*Lokakuiset Pallomahat Elokuussa 2009* *Ensimmäinen vauva on jo syntynyt!*

Hyvää elokuuta vaan kaikille.

Tohon etusivun listaan voisi lisätä mun synnärin eli se on TYKS.
Solmu: Mulle ainakin sanottiin että tyksiin ei enää tutustumiskäyntejä järjestetä, sinne olisin mieluusti mennyt vaikka yksi lapsi jo onkin siellä synnytetty, mutta mies ei ollut esikon synnytyksessä mukana ja tähän toiseen pakotan hänet mukaan (se on ehkä vähän ilkeää mutta en halua mennä yksin) :)

Onnea kaikille ketkä ovat saaneet "isommat" lapset isojen sänkyyn nukkumaan: Muistan kun meillä käytiin vääntöä että haetaanko pinnis takaisin vai ei.

Käytiin miehen kanssa eilen hakemassa hänen autoonsa jotain osia ja matkaa oli yhteensuuntaan 300km, voin sanoa että alkoi paikat olemaan aika kipeinä sen istumisen jälkeen kun ei koko aikaa voinut pysähdelläkään. Ei oltais oltu muuten ikinä perillä... Nyt perjantaina tarttis taas istua yks 300km autossa kun lähdetään Ähtäriin katselemaan karhuja =)

 
Hei,

Kiitos myös minun puolesta uudesta Pinosta! Nimeni oli varmaan tippunut siitä eli minulla laskettu aika 14.10, poika tulossa ja naistenklinikalle olisi tarkoitus mennä.

Synnytysruuhkista huomasin keskustelua. Muista en tiedä, mutta kuulema naistenklinikalla keskimäärin kerran kuussa sulku eli ei ole tilaa ja täytyy mennä joko kättärille, Jorviin tai kuulema jopa Hyvinkäälle. Täytyy toivoa, että kun oma aika koettaa, niin tilaa on :)

 
pinkkis:

Minä mahduin kyllä lökäreihini, jotka olivat passeleita ennen raskautta esikoisen syntymän jälkeen. Mutta tyköistuvat housut...ei toivoakaan ekaan pariin viikkoon. Massu oli niin taikinaisen löllykkä ekan viikon, kunnes alkoi hurjaa vauhtia palautumaan kiinteäksi (muttei toki sellaiseksi mikä joskus oli ;) ), ja alakerta hiukan aristi sen pari ekaa viikkoa, ei kipeästi, mutta en tohtinut vetää mitään kireää päälle.

Mutta siis löysät pöksyt meni heti, mutta kireämmät ja farkut sain jalkaani parin viikon kuluttua =)

Ja nopsaa oma napa:

Siis ei oikeasti...mä kikitän täällä ihan hölmöille...Derin sikiökalvot naksuu tahdikkaasti kun hällä on ikävä hikka menossa...joka hikkasulla kuuluu *NAPS* ja *NIPS*...Deri ei tykkää hikasta lainkaan...saan kauheita monoja palleaan ja oikeaan kylkikaareen..
Kyllä elämä on toiselle katala ;)

Hyvää yötä :wave:
 
Mä en ole ihan varma onko tää toimiva idea mutta oon ajatellut käyttää äitiyshousuja vielä hetken synnytyksen jälkeenkin, mulla on näitä jotka näyttää ihan normaaleilta vaatteilta sitä vyötäröä lukuunottamatta. Ovat musta tosi mukavia:) Farkut saattaa silti olla liian tiukat, ehkä kotiin synnäriltä kannattaa lähteä olohousuissa tms.

Ja toivottavasti vanhat vaatteet kävis mahdollisimman pian myös!
 
pinkkimieli kyseli housuista, niinkuin paapelo jo sanoikin, ettei kyllä välttämättä mene ne kireimmät farkut jalkaan.. Mulla ainakin ollut mukana aina vaan jotkut mamma lökärit.. Ne on kuitenkin mukavat ja noita äitiyshousuja voi käyttää kyllä ilman sitä isoa mahaakin :) Ei heti synnytettyään tahdo laittaa mitään kireää päälle :)

Oon tietty kuullu näitäkin juttuja, että ne kireimmät farkut on mennyt heti synnytettyä jalkaan, mutta en kyllä itse kannata. Eli mammahousut jotka antaa periksi on varmasti mukavimmat.

