lastenhuoneeseen panostaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jep..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jep..

Vieras
KUinka paljon kannattaisi panostaa lastenhuoneeseen? Kaipaan äitien mielipiteitä ja myös, jos jossain nyt on jotain tutkittua tietoa. Kuinka kauan esim. ensimmäinen huone kiinnostaa, jos sen tekee äidin mieltymyksillä, kuitenkin ajatellen myös lasta. Jos lapsi muuttaa omaan huoneeseen esim. vähän päälle yksivuotiaana ja huone on jonkun näköinen/värinen, kuinka kauan lapsi siitä tykkää? Kokemuksia? Olen todella halukas tekemään lapsen huoneesta jotenkin hänen oman näköisen, sellaisen, jota ei välttämättä ole joka pojan huone, eikä se ole pelkkä neljä seinää, jossa on ikkuna valkoisine tapetteineen. Minä en tykkäisi asua vuokra-asunnossa, ja tästä meidän asunnosta en pidä juuri sitäkään vähää, mutta asumme luultavasti silti tässä KAUAN, joten haluan tehdä tästä enemmän kodin, myös lapselle. Onko olemassa liian voimakkaita värejä pienelle ihmiselle, liikaa rekvisiittaa, seinätarraa yms..? Voiko lapsen huoneesta tehdä ylikorostetusti lastenhuoneen? Mikä on mielipiteenne? Kaipaisin tästä keskustelua.

Kyllä meillä on tehty lastenhuoneet minun makuni mukaan (miestä ei siis kiinnosta ko. homma, sanoo kyllä jos on tarvittaessa "ettei ainakaan noin") ja hyvin on lapsille kelvannut ainakin vielä. Ihan pieneltä/syntymättömältä ei tietty voi vielä mielipiteitä kysyä, mutta jo 3-veen kanssa ollaan katseltu yhdessä tapetteja ja värejä.
Meidän murkkukin pitää äitin kädenjäljestä, tietty hänenkin kanssaan suunniteltiin yhdessä mm. värit.
Vanha kunnon sanonta kohtuus kaikessa kannattaa tässäkin asiassa muistaa! Kauniista voi saada kamalan jos yrittää kaikkea tunkea yhden huoneen seinille.
Kannattaa visioida esim. paperille ensin suunnitelmia ja rohkeasti miettiä eri väri/tapetti yhdistelmiä.

Meillä on myös "tylsät valkoiset seinät" , mutta laitoin niille tauluja. esim Nalle Puh on suosittu.. :) Pienet tuolit ja pöytä. Lasten matto ja leikkikeittiö löytyy. Näitä käytetään kokoajan ja kuvat tms rekvisiittaa katselaan illalla, kun ollaan menossa nukkumaan.
Osta edullisia kuvia tms julisteita , joita on helppo ja kiva vaihtaa. Valitse teema esim värit , vuoden ajat .
Mutta vihjeenä -pidä sävyt /värit rauhallisina , mikäli lapsen täytyy nukkua siellä.

Varmaan riippuu paljolti lapsesta kuinka kauan tykkää samoista seinän väreistä ja teemasta ;D Jos on kovin "lapsellinen" esim pinkkiä prinsessa teemaa niin sen voisi olettaa kyllästyttävän lasta joka lähentelee kouluikää tai aloittaa koulun. Kyllä meillä on lastenhuoneet aina sisutettu taio ainakin yritetty... Ja räikeys on kai katsojan silmässä...vai?
Kannattaa varmaan tutustua eri aiheisiin ja väreihin ennen päätöstä. Miksi ei muka vuokra-asuntoa saisi sisustaa kauniiksi ja omanlaisekseen? Pois muuttaessa täytyy vain ehkä varautua maalaus urakkaan ja tapettien poistoon... vuokranantajasta riippuen.
Että ei muuta kuin sisustamaan!

Kiitos jo tulleista viesteistä :). MInä olen miettinyt, lähinnä ikean ja elloksen ja yhden jo valmiiksi ostamani seinätarran(merirosvolaiva) värimaailman pohjalta sellaista sinistä, jota esim. näissä tekstiileissä, joista myös tykkään: http://www.ellos.fi/ListPage/Category.aspx?CategoryId=34426

Myös tuo vihreä on aika lähellä sitä, mitä haluaisin laittaa huoneeseen. Onko nuo sitten liian räikeitä? Onko tuo sininen parempi vallitsevana värinä, kuin tuo vihreä? Toki varmasti tuota sinisen sävyä saa myös vaaleampana. Nuo elloksen tekstiilitkin on mielestäni tosi kivoja, juuri nuo missä on tuo sininen käärme. Ikeassa on oikeastaan täysin samoilla värityksillä tosi paljon lastenkamaa, eli se olisi helppo valinta.

