Lestadioilaisuudesta Valaisen vähän teille kaikille :)

• Viestiketjun aloittaja mp
  • Ensimmäinen viesti
Siinä on painostusta. Jos et tee / teet näin niin et ole oikeasti uskomassa. Pahimmassa tapauksessa voi joutua perheen/suvun/srk:n hylkäämäksi.

Tuo epäuskoisten pahuus/ongelmat on sit taas yks juttu... Kyllä sitä vähän oli sitä asennetta, että ei-uskovaiset on jotenki huonompia ja ne vaan kärsii. ("Ei voi olla sydämestään onnellinen jos ei ole uskomassa." )

Se ei ole pakottamista, tai synnytyskoneena olemista JOS on sydämestään mukana koko touhussa. Mutta uskallakin epäillä tai tahtoa tehdä erilailla - olet ulkona. Välttämättä epäilevä ei uskalla tehä sitä omaa ratkaisuaan, kun saattaa menettää samalla ison palan tuttua elämäänsä, tukiverkoston. Silloin kun ei sydämestään usko, tai uskoo mutta ei ihan samalla tavalla, ni voi joutuakin periaatteessa pakotetuksi ja synnytyskoneeksi jos ei silti halua erota srk:sta.

Ongelmaksi perheessä saattaa muodostua sekin, jos vanhempien välit on viilenneet ja riitelee kovasti, mutta erota ei voi...

Alkuperäinen kirjoittaja Huisi hippu:
yks uskovainen sanoi telkkarin olevan paha mm. siksi että siellä näytetään uutisia. eikös toi vähän tarkoita että halutaan olla tietämättömiä muusta maailmasta? en kyllä itekkään kato uutisia mutta ei ne mua haittaa koska en niitä katso. voisivat lestadiolaiset perustaa oman kanavan jolla on asiallista ohjelmaa heille! :D
Oletko sä tosissan sitä mieltä, että ympäröivästä maailmasta ei saa tietää muualta kuin telkkarista? Onhan olemassa sanomalehtiä, internet, radio... ei se telkkari tosiaankaan ole elämässä mikään välttämättömyys. Ei se korkein totuus sieltä tule, varsinkaan jos ei edes katso uutisia.

mp
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi-:
Alkuperäinen kirjoittaja mp:
Meistä myös puhutaan aina siinä muodossa että emme SAA katsoa telkkaria emme SAA juoda emme SAA kuunnella rokkia. Emme SAA värjätä hiuksia niin kyllä me SAAMME!! mutta jos olemme oikein uskomassa niin emme HALUA.
Itseasiassa, jos ehkäisy tai joku muu olisi kiellettyä suoraan siinä mielessä että joku tulisi sanomaan "soo soo" jos ehkäisisi ja asia jäisi silleen, se olisi paljon parempi kuin sanoa, että jos uskomme oikein, emme halua. Yhteisöstä pois joutuminen ja/tai helvetti epäsuorasti ovat paljon pahempaa kuin suora kielto josta voisi ehkä keskustella.
Niin, jäin miettimään miten tuon haluamisen kanssa oikein on. Siis poistaako tuo usko sitten ihmisistä kaiken halun näitä "kiellettyjä hedelmiä" kohtaan? Edes missään vaikeassa tilanteessa ei tule minkäänlaista houkutusta turvautua jos vaan on oikeasti uskossa?
tottakai on houkutuksia ja haluamisia kaikenlaiseen mutta ihmisellä on myös omatunto.. näitä asioita on hyvin vaikea täällä selittää oikeen eikä ole järkeäkään alkaa sepustamaan juurta jaksain koska näihin keskusteluihin osallistuu paljon myös semmoisia joilla ei ole pienintäkään halua ajatella meistä positiivisesti. niin..

