silti monesti pelkkiä harjoitus supistuksia. Itsellä tuommoisia tullut myös muutamana iltana ja yönäkin.

Hb synnytyksen jälkeen:

Esikoisesta aloin syömään joskus rv20 jälkeen ja joka päivä yhden. Jatkoi laskuaan rankasti ja sitten söinkin maksimi annostusta koko loppuraskauden ajan ja sain sen pidettyä hitusen reilu 120 :whistle:
Sairaalassa ei mitattu tuota hb:a, mutta koska olo oli hutera niin veikkaisin sen kyllä laskeneen lähemmäs 100. Söin omatoimisesti rautaa vielä viikon verran synnytyksestä, kunnes alkoi tuntumaan normaalilta =)

Kela:

Nuo koukerot on raivostuttavia. Mutta ensikertalaisille tiedoksi jos ei ole sen ihmeemmin perehtynyt, että jos lapset tekee niin, ettei edellinen ole ehtinyt täyttää 3v ennen seuraavan syntymää voidaan saa samat tuet kuin edellisestä, toki näin kannattaa tehdä vain jos tulot on olleet paremmat silloin.
ITsellähän pätee tämä, joten saan palkkani mukaan tästä kakkosestakin, vaikken ole töissä ollutkaan aikoihin.

ON:

Tuntuu että maha ratkeää...oikeasti, tässä on varmasti joko kasvuspurtti tai sitten vauva on jotenkin typerästi venytettynä tuolla.
On se luojan lykky, että tämä on kohta jo ohi...tai kohta ja kohta, mutta ei silti kauaa ;)
Turvotukselta olen edelleen säästynyt ja painoa ei näytä tulevan vaikka maha kasvaa...menee kaikki energia kulutukseen heti.

Tuntuu että kaikki muut on ihan järkyttyneitä siitä, ettei painoni nouse, mutta ei kuulemma äidillänikään noussut enään seuraavista lapsistaan. Aina tuli se max.7kg turvotuksinenn kaikkineen.
Selityksenähän toki on minullakin se, että paljoa en ehdi päivän aikana lorvia ja syön paljon terveellisemmin kuin esikoista odottaessa.

No juu...pakko ruoasta puheen ollen mennä tekemään ruokaa. Pitkästä aikaa makkarakastiketta ja pottua (broileri lenkistä tehtynä, jonka mies osti...saas nähdä miltä maistuu :D )

paapelo+poju+Deri 32+6
 
Jaahas, se ois huomenna sitten yhdet hääjuhlat tiedossa, miehen serkun, jota ennen istun kampaajalla ja meikissä pari tuntia ja sitten autossa vielä toiset mokomat. Mahtaa tulla raskas päivä...No, pitänee liueta juhlapaikalta ajoissa sitten hotellille kun alkaa väsy iskeä. En hirveän innolla odota noita juhlia kun meillä on ollu viimeset viikonloput muutenkin semmoista haipakkaa että ois kiva vähän levätäkin välillä...

Flora + L-poika rv32+2
 
Ei luoja mä sanon itteni ihan just irti tästä raskaudesta :headwall:

Deri painaa niin perkuleen kovaa harjoitussupistusten aikana alas, että meinaa oikeasti happi loppua ja tuntuu jotta mä oikeasti halkeaisin kahtia :headwall:
Se ei siis varsinaisesti satu kovinkaan, mutta ei luoja varjele en kestä.
Antakaa mun kaikki kestää jos taas menee 2vk yli LA:n :ashamed:

Kiitos kun sain JÄLLEEN purnata.
 
Moikka taas, ihan en innokkaampiin kirjoittajiin kuulu, mut kerrotaanpas mitä meille tänne Jyväskylään kuuluu.

Käytiin neuvolassa eilen pitkästä aikaa. Viimeksi käytiin siis ennen juhannusta (sulkuaika tuo heinäkuu täällä). Painoahan oli tullut aika paljon, alkupainoon nähden siis noin 12 kg, vaikkakin oon syönyt varsin terveellisesti. Varsinkin marjoja, kun sattuu niitä olemaan kotona enemmän kuin omiks tarpeiks ja vanhemmat kantaa niitä meille syötäväksi. Mut terveellisiä tai ei, niin kiloja on tullut. Masukin on kasvanut selkeesti, sf mitta oli 28,5, meni käyrien yli reippaasti ja neuvolatäti vaan lohdutti ettei se suoraan tarkoita isoa lasta, että voi tasoittua. Mene ja tiedä. Aika paljonhan tuo kaveri ehtii vielä kasvaa. Sokeriarvot oli ainakin kunnossa. Mitään painoarviota ei oo kyllä tehty, vois olla kyllä ihan mukava tietää...