Poika sitten nukkui kokoyön tippumatta.. Kävin kyllä siirtää pinnasängyn sinne sängyn eteen, kun tuo on siis täys mittainen sänky 90x200, että jäi vaan toiseen päähän kolo mistä voi yrittää pois jos tahtoo.. Mutta siellä se kiltisti ihmetteli aamulla, että mites täältä pääsee pois :D Pinnasängyn patjankin heitin lattialle pehmusteeksi. Meillä muuten kanssa pojalla tiikeri pehmolelu useinkin tyynynä tai sitten tuollainen vihreä toukka :D Ne on rakkaimmat unilelut :heart:

Mulla ei ole mitään tietoa onko tuossa mun sairaalassa ollut miten synnytys ruuhkia, ainakin aika hiljaista yleensä silloin kun olen lapset saanut. Siellä kun on sellainen monitori missä näkyy supistuskäyrät, niin näkee muidenkin huoneiden käyrät ja yleensä siinä on vaan 1-2 mun lisäksi :) Toivottavasti tää poika tulisi yhtä nopeesti ulos kuin veljensäkin, niin ei tarvii kauaa siellä kärvistellä. Mun mielestä noi hämeenlinnan synnytyssalit ei ole mitkään kodikkaat, aika sellainen leikkaussalifiilis :ashamed:
 
Pinkkimieli Mulla ainakin section jälkeen se haava oli niin kipeä ettei olis tullut mieleenkään laittaa farkkuja jalkaan, ei ne ois kyllä mahtuneetkaan :LOL:
Mä käytin ja aijon käyttää nytkin vaan mammahousuja niinkuin Paulah sanoi:)

Nyt viemään poikaa lääkäriin, hällä ollut masu löysällä jo monta päivää.. :x

Inka & Maisa 32+1 :heart: :heart:
 
Vaikka kuinka olis synnyttäjiä tiedossa lokakuulle, niin minähän en suostu edes ajattelemaan vaihtoehtoa, et joutuisin jossain sairaalan käytävällä synnyttämään. Mieluummin sit vaikka siivouskomerossa taikka kotona, mut mua puistattaa sairaalan käytävät jostain syystä todella paljon. Enkä toisaalta usko, et kuitenkaan ensisynnyttäjää laittavat käytävälle pinnistelemään jos talossa on niitä kokeneempiakin äiteiksi aikovia.

Housuista vähän arvelinkin, et turha farkuista hetkeen haaveilla :( Jos nyt ylipäätään ikinä niihin vanhoihin tuun enää mahtumaan, kun lantio on nyt jo levinnyt ihan kiitettävästi vaikka sitä on aiemminkin ollut jo ihan tarpeeksi.
No siis tarvinee laittaa ostoslistaan ehjät verkkarit :LOL:

Hemmetti kun väsyttäis, mut mein ikkunan alla aloitti asvalttimiehet klo7.45 ja yleensä herään vasta likempänä kymmentä. Toivottavasti eivät kovin kauaa jatka tota hommaa, niin pääsisin takasin nukkumaan, edes hetkeksi |O


pinkkimieli ja pallopää 27+4
 
Huomenna pitäis aamusta viedä tuo pienin mummille hoitoon ja lähteä isompien lasten kanssa puuhamaahan. Kun reissu on tehty niin nuo isommatkin menee sit mummille ja palaa luultavasti perjantaina.. Mitähän sitä sit miehen kanssa keksis, kun kerrankin kaikki lapset hoidossa :p

Sunnuntaina olis tarkoitus juhlia pojan 1-vee synttäreitä kun lähden sit pojan oikeana synttäripäivänä lasten kanssa äiti-lapsileirille jossa ollaan pari yötä.. Saa nähdä millainen reissu siitäkin tulee sit :whistle: Kovasti oon mietiskellut millaisen kakun tekis pikkuiselle, kun ei ole tapana tehdä tavallista pyöreää, ne on niin tylsiä... Aikaisemmin oon tehnyt jo tytöille mm nallen, ankan, perhosen, kissan, kukan, prinsessalinnan, sydämen, mansikan...
Ajattelin että ehkäpä vois kokeilla jotain poikamaista kuten junaa tms :D
 
kiitos talviccille uudesta pinosta :flower:

aurinkoista elokuuta vaan kaikille,uskomatonta tosiaan että on jo elokuu,kohta se on jo meitin kuu :heart: =) :heart:

meillä on ollut tänä kesänä aikas monet juhlat ja vielä olis yhdet ristiäiset ens viikonloppuna ja oon käyttänyt juhlamekon kanssa stay uppeja , inhoon muutenkin sukkahousuja niin noi on kätsyt.Lahden lindexillä ei tosiaan oo äitiysvaatteita enää,lopetti ne about vuosi pari sitten.H&M : llä oon nähnyt äitiyssukkahousuja.

