lestadiolaiset ja ehkäisy

• Viestiketjun aloittaja uskovainen
  • Ensimmäinen viesti
uskon
Alkuperäinen kirjoittaja jossu:
En yleensä jaksa alkaa kommentoimaan näitä vl-juttuja tälläkään palstalla. se on ihan sama, mitä sanoo, niin joku vääntää sen tyyliin "järjen käyttö on sallittu" ja saa asian kuulostamaan ihan eriltä mitä itse on tarkoittanut.

usko on uskon ei järjen asia. niin vanhoillislestadiolaisille, mormoneille , jehoville, hinduille, ihan kaikille. jos jollain tavalla uskoo, sitä on muiden turha tulla perustelemaan järjellä. ei minunkaan järkeen käy monikaan muiden uskntojen edustajien tavat toimia ja elää. Mutta en minä lähde heille tuputtamaan omaa tietouttani tai "jäjen käyttö on sallitu"-teesiäni.

En ymmärrä, mistä edellinen kirjoittaja on vetäissyt nuo jutut, ettei vl:t saa käyttää synnytyksissä kivunlievitystä jne. haloo!! ja sitten viimeisimpänä, mutta ei vähäisimpänä: jokainen uskoo kuten haluaa, ketään ei pakoteta mihinkään uskoon. (ja joku alkaa kirjoittaa, että hänenkin sukulainen painostettiin olemaan vl jne jne. minä en tuommosta oikeasti usko. en ole tavannut vielä yhtään sellaista vl-ihmistä, joka olisi painostettu olemaan vl. ja näitä em. uskovaisia olen elämäni aikana tavannut aika muutamia...)
"olla vl"? Sekö on pääasia? Eikö Jeesuksen sovitustyö on ole SE juttu, ei se, mihin lahkoon kuulutaan. Se on tärkeintä, että olet ELÄVÄSSÄ uskossa, syntynyt uudesti, ylhäältä, ja että Jeesuksen veri on sinut puhtaaksi pessyt. Se ei tapahdu kuulumalla mihinkään. Sn voi vain Jeesus tehdä.

9 lapsen vl-äiti
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja 9 lapsen vl-äiti:
kukahan tässä kaipaa lisää kommentteja...
Kaikki muut kuin vl:t? Mua ihmetyttää ja kummastuttaa tuo tässä ketjussa esiin tullut suhtautuminen, ettei uskonasioista saa puhua julkisesti netissä. Kai niissä jotain hävettävää ja salailtavaa sitten on. Yksi kirjoittaja totesi, että kun tässä ketjussa ei edes voi varmasti tietää ovatko kaikki uskovaisia. Mitä väliä sillä on? Itse olettaisin, että nuo asiat eivät vanhoillislestadiolaisten itsensä mielestäkään kestä julkista tarkastelua. Siksi niistä ei saa huudella.

Minusta on aika epäloogista, ettei synnytyksissä saa käyttää kivunlievitystä mutta vaikkapa hammaslääkärissä samaa puudutetta saa käyttää. Ja synnytyksiin täytyy kuolla, jos se on jumalan tahto mutta samat ihmiset käyttävät lääkkeitä muihin sairauksiin. Eihän keuhkokuumeeseen tai sydänkohtaukseenkaan kuole, jos jumala ei niin tahdo, mutta silti käytetään antibiootteja ja nitroja. E-pillereillä voidaan hoitaa muitakin sairauksia kuten aknea tai endometrioosia, mutta siihenkään niitä ei saa käyttää. Lapsettomuus taas ei ole sairaus, mutta sitä saa hoitaa. Jokainenhan tajuaa, ettei tässä lvl-logiikassa ole mitään järkeä. Ehkä siksi näistä asioista ei saa puhua julkisesti, sillä vl:t tietävät itsekin että nämä jutut vaikuttavat kirjoitettuina suorastaan typeriltä.

