Lestadioilaisuudesta Valaisen vähän teille kaikille :)

• Viestiketjun aloittaja mp
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mp:
sinuna miettisin mitä kirjottelet kaikkien nähtäville,eiks vaan. minä en yritä millään tavalla nostaa lestadiolaisia jalustalle vaan oikoa käsityksiä, ja nyt kerrot ajatuksias täällä jossa ne voidaan tulkita lukuisin eri tavoin mutta ainakin negatiivisesti. Itsehän sinä yks höhlä oot jos noin paljon aattelet erinlailla ja silti uskot..?! ei millään pahalla,kaikilla on taisteluita itsensä kanssa mutta käy ne jossain muualla kun täällä jossa kylvät enemmän huonoa kun hyvää koska porukka ei voi ymmärtää miksi sitten olet uskovainen jos ajattelet erinlailla- ymmärrän ajatuksias mutta ei täällä pliis..
Aina ei ole kovin yksioikoista se, minkälaisen käsityksen ihmiset saavat. Viestintään kun kuuluu paljon muutakin kuin se kirjaimellinen viesti. Uskon, että on monia, joiden mielestä on positiivisempaa se, että tunnustaa, että jotain hankalia asioita voi olla kuin se, että koettaa antaa kaikesta kovin loistavan kuvan. Suurin osa kun taitaa ajella, ettei mikään ole täydellistä.

mp
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi-:
sinuna miettisin mitä kirjottelet kaikkien nähtäville,eiks vaan. minä en yritä millään tavalla nostaa lestadiolaisia jalustalle vaan oikoa käsityksiä, ja nyt kerrot ajatuksias täällä jossa ne voidaan tulkita lukuisin eri tavoin mutta ainakin negatiivisesti. Itsehän sinä yks höhlä oot jos noin paljon aattelet erinlailla ja silti uskot..?! ei millään pahalla,kaikilla on taisteluita itsensä kanssa mutta käy ne jossain muualla kun täällä jossa kylvät enemmän huonoa kun hyvää koska porukka ei voi ymmärtää miksi sitten olet uskovainen jos ajattelet erinlailla- ymmärrän ajatuksias mutta ei täällä pliis..
Aina ei ole kovin yksioikoista se, minkälaisen käsityksen ihmiset saavat. Viestintään kun kuuluu paljon muutakin kuin se kirjaimellinen viesti. Uskon, että on monia, joiden mielestä on positiivisempaa se, että tunnustaa, että jotain hankalia asioita voi olla kuin se, että koettaa antaa kaikesta kovin loistavan kuvan. Suurin osa kun taitaa ajella, ettei mikään ole täydellistä.

rehellisyys maan perii mutta tiedät kyllä varmasti mitä ajan takaa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja df:
Väitätkö oikeasti ettei ole sellaisia perheitä, että jos lapsi "lopettaa uskomisen" hänellä ei ole mitään asiaa enään kotiin?! Tunnen useankin tälläisen tapauksen, joten..
mun veli ei oo enään vl (vaikka siis meidän vanhemmat ja muut sisarukset ollaan lestoja) ja ihan yhtä tervetullut on kotiin kuin me muutkin.

eräs vl myöskin
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Mun täytyy sanoa, että kyllä mä kyseenalaistan lestadiolaisten käytäntöjä vaikka itse lesta olenkin. Esim. mä en IKINÄ vois kenellekään mennä sanomaan, että sä et pääse taivaaseen tai edes mielessäni niin miettiä. Mun mielestä se on tuomitsemista ja vain Jumalan tehtävä ja niin ollen syntiä! Tai jos jotain jääkiekkopeliin menemistä pidetään pahana sen takia, että "me ei istuta siellä missä pilkkaajat istuu", niin musta tuntuu, että siinä kuvitellaan olevansa parempia kuin "noi syntiset", eikä siis siksi voida olla tekemisissä.
Itse yritän vain tehdä parhaani omalla kohdallani muiden elämää tuomitsematta.
Ja mulla on kyllä paaaljon asioita joita haluaisin tehdä, mutta en tee koska jotkut on katsonut paremmaksi olla niistä erossa. En kuitenkaan itse nää niissä mitään niin kovin pahaa. Kamppailua tämä siis on eikä vain sitä, että en HALUAISI niitä tehdä. Nih!
varmaan moni vl ajattelee näin, muttei uskalla tuoda sitä julki..

mp
Alkuperäinen kirjoittaja eräs vl myöskin:
Mun täytyy sanoa, että kyllä mä kyseenalaistan lestadiolaisten käytäntöjä vaikka itse lesta olenkin. Esim. mä en IKINÄ vois kenellekään mennä sanomaan, että sä et pääse taivaaseen tai edes mielessäni niin miettiä. Mun mielestä se on tuomitsemista ja vain Jumalan tehtävä ja niin ollen syntiä! Tai jos jotain jääkiekkopeliin menemistä pidetään pahana sen takia, että "me ei istuta siellä missä pilkkaajat istuu", niin musta tuntuu, että siinä kuvitellaan olevansa parempia kuin "noi syntiset", eikä siis siksi voida olla tekemisissä.
Ja mulla on kyllä paaaljon asioita joita haluaisin tehdä, mutta en tee koska jotkut on katsonut paremmaksi olla niistä erossa. En kuitenkaan itse nää niissä mitään niin kovin pahaa. Kamppailua tämä siis on eikä vain sitä, että en HALUAISI niitä tehdä. Nih!