Ja vaikka tieto voi lisätä tuskaa, niin jotain perhe/synnytysvalmennusta kaipais. Kysyttiin sit siitäkin, niin täällä on yhtenä päivänä auditoriossa luento lauantaisin, jonne voi mennä kuuntelemaan kätilön esitystä eikä pääse ees tutustumaan paikkoihin. Hitto en oo käyny ees koko Keskussairaalassa, vaikka tosin tiedän missä se on. (En ole alkuperäinen jyväskyläläinen.) Ja sekin on ilmeisesti joskus ihan loppuvaiheessa tarjolla. Ärsyttää kun tommosiakin juttuja karsitaan! Mitäs sit kun kaveri päättää tulla maailmaan etukäteen ja yhtään ei tiedä mistään mitään! Toki onhan noita yleisjuttuja lukenut synnytyksestä jne, mut silti. :kieh: :headwall:

Mitäs muuta. No saikulla olenkin sit äippäloman alkuun. Yöt tulee edelleen valvottua, mut lannekivut on tullut tutuksi mullekin. Ei kiva, ei yhtään kiva. Selkä mulla on ollut aina huono ja ois oleellista pitää kuitenkin jotain kuntoa yllä, mut tuntuu ettei oikein mitään jaksa tehdä tai ainakin tosi pienissä annoksissa. Kävelemässä oon yrittänyt käydä, mut varsin herkästi alkaa supistelemaan ja ottaa rauhallisemmin. Hitto mummokin menis ohi nopeemmin kun itte kävelee etana vauhdilla ja puhisee. Toki masuasukki on aika ylhäällä ja painaa tehokkaasti sisuksia ja keuhkoja. Että onko mikään ihme jos on kuin mikäkin höyryveturi. Kovasti tuolta neuvolastakin tulee ohjeita, että pitäis kuntoilla ees vähän jne. mut jos kroppa on erimieltä niin kuntoilut on aika vähissä. Että kaikki taas ärsyttääkin, miehenkin kanssa tuli tapeltua ihan typeristä asioista... |O :ashamed: :(

Hemoglobiini oli kans pudonnu reippaasti, niin saa syödä sitäkin (145->117), toivottavasti itselle ei siitä enää mitään pahaaoloa tule. Kalkkia ja raskausajan monivitamiinivalmistetta oon syönyt koko raskauden ajan, mut ne nyt kuuluu mun ruokavalioon muutenkin. Syön aika miten sattuun ja laktoosittoman ruokavalion takia, maitotuotteet jää vähäisiks.

Vaatteista oli kanssa kommenttia. Äippäpaketti on purettu ja pesty ja viikattu. Kun en ole mikään silittäjäinnokas, niin vaatteita tai lakanoita ole silitellyt. Kestovaippoja meinattiin käyttää ja on niitä tullut hankittua hyvä läjä itseasiassa koko vaippa-ajaksi. Ja meinasin tehdä villiksiä itsekin. Joku kyseli niistä äippäpaketin kestovaipoista, niin sisävaippa tarvii aina jonkun kuorivaipan päälle. Mut se läppä on ikäänkuin lisäimu, joka nyt sattuu olemaan vaipoissa kiinteenä osana. Tarvittaessahan niihin voi toki lisääkin imuja laittaa. (Meille ei oo muksuja ennestään, mut on tähän kestoiluun kyl tutustunut aika hyvin. :)
Aattelin viel hommata kyl lisävaatetusta ja lakanoita, mut ehtiihän sitä vielä. :)

No joo, jos en ihan romaania ala kirjoittaa kuitenkaan. Tämmöstä tänne tällä kertaa.

Satu ja muru 29+1
 
Mutilainen: hieno juttu ettei tullut ampparin pistosta pahempaa. Mulla on muutamia tuttuja joiden allergiat on raskauden aikana hävinneet, tosin osalle on sen jälkeen tullut pahempanan takasin. Mutta nauti niin kauan kuin ei tule oireita.

