Loka- ja marraskuun IVF/ICSI/PAS

:hug: kaikille huonoja uutisia saaneille tasapuolisesti. Kyllähän täällä listalla näkyy toivoakin ja hyviä uutisia, se on hienoa.

Oman navan ympärystä: Eilen oli punktio, mikä oli tuskallinen suoraan sanoen. Nyt 24 h jälkeenpäin tulee vielä verta aika rutkasti. Munasoluja löytyi 7, niistä vain yksi on hedelmöittynyt. Sama juttu kuin viimeksi. Mistä sitä löytää voimia positiiviseen ajatteluun, että kyllä se yksi sinnittelee maanantaihin.
 
Suru puserossa ollaan:( Tänään alkoi verinen vuoto.. kesken meni siis tämäkin raskaus :( Olo on tyhjä ja surullinen. Itkenyt oon koko aamun. Tänään oli Rv 6+4.. ei keretty taaskaan ultraan näkemään mitään. Miks aina käy näin?? Ei vissiin ole meille tarkoitettu lasta saada...

Tsemppiä hoidoissa oleville.
 
Moi kaikille!!
Uutena ilmoittautuisin mukaan, edessä 1. ivf.n 1. ja ainoa pas, taustalla pcos. Olisi kauheasti kysymyksiä jos joku jaksaa vastailla... Loppuuko kolmannen ivf:n jälkeen kelan korvaus kokonaan, vai voiko sitä kiertää vaihtamalla klinikkaa tai esim yksityiseltä julkiselle puolelle? Koska kuukautiset yleensä alkaa lugejen lopettamisen jälkeen? Onko täällä muita pcoslaisia?
 
Voimia Aliisa! Omat ajatukset ennen ensimmäistä ivf:ää pyörii pitkälti sen ympärillä, miten onnistuu olemaan olematta turhan toiveikas, niin ei pety sitten niin kovasti. Ja jos raskaus alkaa, niin sittenkin voi vielä tippua korkealta.

Chicken73, kiitos vastauksesta. Pohdin kovasti kerronko ja miten esimiehelle. Minun luultavasti on kerrottava, koska jos olen pois, on oltava sijainen... Tai jos joku keksii miten voin syytä kertomatta etukäteen ilmoittaa, että jossain vaiheessa viikolla 48 olen sitten 3 päivää sairaslomalla, että sijainen pitäisi hommata. Kun jos kyseessä olisi joku pieni leikkausoperaatio tms, niin tarkka päivä olisi varmasti tiedossa jo pidemmän aikaa etukäteen, punktioaikahan vahvistuu kuitenkin aika pienellä varoajalla.
 
Hei kaikki ja minultakin kaikiille :hug: :hug:

Itse olen itseani keraillyt kasaan negan jalkeen. Eteenpain sano mummo hangessa. Voisiko joku ystavallisesti paivittaa listan osaltani? Minulle nimittain tehdaan viela marraskuussa 1. PAS. Heti kun menkat alkaa, alan napsia laakkeita uutta koitosta varten. Siirto pitaisi tulla joskus viikolle 46 kasittaakseni. Ei pidettykaan IVF'n jalkeen taukoa vaan saan PASin heti peraan.

Karatin: mina en kertoisi toissa ikina syyta. Ei se kuulu kenellekaan miksi on sairaslomalla. Voihan se olla etta sulle tulee akillinen sairastuminen ja onhan sen tyopaikan sellaisestakin selvittava. Itse kerroin kaksi paivaa ennen punktiota pomolle etta joudun sairaalaan pieneen leikkaukseen. Tama on vain minun mielipiteeni. Toiset ovat avoimempia - itse en ikina toissa nain henkilokohtaisista asioista avaudu kenellekaan.

Luulen myos etta siksi tuntuu etta talla osastolla ei kukaan onnistu, kun ehka juuri ne helposti plussaavat ihmiset tai onnistuneet ei koe tarvetta kirjoittaa tanne ja kuva varmasti vaaristyy. Siihin on hyva toivoa!

Milliainen: valitettavasti minulla ei ole vastausta yhteenkaan sun kysymykseen. Toivotaan etta joku muu tietaa....

Kivaa viikonloppua!
 