imetyksestä ootte höpötelleet, en usko että taaskaan mulla onnistuu kun ei ole onnistunut imetys noitten kolmen muunkaan lapsen kohdalla,ei vaan yksinkertaisesti tule maitoa,vaikka kaikki keinot kotikaljasta imetysteehen kokeiltu,taitaa olla meillä sukuvika kun ei ole imetys onnistunut mun äitiltä eikä siskoltakaan.oon aina ekat pari viikkoa antanut vauvalle ekaksi rintaa että saa edes ne muutamat pikku tipat sieltä ja sitten tuttelia pullosta.en jaksa stressata asiasta,kun korvikkeella kasvaa ihan yhtä fiksuja ja filmaattisia lapsia :D pääasiahan on että vauva saa ruokaa tulee se sitten tissistä tai pullosta :D

mä oon lähtenyt aina sairaalasta kotio niillä samoilla housuilla joilla sinne oon mennytkin,ja käyttänyt äitiyshousuja pari kuukautta synnytyksen jälkeenkin kun ovat niin mukavat päällä =) mulla ainakin on ollut maha tosi turvoksissa vielä viikko pari synnytyksen jälkeen,vaikka sairaalaan on jäänyt melkein kaikki kilotkin mitä odotusaikana tuli niin siitä huolimatta ei ole omat housut mennyt jalkaan,ja mukavampi olla väljemmissä vaatteissa synnytyksen jälkeen ettei purista ja kiristä mistään.ja vaikka kaikki kilot jäiskin sairaalaan niin kropan malli monasti muuttuu odotusaikana niin ettei välttämättä ne vanhat housut enää mene edes jalkaan vaikka paino oliskin samoissa lukemissa kuin ennen raskautta.näin ainakin mulla kävi aikanaan kun esikon sain :D

onkos kellään muuten kokemusta kantoliinoista semmosista kuin rengasliina tai kantopussi??on kuulemma aloittelijalle helppokäyttöisiä?!? sain viime raskaudessa baby björnin rintarepun tutulta mutta en oo siitä koskaan tykännyt ja käyttämättä jäi,mutta nyt kiinnostuin noista liinoista ja aattelin josko semmonen ois kätsympi.ainakin toi kantopussi vaikuttaa tosi kätsyltä kun ei tarvi kikkailla minkään remmien kanssa ja siihin saa vastasyntyneenkin laitettua.

kaurisäiti ja bambi 29+6 :heart: :heart:
 
Kiitos talvicille uudesta pinosta!! :flower:

Mä en tajua mistä tota painoa tulee... Omasta mielestä en edes syö mitenkään ihan järkyttävän huonosti. Taas ainakin puolisen kiloa viikossa tullut. Torstaina on neuvola, tietää taas mikä v*ttuilu siellä tulee :headwall:

Mä jo kerkesin ihmetteleen, kun vauvan liikkeet tosiaan muuttunut niin, ettei kunnon muksahduksia tule enää, kiitos Paapelo kun mainitsit asiasta, että liikkeet alkaa todellakin muuttumaan tässä pikku hiljaa :flower:

Mä en taatusti tule mahtumaan aikoihin niihin housuihin, mitkä meni ennen raskautta... :LOL:

Missah ja Mölli 29+4
 
Kiitos Talvicci uudesta pinosta! Mistä näitä kuukausia oikein tulee :D ?? :flower:

Kaurisäiti:
minulla oli esikoisen kanssa kantopussi (Hotslings:in) ja pidin siitä kovasti. Todella helppokäyttöinen ja kätevä ottaa mukaan. Vauvakin viihtyi kyydissä. Ehdin jo myydä sen eteenpäin, saa nähdä pitääkö hankkia uusi..
- jos joku tuon Hotslingsin aikoo tilata, kannattaa se olka-lantio -mitta ottaa selän puolelta "noin"-mittana, kun tuo masu (ainakin minulla) ihan hieman vääristää mittaa.. :whistle:

Synnytyksen jälkeen sairaalasta palasin kotiin äitiyshousuissa. Vyötärökiristimet sai kuroa pienimmilleen, mutta silti olivat ehdottoman mukavat jalassa. Kotona viihdyin löysävyötäröisessä hameessa varsin pitkään, ulkoiluvarusteita en oikeasti enää muista :eek: .

~Tiila 29 tasan :heart:
 
Ajattelin varata sairaalakassiin kotiintulohousuiksi jotkut mukavat isommat verkkarit, jotka ei kiristä tai purista. Mitenhän sitä osaa enää mitään kireitä farkkuja käyttääkään kun ekaa kolmannesta lukuunottamatta olen mammahousuissa kulkenut :LOL: Ajatuskin kireistä farkuista inhottaa nyt saatika sitten synnytyksen jäljiltä kun vatsa ja alakerta on hellinä...

Missah: sama juttu tuon painon kanssa...Alussa ei tullut yhtään ja nyt sitten yhtäkkiä rv28 lähtien on alkanut painoa tulla. Kirosin viimeksi neuvolassa tuota painonnousua ja terkkari vaan naureskeli että ei sille voi oikein mitään...Mä olen syönyt ihan normisti viime viikot, mutta silti se vaan nousee...Tosin nyt reiluun viikkoon ei ole tullut yhtään lisää, hyvä niin. Jospa se tästä tasoittuis sitten ainakin hetkeksi.