Omaa järkeään voi myös käyttää, mutta ehkä se on jumalan tahto etteivät kaikki niin tahdo tehdä? Jaksuja kaikille vl-äideille, teidän osanne ei ole helppo.
Mistä olet sellaista kuullut ettei saa kivunlieitystä käyttää synnytyksissä???? Tuo EI pidä paikkaansa!
Opiskeluaikana todella ihana ja herttainen lestadiolainen kurssikaverini tätä asiaa esikoista odottaessaan itki ja tilitti. Jännitti synnytystä ihan kamalasti ja saattoi purskahtaa hillittömään itkuun kesken luennonkin. Tuosta on aika monta vuotta aikaa, mutta vieläkin säälittää kun ajattelen.
itse en ole koskaan kuullut tollasta! ettei vaan ollut joku muu lestadiolainen esim. esikois- tai uuslestadiolainen?

voikotääollatotta
Ei prkl..On tää maailma hullu. Varsinki nää kaikki ääriuskonnot. Lapsia tehään millä hinnalla hyvänsä. Ei siinä äidin terveyttä paljoa ajatella kun lapsi toisensa perään vain alulle. Tiedän mistä puhun. Olen mielisairaalassa töissä ja olen hämmästynyt miten paljon lestaadiolais äitejä täälä asiakkaan. Ja kaikkipa melkein psykoottisen masennuksen takia. Eihän ihminen kestä mitä vain..Ei saa katsoa tv:tä mutta internettiä saa käyttää, ja sieltähän nykyisin sitä saastetta vasta tuleekin. Mites sitte ku meidän kylällä vl lapset kokoontuvat vanhusten luokse katselemaan telkkaa niin nehän ovat nyt sitten syntisiä niin pääsevätkö he enää taivaaseen? Kaiken huippu oli ku tuttava osti lestaadiolaisten vanhan talon niin eikähän välikatolta löytynyt piilotettu tv antenni:))) En vaan jaksa ymmärtää tuota tekopyhää touhua!!!

vieras
Käsittelikö tää ketju lestadiolaisista vain vanhoillisia? Meinaan lestadiolaisliikkeitäkin on useita, joten lestadiolaisten keskuudessa on paljon erilaisia arvomaailmoja. Sitä ei pidä unohtaa.

Heli
Hienoa että päädyitte noin järkevään ratkaisuun! Jeesus sanoo: Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Ensin pitää siis rakastaa itseään eli niin juuri teet valitessasi ehkäisyn. Nyt ehdit ja jaksat keskittyä lapsiisi ja antaa heille sitä rakkautta ja hoivaa jonka he tarvitsevat ja ansaitsevat. Voittehan liittyä seurakuntaan jossa ehkäisy on sallittua esim. helluntailaiset, vapaakirkko, joku karismaattinen tai luterilainen seurakunta. Sieltä saatte tukea irrottautumiseenne lestadiolaisuudesta. Voimia koko perheelle!

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Alkuperäinen kirjoittaja buddhalainen:
Buddhalaisten "johtaja" Dalai Lama painottaa, että siellä missä tiede ja uskonto ovat ristiriidassa, siellä uskonnon tulee muokkautua uusien tosiasioiden mukaiseksi. Buddhalaisuus on nimenomaan uskonto, joka on täysin sopusointuinen tieteellisen maailmankuvan kanssa.

Tiede on opettanut meille tänäkin vuonna paljon elämän alusta ja erityisesti epigeneettisestä säätelystä yksilönkehityksessä. Hedelmöittynyt munasolu (tai vielä 8-soluasteella oleva alkiokaan) ei millään muotoa ole vielä ihminen eikä omaa ihmisoikeuksia. Tästä on tiede yksimielinen, ja siten buddhalainen näkemys seuraa sitä. :)
Mikä on uskonto, joka on täysin sopusoinnussa tieteellisen maailmankuvan kanssa? Missä on uskonnon oma "juttu"? Mikä on uskonnon merkitys, jos se ottaa kaiken kritiikittömästi ulkoa päin? Tieteessä tunnetusti on kuitenkin aina silloin tällöin harha-askelia, jopa tahallisia huijauksia.

Entä ovatko ihmisoikeudet tieteellinen käsite. Tiede ei käsittääkseni pyri arvottaamaan asioita. Ns. maallinen ihmisoikeuksien julistus taitaa olla YK:n käsialaa, uskonnoilla on sitten omiaan. Mutta ei tietääkseni tiede määrittele ihmisarvoa (jos ei lasketa ihmiskehon alkuaineiden jälleenmyyntiarvoa)
Tiedekin kumoaa itsensä silloin tällöin. Kukin uskoo juuri siihen mihin haluaa. Ei tiedettäkään voi niellä pureskelematta.

jossu
Alkuperäinen kirjoittaja 9 lapsen vl-äiti:
kukahan tässä kaipaa lisää kommentteja...
Kaikki muut kuin vl:t? Mua ihmetyttää ja kummastuttaa tuo tässä ketjussa esiin tullut suhtautuminen, ettei uskonasioista saa puhua julkisesti netissä. Kai niissä jotain hävettävää ja salailtavaa sitten on. Yksi kirjoittaja totesi, että kun tässä ketjussa ei edes voi varmasti tietää ovatko kaikki uskovaisia. Mitä väliä sillä on? Itse olettaisin, että nuo asiat eivät vanhoillislestadiolaisten itsensä mielestäkään kestä julkista tarkastelua. Siksi niistä ei saa huudella.

Minusta on aika epäloogista, ettei synnytyksissä saa käyttää kivunlievitystä mutta vaikkapa hammaslääkärissä samaa puudutetta saa käyttää. Ja synnytyksiin täytyy kuolla, jos se on jumalan tahto mutta samat ihmiset käyttävät lääkkeitä muihin sairauksiin. Eihän keuhkokuumeeseen tai sydänkohtaukseenkaan kuole, jos jumala ei niin tahdo, mutta silti käytetään antibiootteja ja nitroja. E-pillereillä voidaan hoitaa muitakin sairauksia kuten aknea tai endometrioosia, mutta siihenkään niitä ei saa käyttää. Lapsettomuus taas ei ole sairaus, mutta sitä saa hoitaa. Jokainenhan tajuaa, ettei tässä lvl-logiikassa ole mitään järkeä. Ehkä siksi näistä asioista ei saa puhua julkisesti, sillä vl:t tietävät itsekin että nämä jutut vaikuttavat kirjoitettuina suorastaan typeriltä.

Omaa järkeään voi myös käyttää, mutta ehkä se on jumalan tahto etteivät kaikki niin tahdo tehdä? Jaksuja kaikille vl-äideille, teidän osanne ei ole helppo.
Mistä olet sellaista kuullut ettei saa kivunlieitystä käyttää synnytyksissä???? Tuo EI pidä paikkaansa!
Opiskeluaikana todella ihana ja herttainen lestadiolainen kurssikaverini tätä asiaa esikoista odottaessaan itki ja tilitti. Jännitti synnytystä ihan kamalasti ja saattoi purskahtaa hillittömään itkuun kesken luennonkin. Tuosta on aika monta vuotta aikaa, mutta vieläkin säälittää kun ajattelen.
Niin Raamatussa on myös kohta: autuaita ovat köyhät. ei sekään tarkoita, että ihmisen pitää elää köyhyydessä ollakseen autuas.

jossu
Alkuperäinen kirjoittaja uskon:
En yleensä jaksa alkaa kommentoimaan näitä vl-juttuja tälläkään palstalla. se on ihan sama, mitä sanoo, niin joku vääntää sen tyyliin "järjen käyttö on sallittu" ja saa asian kuulostamaan ihan eriltä mitä itse on tarkoittanut.

usko on uskon ei järjen asia. niin vanhoillislestadiolaisille, mormoneille , jehoville, hinduille, ihan kaikille. jos jollain tavalla uskoo, sitä on muiden turha tulla perustelemaan järjellä. ei minunkaan järkeen käy monikaan muiden uskntojen edustajien tavat toimia ja elää. Mutta en minä lähde heille tuputtamaan omaa tietouttani tai "jäjen käyttö on sallitu"-teesiäni.

En ymmärrä, mistä edellinen kirjoittaja on vetäissyt nuo jutut, ettei vl:t saa käyttää synnytyksissä kivunlievitystä jne. haloo!! ja sitten viimeisimpänä, mutta ei vähäisimpänä: jokainen uskoo kuten haluaa, ketään ei pakoteta mihinkään uskoon. (ja joku alkaa kirjoittaa, että hänenkin sukulainen painostettiin olemaan vl jne jne. minä en tuommosta oikeasti usko. en ole tavannut vielä yhtään sellaista vl-ihmistä, joka olisi painostettu olemaan vl. ja näitä em. uskovaisia olen elämäni aikana tavannut aika muutamia...)
"olla vl"? Sekö on pääasia? Eikö Jeesuksen sovitustyö on ole SE juttu, ei se, mihin lahkoon kuulutaan. Se on tärkeintä, että olet ELÄVÄSSÄ uskossa, syntynyt uudesti, ylhäältä, ja että Jeesuksen veri on sinut puhtaaksi pessyt. Se ei tapahdu kuulumalla mihinkään. Sn voi vain Jeesus tehdä.
Juu. Tärkeintä on uskoa niin kuin raamatuu opettaa. Uskoa armosta omat syntyinsä anteeksi.

