Löytyykö äitejä jotka ovat jääneet kotiin vielä nuorimmankin täytettyä 3?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Ja siis tarkoitan sellaisia jotka eivät ole työttömänä ja nosta työttömyyskorvausta.
Miksi olette päätyneet tähän ratkaisuun, miten pärjäätte taloudellisesti, teettekö jotain keikkatöitä, miten ympäristö on suhtautunut ratkaisuunne?
Oletteko joutuneet kokemaan paljon ihmettelyä ja jopa tuomitsevaa asennetta lähipiiristä?
 
Nuorin on kohta kaksi, mutta tiedän jo että kotona olen yhäti kun täyttää kolme.
Teen työtä kotona omassa yhden hengen yrityksessä. Tiukkaakin välillä on, mutta mulle/meille tämä sopii.

En ole kokenut tuomittuna ratkaisuani, ihmettelyjä siitä miten jaksan kuulen sitäkin enemmän.
 
No mä jäin kotiin, kun poika täytti 3v.
En saanut kotihoitotuen päättymisen jälkeen mistään rahaa, enkä saa vieläkään,
tammikuussa alkaa äitiysraha tulemaan, tää vauva syntyy helmikuussa.
Miehen palkalla elelty siis huhtikuusta asti ja hyvin on pärjätty.
Ei mulle kukaan oo mitään sanonut, vaikka kotiin jäinki, mutta uskosin vanhempieni toivoneen mun menevän töihin, mut kukaan ei oo suoraan ainakaa mitään sanonut.
 
Mami
Meidän nuorin nyt 3 ½ vuotias ja olen vielä kotona. En siis tyyttömänä, eli en nosta työttömyys korvausta, -enkä varmaan saisikaan. Olen hoitaja ja töitä on varmasti tarjolla.

Meillä 4 lasta, isommat koulussa. Ja aika ajoittain on tiukkaa, mutta olemme päätyneet mieheni kanssa tähän ratkaisuun.
Helpottaa arkea ja muuten elämää, kun on aina aikuinen kotosalla isompien kannalta, eikä tarvitse nuorintakaa herätellä tarhaan aikaisin aamulla.

Rahan vähyys näkyy ehkä sinä, ettei aivan kaikkea voi ostaa, mutta eikö se ole ikäänkuin ympäristötekokin, että osa vaatteista ym. ostetaan esim. kirppiksiltä jne.

Itse olen ollit pääosin kotona vanhimman lapsen syntymästä saakka. Hän syntyi vuonna 1995. Muutaman keikkatyön olen aikoinaan tehnyt, mutta nyt en ole vähään aikaan siihen puoleen paneutunut.

Ihmettelyä tulee lähinnä omilta kavereilta, että ai vielä vaan kotona?
Vaikka jo tämän kokoisessa perheessä ja talossa on kyllä yhdelle aivan tarpeeksi työtä, ilman ulkopuolista työpaikkaa.
Omat vanhemmat ja appivanhemmat on asiaan suhtautuneet hyvin ja näkevät sen hyvänä asiana.

Olen sitä mieltä, että tämä aika minkä nyt vietän kotona ollen lasten lähettyvillä ja saatavilla on kuin rahaa laittaisi pankkiin.

Työelämässä ehdin olla varmasti vielä sittenkin kun nuorin lapsi on niin iso, että lähtee koulutaipaleelle. Eläkeikään on kuitenkin vielä matkaa.
 
Jäin kotiin -99, kun esikoinen syntyi. Pojat syntyivät -01 ja -04, eli kuopus täyttää helmikuussa 5 vuotta. Olen ollut viime syksystä alkaen töissä 12 tuntia viikossa sellaisina aikoina, kun mies on vapaana omasta työstään. Eli lasten arki ei ole millään tavalla muuttunut töihin lähtöni myötä. Laitan aamulla koululaiset kouluu, olen päivän kuopuksen kanssa kotona ja otan koululaiset vastaan koulusta. Illaksi sitten lähden töihin 3 kertaa viikossa ja tulen kotiin lasten ollessa jo yöpuulla.

Syy tähän on yksnkertainen: haluamme hoitaa lapsemme kotona. Kotihoidontuen loppumisesta (2/06) ensimmäiseen palkkaani (9/08) olin täysin ilman mitään tuloja. Mies on keskipalkkainen virkamies, joten asunto- ja opintovelkaisina ihmisinä jouduimme tinkimään hyvin monesta asiasta. Se ei tuottanut tuskaa, koska olimme tehneet valintamme itse ja kaiken aikaa olemme olleet täysin vakuuttuneita siitä, että valinta on oikea meidän perheelle.

Olemme asuneet varsin ahtaasti, koska yhdellä palkalla ei ole ollut mitään mahdollisuuksia tehdä asialle mitään. Tämän syksyisen töihin lähtöni syynä on juuri tuo lisätilan saaminen: on todennäköistä että ensi kesänä remontoimme talomme toisen kerroksen asuttavaan kuntoon.

Olemme aina marjastaneet, sienestäneet, kalastaneet, metsästäneet (mies) ja viljelleet kotitarpeiksi, joten mitään uutta niukistista elämäntyyliä meidän ei ole tarvinnut minun kotonaolovuosina opetella. Matkustelemaan emme ole pystyneet, mutta en tiedä, olisiko siihen muutenkaan ollut halukkuutta ihan pienten lasten kanssa. Lasten vaatteita olen ostanut pääsääntöisesti kirppiksiltä sekä tehnyt itse. Tarvittaessa olen ostanut kuitenkin kaupasta uutta ja täydellä hinnalla. Eli olemme aina kuitenkin saaneet sen minkä olemme tarvinneet.

Meidän aikomuksemme on jatkaa tätä kahdessa vuorossa töissä oloa ainakin niin kauan kuin se on lasten kannalta tarpeellista. Lapset ovat selkeästi tuoneet julki tyytyväiseyytensä siihen, että olen kotona heidän koulusta palatessaankin.

 
vieras
Sitä voi kehittää jonkun "kivan" taudin niinkuin vaikkapa migreenin tai jotakin muuta särkyvaivaa ja olla kotona. Kun lapsi on isompi niin palstilullekin jää kivasti enemmän aikaa :)
 
Olen ollut kotiaitina yli 10v. En ole koskaan saanut kotihoidontukea tms. vaan eletaan miehen palkalla. Taalla Keski-Euroopassa ei kukaan ihmettele ratkaisuani olla kotona, silla useimmat naiset jaavat kotiaideiksi lapsen saatuaan. Pikemminkin ihmetellaan - ja paheksutaan - tyossakayvia aiteja...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:
Olen ollut kotiaitina yli 10v. En ole koskaan saanut kotihoidontukea tms. vaan eletaan miehen palkalla. Taalla Keski-Euroopassa ei kukaan ihmettele ratkaisuani olla kotona, silla useimmat naiset jaavat kotiaideiksi lapsen saatuaan. Pikemminkin ihmetellaan - ja paheksutaan - tyossakayvia aiteja...
Niinpä, joskus tulee mieleen että millähän vuosisadalla siellä oikein eletään...
 
Alkuperäinen kirjoittaja luokanope:
Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:
Olen ollut kotiaitina yli 10v. En ole koskaan saanut kotihoidontukea tms. vaan eletaan miehen palkalla. Taalla Keski-Euroopassa ei kukaan ihmettele ratkaisuani olla kotona, silla useimmat naiset jaavat kotiaideiksi lapsen saatuaan. Pikemminkin ihmetellaan - ja paheksutaan - tyossakayvia aiteja...
Niinpä, joskus tulee mieleen että millähän vuosisadalla siellä oikein eletään...

Ei wanhoillisuus aina ole negatiivista...

 
Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:
Alkuperäinen kirjoittaja luokanope:
Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:
Olen ollut kotiaitina yli 10v. En ole koskaan saanut kotihoidontukea tms. vaan eletaan miehen palkalla. Taalla Keski-Euroopassa ei kukaan ihmettele ratkaisuani olla kotona, silla useimmat naiset jaavat kotiaideiksi lapsen saatuaan. Pikemminkin ihmetellaan - ja paheksutaan - tyossakayvia aiteja...
Niinpä, joskus tulee mieleen että millähän vuosisadalla siellä oikein eletään...

Ei wanhoillisuus aina ole negatiivista...
On se gu naine laiteta nyrkkin ja hellan välin.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:
Olen ollut kotiaitina yli 10v. En ole koskaan saanut kotihoidontukea tms. vaan eletaan miehen palkalla. Taalla Keski-Euroopassa ei kukaan ihmettele ratkaisuani olla kotona, silla useimmat naiset jaavat kotiaideiksi lapsen saatuaan. Pikemminkin ihmetellaan - ja paheksutaan - tyossakayvia aiteja...
2000-luvun Eurooppaa :heart:

:xmas:
 
vieras
Olen jäämässä kotiin vuoden päästä kun kuopus täyttää kolme, kaksi isompaa silloin eskarissa ja koulussa.
Ja jo nyt olen saanut kuullä ihmettelyä koska lähden töihin, ja emmehän me mitenkään voi pärjätä taloudellisesti vain miehen palkalla ym. Saa nähdä miten paljon tuota päivittelyä vuoden päästä tuleekaan.
Mies on tavallinen keskituloinen mutta ollaan laskettu että pärjätään. Ja kotona aion olla kunnes nuorinkin aloittaa koulun. Ja huonon kuulon aion kehittää etten kuule noita päivittelijöitä...
 
Soiku
Byäääh. Mä niin olisin halunnut jäädä kotiin, kun toi nuorimmainenkin täytti kolme. Mutta siihen ei olisi enää rahkeet riittäneet. Mies tienaa 2400 euroa ja siitä verot ynnä lainat ja laskut pois. Ei olisi oikein piisannut, kun kaikki sukulaiset asuu satojen kilometrien päässä, ettei voi niidenkään luona hätäpäivinä syömässä käydä :)

Paitsi jos joku keksisi mulle jonkun kivan ylimääräisen tienestin, josta saisin n. 500 euroa :) kuussa ´. Ja siis sellaista tienestiä, ettei tarvitsisi viedä lapsia päivähoitoon.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sitä voi kehittää jonkun "kivan" taudin niinkuin vaikkapa migreenin tai jotakin muuta särkyvaivaa ja olla kotona. Kun lapsi on isompi niin palstilullekin jää kivasti enemmän aikaa :)
Onko migreeni sinusta kiva? Läheltä seuranneena en toivo sitä kenellekään. Onko vihreä lempivärisi?
 
TriStessse
Aion jäädä kotiin jos mieheni palkka sen sallii. Isosiskotkin ovat vasta 5 ja 4 sitten kun kuopus on 3v. Ei minusta siinä ole mitään pahaa jos lapset saavat olla kotona. Ja olisiko minun järkeä lähteä tienaamaan hoitomaksurahoja, kun kotihoito ei maksa mitään?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos nainen omasta halustaan jää kotiin ja on tyytyväinen ratkaisuunsa, niin minkä takia se pitää ulkopuolisten tuomita?
kateus se tätä maata pyörittää.
vaikka itse ei haluta tinkiä kaikesta ylimääräisestä, jota suomessa todellakin suurin osa joutuu yhden palkalla tehdä, niin silti pitää kadehtia ja ilkeillä niille, joille kirpparit ja kaiken tekeminen itse sopii. Kotiäiitys yhden normipalkalla on kovaa työtä, paljon pitää tehdä itse työtä, ei ole varaa ulkoistaa mitään, lasten hiusenleikkuusta pianotunteihin, leivot itse paljon ym. kaiken teet itse. Ei ole laiskalle kotiäitidin elämä.
 

Yhteistyössä