Huomenna vaihtuu taas viikot. Nyt tuntuu että aika menee hurjaa vauhtia eteenpäin :)

Flora + L-poika rv30+6
 
chilitin:

Hienoa että pikkumies nukkui kiltisti uudessa sängyssään...meidän vaavat on jo isoja :'( =)

Ja meidän pojalle tehtiin 1v synttäreille REKKA kakku...siinä oli avolavat ja kaikki ja lavan kuormana tolkuttomasti karkkia :D

Itse ajattelin tuota kantopussia. Se on niin helppokäyttöisen näköinen. Huutonetistä ajattelin katsella, sienne kun tulee tasaisin ajoin myyntiin :D
Sittenhän minulla on jo siis kantoreppu ja kantoliina...eli on millä kantaa :D

Ja sitten...

Meidän tarttee lähteä viemään poikaa lääkärin katsottavaksi...aamu lämpö 38,4... :(
Toinen se vain jaksaa silti höpöttää ja heilua..on nuo lapset sitten velmuja.
Toivotaan että olisi ihan vain joku lievempi tulehdus, mutta vähän kyllä pelkään että saattaa saada pidemmän kuurin kotiin viemiseksi :/

paapelo+poju+Deri 31+3
 
Moi!

Kiitos Talvicci uudesta pinosta!

Imetystyynystä: mulla oli kuopuksella lainassa ja oli tosi hyvä ensimmäisten kuukausien aikana. Nyt tein itse ja täytteeksi laitoin styrox-palleroita. Toi mikä oli lainassa oli myös mun tekemä, tein kummipojan äidille ja sain sitten lainata. En oo kokenu että olis kovin hiostava. Mä oon laittanu kaks kangasta eli kiinteä jonka sisään tulee pallerot ja sitten irrotettava erillinen päällinen jonka voi helposti pestä jos tulee puklut tai muuta sotkua.

Pussilakanoista olitte jutellu. Musta toi jyskin mitotus on pienempi kuin muilla. Esim. prismasta oon löytäny sopivia lakanoita äippäpakkauksen peittoon.

Housuista: ite oon lähteny kotiin samoilla mammahousuilla kuin oon sairaalaan mennykin. Vaikka paino on pudonnut niin maha on kuitenkin ollu sellanen röllykkä ja alapääkään ei välttämättä vielä tykkää kireistä housuista. Kuten Kaurisäiti sanoikin; esikon jälkeen ei välttämättä mahdu entiset housut vaikka paino putoaisikin entisiin lukemiin.

Ruuhkista: jos tosiaan on ruuhkaa synnytyssaleissa niin katsovat kyllä että se jonka vauva on syntymässä pääsee saliin. Täytyy vaan toivoa ettei satu ruuhkapäivä kun ite synnyttää. Osastolla sitten voi olla ahdasta, esim. täällä laittavat 4 äitiä 3 hengen huoneeseen. Täällä onkin ollu heinäkuu tosi kiireistä aikaa, on syntyny ennätysmäärä vauvoja.

Omaa napaa: kävin aamulla ylimääräsellä käynnillä neuvolalääkärillä, selkä ja symfyysi on niin kipeät että töissä ei pysty oleen. Oon nyt sitten sairaslomalla äitiysloman alkuun. Muuten neuvolassa kaikki kunnossa. Painoa on tullut maltillisesti, nyt 300 g/ vko, äänet hyvät, sf mitta 27 cm eli keskikäyrällä mennään. Vauva pötköttelee pää alaspäin.

Peppi 30+0 :heart:
 
Huomenta!

Onneks tuo mein eiskko on nyt vähän oppinu kattoon telkkaria :ashamed:
Mulla kun nuo työillat venyy sinne puol kymppiin ja sit ei puhettakaan että menisin suoraan nukkumaan kun sitä jotenkin käy vielä ihan kierroksilla kun kotio tulee, niin vähänkö nukuttaa aamulla kun typy herää viimeistään seiskalta. Niin nyt sit typy on katellu pikkukakkosen siinä mein makkarissa että äiti saa vielä vähän aikaa levätä.
Typy ku ei enään noita päikkäreitä nuku niin en mäkään oikeen saa levättyä päivälläkään ennen töihin menoa.

Mulla oli muistaakseni sellaset löysät verkkarit kotiin tulo housuina kun synnäriltä palailtiin viimeks.
Mutta mut kun leikattiin niin ei olis ollu puhettakaan että mä olisin kiskonu mitään tiukkoja housuja jalkaani. Kilohan mulla oli raskaudesta jälellä kun sairaalasta kotiuduin.