jossu
Alkuperäinen kirjoittaja voikotääollatotta:
Ei prkl..On tää maailma hullu. Varsinki nää kaikki ääriuskonnot. Lapsia tehään millä hinnalla hyvänsä. Ei siinä äidin terveyttä paljoa ajatella kun lapsi toisensa perään vain alulle. Tiedän mistä puhun. Olen mielisairaalassa töissä ja olen hämmästynyt miten paljon lestaadiolais äitejä täälä asiakkaan. Ja kaikkipa melkein psykoottisen masennuksen takia. Eihän ihminen kestä mitä vain..Ei saa katsoa tv:tä mutta internettiä saa käyttää, ja sieltähän nykyisin sitä saastetta vasta tuleekin. Mites sitte ku meidän kylällä vl lapset kokoontuvat vanhusten luokse katselemaan telkkaa niin nehän ovat nyt sitten syntisiä niin pääsevätkö he enää taivaaseen? Kaiken huippu oli ku tuttava osti lestaadiolaisten vanhan talon niin eikähän välikatolta löytynyt piilotettu tv antenni:))) En vaan jaksa ymmärtää tuota tekopyhää touhua!!!
ihanko totta... raamatun mukaan kaikki ihmiset on syntisiä.

Rakkauslapsia
Erittäin mielenkiintoinen keskustelu. Luin läpi ja kaikista eniten mietitytti tuossa keskivaiheilla ollut vl-äidin kommentti, jossa hän toivoi ap:lle voimia pysyä uskossaan (eli siis että ei saisi käyttää ehkäisyä - siis eikö tuo ehkäisy nyt ole vaan yksi piirre tässä uskossa, kuten esim meikkaamattomuus tai tv:n katselemattomuus?!? ) . Sitten tämä äiti ylisti parantolassa viettämäänsä aikaa ihanaksi lepolomaksi... siis voi kauheeta jos ihmisen pitää joutua mielisairaalaan tms lepolomalle?! Siis ovatko vl:t sitä mieltä että se on ihan OK viedä itsensä niin piippuun, että joutuu masennuksen takia hoitoon?
Itse olen kuullut vl-äideistä synnytyssairaaloissa ja viimeisin oli kolmen lapsen 22-vuotias äiti, jolla ei ollut mitään intoa hoivata vastasyntynyttään vaan juoksi ystävien kanssa kanttiinissa kahvilla.... siis eikö Jumalan tahto ole antaa lapset lahjaksi perheisiin, että ne olisivat rakkauslapsia?!
Minun mielestäni lapset tarvitsevat syliä, rakkautta, vanhempien aikaa (isosisarukset eivät ole lasten vanhempia ! ) huomiota, että heistä kasvaa tasapainoisia ihmisiä. Mielisairaat, päihteiden käyttäjät, vastuuttomat vanhemmat eivät ole varmastikaan parhaassa mahdollisessa asemassa kasvatustyöhön. Melkeen laitan tähän samaan kategoriaan väsyneet monen lapsen vanhemmat, jotka eivät ota lapsia vastaan muuta kuin uskonnon saneleman velvoitteen takia, vaikka olisivat kuinka uskossa olevia. Jos ihminen on väsynyt ja ylikuormitettu jo nykyisen perheensä hoitamisessa niin mikään pää uskon pilvessä eläminen ei tuo perheen vanhemmille lisää aikaa ja lepoa päivään.... ainoastaan sallittu ehkäisy (vaikka vain pariksi vuodeksi ) voi vahvistaa perheen olemaan valmis taas uusiin lapsiin.... se on lasten heitteillejättöä nykypäivänä jos vanhemmilla/aikuisilla ole aikaa katsoa lapsia. Eikä se ole oikein, että kuntien harvat perhetyöntekijät ovat vain vl-perheissä. Eiköhän olisi muitakin tarvitsijoita.
Eli oikeasti, uskokaa iloisesti ja nauttikaa elämästä. Tehkää vain ne lapset, joiden kasvattamiseen teidän rahkeet riittävät. Lapsi on lahja, mutta kun lahjaa tulee vuosi vuodelta, se ei enää ole odotettu lahja vaan väsyttävä velvoite!!!

