LOKA äidit 2008

  • Viestiketjun aloittaja Neepu
  • Ensimmäinen viesti
Lumi81
Huomenta!

No, nyt kun oon ajatellut enemmän niitä kaksosia niin oishan se aivan ihanaa! Mutta ihan sama onko yks vai kaks...toivottavasti ei kuitenkaan kolmea. Mieskin puhuu jo "meidän kaksosista" :) vaikka sekään ei tiedä että mistä mä oon moisen saanut päähäni..en kyllä sillekkään kerro...
Paljastan teillekkin sitte ultran jälkeen. Sen verran sanon että ei oo mikään järkisyy eikä mikään raskausoire.. se on vaa yks juttu mikä on AINA ennenkin pitänyt paikkansa. hihhih!

Huonoja uutisiakin on!! Niitä multitabs raskaus-inkivääri tabletteja ei enää valmisteta ja ainakaan täältä oulusta niitä ei enää saa!!! Kannattaa siis hakea kaupasta ihan oikeeta inkivääriä ja sitä raastaa ja tehdä vaikka teetä, tai sitten inkiväärijauhetta maustehyllystä ja ripotella sitä ruuan päälle. Pelkkä inkiväärin haju auttaa mulla pahoinvointiin :)
Mulla kävi kyllä nyt tuuri ku mun siskolla on 2kk vauva ja sillä jäi raskausajalta melkein kokonainen paketti niitä inkivääritabletteja yli niin se antaa ne mulle...jee! Helpotus on suuri..varsinkin kun oon ihan pahoinvointi- ja oksennuskammoinen ihminen!
Ihme että oon uskaltautunu kolmatta kertaa raskaaksi! hhehehe!!

Tekis ihan hulluna mieli kertoa kaikille tästä raskaudesta!! Muutama kaveri jo tietää mut vanhemmat ei eikä miehen vanhemmatkaan...pitää varmaan odottaa ensin se varhaisultra ja jos kaikki ok niin sitten kertoa...ei vaan jaksais kolmee viikkoo oottaa!!!
 
Silkkimaki
Eikö tosiaan enää valmisteta Multitabsin inkivääriä? Vastahan se tuli markkinoille. Ite käytin edellisessä raskaudessa jotain luontaistuotekaupan inkiväärikapseleita, nyt löysin netistä myös inkiväärijauheen http://www.terveyspuoti.fi/Verkkokauppa/ löytyy kohdasta "kivut ja säryt". Inkiväärit ei mua eka raskaudessa auttaneet, mutta olinkin hyperemesis-tapaus. Nyt kakkosen LA 8.10.
 
mariella81
Tänään varasin neuvolan, otin vasta tuonne maaliskuun puoleenväliin että varmasti kuuluu jo sydänäänet ;o) Raskausoireita ei vieläkään minkäänlaisia, mutta kai se on vaan uskottava että oireetonkin raskaus voi olla. Eilen kyllä juili tuonne oikeaan kylkeen niin kovin että olin jo aivan varma että no ni kohdun ulkopuolinen, mutta tänä aamuna kipu oli poissa. hmm, hassua etä olen paljon epäuskoisempi ja epätoivoisempi tämän toisen raskauden kanssa.
 
Rosa78
Hei kaikki, ja onnea kovasti plussauksesta!

Itsekin voisin uskaltaa jo liittyä tänne. Ollaan yritetty tekemällä tehdä tätä plussaa, ja vauvahaaveiden puolella kirjoitellut Ajatuksista yritykseen-ketjussa.

Menkkojen piti alkaa viime lauantaina, mutta oli pakko testata jo viikko sitten keskiviikkona. Plussa tuli. Perjantaina kävin varmistamassa terveyskeskuksessa. Oireita ei ole, joten epätietoisuudessa eletään. Tuulimunat ja keskeytyneet keskenmenot mietityttää, silti olen tavattoman onnellinen. Varhaisultraan koitan päästä ensi viikolla. Nettilaskurien mukaan la on 11.10. www.tekay.fi -sivujen laskurin mukaan syke on havaittavissa 14.2.

Edellispäivänä näin apteekissa Multitabsin Inkivväri-tuotetta, eli niitä on joissakin apteekeissa vielä jäljellä. Olen lukenut, että tuore inkivääri esim teehen lisättynä ajaa saman asian. Itse tosin en inkivääriä tarvitse.... Voi kunpa tarvitsisinkin.

Minullekin "kelpaisi" kaksoset oikein hyvin. Jos vauvan tekeminen on näin hermoja raastavaa puuhaa, niin mielellään sitä saisi kaksi samalla kertaa.