Täytyy myöntää että mulle tosta sokerirasitus seurannasta on ollut hyötyä ton painonnousun kannalta.
Kun on joutunut pitämään vielä sitä ruokapäiväkirjaa niin kummasti on kyllä muokannut noita ruokailutottumuksia terveellisempään suuntaan ja siitä huomaa myös että mitkä ruoka-aineet nostaa niitä sokereita reiluusti.
Mullahan ei ole paino noussut ton seurannan aikana lainkaan ja olenkin edelleen -500g lähtöpainosta... tosin tänään kun kävin vaa'alla niin oli näköjään tippunut vielä paino viime viikosta että tuon mein vaa'an mukaan nyt olis -1300g, mut luulen että se johtuu nyt tosta kun aloitin työt viime viikolla niin vaikuttaa.

Nöppönenkös se kyselin niitä sectiolla saaneita... mein esikko syntyi sectiolla.

Mä en enään muista että mihin kaikkeen mun piti kans kommentoida :headwall:
Pitäis ihan tätä varten hommaa se semmonen tiimari vihko tähän ja kirjailla sit ylös. Muistais että kenelle vastaille ja mitä vastailee :D

Muoks* nyt tuli sitte mieleen
Mä en voi allekirjoittaa sitä Paapelon kommenttia noita synnytys-saleista... Ainakin päksissä ne oli just sellasia sairaalamaisia saleja... oli tietty se perhehuone siinä odotellessa avautumista, ja synnytyksen todellista käynnistymistä niin ihan semmonen kodinomainen.
Niin ja pitikös siinä tampereen sairaalan linkistä tulla joku ihan videokin vai olikos siinä vain äänet?
Mulle ei tullu mitään kuvaa.

Niin ja eilen sit sain varattua meille sen hotellin sinne tallinnan reissulle =)
Ei ole paha hinta reissulle kun laivamatkoista maksettiin vain 16? (matkat saatiin oikeestaan noilla club onen bonuksilla) ja hotelli maksaa 45? Viruhotellissa (henkilökunta hinta). Nyt sitten vain odotellaan reissua ja toivotaan ettei Riihimäen varuskunnassa puhkee mikään sikalenssu epidemia... silloin mun äiti ei voi ottaa typyä hoitoon silloin.

Riivinrauta & Nuppunen 31+3 =)
 
Tuo sairaalahuoneiden lookki taitaa kyllä juu vaihdella paikoittain, mutta kättärillä ainakin on tosi kodinomainen tunnelma niissä huoneissa, vaikka siis toki niissä on paljon sairaala tarpeistoa, mutta yleis vaikutelma on kodikas. =)

Tultiin lääkäriltä ja olihan se korvatulehdus.
Lääkäri ihmetteli samaa kuin minäkin, että miten ei arista sitä korvaa lainkaan vaikka ikävästi olikin tulehtunut.
Mutta nyt siis syödään antibiootti kuuri.
Onneksi se tehoaa nopeasti..ehkä ensi yö on jo parempi pojallakin =)
 
Heippa ja terveiset täältä Itä-Suomesta. Ja kiitokset Talvicci uudesta pinosta!
Ollaan mummilassa esikoisen kanssa viikon verran täyshoidossa :) Tän jälkeen ei tuukaan sit ennen h-hetkeä ajettua tänne, kun en oikein pysty tän masun kanssa enää ajamaan 300km. Nyt selvittiin onneks vaan yhdellä pysähdyksellä.

Olenkohan minä muuten ainoa, joka ei aikonut pestä vauvanvaatteita... pesin ne tytön käytön jälkeen eli viime kesänä ja kasseissa ne on ollu kaapissa niin ajattelin ettei uudelleen tarvitse pestä...vai pitäiskö? Jotkut on jaksanu silittääkin vaatteet, kyllä olette ahkeria. Itse en silitysrautaa näytä millekään vaatteelle, kun se on niin epämiellyttävää puuhaa :whistle:

Sairaalakassiakaan ei ole täällä vielä pakattu. Esikoisesta pakkasin sinne vaikka mitä enkä tarvinnu juuri mitään. Nyt viisastuneena otan vain oman aamutakin ja toilettilaukun (saippua+shampoo, bepanthen, lansinoh tärkeimpinä siellä ) sekä kameran, videokameran ja tietsikan. Siinäpä se. Ja vauvalle tietty kaukalon ja juurikin samat vaatteet mitkä oli paapelon listassa. Niin ja synnytykseen jonkun juoman. Viimeksi olin salissa ennen synnytystä vain parisen tuntia, joten siinä ei paljon eväitä ehtiny nauttimaan. Mutta synnytyksen jälkeen sitten ehtikin, koska olimme varmaan kolmisen tuntia vielä salissa, kun kätilöt oli sinä yönä varsin työllistettyjä kaikkien neljän salin ollessa samaan aikaan varattuja ja vaan kaksi kätilöä...huh.