Tällä meidän 3veen huoneen päävärit ovat vihreä ja sininen, vihreä on ehkä hallitsevampi väri ja minusta väritys on ihanan raikas.
Itse olen pyrkinyt siihen, että tekstiileillä vaihdetaan huoneen ilmettä ja siksi esim. seinät ovat aika neutraalit. Huoneen ulkonäkö kasvaa pojan myötä =)

Minä en allekirjoita tuota "liian värikästä nukkumiseen" -ajatusta. Pimeässähän sitä nukutaan ja kyllä nämä nykyajan lapset saavat niin kamalasti kaikennäköistä stimulaatiota ylipäätään. Pääasia, että muuten on kivaa ja kaunista. Ja ainakin meillä rakastetaan kirkkaita värejä.

Meillä on tytön huone kirkas kelta-oranssi-punainen vihrein ja sinisin maustein. Värimaailma on suoraan mun 70-luvun lapsuuden aikaisista lakanoista ja lampusta. Kirkkaat marimekon pieni kivi-verhot ja punainen pimennysrullaverho (on siis tosiaan pimeää myös päiväunilla). Matto on valkoinen, lakanat ja huovat värikkäitä. Huoneeseen on satsattu aika paljon niinkuin sisustukseen muutenkin.

Niin tuli mieleen tuosta nukkumaväreistä vielä. Joku sanoi kerran tv:ssä(jep, uskon kaikkea :)), että se on sama mitä värejä seinällä on, kun kaikki on pimeässä mustaa.hmm. En ole kyllä itse tullut ajatelleeksi, mutta kyllähän valkoinenkin on pimeä pimeässä, eikös..

Apilanmesi, onko teillä seinätkin värikkäät?

Hankalimmin muutettavien asioiden on hyvä olla rauhallisen värisiä, esim. seinät ja isot huonekalut (ei kuitenkaan välttämättä valkoisia). Näin "teemaa" on helppo muuttaa vuosien kuluessa. Liian värikästä ei kannata tehdä, sillä lapsen lelut ja tavarat lisäävät levotonta tunnelmaa huoneessa. Suunnittele säilytysasiat kerralla kuntoon, sillä säilytystilaa tarvitaan PALJON! Onko seinien maalaaminen todellakin täysin kielletty?

Meidän kotona lastenhuoneen seinät ovat vaaleanvihreitä, sillä väri sopii sekä tytölle että pojalle (jotka asuvat huoneessa) sekä vanhemmille, jos vaihdamme huoneita tulevaisuudessa. Huonekalut ovat pääosin valkoisia ja ne sointuvat valkoisiin jalkalistoihin. Kuvioita ja kirkkaampia värejä löytyy sitten päiväpeitteistä, verhoista ja lelulaatikoista.

Lapset eivät sano juuta eikä jaata sisustuksesta, alle 4-vuotiaalle taitaa olla ihan sama mitä seinillä on.. Meidän 3-vuotiaan kanssa ei oikein voi miettiä sisustusasioita, sillä lempivärikin vaihtuu päivittäin. Jos itse ei osaa valita kahden hyvän vaihtoehdon välillä, lapsen voi antaa päättää kumpi otetaan.

Kysyisin vielä lisäkysymyksen: Minkä ikäisenä teitte lapselle oman huoneen, nukkuiko hän sitten siellä heti vai ei?? Meillä nimittäin lapsi nukkunut nyt ekan vuotensa meidän huoneessa, omaa huonetta ei ole. Kauhia into tehdä sellainen, mutta onko siinä järkeä, jos lapsi ei nuku siellä?

Niin, no jos lapsi tosiaan suostuisi edes 4- vuotiaaksi katsomaan samoja äidin valitsemia juttuja, minusta se on jo aika paljon, jos ajattelee tekevänsä huoneen jo päälle 1 vuotiaalle..