mp
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Oletko sä ap katsonut sen Kielletty Hedelmä-elokuvan, vai mistä tiesit, että siinä kerrotaan teidän elämästä hyvin hyvin hyvin harhaanjohtavasti?
nimimerkki on mp, en ole katsonut. Luin aamulehdestä ja netistä asiasta.
tässä aletaan nyt viilaamaan pilkkua eikö niin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Alkuperäinen kirjoittaja ppp:
Alkuperäinen kirjoittaja df:
Väitätkö oikeasti ettei ole sellaisia perheitä, että jos lapsi "lopettaa uskomisen" hänellä ei ole mitään asiaa enään kotiin?! Tunnen useankin tälläisen tapauksen, joten..
No jos tälläinen on tapahtunut niin se on perheen oma asia eikä yleisesti lestadiolaisten käytäntö. Meillä ei heitetä ketään syrjään sen takia. Jokainen perhe on taas erikseen.. :)
No enpä tunne muita kuin lesta perheitä joissa näin tehdään, yök.
Miten esim. homoseksuaalisuus? Ei taida perhe tykätä jos perheen poika onkin homo ja haluaa elää avoimesti ja esim. asua yhdessä toisen miehen kanssa? Tällaiseen tilanteeseen on törmännyt kahdesti.
Eihän oikea lesta HALUA olla homo. :saint: :kieh:
aivan oikein!!
Oot trolli vai mitä?

mp
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Siinä on painostusta. Jos et tee / teet näin niin et ole oikeasti uskomassa. Pahimmassa tapauksessa voi joutua perheen/suvun/srk:n hylkäämäksi.

Tuo epäuskoisten pahuus/ongelmat on sit taas yks juttu... Kyllä sitä vähän oli sitä asennetta, että ei-uskovaiset on jotenki huonompia ja ne vaan kärsii. ("Ei voi olla sydämestään onnellinen jos ei ole uskomassa." )

Se ei ole pakottamista, tai synnytyskoneena olemista JOS on sydämestään mukana koko touhussa. Mutta uskallakin epäillä tai tahtoa tehdä erilailla - olet ulkona. Välttämättä epäilevä ei uskalla tehä sitä omaa ratkaisuaan, kun saattaa menettää samalla ison palan tuttua elämäänsä, tukiverkoston. Silloin kun ei sydämestään usko, tai uskoo mutta ei ihan samalla tavalla, ni voi joutuakin periaatteessa pakotetuksi ja synnytyskoneeksi jos ei silti halua erota srk:sta.

Ongelmaksi perheessä saattaa muodostua sekin, jos vanhempien välit on viilenneet ja riitelee kovasti, mutta erota ei voi...
tässäpä taitaa kirjoittaa juuri sen uskon kieltänyt?! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi-:
Meistä myös puhutaan aina siinä muodossa että emme SAA katsoa telkkaria emme SAA juoda emme SAA kuunnella rokkia. Emme SAA värjätä hiuksia niin kyllä me SAAMME!! mutta jos olemme oikein uskomassa niin emme HALUA.
Itseasiassa, jos ehkäisy tai joku muu olisi kiellettyä suoraan siinä mielessä että joku tulisi sanomaan "soo soo" jos ehkäisisi ja asia jäisi silleen, se olisi paljon parempi kuin sanoa, että jos uskomme oikein, emme halua. Yhteisöstä pois joutuminen ja/tai helvetti epäsuorasti ovat paljon pahempaa kuin suora kielto josta voisi ehkä keskustella.
Niin, jäin miettimään miten tuon haluamisen kanssa oikein on. Siis poistaako tuo usko sitten ihmisistä kaiken halun näitä "kiellettyjä hedelmiä" kohtaan? Edes missään vaikeassa tilanteessa ei tule minkäänlaista houkutusta turvautua jos vaan on oikeasti uskossa?
tottakai on houkutuksia ja haluamisia kaikenlaiseen mutta ihmisellä on myös omatunto.. näitä asioita on hyvin vaikea täällä selittää oikeen eikä ole järkeäkään alkaa sepustamaan juurta jaksain koska näihin keskusteluihin osallistuu paljon myös semmoisia joilla ei ole pienintäkään halua ajatella meistä positiivisesti. niin..
Mutta siis äsken sanoit ettei oikeasti uskossa olevalla ole halua tehdä noita asioita. Nyt taas on haluja ja houkutuksia mutta omatunto ohjaa tekemisiä.

En voi sille mitään että minun korviini tuo vaan kuulostaa siltä että jotkut asiat ovat yhteisössä kiellettyjä ja uskossa olevien oletetaan pitäytyvän niistä erossa.

mp
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja erittäin fiksua teksitä onkin ja täyttä totta, samaahan sä itse tässä toitotat. Onneks on itse saanut varttua normaalissa perheessä.
oleppa onnellinen sitten siitä. ü olet vaan termeissä hyvin perillä asiasta esim. SRK niin aattelin vaan sen takia.

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:

Kyllä vaan (tai oikeastaan en koskaan edes uskonut, kielsin jo 11-12-vuotiaana). Olen törmänny semmoseen juttuun, että monilla ex-lestadiolaisilla on katkeruutta lestadiolaisuutta kohtaan (itellä ei, kriittisyyttä kylläkin). Jos se ois niin hyvähyvähyvä niin miksi jäis katkeruus?
Hoitokokoukset on taas sit yks juttu, en tiedä harrastetaanko niitä enää tänä päivänä, aiemmin kylläkin. Voi olla, että kuri on höllääntyny.

Mun kotona ei puhuttu siitä että uskovainen ei halua tehä jotain. Ihan suoraan kiellettiin "koska se on synti". Omatuntoon vaikuttaa hyvin paljo kasvatus, mikä on opetettu olevan väärin ja mikä oikein.

Huisi hippu
Alkuperäinen kirjoittaja Huisi hippu:
yks uskovainen sanoi telkkarin olevan paha mm. siksi että siellä näytetään uutisia. eikös toi vähän tarkoita että halutaan olla tietämättömiä muusta maailmasta? en kyllä itekkään kato uutisia mutta ei ne mua haittaa koska en niitä katso. voisivat lestadiolaiset perustaa oman kanavan jolla on asiallista ohjelmaa heille! :D
Oletko sä tosissan sitä mieltä, että ympäröivästä maailmasta ei saa tietää muualta kuin telkkarista? Onhan olemassa sanomalehtiä, internet, radio... ei se telkkari tosiaankaan ole elämässä mikään välttämättömyys. Ei se korkein totuus sieltä tule, varsinkaan jos ei edes katso uutisia.
tietenkin tiedän että netistä ja lehdistää saa tietoa ulkomaailmasta. juttukaverini vaan tuntui painottavan uutisten huonoa puolta; joka on se että pahojen juttujen näkeminen altistaa itsensä pahoille teoille. mm. musiikkia hänen mielestään ei pitäisi kuunnella koska sitä samaa musiikkia on baarissa, se musiikki houkuttelee kuulemma baariin josta seuraa humaltumus ja alttius vaaroihin.

jadal
mä olen katsonut sen kielletyn hedelmän, kun kiinnosti miten siinä on meikäläisyys kuvattu.
Ja olen siis vanhoillis lestadiolainen.

Kyllä siinä periaatteessa on totuuden pohjalta kerrottu "meikäläisistä", mutta monet asiat olivat täysin yliampuvia. Kyllä mä monessa kohdassa repesin tosissaan nauruun, sen verran meni yli :)

Enhän mä voi vannoa, ettei joissain perheissä näin toimittais miten siinä leffassa, mutta mä en ole ikinä kuullut tai tavannut sellaisia.

,
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Alkuperäinen kirjoittaja ppp:
Väitätkö oikeasti ettei ole sellaisia perheitä, että jos lapsi "lopettaa uskomisen" hänellä ei ole mitään asiaa enään kotiin?! Tunnen useankin tälläisen tapauksen, joten..
No jos tälläinen on tapahtunut niin se on perheen oma asia eikä yleisesti lestadiolaisten käytäntö. Meillä ei heitetä ketään syrjään sen takia. Jokainen perhe on taas erikseen.. :)
No enpä tunne muita kuin lesta perheitä joissa näin tehdään, yök.
Miten esim. homoseksuaalisuus? Ei taida perhe tykätä jos perheen poika onkin homo ja haluaa elää avoimesti ja esim. asua yhdessä toisen miehen kanssa? Tällaiseen tilanteeseen on törmännyt kahdesti.
Eihän oikea lesta HALUA olla homo. :saint: :kieh:
=D

Rukoilijasirkka
Tää on vähän nyt aiheesta sivuun, mutta en ole ymmärtänyt logiikkaa, jonka mukaan telkkari on jotenkin paha, mutta netti taas ihan ok. Minusta netti passivoittaa ihmistä paljon enemmän ja nousee äkkiä tosi tärkeään asemaan tärkeysjärjestyksessä.

Oletko sä ap katsonut sen Kielletty Hedelmä-elokuvan, vai mistä tiesit, että siinä kerrotaan teidän elämästä hyvin hyvin hyvin harhaanjohtavasti?
nimimerkki on mp, en ole katsonut. Luin aamulehdestä ja netistä asiasta.
tässä aletaan nyt viilaamaan pilkkua eikö niin :)
nimitys ap viittaa yleisesti ketjun aloittajaan. ;) Enkä viilannut mitään pilkkua vaan kysyin vain, että oletko katsonut sen elokuvan. Luepa viestit tarkemmin ja kerro missä viilaan pilkkua? Lehdestä ja netistä lukemalla et saa kyllä koko totuutta elokuvasta, vaikka se minunkin mielestäni kertoi teidän elämästänne harhaanjohtavasti. Mutta ei kuitenkaan hyvin hyvin hyvin harhaanjohtavasti.

mp
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Tää on vähän nyt aiheesta sivuun, mutta en ole ymmärtänyt logiikkaa, jonka mukaan telkkari on jotenkin paha, mutta netti taas ihan ok. Minusta netti passivoittaa ihmistä paljon enemmän ja nousee äkkiä tosi tärkeään asemaan tärkeysjärjestyksessä.
Olet iha oikeassa, internetistä löytyy paljon enemmän "pahaa" televisioon nähden, mutta nettiä tarvitaan tosi moneen tärkeään asiaan mm- etätyöt,etätehtävät,uutiset, tiedonhaku, sähköposti ym.. toisin kuin tv:tä.

sivusta seurannut
Ex-työkaverini on lestadiolainen perheenäiti ja kahdeksatta lasta odottaessaan huokaili, että olisi jo riittänyt nuo lapset. Yhdeksättä ja kymmenettä odottaessaan huokaili vielä enemmän mutta kun ehkäisyä EI SAA käyttää, se on höpöhöpö puhetta että kunnon lestadiolainen ei HALUA käyttää sitä. Säälittää naisten elimistöt.

mp
Alkuperäinen kirjoittaja sivusta seurannut:
Ex-työkaverini on lestadiolainen perheenäiti ja kahdeksatta lasta odottaessaan huokaili, että olisi jo riittänyt nuo lapset. Yhdeksättä ja kymmenettä odottaessaan huokaili vielä enemmän mutta kun ehkäisyä EI SAA käyttää, se on höpöhöpö puhetta että kunnon lestadiolainen ei HALUA käyttää sitä. Säälittää naisten elimistöt.
toivottavasti sanon tämän nyt oikein että ymmärrät tämän oikein :)No jos tämä tarina on todella totta, ja sinun ex-työkaverisi oli sitä mieltä että ei saa käyttää niin sanonpa sinulle että ompa erikoinen tarina. Halu ja omatunto on edelleen taustalla. ei se että ei saa. mikä olisi ollut tämän naisen halutessa hankkia ehkäisyä?! jos hän todellakin sanoi sen ääneen että ehkäisisi mutta ei saa niin tällöin hän ajattelee erinlailla kun me muut. kukaan ei ole niin tyhmä että jos todella haluaa ehkäistä eikä halua lapsia niin niitä synnyttäisi. Jos lapset eivät ole tervetulleita niin tuskin siitä valitetaan eikä hankita ehkäisyä... eikö niin.. jos näin tapahtuu niin ongelma on naisen itsessään eikä lestadioilaisten :)

