lasten karkin syönti...

myy
nyt kaikilla aivonystyrät liikkeelle.mulla on anopin kanssa kiistaa siitä että miten lapselle tulisi antaa makeisia,mulla 1v4kk enkä mä todellakaan aio opettaa sille mitään karkki limu juttuja.koskaan se ei ole mehuja ja limuja maistanut ja karkkia ei todellakaan saa.vanilja jäätelöä saanut maistaa vähän vapaammin mutta pienissä määrissä,pullaa ja keksiä saanut myös maistaa joskus kun on syönyt oikean ruoan mutta siihen ne herkut jääkin.mä olen erittäin tarkka ja tiukka näissä asioissa ja anoppi on sitä mieltä että lasta ei saa kiusata sillälailla että ei anna ja kun ja jos kaverit syö niin pitää sitä antaa ja että lapsesta tulee tulevaisuudessa ahne jos ei anna karkkia(että sit kun se sitä joskus saa ni syö ittesä ähkyks sillä....)ja kaikkea ihme pas*aa mikä mua raivostuttaa.että tulevaisuutta ajatellen lapselle PITÄÄ antaa karkkia.....niin kun sille ei pysty omaa mielipidettään puhumalla sanoa kun se aina keskeyttää eikä edes kuuntele niin kun sille antais lukea sellasen tekstin missä kerrotaan tosta namin ja sokerin vaikutuksesta lapsen kehitykseen ja muutenkin kyllä monet varmaan ymmärtää että mitä mä tarkotan...siis luu kurkkuun sille.mulla ihan kiehuu.kiitos kaikille jotka vaan viittii auttaa.
 
Äippä vaan
Nyt sä varmaan heität pulttia mun mielipiteen takia,mut niitähän sä kaipailit... Eli mä en taas ymmärrä sitä,että miksi lapselle ei saisi antaa karkkia? Siis kohtuuden rajoissa tietenkin. Mä kerron kuinka mun velipuolen lapset käyttäytyi kylässä kun kotona ei annettu mitään makeaa,ne oli kielletty vaikka niiden äiti itse yritti salaa syödä kaikkea hyvää. Eli kyläpaikoissa kun pöydällä oli tarjolla kaikkea hyvää niin nää lapset ahmi ensimmäisenä kaikkea hyvää mitä vaan kerkesivät pöydästä ottaa tai sitten kävivät salaa hakemassa pöydästä. Aika surullista,mutta minkäs teit kun eivät kotona herkkuja saaneet. Eli ei se anoppis aivan väärässäkään ollut.

Lapset tietää yllättävän pienistä saakka mitä karkit ym on ja osaavat pyytää niitä. Ja teilläkin kun olet antanut maistaa jo jotain niin kyllä lapsesi tietää mitä hyvä on. Kun olet vanilja jätskiä antanut niin mitenkäs se eroaa esim.mansikka jätskistä? Ja oletko sitten itse täysin ilman herkkuja? Vai syötkö salaa? Ja kuinkas sitten kun lapsesi menee esim.päiväkotiin ja siellä vietetään mm.kaverien synttäreitä ja tarjolla on herkkuja? Laitatko rusinoita evääksi kun muut syö nameja?

Kaikilla on omat periaatteensa,mutta ei mene pitkä aika enää kun namien maailma valtaa lapsesi mielen ja kun elinpiiri laajenee niin ethän sä millään pysty kontrolloimaan tai estämään namien syömistä. =)