Minusta alle kouluikäistä lasta pystyy hyvin ohjailemaan sisustusasioissa. Erittäin harvoin lapsi kommentoi sisustusta yhtään millään tavalla paitsi korkeintaan siten, jos esim. rullaverhon kuviot näyttävät pelottavilta pimeässä tms. Sitä paitsi ei kannata kysyä liikaa mielipidettä, vaan sisustaa sellaiseksi kuin itse haluaa. Minä esimerkiksi 6-vuotiaan kohdalla näytin kahta eri vaihtoehtoa ja annoin hänen valita niistä (minulle siis vaihtoehdot olivat ihan yhtä hyviä, joten lapsen valita oli täysin vapaa).

Itse olen suosinut sitä, että seinien, katon, lattian ja huonekalujen värit ovat neutraalit. Väriä saa lattiamatolla, verhoilla, vuodetekstiileillä ja lelujen säilytyslaatikoilla ja vaikkapa taulun kehyksillä ja valaisimilla. Meillä esim. nyt tyttären huoneessa on puulattia, luonnonvalkoiset seinät (huone on aika pieni, joten valkoinen avartaa) paitsi että päätyseinä on beige. Tekstiilit ovat sitten roosaa, valkoista, beigeä ja farkunsinistä.

Asuimme aluksi kerrostalokaksiossa, jonka ainoasta makuuhuoneesta tehtiin vauvalle huone. Toki alussa esim. isoissa vaatekaapeissa oli meidän aikuistenkin vaatteita (meidän parisänkymme oli olohuoneessa). Meillä tämä systeemi toimi hyvin ja vielä kuopuksemme syntyi tähän samaan kotiin. Vasta sen jälkeen aloimme etsiä vähän isompaa asuntoa ja muutimmekin tästä rivitalokolmioon, jonka yhden huoneen sai jaettua väliseinällä erilliseksi pikkumakuuhuoneeksi.

Meillä siis vauvan huoneen perusteluina oli se, että vauva nukkui siellä, sinne sai hoitopöydän ja kaikki hänen tarvikkeensa ja että myöhemmin vauvaa ei tarvitse totuttaa siihen tilaan. Tiesimme, että muutto tästä tilasta tulee lähivuosina, joten emme lähteneet erityisesti maalailemaan seiniä "vauvaväreillä". Meillä tarkoitus on mennä neutraalilla, äidin valitsemalla sisustuslinjalla jonnekin noin 10-ikävuoteen ja sen jälkeen kun nuori alkaa itse ymmärtää sisustuksen päälle, niin sitten valitaan yhdessä värit.

Meillä esikoinen on nyt 14-v ja hänen kanssaan reilu vuosi sitten ideoitiin yhdessä huone. Seinät ovat samat vanhat valkoiset (yksi tehosteseinä siniharmaa), kalusteet koivua, tekstiilit mustaa pääkallokuosia, matto tavallinen harmaavalkoraidallinen. Pelkkiä tekstiilejä vaihtamalla voidaan vaihtaa myöhemmin huoneen ilme toisenlaiseksi, kun pääkallot eivät enää kelpaa.

Keekan kanssa täysin samaa mieltä, säilytysasioihin kannattaa todella panostaa ja miettiä niitä tarkkaan. Niitä todella tarvitaan ja sellaisia toimivia ratkaisuja, jotta lapsi saa lelut itsekin helposti esille ja laitettua ne takaisin.

Kyllähän lapselle voi oman huoneen tehdä vaikkei siellä nukkuisikaan. Tekee siitä aluksi vaikka ns. leikkihuoneen (vaikka harvoin ne leikit sinne omaan huoneeseen rajoittuu =)).

Alkuperäinen kirjoittaja Keeka:
Hankalimmin muutettavien asioiden on hyvä olla rauhallisen värisiä, esim. seinät ja isot huonekalut (ei kuitenkaan välttämättä valkoisia). Näin "teemaa" on helppo muuttaa vuosien kuluessa. Liian värikästä ei kannata tehdä, sillä lapsen lelut ja tavarat lisäävät levotonta tunnelmaa huoneessa. Suunnittele säilytysasiat kerralla kuntoon, sillä säilytystilaa tarvitaan PALJON! Onko seinien maalaaminen todellakin täysin kielletty?

.

