lestadiolaiset ja ehkäisy

  • Viestiketjun aloittaja uskovainen
  • Ensimmäinen viesti
31
hei ap, teet juuri niin kuin itse parhaaksesi näel. sulla varmaan on omatunto, joka sulle kertoo, mikä juuri sinun kohdallasi on oikein. ei vaan kannata toitottaa sitä mahdollista ehkäisyä jokaiselle tiukkapipouskikselle.

noissa lahkoissa on juuri se ongelma, että kytätään toisten tekemisiä, eikä keskitytä siihen omaan uskoon.
 
luterilainen
Alkuperäinen kirjoittaja Anskuliini:
Voimia sulle!
Olen uskis, mutta en Lestadiolainen. Tiedän aika vähän siitä miten asioita teille opetetaan... itse en todellakaan usko että Jumala rankaisee tai hylkää jos käytät ehkäisyä tai säännöstelette muuten mahdollisuutta tulla raskaaksi. Minusta on jopa pelottavaa miten ihmisiä pelotellaan ja ihmiset ovat laatineet sääntöjä joiden mukaan jokaisen tulisi elää. Ymmärrän tunteesi ja tilanteesi... ympäristön paine on mieletön. Mutta minusta paine ei tule Jumalasta, vaan ihmisiltä. Jokainen lapsi on Jumalan lahja!!! Mutta minusta on tärkeää että sinulla olisi voimavaroja hoitaa lapsesi ja elää elämääsi eteenpäin. Lestadiolaisuudessa on paljon hyvää... mutta itse koen että Jumala on armollisempi ja armahtavaisempi meitä ihmisiä kohtaan kuin mitä teille opetettaan. En halua kiistellä, arvostella tai mollata uskosi pohjaa tai taustaa, omat näkemykseni ja kokemukseni ovat vaan erilaiset. Itse käyn luterilaisen kirkon, Vapaakirkon ja Helluntaiseurakunnan tilaisuuksissa ja autan erilaisissa asioissa yhteiskristillisellä periaatteella. Siunausta sinulle ratkaisuihisi!
OLEN TÄYSIN SAMAA MIELTÄ! Ihmiset itse keksivät uskonnon normit.. huhhei.. eikös viina ole kielletty tässä saamelaisille kehitetyssä lestadiolaisuudessa alunperin siksi etteivät saamelaiset olisi vaihtaneet kaikkea tuottamaansa (kalaa, lihaa yms) viinaan? Näin luin lestadiolaisuutta tutkivasta opuksesta.. ja sitten sitä vielä uskotaan että se kielto on Jumalasta? Ja tää ehkäisyjuttu? Ihmeellisiä nää meidän pohjoismaalaiset uskonnot kun kaikki on negatiivista..

Jumala on armollinen, ja rakastaa ja hyväksyy! Kaikki annetaan anteeksi kun katuu ja rukoilee. Siihenhän meidän uskomme perustuu että ihminen on syntiä, teki mitä vaan ja Jumala antaa anteeksi! :)


 
wannabe
nyt kun oon melkein 30v, tehnyt uraa, omistan asunnon, auton, eikä mulla ole lapsia ja olen juossut baarissa ja miehissä tarpeeksi :) nyt voisin ottaa miehen joka ei petä, harrastaa seksiä jo pelkän uskonnon paineestakin, eikä edes halua että meikkaan ja näytän ikuisesti hyvältä ;) ja nyt voisin olla käyttämättä ehkäisyäkin, kun lapsia pitäisi vielä saada pari vuotta, n.5v päästähän se on jo luonnollisestikin mahdotonta :) sitten voisin rakentaa ison amerikkalaistyylisen talon sille lapsikatraalle ja elää ihanan lestaadiolais-yhteisöllistä elämää :) enää pitäis löytää se mies! olisko jossain komeita lestaadiolaismiehiä vielä vapaana??
 
Henna85
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Permanenttiakaan ei tasan saanut ottaa 20 vuotta sitten.
Ei tällaista sääntöä ole koskaan ollut VL-uskossa.
Kylläpäs on ollut. permanentti on ollut ankarasti kielletty joskus 1950-60-luvulla. Isoäitini on kertonut, hän teki parannuksen vl-uskoon joskus 1959. Siihen saakka hän otti säännöllisesti permanentin mutta sitten ei enää saanut ottaa. Se oli syntiä. Isoäitini asui silloin Pohjois-Suomessa.

Hän on kertonut että permanetti alettiin sallia joskus 1970-luvun loppupuolella. Mä en tiedä enempää täsät. Tukan värjäys on nyt kait sellainen jonka kielto on lievenemässä.

 
Lestadiolainen
Alkuperäinen kirjoittaja uskovainen:
onko täällä uskovaisia jotka käyttävät ehkäisyä tai säännöstelevät?
haluttas tietää ku itellä tekis mieli käyttää, ku ei jaksais nyt heti neljättä lasta putkeen? :( voimat on vähissä...auttakaa !
Itel 6 lasta , mut ei ees seksi kiinnosta. voisin ehkästä, jos tarvii.
 
yes
Alkuperäinen kirjoittaja wannabe:
nyt kun oon melkein 30v, tehnyt uraa, omistan asunnon, auton, eikä mulla ole lapsia ja olen juossut baarissa ja miehissä tarpeeksi :) nyt voisin ottaa miehen joka ei petä, harrastaa seksiä jo pelkän uskonnon paineestakin, eikä edes halua että meikkaan ja näytän ikuisesti hyvältä ;) ja nyt voisin olla käyttämättä ehkäisyäkin, kun lapsia pitäisi vielä saada pari vuotta, n.5v päästähän se on jo luonnollisestikin mahdotonta :) sitten voisin rakentaa ison amerikkalaistyylisen talon sille lapsikatraalle ja elää ihanan lestaadiolais-yhteisöllistä elämää :) enää pitäis löytää se mies! olisko jossain komeita lestaadiolaismiehiä vielä vapaana??
Kannatan.
 
jenskiiii
Tää ei oo ehk' oikee palsta tähän asiaan, mutta kerronpa silti. Me ollaan käytetty välillä ehkäisyä ja aion käyttää myös tän neljännen jälkeen. Mä en koe siitä omaa huonoa tuntoa koska ite henk.koht. vaan jaksa enempää, enkä halua hullukskaa tulla;) Mun mielestä tää on jokaisen oma asia. Mä vaan ite uskon näin :D
 
Kata75
Alkuperäinen kirjoittaja jenskiiii:
Me ollaan käytetty välillä ehkäisyä ja aion käyttää myös tän neljännen jälkeen. Mä en koe siitä omaa huonoa tuntoa koska ite henk.koht. vaan jaksa enempää, enkä halua hullukskaa tulla;) Mun mielestä tää on jokaisen oma asia.
Kyllä kait tämä on yleistymään päin että aatellaan näin.

 
Neljä on hyvä
Alkuperäinen kirjoittaja Kata75:
Alkuperäinen kirjoittaja jenskiiii:
Me ollaan käytetty välillä ehkäisyä ja aion käyttää myös tän neljännen jälkeen. Mä en koe siitä omaa huonoa tuntoa koska ite henk.koht. vaan jaksa enempää, enkä halua hullukskaa tulla;) Mun mielestä tää on jokaisen oma asia.
Kyllä kait tämä on yleistymään päin että aatellaan näin.
Ihan normaalii...
http://freepathways.wordpress.com/2009/10/29/luomistyo/
 
Miitta
Alkuperäinen kirjoittaja Lestadiolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja uskovainen:
onko täällä uskovaisia jotka käyttävät ehkäisyä tai säännöstelevät?
haluttas tietää ku itellä tekis mieli käyttää, ku ei jaksais nyt heti neljättä lasta putkeen? :( voimat on vähissä...auttakaa !
Itel 6 lasta , mut ei ees seksi kiinnosta. voisin ehkästä, jos tarvii.
Voi surku. Itselläs vai miehel katos kiinnostus?

 
Joosefiina
Alkuperäinen kirjoittaja Neljä on hyvä:
Alkuperäinen kirjoittaja Kata75:
Alkuperäinen kirjoittaja jenskiiii:
Me ollaan käytetty välillä ehkäisyä ja aion käyttää myös tän neljännen jälkeen. Mä en koe siitä omaa huonoa tuntoa koska ite henk.koht. vaan jaksa enempää, enkä halua hullukskaa tulla;) Mun mielestä tää on jokaisen oma asia.
Kyllä kait tämä on yleistymään päin että aatellaan näin.
Ihan normaalii...
http://freepathways.wordpress.com/2009/10/29/luomistyo/
Ei muuten tosiaankaan aatella tuolla tavalla.
 
Torvensoittaja
Alkuperäinen kirjoittaja Joosefiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Neljä on hyvä:
Alkuperäinen kirjoittaja Kata75:
Alkuperäinen kirjoittaja jenskiiii:
Me ollaan käytetty välillä ehkäisyä ja aion käyttää myös tän neljännen jälkeen. Mä en koe siitä omaa huonoa tuntoa koska ite henk.koht. vaan jaksa enempää, enkä halua hullukskaa tulla;) Mun mielestä tää on jokaisen oma asia.
Kyllä kait tämä on yleistymään päin että aatellaan näin.
Ihan normaalii...
http://freepathways.wordpress.com/2009/10/29/luomistyo/
Ei muuten tosiaankaan aatella tuolla tavalla.
Riippuu missäpäin meikäläinen asuu. :-D

 
Minä vaan..
Olen myös sitä mieltä, että asia on henkilökohtainen, ja jokaisen avioparin keskeinen asia. En ajattele ehkäisystä kielteisesti. Tiedän myös monia muita vl.ystäviäni, jotka ovat samaa mieltä. Kyllä usko on tärkein. Ja ihmisen henkinen tasapaino ja hyvinvointi.
 
Kaaleppi
Alkuperäinen kirjoittaja Minä vaan..:
Olen myös sitä mieltä, että asia on henkilökohtainen, ja jokaisen avioparin keskeinen asia. En ajattele ehkäisystä kielteisesti. Tiedän myös monia muita vl.ystäviäni, jotka ovat samaa mieltä. Kyllä usko on tärkein. Ja ihmisen henkinen tasapaino ja hyvinvointi.
Hyvä! Kaltaisiasi vastuullisia uskovaisia todella tarvitaan SRK-lestadiolaisuudessa.

Oletko ajatellut ottaa yhteyttä esim. oman rauhanyhdistyksesi johtokuntaan ja ja vaikuttaa siihen, että ehkäisykielto kumottaisiin ja kanta asiaan muodostettaisiin Raamatun mukaiseksi, oikeammaksi?

Puheoikeus puhujienkokouksessa on kaikilla paikalle kutsutuilla eri rauhanyhdistysten puhujamiehillä ja seurakuntavanhinten edustajjilla.

Viisainta on siis vaikuttaa omalta rauhanyhdistykseltä kokouseen osallistuviin.
 
En ehkäse, mutten panekkaan
Alkuperäinen kirjoittaja uskovainen:
onko täällä uskovaisia jotka käyttävät ehkäisyä tai säännöstelevät?
haluttas tietää ku itellä tekis mieli käyttää, ku ei jaksais nyt heti neljättä lasta putkeen? :( voimat on vähissä...auttakaa !
En oo lesta, mut mul on 7 lasta putkeen.
 
Kihloissa
Alkuperäinen kirjoittaja Joosefiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Neljä on hyvä:
Alkuperäinen kirjoittaja Kata75:
Alkuperäinen kirjoittaja jenskiiii:
Me ollaan käytetty välillä ehkäisyä ja aion käyttää myös tän neljännen jälkeen. Mä en koe siitä omaa huonoa tuntoa koska ite henk.koht. vaan jaksa enempää, enkä halua hullukskaa tulla;) Mun mielestä tää on jokaisen oma asia.
Kyllä kait tämä on yleistymään päin että aatellaan näin.
Ihan normaalii...
http://freepathways.wordpress.com/2009/10/29/luomistyo/
Ei muuten tosiaankaan aatella tuolla tavalla.
Kummalle tuo ehkäisyn synnillistäminen on rankempaa, miehelle vai naiselle?

 
Näin on ja pysyy
Alkuperäinen kirjoittaja Nimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Teidän elämä on kyllä kauhean ahdistavaa!
Kenen on kenen ei. Sitä voi ihan puhtaalla omallatunnolla oikeasti itse säädellä myös perheen kokoa mutta ei siitä ole pakko huudella kaikille.
Tällaiseksi se on vaan mennyt koska tämä on ns. kuuma peruna. Julkisesti tästä on puhunut vain yksi terveydenhoitaja. Muut ei uskalla omalla nimellään.
http://freepathways.wordpress.com/2010/02/22/lisaantymisvelvoite/
 

Yhteistyössä