 
Mulla on oman äitini kanssa vähän samaa ongelmaa. Mulla on kaksi lasta, vajaa 3-vuotias ja reilu 1-vuotias ja äitini syöttää heille koko ajan jotain makeaa. Meillä siis lapset ovat saaneet karkkia ja jätskiä ja keksejä maistaa ja jos esim kylässä on tarjolla niin kyllä siellä saa ottaa, vaikka niitä ei kotona tyrkytetäkään joka välissä. Kyse ei siis ole siitä etteikö niitä saisi vaan lähinnä meillä kiistana on määrä. Äitini ei ollenkaan tajua, että sama määrä makeaa on aivan erilainen pienelle lapselle kuin aikuiselle. Jos suhteutetaan painokiloihin makeansyönti, niin se mikä aikuiselle on pari karkia vastaa pienellä lapsella suunnilleen sitä, että ois syöny koko pussillisen. Ja sitten on tää, että on erilaista makeaa tarjolla. Ymmärrän kyllä jos ruuan päälle saa suklaata palan tai jonkun villevallaton-jätksin, mutta kun sen lisäksi saa vielä limukkaa ja mehua kun "pitäähän lapsen juoda" ja "ei se ole yhtään limukkaa saanu" vaikka ois just syöny jäätelön ja juonu vielä mehua päälle. Lapsiraukoilla on aina kamala sokerihumala siellä eikä ne nuku seuraavana yönäkään ollenkaan kun vatsaa vääntää ja verensokerit heittelee miten sattuu. Olen yrittäny kanssa puhua äitilleni, että älyäisi laskea kaikki keksit ja pullat yhteen, että tajuaisi minkä määrän syöttää makeaa, mutta ei se taida tajuta. Nyt olen kylmästi tehnyt silleen, että en anna sen antaa lapsille mitään. Kun menemme, niin sanon vaikka, että aamulla syötiin kylässä makeaa, että päivän makeiskiintiö on nyt täynnä ja nyt illalla ei enää syödä eikä juoda muuta kuin maitoa ja suolaista ruokaa. Tämän sentään jotenkin ymmärtää...
 
myy
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.11.2005 klo 17:49 Äippä vaan kirjoitti:
Nyt sä varmaan heität pulttia mun mielipiteen takia,mut niitähän sä kaipailit... Eli mä en taas ymmärrä sitä,että miksi lapselle ei saisi antaa karkkia? Siis kohtuuden rajoissa tietenkin. Mä kerron kuinka mun velipuolen lapset käyttäytyi kylässä kun kotona ei annettu mitään makeaa,ne oli kielletty vaikka niiden äiti itse yritti salaa syödä kaikkea hyvää. Eli kyläpaikoissa kun pöydällä oli tarjolla kaikkea hyvää niin nää lapset ahmi ensimmäisenä kaikkea hyvää mitä vaan kerkesivät pöydästä ottaa tai sitten kävivät salaa hakemassa pöydästä. Aika surullista,mutta minkäs teit kun eivät kotona herkkuja saaneet. Eli ei se anoppis aivan väärässäkään ollut.

Lapset tietää yllättävän pienistä saakka mitä karkit ym on ja osaavat pyytää niitä. Ja teilläkin kun olet antanut maistaa jo jotain niin kyllä lapsesi tietää mitä hyvä on. Kun olet vanilja jätskiä antanut niin mitenkäs se eroaa esim.mansikka jätskistä? Ja oletko sitten itse täysin ilman herkkuja? Vai syötkö salaa? Ja kuinkas sitten kun lapsesi menee esim.päiväkotiin ja siellä vietetään mm.kaverien synttäreitä ja tarjolla on herkkuja? Laitatko rusinoita evääksi kun muut syö nameja?

Kaikilla on omat periaatteensa,mutta ei mene pitkä aika enää kun namien maailma valtaa lapsesi mielen ja kun elinpiiri laajenee niin ethän sä millään pysty kontrolloimaan tai estämään namien syömistä. =)
kiitollinen mielipiteestäsi mä olen,mun on vaan kauheen vaikea ymmärtää että miksi se karkin yms.antaminen pitää suvaita jo niin aikasin,kun eihän sillä pienellä ole edes kaikkia hampaita tullut vielä ja sit pitäis ne sokerilla sulattaa.ja kun ei se karkki ole mitään muuta kun lisäainetta ja sokeria ja väriä....ehkä mä olen tosi julma mutta ei ne vanhemmat aina voikkaan kivoja olla ja johonkin ne rajat pitää vetää,mulla se raja karkin suhteen tulee vastaan ajoissa ja tosi tiukasti.itse mä olen ihan hullu siis riippuvainen tosta karkista ja en ikinä halua että lapseni tulee yhtä sairaanloiseksi karkin syöjäksi kun mä.me syödään karkkia lapsen nähden ja ihan hyvin se on sen vielä hyväksynyt että se ei sitä saa eikä se sitä kitise et jää ilman,ollaan annettu sille sitten niitä vauva naksuja.mehua mä en juo ite oikeestaan yhtään joskus saatan lasillisen ja limua sillontällön.tosta jäätelöstä vielä että saa se mansikka jäätelöäkin mutta mieluiten sitä vaniljaa,mä ehkä olen vähän yli hysteerinen näiden asioiden suhteen mutta jossainvaiheessa ne karkit ja limut tulee kuvioihin jokatapauksessa ja mä uskon siihen että mitä vähemmän sitä pienenä sitä on totuttu sitä syömään niin sitä vähemmän sitä isompana haluaa.ja niin pitkään vaan kun on mahdollista niin välttää niitä ja sitten joskus kun niitä saa niin sekin on rajoitettua.ja että jos on tottunut siihen että karkkia ei syö niin osaa olla haluamatta sitä sitten jossain muuallakin kuten tarhassa tai kylässä,ainakin monta onnistunutta tapausta olen kuullut.en mä mitenkään ole suunnitellut sitä että kuink monta vuotta sitä pitää olla että saa namia maistaa,että sitä katsotaan sitten ajan mittaan.mutta vielä kuitenkaan alle 2 vuotiaana ei tarvitse saada,ja kun ei se silleen osaa edes haluta vielä,ei ainakaan kaupassa halua tai kun meidän namipussi on niin kyllä se pakkaus pussi kiinnostaa vielä enemmän kuin se sisältö.ja vaikka me jossain kylässä ollaan oltu ja sielä keksiä tai karkkia mummot heti tyrkyttämässä ollu niin ei se silti sitä ole saanut että ei ne rajat meillä ulotu pelkästään kotiin vaan ihan kaikkialle.ja ton anopin kanssa mulla on erimielisyyksiä monen muunkin asian suhteen ja se mua ärsyttää että mä joudun aikuisena sille selittelee et miksi mä kasvatan lapseni näin tai näin....kun se pitäis tehdä niinkun se haluaa.......mulla höyry tulee vielä päästä ni tää teksti on siks vähän tällasta.kertokaa vaan kaikki omia mielipiteitä ja kokemuksia ja että miten mä saisin tän mun oman kannan tehtyä sille selväksi,ja jos se vielä noudattas sitä päätöstä ni seki ois kiva....
 
Meillä ei lapsi 2 v 4 kk ole saanut vielä koskaan karkkia. Ei vaikka anoppi halusi antaa kun lapsi oli vasta 5 kk...

Jokaiset vanhemmat tekevät tämän asian kanssa juuri niin kuin itse haluavat, siinä ei ole isovanhemmilla, naapureilla, kumminkaimoilla tai isotäteillä mitään sanomista. Uskomatonta, että tästä samasta asiasta käydään joka kuukausi keskusteluja palstoilla - uskomatonta siksi, että en saata ymärtää, miksi kukaan kuvittelee voivansa tällaisessa(kaan) asiassa astua vanhempien tahdon yli.

Lapset siis saakoon karkkia tai olkoon saamatta, mutta vanhemmat päättävät siitä.
 
Ai niin piti lisätä: meillä anoppi tosiaan halusi antaa suklaata 5 kk vanhalle. Silloin sanoin (myönnetään että tosi tiukalla äänensävyllä) mitä mieltä asiasta olin ja että sanoin myös, että tämä on asia josta me mieheni kanssa päätämme ja siihen ei ole kenelläkään muulla mitään sanomista. Muut kasvattakoon lapsensa omilla tavoillaan, anoppikin on niin saanut aikoinaan tehdä, me kasvatamme omallamme. Tästä asiasta keskustelemme yhä pari kertaa vuodessa, mutta riitaan se ei enää ole johtanut. Lapsemme siis saa esim. pullaa ja jätskiä ja pipareita, mutta niitäkin kohtuuden rajoissa toki.
 
Meillä ongelma on ratkaistu sillä, että tytöllä (15kk) on aina omat eväät mukana. Jos kylä- tai hoitopaikassa on ruokaa/herkkuja joita lapsi ei saa vielä syödä, on hänellä omat mukana. Jos mummolassa isommat lapset saavat karkkia, on meidän tytölle mukana pieni rasia, jossa on rusinoita ja esim. kuivattuja ananaspaloja. Jos pidämme kotona miehen kanssa karkkipäivän, on tytölle omat herkut (jogurttirunsinat, kuivatut aprikoosit) varattuna. Jos tarjolla on shipsejä, saa tyttö maissinaksuja tai muroja omaan kulhoonsa.
En ikinä pystyisi syömään karkkia lapseni nähden, jos hänelle ei olisi jotain extraa samalla tarjolla.
Tiedän kyllä, että kuivatut hedelmätkin sisältävät paljon turhaa energiaa ja jotkut jopa ihan ruokosokeriakin, mutta karkkien sisältämät lisäaineet niistä puuttuvat kokonaan. Ja tosiaan herkkuina niitä meillä syödään, ei todellakaan joka päivä.