[/url][color=Green3]

Mukana menossa lauantaina 1.11.2008:[/color]


Tahoma: 1.IVF, punktio 20.10, siirto 22.10 pp10

Miimi78: 2.IVF/ICSI, punktio 22.10, siirto 24.10 pp8

Saara10: 1.IVF, punktio 22.10, siirto 24.10 pp8

riepuriia: PAS siirto 28.10 pp4

Lion32: 1.IVF, punktio 28.10, siirto 30.10 pp2

lotta08: 1.IVF, 1.PAS siirto 29.10? pp--

Poloinen: 1.IVF, punktio 28.10, siirto 30.10 pp--

Hope79: 2.IVF, punktio 31.10 siirto 3.11 pp--

RouvaP: 1.IVF, 1.PAS siirto vko 45-46 pp--

Tiger: 4.IVF/ICSI, punktio 3.11, siirto 6.11 pp--

milma: 3.IVF, punktio 4.11., siirto 6.11.(?)

Koivukuusi: 3.IVF, punktio vko 45, siirto? pp--

Janniina: 2.IVF/ICSI, punktio vko 46, siirto? pp--

Kukka77: 1.IVF, 1.PAS siirto vko 46 pp--

nippe81: 1.IVF, punktio ja siirto vko 47 pp--

soja: 2.IVF, punktio marraskuussa, siirto? pp--

retuli82: 2.IVF, punktio vko 47, siirto? pp--

Milliäinen: 1.IVF, 1.PAS siirto? pp--

Tao74: 2.IVF, punktio vko 47, siirto? pp--

tOivO: 1.IVF, punktio vko 48, siirto? pp--

kirsmo: 2.ICSI, 1.PAS siirto vko 48 pp--

karatin: 1.IVF, punktio ja siirto vko 48 pp--

Ronja80: 1.ICSI, punktio vko 48-49, siirto? pp--

Janski71: 2.IVF, punktio vko 49-50, siirto? pp--

Kisuli32: 1.IVF, 1.PAS, siirto marraskuussa pp--

Chicken73: 1.IVF/ICSI, 1.PAS siirto marraskuussa pp--

Puuteri: ICSI, 3.PAS siirto marraskuussa pp--

Tiinuli81: 1.IVF, punktio ja siirto marraskuussa? pp--

nasu29: 1.IVF, 1.PAS, siirto? pp--

millis1981: 1.IVF/ICSI, puntio ja siirto marraskuu pp--

ciana: 3.ICSI, puntio ja siirto marraskuussa pp--

plasebo: 1.ICSI, 1.PAS, siirto? pp--

[color=Green3]Kummitelleet:[/color] :eek:

[color=Green3]Plussanneet:[/color]

kk76: 3.ICSI
Martta75: 2.ICSI
Aliisa08: 2.PAS

[color=Green3]Myöhemmin onnistuvat:[/color]
Anksu2008
Kris
Alexandria
Pörrikaani
Tuomenmarja
Aitiliini83
Isis
 
Aliisalle :hug: . Sanaton on näiden tapahtumien edessä.

Miimi, sujuuhan tämä odottelu miten kuten. Mitä pidemmälle menee, sitä vaikeampi on odottaa. Mitään kovin ihmeellisiä oireita ei ole, progesteroni nyt aiheuttaa vilutusta ja rintojen arkuutta. Toisaalta yritän olla kuulostelematta noita mahdollisia oireita, vaikka toki niin teen aina väliin. Vkl:na päivät täynnä, joten onneks ei ehi kovin miettiä.

Sisua kaikille!
 
Aliisalle Iso voima halaus! :hug: Itselläni takana neljä peräkkäistä km:a, tiedän miltä tuo tuntuu... Kolmessa niissä ehdin kyllä nähdä varhaisultrassa (rv 6+) sydämen sykkeen, muttei sekään noita vauvojani pelastanut :snotty:

Kukka Kiva kuulla, että pääset suoraan PASiin! Itse sain viime kerralla itseni tosi hyvin koottua, kun sainkin yllätyksenä kuulla, että toinen PAS tehdään heti perään.