hei
Mun täytyy sanoa, että kyllä mä kyseenalaistan lestadiolaisten käytäntöjä vaikka itse lesta olenkin. Esim. mä en IKINÄ vois kenellekään mennä sanomaan, että sä et pääse taivaaseen tai edes mielessäni niin miettiä. Mun mielestä se on tuomitsemista ja vain Jumalan tehtävä ja niin ollen syntiä! Tai jos jotain jääkiekkopeliin menemistä pidetään pahana sen takia, että "me ei istuta siellä missä pilkkaajat istuu", niin musta tuntuu, että siinä kuvitellaan olevansa parempia kuin "noi syntiset", eikä siis siksi voida olla tekemisissä.
Itse yritän vain tehdä parhaani omalla kohdallani muiden elämää tuomitsematta.
Ja mulla on kyllä paaaljon asioita joita haluaisin tehdä, mutta en tee koska jotkut on katsonut paremmaksi olla niistä erossa. En kuitenkaan itse nää niissä mitään niin kovin pahaa. Kamppailua tämä siis on eikä vain sitä, että en HALUAISI niitä tehdä. Nih!

Musta kanssa tuntuu ap:n (tai mp:n, miten vaan :D ) viestit oudoille ja pahalle. Omat ystäväni, jotka ovat samassa uskonnossa eivät tuollaista sano eivätkä uskoakseni ajattelekaan. Vaikka ihmisiä ei virallisesti pakotettaisikaan mihinkään, onhan selvää, että sosiaalinen paine on valtava jos sanotaan että "jos ajattelet/teet noin, niin et ole oikein uskomassa".

mp
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Mun täytyy sanoa, että kyllä mä kyseenalaistan lestadiolaisten käytäntöjä vaikka itse lesta olenkin. Esim. mä en IKINÄ vois kenellekään mennä sanomaan, että sä et pääse taivaaseen tai edes mielessäni niin miettiä. Mun mielestä se on tuomitsemista ja vain Jumalan tehtävä ja niin ollen syntiä! Tai jos jotain jääkiekkopeliin menemistä pidetään pahana sen takia, että "me ei istuta siellä missä pilkkaajat istuu", niin musta tuntuu, että siinä kuvitellaan olevansa parempia kuin "noi syntiset", eikä siis siksi voida olla tekemisissä.
Itse yritän vain tehdä parhaani omalla kohdallani muiden elämää tuomitsematta.
Ja mulla on kyllä paaaljon asioita joita haluaisin tehdä, mutta en tee koska jotkut on katsonut paremmaksi olla niistä erossa. En kuitenkaan itse nää niissä mitään niin kovin pahaa. Kamppailua tämä siis on eikä vain sitä, että en HALUAISI niitä tehdä. Nih!
sinuna miettisin mitä kirjottelet kaikkien nähtäville,eiks vaan. minä en yritä millään tavalla nostaa lestadiolaisia jalustalle vaan oikoa käsityksiä, ja nyt kerrot ajatuksias täällä jossa ne voidaan tulkita lukuisin eri tavoin mutta ainakin negatiivisesti. Itsehän sinä yks höhlä oot jos noin paljon aattelet erinlailla ja silti uskot..?! ei millään pahalla,kaikilla on taisteluita itsensä kanssa mutta käy ne jossain muualla kun täällä jossa kylvät enemmän huonoa kun hyvää koska porukka ei voi ymmärtää miksi sitten olet uskovainen jos ajattelet erinlailla- ymmärrän ajatuksias mutta ei täällä pliis..

Yhteistyössä