Mummoille on vaan tehtävä selväksi, että vanhemmat sanelevat ehdot näissä asioissa. Toinen vaihtoehto on se, ettei lapsen tarvitse sitten jäädä hoitoon mummolaan. Saattaa kuulostaa kylmältä, mutta itse olen ottanut sen linjan, että joko meidän säännöillä tai ei ollenkaan. Lapsi ei tarvitse isovanhemmiltaan hekkuja vaan rakkautta ja yhteistä aikaa.
Tsemppiä ja mukavaa joulun odotusta. Koittakaa saada asia sovittua isovanhempien kanssa ennen joulua. Kurjaa kinata pyhien aikana aiheesta. :)
 
Mulla 1v7kk enkä karkkia aio antaa vielä aikoihin, mihin niin pienet karkkia tarttee?!? niin kauan kuin vaan mahdollista pidän erossa krkista, ehtii varmasti pilata hampaansa vielä myöhemminkin, Saatika mitä suuret sokerimäärät tekee pienten lasten verensokeri arvoille!!! Pidä pintas vaan!!!
 
Ajattelin vielä vuosi sitten samoin. Vanilijajäätelöä ja pullaakin maisteltiin vasta n. 1,5vuotiaana. Mutta sitten kun lapsi alkoi huomaamaan salaperäistä äidin ja isän karkkien napostelua, näimme järkeväksi antaa pienen palan suklaata vähän alle kaksivuotiaalle. "piii paaa kakki" Tyytyväinen pieneen palaan. "Ei lisää, ettei maha tule kipeäksi" Paras olisi tietysti jättää itsekin syömättä.
 
Meillä ei myöskään poika (1v 9kk) ole saanut vielä koskaan maistaa karkkia, eikä saakkaan. Limua on maistanut jotta huomaisi että se on pahaa, ei pyytänyt enään uudestaan saada maistaa. Pullaa saa kylässä pikkasen ja keksiä. Kotona jos saa keksiä niin niissä on täysjyväviljaa ja niitäkin saa vain muutaman silloin tällöin. Mehua meillä ei juoda kuin silloin kun ollaan kipeitä, että saadaan nestettä menemään, muuten juodaan vettä janoon. Minä ja mieheni syödään karkkia, myöskin pojan läsnäollessa, mutta meidän ei tarvitse kuin sanoa, että nämä ovat äidin ja isin niin poika ei edes pyydä niitä. Miksi pitäisi ehdoin tahdoin pilata lapsen hampaat vaikka ne vielä ovatkin vaihtuvia?! Tiedän 3 v. tytön jolta on jouduttu poistamaan kaikki etuhampaat, kun olivat mädäntyneet suuhun omenamehun takia. Annettiin tytön juoda niin paljon omenamehua kuin halusi ja hampaat poistettiin. En tahdo samaa omalle lapselleni.
 
Meillä poika 1v5kk saa namia ja muuta hyvää, limsaakin on juonut... On kurjaa kun kylässä tarjotaan eikä lapselle anneta vaikka ymmärtää mitä pöydässä on, ainakin meillä... Ei ole tarvinnut opettaa lasta syömään vaan on ihan ite oppinut kun haluaa mitä muutkin. Mä kun tykkään syödä namia yms. ja olis kurjaa tehdä se salaa lapselta, jotenkin raukkamaista sekin!

