Lasten joulupuukeräyksen mainoksessa annetaan ymmärtää että lahjoja kerätään köyhille lapsille

"vieras"
entä miksi oikeasti köyhät eivät saa lahjaa tai lahjakorttia?
meidän perhe ei ainakaan ole saanut.
olen yksihuoltaja. teen töitä, mutta palkan pienuudesta johtuen saamme toimeentulotukea. elämme siis toimeentulotukinormin tuloilla.
ei ole sukulaisia, ei isovanhempia, joten jouluisin ei ole voinut odottaa mistään lahjaa.
aina kun näen tv:ssä hyvänmielen joulukeräys mainoksen tai vastaavan, käännän kanavaa. omaa joulumieltä kyseiset mainokset eivät kohota ollenkaan. mietin missä ovat ne vielä meitäkin köyhemmät perheet?
 
"Jahas"
[QUOTE="Kamilla";25138043]Aina voi puhua kaikenlaista, mutta kolikolla on se toinenkin puoli. Se, että minkälainen on se kolikon toinen puoli onkin se pääasia.[/QUOTE]


Älä nyt viitsi sortua tällaiseen. Kerro tarkemmin. Tuo mitä kirjoitit, on juuri sitä diipadaabaa, joka antaa ymmärtää tarkoittavansa jotain, mutta on vaan pelkkää silmänkääntöä mielentasolla.
 
Monesti ihmiset eivät myöskään halua tai haluaisi lahjoittaa "kasvottomille" ihmisille. Mll:n tai diakonian toiminta koetaan usein paikalliseksi ja sitä myös halutaan että lahjoitetut varat käytetään oman kunnan sisällä, kuntaliitoksien kohdalla jopa niin että toivotaan että varat/lahjoitukset käytetään sen "oman" vanhan kunnan sisällä.
Sossu varmasti tavoittaa osan ihmisistä ja niitä ihmisiä ei samalla tavalla koeta täysin tuntemattomiksi kuin ihmistä/ihmisiä jotka vihjaavat avun tarpeesta tutun tutun tutun kautta. Myös osallistumalla itse erilaisten järjestöjen tai esim. seurakunnan toimintaan on mahdollista "saada itselleen kasvot".
 
Itseasiassa tuo oli juurikin se pointti varmaankin. Monet ihmiset puhuvat kaikenlaista, esim. nyt vaikka tuo 170m2 omakotitalon omistaja. Totuus voi kuitenkin olla ihan toisenlainen. Ymmärrätkö?

Meistä ei kukaan tiedä toisten ihmisten asioita, ainoastaan sen mitä kyseiset ihmiset itse puhuvat. Harva kuitenkin haluaa kaikille kertoa omasta tai perheen tilasta. Täällä oli myös tuohon asiaan viitattu.
 
"vieras"
Hienoa että te olette selvinneet vastoinkäymisistä huolimatta. Mutta miksi et halua, että toiset saisivat apua? Onko kuitenkin kyseessä katkeruus siitä, että olisitte tarvinneet ja halunneet apua itse, mutta ette sitä saaneet? Muuten minusta tuntuu oudolta, että syyllistät ja haukut perhettä, johon on tullut kaksi yllättävää sairastapausta ja sen takia eletään tiukilla.

Varmaan aika harvalla perheellä on oikeasti niin hyvät säästöt ja varakeinot, että jos toinen jää työttömäksi toisen ollessa äitiyslomalla tai kotihoidontuella, niin ei säästöt ala kulumaan. Siihen vielä pari sairautta päälle niin eiköhän ne ylimääräiset ole pian menneet. Pitääkö ne lapset sitten abortoida, vai ihanko tosissasi olet, että yhtään lasta ei saa hankkia, ellet ole ensin varautunut työpaikan menettämiseen, puolison kuolemaan ja syöpään sairastumiseen? Ja silloinhan joka tapauksessa joutuisi yhteiskunnan tuille, joka on tietysti kamala synti ja häpeä.

Taitaisi olla hyvät lisääntymisluvut täällä.

Sinuna hankkisin keskusteluapua katkeruuteesi. Jos teillä olisi kaikki hyvin, en usko että suhtautuisit noin kylmästi ja ilkeästi toisten ihmisten vastoinkäymisiin.
En minä ole katkera :O Mutta olen kyllä ärsyyntynyt ihmisiin joiden mielestä juuri heidän vastoinkäymiset on niin kamalia eikä tilanteisiin varauduta mitenkään etukäteen vaan odotetaan vaan että kyllä yhteiskunta maksaa. Me ollaan muuten saatu tuo 70 euron lahjakortti ihan kysymättäkin ;) Eikä meidän talous ole siitä yhdestä kortista kiinni ollut. Ja kyllä, olen ihan rehellisesti sitä mieltä että ihmisten pitäisi kantaa vastuunsa myös itse eikä odottaa että kyllä yhteiskunta maksaa jos joutuu työttömäksi, puoliso kuolee tai sairastuu.
 
"vieras"
Joojoo mutta ei noilla mun tietämillä ole mitään vaikeaa elämäntilannetta edes ollut. Normaalia lapsiperheen arkea ilman mitään sairautta tai kriisiä perheessä. Tai no joo, kai normaalista lapsiperheen arjestakin saa väännettyä vaikean elämäntilanteen etenkin jos on ns. suhteita paikalliseen MLL:ään :D
Ja sinäkö ihan oikeasti tiedät heidän tilanteen tarkasti? Voin nimittäin kuvitella että meistäkin voisi juoruämmät puhua tuohon tyyliin että eihän niillä edes mitään ole...
 
[QUOTE="vieras";25138104]Ja sinäkö ihan oikeasti tiedät heidän tilanteen tarkasti? Voin nimittäin kuvitella että meistäkin voisi juoruämmät puhua tuohon tyyliin että eihän niillä edes mitään ole...[/QUOTE]
Tiedän kyllä. Enkä mä pahalla sitä ihmettele, että he lahjakortin sai; tottakai sen varmaan jokainen ottaa vastaan jos tyrkytetään. Kun vaan ei kukaan oikeasti tarvitseva jäisi siksi ilman, ettei kysyntä ja tarjonta kohtaa.
 
[QUOTE="vieras";25138099]En minä ole katkera :O Mutta olen kyllä ärsyyntynyt ihmisiin joiden mielestä juuri heidän vastoinkäymiset on niin kamalia eikä tilanteisiin varauduta mitenkään etukäteen vaan odotetaan vaan että kyllä yhteiskunta maksaa. Me ollaan muuten saatu tuo 70 euron lahjakortti ihan kysymättäkin ;) Eikä meidän talous ole siitä yhdestä kortista kiinni ollut. Ja kyllä, olen ihan rehellisesti sitä mieltä että ihmisten pitäisi kantaa vastuunsa myös itse eikä odottaa että kyllä yhteiskunta maksaa jos joutuu työttömäksi, puoliso kuolee tai sairastuu.[/QUOTE]
Miten niin juuri heidän vastoinkäymisensä... Kirjoittaja jolle sinä urputit ei kyllä yhtään mollannut toisten tilanteita - toisin kuin sinä. Eli siis sinun vastoinkäymisesi olivat selvästi sellainen oikeampi tilanne kuin hänen.

Toiseksi, miten voit väittää että vastoinkäymisiin ei varauduttu millään lailla. Johan tuo kirjoittaja sanoi, että heillä oli säästöjäkin, mutta ne menivät jo. Pari tuollaista yhtäkkistä menoa kun tulee niin sinnehän ne hupenee. Ja viimeisillään raskaana tai pienen vauvan äitinä ei noin vaan pamautetakaan töihin sitten. Eli kyseinen kirjoittaja nimenomaan tarvitsee sitä väliaikaista apua, kunnes on mahdollista hänen itsensä palata töihin ja/tai mies on saatu uudelleen koulutettua.

Minä en näe asiaa niin, että kyseinen perhe vaan tuuliajolla pykäilee vauvoja maailmaan liukuhihnalta, niin kuin sinä asian noin kauniisti ilmaisit. Ja minusta se, että sinä näet asian tuolla tavalla, kertoo jo suorastaan hämärtyneestä todellisuuden tajusta. Teidän ongelmat oli oikeita, mutta selvisitte kun olette niin hemmetin mahtavia ihmisiä, muiden ongelmat taas on keskittyjä ja/tai itseaiheutettuja, ja heitä ei tule auttaa.
 