Karatin Mulla on ollu takkuja noissa sairaslomissa. Mulla myös työ, jossa oltava sijainen. Ekalla kerralla sanoin, että mulle on tulossa toimenpide suunnilleen silloin ja silloin. Sairaslomaa tulee noin kolme päivää ja saan siihen lääkärintodistuksen. Esimies kysyi, että tehdäänkö se sairaalssa. Vastasin, että lääkärikeskuksessa. Muuta ei keskusteltu. Se oli eka IVF. Sit ekan PASin aikaan tulikin ongelmia. Esimies hyväksyi sairasloman, mutta palkanlaskija alkoi tonkia asiaa ja se meni tosi epämiellyttäväksi. Työntekijöille ei kuulemma myönnetä s.lomaa hedelmöityshoitojen vuoksi. Tonki törkeästi mun asioita ja lisäks mun piti itse pyytää esimiestä kumoamaan jo tekemänsä päätöksen. Tilanne oli todella nöyryyttävä ja typerä!
 
Vuoto on lakannut. Vuoto oli ensin punaista.. sitten muuttui ruskeaksi.. Sitten tajusin että tuo vuoto alkoi heti yhdynnän jälkeen.. Voisiko yhdyntä voinut olla siihen syynä? Äsken pistin lääkkeet kohtuun.. sormeen tuli ruskehtavan punaista vuotoa.. mutta housuihin asti sitä ei tule.. Voisiko kuitenkin olla, että raskaus jatkuisi.. ja yhdyntä olisi aiheuttanut tuon vuodon...?? Tai sitten se vaan hetkeksi loppui ja jatkaa taas huomenna oikein kunnolla vuotamistaan... Aika epätietoinen olo.. Mitähän sanoisivat sairaalan päivystyksessä jos menisi sinne.. kun ei mulla mitään kipujakaan ole.. Lähettäisivätkö takaisin kotiin vaan?
 
Aliisa Ei välttämättä oo km! Ihan vaan sen perusteella, että mulla on ollu niitä niin monta... Päivystykseen (sairaalaan) eivät sua ota (ainakaan täällä), koska on noin vähän viikkoja. Sanovat vaan, etteivät voi näillä viikoilla tehdä mitään. Yhdyntä on todennäköisesti laukaissut vuodon. Ekan IVF:n jälkeen mulla alkoi vuoto rv 5+ (ei ollut yhdyntää eikä muutakaan). Kohdussa oli iso hematoma, joka aiheutti vuodon. Vuosin monta viikkoa ja välillä TODELLA runsaasti ja etenkin niillä kerroilla olin täysin varma km:sta. Ultraan päästyäni vauva oli kuitenkin aina kasvanut normaalisti ja sydän sykki. Rv12 oli jälleen aivan hurjaa vuotoa ja silloin päivystyksen ultrassa todettiin etinen istukka ja mut määrättiin vuodelepoon. Valitettavasti liian myöhään (?), koska sain sit kuitenkin km:n rv13.

Jos vuoto on loppunut (ja muutenkin), yritä olla aivan rauhassa ja levossa. Mä sain silloin vuotaessani lääkäriltä ohjeen: kielto yhdynnöistä, saunomisesta ja kylpemisestä ainakin rv12 asti, jolloin km-riski pienenee.

Voimia sulle! Onko sulla jo ultra varattuna? Näillä viikoillahan sykkeen voi jo nähdä/kuulla.
 
Aliisa vielä: Tuliko sulta vaan punaista vuotoa vai tuliko hyytymiäkin. Mulla tulla ton yllämainitun yhteydessä tosi isoja hyytymiäkin ulos, mutta ne oli sit sitä hematomaa. Hyytymät on kuitenkin aina vakavampi asia kuin "pelkkä" verinen vuoto.
 
Milliäinen En osaa vastata kaikkiin sun kysymyksiin, mut yhteen yritän. Mä en oo käyttäny lugeja, koska oon allerginen niiden sisältämälle pähkinälle. Oon käyttäny niiden korvaavia tuotteita: joko Crinonea tai YO-apteekin Progesteronia. Mulle on tehty IVF:n tuoresiirto, josta tuli plussa, mut joka päättyi km: on rv13. Sit on tehty kolme PASia, joista kaikista nega. Ekan ja tokan negan jälkeen kun lopetin lääkkeet, oli neljä päivää välissä ennen kuin alkoi vuoto. Kolmas PAS tehtiin heti toisen PASin jälkeen, joten lääkkeissä ehti olla vaan 4-5 päivän tauko. Tän kolmannen PASin jälkeen vähäinen vuoto alkoi heti seuraavana päivänä lääkkeiden lopettamisen jälkeen. Klinikalta sanovat, et menkat alkais n. 2-3pv lääkkeiden lopettamisen jälkeen. Mulla se ei siis oo koskaan toteutunut.
 
Punaista "vuotoa" tuli ainoastaan sperman valuessa pois.. ei oikeastaan enää sen jälkeen. Hyytymiä ei ole tullut. Tuon punaisen sperman jälkeen multa on tullut vain ja ainoastaan ruskeaa vuotoa.. ja sitäkin sillain, että vain muutama tippa tullut housuun saakka.. Aamun jälkeen ei oikeastaan mitään. Äsken lääkkeen valuessa pois tuli ruskeaa sen lääkkeen mukana, mutta sekään ei tosiaan housuun asti tule.
Soitin päivystykseen.. turha sinne on mennä kun ei kipuja. Mulla varattu ultra ens viikon pe:lle mutta ajattelin varata ma:lle yksityiselle ultran, kun en halua viikkoa odottaa..
 
Aitiliini ja Kukka :hug: Voimahalauksia myös teille! On se kumma, ettei kukaan meistä suunnilleen samaan aikaan siirron saaneet, saanu plussaa!!!

Oon myös miettinyt noita tilastoja. Meitä oon täällä kuitenkin niin paljon ja melkoisen heikolta tuo onnistumisprosentti näyttää. Mietin myös sitä, et siellä varmaan lasketaan onnistumiseksi kaikki plussat, vaikka sit myöhemmin päättyisivätkin keskenmenoon?! Vai huijaako ne meitä?! Kuinka monta sellaista ihmistä "tunnette"/tiedätte, jotka on ihan oikeesti saanu elävän vauvan tuoresiirrosta tai PASista???
 
Aliisa En olisi sinuna kovin huolissani (vaikka tiedän, että helppo sanoa, mut vaikea kuitenkin olla murehtimatta). Ainakaan vielä sulla ei oo keskenmenoa tullu ja vuoto on selvästi yhdistettävissä siihen yhdyntätilanteeseen. Varaa ihmeessä aikasemmaksi aika ultraan, jos vaan saat. Turhaa murehtia yhtäkään ylimääräistä päivää. Joskus tollanen pieni vuoto on mulla kertonu siitä, et vauva on aiemmilla viikoilla kuollut masuun, mutta mulla on ollu silloin "jo" rv10 eikä silloinkaan oo ollu mitään syytä vuotaa niin kuin sulla nyt (yhdyntä).
 
Kiitos Tuomenmarja tuestasi! Varasin äsken netistä ajan gynekologille ma:ksi klo 9.00. Haluan tosiaan tietää, jos on kesken mennyt tai mitään ei näy. Jos huomenna alkaa punainen verinen vuoto, niin voinkohan silti mennä sinne ultraan.. Eikös niitä voi tehdä myöskin vatsan päältä?? Jeps, yritän olla stressaamatta vaikka vaikeaa on.
 
Aliisa Laitoin sinut takaisin plussanneisiin! =)
Minulla ei kokemusta sinun tilanteesta, mutta minulla on ystävä joka kävi ekassa ultrassa toissapäivänä. Hänellä tuota ruskeaa vuoto on tullut siitä asti kun testasi plussan (muutamana päivänä myös tullut vuotoa, yhtenä päivänä aika paljonkin). Ultrassa kaikki kuitenkin näytti hyvältä!!! Gyne oli sanonut ettei vuoto tule kohdusta vaan limakalvoista ja tämä johtuu siitä että limakalvot ovat herkät lääkkeistä. Joten enpä luule että sinun tarvii murehtia jos tuo vuoto tosiaan on tollasta ruskeaa (ja vaikka vähä veristäkin olisi). Tsemppiä!! :heart:
 
Aliisa Ultra voidaan tehdä myös vatsan päältä, mutta yleensä vasta rv 12 alkaen. Mutta ehdottomasti voit mennä ultraan, vaikka vuotaisitkin. Sen yhen raskauden aikana, kun vuosin tosi paljon, kävin myös ultrassa usein juuri silloin kun vuotopäivä oli hurjana päällä. Vasta rv12 ultrattiin päältä. Tsemppiä sulle!
 
Tuomenmarja, taidan lainata noita sinun sanojasi. Ei vielä aavistustakaan, miten täällä suhtautuvat sairaslomaan tästä syystä, onko palkallinen vai ei.

Mulla on tuttavapiirissä ainakin 3 ivf-lasta, tai kaksosista en itseasiassa tiedä onko ne pas:ista vai tuoreesta. Yhdellä tutullani tärppäsi jopa ekasta ivf:stä.
 