isukki vaan
Alkuperäinen kirjoittaja Rakkauslapsia:
Itse olen kuullut vl-äideistä synnytyssairaaloissa ja viimeisin oli kolmen lapsen 22-vuotias äiti, jolla ei ollut mitään intoa hoivata vastasyntynyttään vaan juoksi ystävien kanssa kanttiinissa kahvilla.... siis eikö Jumalan tahto ole antaa lapset lahjaksi perheisiin, että ne olisivat rakkauslapsia?!
No huh. Monilapsisissa perheissä se ainokainen ei ole enää maailman napa jota höösätään jatkuvasti. Pitäisikö vasta synnyttäneen äidin jäpittää vauva kainalossa koko ajan, vain sekö on rakkautta vauvaa kohtaan?

isukki vaan
Minun mielestäni lapset tarvitsevat syliä, rakkautta, vanhempien aikaa (isosisarukset eivät ole lasten vanhempia ! ) huomiota, että heistä kasvaa tasapainoisia ihmisiä.
Joo, mutta tuo on onneksi vain sinun mielipiteesi. Ei lapsen pidä saada 24h isän ja äidin huomiota, ei sellaiset lapset ole välttämättä yhtään sen tasapainoisempia.

Eikä se ole oikein, että kuntien harvat perhetyöntekijät ovat vain vl-perheissä. Eiköhän olisi muitakin tarvitsijoita.
Eihän se ole vl-perheen ongelma, jos kunnassa on liian vähän perhetyöntekijöitä.

Eli oikeasti, uskokaa iloisesti ja nauttikaa elämästä. Tehkää vain ne lapset, joiden kasvattamiseen teidän rahkeet riittävät. Lapsi on lahja, mutta kun lahjaa tulee vuosi vuodelta, se ei enää ole odotettu lahja vaan väsyttävä velvoite!!!
Näinhän se olisi hyvä. Mutta kun lapsesta asti kasvatetaan tiettyyn ajatusmalliin, niin toisin toimiminen on aika vaikeaa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja elämän ihme:
Ihminen ei voi LUODA elämää! Hedelmöityshoidoissa se elämä on jo olemassa elävässä munasolussa ja siittiöissä. Ihminen auttaa elämää syntymään, mutta ei missään nimessä synnytä sitä.
Itse asiassa tämä tulee varmaan muuttumaan tänä tai ensi vuonna. Ihminen on hyvin lähellä sitä, että luo keinotekoisen elävän olennon ("bakteerin"), joka tehdään rakentamalla elämälle välttämättömät geenit keinotekoisesti rakennetun solun sisään. Siitä lähtien ihminen luo elämää.

uskon
Alkuperäinen kirjoittaja uskon:

Juu. Tärkeintä on uskoa niin kuin raamatuu opettaa. Uskoa armosta omat syntyinsä anteeksi.
juu, näinhän se on :)

Liulaulou
Niin. Tietysti alkio on elävä, mutta missä vaiheessa alkioon menee ihmisen henki.
Jos olette olleet ollenkaan bilsan tunnilla koulussa hereillä olette kenties kuulleet identtisistä kaksosista. Nehän syntyvät siten että hedelmöitynyt alkio jakaantuu kahtia. Jos alkiossa olisi jo tässä vaiheessa ihmisen henki, niin senhän pitäisi nyt jakaantua kahtia. Näinhän ei kuitenkaan käy. Eikai ihmisen henki voi jakaantua kahteen ihmiseen.

Milloin siihen alkioon sitten siirtyy ihmisen henki?

Jos käytät ehkäisyä, teet sterilisaation eli käytät kortsuja, niin sinä estät siittiöiden pääsyn perille, onko se sen kummempaa kuin se että joka tapauksessa miljoonat ja taas miljoonat siittiöt eivät koskaan tule hedelmöittämään munasolua. Olen vakaasti tullut siihen lopputulokseen että ihmiselle ei ole syyttäsuotta luotu järkeä. Yhtäkaikki kun me käytämme muitakin tieteen ja taidon sovellutuksia (mm. lääketieteellistä hoitoa sairauksiin) niin voimme käyttää ehkäisyä.

Minä olen vl ja käytän ehkäisyä. En siitä isoon ääneen huutele, mutta meidän perheelle tämä on paras. ja uskon Jumalan silti rakastavan minua ja pääseväni taivaaseen. Ei usko ole tekojen varassa vaan uskon. "Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen ansion tähden"

