LOKA äidit 2008

  • Viestiketjun aloittaja Neepu
  • Ensimmäinen viesti
Uusi lista
Tiikeri /kolmas/la 1.10./tyttö 10/97, tyttö 10/06
sweetpearll / la 1.10?
Neepu /kakkonen / la 3.10. /tyttö 09/06
Mariella /kakkonen la /tyttö 04/07
stinde79 /kakkonen la /tyttö 04/07
silkkimaki /kakkonen la 8.10
kesä1 /kolmas, la 9.10 /poika 07/05, tyttö 09/06
Lumi81 /kolmas, la /tyttö 03/02, tyttö 10/07
Satu -81 /toinen la 11.10 /poika 08/06
Rosa78 /esikoinen la 11.10
rib /esikoinen la 13.10
*lennu* / esikoinen la 15.10.
Hilmaliina / esikoinen la 18.10
eeviliina / esikoinen la 19.10?
Aanu / esikoinen? 19.10.
Amilda 79 / esikoinen 20.10.
Ofelia82 kakkonen la / Tyttö 10/05
Piupaupou77/ esikoinen la 25.10.
 
Hilmis
Neepu, mäkin palelen aamusta iltaan, ihan horkassa olen välillä. Tekis mieli täällä töissäkin laittaa fleecetakki päälle, mutta en ihan kehtaa, alkaisivat epäilemään... :) Ja sitten flunssanoireet on myös kovat, aivastelen ja nokka on tukossa ja valuu, väsymys liittyy siihen tietty myös.

Mulla on selkeesti hieman vähentynyt noi alavatsan viiltelyt ja nipistelyt, eikä sellaista painontunnetta ole enää jatkuvana. Muuten tosiaan oireet (edellä mainittujen lisäksi, tissit superkipeät) jatkuvat. Ei kai tiedä huonoa? Jos olisi menossa kesken, loppuisiko oireet selvästi sitä ennen? Huh huh, vielä 3 viikkoa ultraan... Kyllä tekis mieli mennä jo aiemmin.

Mites muiden "päivän olotilat"?
 
rib
Tervehdys Hilmis ja muut!

Mä oon kanssa AIVAN JÄÄSSÄ kokoajan! Hytisen hulluna, iltaisin on pakko käydä kiehuvan kuumassa suihkussa ja koko ajan tekisi mieli mennä saunaan. :) Tuntuu ettei veri kiertäisi ollenkaan.. Ensi viikolla on neuvola, ihan mielenkiintoista tarkistaa onko hemoglobiinitaso pyllyllään. Lisäksi oireena on ajoittaista kuvotusta, varsinkin aamulla ennen aamupalaa ja muutenkin aina kun nälkä tulee. Rinnat myös kipeät. Mulla on myös joko aineenvaihdunta nopeutunut tai rakko pienentynyt, mutta jatkuvasti täytyy ravata pissalla! Ennen kävin kerran yössä vessassa, nyt aina kaksi kertaa.

Jännä juttu, että vaikka on ajoittain aika kurjakin olo, niin niistä tunteista myös nauttii.. Tai heti kun on normaalimpi olo, niin heti alkaa peloittaa keskenmeno.. Varmaan sitten kun pääsee ultraan niin osaa ottaa rauhallisemmin..
 
Satu -81
Jellybean, olen tosi pahoillani. Sure rauhassa ja juuri niin paljon kuin itsestäsi tuntuu. Sulla on siihen oikeus. Lähetän rutistuksen ja paljon voimia.

Satu

..kirjoittelen lisää myöhemmin.
Hilmikselle lähetän mielenrauhaa; kaikki on varmasti hyvin. Kuulostaa hyvältä sun oireet!

Yritetään olla onnellisia odotuksesta. Uskotaan että luonto "pitää huolen omistaan". Mua helpottaa se luottamus, toivottavasti teitäkin. :)
 
Noa
Hei lokamammat!

Vieläkö mukaan mahtuu yksi hörhö, joka aamulla tuijotteli hämmästyksissään testissä näkyvää plussaa? :) Aika onnelllisen hämmennyksen vallassa tässä vielä ollaan!
 
Amilda79
Juu Noa, tänne vaan muiden hörhöjen seuraan ;) Onneks täällä on jo toisella tai useammalla kierroksella olevia, jotka sit on ehkä hieman "fiksumpia" näiden juttujen suhteen ja rauhottelee meitä ekakertalaisia - tai ainakin yrittää...

