lestadiolaiset ja ehkäisy

  • Viestiketjun aloittaja uskovainen
  • Ensimmäinen viesti
Sinivalkoinen
Mielenkiintoista, että siis uskontojen pyhissä kirjoissa ei yleensä olekaan vaatimusta lisääntymisestä rajoittamatta!

Onko tää vanhoillislestadiolaisten ehkäisykielto siis maailman tiukin? Kun katolilaisetkin hyväksyvät "varmojen päivien" seuraamisen ja jopa suosittelevat sitä?
 
Contactor
Alkuperäinen kirjoittaja Sinivalkoinen:
Mielenkiintoista, että siis uskontojen pyhissä kirjoissa ei yleensä olekaan vaatimusta lisääntymisestä rajoittamatta!

Onko tää vanhoillislestadiolaisten ehkäisykielto siis maailman tiukin? Kun katolilaisetkin hyväksyvät "varmojen päivien" seuraamisen ja jopa suosittelevat sitä?
Jep, lähellä maailman ennätystä tiukkuudessaan.


http://freepathways.wordpress.com/2010/02/22/lisaantymisvelvoite/

 
äiti
Oon uskovainen 3lapsen äiti,mut en lestadiolainen. Pakko sanoa, että tee niinkuin itsestäsi hyvältä tuntuu!! Ootko ajatellut itse asioita ihan järjellä eikä lahkon "säännöillä"? toi on niin väärin,kun uskonto sitä ja uskonto tätä määrää lakeja. eikös Raamattu ole se tärkein laki ja sieltä löytää pitkälle elämänohjeita. plus vähättelemättä omaa uskoaan ja järkeilyä. Raamatussa ei ehkäisyä kielletä eikä mitään viitteitä siihen etteikö ehkäisyä saisi käyttää. Kannattaa tutkia vähän tarkemmin mitä todellinen usko vaatii ja mitä ei! eikä millään pahalla,jokainenhan saa uskoa mihin tahtoo ja noudattaa mitä sääntöjä haluaa ;)
 
Liina
Sanasta sanaan samalla lailla ajattelen minäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Oon uskovainen 3lapsen äiti,mut en lestadiolainen. Pakko sanoa, että tee niinkuin itsestäsi hyvältä tuntuu!! - - Raamatussa ei ehkäisyä kielletä eikä mitään viitteitä siihen etteikö ehkäisyä saisi käyttää. Kannattaa tutkia vähän tarkemmin mitä todellinen usko vaatii ja mitä ei!
Minulle on oainkain opetettu uskomisesta että Jumalan armo ja pelastus ovat Jumalan lahja, jonkahyväksi ihminen ei voi mitään omia tekemisiään Jumalalle tarjota.

ja se on myös opetettu että Jumalan käskyt ovat ne kymmenen käskyä, eikä sitä yhdettätoista käskyä saa ihminen Raamattuun lisätä...




 
Kas miten kävikään
Alkuperäinen kirjoittaja Liina:
Jumalan armo ja pelastus ovat Jumalan lahja, jonkahyväksi ihminen ei voi mitään omia tekemisiään Jumalalle tarjota.

ja se on myös opetettu että Jumalan käskyt ovat ne kymmenen käskyä, eikä sitä yhdettätoista käskyä saa ihminen Raamattuun lisätä...
Niin, kun Jumala ilmoitti tahtonsa kymmenessä käskyssä ja sitä ei pystytty noudattamaan, niin moni ryhmä, kuten vanhoillislestadiolaiset, pisti paremmaksi ja väsäsi "neuvot", joita ihminen PYSTYY noudattamaan. Niinku että televisiota ei saa hankkia kotiin. Tai että ehkisy on kielletty.

Ja näin saatiin uskon lisäksi ihmisen omista teoista ansiota ja tikapuut avuksi taivaaseen...

Ei huomattu että sehän onkii Raamatun vastaista.

 
Hujoppi
Maailmassa on pian 7 miljaadia ihmistä. jos kaikki ihmiset maapallolla lisääntyisivät yhtä lailla ilman mitään holttia kuin nämä lestadiolaiset, kenelekään ei riittäisi tilaa, ravintoa eikä vettä.

Miksi Jumalan tahto olisi sellainen, joka veisi miljardit hänen luomat ihmiset ja viattomat lapset varsinkin, kauhistavaan kärsimykseen ja perikatoon?

Onko joku kuullut miten lestadiolaiset perustelevat tämän määräyksensä? Raamatussahan sitä ei ole.
 
pelkäät tuomitsemista ja kuitenki ajattelet nuin..Parempi sekin että teet niin kun haluat että tekisit pakosta muitten ohjeiden mukaan.. teet sitte vaikka vastoin muiden mielipiteitä.