Katiia: meillä kuopus oli suunnilleen 3 kun annettiin pelailla ekoja kertoja. Tai oikeastaan tätinsä antoi kysymättä mitä mieltä me ollaan. Hyvin epäsäännöllisesti kuopus koneella on, kesälomalla ei tainnu olla 5 viikkoon ollenkaan. Isänsä kanssa välillä sitten kattelevat you tubesta kaivureita ym koneita.
Voisin olla kiinnostunut treffeistä sitten kun on saatu vauvat maailmaan. Jos vaikka jonnekin keskustaa sopis treffit niin olis sillain puolueeton paikka missä treffata, ainakin eka kerran.

Aippäpakkauksen kestoista: sisävaippojen päälle tarvii laittaa aina kuori. Se läppä on lisäimuna, sen voi sitten taitella sopivalle kohdalle. Lisäimuja niihin voi myös laittaa jos tarvii.

Laittelin tossa pakkaseen puolet kasvimaan tillisadosta. Loput aattelin sitten kuivata huomenna. Niillä taas pärjätään pitkälle kevääseen. Raparperia aattelin kanssa vielä pakastaa, sitä tuntuu olevan ihan mukavasti kanssa.

Peppi ja rinsessa 31+3
 
no niin,tää mamma on jo paljon paremmilla mielillä taas,mies lohdutti että ei nyt ruveta panikoimaan ja stressaamaan etukäteen mitään.tiistaina on JO onneksi äippäpoli niin saa lekurilta vähän tarkempia tietoja tosta,mutta tosiaan raskaus-hepatoosista saattaapi olla kyse ja nimenomaa toi sappiarvojen nousu on se pahempi juttu tässä kun se nimenomaa saattaa aiheuttaa vauvan sydämen pysähdyksen ja riski siihin kasvaa aina mitä lähemmäksi laskettua-aikaa mennään,sen takia hepatoosi-raskaudet yleensä käynnistetään hyvissä ajoin jotta tältä vältyttäisiin,ja kuulema tosi tarkkaan seuraavat ja helposti ottavat myös osastolle seurantaan.

mutta tosiaan yritän nyt ottaa ihan iisisti,ja varttoa sitä lääkäriä,kun voihan olla että tilanne ei oo yhtään niin paha kuin sitä pienessä mielessä ajatteleepi :(

nyt nauttimaan lämpösistä voikkareista ja jälkkäriksi jäätelöä,,,nammmn :p

kaurisäiti ja bambi 31+2 :heart: :heart:
 
Täällä oli kans tänään neuvola =)

viikko 32+6
Paino 75,6kg (-100g viime neuvolaan)
Verenpaineet 101/67
Pissa puhdas
Hb 121 (ei kuulemma tarvii enään syödä rautatabletteja koska tässä vaiheessa yleensä alkaa kuulemma itekseen nousemaan.
Sf mitta 31
Syke +
Liikkeet ++
Niin ja rt

Mä vähän pelkäsin että mitä meinaa tosta mun painosta mut oli ihan hyvillä mielin koska mulla tota ylimäärästä oli jo alunalkaen (olen vaivaiset 157cm) mut ei ollu moksiskaan.

No sit se terkka tiputti pienen pommin ennen mun lähtöä!!
Mein neuvola on suljettuna marras-joulukuun!!
Siis äitiysneuvolat hoidetaan koska ne on lakisääteiset mut juurikin vasta synnyttäneet kärsii tästä säästötoimesta kaikki pahiten!!
Heinolan valtuusto on tehnyt tälläisen päätöksen asiasta... ja mä ihmettelen että mä en ole kuullut tästä asiasta... itse kuitenkin kuulun Heinolan vihreisiin.
En mä ehkä omasta puolestani ole niin huolissani mutta varsinkin ensi synnyttäjistä.
Mä en vaan voi käsittää tätä.... viimeseks nyt millään lapsi perheellä on varaa hoidattaa lapsia yksityisellä.
Ja mä en jotenkin ymmärrä mikä säästötoimi tää on kun se terkka vielä sanoi että hän ja joku toinen jää sinne hoitaan sen äippäpuolen ja muut hoitajat pääsevät muihin hommiin (vanhustenhoitoon...) siksi aikaa???
Saas nähä saanoko mä ens viikolla aikaseks tehdä tästä lehteen mielipidejutun!