Mä olen kans sitä mieltä et lapsesta tulee ahne jos sille ei anneta kun haluaa hyvää. Mä oon ite saanut ekat karkit yli 2 vuotiaana ja nyt vanhempana se kostautuu ihan järkkynä makeusahneutena - mikään ei riitä! En tunne ketään jolla olis tällainen ongelma (et vaikka varastaa jos ei muuten makeeta saa) kun mä koska en tunne ketään muuta joka olis saanut vasta yli 2vuotiaana makeisia... Mut etuna tietty se ettei mulla ollut yhtään reikää ennen kun täytin 23 vuotta :)
 
Pakko kommentoida vielä tota IHAA79 tekstiä... Jos omppumehu olis oikeasti noin pahasta niin sitä ei jois kukaan. Vanhemmat ei kyllä ole pesseet/huolehtineet lapsen hamapiden pesusta eli voivat syyttää itseään täysin! Meillä juodaan paljon mehuja (nyt aikuisiällä ja jo lapsena) ja silti on perheen hampaat pysyneet kunnossa, joten en usko et hamapiden lähtö (jos siis hoidettu pesut yms.) olis omppumehun syytä :LOL:
 
Suklaapeppu
Oletteko te ihmiset nyt ihan tosissanne tuon "lapsesta tulee isompana ahne jos se ei saa pienenä karkkia" -juttunne kanssa? Minä ja mieheni ollaan kummatkin kovia syömään karkkia - ja syömme sitä salaa lapselta, olemme sitten raukkamaisia tai emme. Minusta siinä ei ole mitään raukkamaista kylläkään, mutta joku kirjoitti niinkin...

Mutta siis: minä en ole saanut karkkia ennen kuin yli 3-vuotiaana ja minulla oli aina muutenkin tiukat rajat kuinka paljon karkkipäivänä karkkia sai ja että muulloin sitä ei saanut. Esim. isovanhemmat eivät joulua lukuunottamatta ikinä tarjonneet karkkia.

Mieheni taas on saanut vuoden ikäisestä karkkia ja ahminut sitä täysin rajoitta. Ja nyt aikuisina siis syömme sitä yhtä paljon - eli paljon. =)

Mutta pointti: miehelläni on kovin paikatut hampaat, minulla vain pari reikää. Ja ahneita olemme kummatkin karkin perään erilaisesta alusta huolimatta. Eli älkää nyt sekoittako puuroja ja vellejä keskenään tässä keskustelussa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2005 klo 23:45 Mörkö kirjoitti:
Pakko kommentoida vielä tota IHAA79 tekstiä... Jos omppumehu olis oikeasti noin pahasta niin sitä ei jois kukaan. Vanhemmat ei kyllä ole pesseet/huolehtineet lapsen hamapiden pesusta eli voivat syyttää itseään täysin! Meillä juodaan paljon mehuja (nyt aikuisiällä ja jo lapsena) ja silti on perheen hampaat pysyneet kunnossa, joten en usko et hamapiden lähtö (jos siis hoidettu pesut yms.) olis omppumehun syytä :LOL:
Hammaslääkäri varoitteli runsaasta tuoremehujen käytöstä, ko. mehut ovat erittäin happamia, mikä on hampaan kiilteelle vaarallista.

http://www.nettineuvo.fi/nettineuvo/fi/07_Kysy_asiantuntijalta/01_Yleiset/0986.jsp
 
Mii
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.11.2005 klo 08:20 Suklaapeppu kirjoitti:
Oletteko te ihmiset nyt ihan tosissanne tuon "lapsesta tulee isompana ahne jos se ei saa pienenä karkkia" -juttunne kanssa? Minä ja mieheni ollaan kummatkin kovia syömään karkkia - ja syömme sitä salaa lapselta, olemme sitten raukkamaisia tai emme. Minusta siinä ei ole mitään raukkamaista kylläkään, mutta joku kirjoitti niinkin...
Samaa ihmettelin, eiköhän ihmisen käyttäytyminen ja persoonallisuuden piirteiden kehitys sentään ole vähän monimutkaisempi prossessi kuin "lapsesta tulee isompana ahne jos se ei saa pienenä karkkia". Tietysti jos joku haluaa karkkihimolleen jonkun helpon selityksen niin tässähän se on ja voi oikein vanhempiaan siitä syyttää...