kuten sanoin että rehellisyyys maan perii mutta tämä ei ole se paikka jossa niitä kannattaa puida.

kuten sanoin että rehellisyyys maan perii mutta tämä ei ole se paikka jossa niitä kannattaa puida.
Sisällä saa olla paljon ryppyjä, mutta ulkopinnan pitää olla sileä?
Ihan hyvä että muutki tietää ettei ne kaikki lestadiolaiset ihan samoilla tavoilla ajattele. Hajoais pieniksi palasiksi jos kaikki eri tavoin ajattelevat ryhmittyis uudelleen. Parempi, että sen verran löytyy suvaitsevaisuutta, että hieman erilailla ajattelevakin mahtuu samaan ryhmään. Toiset on fanaattisempia, toiset vähemmän, joilleki se on vaan tapa.

anna puida vaan! saadaan vähän todellisuudenkin tuntua tähän ulkokultaiseen onnellaan :D

tuli mieleen ( mutkan kautta ) , kun tuossa taannoin kattelin ohjelmaa jehovista ja ne tyypit kävi otattaan paratiisiposeerauksia täytetyt elukat kainaloissaan. how freaky is that?! :eek:

juu se on uskonelämässä tosiasia että monet ajattelee että uskova ei SAA tehdä sitä tai tätä mutta eivät ajattele sitä näkökulmaa että ehkä se uskovainen ei vain HALUA tehdä sitä tai tätä.Minä olen uskovainen enkä vain yksinkertaisesti HALUA ryypätä.KUkaan ei oo tullu sanoon etten saisi sitä tehdä mutta minä vain en halua.

Mutta mitäs ap vastaa siihen väitteeseen,että lestadiolaiset kuvittelee olevansa ainoita jotka on menossa taivaaseen ja esim helluntailaiset on suoraan perkeleestä.Oonpa kuullu tällästä.Mahdatteko pettyä ku sielä taivaassa tulee hellarit vastaan??? :D

p
olen myös vl, tai ainakin uskovainen. Uskon Jumalaan ja Jeesukseen ja syntien anteeksiantamiseen. Uskon kristillisiin tapoihin ja kasvatuksiin. En usko vl:ien tuomitsemiseen toisia syntisiksi, en usko vl:ien kehittämiä tapakulttuuriasioita synneiksi (Raamattu on se Jumalan sana mistä lähdetään, ei mikään srk:n kokous vuodelta -72).

Ja olen siis vl kasvatuksen saanut ja siinä elänyt. Ajattelin kuten ap, vielä varmaan 16-vuotiaana.. sen jälkeen alkoi karu totuus paljastumaan. Monen monen vl:n elämä on kiinni siinä, että mitä kaikkea ulkoista hän tekee oikein.. Ei siinä, mikä on uskomisen perusydin, eli uskominen Jumalaan. Luottaminen ja turvaaminen.

Itse yritän parhaani mukaan kilvoitella taivastiellä. En voi ikinä varmaksi tietää pääsenkö sinne, mutta parhaani yritän. Vaikka käytänkin ehkäisyä, katson tv:tä, kuuntelen musiikkia, meikkaan hivenen.

Se höhlä
Nyt en ihan ymmärrä miksei näistä asioista saisi kirjoittaa muiden silmille? Pitääkö kaikkien pysyä siinä uskossa, että kaikki vl:t oikeasti on samaa mieltä siitä mikä on on pahaa ja mikä ei? Näin minä tunnen ja sen myös kirjoitin. Oon sitten höhlä tai en.

elviira
mielestäni raamatussa ei lue:älä värjää hiuksiasi,älä kuuntele rokkia jne.
Sen sijaan siellä lukee:Älä tapa,älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi jne...Mielestäni kymmenen käskyä ja kultainen sääntö ovat järkeenkäypiä uskovaisten sääntöjä jotka ovat suoraan raamatusta.Kuka on keksinyt nuo hiustenvärjäämiseen ym.täysin ulkoisiin seikkoihin liittyvät säännöt???

edelleen se höhlä
Alkuperäinen kirjoittaja elviira:
mielestäni raamatussa ei lue:älä värjää hiuksiasi,älä kuuntele rokkia jne.
Sen sijaan siellä lukee:Älä tapa,älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi jne...Mielestäni kymmenen käskyä ja kultainen sääntö ovat järkeenkäypiä uskovaisten sääntöjä jotka ovat suoraan raamatusta.Kuka on keksinyt nuo hiustenvärjäämiseen ym.täysin ulkoisiin seikkoihin liittyvät säännöt???
Siis ne on lähinnä sitä, että halutaan on tyytyväisiä siihen mitä Jumala on luonut eikä yrittää itse parantaa. Vaikka toisaalta permanentti on ok...