Mukavaa keskiviikkoa kaikille & tarrasukkia matkaan!
 
Satu -81
sweetpearll / la 1.10?
neepu /kakkonen la /tyttö 09/06
Mariella /kakkonen la /tyttö 04/07
stinde79 /kakkonen la /tyttö 04/07
silkkimaki /kakkonen la 8.10
kesä1 /kolmas, la 9.10 /poika 07/05, tyttö 09/06
Lumi81 /kolmas, la /tyttö 03/02, tyttö 10/07
Satu -81 /toinen la 11.10 /poika 08/06
Rosa78 /esikoinen la 11.10
rib /esikoinen la 13.10

Onnea uusille ketjuun ilmottautuneille plussaajille!

rib; ovat jänniä nämä ekat viikot. Mulla tuli marraskuisesta km:sta suru vasta jouluna. Eka ajttelin niin "järkevästi"; että sitä sattuu kaikille jne. Ja luultavasti varsinaista elämän alkua ei kasvanutkaan. Mutta jouluna puski pintaan kaikki kehitellyt kuvitelmat uudesta vauvasta ja suuren uutisen kertomisesta suvulle... olisin ollut jouluna muistaakseni viikolla 12..

mariella; täällä samat tunnelmat. Olen jotenkin "hädissäni" tän kakkosen kohdalla. Esikoinen tuli ensinnäkin suurena yllärinä. Oli suunnitelmat alkaa lisääntymään vasta muutama vuosi myöhemmin ja sitten tein mullistavan laskuvirheen, jonka tulos täytti juuri 1,5v. Ja odotus oli helppo ja vaivatonkin..
Nyt on niin outoa kun raskautta on saanut odotella, tuli keskenmeno ja taas ollaan odoteltu. Ja hirveästi ajattelen etten vaan tee mitään joka riskeeraa raskauden. Hyvä jos uskallan viellä ratsastamaan.
Pojan kohdalla ratsastin ihan täysiä kuudennelle kk:lle. On tää hassua!

Tarrasukkia kaikille toivottelee
Satu
 
rib
Huomenta!

Täällä kun on monia jotka odottaa jo toista lasta, niin kysyn teiltä kokeneilta vähän apuja varhaisultran suhteen. :)

Varasin eilen varhaisultran mutta nyt laskeskelinkin että taisin varata sen liian aikaiseen vaiheeseen. Voiko varhaisultraa tehdä vielä viikolla 6+5 vai pitäisikö siirtää vähän myöhemmäksi? Käyttekö muut kuin Lumi81 ykstyisellä varhaisultrassa vai maltatteko odottaa sinne viikolle 12 np-ultraan? Otetaanko varhaisultra sisäkautta ja mitä siinä näkyy? Ja vielä, onko miehenne ollut mukana ? Siinäpä oli jo iso kasa kysymyksiä.. :)
 
Silkkimaki
Kävin ekaraskaudessa varhaisultrassa mut valitettavasti en muista mihin aikaan tarkalleen. Jos sanoit raskauden vaiheesi siinä aikaa varatessa, niin kyllähän ne siellä osaa sanoa milloin sitä kannattaa katsoa. Mä kävin siksi, että oli vaan niin kova into nähdä vauva, ja siksi että lapsi oli Clomi-alkuinen ilman seurantaultraa ja halusin nähdä oliko niitä vain yksi vai useampi, ja myös koska halusin kertoa isovanhemmille raskaudesta antamalla ultrakuvan.

Varhaisultra tehdään sisäkautta koska mahan päältä ei silloin vielä näy mitään. Siinä näkyy kohtu ja siellä kelluva pieni maapähkinän näköinen poikanen. Mieheni oli mukana ja oli ihan innoissaan. Erityisesti jos kaikki ei olekaan hyvin, on varmaan tärkeää jos mies on mukana näkemässä sen samalla, ettei joudu itse kertomaan sitten huonoja uutisia, jos niin olisi.

Nyt en aio varhaisultraan mennä. Uuden raskauden kanssa on vähän enemmän malttia, vaikkakin epävarmuutta jostain syystä enemmän kuin ekassa.
 
tlst
Hei! Odotan esikoistani ja kuudes raskausviikko alkoi. Ensimmäinen neuvolakäynti on tämän kuun lopussa, mutta omien laskelmieni mukaan laskettu aika olisi lokakuun alussa. Olen kärsinyt jo viikon verran pahoinvoinnista, joka ei todellakaan ole mitään aamupahoinvointia, vaan sitä jatkuu koko vuorokauden ympäri. Heräilen myös yöllä pahaan oloon, viime yönä jouduin okentamaankin. Tällä viikolla olen oksentanut joka päivä, yleensä iltaisin.