"vieras"
Miten niin juuri heidän vastoinkäymisensä... Kirjoittaja jolle sinä urputit ei kyllä yhtään mollannut toisten tilanteita - toisin kuin sinä. Eli siis sinun vastoinkäymisesi olivat selvästi sellainen oikeampi tilanne kuin hänen.

Toiseksi, miten voit väittää että vastoinkäymisiin ei varauduttu millään lailla. Johan tuo kirjoittaja sanoi, että heillä oli säästöjäkin, mutta ne menivät jo. Pari tuollaista yhtäkkistä menoa kun tulee niin sinnehän ne hupenee. Ja viimeisillään raskaana tai pienen vauvan äitinä ei noin vaan pamautetakaan töihin sitten. Eli kyseinen kirjoittaja nimenomaan tarvitsee sitä väliaikaista apua, kunnes on mahdollista hänen itsensä palata töihin ja/tai mies on saatu uudelleen koulutettua.

Minä en näe asiaa niin, että kyseinen perhe vaan tuuliajolla pykäilee vauvoja maailmaan liukuhihnalta, niin kuin sinä asian noin kauniisti ilmaisit. Ja minusta se, että sinä näet asian tuolla tavalla, kertoo jo suorastaan hämärtyneestä todellisuuden tajusta. Teidän ongelmat oli oikeita, mutta selvisitte kun olette niin hemmetin mahtavia ihmisiä, muiden ongelmat taas on keskittyjä ja/tai itseaiheutettuja, ja heitä ei tule auttaa.
Missä minun sanoin puhuin meidän ongelmista sanallakaan? ;) Puhun koko ajan rahasta jos et sitä ymmärrä. Ennakoimisesta. En pidä meitä mahtavina vaan normaaleina. Näitä ennakoimattomia sen sijaan pidän melko yksinkertaisina...
 
[QUOTE="vieras";25138153]Missä minun sanoin puhuin meidän ongelmista sanallakaan? ;) Puhun koko ajan rahasta jos et sitä ymmärrä. Ennakoimisesta. En pidä meitä mahtavina vaan normaaleina. Näitä ennakoimattomia sen sijaan pidän melko yksinkertaisina...[/QUOTE]
Huoh... Kerro minulle, miten olisitte ennakoineet tilanteen, jossa tulee kaksi sairastumista perheeseen äitiysloman aikana. Kerro nyt. Miten ihminen on yksinkertainen kun tekee toisen tai kolmannen lapsen, kun puoliso on vakitöissä ja jonkin verran on myös säästöjä?

Ihan vapaasti, pidä heitä yksinkertaisina ja itseäsi arjen sankarina, mutta juuri tuollaisella vähättelyllä ja mollaamisella sinä nostat itsesi ja ongelmasi tärkeämmäksi kuin muiden.

Jälkikäteen on aina helppo huutaa kuinka kaikkeen olisi pitänyt varautua, mutta todellisuudessa sinäkään et tiedä mitään yksityiskohtia muiden elämästä, kunhan olet päättänyt olettaa heti pahinta ja myhäilet samalla tyytväisenä kuinka te fiksut ihmiset hoiditte kaikki asiat paljon paremmin. Olkaa tyytyväisiä itseenne, mutta älkää halutko muilta apua pois, edes sen verran voisi sitä empatiaa löytyä.
 
"eräs äiti"
En mä ainakaan ole saanut mitään vaikka olen todella köyhä! Ja sain viime vuonna loppuvuodesta tt-tukea.
Tänä vuonna varmaan sama juttu, nytkin rahat lopussa ja en tiedä millä maksan rästissä olevat laskut.
Koulukuvausmaksu kaatoi talouden tällä kertaa.
 
miä vaan
noh, laitanpa minäkin esimerkin; meiltä kysyttiin haluammeko mukaan joulupuukeräykseen saajina ja minä kieltäydyin vedoten siihen että lapseni saavat kyllä paketteja (emme kuitenkaan erityisen varakkaita ole) ja soisin sen siis todella tarvitsevalle. Vastaukseksi sain, että mukana kyllä on niitäkin perheitä, joiden lapset saavat muutenkin lahjoja. Olin TODELLA hämmästynyt..
 
"vieras"
Huoh... Kerro minulle, miten olisitte ennakoineet tilanteen, jossa tulee kaksi sairastumista perheeseen äitiysloman aikana. Kerro nyt. Miten ihminen on yksinkertainen kun tekee toisen tai kolmannen lapsen, kun puoliso on vakitöissä ja jonkin verran on myös säästöjä?

Ihan vapaasti, pidä heitä yksinkertaisina ja itseäsi arjen sankarina, mutta juuri tuollaisella vähättelyllä ja mollaamisella sinä nostat itsesi ja ongelmasi tärkeämmäksi kuin muiden.

Jälkikäteen on aina helppo huutaa kuinka kaikkeen olisi pitänyt varautua, mutta todellisuudessa sinäkään et tiedä mitään yksityiskohtia muiden elämästä, kunhan olet päättänyt olettaa heti pahinta ja myhäilet samalla tyytväisenä kuinka te fiksut ihmiset hoiditte kaikki asiat paljon paremmin. Olkaa tyytyväisiä itseenne, mutta älkää halutko muilta apua pois, edes sen verran voisi sitä empatiaa löytyä.
No esimerkiksi vakuutuksella voi varautua.
 
"vieras"
Huoh... Kerro minulle, miten olisitte ennakoineet tilanteen, jossa tulee kaksi sairastumista perheeseen äitiysloman aikana. Kerro nyt. Miten ihminen on yksinkertainen kun tekee toisen tai kolmannen lapsen, kun puoliso on vakitöissä ja jonkin verran on myös säästöjä?

Ihan vapaasti, pidä heitä yksinkertaisina ja itseäsi arjen sankarina, mutta juuri tuollaisella vähättelyllä ja mollaamisella sinä nostat itsesi ja ongelmasi tärkeämmäksi kuin muiden.

Jälkikäteen on aina helppo huutaa kuinka kaikkeen olisi pitänyt varautua, mutta todellisuudessa sinäkään et tiedä mitään yksityiskohtia muiden elämästä, kunhan olet päättänyt olettaa heti pahinta ja myhäilet samalla tyytväisenä kuinka te fiksut ihmiset hoiditte kaikki asiat paljon paremmin. Olkaa tyytyväisiä itseenne, mutta älkää halutko muilta apua pois, edes sen verran voisi sitä empatiaa löytyä.
Minä en ole nostanut meitä arjen sankareiksi, sinä tässä koet alemmuutta, se ei ole minun vikani ;) Ensinnäkin meidän laina ja muut elintavat on otettu sen mukaan että pärjätään vaikka molemmat on kotona. Kuoleman ja vakavan sairastumisen varalta on vakuutukset. Ja tietenkin säästöjä kerrytetään pikku hiljaa. Monen vika on siinä että elintavat ovat liian prameat. Tämä yksikin valittaja saa äp-rahan, 3 lapsen lapsilisät ja sisaruslisää tms, mies tuskin joutuu opiskelemaan pelkällä opintotuella vaan todennäköisesti vakuutusyhtiö (ei tarvitse olla oma) maksaa uudelleenkouluttautumisen.
 
totuus
[QUOTE="vieras";25138230]No esimerkiksi vakuutuksella voi varautua.[/QUOTE]

Taas ihminen joka harhasesti luottaa vakuutuksiin.
Itse olen 6v enemmän ja vähemmän tapellut vakuutusyhtiön kanssa rahoista,työtapaturman takia. Voit olla varma,että ne keksii aina uuden selityksen,ettie tarvitsisi maksaa senttiäkään.Lopulta koet vielä ihmeparantumisen,vaikka omat lääkärit ovatkin erimieltä,kuin vak.yhtiönlääkäri.

Koeta siinä sit elää ilman rahaa,kun et edes työkkäriin pääse kirjoille kun on sairasloma päällä,jonka päättymisestä ei ole mitään tietoa.
Mut onhan se hienoa,että joku kuvittelee vielä,että asiat menevät niinkuin he kuvittelevat.
Turha jauhaa mistään säästöistä,ne on jo ekana vuonna mennyt,kun odottelee sen väh 6kk päätöstä jostain,et saisi jostain rahaa.
 
harhaa
[QUOTE="vieras";25138286]Minä en ole nostanut meitä arjen sankareiksi, sinä tässä koet alemmuutta, se ei ole minun vikani ;) Ensinnäkin meidän laina ja muut elintavat on otettu sen mukaan että pärjätään vaikka molemmat on kotona. Kuoleman ja vakavan sairastumisen varalta on vakuutukset. Ja tietenkin säästöjä kerrytetään pikku hiljaa. Monen vika on siinä että elintavat ovat liian prameat. Tämä yksikin valittaja saa äp-rahan, 3 lapsen lapsilisät ja sisaruslisää tms, mies tuskin joutuu opiskelemaan pelkällä opintotuella vaan todennäköisesti vakuutusyhtiö (ei tarvitse olla oma) maksaa uudelleenkouluttautumisen.[/QUOTE]

Tässä taas kirjoitus mistä huomaa,ettei ole mitään käsitystä todellisuudesta,ja kuinka asiat menevät oikeasti.
Kyllä sitä kovasti kuvitellaan,että asiat menevät niinkuin itse on kuvitellut.
Todellisuus on sitten ihan muuta.
 
Tämä on Helsingin Joulupuu-keräyksen sivulta

"Joulupuu on hyväntekeväisyyskeräys, jonka tavoitteena on antaa joululahja niille helsinkiläislapsille, jotka muuten jäisivät ilman Joulupukin tuomisia.

Helsingissä on noin 8500 lasta ja nuorta lastensuojelun piirissä. Joulupuu -keräyksen kautta pystyt antamaan lahjan lapselle, joka muuten jäisi ilman joulupukin tuomisia.

Keskuspuiston nuorkauppakamari toteuttaa keräyksen yhteistyössä Helsingin sosiaaliviraston kanssa. Helsingin sosiaalivirasto varmistaa lahjojen jakelun niin kodin ulkopuolelle sijoitetuille lapsille ja nuorille kuin avohuollon piirissä oleville lapsiperheillekin. Keräys toteutetaan Forumin kauppakeskuksessa ja lukuisten yritysten keräyspisteissä sekä yritysten joululahjalahjoituksina. Lahjat menevät suoraan niitä tarvitseville sosiaalihuollon kautta ilman välikäsiä tai kuluja. Vastaanottajat ovat lastenkodeissa tai sijaisperheissä asuvia tai vähävaraisten perheiden lapsia. Lahjasi tuo joulumielen tuhansille helsinkiläislapsille.

Keräys järjestetään Helsingissä jo yhdeksättä kertaa. Viime vuonna Helsingissä kerättiin Keskuspuiston Nuorkauppakamarin johdolla noin 4800 pakettia".

Joulupuu-ker
 
"vieras"
Tässä taas kirjoitus mistä huomaa,ettei ole mitään käsitystä todellisuudesta,ja kuinka asiat menevät oikeasti.
Kyllä sitä kovasti kuvitellaan,että asiat menevät niinkuin itse on kuvitellut.
Todellisuus on sitten ihan muuta.
Ei ole mitään käsitystä todellisuudesta? Mitä se sitten oli mitä me elettiin kun mun tulot romahti kolmannekseen ja menot lisääntyi reilusti? Onko meidän kohtuullinen asuntolaina harhaa? Onko henkivakuutus, lesken eläkkeet jne harhaa? :D
 
[QUOTE="niinpäniin";25137427]Meille syntyi tänä vuonna kolmas lapsi. Hänen bilirubiiniarvot jäi koholle ja hän vietti kolme viikkoa lastenosastolla saamassa valohoitoa. Meille tuli sekä suuret hoitopäivämaksut että matkakulut, sairaalaan on 70 km. Mies opiskelee ja tekee töitä samalla, minä luonnollisesti kotona lasten kanssa miminiäippiksellä, olen opiskeluistani tauolla. Isovanhemmista on hengissä vain yksi mummo, jolla ei ole taloudellisia saati henkisiä resursseja auttaa millään lailla.

Taloudellinen tilanne oli ja on edelleen erittäin, erittäin tiukka. Varomme silti puhumasta lasten kuullen asiasta, eihän heidän tarvitse sitä miettiä. Luovuimme koirasta kun ei ole enää varaa syöttää sitä eikä maksaa yllättäviä eläinlääkärikuluja.

Todella nöyränä ja hattu kourassa, tippa linssissä kysyin neuvolasta lokakuussa näistä ruokaseteleistä joita jaetaan jouluksi. Joulupuukeräykseen emme kuulu koska emme ole sosiaalitoimiston asiakkaita. Neuvolan täti uumoili ettei me saada sitä ruokalahjakorttia, koska nekin menee ensisijaisesti lastensuojelun asiakkaille kuten lahjatkin, mutta lupasi soittaa. Eipä sitä soittoa koskaan kuulunut.

Mies painaa ylitöitä tälläkin hetkellä jotta saamme lapsille jouluruuan ja lahjoja. Minä yritän epätoivoisesti myydä käsitöitäni. Olen kuullut että joinain vuosina niitä Joulupuu-lahjoja on jäänyt käsiin, ihmiset siis lahjoittaneet paketteja niin paljon ettei kaikille tahtonut riittää ottajia. Ne paketit oli sitten jaettu vapaaehtoistyöntekijöiden kesken ja suurin piirtein kaikille joita keksittiin, joilla on pieniä lapsia. Eli aivan varmasti joku 170-neliöisen uuden ok-talon upporikas omistaja on paketteja voinut saada. Kai ne niitä enemmän tarvitsee kuin esimerkiksi me.[/QUOTE]

Vastasyntyneestä ei pitäisi mennä maksua kuin 7vuorokaudelta. Jos sairaala on laskuttanut useammalta korjaavat varmaan laskun mielellään ja palauttavat ylimääräisen.
 
"vieras"
Tässä taas kirjoitus mistä huomaa,ettei ole mitään käsitystä todellisuudesta,ja kuinka asiat menevät oikeasti.
Kyllä sitä kovasti kuvitellaan,että asiat menevät niinkuin itse on kuvitellut.
Todellisuus on sitten ihan muuta.
Lisään vielä että me kun ollaan koettu jo se vakava sairastuminen joka tosin oli kuulemma harhaa. Vakuutusyhtiön kanssa ei tosin olla oltu missään tekemisissä sen suhteen kun minä en vakuutusta alun alkaenkaan sairaskuluihin saanut.
 
"niinpäniin"
Piti tulla vielä lukemaan tätä keskustelua. Vauvasta meni tosiaan viikon ajalta maksu ja minusta itsestäni siitäkin eteenpäin, koska olin paikalla melkein koko ajan imettääkseni vauvaa. Yövyin sairalaassa. Ruokaa sain sairaalasta koska imetin, mutta maksullista touhuahan se oli, yli 30 euroa päivältä. Isä toi pienempiä lapsia katsomaan meitä kun vaan ehti, nuorin on niin pieni ettei voitu olla erossa useita päiviä peräkkäin.
 
täh?
[QUOTE="vieras";25138099]En minä ole katkera :O Mutta olen kyllä ärsyyntynyt ihmisiin joiden mielestä juuri heidän vastoinkäymiset on niin kamalia eikä tilanteisiin varauduta mitenkään etukäteen vaan odotetaan vaan että kyllä yhteiskunta maksaa. Me ollaan muuten saatu tuo 70 euron lahjakortti ihan kysymättäkin ;) Eikä meidän talous ole siitä yhdestä kortista kiinni ollut. Ja kyllä, olen ihan rehellisesti sitä mieltä että ihmisten pitäisi kantaa vastuunsa myös itse eikä odottaa että kyllä yhteiskunta maksaa jos joutuu työttömäksi, puoliso kuolee tai sairastuu.[/QUOTE]

Sinä sitten käytit sen kortin etkä palauttanut, vaikka teillä ei siihen olisikaan ollut tarvetta? Ei tullut mieleen että joku voi ihan oikeasti tarvita sitä?
 
"vieras"
[QUOTE="niinpäniin";25139306]Piti tulla vielä lukemaan tätä keskustelua. Vauvasta meni tosiaan viikon ajalta maksu ja minusta itsestäni siitäkin eteenpäin, koska olin paikalla melkein koko ajan imettääkseni vauvaa. Yövyin sairalaassa. Ruokaa sain sairaalasta koska imetin, mutta maksullista touhuahan se oli, yli 30 euroa päivältä. Isä toi pienempiä lapsia katsomaan meitä kun vaan ehti, nuorin on niin pieni ettei voitu olla erossa useita päiviä peräkkäin.[/QUOTE]

On siinäkin maksukatto.

Ja kyllä, pidimme MLL kortin. Totta kai se tuli tarpeeseen vaikka ei oltukaan sössitty talouttamme. 70 euroa on edelleen iso raha vaikkei sinänsä tiukilla ollakaan.
 

Yhteistyössä