Meillä samoin, karkkia syödään mutta osin salaa lapselta. Lähinnä iltaisin kun on jo unilla. Tällöinhän vanhemmat tekevät muutenkin kaikenlaista raukkamaista, josta lapset jäävät paitsi: juovat alkoholia, katsovat televisiota myöhään, rakastelevat jne. mitä raukkamaista tässä on. Aikuiset määrittelevät lapsen rajat, karkit tulevat aikanaan, meilläkin.
 
iitu-74 harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2005 klo 23:45 Mörkö kirjoitti:
Pakko kommentoida vielä tota IHAA79 tekstiä... Jos omppumehu olis oikeasti noin pahasta niin sitä ei jois kukaan. Vanhemmat ei kyllä ole pesseet/huolehtineet lapsen hamapiden pesusta eli voivat syyttää itseään täysin! Meillä juodaan paljon mehuja (nyt aikuisiällä ja jo lapsena) ja silti on perheen hampaat pysyneet kunnossa, joten en usko et hamapiden lähtö (jos siis hoidettu pesut yms.) olis omppumehun syytä :LOL:
Meille ainakin sanottiin hammaslääkärissä, että omppumehu on kaikista pahin juuri happamuutensa takia. Missään nimessä lapsille ei suositella mehuja janojuomaksi. On eri asia antaa joskus esim ruuan yhteydessä tai välipalaksi, mutta jos jatkuvasti juodaan mehua, on suussa jatkuva happohyökkäys, kun ei koskaan saa olla ns. tyhjänä ja rauhoittua. Normaali hammaskiille kestää n. 6 happohyökkäystä päivässä.
Toki myös hampaiden vahvuudella yms on vaikutusta asiaan. Itse en ole erityisen hyvin hoitanut hampaitani koskaan ja syönyt paljon makeaa. Ensimmäinen reikä paikattiin 30 vuotiaana. Poikani 3,5v ei ole saanut makeaa kuin silloin tällöin. Hampaat on aina pesty 2 kertaa päivässä ja käytetty fluoria ja silti on jo 2 reikää paikattu. Meilläkin juotiin aiemmin sitä ommpumehua, joka ei niitä reikiä mörön mukaan aiheuta.
Reikien ilmaantumisen jälkeen ruokavaliosta karsittiin kaikki muut juomat paitsi maito, piimä ja vesi. Muuten jatkettiin samalla tavalla kuin ennenkin. Alkavat reiät ovat nyt pysähtyneet ja kovettuneet. Itse olen sitä mieltä, että meillä suurin syy oli tuo omppumehu yhdistettynä jo valmiiksi ns. heikkko tekoisiin hampaisiin. Joten ole onnellinen siitä, että lapsillasi on vahvat hampaat ja varmasti myös hyvin hoidetut. Aina kuitenkaan asia ei ole niin, kuin tuollaiset toisia tuomitsevat ihmiset niiden uskovat olevan.
 
mikä siinä karkin syömisessä on niin kamalaa? jos hampaat pesee joka ilta,eikä lapsi niillä karkeilla elä vaan silloin tällöin syö ni mitä sitten???? tuntuu tämäkin asia vaan olevan tyyliin olen hyvä äiti kun en anna lapselleni karkkia. karkissa ei ole mitään mitä lapsi tarvii,tiedän,mutta jos silloin tällöin saa jotain hyvää ni ei se maailma siihen kaadu. mielestäni tämän asia suhteen ei kannata olla mitenkään ehdoton-ei karkkia ennen sitä ja sitä ikää-.
 
Jos lapsi nyt haluaa maistaa joskus karkkia (huom eli jos sitä on lähinna tarjolla) niin miks ei antaa, tosin kohtuuden nimissä. Hampaidenpesu pitää muistaa, antaa sitten mehuja, karkkia tai jäätelöä.
=)
 
Onkohan sulla nyt vähäsen samaa mitä mulla oli aikoinaan esikon kanssa että suurin syy siihen karkittomuuteen on se, että ottaa niin suunnattomasti päähän, jos se karkinantaja on anoppi? Toki ymmärrän, että jos kotonakin on käytäntö ettei niitä herkkuja syödä, niin sitten sama pitää päteä mummolassakin. Mä olen saanu aika hyvin tuota karkkijuttua rajattua sillä, kun oon vieny purkkapussin mummolaan että tästä saa antaa jos lapsi pyytää. Tosin osaako teillä pieni syödä purkkaa? mutta olis ainaki jotain mita saisi lapsenlapselleen antaa, usko pois, sekin on aika tärkeä juttu mummalle!
 