Neuvolasta suositeltiin b-vitamiinia pahaan oloon. Berocca plus-poretabletteja ostin, mutta hieman epäilyttää tuoteselosteessa oleva teksti, että "mitään viitteitä sikiöön kohdistuvista haittavaikutuksista ei ole", ihan kuin ei kuitenkaan oltaisi ihan 100% varmoja. Ja tuotteessahan on myös sakkaroosia, tosin "häviävän pieni määrä". Oletteko te jo aiemmin synnyttäneet käyttäneet ko. valmistetta? Ja lapset ovat syntyneet ihan terveinä?

Jokainenhan kyllä tietää, että alkoholi, huumeet ja tupakka ovat kiellettyjä raskauden aikana, mutta minusta on aika pelottavaa, että jollain ruoka-aineellakin voit mahdollisesti aiheuttaa jotain haittaa. Juuri eilen luin, että kalsiumin määrä ei saisi ylittää 1500 mg:aa päivää kohden. Tällä hetkellä en pysty syömään juuri muuta kuin jukurttia, piimää, mehukeittoja ja joitain hdelmiä, joten jos syön maitotuotteita n. litran päivässä, niin sittenhän tuo määrä ylittyy! Huolehdinko ihan turhaan, vai tiedättekö te noista haittavaikutuksista?

Huh, nyt alkoi vatsassa vellomaan. Nykyisin en pysty olemaan tietokoneen ääressä kuin hetkisen, samoin tv:n katselu ja lukeminen alkavat oksettamaan... Miten pitkään teillä on kestänyt tätä pahaa oloa? Toivottavasti tästä ei tarvitsisi kärsiä viikkotolkulla, tai että ainakin vähän helpottaisi...
 
mariella81
Ensimmäisessä raskaudessa kävimme varhaisultrassa, aika oli tosin varattu meidän IVF hoitojen aloitusta varten, mutta kun soitin naistentautienpolille olevani raskaana halusivat he tarkastaa että sikiö siellä oikeasti oli ja oikeassa paikassa, kun ei pitänyt olla mahdollistakaan raskautua luomusti ja nyt niin on käynyt jo kahdesti :) Raskausviikkoja oli tuolloin kasassa rapiat 7, mies ei ollut mukana kun jotenkin en älynnyt häntä edes pyytää kontrolli käynnillä vkolla12 hänkin tuli mukaan. Tuolla polilla tekivät molemmat ultrat sisäkautta, heillä kun ei ollut edes muunlaista laitetta. Nyt en ole varhaisultraan menossa, eli ensimmäisen kerran ultraan pääsemme noin viikolla 18, eli kaupungin tarjoama rakenneultra.Kyllähän tuon varhaisultran voi tehdä noillakin viikoilla mutta sikiön sydämen syke ei vielä välttämättä näy, joten ei sitten kannata liikoja huolestua, muistaakseni suositus oli tuo rv 7, mutta en ole ihan varma...

Pahoinvointi on hyvin yksilöllistä ekassa raskaudessa oli etova olo tuonne viikolle 11 asti, en siis oksentanut kertaakaan muuta olo oli niin ällöttävä että paino putosi 7 kg. Ylipainoa oli kuitenkin sen verran paljon että eivät siitä neuvolassa huolestuneet.

Tuo kalsiumin yliannostus oli minulle kyllä ihan uusi juttu! mitä haittaa siitä sitten voi olla?
 
Rosa78
Hei!

Gynekologini käski syödä Beroccaa kun yritin raskautua. Siinä on sinkkiä ja foolihappoa, joka auttaa raskautumisessa plus alkuraskaudessa auttaa suojaamaan keskenmenolta. Gynekologini käski syödä sitä myös raskaana ollessa. Joissakin maissa tuota foolihappoa määrätään kaikille raskautuneille.