Niin joo ja terkka laitto mut sin nyt ens maanantaihin saakka saikulle ja tiistaina pääsen neuvolalääkärille joka tod. näk kirjoittaa mulle sen vajaa 2 vkoa sitten että äippälomaan asti.

Meillä on nyt pesty pyykkejä Mini Riskillä ja sitä meinasin nyt jatkossakin käyttää.
Kauheesti mulla jo noita vaatteita onkin ja tänään tuli sit lisää postimyynnistä tilattuja :ashamed:
muuten mulla on pesty... siis kaikki uudet... tarvis vielä vissiin kaivella noita esikon vanhoja kans esiin mitä niitä löytyis ainakin neutraalin värisiä.

Niin ja tulipas samassa postimyynnin paketissa ensimmäinen joululahjakin :whistle:
Miehen veljen lapselle ostin Nalle Puh pussilakana setin kun maksoi vaan joku 13? :D
Ja samanlaisen sai mein esikko.
Mä meinasin aloittaa tänä vuonna vähän aikasemmin tän joululahjojen hommaamisen että ei tule kiirus ja rahat lopu sit joulukuussa.
Mulla kun on 5 kummilasta ja sisaruksia niillä jokunen (olen yleensä jotain pikkuista ostanut myös niille) ja sisaruksien lapsia on 5(niin no kaksi näistä on myös kummilapsiani).

Huomenna sitten koittaa se ihana päivä jolloin viemme tuon esikon sinne mummon ja papan hoitoon (serkut tulee sinne kans) ja miehen kanssa siitä jatketaan matkaa satamaan ja lähdetään kaksin sinne Tallinaan :heart:
Tilanne senkin puoleen hyvä että molemmat saattiin tänään tilit joten ei nyt sit tarvii ihan kauheesti rahaa sillä matkalla miettiä.

Niin ja rahasta puheen ollen!!!
Meille taas tuli Kelasta ilouutisia eilen!!
Kauheelta tuntuu hehkuttaa :ashamed: mut siis mä saan tosi hyvin nyt sit tästäkin äippärahaa... siis odotin monta sataa euroa pienempää rahaa mut tosiaan kun noi lomarahat sit korottaa tota ihan kivasti.
Saan siis ainakin nyt ne ekat kuukaudet enempi rahaa kuin töissä ollessa... n. 100? parempi raha kk tulee kuin mitä jos olisin töissä.
Mut niille ketkä nyt taistelee tuon Kelan kanssa... tosta pitäis tehä ihan joku isompi äläkkä tosta Kelan laskenta tyylistä!!! Eihän siinä ole mitään järkeä että ilmoitetaan että sen korotuksen täytyis olla vähintään 20% että saa sen 6kk palkan mukaan sen rahan ja sit todellisuudessa se onkin lähes 30%.
Kun kuitenkin toi 20%:kin on jo tosi iso raha!!

Mutta joo... johan tässä nyt olikin jo enkä yhtään muista mitä muuta piti kommentoida joten Heinola (minun osaltani ainakin) hiljenee.
Mä otin tohon boxille noita synnytys ohjelmia ja painun nyt niitä tölläämään.... niin ja hei! Se vauvatalo ohjelma on ilmeisesti alkanut uudelleen ja tulee nyt kaksi jaksoa peräjälkeen.

Riivinrauta & Nuppunen 32+6
 
Huomenta,

Kelasta ja päivärahoista on ollut puhetta... Itsekin aion käyttää viim. 6 kk tuloja laskennan perusteena ja luulin tosiaan että 20% korotus bruttotuloihin riittää. Mutta ei, Kela tosiaan tekee 2007 työtuloihin indeksikorotukset ja 2009 6 kk tuloista miinustetaan tulonhankkimisvähennykset (kaikilla ainakin tulonhank.väh. 620 eur ja tel+työt.vak. 4,5%). Ja tuon jäljelle jäävän summa tulee siis olla 20% suurempi kuin indeksikorotetut 2007 tulot. Huomasin itse, että Kelan nettipalvelussa järjestelmä ilmoittaa paljonko viim 6 kk tulojen kuuluisi olla, jotta niitä käytettäisiin laskennan perusteena. Itsellä se saattaa juuri parilla eurolla ylittyä, vaan luulenpa että Kela osaa senkin pyöristää alaspäin ja päiväraha tulee pienempänä. Grrrr. :kieh:

Huh sentään, paapelolla alkaa olla jo tukalat paikat. Koitahan kestää, ei tässä enää onneksi montaa viikkoa ole jäljellä. Ja toivotaan ettei paukkuisi paljon yli LA:n. :)

Onko kellään muulla "hiljainen" vauva? Musta tuntuu, että vauva liikkuu todella vähän, olin kuvitellut että tässä vaiheessa liikkeitä olisi paljon enemmän. Istukka tosin on edessä, että kaipa se yhä vaimentaa. Mutta eilenkin piti oikein kuulostella, että onko siellä vielä joku... Välillä herää huolikin. Tosin neuvolatätikin sanoi, että toiset vauvat liikkuvat yhtenä päivänä ja ovat sitten pari päivää ihan hiljaksiin.

Ihanaa, kun paistaa aurinko, mutta ilma on viileä. Nyt koiran kanssa ulos lenkille! Mukavaa lauantaita kaikille. :)
 
PArempaa päivää kaikille =)

Täällä tuli nukuttua niin katkonaisesti, mutta suht pitkään kun poikakin nukkui vähän pidempään.
Mies lähti kello 06.30 laivalle ja nyt odottelen, jotta kehtaisi äidille soittaa milloin on pienin siskoni tulossa hoitoon.

Aamulla heräsin taas siihen, että Deri möyri oikein urakalla jaloilla tuonne vatsalaukkuun. Se on ilmeisesti hänen mieli asento kun olen nukkumassa.
Ja tämä puutuminen..olin unohtanut miten ilkeää se on.
Ei tarvitse todella olla kuin 15min yhdellä kyljellä ja jo on jalka puutunut :whistle:

Ja ajatella 4vk päästä vaavi on jo täysiaikainen...siis lääketieteen silmissä. Tulevat sitten kun tulevat siitä huolimatta. =)
Aloitan sen vadelman lehtiteen juomisen tuossa 3vk päästä rv36.

Mutta nyt katsomaan pojun kanssa lasten ohjelmia :wave:

paapelo+poju+Deri 33+0 POKS
 
Juurikin kun pääsin kehumasta miten ihanasti tämä raskaus on mennyt ja vaivoja ei ole, niin kysyn vaan, että kuinka yhdessä yössä voi tapahtua näin mullistava muutos? ÄÄÄÄÄK- satttuuuuuuuu |O |O :headwall: ! Varmasti ollut jo aiheesta, mutta kysyn silti: onko kipu tuolla lantioseudulla/lonkissa normaalia tässä vaiheessa? Yöllä ei meinannut pystyä olla missään valtakunnan asennossa kun sattui niin hitosti olla molemmilla kyljillä kun Papu painoi juurikin kipeään kohtaan ja selälläänhän vauva painaa keuhkoihin :eek: - kävely aamulla hankalaa myös. Öisin myös oksettaa...Ja kun vauva myllertää, niin koko ajan sen pitää noihin kipeisiin kylkiin /lonkkiin (en oikein osaa paikallistaa kummassa kipua enempi...) kolhia...Ja sitten vielä kaiken kukkuraksi ihan kummallinen vaiva on ilmaantunut toiseen jalkaan: se kipeytyy melko kovastikin välillä reidestä /polven läheltä: voisiko olla, että johonkin hermoon painaa jokin niin, että vaikuttaa jalkaan? Pitkään kun istuu( makaa ja siitä nousee, niin ihme linkutusta kävely sen jälkeen :ashamed: ! Ja vauva on jo ihan liian iso tuonne vatsaan: hurja möntti koko ajan jommallakummalla puolella vatsaa- oikein kova möllylkkä ja tuntuu, että masu repeää siitä kohtaa ja välillä tekee ihan kipeää kun Papu jaksaa köllöttää samassa kohtaa vaikka kuinka kauan (muistaa toki monottaa mua aina säännöllisin väliajoin ettei totuus pääsisi unohtumaan...) ... ValivalivaliVALI...anteeksi heti aamusta kunnon purnaus....mieskin on töissä niin sille en voi kitistä :LOL: ! Meillä olisi tuttavien häätkin tänään ja meitsi ihan megavaivainen - kiva lähteä sinne juhliin lyllertämään :ashamed: ...haluaisin vaan jäädä kotiin.

