LOKA äidit 2008

  • Viestiketjun aloittaja Neepu
  • Ensimmäinen viesti
**Johanna**
Alkuperäinen kirjoittaja Rosa78:
Johanna, kyllä tuo Satu ihan selkeästi sanoi, että kissoihin ei saisi koskea, eikä se pidä paikkaansa. Niin kuin Njau kirjoitti, kissan ulosteita pitää välttää.

Voi hyvänen aika sentään. Näe isompi kokonaisuus. Kuinka näin pieni asia voi olla jollekin näin suuri?

Ei tämä ole mikään vanhat odottajat vastaan uudet odottajat maaottelu!
En minä ainakaan ole rauhallinen ja stressitön odottaja, vaikka tämä on minulle jo viides raskaus. Minulla on siis kaksi tyttöä ja kaksi keskenmenoa takana, mutta en ole silti mikään vanha tekijä. Raskaus on kontrolloimaton olotila, ja se jo tekee siitä äärimmäisen pelottavaa.
Yrittäkää nauttia olostanne parhaanne mukaan, ei taistella täällä, kun siihen ei oikeasti ole mitään tarvetta.

 
Satu -81
Alkuperäinen kirjoittaja Jellybean:
Ekassa raskaudessa kolusin kaikki mahdolliset ultrat läpi kun halusin vaan nähdä vauvan. Mut nyt tuntuu ettei esim varhaisraskauden ultraan ole hoppua, kun jos on tuulimuna tai kohdunulkoinen niin se selviää ennemmin tai myöhemmin. Jos eka raskaus olikin murehtimista kaikista pienistä asioista, niin tässä raskaudessa nostan vaan jalat pöydälle ja otan rennosti. Jokainen odottaa tyylillään ja tekee niinkuin parhaaksi näkee. Saa vouhkata, stressata tai panikoidakin ja me muut yritetään lohduttaa ja sitten kun mulla loppuajasta alkaa paniikki iskeä synnytyksen takia niin toivottavasti joku teistä sitten takoo järkeä päähän..
Vähän viellä lusikoin soppaa..
Mulla on aika pitkälti samat fiilikset kuin jellybeanilla. Tosin syksyisen km:n takia olen hetkittäin ajatellut sitä varhaisultraa...

Sitten; oli vahvasti sanottu minulta etten halua "vouhkaus ja panikoimis-tukiryhmään" osallistua. En tarkoittanut tällä sitä ettei huoliaan (tyhmältäkin tuntuvia) voisi jakaa ja ilmoille päästää. TARKOITIN lähinnä sellaista yletöntä paniikinlietsontaa.
Kun KUITENKIN, kaikkia huolettaa tää odotusaika. Niin halusin toivoa sellaista että tuettaisi pikemmin kuin "lyödään lyötyä".
En taida osata sitä sanoiksi pukea.. Tarkoitukseni oli kuitenkin hyvä.

Ja sillehän ei voi mitään että on jo lapsen saanut, tai ei ole.
Mä en saa sitä kokemusta itseltäni pois -onneksi. Ja jos se jostain hlöstä tuntuu "ylhäältäpäin virnistelyltä"... minkäs sille voi. Olen pahoillani.

Toivon hyvää ja onnellistakin odotusta kaikille. Ihan koko sydämestäni.
 
Satu -81
Hilmis;
omasta kokemuksestani voin sanoa että kuulostaa normaalilta.
Mulla on ajoittain samanlaisia kipuja, tosin useimmiten tuntuu että ne on munasarjat jotka "räjähtää".
Joku viisaampi varmaan kertoo mistä ne kivut johtuu, muistaakseni kohdun kiinnikkeet löystyy tms ja aiheuttaa ihan oikeasti kovaakin kipua.
 
Jellybean
Hilmikselle myöskin: kuulostaa normaalilta, MUTTA aina voi soittaa neuvolaan jos huolettaa! Kävin ekassa raskaudessa itkevänä hermorauniona kuunteluttamassa sydänääniä neuvolassa kun tuntui että jotain on hullusti ja myöskin synnärillä kävin loppuajasta.

Mulla yskiessä tai aivastaessa repäisee oikein imakasti joko oikealta tai vasemmalta ja vähän on alkanut alavatsaa jomottamaan, oireita kai ne nekin on.
 
Hilmis
Kiitos vastauksistanne! Kun ei oikein tiedä että mikä on ns. normaalia ja mikä ei niin pakko kysellä :) Itse asiassa hieman helpotti kivut ja tuntemukset kun kävin lounastauolla pienellä kävelyllä. Tosin tuntuu ettei pysty ihan yhtä nopeasti kävelemään kuin ennen, jotenkin tuntuu paremmalta ottaa lyhyempiä askelia, heh :) Joku taisi kirjoittaa täällä (tai sit jossain muussa ketjussa en nyt muista) että nimenomaan "tuntee" kohdun olemassaolon, ehkä tää on sitä. Painostavaa ja puristavaa tunnetta. Ja tuntuu että koko alamaha on pingottunut ja kova. Ja yskiessä mulla kans tuntuu noita repäisyjä :) Ehkä siellä sitten jotain tapahtuu kun kerta on tuntemuksiakin :)
 
Jellybean
Mulla alkaa tuntemukset vahvistumaan, jihuu! Eli sillain menkkamaisesti jomottaa. Jos en väärin muista niin jossain sanottiin et ne johtuu siitä kun kohtu alkaa venymään ihan pikkuhiljaa. Mulla on tuo Suuri Äitiyskirja niin pitää sitä alkaa taas tavaamaan.
 
**Johanna**
Onko kukaan muu turvoksissa? Lähinnä vatsan seudulta kiristää ja puristaa ja painoa on tullut viikossa pari kiloa lisää. Ruokavaliota en ole erityisemmin muuttanut. Tätä tämä on ollut jokaisessa raskaudessa... Yritän jättää sokerin ja valkoiset jauhot vähemmälle...
 
Jellybean
Eikun se olikin että kohtua kannattelevat siteet venyy.

Mä luulin laihtuneeni viimeisinä parina viikkona, mut vaaka näyttikin mun lihoneen. Blääh! Oon saattanut popsia makeita vähän liikaa, täytyy se tunnustaa. Tässä raskaudessa pitää yrittää pitää painonnousu kurissa, kun on vieläkin edellissä raskaudessa tulleet 10 kiloa pudottamatta. Oon kyllä nytkin normaalipainoinen painoindeksin mukaan, mut siinä laihemmassa kropassa olin tyytyväinen ulkonäkööni.
 
Hilmis
Kyllä täälläkin turvonnut olo jo on, vaikka viikkoja vasta 4+6. Mutta kuten kirjoitin tossa aiemmassa, että vatsa on niin pinkeenä että. Ja varsinkin illalla kun kotiin pääsee niin heti pakko ottaa farkut pois jalasta ja "vapauttaa" itsensä ja sukeltaa verkkareihin :)

Onko teillä muilla muuten koko ajan jano? Entäs vessahätä? Kun vaikka olis just käyny vessassa niin tuntuu että taas olis hätä. Ja nyt oon jo kahtena viime yönä heränny yöllä vessaan eikä se oo mulla todellakaan normaalia...
 
njau
ainakin toi mun nimimerkki on ollu mulla käytössä eikä väliaikanen! sopi sattumalta aika hyvin tohon kissa keskusteluun:) piti vaan vielä sanoa että enhän mäkään ole todellakaan rapsuttamatta jne mein kissaa ja vaihdoin ne hiekatki usein mutta musta oli vaan niin hyvä että neuvola täti mainitsi sen toksoplasmoosin miehen kuullen niin ei mua kyllä haitannu yhtään kun se hysteerisenä vaihto useimmiten ne hiekat:)
ihanaa kevättä/odotusta kaikille:)
 
Hormonitko jo tekee hirviön?
Satu selvitti fiksusti asian josta häntä arvosteltiin ja pyysi anteeksi jos jota kuta loukkasi. Se oli hyvää nettikäytöstä. Amilda, Rosa78 ja joku ulkopuolinen kertoivat omat mielipiteensä rohkeasti, sekin on hienoa.