Mä elän onnellisessa epätietoisuudessa, ennen varhaisultraa siis. Hymyilen kuulemma kuin buddha jotenkin sisäänpäin ja tykkään heilua yksinäni euforisessa tilassa. Epätietoisuus on kuitenkin raastavaa; mitään oireita ei ole, joka tosin on täysin normaalia useissa raskauksissa. Menen jo ens viikolla ultraan, ihan mielenrauhani vuoksi, vaikkei sykettä välttämättä näkyisikään vielä. Tuulimunat sun muut pyörii mielessä, mutta silti oloni on optimistinen. En ole halunnut nähdä ketään ystäviäkään, kun tiedän etten pysty keskittymään heihin 100%, enkä halua kertoa kellekään ennen kuin tiedän että kerrottavaa on. Olen suunnannut energiani kotiin jossa puuhailen yksinäni, kun mies on töissä. Siivoilen (?!?!?) ihan vapaaehtoisesti, ja tein jopa ruokaa pitkän kaavan mukaan (?!?!?). Oudointa on että aloin kutomaan. En tiedä mikä siitä tulee, mutta ihan kivan värinen se on.

 
tlst
Hei! Se muuten olikin sakariini (sakkariini), jota ei saa käyttää raskauden aikana. Eli joku keinotekoinen makeutusaine. Sakkaroosihan on ihan tavan ruokosokeria : ) Ilmeisesti mainittu Beroccassa diabeetikkoja varten.

Äsken vetäisin ensimmäisen lasillisen. Toivottavasti paha olo laantuisi edes hieman. Pikkaisen ruokatorvea ja vatsalaukkua polttelee - johtuu varmaankin viime päivien oksentelusta - mutta vetäisin piimää päälle, joten jospas se siitä.

Itseänikin kummastuttaa tuo kalsium -juttu. Luulisi, että se olisi nimenomaan hyväksi lapsenkin luuston kehitymiselle. En tiedä, mutta näin kuitenkin luin joltain nettisivulta.
 
rib
Silkkimaki ja mariaella81, kiitos vastauksista varhaisultraan liittyen! Taidan siirtää sitä seuraavalle viikolle niin näkyisi varmennin. Siitä kun maksaa sen noin 100 euroa, niin toivoisi että sitten kanssa näkyisi.. :)

Tämä päivä on mennyt lievessä pahoinvoinnissa ja keskittymiskyky kateissa.. Oon tähän saakka ollut oikea tehopakkaus töissä, mutta tänään teki vaan mieli lusmuilla ja kävin tällä palstallakin roikkumassa. :) Mä en millään jaksaisi odottaa että pääsisi jo kertomaan varsinkin omille vanhemmille, mutta täytyy vielä vähän aikaa odottaa.

Mä olen myös kuullut että foolihappoa pitäisi syödä jos aikoo raskautua ja ostin heti B-vitamiineja ja oonkin rouskuttanut niitä jo monta kuukautta. En kyllä tiedä saako perus B-tabuista sinkkiä, pitääpä tarkistaa. Mut nyt lähden uimaan että tulisi edes vähän liikuttua vaikka väsy painaa..
 
Neepu
Täällä myös etovaa oloa aamusta iltaa. Ekassa raskaudessa kävin varhaisultrassa 7+2 ja syke näkyi hyvin. Niin aioin myös nytkin mennä, en millään jaksa odottaa viikolle 12 np-ultraan.
 
Silkkimaki
Vastaan itse omaan kysymykseeni Multitabsin inkivääristä, se on tosiaan lopetettu, kysyin apteekista. Aion tehdä pikaisesti apteekkikierroksen, jos sitä vielä jostain saisi. Antakaa vinkkejä jos joku löytää sitä vielä Mikkelin, Järvenpään tai Helsingin kieppeeltä.
 
**Johanna**
Hei!
Odotan kolmatta, ja raskausviikkoja komeat 4+1. Eli laskettu aika olisi 18.10.
Takana on kaksi keskenmenoa viime vuodelta, toinen rv 12 ja toinen rv 7, joten toiveet eivät ole kauhean korkealla. Yritän kuitenkin parhaani mukaan olla pelkäämättä. Tarkoituksena on mennä alku-ultraan viimeistään rv 7. Ja jos kaikki on siellä ok, niin menen vielä toisenkin kerran ennen np-ultraa.
Raskausoireita on jo vähäsen, pahoinvointi ja väsymys jyllää. Ja minähän olen onnellinen kun on oireita, koska keskenmenoissa ne päättyivät ennen aikojaan.
 
Neepu
Olo senkun pahenee, aamusta iltaan tosi paha olo, ei onneks vielä ihan okseta. Toisaalta helpottavaa, kun on oireita, tuntee ainakin olevansa raskaana. kyllä nää ekat viikot on sitten piinaavia... ei malttais olla kertomatta kellekään ja silti on vielä pakko olla hiljaa. Ihan pari ystävää vaan tietää. Ens viikolla ajattelin soittaa lääkäriin ja varata sen varhaisultran sit seuraavalle viikolle, sit voisikin jo neuvolaa varailla. Ekassa raskaudessa pahaolo helpotti vasta 14vk.Eli pitkä taival sinne on vielä edessä.
 