Meilläkin on ollut se periaate, että ei karkkia, mutta pullaa, keksiä ja jäätelöä on kyllä saanut. Karkki kun on ihan turhaa sokeria ja lisäaineita, mutta kekseissä ja pullassa sentään on edes vähän viljaa mukana ja jäätelöstäkin saa kalkkia, jos ei muuta. Isovanhemmat on olleet tyytyväisiä kun saavat jotain antaa (olen vihjaissut, että muumi-keksit on hyviä) ja me ollaan tyytyväisiä kun lapselle ei tyrkytetä karkkia.
 
Katiaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.11.2005 klo 19:05 minna kirjoitti:
mikä siinä karkin syömisessä on niin kamalaa? jos hampaat pesee joka ilta,eikä lapsi niillä karkeilla elä vaan silloin tällöin syö ni mitä sitten???? tuntuu tämäkin asia vaan olevan tyyliin olen hyvä äiti kun en anna lapselleni karkkia. karkissa ei ole mitään mitä lapsi tarvii,tiedän,mutta jos silloin tällöin saa jotain hyvää ni ei se maailma siihen kaadu. mielestäni tämän asia suhteen ei kannata olla mitenkään ehdoton-ei karkkia ennen sitä ja sitä ikää-.
:wave: :wave: :wave: :wave:
SANO JO MUUTA! olen täysin samaa mieltä... Ymmärrän periaatteen jos vanhemmat ei itse syö karkkia.Mutta kun useimmalla tuntuvat syövän "salassa".. Meillä eka lapsi kun syntyi, olin aivan raivona kun äitini antoi jäätelöä lapsen ollessa 6kk! (itse olen sortunut tähän pppaaaljon aikaisemmin sisarrusten syntyessä..) :saint:
Nooh, siis mummolassa esikko sai karkkia, ok. "mutta minä en anna" päätin.
Lapsi oli 2.5v kun yllätti minut "pahan teosta" ja söin karkkia... :saint:
Se oli noloa! Kun toinen kysyi miksi hän ei saa... :/
Mulla kyllä nappas omasta tunnosta ja seuraavana päivänä ostin oman suklaapatukan.
Eikä hän ollut enempää vailla vaikka mulla oli iso levy.

Nyt kyllä sitten 8v jälkeen päin esikkoni on aivan kauhee herkku suu. Vaikka saa kaupasta karkkia, syö sitä salassa. yms yms...

Mutta nämä 2 muuta,he saivat molemmat namia jo 4-6kk iässä. ja 8kk alkaen ollut oma karkki karkkipäivänä. Niin, nämä ovat tyytyväiviä omaan karkkiin, kun ovat oman syöneet, se on piste.
Jos muilla on, ei ne kerjää!! ;)
Mutta tämä esikko itkee kun en anna, kun sen omat loppu yms... ;)

Tahdoin vaan kertoa.
 
mulla on ihan sama että annetaanko lapselle karkkia vai ei, se on jokaisen vanhemman päätös. HUOM. vanhemman. meillä anoppi ei tykännyt, kun sanoin likan ollessa n.6kk että olen ajatellut että en antaisi tytölle karkkia, hän ilmoitti tyyliin että no tyttö saa sitä sitten salaa mummolassa. raivostuin asiasta suunnattomasti. sillä ei ollut periaatteessa väliä että annetaanko lapselle karkkia, mutta sillä oli että minä kasvatan lapseni niin kun haluan. en ymmärrä minkä takia joillain ihmisillä on kauhea tarve puuttua toisten lasten kasvatukseen ja ruokailuun ym. meillä asiasta käyty useita "sotia" asioista miehen vanhempien kanssa. tai oikeastaan minä, mieheni ei juuri puutu asiaan. että pidä pintasi ja mielipiteesi, eti anopille netistä/muualta tietoa anopillesi sokerin haitoista hampaille ym.
 
ajatelkaapas vähän
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2005 klo 23:45 Mörkö kirjoitti:
Pakko kommentoida vielä tota IHAA79 tekstiä... Jos omppumehu olis oikeasti noin pahasta niin sitä ei jois kukaan. Vanhemmat ei kyllä ole pesseet/huolehtineet lapsen hamapiden pesusta eli voivat syyttää itseään täysin! Meillä juodaan paljon mehuja (nyt aikuisiällä ja jo lapsena) ja silti on perheen hampaat pysyneet kunnossa, joten en usko et hamapiden lähtö (jos siis hoidettu pesut yms.) olis omppumehun syytä :LOL:
Kyllä mulle hammaslääkäri sano että omppu ja greippimehu reikiinnyttää hampaat sekä lapsilla että aikuisilla.Turha kait sitä on ammattilaisten kanssa vänkätä vastaan.Ja meenkin naapurin tytöllä on vaan sellaset ruskeet piikit nuo hampaat kun on saanu mehuja litkikä..En kyllä haluaisi omalle lapselle moista kärsimystä!
 