Väsynyttä kummastellut
Lapset ovat Jumalan lahjoja, otamme niitä vastaan siinä määrin mitä meille Jumala suo.
Näin sanoo "uskovainen", vaikka itkeekin raskauttaan, eikä voi asialle mitään tehdä. Miksi hän ei voi asialle mitään tehdä? Koska hän ei uskalla kun se syntiä,(älä ajattele että idiootti) hänet on siihen kasvatettu lapsesta saakka ja hän on varma että se on totuus. Mikäli asia hämärtyy, vahvistuksen hän saa saarnamieheltä seuroissa, jossa hän voi myös pyytää syntiset ajatukset anteeksi. Monesti ihmetellään miksi ei ehkäistä.... Vastausta ei ymmärrä järjellä, koska se on uskon asia.............Itseäni en ymmärtänyt, koska ymmärsin erästä vl-naista joka oli iloinen keskenmenosta............Hän olisi ollut kahdeksas..... nuorin vuoden ja vanhin 11 vuotta. Aina on Jumala antanut uskovalle ihmiselle tarpeen mukaan voimia, ei tarvitse kuin uskoa..................Tosissaan se heidän systeemi on niin vahva, että he luulevat oikeasti menevänsä helvettiin eli tulimereen mikäli he eivät uskonsa oppeja noudata. Mikä ihmeelisintä nämä opit on luonut kaverit, jotka eivät synnytä ja kulkevat melko paljon kavereidensa kanssa milloin missäkin ja synnyttäjä huolehtii lapsista..... sen minkä jaksaa............................Ystävääni (en) ymmärrä...(n).

Puhujan lapsi
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Permanenttiakaan ei tasan saanut ottaa 20 vuotta sitten.
Ei tällaista sääntöä ole koskaan ollut VL-uskossa. Körttiläisillä kyllä.
Kyllä permanentti oli ankarasti syntiä 1960-luvulla. Nykyiset nuoret eivät vaan tätä enää tiedä. Synniksi määrittelyllä käytetään liikkeessä valtaa.

Äitini teki parannuksen 1959. Sitä ennen meillä kotona kävi permanentin tekijä joka teki äidille ja kaikille kylän naisille aina uudet permikset. Mutta kun äidistä oli tullut vanhoillislestadiolainen, tämä loppui kuin seinään. Kiharat olivat nyt synti.

1970-luvulta lähtien sitten alkoi tämä vapautua. Etelä-Suomesta se alkoi. Sitten kiharoita alkoi ilmaantua maaseudulle pohjoiseenkin. Nykyään taas nykyiset nuoret vanhoillislestadiolaiset eivät edes tiedä että tällainenkin synti oli joskus. Varmaan 10 vuoden kuluttua pidetään hassuna jos joku muistuttaa että vanhoillisestsadiolaiset pitivät yli 40 vuotta televisiota syntinä.

Muistan myös että farkut tytön yllä oli syntiä vielä 1960-luvun lopulla. Silloinhan farkut alkoivat todella yleistyä. Isäni on vanhoillislestadiolainen saarnaaja. Hän oli hyvin ankara. Hänen silmiensä eteen en saanut tulla farkut jalassa.
Hän oli lukenut Vanhasta testamentista jossa kielletään naista pukeutumsasta miehen vaatteisiin...

Esikoislestadiolainen
Vl ovat armottomia tämän asian suhteen,kyllä meilläkin opetetaan että lapset otetaan jumalan lahjoina vastaan mutta ei ole väärin ehkäistä kuitenkaan jos äidillä tai isällä henkistä väsymistä tms,ei varmasti ole Jumalan tarkoitus näännyttää ketään ja kyllä jo olemassa olevat pitää jaksaa hoitaa!jokainen tuntee itse omat voimavaransa jos ei oikeesti jaksa ja se voi olla isäkin joka uupuu kaiken keskellä.Meitä kehoitetaan kysymään neuvoa asiassa kun asiassa jos joku mieltä vaivaa ja sen neuvon kun ottaa oikealla mielellä vastaan niin varmasti Jumala siunauksen saa huomata omassa elämässään.Ei meillä ole mitään sääntökirjaa mitä saa tehdä ja mitä ei,kaikki perustuu Lutherin oppiin ja pyhään raamattuun,Tervetuloa seuroihin kuuntelemaan elävää jumalansanaa!

Vaan entäs
Se fakta että nykyajan pillerit ja kierukat aiheuttaa jo hedel.munasolun abortoitumisen?Kyseessä ei tod ole vaaraton ehkäisykeino,vaan jo alkanut elämä poistetaan väkivalloin lääketieteellisin avuin.Lukekaapa vähän asiasta,koko länsimainen väestö kun elää pimeydessä tuon suhteen..esim googlaa 'pill as abortifacient'
En ole vl mutta jo tuostakin syystä en pystyisi ehkäisyä käyttämään.

Yhteistyössä