Mun mielestä olis parempi ett puhuisit miehen kanssa vaikka tiedätkin hänen kielteisen kantansa. Hän ei voi puolestasi sitä päätöstä tehdä vaikka itse ei sitä hyväksykään. En voi sanoa kuin että teillä on kummallakin oma usko.. Itse en ehkäisyä hyväksy, mutten voi sitä kieltää muilta. Jokainen tekee omat ratkaisunsa ja niihin tulee muiden tyytyä.
 
"muut tuomitsevat sinut silloin".. Kaikilla saa olla asioista oma mielipide eikä se kuitenkaan ole toisten tuomitsemista, vaikka olisikin päinvastainen kuin omasi. Ihan samalla tavalla täällä "tuomitaan" lestadiolaisia, kun eivät ehkäisyä kaikki käytä.

Vaikka itse en ehkäisyä käytä, niin en ole muita sitä käyttäviä tuomitsemassa yms. kaikki tekevät omat päätökset.
 
Vihjaukset alkaneet taas
Päivämies-lehdessä on taas ennen suviseuroja toistuvasti juttua siitä että "säilytä hyvä omatunto, ethän ehkäise" tyyliin. Ei tämä ehkäisy asia ole mikään yksilön itse päätettävissä oleva asia, kyllä se on ehdoton kielto että ei saa ehkäistä. Se on synniksi ilmoitettu.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hujoppi:
Maailmassa on pian 7 miljaadia ihmistä. jos kaikki ihmiset maapallolla lisääntyisivät yhtä lailla ilman mitään holttia kuin nämä lestadiolaiset, kenelekään ei riittäisi tilaa, ravintoa eikä vettä.

Miksi Jumalan tahto olisi sellainen, joka veisi miljardit hänen luomat ihmiset ja viattomat lapset varsinkin, kauhistavaan kärsimykseen ja perikatoon?

Onko joku kuullut miten lestadiolaiset perustelevat tämän määräyksensä? Raamatussahan sitä ei ole.
Ja ihmisiä kuolee koko ajan....yhdessä päivässä maanjäristys tai tsunami voi viedä tuhansia ihmisiä hetkessä. Eiköhän Jumala huolehdi siitä, että ihmisille riittää tilaa :) Itse en ole lestadiolainen,mutta en ehkäise...miksi pitäisi? Haluan ison perheen ympärilleni ja olla onnellinen. Lapsien saaminen on maailman luonnollisin asia, miksi tehdä siitä luonnotonta??
 
Empatiaa
Alkuperäinen kirjoittaja Vihjaukset alkaneet taas:
Päivämies-lehdessä on taas ennen suviseuroja toistuvasti juttua siitä että "säilytä hyvä omatunto, ethän ehkäise" tyyliin. Ei tämä ehkäisy asia ole mikään yksilön itse päätettävissä oleva asia, kyllä se on ehdoton kielto että ei saa ehkäistä. Se on synniksi ilmoitettu.
Tämä lestadiolaisnaisen epätoivo "Jumalako se naisen nujertaa" ei juuri kaunistele sitä miten nainen masentuu ja kadottaa suorastaan elämänilonsa, kun/jos tulee raskaaksi vastoin tahtoaan.
 
Et sinä niillä omilla teoilla pelastu! Jeesus tuli ja antoi vapauden, eikä raskaita taakkoja kannettavaksi. Lue uutta testamenttia. Jumala on vihainen niille, jotka yrittävät itse pelastaa itsensä. Teet ristin tyhjäksi. Sitäpaitsi tuo pelko voi olla Jumalan itse sinulle antama, jotta älyäisit lopettaa.
 
Putasjärvi
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Hujoppi:
Maailmassa on pian 7 miljaadia ihmistä. jos kaikki ihmiset maapallolla lisääntyisivät yhtä lailla ilman mitään holttia kuin nämä lestadiolaiset, kenelekään ei riittäisi tilaa, ravintoa eikä vettä.

Miksi Jumalan tahto olisi sellainen, joka veisi miljardit hänen luomat ihmiset ja viattomat lapset varsinkin, kauhistavaan kärsimykseen ja perikatoon?

Onko joku kuullut miten lestadiolaiset perustelevat tämän määräyksensä? Raamatussahan sitä ei ole.
Ja ihmisiä kuolee koko ajan....yhdessä päivässä maanjäristys tai tsunami voi viedä tuhansia ihmisiä hetkessä. Eiköhän Jumala huolehdi siitä, että ihmisille riittää tilaa
Ei ole näyttöä että sä voisit jättää sen asian Jumalan vastuulle. Ei ole näyttöä että jumala pitäis huolta. Sä vaan laitat pääsi pensaaseen kun olet laiska ajattelemmaan.