myy
kiitos kaikille jotka on kertonut omia kokemuksia.nyt olen tai siis miehen kanssa ollaan tultu siihen päätökseen että sanotaan anopille et lapselle ei enää anneta edes pullia ja jätskejä maistaa,koska nykyään ne on jokakerta tunkemas heti keksii suuhun, edes lupaa kysymättää,niin nyt ei tarvii sit antaa yhtään mitää...et kaikki hyvä annetaan me ite.ennen se on saanut vain peienen palan eikä todellakaan mitään kokonaisia keksejä minkä se tunkee kerralla suuhun ja tukehtuu sit siihen ja ne on antamassa niitä sille joka ainut kerta eikä lasten todellakaan tarvitse jokapäivä mitään pulla mössöjä syödä,ja jos se joskus viikonloppuna on sielä hoidossa ni ei se osaa haluta mitään "hyvää" niinkun aikuiset.et todellakin nyt tiukka linja ettei sitten ruveta ominpäin olettamaan että mitäköhän sille saa antaa ja kuinka paljon(et jos mä oon sen joskus antanu maistaa jätskiä ni seuraavaks kun nähään ni ne on antamassa sille omaa tuuttia..)kaikki herkut kielletään.omat "herkut" sille sit laitetaan mukaan eli vauva naksuja... jos kerran pitää joka koloon jotain aina "mässäillä"(mikä on periaatteessa myös väärin koska meidän tyttö jättää oikean ruoan todella helposti sitten syömättä,ja myös hampaiden kannallta ja ihan tottumuksenkin)ja että se on meidän päätös ja se mitä mieltä anoppi on niin voi pitää sen ihan omana tietonaan,me ollaan päätös tehty.jos niiden on vaikea sitä noudattaa niin meidän lapset sitten ei enään mene sinne hoitoon.kuulostaa varmaan tosi sairaalta mutta tässä on monia muitakin erimielisyyksiä anopin kanssa mitkä vaikuttaa ja pää asia on nyt saada se anoppi tajuamaan että meidän säännöistä ei lipsuta ja niitä ei tarvitse selittää sille.(se on muutenkin aina nälvimässä mua ja jos mä en antais lapselle vaik 5 vuotiaana tupakkaa ni se keksis kyl aina jotain et miks se pitäis antaa ja mitä mä taas teen väärin...koska se tietää kaiken parhaiten kun pnhan se omat lapsesa kasvattanu aikuiseks)niin ja joku kertoi että omat lapset saa karkin tilalle rusinoita ja kuivattuja hedelmiä niin kiitos vinkistä....eikä mulla sinäänsä ole mitään sitä vastaa että lapsille annetaan karkkia kyse onkin vaan siitä että millon sitä annetaan ja kuinka paljon!!!! ja muutenkin et jos kotona ei ole saanut ja jossain mummolassa tai kylässä joku muu antaa niin siin on sit taas kotona tappelemista kun kotona ei annetakkaan.mua muutenkin raivostuttaa se niinpaljon et nykyään ihmiset ei arvosta toisten kasvatusta vaan rikkoo sääntöjä kun ite on eri mieltä vai kyse on jonku toisen lapsesta.mä ainakin kysyn aina ensin lapsen vanhemmilta ennenkö annan sille mitään herkkuja,ja niin ettei se lapsi kuule että saako antaa(kaverin lapsi 3v)kauhee tunteiden purkaus mutta kun höyry tulee korvista niin että vinkuu...ja vaikka mä erimieltä tosta karkin antamisesta monen kanssa olenkin nin en mä ketään ole mennyt haukkumaan tai neuvomaan miten pitäis tehdä.annetaan vaan kaikkien tehdä ihan rauhassa niinkun ite parhaaks näkee ja kunnioitetaan sitä päätöstä.
 

Yhteistyössä