Voi kauhistus...ei mulla nyt oikein muuta ollut kun tätä kiukuttelua...höh...

~Hugis, joka aloitti aamun itkemällä sitä, ettei Papu 31+1 anna äitin nukkua... :ashamed: (niin ja muistin toki vollottaa sitäkin, että mitä käy kun vauva paisuu vielä kaksinkertaiseksi... ) Mies raukka ihan hätää kärsimässä :LOL: :LOL: :LOL: ~
 
Huomenta mammat!

Täällä enää viikko töitä ennen äippäloman alkua :) Sen jälkeen alkaa vielä armoton pakkaaminen, sillä muutetaan kuun vaihteessa!! Saadaan melkein 20 neliötä enemmän tilaa ja muutenkin käytännön asia helpottuu, mm. saadaan pesukone mahtumaan kylppäriin!!

Mä oon kateellisena lueskellu muiden kuntien käytännöistä tän rd:n kanssa.. Helsingissä ei ultrata vauvaa ollenkaan, enkä joudu toisaalta mittailemaan sokereita kotona.. Käyn n. 3-4 vkon välein labrassa mittaamassa paastosokerin ja tähän asti ainakin ollut ok! Hemoglobiinistä vielä, mulla se on jostain käsittämättömästä syystä noussut kesän alun 131 --> 135, vaikka en oo rautaa muistanut ottaa ku viimeksi ehkä kk sitten :| Joku taiskin mainita, että saattaa näillä viikoilla itekseen nousta!

Paapelo, mikäs tehtävä tolla vadelmanlehtiteellä olikaan??

Me käytiin Haikaranpesän valmennuksessa viime viikolla ja oli kyllä ihan mukava kokemus. Ens viikolla olis osa 2 + vielä synnytyssuunnittelu! Vaikka synnytys vähän jännittääkin niin tuntuu, että eiköhän siitä selviä!! Eniten mua tällä hetkellä jännittää jostain syystä sektio.. No maanantain neuvolassa vauva oli jo rt:ssä (JEE) ja käsikopelolla terkka arvioi sen hetkiseksi kooksi n. 1,8 kg, jonka perusteella veikkaili lasketun ajan painoarvioksi n. 3,6 kg. Vaikka tiedän että noissa tulee heittoja aika paljon, mutta jos jonkun arvioon luotan niin tän tädin :) Se on parin kk:n päästä jäämässä eläkkeelle, joten kokemusta on!! :)

Ja mä oon myös Helsingistä, kohta vaan vähän enemmän tuolta kaupungin laidalta B) Nyt mä käyn kampeemassa ton ukon sängystä ja lähetään vähän kauppoihin pyörimään... Jonkun verran pitäis vauvaa varten vielä ostella tavaraa!!

Silona 33+3 :heart:
 
Riivinrauta: Eipä mitään, hyvä että joku edes saa miellyttäviä päätöksiä sieltä kelasta:)

Kelan palkkakerroin oli jotenkin epäilyttävän iso vielä musta, oliko 1,192... ja ne korottaa vertailtavat tulot tosiaan tuolla. Ennen kaikkea harmittaa että mulle on edellinen työnantaja maksanut tosi ison summan 10 päivää ennen mun vertailujakson alkua, sisältää lomarahat jotka taas puuttuvat nyt käytetystä 6kk jaksosta. Siis mulle pamahti jotain 6000e helmikuun lopussa, mikä ilman muuta tähän vaikuttaisi. Mun koko vuoden tulot on nousseet normaalilla %laskulla 07 verrattuna 43%, tuon kertoimen kanssa toki vähän vähemmän.

Lisäksi mä ihmettelen kelan logiikka siinä, että joillekin ne kuitenkin maksavat, jotka ei ole aikoihin olleet töissä ja myös tulotason lasku ei näytä kiinnostavan tippaakaan. Outoa musta.
Mutta ei tästä mun osalta sen enempää. Valitus vetämässä, katsotaan kuinka käy. Ennen kaikkea toivon että miehen valitus purisi, hän on kuitenkin lähempänä kriteerien täyttymistä kuin minä ja hän myös menettää paljon enemmän jos päätös jää voimaan.

Upea keli näkyy olevan taas tänään:) Tosin meitsi joutuu remontoimaan. Mutta kiva silti, ei se syksy ihan vielä tullutkaan:)
 
hugis:
:hug: Tässä vaiheessa raskautta se juurikin on erittäin normaalia ja pahoin pelkään tuon vain pahenevan. Tosin noihin kipuihin auttaa se, että ei tee nopeita ylös nousuja, nopeita kyljen käännöksiä tms. Ja vinkkinä vielä, että jos omistat sattini vuodevaatteet, laita selkäsi alle vaikka sellainen pussilakana ja lisäksi suosittelen lämpimästi satiini yöpuvun/mekon pitämistä...yhdessä nämä antavat hurjasti liukua ja voi kääntyä hyvin kivuttomasti ja näin myös säästyä seuraavan aamun kovilta kivuilta =)
 
Silona:

Vadelman lehtitee saattaa alkaa käynnistellä synnytystä, mutta vain jos tilanne on jo muutenkin otollinen. Jos ei käynnistä, niin se vahvistaa kohdun lihaksia saaden supistukset kovemmiksi ja näin ollen myös synnytyksen keston lyhyemmäksi, ellei jotain muuta jarruttavaa ilmene =)

turvotukseen omat vinkkini:

-tuoreet mansikat
-omenaviini etikka
-tuore persilja suoraan nipusta
-ananas ja ananas mehu
-runsas veden juonti
-liikunta ja venyttely
-rasvaisen ja suolaisen välttely
-tankoparsa

Toivottaan että turvotus jollain helpottaisi
 
paapelo kiitos...en siis ainakana ole käymässä synnyttämään vielä ;) ! Nyt vielä pientä kysymys tulvaa: Meillä ei ole tuommoisia liukkaita lakanoita lainkaan...auttaakohan ihan panodol yötä vasten? Voi nyt vasta aloinkin odottamaan, että viikot kuluisivat vauhdilla... niin ja siis ilmeisesti sekin, että vauva möllöttää tuollai toisella puolella peppu tms. pystyssä / selkä kaarella niin, että meinaa masu revetä...normaalia sekin? Ja entä tuo jalkavaiva? Ajattelin jo hetken, että olen niin painava, etteivät polvet kestä... :ashamed: - mutta tosiaan vain toisessa jalassa tuo vaiva...Punnitsin muuten eilen itseni ja 10,5kg on tullut tässä kohtaa tälle mammalle :ashamed:

Hugis the vaivainen + tyhmät kyssärit
 
Terroriako :D

hugis:

Kyllä tuo panadolkin auttaa, mutta kannattaa tosiaan yrittää saada kaikki ns. tempominen jaloilla makuu ja istuma asennossa minimiin, se auttaa parhaiten. Ja jos kovin sattuu häpyluun alueelle, niin lämpökääreestäkin on apua.

Ja tuo vauvan möllötys..täällä samaa..välillä Deri on tosi itsepäinen ja haluaa vaan työntää peppuaan kyljestä ulos ja sitten tuntuu kuin mahanahka antaisi pian periksi. Silloin yritän pyöritellä Derin pepusta kädellä, jotta hivuttautuisi pois.

Ja itsellä meinaa jalka mennä välillä alta. Varsinkin jos on istunut pidempään ja johonkin sitten lähtee. Issias hermo lienee kovilla jossain tuolla alaselässä tms. Esikosta tuota oli kanssa..erittäin v-mäistä :/

Kaikki nämä vaivat joko pysyy samana tai hiukan pahenee, ehkä onnekkailla sitten hiukan lievenee, mutta loppuvat vasta kun vauva on syntynyt ja kroppa alkaa palautua.

Nyt on pakko lähteä poukkoilemaan tästä..pojallakin vaikuttaisi olevan haisuvaippa :whistle:
 
Hugis
:hug: Kuulostaa issiakselta. Itse kärsin siitä koko ajan. Alku raskaus oli jostain syystä rankempaa, nyt ei niin kamalaa, kun muistaa jarrutella tahtia, vaikka muutoin olisi olo hyvä.
Lämmin tai kylmä auttaa jonkin verran, kannattaa kokeilla esim lämpötyynyä, tai sitten Ice Poweria.

Tukivyö Löytyi jeeee!!!! Onpa paljon helpompaa, kun se auttaa kannattelemaan tätä mahaa.

Minun äiti lähti tänään sukuloimaan vanhimman likkasen kanssa. Siellä on kuulemma minun serkuilla ollut kaappien tyhjennys talkoot, sinistä vaatetta siis tulossa tänne päin :D

Vaatteiden pesusta
Kun mietin, että nuo käytetyt mitä minulla on omia / sukulaisten. Nehän on pesty ennen säilömistä, niin josko pelkkä huuhtelu riittäisi alkuun? Nuo uudet vain pesisi ihan aineella.
Pehmenisiköhän se äitiyspakkauksen makuupussi, jos pesisi? On niin koppurainen.

Muutaman lakana setin jos ostaisi vielä, ja tuttipullot varuilta, sitten alkais olla kaikki kasassa. Apteekki reissu kylläkin vielä, niin ja hei, mistä ootte ostanu niitä harsoja? Ovat niin käteviä puklujen varalta, että niitä saa olla ihan reilusti.

Marsupilami & Paavo 32+4
 
Mistäköhän on saanut alkunsa väite, et raskaus on naiseuden ihaninta aikaa? Kaikilla meillä tuntuu olevan jotakin valittamista.

paapelo miten käsittelet ne vatun lehdet ennen teeksi keittoa. Ihan mielenkiinnolla haluan tuota konstia kokeilla sitten kun viikot lähestyy loppua.

pinkkimieli ja pallopää 29+1
 
Selailin tuossa keskustelua läpi ja löysin tuon paapelon laittaman linkin iltalauluksi (sun särkyä anna mä en). On muuten todella moni tahoinen biisi. Mä en voi kuvitellakaan laulavani tuota lapselle iltalauluksi, sillä tuo biisi sattui soimaan radiossa kun mies sai kuulla vuosi sitten äitinsä kuolemasta.
Nyt mua sit vaan itkettää kun kuuntelin tuon kappaleen ja mun on niin yksinäinen olo kun mies ei oo kotona ja tiedän sen tulevan kotio vasta ens perjantaina. En tosiaan oo ollu ukosta erossa kun maksimissaan kai 4 vuorokautta koko mein seurustelu aikana.
 
pinkkimielen iltalalulusta tuli mieleen, että Ultra Bralla on yksi ihan hyvä biisi, jossa sanat menee jotenkin näin: "minä suojelen sinua kaikelta, mitä ikinä keksitkin pelätä." Kun kuulin, että biisin tekijä on tehnyt sen saamalleen lapselleen, iho nousi kananlihalle =)
 
Täällä käytiin varaamassa vaunut ja turvakaukalo lastentarvikeliikkeestä tänään. Säilyttävät ne siellä lokakuuhun asti, ni voi sit hakee vasta kun tarvetta alkaa olla. Eli tulossa on nyt sit Teutonian kolmipyöräset kärryt ja Britaxin turvakaukalo jalustalla. Kaukalon saa sit adapterilla vaunun runkoon esim. kauppareissun ajaksi. Hinta on koko paketilla ihan kiva, mutta onneksi tulevat isovanhemmat maksaa noi vaunut kokonaisuudessaan. Itselle jää vaan toi kaukalo sit maksettavaksi.

Täällä on selkäsärky nyt tullut lähes jatkuvaksi vaivaksi. Päivän mittaan kipeytyy ja on välillä tosi ikävä. Illalla hankala löytää sit hyvää nukkumisasentoa.

Tänään tein listaa niistä tarvikkeista mitä vielä puuttuu. Yllättävän pitkä siitä vielä tuli. Mm. imetysliivit tuli listalle, mutta mistä niiden koon voi tietää etukäteen? Te joilla kokemusta, miten olette toimineet kyseisen hankinnan suhteen?

Barbapörrö ja Sisu :heart: 29+5 (Kohta poksuu ja komeasti, pitää varmaan jo juhlat pitää seuraavien poksujen kunniaksi :D )
 

Yhteistyössä