Kyllähän vuokra-asunnonkin seinät voi maalata tai tapetoida. Pois muuttaessa vain voi joutua maalaus urakkaan. Mutta jos tarkoitus on asua useampi vuosi niin eiköhän se kannata. On tärkeääe ttä koti näyttää kodilta ja "omalta". Ja että siellä viihtyy!
Ja todella säilytysratkaisut kannattaa miettiä hyvin! Ja ehkä jopa suosia sellaisia ratkaisuja jotka "kasvavat" lapsen mukana tai ovat sen verta neutraaleja että käyvät vielä isompinakin.
Meillä lasten huoneissa ei ole värejä sääselty! Pojilla on keltaiset seinät! Mutta väritys ei ole mitenkään rauhaton tai raflaava, mutta kuten jo aikaisemmin kirjoitin niin "kauneus on katsojan silmässä" ! Tytöllä on liila sävyinen huone. Kummatkin huoneet ovat siistejä ja hyvinkin rauhallisen oloisia silloin kun tavarat eivät loju pitkin lattioita.... ;D

Heippa vielä!

Meillä on yksi seinä auringonkeltainen ja muut valkoisia. Valkoisella seinällä on isin maalaama värikäs taulu. Minusta ainakin tuntuu, että huoneen kirkkat värit miellyttävät meidän alle kaksivuotiasta. Ja kivat, värikkäät yksityiskohdat saavat neidin mielikuvituksen liikkeelle.

Alkuperäinen kirjoittaja Milla Maqia:
Alkuperäinen kirjoittaja Keeka:

.

Kyllähän vuokra-asunnonkin seinät voi maalata tai tapetoida. Pois muuttaessa vain voi joutua maalaus urakkaan. Mutta jos tarkoitus on asua useampi vuosi niin eiköhän se kannata. On tärkeääe ttä koti näyttää kodilta ja "omalta". Ja että siellä viihtyy!
Ja todella säilytysratkaisut kannattaa miettiä hyvin! Ja ehkä jopa suosia sellaisia ratkaisuja jotka "kasvavat" lapsen mukana tai ovat sen verta neutraaleja että käyvät vielä isompinakin.
Meillä lasten huoneissa ei ole värejä sääselty! Pojilla on keltaiset seinät! Mutta väritys ei ole mitenkään rauhaton tai raflaava, mutta kuten jo aikaisemmin kirjoitin niin "kauneus on katsojan silmässä" ! Tytöllä on liila sävyinen huone. Kummatkin huoneet ovat siistejä ja hyvinkin rauhallisen oloisia silloin kun tavarat eivät loju pitkin lattioita.... ;D

Vuokra-asunto asiaa: jos asut vuokra-asunnossa ja kysyt luvan vuokranantajalta maalaamiseen, tapetointiin, on asunnon omistaja velvollinen maksamaan kustannukset, ellei hän ole vuoden aikana sitä jo tehnyt.

Meillä tytön huone on limenvihreä/vaaleanpunainen (yhdellä seinällä kuviotapetti), huonekalut on käsitelty vaalean pinkiksi, siis niin vaaleanpinkit, että värin erottaa katsomalla tarkkaan. Ihana huone ja paljon kehujakin saanut.
Jos valitsee seiniin räikeät/tummat värit, pitää sitä kompensoida hieman kalustuksen neutraalisuudella. Kannattaa hakea vaikka kirjastosta sisustuslehtiä, joista voi löytyä ihania ideoita!

Meillä panostetaan hyvinkin ja paljon,olen tarkka miltä asunto ja huoneet näyttävät,rakastan sisustamista ja se saakin meillä näkyä..meidän pienen pojan huoneen saan minä sisustaa ja mies on apuna,käytänkin aika paljon rahaa ja vaivaa sisustamiseen.Sitten kun lapsi isompi voi kysellä paremmin värimaailmasta.Nyt pojalle tulee ihanat teettämäni hennot vaalean siniset verhot ja ihanat koristetyynyt nojatuolille..värimaailma on vaaleansininen ja valkoista..huonekaluhankinnat ovat vielä edessä,mutta täyspuuta tai teetetään joitain kalusteita,jos muuten ei löydetä.
Vuokra-asunto asiaa: jos asut vuokra-asunnossa ja kysyt luvan vuokranantajalta maalaamiseen, tapetointiin, on asunnon omistaja velvollinen maksamaan kustannukset, ellei hän ole vuoden aikana sitä jo tehnyt.

Meillä tytön huone on limenvihreä/vaaleanpunainen (yhdellä seinällä kuviotapetti), huonekalut on käsitelty vaalean pinkiksi, siis niin vaaleanpinkit, että värin erottaa katsomalla tarkkaan. Ihana huone ja paljon kehujakin saanut.
Jos valitsee seiniin räikeät/tummat värit, pitää sitä kompensoida hieman kalustuksen neutraalisuudella. Kannattaa hakea vaikka kirjastosta sisustuslehtiä, joista voi löytyä ihania ideoita!

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä