Lisää kysymyksiä kuukupista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuppiko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja pippamama:
Alkuperäinen kirjoittaja raaka totuus kyllä on...:
Runsaan vuodon aikaan kuppi kyllä tyhjennetään kerran tunnissa tai puolessa. Siis jos on oikeasti runsas vuoto...

Burana kyllä mun käsittääkseni lisää vuotoa. Ihmettelen kyllä itsekin näitä kommentteja, koska kuvittelin ennen kupin hankintaa että mulla on runsas vuoto, mutta kupin kanssa olen huomannut, että eipäs olekaan.

Minulla siis on kuppi, joten tiedän vuodon määrän...

Burana kyllä mun käsittääkseni lisää vuotoa.
Käsityksesi on väärä. Toivottavasti et ole lääkäri.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00173

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ettet heitä rahojasi hukkaan. Kuppi ei käy, jos on lyhyt emätin! Tai joku pieni ehkä käy, mutta ei runsaisiin vuotoihin.

no tuota... mites tämä käytännössä toteutetaan?
Mittaaminen? Tökkäät sormen rööriin ja jos mahtuu, niin tarpeeksi pitkä on.

ööö, onko sellaisia naisia olemassa jolla se ei mahdu? sori mutta kuulostaa oudolta.

Alkuperäinen kirjoittaja pöllö:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ettet heitä rahojasi hukkaan. Kuppi ei käy, jos on lyhyt emätin! Tai joku pieni ehkä käy, mutta ei runsaisiin vuotoihin.

no tuota... mites tämä käytännössä toteutetaan?
Mittaaminen? Tökkäät sormen rööriin ja jos mahtuu, niin tarpeeksi pitkä on.

ööö, onko sellaisia naisia olemassa jolla se ei mahdu? sori mutta kuulostaa oudolta.

Kyllä. Esim minä.

Alkuperäinen kirjoittaja luulo ei ole tiedon väärti:
Burana kyllä mun käsittääkseni lisää vuotoa.
Käsityksesi on väärä. Toivottavasti et ole lääkäri.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00173

Hyvä että korjasit väärän luuloni, kuten jo kirjoitin, LUULIN buranan lisäävän vuotoa (joku ei-niin-viisas oli sitten se kuka tämän käsityksen on päähäni laittanut). Hyvä jos näin ei ole, koska kuiten monet joutuu ottamaan lääkkeitä (esim. se burana) menkkakipuihin.

Alkuperäinen kirjoittaja raaka totuus on puolikypsä:
Alkuperäinen kirjoittaja tiiteni harmaana:
No mulla toi vuodon runsaus ei varmaan ole sairaalloista vaan ongelma on siinä, että kuppi tulvii yli, koska kohdunnapukka ryövää tilaa kupissa ja vuotoa mahtuu vain n. puoli kupillista, kun lorahtaa jo yli.
Aa joo aivan. Näinkin voi käydä. Ei vaan ole itsellä ongelmana todellakaan niin en muistanut, että jollakulla muulla voi ollakin. :)

Eli siis "normaaleilla" paikoilla kohdunnapukka ei tule sinne kuppiin.
"Normaaleilla" paikoilla? Varmaan näitä paikkoja on normaalivariaationakin aika monenlaisia versioita. En ainakaan omaa paikkaani ole epänormaalina koskaan pitänyt. Itse olen vain tällaiseen johtopäätökseen tullut, koska en ole muutakaan selitystä keksinyt tuohon puolillaan olevan kupin tulvimiseen. Kuukuppikunnan sivuilta olen lukenut kyseisestä ongelmasta aika monenkin kirjoittamana.

Kertokaas nyt rakkaat sisaret, että miten mä saan sen kupin olemaan falskaamatta? Pientä ohivuotoa vaan siis tapahtuu. Lantionpohjan lihaksissa ei pitäs olla vikaa, kuppia oon yrittänyt laittaa vaikka miten, ei oo rytyssä tai täynnä? Voiko vaan olla, että merkki/malli on väärä?

Alkuperäinen kirjoittaja Juh:
Kertokaas nyt rakkaat sisaret, että miten mä saan sen kupin olemaan falskaamatta? Pientä ohivuotoa vaan siis tapahtuu. Lantionpohjan lihaksissa ei pitäs olla vikaa, kuppia oon yrittänyt laittaa vaikka miten, ei oo rytyssä tai täynnä? Voiko vaan olla, että merkki/malli on väärä?

Voi olla. Tai sitten kohdunsuu(-kaula/-napukka, mikä ikinä) jää kupin ulkopuolelle osittain, epätodennäköistä, ehkä.. Mulla oli alussa sama ongelma, mutta korjaantui kun aloin tarkistamaan että kohdunkaula ei varmasti jäänyt kupin reunan ulkopuolelle.

Mä olin ihan unohtanut tän kuukupin, vaikuttaa loistojutulta. mutta niihin kestosuojiin en kyllä koske. Voisko joku ihana vielä valaista mistä kaikkialta kuukuppeja voi ostaa?? :)

Alkuperäinen kirjoittaja poits:
Mä olin ihan unohtanut tän kuukupin, vaikuttaa loistojutulta. mutta niihin kestosuojiin en kyllä koske. Voisko joku ihana vielä valaista mistä kaikkialta kuukuppeja voi ostaa?? :)
Mistä hyvänsä apteekista, jos ei suoraan hyllystä niin tilaamalla (Lunette on Tamron valikoimissa), miljoonasta kaupasta netistä, luontokaupoista, osasta tavarataloja, kotiäitien lastentarvikepuodeista...

Mä oon käyttäny kuppia jo pari vuotta. Mul sen verran niukka vuoto että vaihdan sen vain aamuisin ja iltaisin. Helpompaa ei voisi olla! Nyt on tosin vielä helpomaa kun oon raskaana ja kuppi kaapissa keräämässä pölyä. Pitäisköhän se välillä keittää/pestä kun seisoo käyttämättömänä?

Alkuperäinen kirjoittaja :
Mä oon käyttäny kuppia jo pari vuotta. Mul sen verran niukka vuoto että vaihdan sen vain aamuisin ja iltaisin. Helpompaa ei voisi olla! Nyt on tosin vielä helpomaa kun oon raskaana ja kuppi kaapissa keräämässä pölyä. Pitäisköhän se välillä keittää/pestä kun seisoo käyttämättömänä?
Pidä pölyltä suojassa. Ei tarvitse keittää tai pestä paitsi sitten kun aikanaan menkkoihin otat taas käyttöön

Hmm keittää? onko siinä ostopaketissa kaikki kupin hoito-ohjeet mukana, vai miten sitä kuuluu pestä ja säilyttää?

Ainakin Luneten kupin mukana tulee sellainen säilytyspussi. Ja kyllä, kuppi pitää keittää ennen ensimmäistä käyttökertaa ja aina menkkojen välillä sekä pestä tyhjentämisen yhteydessä.
Ja tulee ohjeet mukana.

Hmm keittää? onko siinä ostopaketissa kaikki kupin hoito-ohjeet mukana, vai miten sitä kuuluu pestä ja säilyttää?

Peset sen kuukuppinesteellä aina tyhjennyksen yhteydessä. Jos nestettä ei saatavilla niin joskus riittää vesipesukin tai mielellään mieto saippua. Aina menkkojen loputtua kuppi kannattaa keittää. Ite laitan sen astiaan ja kaadan vedenkeittimestä kiehuvaa vettä päälle ja toistan muutaman kerran. Sillä pitäis bakteerit lähteä.

Alkuperäinen kirjoittaja ohjeet:

Peset sen kuukuppinesteellä aina tyhjennyksen yhteydessä. Jos nestettä ei saatavilla niin joskus riittää vesipesukin tai mielellään mieto saippua. Aina menkkojen loputtua kuppi kannattaa keittää. Ite laitan sen astiaan ja kaadan vedenkeittimestä kiehuvaa vettä päälle ja toistan muutaman kerran. Sillä pitäis bakteerit lähteä.

Niin, unohdin mainita että itse käytän ihan hajusteetonta käsisaippuaa..

Yhteistyössä