Mulla oireettomuus jatkuu, mutta tuossa aamulla hierojalla käydessä oli kyllä melko tuskaset paikat rintavarustuksen kanssa, kun makas siinä vatsallan hierontapöydällä niska-ja hartiakäsittelyssä. Oli sit niiiiiin tulessa siinä tissit ettei mitään rajaa.. Huh huh!
 
*lennu*
Heippis,
täälä kans tuntuu että hinkit räjähtää millon hyvänsä! Täytyy ostaa niiden housujen lisäksi isommat rintareput. Mies hyrisee tyytyväisyyttään...

Miten teidän miehet suhtautuu teihin nyt odotusaikana? Mulla on olot melko hyvät, mies passaa ja jumaloi välillä jo niin että ärsyttää. Jalkani hierotaan, mun ei tarvi kantaa yhtään mitään, imuroimisenikin vähän hirvittää häntä. Ei auta vaikka kuin tolkutan etten ole SAIRAS vaan RASKAANA. Pakastimen mies on lastannu täyteen jäätelöä mulle jos himo tulee. Jos tulee telkusta kelivaroitus hän viivana soittaa mulle "aja varovasti." Toisaalta liikuttavaa, toisaalta alkaa jo v*****aa.

Ja seksiä hän pelkää. Pelkää aiheuttavansa sikiölle vahinkoa tai peräti keskenmenon.
Että varjelkoon mieheni kanssa... Kuinkahan sitten kun vauva syntyy?

Miten teillä muilla?

Ja Noa, tervetuloa kelkkaan! :) Onko tulossa esikko vai jo sisaruksia odottamassa?
 
Noa
Tiikeri /kolmas/la 1.10./tyttö 10/97, tyttö 10/06
sweetpearll / la 1.10?
Neepu /kakkonen / la 3.10. /tyttö 09/06
Mariella /kakkonen la /tyttö 04/07
stinde79 /kakkonen la /tyttö 04/07
silkkimaki /kakkonen la 8.10
kesä1 /kolmas, la 9.10 /poika 07/05, tyttö 09/06
Lumi81 /kolmas, la /tyttö 03/02, tyttö 10/07
Satu -81 /toinen la 11.10 /poika 08/06
Rosa78 /esikoinen la 11.10
rib /esikoinen la 13.10
*lennu* / esikoinen la 15.10.
Hilmaliina / esikoinen la 18.10
eeviliina / esikoinen la 19.10?
Aanu / esikoinen? 19.10.
Amilda 79 / esikoinen 20.10.
Ofelia82 kakkonen la / Tyttö 10/05
Piupaupou77/ esikoinen la 25.10.
Noa / esikoinen la 27.10

Pistin itseni tuonne jonon jatkoksi. Eli esikoista tässä odotellaan, ja tuon lasketun ajan laitoin sen helistimen laskurin mukaan eli on tosiaan suuntaa-antava.

Milloin olette muuten varailleet aikaa ekaan neuvolakäyntiin? Ihan hassua että musta tulee äiti :D En oo vielä tottunut ajatukseen enkä varmaan totu ihan kohta.
 
Silkkimaki
Tervetuloa Noa ja paljon voimia huonoja uutisia saaneille.

Mä soitin neuvolaan kai jo viikolla 5. Sain ajan viikolle 8+5. Vaihtelee ihan neuvoloittain, mihin eka aika annetaan. Ite soitin ajoissa, koska haluisn päästä valkkaamaan aamuajan, että ehtii sitten töihinkin.

Kyllä siihen äidiksitulon ajatukseen ehtii sitten tottua.. !! Musta tosin tuntuu vieläkin usein jotenkin uskomattomalta, että mulla on poika, ihana parivuotias.. joillekin se äitiys on itsestäänselvää, jotkut ei näköjään totu = D
 
Silkkimaki
Vielä omaa napaa: mulla on niin huono olo, että suunnittelen koko ajan, että menen kertomaan pomolle raskaudesta ja sanon että ehkä huomenna en tulekaan töihin. Sitten kuitenkaan en tee sitä ja taas tulen ja on kamalaa.. Pahinta työmatka junanvaihtoineen ja pyöräilyineen. Ja lounas ja valehtelu siellä miten nyt ei oikein maistu.
 
rib
Alkuperäinen kirjoittaja Noa:
Tiikeri /kolmas/la 1.10./tyttö 10/97, tyttö 10/06

Milloin olette muuten varailleet aikaa ekaan neuvolakäyntiin? Ihan hassua että musta tulee äiti :D En oo vielä tottunut ajatukseen enkä varmaan totu ihan kohta.
Tervetuloa Noa!! Mäkin olen ensikertailainen ja pihalla kaikesta... ja onnellisempi kuin aikoihin! :)
Mä soitin neuvolaan jo raskausviikolla 5 ja mulla on aika ekalle käynnillä jo raskausviikolla 8. Silloin ei vielä näy sykettä mutta haluan mennä heti ahmimaan lisätietoa kaikesta mahdollisesta. Ensimmäinen ultra on kai yleensä 10-12 viikolla, ainakin Espoossa viikko 10..

Onnea odotukseen!
 
Silkkimaki
No vielä kolmas viesti, sitähän mun piti kirjoittaa, että mulla ei tunnu rinnoissa mitään, höh. Oon lopettanut edellisen imetyksen vasta tammikuun alussa joten johtuukohan siitä. Eka raskaudessa kyllä tissit alkoi kiristyä varhain. Nyt ne vaan löpöttää..!

Ja vielä miehestä, hoitaa esikon ihanasti kun mä en jaksa ja kantaa mulle ruokaa. Hierontaa sais kyllä olla enemmän.. Eka raskaudessa olin tosi yksin kun mies oli 3 kk ulkomailla joten onneksi tämä uusi menee nyt erilailla. Miehelläkin aika morkkis siitä ekasta raskaudesta, etenkin kun ekan 2 kk ulkomaankeikan aikana sitten jouduin sairaalaan pahoinvoinnin takia, kun en vaan yksin pystynyt huolehtimaan syömisestä kun ei päässyt edes sängystä ylös, saati kauppaan ja laittamaan ruokaa.

Tosin tuo liikennehuolehtiminen on ollut hieman ärsyttävää, käyn töissä joo junalla tai autolla, ja kun on aamuksi luvattu lumisadetta alkaa mies vihjailla että ei kannattaisi mennä autolla kun tulee huono sää..!!
 
rib
Lennu, kuulostaa lutuiselta sun miehen huolenpito! :) Meillä ei ehkä ihan noin pitkälle ole huolenpito mennyt mutta kyllä munkin mies on nyt huolehtinut että en saa stressata töissä tai jättää lounaita väliin tms.. Muutenkin nyt parisuhde tuntuu tosi lämpöiseltä. Ainahan se menee vähän aalloittain, välillä on ihanaa yhdessä ja välillä taas riidellään- Nyt plussauksen jälkeen on ollut jotenkin tosi hyvä fiilis kummallakin ja kun mies on poissa niin kauhea ikävä vaivaa..
 
Ofelia82
Soitin eilen neuvola-ajan ja sain 4.3. Täti kysyi heti että olenko kiinnostunut sikiötutkimuksista.... Olin ihan huuli pyöreenä että "joo kai, mitä ne on??" :D
Np ultraa tarkoitti tietysti ja se onkin jo edellisestä raskaudesta tuttu, mutta uutta on tullut veriseula.. En sitten kysynyt vielä enempää että mikä se on... Oon kyllä aika innokas aina kaiken maailman tutkimuksiin jos niistä ei vaan vauvalle ole haittaa.
Tytönki kanssa osallistuttiin silloin järjestettyyn rokotetutkimukseen..
No mutta jos joku osaa kertoa veriseulasta enemmän niin kiitos =)

Oireita ei juuri ole, mutta eipä ollut ensimmäisessäkään :) Viimesilläni vielä heitin melkein jalkaniki niskan taakse jos siltä tuntui :D Muutamaa närästys kertaa lukuunottamatta selvisin helpolla :)
Nyt kuitenkin eilen rinnat tuli yhtäkkiä tosi aroiksi, että siinäpä se oire :)
Ehtiihän niitä tulla :)
Mies on kans melkoinen höösäri =) Tämä kun on meidän ensimmäinen yhteinen lapsi ja miehelle kaikki uutta :) Toisaalta tosi mukavaa kun mies on innokas kyselemään esim. ruoista jotka on kiellettyjen listalla, synnytyksestä ja kaikista mahdollisista. Ja minä oon tietty innokas kertomaan, vaikka kaikki voi mennä ihan eri lailla tällä kertaa :)

Eilen tehtiin muuten vielä yhdessä kotitesti ja hieno plussa tuli :) Tehtiin se nyt vaan lähinnä sen takia että sen saa laittaa talteen. Predictoritkin on uudistunut nyt niin että ne on suunniteltu niin että ne olisi helppo söilyttää ja veisi vain vähän tilaa :O
Ja minähän säilytin :)

No nyt meen vähän lepäilemään kun on raskas 10h työpäivä takana :/

Siinäpä meidän kuulumiset :)
 
Hilmis
Silkkimaki: jos sulla on oikeesti noin huono olo nii jää rohkeasti kotiin etkä raahaudu töihin! Eikä pomolle tarvi kertoa miksi olet poissa, olet vain sairaslomalla ja piste!

Noa: itse soitin neuvolaan viime viikolla eli tais olla 4+4 tai jotain. Sain ajan maaliskuulle, varhaisultramme jälkeen vasta. Silloin on kai jo rv9 menossa.

*Lennu* kyseli miehen suhtautumisesta... No, iloinenhan se oli, mutta ottaa hyvin rauhallisesti tämän odotuksen ja jännityksen. Ja on ehdottomasti sitä mieltä, että odotetaan suosiolla siihen lapsettomuusklinikan tarjoamaan varhaisultraan eikä mennä omalla kustannuksella esim ens viikolla tarkistuttamaan asiaa... (mä taas olisin valmis maksamaan mitä vain ultrasta vaikka heti, hih). Ei oo tullut jalkahierontoja eikä jätskinostoja, vielä :) Ehkä sitten kun oikeasti tarvin... :) Jotenkin tuntuu ettei tää oo vielä oikein konkretisoitunut sille, ehkä se tarvii sen ultrakuvan. Toisaalta me puhutaan kyllä kovasti jo vaavelista jo "työnimellä" ja suunnitellaan elämää sen kanssa :) Parisuhde senkun paranee, tuntuu siltä :)

 
Piupaupou77
Itse soittelin neuvolaan jo eilen melkein heti plussaamisen jälkeen. Malttamaton kun olen :) Ensimmäinen aika on 12.3.

Tuossa eilen vielä taivastelin sitä ettei juurikaan ole oireita, tänään ovat sitten tissit tulleet melko aroiksi. Tänään on myös muutamaan kertaa iskenyt sellainen etova olo. Ei mitenkään pahasti, ei lähellekään yrjöön asti mutta sen verran, että huomaa ettei ihan normaalissa tilassa ole. Onko teillä kenelläkään muuten oireena unettomuutta? Ja voiko se ylipäätään olla raskausoire? Olen nimittäin noin puolitoista viikkoa nukkunut joka ikinen yö todella huonosti. Alkuillasta saan kyllä hyvin unen mutta sitten herään josku aamuyöllä valvomaan pariksi, joskus kolmeksikin tunniksi. Alkaa pikkuhiljaa painaa väsy. En tiedä onko se vain sattumaa vai voiko se olla joku näihin hormooneihin liittyvä tekijä. Mutta joka tapauksessa, pian ois kiva nukkua ihan vaikka 7-8 tuntia putkeen edes. Lokakuun jälkeen se lienee enää mahdotonta :)
 
rib
Piupaupou77, sama aamuyöstä heräily muakin on vaivannut! Päivisin ja iltaisin olen todella väsynyt enkä meinaa pysyä hereillä, mutta aamuyöstä herään monesti joskus viiden aikaan, jonka jälkeen on vaikea saada unta. Mä oon aina ollut hyvä uninen, joten uskon kyllä että heräily liittyy raskauteen.
 
Piupaupou77
Viime yönä taas heräsin maagisesti kello 4:n aikaan niin kuin on viime öinä ollut tapana. Ja taas kaksi tuntia valvoin. Työvoittona sain sitten nukuttua vielä tunnin aamusta. Eilen menin jo illalla yhdeksältä nukkumaan kun olin niin poikki. Nukuin kyllä kuin tukki siihen neljään asti sitten. Ei tässä muuta ongelmaa kuin se, että olen vuorotyössä eli silloin tällöin tarttis olla skarppina vielä monta tuntia kello yhdeksän jälkeen illalla. Aikaisin nukkumaan menemisessähän ei pääsääntöisesti ole mitään ongelmaa jos on vapaalla ja päivävuorossa. Että saapa nähdä miten käy jos tämä aamuyön heräily/alkuillan nukkuminen ei ala normalisoitua. Voipi olla melkoisen väsynyt muutaman iltavuoron jälkeen. Toivotaan että se tästä normalisoituisi.
 
*lennu*
Noa, mulle ainakin neuvolan rouva sanoi että eka kerralla ottaa vaan virtsa- ja verinäytteen. mulla eka neuvola siis 6.3. mutta olen varannut ultran yksityiseltä tuoksi samaksi päiväksi, toivon saavani jotain konkreettista "näyttöä" toukasta :) Täällä meillä eka kunnan tarjoama ultra on kuulemma rv 12 ja toinen (ja viimeinen) raskauden puolivälissä. Kuinkas paljon nämä jutut vaihtelee kunnittain?

Omasta navasta ei mitään uutta, rinnat kipiät ja that's it. mitenkäs teillä muilla?

lennu rv 5+5 (kai...)
 
*lennu*
Pieni mutta tärkeä korjaus :)
Raskausviikkoja nyt siis 6+0. Ostin eilen 9-kuukautta lehden ekaa kertaa. Siinä on kiva viikko-viikolta sinä-vauva kehityskalenteri. Ens viikolla pitäis alkaa sen mukaan mun toukan sydän lyödä..! Ja nyt sillä pitäis olla jo käsien ja jalkojen aiheet, mittaa vajaa puol senttiä, jännää!
 
Silkkimaki
Noa, eka neuvolassa on tosiaan yleensä vain virtsa- ja verikokeet ja keskustelua. Joissain neuvoloissa koitetaan sydänääniä dopplerilla mahan päältä, mutta monet terveydenhoitajat eivät halua edes koittaa, kun usein ne eivät vielä silloin kuulu, ja äidille voi tulla turhaa huolta. Ultrat ovat ainakin minun käsittääkseni aina erikseen, esim. keskussairaalassa, neuvola vain antaa ajan sinne tai ajanvarauskehoituksen tietylle viikolle.

Myöhemmillä neuvolakäynneillä sydänäänet aina kuunnellaan dopplerilla. Neuvolalääkärillä on varmaan ultralaitekin aina, ainakin minulla tosi nopsaan kehitettiin jostain ultra esiin kun sydänääniä ei dopplerilla löytynytkään.

Omaa napaa: saikulla tänään. En vaan jaksanut lähteä millään. Aion kertoa todellisen syyn pomolle huomenna koska joudun varmaan paljon sumplimaan näitä sairaspäiviä enkä viitsi sepittää. Ja kun mulla vakityösuhde niin ei oo sellasta pelkoa, ettei jatketa tms.
 
Noa
Ok, eiköhän nuo asiat sitten selviä! Ihmettelin vaan, kun se terkkari sanoi että varaa noin puolitoista tuntia aikaa, enkä tullut kysyneeksi mitä silloin tehdään, tarvitseeko valmistautua jotenkin tms. Mulla tulee huomenna tasan 5 viikkoa :)
 
Älkää yleistäkö
Ei kannattaisi hirveästi yleistää noita neuvolarutiineja. Varsinkin ensikertalaiset voivat ottaa kirjaimellisesti omakohtaiset kokemuksenne, vaikka asuvat eri kunnassa.

Jokaisessa kunnassa on niin erilaiset välineet ja byrokratia, eli resurssit. Ultrat vaihtelee yhdestä jopa neljään. Joissakin neuvoloissa on vain pelkkä doppler, jopa neuvolalääkärillä ja antavat lähetteen sairaalan ultraan tarvittaessa. Toisissa neuvoloissa neuvolalääkärillä on aina käytössää ultra.

Itse kävin ekassa raskaudessa yksityisellä varhaisultrassa rv7. Kerroin tämän ensimmäisessä neuvolassa rv 10. Neuvolantäti sanoi, että siinä tapauksessa en pääse neuvolan vaki kontrollilääkäriin! Koska olin siis itse ollut lääkärillä! Ultrassa olin 10 minuuttia ja syke todettiin. Lääkäri ei tehnyt siis mitään, ja silti minulta evättiin neuvolan lääkäri! Ennen toista raskautta muutimme eri kaupunkiin, jossa kovasti ihmettelivät kyseisen neuvolan säästötoimia.

Älkää siis hyvät ihmiset yleistäkö! Neuvolat toimivat niin eri tavoin eri paikoissa.
 

Yhteistyössä