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja leijonanmorsian:
Nyt ihan mielenkiinnosta kysyinkin, että miten vl:ien keskuudessa suhtaudutaan lapsettomuuteen?
mun käsittääkseni kaikki muut keinot on sallittuja paitsi vieraat munasolut ja sperma??? en oikeestaan ite tiiä mutta näin mä ajattelisin että raja menee... lääketiede voi auttaa lisääntymään kun on kyse omista soluista, mutta sitte kun ainoa lisääntymiskeino olisi vieraat solut niin anti olla. Adoptio on ok.

Katsoin Ylen Elävästä arkistosta kerran jonkun pätkän tuosta lahkosta ja siinä ne lestadiolaiset vanhat miehet kertoivat, että ei sitä tanssimista olla kielletty, mutta kukaan uskovainen EI HALUA mennä tanssimaan tms.

Must se oli ihan älytöntä. Ettei kukaan muka haluis tanssia, värjätä hiuksia, yhtä lasta, katsoa telkkaria, meikata, käydä teatterissa jne.

Joo, lapsettomuushoidot on ok, niin kauan kuin käytetään omia sukusoluja.

Ja siis mikään ei ole kiellettyä. On asioita, joita kehotetaan varomaan, koska ne helposti johtavat toiseen ja kolmanteen ja lopulta eroon Jumalan valtakunnasta. Minäkin haluan usein kaikenlaista, mutta en tee, koska tiedän, että hinta voi olla liian kova. Tahdon pitää kiinni tästä uskostani, vaikka se sitten edellyttäisi sitä, että en voi tehdä kaikkea mitä haluan.

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Katsoin Ylen Elävästä arkistosta kerran jonkun pätkän tuosta lahkosta ja siinä ne lestadiolaiset vanhat miehet kertoivat, että ei sitä tanssimista olla kielletty, mutta kukaan uskovainen EI HALUA mennä tanssimaan tms.

Must se oli ihan älytöntä. Ettei kukaan muka haluis tanssia, värjätä hiuksia, yhtä lasta, katsoa telkkaria, meikata, käydä teatterissa jne.
öö,tämä uskovainen ainakin värjää hiuksia,kattoo telkkaa,meikkaa tarvittaes,käynpä teatterissa ja elokuvissakin ja musiikkikin on muuta kuin virsiä.Puen päälleni just sitä mitä haluan ja muutenkaan elämäni ei ole sääntöihin sidottu.En tosin ryyppää enkä polta,en kiroile enkä vietä hillitöntä yöelämää,mutta en tekisi niitä vaikken olisi uskovainenkaan.Eli kukaan ei minua uskovaisena niistä pakota luopumaan mutta en vaan halua harrastaa niitä-se on siis ihan oma tahtoni ja päätökseni,ei kenenkään toisen määräys.Pyrin elämään rehellisesti ja kohtelen aina toisia kuten haluaisin itseäni kohdeltavan.Lapsia on kaksi eikä enempää tule,mutta en tosin olekkaan lestadiolainen vaan helluntailainen,joita moni myös pitää ihan kajahtaneina. :D

Alkuperäinen kirjoittaja täh:
siis saavat leikkiä luojaa lapsettomuushoidoilla,mutta eivät saa katsoa televisiota?!
niin ja saavat surffata netissä vaikka millä sivuilla ja netistä voi kattoa tv ohjelmat,mutta ihka oikea tv laite on paha.sitä en kyllä ymmärrä,täytyy myöntää.

Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:

öö,tämä uskovainen ainakin värjää hiuksia,kattoo telkkaa,meikkaa tarvittaes,käynpä teatterissa ja elokuvissakin ja musiikkikin on muuta kuin virsiä.Puen päälleni just sitä mitä haluan ja muutenkaan elämäni ei ole sääntöihin sidottu.En tosin ryyppää enkä polta,en kiroile enkä vietä hillitöntä yöelämää,mutta en tekisi niitä vaikken olisi uskovainenkaan.Eli kukaan ei minua uskovaisena niistä pakota luopumaan mutta en vaan halua harrastaa niitä-se on siis ihan oma tahtoni ja päätökseni,ei kenenkään toisen määräys.Pyrin elämään rehellisesti ja kohtelen aina toisia kuten haluaisin itseäni kohdeltavan.Lapsia on kaksi eikä enempää tule,mutta en tosin olekkaan lestadiolainen vaan helluntailainen,joita moni myös pitää ihan kajahtaneina. :D
Jos poimit tuolta tekstistäni tuon "uskovainen" sanan niin tarkoitin sillä näitä lestadiolaisia, jotka pitävät itseään ainoina uskovaisina ja kaikki muut ihmiset ovat epäuskovaisia (olivat ne sitten jehovia, helluntalaisia, juutalaisia, evl tms).

Yhteistyössä