Aliisa mulla oli raskausaikana kirkasta lorottavaa vuotoa ja aika runsaasti. se oli raskauden aika alussa, en muista tarkkaan.
olin aivan varma että kesken meni, ja lähdin illalla ensiapu- polille. siellä ultrassa vilkutti kaksi pientä vaavia ja nyt he ovat jo neljä.
Eivät osanneet sanoa mistä se vuoto olisi johtunut, ehkä heidän sikiökalvot irtosivat toisistaan tai jotain, sanoi yksi lääkäri.
Toivon että sulla olisi samanlainen väärä hälytys ja kaikki onkin hyvin :hug:
 
Karatin Ole hyvä ja lainaa vaan! Itse koin olevani rehellinen, mutta silti ei tarvinnut kertoa kaikkea. "Toimenpide" kirjattiin sitten lääkärintodistukseenkin. Tsemppiä asian kanssa!

Monesti tuntuu kyllä siltä, että eikö tämä asia aiheuta aivan riittävästi tuskaa, surua, murhetta jne. pelkästään jo itselle ja puolisolle. Miksi tämä pitäisi kaikille ruotia? Kuka "normaali" ihminen käy kertomassa esimiehelleen, että tänä iltana klo21 aiotaan tehdä vauva?! Niin, eipä tarvi kertoa. Mielihyvin itsekin asian toteuttaisin niin, jos se vaan onnistuisi... Ja eiköhän me kaikki ;)
 
Kiitos kovasti Tuomenmarja! Ihan hirveen torkeata tuo palkanlaskijan kaytos sun kohdalla. Voi hitsin hitsi, tollanen se viela tan kaiken tuskan keskella puuttuu! Varmaan teki mieli vetaa turpaan! :)

Mulla on yhdet tutut joilla eka IVF tarppas. Hanella oli kylla munanjohtimet tukossa eli ehka sen takia han tulikin heti raskaaksi. Sai kaksoset. Meilla kun ei virallista vikaa ole loytynyt ja nyt ekassa IVF'ssa oli vikaa alkioiden jakautumisella, luulen etta mahdollisuudet meillakin on aika pienet. Tulis nyt ne menkat niin paasisi taas yhden askeleen eteenpain. PE en enaa ottanut mitaan laakkeita. Taalla on oltu niin hiton akaisia, itketty krokotiilin kyyneleita ja juotu vahan viiniakin runsaasti lohduksi! No, pakko nostaa nokka kohti taivasta ja rampia suosta ylos! Kehittelen taalla jo mielessani haaveita luovutettu munasoluhoidoista, jos ei piru muu auta...

Tsemppia kaikille hyvat naiset vaikka vaikeaa onkin!
 
Pikku hiljaa vasta lueskelen ketjua läpi - täältäkin lähtee iso annos empatiaa keskenmenon ja negan saaneille! Ei ole elämä reilua.

Aliisalle peukutuksia. Hyvä, että sait ajan jo heti maanantaiksi! Enää yksi yö siihen. :)

Karatin ja muut: olen kertonut lapsettomuushoidoista lähimmälle esimiehelle, ja uskon, ettei tieto ole sen pidemmälle kulkenut. Ehkäpä ei olisi tarvinnut kertoa mitään, mutta koska minunkin täytyy saada sijainen aina, kun olen pois töistä, ja päättelin kertomisen olevan itselleni vähemmän stressaavaa kuin epämääräinen selittely. Esimies suhtautui ymmärtäväisen asiallisesti, mutta ikävämpi juttu on se, että palkallisista ja palkattomista poissaoloista päättää kaiketi joku muu, sillä toistaiseksi ultrakäyntini ovat olleet palkattomia... En ole jaksanut ruveta keskustelemaan niistä ainakaan toistaiseksi, sillä poissaoloja on toistaiseksi tullut aika vähän. Olisi kyllä reilua, jos lapsettomuushoitojen palkallisuus vs. palkattomuus olisi sovittu jotenkin valtakunnallisesti niin, että kaikkialla olisi sama systeemi eikä hoidoissa kävijä varsinkaan joutuisi selittelemään tai vaatimaan mitään erikseen.

Tigerilläkö on huomenna punktio? Onnea siihen! Mä tulen perässä tiistaina. :)
 

Yhteistyössä