Mäkin muuten synnytin omissa vaatteissa. Tai no vaan topissa, mutta kuitenkin. Sairaalan vaatteista käytin sitten osastolla ihanaa vaaleanpunaista :| yöpaitaa ja upeita verkkoalkkareita ;) Ja oma aamutakki päälle, kun lähti hakemaan jääkaapista hiukopalaa ;)
Ja vanhoihin housuihin en tosiaankaan mahtunu heti synnytyksen jälkeen. Mun mielestä masu oli ihan samankokoinen kuin en olisi synnyttänyt lainkaan. Se olikin eka asia mitä kauhistelin suihkussa synnytyksen jälkeen. Piti ihan tarkistaa ovenraosta että onko se vauva siellä huoneessa vai vieläkö se on masussa :LOL: Pidinkin sit sellasia "jumppahousuja" mitä pidän nytkin missä vyötärö jää masun alle. Kotona hippaloin pelkissä verkkoalkkareissa..

Valmennuksessa käytiin esikoisen raskausaikana sekä neuvolan järjestämässä, että Kätilöopiston järjestämässä. Neuvolan valmennus oli mun mielestä aika tarpeeton, ihan ku joillekin 15-vuotiaille... Kättärin kahden kerran valmennus oli paljon parempi ja ytimekkäämpi. Nyt ei sitten valmennuksia olekaan, ainoastaan synnytyssuunnittelu Kättärillä, josta itse asiassa soittivat juurikin tänään ja tarjosivat aikoja. Olisin päässy jo tällä viikolla, mutta koska olen reissussa niin menen vasta kahden viikon päästä.

Hyvän kyssärin heitti solmu ilmoille, että miten sitten kun puolella kätilöistä onkin possuflunssa... kai me sitten synnytetään kotona.. :eek:

chilitin ja paapelo meilläkin esikoinen harjoittelee nukkumista "ilman reunoja". Tosin pinnasängyssä on edelleen, mutta otin reunapalan irti ja pääsee siis itse menemään ja tulemaan miten haluaa. Huvittavaa oli, että aluksi ei edes uskaltanu tulla itse pois sängystä :D Nyt tulee kyllä sängystä pois, mutta ei saa huoneen ovea auki (vaikka on melkein aina raollaan), kun itse menee sen eteen istumaan ja sitten yrittää avata :headwall: Nukkumaanmeno on menny kuten paapelon pojulla eli menee sänkyyn eikä yritä tulla pois :)

Mä muuten oon alkanu kuulemaan ihme vinkunaa masusta välillä yöaikaan, kun vaihdan asentoa. Esikoisesta ei moista ilmiötä ollut. Se kuuluu ihan tuosta pallean tienoilta eikä ole mitään ilmavaivaa tms. vaan ihan sellaista ihme ininää kuin pieni kissa vikisisi... heh. Onkohan kellään hajua mitä se vois olla?

Jaahas, siinä taitaa olla kaikki tältä erää. Mummi huuteleekin tuolta jo syömään...nam.

MB ja edelleen samat viikot kuin paapelolla :) (pojulle muuten paranemisia!)
 
MB:

Aika jännän kuuloinen ääni-ilmiö. Itsellä natisee ja poksuu sikiökalvot, mahtaisikohan sinulla olla kyse samasta, mutta ääni on vain toisenlainen?
Kaiken moisia hassuuksia sitä tuleekin :D

Uh..nyt on kupu täynnä karjalanpiirakkaa...yök, lupaan etten syö enään ainuttakaan moniin moniin....tunteihin :D
Pitänee käydä vähän äidin luona kahvilla, jotta saan siskolta loputkin vauva tarpeistot. Hänen nassukkansa kun on jo niin iso poika...saman kokoinen nyt 4kk vanhana kuin moni lapsi on 1v vanhana :whistle: :D
 
Hei! Eilen oli neuvola ja kaikki siellä OK. Maha-asukki on jo pää alaspäin ja toivotaan että siellä pysyy. Sykkeet oli kohdallaan (130-140) ja sf-mitta 28cm eli just keskiviivan mukaan mennään. Liikelaskennastakin oli puhetta, mutta meitin kaveri kyllä liikkuu niin paljon, että ei tarvitse kyllä erikseen laskeskella. Nytkin tuossa tissin alla on sellaista jytinää, että...
Perhevalmennus oli myös, miehet kävi katsoo filmin jossa käsiteltiin odotusta, synnytystä ja synnytyksen jälkeistä aikaa. Me naiset kuunneltiin fysioterapeutin luentoa liikunnasta, venyttelystä jne.
Pinnasänky pitäisi kohta tilata ja anoppi lupasi ommella pinnasuojan, pitää vain käydä valkkaa jokin kiva kangas... Äsken juuri kävin kangaskaupassa ja on siellä kyllä vara valita.
 
Mulla on ruvennu myös masussa poksumaan aina toisinaan. Vähän jotenkin creepy ääni :LOL: No, kaitpa siihen tottuu...
Ai että mua sieppaa kun tuntuu että kaikilla muilla se tarjonta katottiin lääkärineuvolassa mutta multa ei ja olen niin pösilö etten osaa sanoa miten päin se tuolla on :x
 
paapelo oliskohan sitten tosiaan niin, että kalvot ne siellä inisee :D Joo hassu ääni ja kuulen sen lähinnä vain kun mulla on korvatulppa korvassa. Eli sen verta vaimea ettei ihan masun läpi kuulu. Eka luulin, että kuvittelen, mutta nyt kuulen sitä vähän väliä, joten tuskin enää ainakaan kuvittelen ;)
 
Vätystää... Viime yö meni taas ihan harakoille, kun enää ei vaan löydy hyvää asentoa: jonkun aikaa yöstä nukuinkin "istuma-asennossa" tyyny meidän sängynpäädyn päällä ja siihen nojasin käsieni varaan :LOL:

Ja jei; saan tädiltäni lainaan ompelukoneen, pääsen vihdoinkin ompelemaan pinnasänkyyn reunapehmusteita ja lakanoita yms. tarpeellista.

Paapelo: Juu, näin mie vähän arvelinkin, että mitenkään hääppöisistä syistä ei käynnistelemään synnytystä aleta, siksi oonkin tyytyväinen, että täällä meillä on tuo synnytystapa-arvio automaattinen, niin ei tarvii sitten stressata omassa pienessä mielessä, että mitä jos vauva onkin liian suuri tulemaan ulos alakautta. Ja tuosta perätilasta, niin neuvolassa sanoi, että viikolle 34 asti (suurinpiirtein) vauvalla on aikaa kääntyä oikeinpäin ja jos ei käänny, niin yrittävät sitten ulkoisesti kääntää...

Perhevalmennuksesta: myö kun asutaan suht pienessä kunnassa, niin täällä tuo perhevalmennus on aika rajattua. Ilmeisesti yksi kurssi alkaisi syys-lokakuussa, että saa nyt nähdä jääkö meillä sen takia perhevalmennus väliin, kun nyytti on jo sylissä... Ei sinänsä haittaa, miulla ei jotenkin suurta innostusta oo itellä osallistua tuohon valmennukseen, mutta miehelle siitä voiskin olla toisenlaista hyötyä.

DsariaL ja möykky 29+5
 
Ihana kun lopettivat ton asvaltoinnin, niin pääsen kohta pikku päikkäreille, kun ukkokaan ei ole vielä kotona.

Kävin kaupoilla kattelemassa housuja ja yritin löytää verkkareita, mutta kas kummmaa kun niitä ei olutkaan tarjouksessa, enkä tosiaankaan rupea maksamaan 20euroo jostai verkkareista. Löysin onneks jotkut kesähousut halpahallista ja oli viä -70%. Täytynee alkaa suunnitella niihin mahapussia, kun ahdistavat mahan päällä ollessaan ja on siis parempi pitää vyötärö osa tuolla mahan alla. Ostin vaan liian isotkin housut tosin kun koko on 50 :eek: ja tottahan silloin jää selkäpuolelle hirveetön tyhjä kolo. En vaan meinaa mahtua lantiostani enää juuri mihinkään normi housuihin, eli kai se tarvii mennä kohta ostamaan soputeltta ilman keppejä ja vetää se päällensä. Toivottavasti lokakuu olis epätavallisen lämmin tänä vuonna niin ei tarttis ihan vaan kotona kykkiä kun vaatteet ei mee päälle :LOL:

pinkkimieli ja pallopää
 
aikas nopeeta on kerrankin kelan toiminta,ite kun vetkuttelin niitten papereitten kaa.eli viime torstaina sain vihdoin ja viimein paperit vietyä ja tänään tulikin jo päätös =) oli perjantaina jo heti tehty päätös ja eilen sitten jo postitettu =) ylihuomenna olis sitten tilillä jo se äitiyisavustus-rahakin joka on 140e,saadaan vauvalle sillä ostettua pinnasänky :heart:

tiila just tota hostlingsin kantopussia oon netistä katellut,toinen on rocking baby pouch ( vaimikäsennimioli ) en niissä kyllä mitään eroa huomannut.mietin muutes pääni puhki että miten ihmeessä saan mitattua sen olka/lantio mitan kun toi maha tossa röhnöttää edessä, eikä tullut pieneen mieleenikään että senhän voi ottaa selän puoleltakin , kiitti vaan vinkistä :LOL:

mb täällä toinen joka ei aio pestä vauvan vaatteita , kun just muutama kuukausi sitten oon kaikki pessyt pois kuopuksen käytöstä niin en niitä rupee moneen kertaan pesemään.ja on säilytyksessä ihan vaatehuoneessa vanhassa äitiyspakkauslaatikossa joten ei edes ota mistään kosteuden tai muutakaan hajua,joten helpolla aattelin päästä ja siirtää ne siitä vaan suoraan lipaston laatikkoon odottamaan käyttöä.

sairaalakassiin pakkasin viime raskaudessa paljon kaikkea turhaa jota en sitten tarvinnutkaan,ja siitä viisastuneena pakkaan nyt mukaan vaan omat pesu / hygieniatuotteet , kameran , puhelimen , puhelimen laturin , HUULIRASVAN!! ja jos nyt jotain akuutisti tarviin sen muutaman päivän sairaalassa olon aikana niin tuokoon mies sitten tullessaan =) vauvan kotiutumisvaatteet ja kaukalon mies tuo sitten kun tulee hakemaan meitä kotiin,ne pakkaan kotona valmiiksi eteiseen odottamaan :heart: ite en ois jaksanut keskittyä minkään kirjan lukemiseen vaan lueskelin päiväsalissa olevia aikakausilehtiä , musiikkia en oo koskaan kaivannut synnytyksessä,en varmaan huomaiskaan saati kuuliskaan jos taustalla musa sois.eväitäkään en oo koskaan ehtinyt syömään kun on ollut niin nopeat synnytykset.eli aika vähällä oon ite pärjännyt aina :D
neuvolakortti mulla on aina käsilaukussa,joten sitäkään ei tarvi muistaa erikseen pakata mukaan.

kaurisäiti ja bambi 29+6 :heart: :heart:
 
Moikka kaikille, eipä täällä ole joutanut/jaksanut käydä hetkelleen, itseasiassa en ole koko tietokonettakaan aukaissut hetkelleen kun ei vaan ole yhtään inspiroinut. Väsymys on aika melkoinen nytkin, kun yövalvomiset vaan jatkuu. Mut mitäs muuta.

Äippäpakkaus tuli tuossa heinäkuun puolella noi 2 viikkoa sitten, ja heti piti päästä hypistelemään sisältöä. Noita kirjasia en ole ainakaan viel lukenut, mut kutakuinkin vaatteet ja lakanat on tullut pestyä. Lisäksi kestovaippoja oon ostanut Huutonetin ja parin nettifirman kautta, että niitä en ole vielä alkanut pesemään. Pitää muutenkin pestä ne sit kaikki yhdellä kerralla ja tietty noita käyttämättömiä pariinkin otteeseen, niin paranee imuteho. Niin ainakin väittävät. Silittämään en ole ruvennut, inhoon sitä hommaa ihan yhtä paljon kuin siivoamistakin... Että varsinainen kotiäiti. :LOL:

Kantopussi löytyy itseltä. Anoppi tilas mulle viel Vauva-lehden ja oli tilaajalahjana. Semmonen sinisten työhaalarien värinen, että pitänee vähän tuunata paremmaksi, mut vaikutti ihan hyvältä. Itse meinasin kyllä kunnon kantoliinan hommata, mut ehkä sit myöhemmin.

Omista vaatteista sen verran, että pitänee harkita uusien äippävaatteiden ostamista, kun housut kiristää aika tehokkaasti. Okei, onhan noita kiloja tullut 10 kg lisää, masun ympäryskin näytti olevan 105 cm ja viikkoja vasta 27+5. Sokerit on kuitenkin ihan normaalilla tasolla. Taitaa tässä vielä kuitenkin turvota aika paljon kun vauva kasvaa ja viikkoja tulee lisää. Ja kyllä tuo masu painaa keuhkoja ja mahaa. Hengästyttää ja närii ihan hirveesti. Ja vauva potkii sen minkä ehtii. Ei tarttis virstarakkoa potkia, kun vessassa saa juosta muutenkin, mut tuntuu olevan meno päällä masussa.
:kieh:


Synnytysvalmennuksesta tai perhevalmennuksesta ei ole mitään tietoa täällä Jyväskylän suunnalla. Ens viikolla on pitkään aikaan neuvolakäynti, niin pitää kysäistä mikä on oikein homman nimi. Ihan mieluusti kävisin ainakin synnärin tsekkaamassa etukäteen, enkä vasta sit itse h-hetkellä. Niin ja en ole mitään sairaalakassia viel alkanut ees miettiä. Mut onhan tässä vielä aikaa se kasata ja purkaa monta kertaa. Toivottavasti. :)

Nyt ei tän kummempia, pitänee yrittää vähän useammin tulla tänne kertomaan kuulumisia.

Terkuin,
Satu + muru
 

Yhteistyössä