Johanna sen sijaan teki itsestään pikkumaisen ja ärsyttävän ääliön. Miksi piti noin hyökätä Rosa78 kimppuun kissa-asiassa? Hän kommentoi täysin neutraalisti kissa-asiaa. Kiitos Johannan täältä näköjään häipyy kaikkein kiinnostavimmat keskustelijat. Saatpa rauhassa jatkaa tylsän vauva-arkesi tilitystä.
 
et oo tosissas!
Alkuperäinen kirjoittaja Hormonitko jo tekee hirviön?:
Satu selvitti fiksusti asian josta häntä arvosteltiin ja pyysi anteeksi jos jota kuta loukkasi. Se oli hyvää nettikäytöstä. Amilda, Rosa78 ja joku ulkopuolinen kertoivat omat mielipiteensä rohkeasti, sekin on hienoa.

Johanna sen sijaan teki itsestään pikkumaisen ja ärsyttävän ääliön. Miksi piti noin hyökätä Rosa78 kimppuun kissa-asiassa? Hän kommentoi täysin neutraalisti kissa-asiaa. Kiitos Johannan täältä näköjään häipyy kaikkein kiinnostavimmat keskustelijat. Saatpa rauhassa jatkaa tylsän vauva-arkesi tilitystä.
Joo moikka! Mee sä vaan. Mua ainakin kiinnostaa **johanna**n tylsät jutut.

...*kiroilee harmissaan*... asia oli jo loppuun käsitelty.... voi ahditus kun lapsellista.
Ja anteeksi kaikki jotka haluaisi keskustella jo muustakin, en voinut jättää huomioitta!
 
Normaalia?
Täällä on enemmänkin hormonihirviöitä Johannan lisäksi! Vaikka olenkin 99% varma että edellisen viestin lähettäjä on Johanna itse... Samalla tavalla tuntuu raivarin saavan. Onko sulla minkäänlaista itsehillintää? Mitä jos menisit vaikka kävelylle jos miehesi edes hetken voi hoitaa lapsia että pääset päästämään suurimmat höyryt ulos. Raitis ilma ei pahitteeksi olisi. Eikä varmasti kunnon juoksulenkkikään. Kysy vaikka mieheltäsi.
 
Eräs ex-kermit
**Johanna**, tervetuloa keskustelemaan tuonne ex-kermitteihin, kun kermiteissäkin olit. Siellä meitä on jo-synnyttäneitä, uudelleen haaveilijoita, alkuraskaudessa olevia, viimeisillään, ensimmäistä odottavia, toista odottavia, nuoria, vanhoja jne jne.
Suloisesti sekaisin sulassa sovussa :)

Kurjalta "kuulostaa" tämä teidän kädenvääntö. Toivottavasti tuo uusi ketju lähtee uusin tuulin. Tsemppiä kaikille odotukseen!

Terkuin ex-kermit ja lokakuinen -07 :)
 
Amilda79
Eihän tästä nyt tälläistä showta ollut tarkoitus järjestää! Siis mitä ihmettä? Aikuiset ihmiset!!! (Ja minä ja mun suuri suu...) Tarkoitukseni oli sanoa vain mielipiteeni ja sitä toivoin myös muilta ja mielestäni vielä useaan otteeseen jo pahoittelin, jos se sattui jotain loukkaamaan. Älkää nyt hyvät ihmiset viitsikö!! Eikö tämä asia ole jo käsitelty! Mä pidän ainakin tässä alussa nyt vähän välimatkaa tähän ketjuun...
Anteeksi vielä kerran, jos olen jotain loukannut!
 
Amilda79
Eihän tästä nyt tälläistä showta ollut tarkoitus järjestää! Siis mitä ihmettä? Aikuiset ihmiset!!! (Ja minä ja mun suuri suu...) Tarkoitukseni oli sanoa vain mielipiteeni ja sitä toivoin myös muilta ja mielestäni vielä useaan otteeseen jo pahoittelin, jos se sattui jotain loukkaamaan. Älkää nyt hyvät ihmiset viitsikö!! Eikö tämä asia ole jo käsitelty! Mä pidän ainakin tässä alussa nyt vähän välimatkaa tähän ketjuun...
Anteeksi vielä kerran, jos olen jotain loukannut!
 
**Johanna**
Vastaan näille kahdelle, ja sitten häivyn tästä ketjusta...

Alkuperäinen kirjoittaja Hormonitko jo tekee hirviön?:
Satu selvitti fiksusti asian josta häntä arvosteltiin ja pyysi anteeksi jos jota kuta loukkasi. Se oli hyvää nettikäytöstä. Amilda, Rosa78 ja joku ulkopuolinen kertoivat omat mielipiteensä rohkeasti, sekin on hienoa.

Johanna sen sijaan teki itsestään pikkumaisen ja ärsyttävän ääliön. Miksi piti noin hyökätä Rosa78 kimppuun kissa-asiassa? Hän kommentoi täysin neutraalisti kissa-asiaa. Kiitos Johannan täältä näköjään häipyy kaikkein kiinnostavimmat keskustelijat. Saatpa rauhassa jatkaa tylsän vauva-arkesi tilitystä.
Miten hyökkäsin Rosa78:n kimppuun? Sanomalla, että älä tartu pikkuseikkoihin? Ketkä olivat ne kiinnostavimmat keskustelijat, jotka karkoitin? Mitä on minun tylsä vauva-arkeni?
Olen ollut työelämässä jo yli 1,5 vuotta, joten tuskin elän enää vauva-arkea...

Alkuperäinen kirjoittaja Normaalia?:
Täällä on enemmänkin hormonihirviöitä Johannan lisäksi! Vaikka olenkin 99% varma että edellisen viestin lähettäjä on Johanna itse... Samalla tavalla tuntuu raivarin saavan. Onko sulla minkäänlaista itsehillintää? Mitä jos menisit vaikka kävelylle jos miehesi edes hetken voi hoitaa lapsia että pääset päästämään suurimmat höyryt ulos. Raitis ilma ei pahitteeksi olisi. Eikä varmasti kunnon juoksulenkkikään. Kysy vaikka mieheltäsi.
No en lähettänyt tuota viestiä, viimeisin viestini liittyi turvotukseen. Ja kyllä minulla on itsehillintää. En ole kotiäiti, pääsen kolme kertaa viikossa salille, käyn melkein päivittäin lenkillä ja harrastan ihan mukavia juttuja.
Miten minun mieheni liittyy tähän? Mitä minun pitää häneltä kysyä? Että mitä tekisin, kun keskustelupalstalla pyörii lapsellisia ihmisiä, jotka hyökkäilevät toisten kimppuun ja keksivät mitä ihmeellisimpiä juttuja?
Hän olisi varmasti kanssani samaa mieltä: antaa olla.


 
rib
Voi kun harmi että täällä on tullut kauhea riita ihan turhan takia. Ei kukaan varmaan ole mitään pahalla sanonut mutta kaikki voidaan aina tulkita ilkeämielisti jos haluaa. Toivoisin että ketju ei nyt jakaantuisi kahtia koska ainakaan mulla ei ole mitän puolta tässä riidassa. Olisi vaan kiva olisi vaihtaa kuulumisia ja ajatuksia muiden odottajien kanssa, eikä riidellä turhan takia. :(

 
Amilda79
(Näin kauan maltoin pysyä pois täältä... Hih! ;) )

Niinpä rib! Mulla on ihan hirvittävän huono mieli siitä, että avasin suuni missään vaiheessa. :( Tulin täysin väärin ymmärretyksi - samoin kuin Rosa, Satu ja Johannakin... Olen tosi pahoillani myös kaikkien heidän puolestaan! Jotenki tässä tuntuu, että ulkopuoliset teki kärpäsestä härkäsen ja koko ketju lähti ihan vääriin uomiin ja kaikki ymmärsi kaiken väärin.
Minä ainakin toivoisin, että edelleen voitaisiin jatkaa kanssa siitä mihin jäätiin ihan yhdessä ketjussa vaan ja vaihtaa ajatuksia, tuntemuksia, ultra- ja neuvolakuulumisia kaikki lokakuiset yhdessä sovussa samassa ketjussa jatkossakin...

Asiasta kukkaruukkuun. Meillä täällä töissä maalataan paraikaa tuolla käytävällä seiniä ja täällä munkin huoneessa on hirvittävä maalin katku! Onkohan tästä mitään haittaa tuolle mun kyytiläiselle? Meinas tuo maalaajaäijä tulla äskön mun huonetta maalaan ja sen sain vältettyä onneksi sillä, et sanoin katkun lauksevan helposti mulle migreenin, että olisi parempi, jos tuo maalaisi tämän vasta mun lähdettyä.. Täytyy lähtee ajoissa siis viikonlopun viettoon. Eipä haittaa yhtään ;)

Pitäis tuossa klo.12 jälkeen soittaa neuvolaan ja varata sitä aikaa. Onko jotain tiettyä, mitä pitäisi muistaa sanoa? Kun en oo koskaan sinnekään soittanut ;) Hirveesti kaikkee uutta tässä!!!
 
Hilmis
Heippa tännekin. Mä oon nyt ihan sekasin että missä nyt "pitää" kirjoitella. Täältä kun kaikki "uhkasi" lähteä pois ja sitten oli jo uuttakin ja ehdin jo sinnekin ja nyt täällä ollaankin taas... :) Palaan siis alkuperäiseen paikkaani :)

Olen samaa mieltä, että yhdessä odotetaan ja kirjoitellaan, hyvässä ja pahassa.

Itse ajattelin muuten soittaa tänään myös neuvolaan ja varata aikaa rohkeasti. En mäkään tiedä mitä sinne sanotaan, mutta ehkä neuvolantäti auttaa.
 
Jellybean
Taitaa olla parasta, että jättää ulkopuolisten kirjoitteluun kommentoimatta kokonaan.

Mä en ole vielä soittanut neuvolaankaan kun ajattelen koko ajan että onhan tässä aikaa. Viime kerrallakin eka neuvola oli vasta rv 8+1 ja nyt mennään 4+jotain niin ei kai vielä ole niin kiirettä. Sitä paitsi en tiedä mihin Irkun pistän siksi aikaa. Ei viiti sukulaisiakaan pyytää kattomaan kun sitten pitäisi antaa melkoisen tyhjentävä selitys menosta, enkä vielä halua tätä julkiseksi. Pitää myös terveydenhoitajalta kysyä että olisiko mahdollista saada aika tuohon lähiterveyskeskukseen, kun sinne on matkaa vaan jotain 100 metriä ja Irkku voisi nukkua pihalla vaunuissa. Muuten on raahauduttava toiseen kuntaan noin 30 kilometrin päähän ja jos otan vauvan mukaan niin sen päivärytmi menee ihan sekaisin.

Tänään taas tuntuu että olen vaan kuvitellut eilisen oireet. Loppuraskaudesta varmaan olisi ihanaa jos olo tuntuisi vaan normaalilta, mut nyt se ei ole kivaa. Viime raskaudessa päästiin viikolle 31+0, saa nähdä meneekö tämä kuitenkin loppuun saakka. Ei ole kyllä mitään syytä miksi ei menisi.
 
rib
Tosi kiva että tulit takaisin Hilmis ja toivottavasti myös Satu -81, Silkkimaki ja Johanna tulisi takas turisemaan!! Eiköhän unohdeta tyhjästä alkanut riita ja keskitytä taas oleelliseen eli vielä kovin pikkuiseen masun asukkaaseen. :)

Hilmis, mä soitin neuvolaan hetki sitten ja varasin ajan. Ekaa kertaa myös sinne soittelin ja jännitti jotenkin koko puhelu ja kun piti vielä mennä piiloon soittamaan ettei kukaan täällä töissä kuule. Neuvoltatäti vaikutti kyllä mukavalta ja kyseli oloa ja muuta.

27.2 on nyt varattu eka neuvolakäynti. Harmi että siellä ei kuulu vielä sykettä silloin mutta siitä kahden viikon päästä olisi sitten ensimmäinen ultra eli ehkäpä jaksan odottaa.. (mietin tässä vielä pitäisikö mennä sinne varhaisultraan vai ei...)

 

Yhteistyössä