Tieräkkö miten monta sataa tuhatta pikkkulasta kuolee joka päivä puhtaan veden puutteeseen, helposti parannettaviin tauteihin, nälkään, rasiakttuna, ostettuna ja myytynä. Kumma juttu kun sun jumala ei pane rikka asirtiin heidänkään takiana.

Kyllä se niin on että kun me tuhotaan ympäristömme ihan itte, niin ihan itte joutuu meidän lasten lapset siitä sitten kärsimmään.

 
jeps
Alkuperäinen kirjoittaja sinisilma76:
Et sinä niillä omilla teoilla pelastu! Jeesus tuli ja antoi vapauden, eikä raskaita taakkoja kannettavaksi. Lue uutta testamenttia. Jumala on vihainen niille, jotka yrittävät itse pelastaa itsensä. Teet ristin tyhjäksi. Sitäpaitsi tuo pelko voi olla Jumalan itse sinulle antama, jotta älyäisit lopettaa.
ei minun mielestäni kuitenkaan pitäs tulkita asiaa niin, ett saa elää miten haluaa ja silti olla vl. :/ Mun mielestä tuo on tosi ristiriitasta. Miksi haluaa olla vl, jos ei halua elää sen oppien mukaan? Toki on paljo muitaki asioita kun ehkäsy ja abortti ym. jotka mietityttää.

Jos on paljo nuoria jotka ei elä tämä herätysliikkeen mukana, niin on kyllä paljon niitäkin nuoria jotka taas haluavat näin elää. Itse koen olevani onnellinen näin. Joittenkin mielestä sitten vaikka aivopestynä.
 
Liperiin menijä
Alkuperäinen kirjoittaja jeps:
Jos on paljo nuoria jotka ei elä tämä herätysliikkeen mukana, niin on kyllä paljon niitäkin nuoria jotka taas haluavat näin elää.
Samaa mieltä. Tulkaa vaan kaikki katsomaan tällä viikolla Liperiin suviseuroihin niin näette suuret joukot uskovaisia lapsia ja nuoria jotka haluaa vaeltaa jumalanvaltakunnassa! Omasta halustaan ei pakotettuna.
 
linkki vielä
Alkuperäinen kirjoittaja Empatiaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Vihjaukset alkaneet taas:
Päivämies-lehdessä on taas ennen suviseuroja toistuvasti juttua siitä että "säilytä hyvä omatunto, ethän ehkäise" tyyliin. Ei tämä ehkäisy asia ole mikään yksilön itse päätettävissä oleva asia, kyllä se on ehdoton kielto että ei saa ehkäistä. Se on synniksi ilmoitettu.
Tämä lestadiolaisnaisen epätoivo "Jumalako se naisen nujertaa" ei juuri kaunistele sitä miten nainen masentuu ja kadottaa suorastaan elämänilonsa, kun/jos tulee raskaaksi vastoin tahtoaan.
Sii tarkoitin tätä, mitä yksi vl nainen oli kirjoittanut havaittuana olevansa raskaana vaikkakei olisi halunnutkaan (ilmeisesti)
www.freepathways.wordpress.com/2010/06/09/jumalako-nujertaa
 
Taikauskoa on yhä
Vanhoillislestadiolaiset opettavat että jos ehkäisee, estää Jumalan ennalta valmistamaa sielua syntymästä ihmislapseksi. Tällainen "syntymätön vauva" asettuu sitten tuomiopäivänä tuomitsemaan "todistajana" Jumalalle mitne kelvoton on perhekokoa rajoittanut nainen on iankaikkiseen elämään. Elikkä siis tuomitsee naisen helvetin tuleen.

Tämä pelote pitää vanhoillislestadiolaiset naiset ruodussa eli eivät uskalla ehkäistä.
 
Cympatia
Alkuperäinen kirjoittaja Näin on ja pysyy:
Alkuperäinen kirjoittaja Nimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Teidän elämä on kyllä kauhean ahdistavaa!
Kenen on kenen ei. Sitä voi ihan puhtaalla omallatunnolla oikeasti itse säädellä myös perheen kokoa mutta ei siitä ole pakko huudella kaikille.
Tällaiseksi se on vaan mennyt koska tämä on ns. kuuma peruna. Julkisesti tästä on puhunut vain yksi terveydenhoitaja. Muut ei uskalla omalla nimellään.
http://freepathways.wordpress.com/2010/02/22/lisaantymisvelvoite/
Terveydenhoitaja luultavasti tuntee naisten/äitien huolet.
 
Nutturapää
Alkuperäinen kirjoittaja Taikauskoa on yhä;21615548 begin_of_the_skype_highlighting              21615548      end_of_the_skype_highlighting:
Vanhoillislestadiolaiset opettavat että jos ehkäisee, estää Jumalan ennalta valmistamaa sielua syntymästä ihmislapseksi. Tällainen "syntymätön vauva" asettuu sitten tuomiopäivänä tuomitsemaan "todistajana" Jumalalle miten kelvoton on perhekokoa rajoittanut nainen on iankaikkiseen elämään. Elikkä siis tuomitsee naisen helvetin tuleen.

Tämä pelote pitää vanhoillislestadiolaiset naiset ruodussa eli eivät uskalla ehkäistä.
Joo nainen voi olla hvyin loppuunpalanut mutta ei uskalla ehkäistä
Jumalako se naisen nujertaa?
 
Sverigestä
Tunnenpa läheisesti lestadiolaisia, tulevan lapseni isä mm. Jo uskonnon nimi kertoo ketä seurataan, ohjeistuksilla ei paljon ole tekemistä jumalan tahdon kanssa vaan vanhan Lestadiuksen. Hän tämän kiellon laittoi sen vuoksi ettei mies (hän itse) joudu elämään ilman pimpsaa.
kaikenlaista ROSKAA.

Lars Levi Laestadius oli ruotsalainen pappi ja luonnontutkija, joka ei itse koskaan saarnoissaan käsitellytt syntyvyyden säännöstelyä, ei sanallakaan. Hän toimi 180luvun puolivälissä Ruotsin lapissa ja koetti saada saamelaiseet lopettamana viinan käytön. se teki sellaisesta alkuperäiskansassa nopeasti tuhoa, ne velkaantuivat kauppiaille ja menettivät maitaan pakkohuutokaupoissa.

Lestadiolaisuuden ehkäisykielto on nuorempi keksintö, vasta 1950-60-luvulta.
 
Kumi kalle
Alkuperäinen kirjoittaja Sverigestä;22478628:
kaikenlaista ROSKAA.

Lars Levi Laestadius oli ruotsalainen pappi ja luonnontutkija, joka ei itse koskaan saarnoissaan käsitellytt syntyvyyden säännöstelyä, ei sanallakaan. Hän toimi 180luvun puolivälissä Ruotsin lapissa ja koetti saada saamelaiseet lopettamana viinan käytön. se teki sellaisesta alkuperäiskansassa nopeasti tuhoa, ne velkaantuivat kauppiaille ja menettivät maitaan pakkohuutokaupoissa.

Lestadiolaisuuden ehkäisykielto on nuorempi keksintö, vasta 1950-60-luvulta.
Nyt pn Paavi lieventänyt katolilaisten ehkäisykieltoa. kondomi on sallittu!

Muuttavatko lestadiolaiset kielteistä kantaansa? Saatteko tekin ruveta käyttään kumia?
 
jotain kokenut
Tämä on ensimmäinen kerta kun kirjoitan mihinkään keskustelupalstalle. Nyt kirjoitan, koska tämä asia koskettaa niin monia äitejä ja isejä ja myös lapsia eri lestadiolais-haaroissa ja ehkä muissakin herätysliikkeissä tai uskonnoissa. Kaikki lestadiolaiset haarat perustavat oppinsa raamattuun. Ja raamattu ei kiellä ehkäisyä! Tämä on palamaton totuus! Lestadius on ollut hengessä palava kristitty pappi, joka on käsittänyt syntien sovituksen koskevan häntä itseäänkin ja armon saatuaan halunnut julistaa sitä muillekin ja suurella JUMALAN voimalla tehnyt työtä. Nyt pitäisi kaikkien itse selvittää mikä on oikea usko kristukseen, ohi lestadiuksen ja nykyisten pappien/saarnaajien. Alkuperäiselle kirjoittajalle ja kaikille neuvoksi: olkaa rohkeita perheessänne tekemään niin kuin teille on hyvä, vaikka muut mitä sanoisi. Tulette käsittämään joskus, miksi se on tärkeää!! Mieti jos et käytä ehkäisyä, kenelle sitä suoritat... Jumala näkee sinut syntikasaksi kortsulla tai ilman ja tuntee sisimpäsi... Sinulle ei jää muuta kuin Jeesuksen sovintotyö!! Kaikki ulkonaiset asiat siihen lisätyt, on lisätty itselle tuomioksi!! Ole iloinen kortsun ja miehesi Luojan luoman sulon kanssa, nauti lapsista, nauti miehestäsi, nauti elämän lahjasta!! Kun teet sen uskossa Jeesukseen, teet sen Jumalalle kunniaksi!!!!!
 

Yhteistyössä