Tyhmä kyselee...
Hei vaan! Odotan esikoistani ja neuvolassa en ole vielä käynyt ja mitään odottavan äidin opuksiakaan en ole lukenut. Siksipä kysyn teidän mielestä varmaankin todella tyhmän kysymyksen, mutta: mitä tarkoittaa, kun ilmoitatte raskausviikkonne esim. 7+2 tai 4+1 ??
 
Rosa78
Hei! Itsekin odotan esikoista ja kaikki on uutta ja jännää;tyhmiä kysymyksiä ei ole. Ensimmäinen numero tarkoittaa täysiä viikkoja ja plussan jälkeinen numero päiviä. Esim minulla tuli eilen 5 viikkoa täyteen (viimeisten kuukautisten alkamispäivästä siis 5 viikkoa) eli tänään on 5+1, eli alkoi kuudes viikko.

Tekay.fin sivuilla on hyvä laskuri (kiekko), siihen laitat valikkoon milloin viimeiset kuukautisesi alkoivat niin se laskee tarkkaan kuinka pitkällä olet. Katsotaan saanko sivun kopioitua tähän...

http://www.tekay.fi/index.php?option=com_wrapper&Itemid=54

 
Kesä1
Hei!
Täällä käydään viikkoja 5+5, kait, jotain sinne päin. Etovaa oloa vähän, muttei kummempaa. Yleensä minulla ne pahimmat ovat olleet siinä viikot 8 -18, sitten alkaa helpottaa, mutta kyllä sitä loppua aina odottaakin kovasti! Olen iloinen, ettei ole alkanut vielä, tässä olisi näitä opintojuttuja vielä paljon, kun päätoiminen opiskelija olen.

Jotenkin raskaus tuntuu vielä niin epätodelliselta. Varasin neuvolan rv:lle 10, ja siitä varmaan muutaman viikon sisään on ensimmäinen lääkäri. Ultran saavat puolestani olla, ellen mene siihen rakenneultraan. Onko teillä muilla kolmatta odottavilla jotenkin sellainen tunne, että "parempi mitä vähemmän sörkitään" ja antaa tulla vaan rauhassa, vai onko tämä vain minun ajatuksiani? :)

Kesä1
 
ohikulkija vaan.
multitabsin raskausinkivääriä ei enään joo saa mistään. myynti lopetettiin eu:n alueella viim. 31.1 jolloin kaikkien apteekkien oli viimeistään tabut palautettava takaisin tukkuun. itse kiersin 28.1 kaikki lähialueellani olevat apteekit etsien sitä, mutta jokaisessa paikassa oli tuotteet keretty lähettää takaisin paria päivää ennen. yhdestä apteekista sitten selvennettiin minulle että myynti loppuu eu:ssa sen takia kun on niin vähän ollut menekkiä.

Harmi kun lopettavat. siitä kun olisi varmaan ollut apua monille odottaville...
 
mariella81
Kesän kanssa samoilla linjoilla noiden sörkkimiseien kanssa. Eli meillä eka neuvola vasta joskus 10-11 viikolla, rakenneultra vkolla 18 ja koskas se eka neuvola lääkäri olikaan?
 
Hilmaliina
Heippa vaan kaikille. Huhuilin jo tuolla omassa ketjussa mistä löytyy esikoisen odottajia ja täältä niitä kuulemma löytyy :) Ja nyt kun ketjun luin läpi niin olihan teitä täällä jo iso liuta, sekä esikoisen että toisen tai kolmannen odottajia, kiva. Aiemmin kirjoittelin ensin Inssiläiset ja sittemmin Piinailija-ketjussa (tosin yleensä käytin Hilmis-nimeä kun sen joku mulle keksi lempinimeksi).

Itselläni tänään 4+4, plussasin viikonloppuna vihdoinkin yli 2 vuoden yrittämisen jälkeen. Aloitimme viime lokakuussa lapsettomuushoidot ja nyt plussa tuli sitten toisesta inssistä! Klinikalle pääsen ultraan rv9 eli maaliskuun puolessavälissä. Siihen asti pitää jännittää ja toivoa, että kaikki on hyvin! Neuvolaan en ole vielä soittanut, ehkä jo ensi viikolla uskallan :) Koska neuvolaan muuten mennään yleensä ekaa kertaa?!?
 

Yhteistyössä